80-luvun Flipperissä on myrkkymaali vedetty suoraan pohjaan ilman primeria. Se on hilseillyt ja siihen on vedetty päälle aina uutta myrkkymaalia.
Ajattelin poistaa kaiken vanhan maalin ja vetää primerin ja sen päälle myrkkymaalin.
Auttakaapas aloittelijaa vastaamalla asiallisesti pariin kysymykseen:
Onko maalinpoistoaine paras tapa poistaa vanha myrkkymaali vai hiominen?
Kuinka monta kerrosta primeria kannattaa vetää myrkkymaalin alle?
Riittääkö yksi kerros myrkkymaalia?
Muuta huomioitavaa?
Primer
Paras tapa poistaa vanha myrkky pohjasta on mun kokemuksella ihan manuaalinen skrabaaminen, eli maalin kaavinta pois kaapimella. Kaapimen laadussa ei kannata säästellä, nopeuttaa hirveästi hommia kun kaavin pelaa kunnolla.Pohjaa puhdistettaessa kannattaa varoa ettei turhaan skrabaa liian syvältä, ettei pohjaan tule turhia vekkejä, pelkkä myrkyn poisto on tavoite. Kaavinnan jälkeen pohja hiotaan ennen maalausta, jolloin saadaan loput myrkyt pois, pohja tasaiseksi, ja hyvä kiinnitys primerille. Viimeisen hionnan olen itse tehnyt Gelcoat-pintaa käsitellessä vesihiomalla 180 karkeudella, aluksi kannattaa käyttää vähän karkeampaa (80-120) paperia kun hioo loppuja myrkkyjä pois. Kaavinnassa ja hioessa kannattaa käyttää hyvää hengityksen suojainta, silmiä suojatessa laskettelulasit on yllättävän toimivat.
Itse olen vetänyt primeriksi Teknoksen Inerta 5 epoksipohjamaalia, kolmen litran pönttö tuota maksaa kovetteineen vähän alle 40 EUR tällä hetkellä. Kerroksia vedetään ohjeen mukaan ylimaalausajat huomioiden, lämpötila maalatessa vaikuttaa huomattavasti kuivumiseen, Teknoksen sivuilta löytyy hyvät selosteet ja taulukot noiden arviointiin. Tärkeää on ettei maalaa seuraavaa kerrosta ennen kuin edellisestä kerroksesta on liuottimet haihtuneet, voi muuten korkata pintaa irti myöhemmin. Inerta 5:lla 3 kerrosta riittää muistaakseni kerrosten lukumääräksi, tuolla saadaan vedenpitävä kerros.
Itse en primerin jälkeen ole myrkkyjä joutunut käyttämään, kun paatit on sisävesillä, eli en tiedä tarviiko/kannattaako primerin päälle vetää ekaksi pintamaali, ja vasta sen päälle "kulutus"-myrkkykerros. Jos myrkkyä ei tarvitse, niin veden alle Inerta 5 pohjamaalina käytettäessä käy pintamaaliksi Teknoksen Inerta 50 epoksipintamaali, ja veden yläpuolisiin pintoihin esim Teknodur 90 polyuretaanipintamaali. Polyuretaanimaali on vähän paremmin kolhuja kestävää, mutta veden alaisiin pintoihin käytetään epoksimaalia.
Tässä kokemuksia, maaleja saa toki muiltakin valmistajilta kuin Teknokselta, mutta "Venemaaleihin" esim. International,Hempel verrattuna noissa Teknoksen teollisuusmaaleissa on huomattavasti halvemmat hinnat ja ovat ihan vastaavaa kamaa. Bonuksena epoksiprimeri käy vielä autoon pohjamaaliksi jos sellaista veneilyn lisäksi harrastaa.
Noista myrkkymaalin kerroksista kannattaa googlettaa vielä sfnet:in veneily keskusteluryhmää, siellä aiheesta taidetaan keskustella aina joka kevät ;)
Re: Primer
Piti vielä sanomani että www.hempel.fi sivulta löytyy varmasti ohjeistusta tuohon primerin jälkeisiin toimenpiteisiin. Valikon Venemaalit alta löytyy hyvät ohjeet. Ohjeiden maaliviittaukset ovat tietysti Hempelin tuotteisiin, mutta periaatteet ovat samat kaikilla.