kaihtimet vuokra asunnossa

omppu

Isännöitsijä sanoo että minun täytyy jättää itse hankkimani ja maksamani kaihtimet ikkunaan muuttaessani pois. Olen luvannut paikata ja korjata mahdollisesti jäävät jäljet pois. Onko totta että minun pitäisi jättää kaihtimet?

26

6438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeassa

      Täytyy jättää.Ihmeellistä mutta totta!Et saa ottaa lain mukaan kaihtimia pois.Kannattaa aina vuokra-asuntoon kaihtimia hankiessaan kysyä vuokranantajalta asiasta.Erikseen voidaan sopia siitä josko taloyhtiö suostuu korvaamaan asennettuja kaihtimia.Yleensä ei.Paljon kaihtimia asentaneena on käyty monet kiistat asiasta.Muta laki on laki ja kaihtimet jää paikoilleen.

      • valittaa

        Muutin syksyllä tähän asuntoon. Käydessäni katsomassa asukas sanoi, että vie olohuoneesta kaihtimet, koska on itse ne ostanut. Ja niin oli vienyt. Kyseessä on siis vuokra-asunto. Ne kaihtimet oli ikkunan päällä, ei välissä. Olisiko tässä nyt joku ero, että sellaiset kaihtimet voi viedä, jotka eivät ole ikkunan välissä? Rumat jäljet oli jäänyt, onneksi verhot peittävät. Asunto oli tarkastettu, mutta vuokranantaja ei korvaansa lotkauttanut tällaiselle (vakuutusyhtiö). Makuuhuoneeseen oli kaihtimet jätetty.


      • ilinnea

        Mikä laki voi velvottaa ihmisen jättämään omaisuuttaan toisen käyttöön? Mihin se perustuu? Älä jätä, vaadi mustaa valkoisella, en usko että asiasta löytyy lakia. Vai löytyykö?


      • laki niin sanoo?

        Jos saisi pikkasen tolkkua tähän paskanjauhantaan?


      • minua kiinnostaa
        laki niin sanoo? kirjoitti:

        Jos saisi pikkasen tolkkua tähän paskanjauhantaan?

        Älä sitten lue juttuja jos ei kiinnosta ;)
        Äläkä varsinkaan itse jauhapaskaa.


      • sanni_
        minua kiinnostaa kirjoitti:

        Älä sitten lue juttuja jos ei kiinnosta ;)
        Äläkä varsinkaan itse jauhapaskaa.

        Ei saa suuttua, kerro mikä laki se on :)


    • vanhoilla ?

      Mitä tekisit niillä kaihtimilla? Ne ovat kuitenkin erikokoiset kuin seuraavan kämppäsi ikkunat.
      Jos ne tarvitset, niin vie pois vaan ja paikkaa jäljet. Tuskinpa yhtiö yksien kaihtimien perään huutelee. Korkeimpaan oikeuteen astiko menee?

    • Sivutoiminen

      viedä kaihtimesi kunhan paikkaat reiät.
      Jos ne mukamas muuttuisi kiinteistön osaksi niin silloinhan niitten huoltokin kuuluisi kiinteistölle.
      Ennenkuulumatonta!
      Ei ikinä.

      • huomaa

        että asialla on sivutoiminen.


    • pesijä.

      Vähän samaa kuin tuossa joku muukin..

      Onko ne kaihtimesi ikkunoidenn välissä? Jos on, niin karmeihin jää tosi rumat reiät ja niiden paikkaaminen huomaamattomaksi vaatisi melkoisesti vaivaa.
      Jos kaihtimesi on ikkunan välissä, niin mitä hittoa teet vanhoilla säleverhoilla? Ne on tehty ikkunoihin mittojen mukaan, eikä ne varmasti käy sun seuraavaan asuntoon.
      Pinta-asennetut verhot ottaisin kyllä mukaan,siis sellaiset yleismalliset..

      • omppu

        Kaihtimet on ikkunan välissä. Siksi tarvitsisin ne, kun yläkerran naapuri jolla on ihan samanlainen asunto kuin mulla haluaisi ne ja maksaisikin niistä.


      • hjk
        omppu kirjoitti:

        Kaihtimet on ikkunan välissä. Siksi tarvitsisin ne, kun yläkerran naapuri jolla on ihan samanlainen asunto kuin mulla haluaisi ne ja maksaisikin niistä.

        Satolla eli Vatrolla on sääntönä, että kaihtimet saa asentaa, mutta ne pitää jättää. Samoin varmuuslukon saa asentaa mutta sekin pitää jättää, avaimineen.


      • omppu
        hjk kirjoitti:

        Satolla eli Vatrolla on sääntönä, että kaihtimet saa asentaa, mutta ne pitää jättää. Samoin varmuuslukon saa asentaa mutta sekin pitää jättää, avaimineen.

        Mutta onko tosta joku laki oikeesti niinkuin joku sanoi? Mulla on ollut turvalukko ja kun mä muutin, mä otin sen mukaan ja laitoin sellaisen peitelevyn siihen sen tilalle. Turvalukko on kallis, miksi se pitäisi jättää myöskään?


      • stiller
        hjk kirjoitti:

        Satolla eli Vatrolla on sääntönä, että kaihtimet saa asentaa, mutta ne pitää jättää. Samoin varmuuslukon saa asentaa mutta sekin pitää jättää, avaimineen.

        juu niinhän ne mullekin sano,että pitää sitten lukko jättää paikalleen ja toimittaa avaimet huoltoon.juu ei kiitos.laitoin lukon ja otan pois muuttaessani ,laitan vain peitekilvet paikalleen.
        eipä se saton asuntojentarkastajat edes joka asuntoa käy tarkastamassa missä kunnossa se on edellisten jäljiltä.todisteena meikän asunto.puuttui kaappeja ovia ym:eipä tuo vatipää tekninenisännöitsiä ole tähänkään päivään mennessä viitsinyt ottaa yhteyttä vaikka olen sähköpostia laittanut ja kerran soitin sille,oli vähän sen kuulonen että hohhoijaa,antaahan olla.kohde vantaalla yks rivari.


      • entisellään
        stiller kirjoitti:

        juu niinhän ne mullekin sano,että pitää sitten lukko jättää paikalleen ja toimittaa avaimet huoltoon.juu ei kiitos.laitoin lukon ja otan pois muuttaessani ,laitan vain peitekilvet paikalleen.
        eipä se saton asuntojentarkastajat edes joka asuntoa käy tarkastamassa missä kunnossa se on edellisten jäljiltä.todisteena meikän asunto.puuttui kaappeja ovia ym:eipä tuo vatipää tekninenisännöitsiä ole tähänkään päivään mennessä viitsinyt ottaa yhteyttä vaikka olen sähköpostia laittanut ja kerran soitin sille,oli vähän sen kuulonen että hohhoijaa,antaahan olla.kohde vantaalla yks rivari.

        ovi, jos pelkän peitekilven laitoit. Periaatteessahan voivat vaatia uuden oven hinnan, niin se vaan menee. Tosin varmuuslukko tulee halvemmaksi.


    • nimetön

      kaihtimet luetaan asennuksen jälkeen kiinteäksi kalusteeksi joten niitä ei ilman osakkeenomistajan lupaa saa poistaa

    • totta

      Jos asuntoon asentaa kiinteäksi jotain, se on periaatteessa jätettävä paikalleen. Uskoakseni et ole niin taitava fixsaaja, ettei isännöitsijä pääsisi sanomaan. Sama koskee huoneiston ulko-oveen asennetusta turvalukosta, olet asennuttamalla "rikkonut" oven rakennetta, mutta "tavallaan hyvität" tekosesi jättämällä lukon paikalleen, jos et jätä, on isännöitsijällä täysi oikeus vaatia ehjä ovi, olihan se muuttaessasi. Aivan turhaa saivartelua selvistä asiosta.

      • vuokralainen

        Jos on vuokra-asunto maksaa asunnon käytöstä ja kulumisesta korvausta eli vuokraa, jäljet ja muut menee sen tiliin.


      • normaalia kulutusta
        vuokralainen kirjoitti:

        Jos on vuokra-asunto maksaa asunnon käytöstä ja kulumisesta korvausta eli vuokraa, jäljet ja muut menee sen tiliin.

        jos asentaa kaihtimet ja turvalukon! Ja vie ne sitten pois.


      • tietysti
        normaalia kulutusta kirjoitti:

        jos asentaa kaihtimet ja turvalukon! Ja vie ne sitten pois.

        kulumista!


      • "kulumista"
        tietysti kirjoitti:

        kulumista!

        mutta ei normaalia, kun ehdointahdoin aletaan muuttamaan/ rakentamaan.


    • Kai H. Din

      Jätä kaihtimet ja laita lasku kiinteistön omistajalle. Homma selvä.

    • tuntuu siltä

      että ne saattavat 'vikaantua' ja ne on poistettava?

    • Outoa hommaa

      Voisiko joku oikeasti laittaa linkkiä, jos kyseessä on kerran "laki". Kyseessä voi tietenkin olla taloyhtiön tai vuokranantajan sääntö, joka ei perustu lakiin ja jota ei siksi tarvitse noudattaa. Aivan sama kuin grillaaminen kielletty parvekkeella, pelkkää paskaa. Taloyhtiö voi kieltää vaikka aviottoman seksin, mutta se ei perustu lakiin, eikä siitä sen harrastamisesta voi millään perusteella antaa sanktiota.

      Jätän ikeasta ostamani pimennysverhon paikalleen ja riivin siihen puukolla viiltoja. Taloyhtiöllä ei voi olla mitään sanomista, miten käsittelen omaisuuttani, varsinkin jos haluan, että aamuaurinko hieman pääsee pimennysverhon läpi aamuani piristämään.

      • 13€€€5

        Taloyhtiöllä ei olekaan sanomista omaisuuteesi, mutta jos olet jättänyt käyttökelvottoman verhon, jonka olet itse asentanut, niin joudut maksamaan kiinnitysreikien paikkauksen. Todella lapselllinen kommentti.


      • Ohjeiden mukaan vaan

        Erittäin fiksua kaivaa 9 vuotta vanhaa tekstiä esiin, mutta mikään ei ole vuosien aikana muuttunut. Nimimerkki "Outoa hommaa" taitaa olla hieman pihalla reaalimaailmasta?

        Otetaan ote esim. Helsingin kaupunginasuntojen "asukkaan käsikirjasta", jota on syytä noudattaa, jos aikoo jatkossakin asua kaupungin vuokrakämpässä:

        "Jos asukkaan oma turvalukko jätetään poismuutossa paikoilleen, sen avaimet luovutetaan isännöitsijätoimistoon.

        Vuokralaisen asentamat sälekaihtimet jätetään poismuutossa paikoilleen, ellei isännöitsijätoimisto anna muita ohjeita.

        Jos asukkaan omaa ovisilmää tai asukkaan omaa turvalukkoa ei poismuutossa jätetä paikoilleen, niiden paikalle on asennettava asianmukaiset peitekappaleet."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1739
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1713
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1252
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      69
      1071
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe