Ei rekyyliä ole olemassa...

Kari

Vittu kun ottaa päähän kun ihmiset puhuu että aseissa on rekyyliä, varsinkin sarjatuli aseissa.
Kun mää pistin intissä rk 62:sella losottaen ampumaraalla nii ei se vittu mitään potkinu, eikä muuten muillakaan aseilla oo havaittavaa rekyylii. Rekyyli on vaan kaikkien kynäniskojen ja sivari pellejen keksintö, kun ne tahtoo vaan pelotella nuorisoo rekyylin vaaroista.

96

9492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tukipa fysiikan lakeja,kyllä rekyylille löytyy muitakin selityksiä kuin peloittelu.

      • Sakari

        Ei rekyyli liity mihinkään fysiikan lakeihin, vaan sen vuoksi osumat ei ole aina kympissä koska hengitys nostaa ja laskee tähtäintä. Kiitos viestistäsi mutta ei sotketa mitään fysiikkaa käytännön hommiin...kiitos.


      • CeeCee
        Sakari kirjoitti:

        Ei rekyyli liity mihinkään fysiikan lakeihin, vaan sen vuoksi osumat ei ole aina kympissä koska hengitys nostaa ja laskee tähtäintä. Kiitos viestistäsi mutta ei sotketa mitään fysiikkaa käytännön hommiin...kiitos.

        Rekyyli perustuu todellakin fysiikan lakeihin. Liikemäärä säilyy. Asee nopeus taaksepäin voidaan laskea kaavasta V(ase)=[Massa(luoti)*Nopeus(luoti)]/massa(ase)

        Täällä tuntuu aika harva tietävän aseista yhtään mitään.


      • Kari
        CeeCee kirjoitti:

        Rekyyli perustuu todellakin fysiikan lakeihin. Liikemäärä säilyy. Asee nopeus taaksepäin voidaan laskea kaavasta V(ase)=[Massa(luoti)*Nopeus(luoti)]/massa(ase)

        Täällä tuntuu aika harva tietävän aseista yhtään mitään.

        Niin nää on niitä henkimaailman juttuja, voit toki väittää että tuo teoreettinen fysiikkasi on olevinaan jotain totuutta, mutta todellisuudessa rekyyliä ei ole siitä on tehnyt jopa väitöskirjan tohtori A.Kruman saksassa toisen maailman sodan aikoihin, niin se van on että miehet ampuu ja kynäniskat laskee. (tämä ei ole v... viesti sinulle vaan kehotus ajatteleman)


      • Nimetön
        Kari kirjoitti:

        Niin nää on niitä henkimaailman juttuja, voit toki väittää että tuo teoreettinen fysiikkasi on olevinaan jotain totuutta, mutta todellisuudessa rekyyliä ei ole siitä on tehnyt jopa väitöskirjan tohtori A.Kruman saksassa toisen maailman sodan aikoihin, niin se van on että miehet ampuu ja kynäniskat laskee. (tämä ei ole v... viesti sinulle vaan kehotus ajatteleman)

        En olekkaan ennen ihmistä tavannut joka kyseenalaistaa fysiikan lait! Eivät nämä ole mitään henkimaailman juttuja. Ei se omenaakaan ylöspäin putoa, vaan alaspäin. Ei siinä tarvita mitään henkimaailmaa. Ymmärrän kyllä jos koulutustaso on = 0, niin nämä(kin) asiat saattavat vaikuttaa hieman hankalalta. Kaikki tekniikka mitä täällä on perustuu enemmän tai vähemmän luonnontieteisiin, dynamiikkaan, termodynamiikkaan, lujuusoppiin ym.. Sinäkö kyseenalaistat nämäkin "henkimaailman juttuina" koska joku professori nönnön nöö on näin sulle kertonut??


      • CeeCee
        CeeCee kirjoitti:

        Rekyyli perustuu todellakin fysiikan lakeihin. Liikemäärä säilyy. Asee nopeus taaksepäin voidaan laskea kaavasta V(ase)=[Massa(luoti)*Nopeus(luoti)]/massa(ase)

        Täällä tuntuu aika harva tietävän aseista yhtään mitään.

        Tarkennetaan vielä, että pitää tietysti huomioida myös ruutikaasujen liikemäärä! Eli aseen liikemäärä _taaksepäin_ = luodin liikemäärä ruutikaasujen liikemäärä _eteenpäin_.

        Järeissä aseissa esim. 155 kenttäkanuuna:), rekyyliä saadaan kätevästi pienennettyä suujarrulla kun ruutikaasut ohjataan sivulle päin, heti piipunsuun kohdalla, jolloin niistä aiheutuva taaksepäin suuntautuva liikemäärä pienenee.


      • Luca
        CeeCee kirjoitti:

        Tarkennetaan vielä, että pitää tietysti huomioida myös ruutikaasujen liikemäärä! Eli aseen liikemäärä _taaksepäin_ = luodin liikemäärä ruutikaasujen liikemäärä _eteenpäin_.

        Järeissä aseissa esim. 155 kenttäkanuuna:), rekyyliä saadaan kätevästi pienennettyä suujarrulla kun ruutikaasut ohjataan sivulle päin, heti piipunsuun kohdalla, jolloin niistä aiheutuva taaksepäin suuntautuva liikemäärä pienenee.

        Sillä lailla, lailla. Kuulehan nyt CeeCee olet kyllä hienosti ottanut esille fysiikan totuuksia, kuten omenan putoamisen puusta yms. Viittaat siis painovoimaan, on tietenkin totta että miltei jokaisessa dynamiikka laskussa se on otettava huomioon, mutta testit ovat jo kautta aseiden käytön viitanneet siihen että ei painovoimalla ole mnkäänlaista vaikutusta räjähtävän nopeassa toiminnassa, kuten juurikin asella ammuttaessa. Jos nostat esim 100kg painon ilmaan niin tottahan toki painovoimalla on merkittävä osa kyseiseen suoritteeseen, mutta että oikein aseella ammuttaessa vaikuttaisi, huh, huh. Meehän vaan opettaa fysikkaas jonnekin yläasteelle niin kuin ilmeisesti olet tehnyt tähänkin asti ja hyvää loppu elämää sinne mikä mikä maahan jossa asut muiden kadonneiden poikien kannsa, näkemiin.


      • CeeCee
        Luca kirjoitti:

        Sillä lailla, lailla. Kuulehan nyt CeeCee olet kyllä hienosti ottanut esille fysiikan totuuksia, kuten omenan putoamisen puusta yms. Viittaat siis painovoimaan, on tietenkin totta että miltei jokaisessa dynamiikka laskussa se on otettava huomioon, mutta testit ovat jo kautta aseiden käytön viitanneet siihen että ei painovoimalla ole mnkäänlaista vaikutusta räjähtävän nopeassa toiminnassa, kuten juurikin asella ammuttaessa. Jos nostat esim 100kg painon ilmaan niin tottahan toki painovoimalla on merkittävä osa kyseiseen suoritteeseen, mutta että oikein aseella ammuttaessa vaikuttaisi, huh, huh. Meehän vaan opettaa fysikkaas jonnekin yläasteelle niin kuin ilmeisesti olet tehnyt tähänkin asti ja hyvää loppu elämää sinne mikä mikä maahan jossa asut muiden kadonneiden poikien kannsa, näkemiin.

        En minä väittänyt mitenkään, että painovoimalla olisi mitään tekemistä rekyylin kanssa. Sen sijaan täällä väitetään ihan pokkana, että tyyliin: painovoimaa ei edes ole olemassa, kitkaa ei ole olemassa, mitään ei ole olemassa, fysiikka on vaan huuhaapelleilyä..hehe.Ootte te kyllä aika neroja, oiskohan parempi duunarit että ette hirveesti sellaisista asioista puhuisi, joista ette selvästikkään tiedä yhtään mitään.

        Ps. painoa löytyy 90 kiloa alle 10 rasvoilla, ainiin tietty! Eihän painoakaan ole edes olemassa, se on vaan huuhaapelleilyä, jolla kusetetaan kyniksiä.


      • Luca
        CeeCee kirjoitti:

        En minä väittänyt mitenkään, että painovoimalla olisi mitään tekemistä rekyylin kanssa. Sen sijaan täällä väitetään ihan pokkana, että tyyliin: painovoimaa ei edes ole olemassa, kitkaa ei ole olemassa, mitään ei ole olemassa, fysiikka on vaan huuhaapelleilyä..hehe.Ootte te kyllä aika neroja, oiskohan parempi duunarit että ette hirveesti sellaisista asioista puhuisi, joista ette selvästikkään tiedä yhtään mitään.

        Ps. painoa löytyy 90 kiloa alle 10 rasvoilla, ainiin tietty! Eihän painoakaan ole edes olemassa, se on vaan huuhaapelleilyä, jolla kusetetaan kyniksiä.

        Vaikka et oikeassa ollutkaan, fysiikka on kyllä mielenkiintoinen ja oikeasti hyödyllinen tieteenala.
        CeeCee on ihan mukava tyyppi kun myöntää puhtaasti olevansa väärässä, ottakaa oppia hänestä.


      • Nimetön
        Sakari kirjoitti:

        Ei rekyyli liity mihinkään fysiikan lakeihin, vaan sen vuoksi osumat ei ole aina kympissä koska hengitys nostaa ja laskee tähtäintä. Kiitos viestistäsi mutta ei sotketa mitään fysiikkaa käytännön hommiin...kiitos.

        Rekyyli ei kaiketi vaikuta osumaan, mutta Newtonin lakien mukaan voima aiheuttaa yhtä suuren mutta vastakkaissuuntaisen voiman: F = -F. Eli kun ase "potkaisee" se työntää olkapäätä taaksepäin samalla voimalla, milla ammus lähtee eteenpäin. Osumaan tietenkin vaikuttaa tähtäimien säätö, liipaisutapa, käden puristusvoima eri kohdissa kahvaa, silmän käyttö tähtäyksessä, lihasten rentous, asennon tasapainoisuus jne... Niin ja vielä, ammuttaessa ei kannata hengittää tähtäyksen ja laukauksen aikana, muutoin osumakuviosta tulee pystysyynnassa venyvä.


      • Anonyymi
        Kari kirjoitti:

        Niin nää on niitä henkimaailman juttuja, voit toki väittää että tuo teoreettinen fysiikkasi on olevinaan jotain totuutta, mutta todellisuudessa rekyyliä ei ole siitä on tehnyt jopa väitöskirjan tohtori A.Kruman saksassa toisen maailman sodan aikoihin, niin se van on että miehet ampuu ja kynäniskat laskee. (tämä ei ole v... viesti sinulle vaan kehotus ajatteleman)

        Haluatko kokeilla tuota ei-rekyyliä? Tule kokeilemaan radalle .458 win mag kiväärilläni ilman äänenvaimenninta vaikkapa makuulta 5 lks sarjaa. Kerro sen jälkeen on rekyyliä olemassa.


      • mehtuu
        Nimetön kirjoitti:

        En olekkaan ennen ihmistä tavannut joka kyseenalaistaa fysiikan lait! Eivät nämä ole mitään henkimaailman juttuja. Ei se omenaakaan ylöspäin putoa, vaan alaspäin. Ei siinä tarvita mitään henkimaailmaa. Ymmärrän kyllä jos koulutustaso on = 0, niin nämä(kin) asiat saattavat vaikuttaa hieman hankalalta. Kaikki tekniikka mitä täällä on perustuu enemmän tai vähemmän luonnontieteisiin, dynamiikkaan, termodynamiikkaan, lujuusoppiin ym.. Sinäkö kyseenalaistat nämäkin "henkimaailman juttuina" koska joku professori nönnön nöö on näin sulle kertonut??

        Eräs viisas proffa aikoineen usein toisti, että elämä on fysiikkaa, matenmatiikkaa ja kemiaa. Jos jotain muuta tulee vastaan, niin kysykää kirkon miehiltä tai henkiparantajilta asiasta.


      • Luca kirjoitti:

        Sillä lailla, lailla. Kuulehan nyt CeeCee olet kyllä hienosti ottanut esille fysiikan totuuksia, kuten omenan putoamisen puusta yms. Viittaat siis painovoimaan, on tietenkin totta että miltei jokaisessa dynamiikka laskussa se on otettava huomioon, mutta testit ovat jo kautta aseiden käytön viitanneet siihen että ei painovoimalla ole mnkäänlaista vaikutusta räjähtävän nopeassa toiminnassa, kuten juurikin asella ammuttaessa. Jos nostat esim 100kg painon ilmaan niin tottahan toki painovoimalla on merkittävä osa kyseiseen suoritteeseen, mutta että oikein aseella ammuttaessa vaikuttaisi, huh, huh. Meehän vaan opettaa fysikkaas jonnekin yläasteelle niin kuin ilmeisesti olet tehnyt tähänkin asti ja hyvää loppu elämää sinne mikä mikä maahan jossa asut muiden kadonneiden poikien kannsa, näkemiin.

        Luca: "Jos nostat esim 100kg painon ilmaan niin tottahan toki painovoimalla on merkittävä osa kyseiseen suoritteeseen, mutta että oikein aseella ammuttaessa vaikuttaisi, huh, huh. "

        Tuota 100kg painoa ei kiväärillä ammuta mutta tykillä hyvinkin. Tuo lähtee piipun osoittamaan suuntaan mutta kaartuu ihan satavarmasti alaspäin Eli CeeCeen fysiikka säätelee ihan satavarmasti tätä ampumista.


      • Anonyymi
        Sakari kirjoitti:

        Ei rekyyli liity mihinkään fysiikan lakeihin, vaan sen vuoksi osumat ei ole aina kympissä koska hengitys nostaa ja laskee tähtäintä. Kiitos viestistäsi mutta ei sotketa mitään fysiikkaa käytännön hommiin...kiitos.

        Ei hengitys nosta laske tähtäimiä.
        Koko aseen pitää liikkua, kun ampumahiihtäjä hengittää, ennen kuin ampuu.


    • jorma2

      Onpa taas asinantuntian puhetta... Kokeileppa jotain järeempää.

    • Kari on kova

      ampumaan rynkyllä sarjatulella koko lippaallisen kymppiin sadasta metristä pystyasennosta jos vaan ensimmäinen laukaus osuu siihen (olettaen, että aseen mekaanin tarkkuus riittää siihen). Jollet pysty niin siinä rynkyssä on kyllä rekyyli. Voit myös ampua vaikka .50 AR desert eagele:lla yhdellä kädellä, eikä ase nuose milliäkään laukauksen jälkeen =D

      Mitä ne rekyylin vaarat muuten on?

    • kari 10vee

      Tais tulla skappareilta kehuja kun päästelit sarjaa radalla :) oletkohan ikinä ampunut millään piekkaria suuremmalla, tai edes tuliaseella. Joko ne 10 vuotis synttärit lähestyy...

      • esko

        Taidat tietää aika paljon aseista vitun ääliö


      • TAP
        esko kirjoitti:

        Taidat tietää aika paljon aseista vitun ääliö

        No voit tulla kokeilemaan minun DE .50AE, S&W 500 tai .50 BMG pistoolia, niissä ei ole rekyyliä.:)


      • Kari

        Oon ampunu intissä jopa radalla sarjatulella, kun loppuajasta vähän päästeltiin höyryjä. Tuli helposti selväksi kun ammutiin että ei aseissa oo mitää huomattavaa rekyylii, pauketta kuuluu mutta ei se vitun ase mihinkään potki ainostaan laukauksien välillä hengitys vaikuttaa osumiin kun sitäkautta tähtäin heiluu.


      • hengittäjä
        Kari kirjoitti:

        Oon ampunu intissä jopa radalla sarjatulella, kun loppuajasta vähän päästeltiin höyryjä. Tuli helposti selväksi kun ammutiin että ei aseissa oo mitää huomattavaa rekyylii, pauketta kuuluu mutta ei se vitun ase mihinkään potki ainostaan laukauksien välillä hengitys vaikuttaa osumiin kun sitäkautta tähtäin heiluu.

        Kui se piippu voi nousta ku mä ainaki pidätän hengitystä samal ku painan liipaisinta? Hengitetäänkö .50bmg pistoolil ammuttaes kovemmin ku kakskakkosel?


      • Termis
        hengittäjä kirjoitti:

        Kui se piippu voi nousta ku mä ainaki pidätän hengitystä samal ku painan liipaisinta? Hengitetäänkö .50bmg pistoolil ammuttaes kovemmin ku kakskakkosel?

        Mitä suurempi lataus tai kevyempi ase jne. sitä enemmän pitää hengittää ampuessa =D


      • Anonyymi
        Kari kirjoitti:

        Oon ampunu intissä jopa radalla sarjatulella, kun loppuajasta vähän päästeltiin höyryjä. Tuli helposti selväksi kun ammutiin että ei aseissa oo mitää huomattavaa rekyylii, pauketta kuuluu mutta ei se vitun ase mihinkään potki ainostaan laukauksien välillä hengitys vaikuttaa osumiin kun sitäkautta tähtäin heiluu.

        Tyhmä vittu tietämätön suomi paska. Ei hengitys liikuta aseen tähtäimiä.
        Ne ovat joko kiinteät tai ruuvilukitteella kiinni.


    • Res Vänskä

      Pääsitkä possauttamaan Kovaa Apilasta sielä intis ollesssa... etpä tainnut! tätäkin kysistä Sinkoa kehutaan lähes rekyylittömäksi, toisinpa on.

      • uskoa

        mitäs sulle selitetään. Kyllähä se 100varma, että ku semmonen murkula lähtee liikkeelle ilmoitetulla nopeudella, ni kyllä se jonnekin töytäisee, vaikka takana "liekeinheitin humahtaa"...itse en päässy ampumaan armyssa kyseisellä aseella...


    • GRIZZLY

      "Aseen putken sisällä vallitseva paine pyrkii laajentamaan putkea sekä kohdistaa lukko-pintaan REKYYLIVOIMAN, jonka suuruus riippuu paineen ohella lukon ja panoskammion tai patruunapesän rajaamasta pinta-alasta. Lukon rasituksiin vaikuttaa myös käytetty hylsy, joka vähentää lukon rasituksia siirtäen niitä panoskammioon."
      Lainaus:Yleinen ase- ja asejärjestelmä-opas. v. 2001

      • Kari

        äläkee vouhottako ja uskokaa jo


    • GRIZZLY

      Kuule Kari minä olen taatusti ampunut enemmän erilaisilla aseilla ja asetyypeillä ku sinä. MINÄ TIEDÄN aiheesta tasan varmana enemmän kuin sinä. Joten ainoa joka tässä vouhottaa........OLET SINÄ.

      • Teppo Voima-ampuja

        Kyllä minäkin olen Karin kanssa samaa mieltä suuremmilta osin mutta rekyyli on haittana pienille, heikoille ja huonoille ampujille! Minä itse olen 148 kg ja 194 cm pitkä ja nostan penkistä 185 kg ja olen ampunut monella eri aseella kuten rk-62:lla (ja hyvin eli kultainen ampumakerkki löytyy) ja muutamalla eri haulikolla eli oon aika iso ja vahva ja hyvä ampuja. Näiden takia ei rekyyli minuakaan kiusaa. Se jos on pieni tai heikko tai huono ampuja ei taatusti ole Karin vika vaan Karikin on varmasti iso, vahva ja hyvä ampuja joten älkää yrittäkö kusettaa minua ja Karia millää rekyyli höpinöillä. Luulen että teitä harmittaa oman ammuntanne kehnous ja keksitte kaikkea fysiikan juttuja. Ei ammunnassa lasketa lukuja vaan puristetaan liipaisinta ja pietään ase miehekkään voimakkaasti paikoillaan. Matemaatikot ja fyysikot ampuvat varmaan nolosti haulikolla minne sattuu ja häpeissään naputtavat kirjoja että tuossa on fysiikan laki joka ei anna ihmisten ampua kunnolla. Pyh! Motkottajat ja vouhottajat vois hankkia itelleen painoo, voimaa ja ammunta taitoa ennekuin yrittävät päteä "fysiikan" opeilla. Minä treenaan painoilla josta on tullut vahvat lihakset ja siten myös painoo ja ammunta pysyy hyvänä aseharrastuksien myötä. Eli salille ja radalle ennenkuin ennenkuin selitätte höpöjä! Tsemiä Karille. Et oo yksin hyvä ampuja :)


      • GRIZZLY
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen Karin kanssa samaa mieltä suuremmilta osin mutta rekyyli on haittana pienille, heikoille ja huonoille ampujille! Minä itse olen 148 kg ja 194 cm pitkä ja nostan penkistä 185 kg ja olen ampunut monella eri aseella kuten rk-62:lla (ja hyvin eli kultainen ampumakerkki löytyy) ja muutamalla eri haulikolla eli oon aika iso ja vahva ja hyvä ampuja. Näiden takia ei rekyyli minuakaan kiusaa. Se jos on pieni tai heikko tai huono ampuja ei taatusti ole Karin vika vaan Karikin on varmasti iso, vahva ja hyvä ampuja joten älkää yrittäkö kusettaa minua ja Karia millää rekyyli höpinöillä. Luulen että teitä harmittaa oman ammuntanne kehnous ja keksitte kaikkea fysiikan juttuja. Ei ammunnassa lasketa lukuja vaan puristetaan liipaisinta ja pietään ase miehekkään voimakkaasti paikoillaan. Matemaatikot ja fyysikot ampuvat varmaan nolosti haulikolla minne sattuu ja häpeissään naputtavat kirjoja että tuossa on fysiikan laki joka ei anna ihmisten ampua kunnolla. Pyh! Motkottajat ja vouhottajat vois hankkia itelleen painoo, voimaa ja ammunta taitoa ennekuin yrittävät päteä "fysiikan" opeilla. Minä treenaan painoilla josta on tullut vahvat lihakset ja siten myös painoo ja ammunta pysyy hyvänä aseharrastuksien myötä. Eli salille ja radalle ennenkuin ennenkuin selitätte höpöjä! Tsemiä Karille. Et oo yksin hyvä ampuja :)

        "Mielipiteet ovat kuin persereikä. Kullakin siis omansa." nim. "pieni, heikko ja huono ampuja"


      • Termis
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen Karin kanssa samaa mieltä suuremmilta osin mutta rekyyli on haittana pienille, heikoille ja huonoille ampujille! Minä itse olen 148 kg ja 194 cm pitkä ja nostan penkistä 185 kg ja olen ampunut monella eri aseella kuten rk-62:lla (ja hyvin eli kultainen ampumakerkki löytyy) ja muutamalla eri haulikolla eli oon aika iso ja vahva ja hyvä ampuja. Näiden takia ei rekyyli minuakaan kiusaa. Se jos on pieni tai heikko tai huono ampuja ei taatusti ole Karin vika vaan Karikin on varmasti iso, vahva ja hyvä ampuja joten älkää yrittäkö kusettaa minua ja Karia millää rekyyli höpinöillä. Luulen että teitä harmittaa oman ammuntanne kehnous ja keksitte kaikkea fysiikan juttuja. Ei ammunnassa lasketa lukuja vaan puristetaan liipaisinta ja pietään ase miehekkään voimakkaasti paikoillaan. Matemaatikot ja fyysikot ampuvat varmaan nolosti haulikolla minne sattuu ja häpeissään naputtavat kirjoja että tuossa on fysiikan laki joka ei anna ihmisten ampua kunnolla. Pyh! Motkottajat ja vouhottajat vois hankkia itelleen painoo, voimaa ja ammunta taitoa ennekuin yrittävät päteä "fysiikan" opeilla. Minä treenaan painoilla josta on tullut vahvat lihakset ja siten myös painoo ja ammunta pysyy hyvänä aseharrastuksien myötä. Eli salille ja radalle ennenkuin ennenkuin selitätte höpöjä! Tsemiä Karille. Et oo yksin hyvä ampuja :)

        kyllä tämä on hauska keskutelu, kun on niin suuria, vahvoja ja hyviä ampujia ettei fysiikanlait edes päde heihin =D
        Tai sitten toiset on vaan niin huumori mielellä liikenteessä tai ihan oikeasti niin tyhmiä ettei ymmärrä mitä rekyyli tarkoittaa (vaikka se jo tuolla lukeekin).


      • Urpo Hikiperä
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen Karin kanssa samaa mieltä suuremmilta osin mutta rekyyli on haittana pienille, heikoille ja huonoille ampujille! Minä itse olen 148 kg ja 194 cm pitkä ja nostan penkistä 185 kg ja olen ampunut monella eri aseella kuten rk-62:lla (ja hyvin eli kultainen ampumakerkki löytyy) ja muutamalla eri haulikolla eli oon aika iso ja vahva ja hyvä ampuja. Näiden takia ei rekyyli minuakaan kiusaa. Se jos on pieni tai heikko tai huono ampuja ei taatusti ole Karin vika vaan Karikin on varmasti iso, vahva ja hyvä ampuja joten älkää yrittäkö kusettaa minua ja Karia millää rekyyli höpinöillä. Luulen että teitä harmittaa oman ammuntanne kehnous ja keksitte kaikkea fysiikan juttuja. Ei ammunnassa lasketa lukuja vaan puristetaan liipaisinta ja pietään ase miehekkään voimakkaasti paikoillaan. Matemaatikot ja fyysikot ampuvat varmaan nolosti haulikolla minne sattuu ja häpeissään naputtavat kirjoja että tuossa on fysiikan laki joka ei anna ihmisten ampua kunnolla. Pyh! Motkottajat ja vouhottajat vois hankkia itelleen painoo, voimaa ja ammunta taitoa ennekuin yrittävät päteä "fysiikan" opeilla. Minä treenaan painoilla josta on tullut vahvat lihakset ja siten myös painoo ja ammunta pysyy hyvänä aseharrastuksien myötä. Eli salille ja radalle ennenkuin ennenkuin selitätte höpöjä! Tsemiä Karille. Et oo yksin hyvä ampuja :)

        Nonii, kuule kyl sitä saattaa ruipelompikii rynvesterillä osua! vaikka allekirjottanulla on justjust 70 tiukkaa kiloo elopainoo ni kyl sitä silti rynkyllä osuu! vittiläine.


      • Urpo Hikiperä
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen Karin kanssa samaa mieltä suuremmilta osin mutta rekyyli on haittana pienille, heikoille ja huonoille ampujille! Minä itse olen 148 kg ja 194 cm pitkä ja nostan penkistä 185 kg ja olen ampunut monella eri aseella kuten rk-62:lla (ja hyvin eli kultainen ampumakerkki löytyy) ja muutamalla eri haulikolla eli oon aika iso ja vahva ja hyvä ampuja. Näiden takia ei rekyyli minuakaan kiusaa. Se jos on pieni tai heikko tai huono ampuja ei taatusti ole Karin vika vaan Karikin on varmasti iso, vahva ja hyvä ampuja joten älkää yrittäkö kusettaa minua ja Karia millää rekyyli höpinöillä. Luulen että teitä harmittaa oman ammuntanne kehnous ja keksitte kaikkea fysiikan juttuja. Ei ammunnassa lasketa lukuja vaan puristetaan liipaisinta ja pietään ase miehekkään voimakkaasti paikoillaan. Matemaatikot ja fyysikot ampuvat varmaan nolosti haulikolla minne sattuu ja häpeissään naputtavat kirjoja että tuossa on fysiikan laki joka ei anna ihmisten ampua kunnolla. Pyh! Motkottajat ja vouhottajat vois hankkia itelleen painoo, voimaa ja ammunta taitoa ennekuin yrittävät päteä "fysiikan" opeilla. Minä treenaan painoilla josta on tullut vahvat lihakset ja siten myös painoo ja ammunta pysyy hyvänä aseharrastuksien myötä. Eli salille ja radalle ennenkuin ennenkuin selitätte höpöjä! Tsemiä Karille. Et oo yksin hyvä ampuja :)

        ...kyl se kultanen merkki iteltääki löytyy.


      • minä vain
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen Karin kanssa samaa mieltä suuremmilta osin mutta rekyyli on haittana pienille, heikoille ja huonoille ampujille! Minä itse olen 148 kg ja 194 cm pitkä ja nostan penkistä 185 kg ja olen ampunut monella eri aseella kuten rk-62:lla (ja hyvin eli kultainen ampumakerkki löytyy) ja muutamalla eri haulikolla eli oon aika iso ja vahva ja hyvä ampuja. Näiden takia ei rekyyli minuakaan kiusaa. Se jos on pieni tai heikko tai huono ampuja ei taatusti ole Karin vika vaan Karikin on varmasti iso, vahva ja hyvä ampuja joten älkää yrittäkö kusettaa minua ja Karia millää rekyyli höpinöillä. Luulen että teitä harmittaa oman ammuntanne kehnous ja keksitte kaikkea fysiikan juttuja. Ei ammunnassa lasketa lukuja vaan puristetaan liipaisinta ja pietään ase miehekkään voimakkaasti paikoillaan. Matemaatikot ja fyysikot ampuvat varmaan nolosti haulikolla minne sattuu ja häpeissään naputtavat kirjoja että tuossa on fysiikan laki joka ei anna ihmisten ampua kunnolla. Pyh! Motkottajat ja vouhottajat vois hankkia itelleen painoo, voimaa ja ammunta taitoa ennekuin yrittävät päteä "fysiikan" opeilla. Minä treenaan painoilla josta on tullut vahvat lihakset ja siten myös painoo ja ammunta pysyy hyvänä aseharrastuksien myötä. Eli salille ja radalle ennenkuin ennenkuin selitätte höpöjä! Tsemiä Karille. Et oo yksin hyvä ampuja :)

        Hahahahahaa.En ole nauranut näin hyvin varmaan ikinä ennen.Mutta joo käyppäs Kari ostamassa haulikko ja ammu yhdellä kädellä niin kumma jos ei nosta edes vähän piippua.Ja niin,suomen rk 62 ei nostata paljon paskaakaan vaikka sarjatuli löytyykin.Hirvikiväärissäkin on isompi rekyyli,mutta jatka sinä vain sitä puhetta että ei sitä rekyyliä ole olemassakaan.Toki jos joku 200kg painava ukko joka nostaa penkistä 500kg ampuu piekkarilla ei rekyyli juurikaan tunnu mutta kyllä se rekyyli on silti olemassa.Voit todeta tämän vaikka niin että laitat tehokkaan hirvikiväärin perän jalkoväliisi ja pamautat niin että et pidä juurikaan käsillä aseesta kiinni.Oletko muuten varma että se ei ollut sähkötoiminen kuula-ase koska niissä sitä rekyyliä ei juurikaan ole?Hahaha


      • Anonyymi
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen Karin kanssa samaa mieltä suuremmilta osin mutta rekyyli on haittana pienille, heikoille ja huonoille ampujille! Minä itse olen 148 kg ja 194 cm pitkä ja nostan penkistä 185 kg ja olen ampunut monella eri aseella kuten rk-62:lla (ja hyvin eli kultainen ampumakerkki löytyy) ja muutamalla eri haulikolla eli oon aika iso ja vahva ja hyvä ampuja. Näiden takia ei rekyyli minuakaan kiusaa. Se jos on pieni tai heikko tai huono ampuja ei taatusti ole Karin vika vaan Karikin on varmasti iso, vahva ja hyvä ampuja joten älkää yrittäkö kusettaa minua ja Karia millää rekyyli höpinöillä. Luulen että teitä harmittaa oman ammuntanne kehnous ja keksitte kaikkea fysiikan juttuja. Ei ammunnassa lasketa lukuja vaan puristetaan liipaisinta ja pietään ase miehekkään voimakkaasti paikoillaan. Matemaatikot ja fyysikot ampuvat varmaan nolosti haulikolla minne sattuu ja häpeissään naputtavat kirjoja että tuossa on fysiikan laki joka ei anna ihmisten ampua kunnolla. Pyh! Motkottajat ja vouhottajat vois hankkia itelleen painoo, voimaa ja ammunta taitoa ennekuin yrittävät päteä "fysiikan" opeilla. Minä treenaan painoilla josta on tullut vahvat lihakset ja siten myös painoo ja ammunta pysyy hyvänä aseharrastuksien myötä. Eli salille ja radalle ennenkuin ennenkuin selitätte höpöjä! Tsemiä Karille. Et oo yksin hyvä ampuja :)

        "mutta rekyyli on haittana pienille, heikoille ja huonoille ampujille!"
        Kuulun tuohon joukkoon. Olen laittanut aseeseeni perään jopa pehmustavan olkatuen.
        Makuuammunnassa tuntuu olkapäässä ikävältä. olen siis heikko, pieni (193/105) ja huono kun 30 grammainen kuula lähtiessään satuttaa olkapäätäni. Voi minua surkimusta.


    • Oerlikon

      Voiman ja vasta voiman laki. Kyllä rekyyli on olemassa. Se on vain pieni kaliiperisillä aseilla heikko. Esimerkiksi RK:n kaliperi ei ole kovinkaan järeä. Ammu muutama laatikollinen 10/89 Supermagnumeita ja tule sitten tänne väittelemään rekyylistä.
      Ja lisäksi jos kerta rekyyliä ei muka ole olemassa niin miksi sitten hyvin järeisiin aseisiin valmistetaan rekyylin vaimentimia?

    • Nimetön

      En olekkaan ennen ihmistä tavannut joka kyseenalaistaa fysiikan lait! Eivät nämä ole mitään henkimaailman juttuja. Ei se omenaakaan ylöspäin putoa, vaan alaspäin. Ei siinä tarvita mitään henkimaailmaa. Ymmärrän kyllä jos koulutustaso on = 0, niin nämä(kin) asiat saattavat vaikuttaa hieman hankalalta. Kaikki tekniikka mitä täällä on perustuu enemmän tai vähemmän luonnontieteisiin, dynamiikkaan, termodynamiikkaan, lujuusoppiin ym.. Sinäkö kyseenalaistat nämäkin "henkimaailman juttuina" koska joku professori nönnön nöö on näin sulle kertonut??

      • Teppo Voima-ampuja

        Pelkkää sensaatiohakuista tuo sinun itkuvirtesi. Mitä tulee mun koulutustasoon on käyny lukion jossa meidän fyssan opekin sano että fysiikka on teoriaa. Aina te mussutatte painovoimasta negatiivisessa mielessä. Painovoima pitää mutkin 147 kilon massalla aloillaan kun alan ampumaan ja voimaakin löytyy. Termodynamiittia? Lujuusoppia? Paskaa. Millä lämpölaserilla sä ammut ku tuut meille puhuu rekyylin vaaroista josta tuo Karikin mainitsi. Alapas poika hommaamaan lihaksia ni pelota ase enää suakaan ja jätä laskin syrjään sillä ampumisessa ei lasketa vaan räiskitään! Lujuusopista sen verran että voimaharkoilla olen sitä saanut että se siitä sinun paskanjauhannasta :). Koita päättää teoretisoitko vaiko ammut. Jos teoretisoit älä tuu tänne mussuttaa miehille miesten asioista sivarijutuillasi vössykkä. Jos ammut ni piä turpasi kiinni ja piä ase paikoillaan saatana.


      • Teppo Voima-ampuja
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Pelkkää sensaatiohakuista tuo sinun itkuvirtesi. Mitä tulee mun koulutustasoon on käyny lukion jossa meidän fyssan opekin sano että fysiikka on teoriaa. Aina te mussutatte painovoimasta negatiivisessa mielessä. Painovoima pitää mutkin 147 kilon massalla aloillaan kun alan ampumaan ja voimaakin löytyy. Termodynamiittia? Lujuusoppia? Paskaa. Millä lämpölaserilla sä ammut ku tuut meille puhuu rekyylin vaaroista josta tuo Karikin mainitsi. Alapas poika hommaamaan lihaksia ni pelota ase enää suakaan ja jätä laskin syrjään sillä ampumisessa ei lasketa vaan räiskitään! Lujuusopista sen verran että voimaharkoilla olen sitä saanut että se siitä sinun paskanjauhannasta :). Koita päättää teoretisoitko vaiko ammut. Jos teoretisoit älä tuu tänne mussuttaa miehille miesten asioista sivarijutuillasi vössykkä. Jos ammut ni piä turpasi kiinni ja piä ase paikoillaan saatana.

        Oon niin mahrottoman mukava mies. En juo viinaa, en polta tupakkaa, en käytä huumeita, en pyyhi käteeni persettäni paskalla, en runkkaile jne Olen niin mahrottoman mukava mies ja monet naiset kirjoittelee mulle mun salaiseen mailiini ja pyytävät mua teelle. No kesällä sitten polejen komealla fillarillani (ei muuten halpa 30000€) näiden täältä foorumilta löytämieni naisten kanssa kaffeelle. olen saanut paljon todellisia ystäviä täällä ihan vain olemalla mukava oma persoona Tepi vaan tuttaville. Rakkauskirjeitäkin on tullut mutta kukapa tällästä miestä ottaisi vaivoiksensa kun olen niin mukava ja mahrottoman kiva mies - sitä se mun kansakoulun opettajakin aikoinaan sanoi kun karttakepillä sormilleni pamautti. Te joita harmitan niin sanon vaan teille että mitä pahaa olen teille tehnyt kun mua haukutte? Olen niin mahrottoman tavallinen mies tosin komeaksi kehuttu mm. ikaalisissa parikymmentä vuotta sitten sellaisessa tapahtumassa missä molemmilla pareilla oli pussit päässä ja sitten käsi kopelolla kosketeltiin toisten kasvoja ja koitettiin saada toisten piirteistä selvää. PMR puhelimilla mulla on muuten Suomen ennätys. - Ei muuten joka poika jaksaisi seistä korkealla mäellä puhelin kourassa odottaen singaalia, se kysyy luonnetta. Pst. olen saanut yhteyden myös ZER23 planeetalta kaukoavaruudesta kolmannesta siirtovyöhykkeestä. Myös U:S:A:n armeijan viestiliikenne välittyy mun kuuluisaan radiopuhelimeen, aina silloin tällöin viimeksi esim. persianlahden sodassa. Että tälläistä se teidän vihaamanne/rakastamanne Teppo Voima-ampuja on saanut aikaan. Jokainen saa itse päätellä onko noi saavutuksia vai ei mutta takaan teille että ystävällinen ja mukava mies olen vaikkakin nimimerkkini onkin nyt pelkästään valehtelua joten kuka vain teistä voi minua turpiin lätkiä. Olen nyt päättänyt että minua ei tällä foorumilla enää näy eikä kuulu. -Mittani on tullut täyteen sefun kanssa, olen ottanut yhteyden suomi24:n korkeinpaan jäseneen eli presidenttiin. Minua on sorrettu ja juttujani on mielipuolisesti haukutu mm. täydennykseni A. Einsteinin suhteellisuusteoriaan meni kankkulan kaivoon enkä edes tallentanut töitäni vaan laitoin ne ihan ajatuksissani vaan tänne suomi24 foorumille - mikä sitten osoittautui virheeksi!!!!

        Olen niin useasti miettinyt että mihin tämä elämä loppujen lopuksi johtaa, tähän asti se on ainakin johdatellut minua vähän kaikkialle. Ihmettelen myös miksi minua aina sorretaan vaikka olen mahrottoman mukava ja en ilkeä laisinkaan ehei, Tepi vaan tutuille. Minkä takia pitää lukea minun juttujani jos niistä ei tykkää, tämä on vapaa maa ja valinnat myös. Jos olette kateellisia minulle ja lukuisille naisilleni niin aivan turhaa. Minä en katsos retostele naisillani enkä läskeilläni vaikka niitä lulkuisia onkin ollut. -Yhden heistä muuten tapasin keravalla PMR puhelin miitingissä. Oli muuten upea nainen pitkine säärineen. Tuli ihan Tina Turner mieleen kun hän harppoi jaloillaan ilmaa tullessaan juttelemaan minulle. Kirjoitellaan vieläkin toisillemme ja useasti jutellaan PMR puhelimien välityksellä. Kehui minua muuten niin mukavaksi mieheksi ja komeaksikin...Te siellä tietty epäilette tätä kun ootte eläneet kaljan/liiman huuruisen lapsuuden niin teistä on muodostunut kateellisia ja etenkin minulle.

        Rakkaudella Teppo Voima-ampuja!
        Ai niin tähän loppuun haluan vielä vetää Veera Teleniuksen Miljoona Miljoona ruusua!

        Miljoona miljoona ruusua, tuoksuja tuoksuja rakkauden.......lal lal lal lal


      • Teppo Voima-ampuja
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Oon niin mahrottoman mukava mies. En juo viinaa, en polta tupakkaa, en käytä huumeita, en pyyhi käteeni persettäni paskalla, en runkkaile jne Olen niin mahrottoman mukava mies ja monet naiset kirjoittelee mulle mun salaiseen mailiini ja pyytävät mua teelle. No kesällä sitten polejen komealla fillarillani (ei muuten halpa 30000€) näiden täältä foorumilta löytämieni naisten kanssa kaffeelle. olen saanut paljon todellisia ystäviä täällä ihan vain olemalla mukava oma persoona Tepi vaan tuttaville. Rakkauskirjeitäkin on tullut mutta kukapa tällästä miestä ottaisi vaivoiksensa kun olen niin mukava ja mahrottoman kiva mies - sitä se mun kansakoulun opettajakin aikoinaan sanoi kun karttakepillä sormilleni pamautti. Te joita harmitan niin sanon vaan teille että mitä pahaa olen teille tehnyt kun mua haukutte? Olen niin mahrottoman tavallinen mies tosin komeaksi kehuttu mm. ikaalisissa parikymmentä vuotta sitten sellaisessa tapahtumassa missä molemmilla pareilla oli pussit päässä ja sitten käsi kopelolla kosketeltiin toisten kasvoja ja koitettiin saada toisten piirteistä selvää. PMR puhelimilla mulla on muuten Suomen ennätys. - Ei muuten joka poika jaksaisi seistä korkealla mäellä puhelin kourassa odottaen singaalia, se kysyy luonnetta. Pst. olen saanut yhteyden myös ZER23 planeetalta kaukoavaruudesta kolmannesta siirtovyöhykkeestä. Myös U:S:A:n armeijan viestiliikenne välittyy mun kuuluisaan radiopuhelimeen, aina silloin tällöin viimeksi esim. persianlahden sodassa. Että tälläistä se teidän vihaamanne/rakastamanne Teppo Voima-ampuja on saanut aikaan. Jokainen saa itse päätellä onko noi saavutuksia vai ei mutta takaan teille että ystävällinen ja mukava mies olen vaikkakin nimimerkkini onkin nyt pelkästään valehtelua joten kuka vain teistä voi minua turpiin lätkiä. Olen nyt päättänyt että minua ei tällä foorumilla enää näy eikä kuulu. -Mittani on tullut täyteen sefun kanssa, olen ottanut yhteyden suomi24:n korkeinpaan jäseneen eli presidenttiin. Minua on sorrettu ja juttujani on mielipuolisesti haukutu mm. täydennykseni A. Einsteinin suhteellisuusteoriaan meni kankkulan kaivoon enkä edes tallentanut töitäni vaan laitoin ne ihan ajatuksissani vaan tänne suomi24 foorumille - mikä sitten osoittautui virheeksi!!!!

        Olen niin useasti miettinyt että mihin tämä elämä loppujen lopuksi johtaa, tähän asti se on ainakin johdatellut minua vähän kaikkialle. Ihmettelen myös miksi minua aina sorretaan vaikka olen mahrottoman mukava ja en ilkeä laisinkaan ehei, Tepi vaan tutuille. Minkä takia pitää lukea minun juttujani jos niistä ei tykkää, tämä on vapaa maa ja valinnat myös. Jos olette kateellisia minulle ja lukuisille naisilleni niin aivan turhaa. Minä en katsos retostele naisillani enkä läskeilläni vaikka niitä lulkuisia onkin ollut. -Yhden heistä muuten tapasin keravalla PMR puhelin miitingissä. Oli muuten upea nainen pitkine säärineen. Tuli ihan Tina Turner mieleen kun hän harppoi jaloillaan ilmaa tullessaan juttelemaan minulle. Kirjoitellaan vieläkin toisillemme ja useasti jutellaan PMR puhelimien välityksellä. Kehui minua muuten niin mukavaksi mieheksi ja komeaksikin...Te siellä tietty epäilette tätä kun ootte eläneet kaljan/liiman huuruisen lapsuuden niin teistä on muodostunut kateellisia ja etenkin minulle.

        Rakkaudella Teppo Voima-ampuja!
        Ai niin tähän loppuun haluan vielä vetää Veera Teleniuksen Miljoona Miljoona ruusua!

        Miljoona miljoona ruusua, tuoksuja tuoksuja rakkauden.......lal lal lal lal

        Kuka säälittävä kynäniska piiloutuu toisen nimimerkin taakse piipittämään typerää vuodatusta? Mikäs sua jurppii kaveri? Sinuako kanssa riivaa se ettei rekyyli mua kiusaa? Onhan kyllä sanottu että Suomessa kateus voitaa kiimankin joka pitäää selvästi kutinsa kun sun riipustuksia katsoo. Mutta mä pysyn asiassa eli puhun ampumisesta enkä rupee mollaa toisii niiku sä teet. Opettelesit pelle tapoja etkä kirjottelis paskaa ja vielä toisen nikillä. Kerros vaikka omalla nikilläs ees pelle mikä sun ongelma on? Jos sä oot eri mieltä mun kans ni oo vaan. Emmä siitä suutu mä eritin oman kantani ja 100%sti sanojeni takana niiku sä oot toisen nimen takana ampumassa ritsalla. Kirjota jotai oikeesta aiheesta eli ampumisesta ja aseista äläkä tuu tänne mollaa toisii. Toivottavasti opit vähä tapoja.

        P.S. Terkkuja vaa kaikille tänne kirjottaneille.


      • GRIZZLY
        Teppo Voima-ampuja kirjoitti:

        Pelkkää sensaatiohakuista tuo sinun itkuvirtesi. Mitä tulee mun koulutustasoon on käyny lukion jossa meidän fyssan opekin sano että fysiikka on teoriaa. Aina te mussutatte painovoimasta negatiivisessa mielessä. Painovoima pitää mutkin 147 kilon massalla aloillaan kun alan ampumaan ja voimaakin löytyy. Termodynamiittia? Lujuusoppia? Paskaa. Millä lämpölaserilla sä ammut ku tuut meille puhuu rekyylin vaaroista josta tuo Karikin mainitsi. Alapas poika hommaamaan lihaksia ni pelota ase enää suakaan ja jätä laskin syrjään sillä ampumisessa ei lasketa vaan räiskitään! Lujuusopista sen verran että voimaharkoilla olen sitä saanut että se siitä sinun paskanjauhannasta :). Koita päättää teoretisoitko vaiko ammut. Jos teoretisoit älä tuu tänne mussuttaa miehille miesten asioista sivarijutuillasi vössykkä. Jos ammut ni piä turpasi kiinni ja piä ase paikoillaan saatana.

        Fysiikka ei ole teoriaa. Vaan joukko erilaisia luonnonlakeja, oli sitten kyse vetovoimasta,rekyylivoimasta,valonnopeudesta jne.
        Teoreettinen fysiikka liittyy aika pitkälti tähtitieteeseen ja atomitason havaintoihin ja niiden selitysmalleihin.

        Suosittelen seuraavaa kirjaa: Stephen Hawking, Ajan lyhyt historia.


    • On ollut todella mielenkiintoista lueskella mielipiteitä aiheesta.Pitäisi kuitenkin muistaa, että rekyyli on rekyyli ja se miten ampuja sen tuntee on asia erikseen.Kaikki ne jotka eivät ole huomanneet/tunnistaneet aseen rekyyliä voivat kokeilla seuraavaa.Jos itsellä ei ole niin lainatkaa kaverilta 12/89 SM puoliautomaatti.Menkää metsään, hakekaa hyvän kokoinen mänty,seisoen selin mäntyyn nojatkaa olkapää jolle aseen nostatte lujasti mäntyä vasten ja ampukaa lippaallinen niin nopeasti kuin pystytte.Jos ette huomaa/tunnista rekyyliä olette melkoisia fakiireita.

    • ufo

      Otapa se "rynkkysi" mukaan avaruusmatkalle.
      Mene aluksen ulkopuolelle ja ammu kerran tai pari.
      Mitä tapahtuu?
      Muista, että jätät lippaaseen tarpeeksi patruunoita paluumatkaa varten.

      • Kari

        Nythän alkaa keskustelu karkaamaan pahemman kerran.
        Olemme yhdessä päättäneet täällä ettei rekyyliä ole,
        joten ei tarvita enempää kommenteja asian tiimoilta.
        Kiitän kaikkia osaanottajia hyvistä kommenteista ja tosi hulluistakin sellaisista. Kokous päättyy nuijan kumaukseen.


      • CeeCee

        "Kari" ja tämä anti-"voima ampuja" kumoavat perseettömillä väittämillänsä myös rakettien kulkumahdollisuudet avaruudessa ja myös hävittäjien lentomahdollisuudet, kumpainenkin kun perustuu liikemäärän säilymiseen(sekä ilman nosteeseen). Hehehehe, Oiskohan nämä finninaamset teinit todellakin niin tyhmiä vai onko nämä tekstin ihan vaan provona kirjoitettu? Kertokaahan "Kari" ja anti-"teppo voima-ampuja", miten asia on?


      • CeeCee

        Siis raketeilla pelkästään liikemäärän säilymiseen. Hävittäjillä liikemäärän säilymiseen kuten myös ilman nosteeseen, avaruudessahan ei ilmaa edes ole.


      • Teppo Voima-ampuja
        CeeCee kirjoitti:

        Siis raketeilla pelkästään liikemäärän säilymiseen. Hävittäjillä liikemäärän säilymiseen kuten myös ilman nosteeseen, avaruudessahan ei ilmaa edes ole.

        Nyt rupeaa kynäsikoilla jutut karkaamaan jo avaruuteen asti :). Pidetään nyt tämä juttu maanpäällä: aseilla ammutaan ja rakeiteilla mennään avaruteen. Tottakai se liikemäärä menee siihen luotiin joka lentää mutta ei se ase potki eikä häiritse ampumista kun sen oikein oivaltaa. Mitä ikään tulee olen 25v ja olen innokas maanpuolustuksen, voimanoston, ampumisen ja metsästyksen harrastaja. Uskokaa jo ettei se rekyyli mun ampumista häiritse, toista on ne kokemattomat teoreetikko luuviulut joiden kovin fyysinen suoritus on päivällisen syöminen. pyydän ettei kukaan enää jatka millään Star trek linjalla jossa lennetään avaruudessa ettei tämän ketjun alkuperäinen idea peity huttuun, vai onko se juuri teoreetikkojen idea eli pyritään vaihtamaan puheenaihetta kun rekyylihöpötykset rupeavat epäillyttämään heitä itseeänkin. Siis pidetään teoria teoriana ja todellisuus todellisuutena niinkuin iskemät kympissä :).


    • jari63

      No tämä aseitten rekyylihän on ihan suhteellinen käsite ,toiset eivät kammoa järeitäkään aseita kun taas toiset saattavat jo pelätä ilmakiväärilläkin ampumista,itseäni ei rekyyli häiritse niin paljoa etten tohtisi ampua ja ampunut olen paljon eri aseilla ,on kyllä totta ettei rynkky pahemmin potkaise ja yleensäkkin kaikki puoliautomaattiaseet on rekyyliltään huomattavasti vaimeampia kuin vastaavat pulttilukkoiset aseet ,mutta en voi myöskään sanoa etteikö rekyyliä olisi ollenkaan ,sillä se on sula mahdottomuus,sen huomaa siitäkin kun ampuu haulikolla vaikkapa kiekkoja 50kpl niin ainakin minulla on olkapäässä pieniä verenpurkautumia ,ei ota edes kipeää mutta silti niitä tulee,toinen jossa myöskin huomaa selvästi että on rekyyliä olemassa on se kun ampuu tuelta hirvikiväärillä kasa ammuntatyyliin tauluun suhkot löysällä otteella ja luotina on 12-13g tarkkuusluoti niin kummasti se kiikari käy lähellä silmäkulmaa ,tätä en varsinaisesti luonnehtisi vielä järeäksi kaliperiksi ,sillä onhan niitä sellaisiakin tussareita olemassa että jos sinä niillä ampuisit niin ehket suoranaisesti pelkäisi ampumista mutta sen vakuutan että se olisi sinulle vähintään epämiellyttävää niin paljon että saattaisi jäädä 10 laukausta ampumatta peräkanaa ,jos et usko niin hommaa käsiisi 50cal bgm niin uskon että jotain kyllä pitäisi sinunkin tuntea olkapäässäsi ei muuta kuin tilaamaan http://www.50bmgstore.com/50bmgcurrentprices.htm
      jos ei raha riitä niin halvempi vaihtoehto on rekyylin toteamiseen se että käyttää haulikkoa pistoolina ,varoituksen sana lataa haulikko vain 1 panoksella sillä se saattaa lentää kädestäsi ja maahan pudotessaan laueta toisen kerran kohtalokkain seuraamuksin ,itse olen tätä kerran kokeillut ja eipä kovin paljoa kiinnosta toista kertaa kokeilla ,siinä sinun pitäsi viimmeistään huomata että kyllä sitä rekyyliä taitaa sittenkin olla ainakin jonkin verran :)

    • kyllä

      Tottahan se on ettei rekyyliä ole olemassa, mutta kaikki ovat tottuneet käyttämään sitä nimitystä ja kaikki tietävät mitä se tarkoittaa.

    • minä

      Tätä keskusteluketjua oli kerrassaan hauska lukea läpi.

      Sen verran haluan kommentoida, että kovasti väitettiin ettei rekyyli vaikuta osumiin. No, kun puhutaan todellisesta tarkkuusammunnasta, tai urheiluammunnasta, niin ainakin pienoiskiväärilajeissa, oli kyseessä asennoista sitten makuu, pysty, tai polvi, niin rekyyli käytännössä määrää osumapisteen. Jos rekyylin vastaanotto menee pieleen, niin ei auta vaikka kuinka ase olisi lauennut täysin keskellä, tai kuinka kovaa siitä pitäisit kiinni. Jos rekyylin vastaanotto epäonnistuu, niin osuma on korkeintaan hyvä ysi. Täsätä on kenenkään turha väittää vastaan, minä TIEDÄN asian olevan näin.

      Tämä johtuu siitä, että pienoiskiväärin rekyyli on niin heikko, että se ei riitä pysäyttämään aseen liikettä, vaan pikemminkin jos ase on laukaistessa pienessä liikkeessä, niin rekyyli "vinttaa" piippua vielä kauemmas. Toisin on asia 300 metrin lajeissa, joita ammutaan .308:lla tai 6-millisellä. Niissä on jo sen verran kova rekyyli, että aseen sivuttaisliike pysähtyy, ja osuma on käytännössä aina siinä kohdassa, missä ase laukeaa. Tähän vaikuttaa siis myös luodin nopeus. Pienoiskiväärin luoti on sen verran hidas, että patruuna saattaa on vielä piipussa liipaisun jälkeen, ja jos rekyylin vastaanotto menee pieleen, tai jälkipito on liian lyhyt, tai sählää jotain muuta, niin ei tule kymppiä. Tämä tekee pienoiskivääriammunnasta yhden haastavimmista urheiluammuntamuodoista!

      Eli turha väittää että sitä rekyyliä ei olisi, tai ettei sillä olisi vaikutusta osumaan. Perustelin väittämäni omakohtaisella kokemusksella , enkä monien täällä vieroksumilla fysiikan laeilla, jotka nekin tietenkin pitävät paikkansa.

      • tiedoks

        Onse kumma juttu ku suuri osa maailman aseista perustuu toiminnaltaan olemattomaan asiaan eli piippurekyyliin. Ja hyvin toimiikin ihan ilman mitään syytä jos rekyyliä ei kerran ole. Esim. M92f ja Barrett M82 aseiden puoliautomaattisuus perustuu piippuun kohdistuvaan rekyyliin.


      • nurmiporalta
        tiedoks kirjoitti:

        Onse kumma juttu ku suuri osa maailman aseista perustuu toiminnaltaan olemattomaan asiaan eli piippurekyyliin. Ja hyvin toimiikin ihan ilman mitään syytä jos rekyyliä ei kerran ole. Esim. M92f ja Barrett M82 aseiden puoliautomaattisuus perustuu piippuun kohdistuvaan rekyyliin.

        voi vaatia kovin paljoa ymmärrystä näissäkään asioissa. (Siis viitaten noihin "ei rekyyliä ole olemassa" - juttuihin)
        Joskus tosin ihmetyttää, että miten jotkut voivat olla sokeita ilmiselvälle asialle.

        Rekyylin voi toki miehekkäästi hallita, mita tuossa varmaan ajettiin takaa, mutta ei se silti tee rekyyliä olemattomaksi.

        Kyllä se rekyyli on ihan tosiasia, ja sen luonne selviää vaikkapa ampumaradalla haulikko- tai hirviampujaa katsellessa. Noissa esimerkeissäsi se on valjastettu hyödyksi, eikä vain haitaksi.


    • sarjatulta ammuta

      kun se ei kuulu ampumaohjelmaan.

      • Takkula.

        On se ikävää, että milenterveyshoitopaikkojakin juustohäylällä pyyhkäisty näköjään aivan liialti.
        Kaikenlaiset karit iman valvonttaa örveltävät. Kukaan ei tarkista, ottavatko heille märätyt lääkkeet.


      • äänestän
        Takkula. kirjoitti:

        On se ikävää, että milenterveyshoitopaikkojakin juustohäylällä pyyhkäisty näköjään aivan liialti.
        Kaikenlaiset karit iman valvonttaa örveltävät. Kukaan ei tarkista, ottavatko heille märätyt lääkkeet.

        vaaliehdokasta, joka satsaa mielenterveyspalveluihin eikä pakolaisten hyysäämiseen.


    • Roope z

      Täähä on näin yksinkertainen asia

      Rekyyli on aseen laukaisusta syntyvä luodin liikesuunnan suhteen vastakkaissuuntainen liike, jonka liikemäärä on yhtä suuri kuin luodin tai vastaavan projektiilin saama liikemäärä.

      Piste

    • Kyyli

      Rekyyli oli aselehti, joka konkkasi, eli rekyyliä ei todellakaan ole, paitsi vanhoja numeroita.

    • opiskele
    • vjebs

      Taitaa olla niin että suurin osa kirjoittajista läpäissyt hädin tuskin peruskoulun. Ottakaa asioista selvää ennenkuin alatte väittämään mitään, googlettakaa vaikka jos ette mitään tiedä.

      Cee Cee:lle pinnat!

    • sotamies40

      Kummallista että se hirvikivääri potkaisee olkapäätä vaikka ei ilm. ole mitään rekyyliä.
      Rynkkykin rätisee jostain mystisestä syystä - oisko mahdollista että hyperventiloin ammuttaessa.

      Olen saamaa mieltä että rynkyn rekyyli on pieni. Ar15 ammuttaessa se on miltei olematon, sen verran paikoillaan sen pysyy.

    • Magic Fingers

      Sattumoisin eksyin sivulle. Aikaa vanhaa postia mutta osa yllättävän sairasta ja tyhmää porukkaa kirjotellu schaissee! Osa fiksuja kyl. Mut joo fysiikan lait kunniaa ja körmyt ja tietämättömät lurjukset voi painuu takas koulun penkille sielt ampumaradalt jos ei oo muuta tekemist. Luulevatko he räiskimällä tulevansa fiksummiksi? Eivät vissii tajuu että saa parempaa tyydytystä muista asioista kun vähän opiskelee. Ottakaa vaikka kitara kätee ni loppuu se valitus ja räiskiminen pusikossa, saatte naisiiki paremmin ni ei tarvi runkuttaa sitä rynkkyä!

    • tietoo

      Se on semmosta kun Räkänällit luulee tietävänsä jotain mutta ei ne tiedä muuta kuin sen mitä nokasta valuu ulos.

    • ampunut olen...

      Vai on AR15:sta rekyyli miltei olematon, kyllä siinä rekyyliä on aivan saman verran kuin muissakin saman kaliiperisissa aseissa, se että kuinka asekohtaisesti se rekyyli "tapetaan" niin se onkin eri juttu eli kyllä siitä rekyyliä tulee kun luoti lähtee liikkeelle.

      Sotilaskivääri potkaisee, 7.62x53R. Varsinkin kun ammut makuultasi niin rekyyli tuntuu huomattavasti kovemmalta kuin seisaaltaan ammuttaessa jolloin olkapää ja vartalo pääsee perääntymään, joustaa niin että rekyyli ei tunnu niin kovalta. Solisluu tai olkaluu kun jää laihalla ampujalla tukin jatkoksi ja t-paita päällä niin kyllä kirpaisee.

      Metsästystilanteessa esim. haulikon potkua ei edes huomaa.

      Mutta tosi-asiassa aseiden potku on pientä, hevonen jos potkaisee olkapäähän niin sitä voi jo sanoa aika kovaksi tälliksi. Ehkä joku "norsupyssy" sodan aikainen, on aantanut aika tymäkän potkun aseen potkuksi tosin eikö niissäkin ollut massaa ja liekö ollut jonkinlaista kompensaattorin tapaista piipun suulla.

      Kun kuulee että joku .44 magn potkaisee niin että ranne sökö niin höpö höpö, ehkä jonkun oikein rimpulan narukäsissä voi .44 magn potku tuntua pelottavalle mutta ei aikuisen, normaalin miehen käsissä se ole mitään.

      • Ampunut olen: ihmettelen miten läpäisit syynit? : vittu ei ole mitään rekyyliä, Newton kirjoitti (tiedän ettet tiedä kuka hän oli) että voimalla on aina vastavoima (pysytkö pihalla) joten ei voi kuin pahoitella että kirjoitat naurettavia väiteitäsi. Puupää ampui sarjatulta, LOL.


      • sisäballistiikka
        saunabad52 kirjoitti:

        Ampunut olen: ihmettelen miten läpäisit syynit? : vittu ei ole mitään rekyyliä, Newton kirjoitti (tiedän ettet tiedä kuka hän oli) että voimalla on aina vastavoima (pysytkö pihalla) joten ei voi kuin pahoitella että kirjoitat naurettavia väiteitäsi. Puupää ampui sarjatulta, LOL.

        Mistä heräsit kanden vuoden jälkeen...


    • rekyylitoimii

      millas voimalla se puoliautomaatti ase toimiikaan juu rekyylin voimalla ja toiset paineen avulla,,se vanha suomi kp juu vaan rekyylin voimalla ja moni muu pyssykkakin..

    • Anonyymi

      Komppaan aloittajaa. Just päästiin tänään ampumaan ja kuumotti, että kuinka rynkky pysyy käsissä kun ei ole mikään 22;nen. Sitten kuului "saa ampua". Siitä lähdin ampumaan ja yllätys yllätys,,, ei rekyyliä

      Tulos viidellä patruunalla 42, ei huono mutta harmitti että hengitys tekniikkaa en vielä osaa. Voisi tulla jotain 45 - 50 tulos jos pystyisin pidättämään hengitystä
      Ensikerralla ammun nopeammin niin kuntsari kutsuu

    • Anonyymi

      Minäkin ammuin runkulla kun olin varusmiehenä, sarjalla penkkaan ja ja ampumalaiturin kattoon. Vääpeli huusi ja haukkui mistä en pitänyt.

      • Anonyymi

        Vääpeli varmaan haukku sua sen takia, että olet armottoman hidas taikka sitten nukuit. Nytkin päätit jatkaa 15 vuotta vanhaa aivotonta viestiketjua...


    • Anonyymi

      Ei vaan siksi että ammuin sillä rynkulla sarjaa, etkö lue vai etkö ymmärrä kakkapökäle?

      • Anonyymi

        Itse olet kakkapylly


    • Anonyymi

      Tosiasiassa niin jokainen on silti. Hilti on eri juttu. Kusipää

      • Anonyymi

        Oikein älyköt on päässyt palstalle....


    • Anonyymi

      Ime stagaa

    • Anonyymi

      Huomasin kanssa saman. Komppania pääsi ensimmäistä kertaa ampumaradalle niin kouluttaja kertoi varo- määräykset ja sitten hymyssä suin, että kannattaa varoa kun ensimmäistä kertaa ampuu koska "se" (rekyyli) tyrkkäsee huonosti tuetun aseen silmille

      Aloin ampumaan ja tajusin vitsin kun kasa meni kerralla keskirinkulaan. Kouluttaja taputti olalle ja sanoi ettei tämä ole mitään rambo-elokuvaa vaan todellisuutta ja että rekyyli on tiedemiesten juttuja kun eivät tunne jotain muuttujaa niin siihen tilalle laitetaan vakio (eli tässä tapauksessa rekyl)

    • Anonyymi

      Minua kouluttaja taputti pyllyyn nahkapistoolilla, kyllä nauratti.

      • Anonyymi

        Domina?


    • Anonyymi

      Rynkyssä ei juuri ole rekyyliä, sillä energia kuluu seuraavan patruunan lataamiseen. Vastaavalla kaliiberilla oleva hirvikivääri potkaisee kunnolla.

      • Anonyymi

        7.62 x 39 ei riitä hirvipatruunaksi. .308 (7.62 x 51) sitten jo potkaiseekin kunnolla. Virolla on rynkky siinä kaliiperissa, vanha ruotsalainen AK-4. Ei kiva ampua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        7.62 x 39 ei riitä hirvipatruunaksi. .308 (7.62 x 51) sitten jo potkaiseekin kunnolla. Virolla on rynkky siinä kaliiperissa, vanha ruotsalainen AK-4. Ei kiva ampua.

        Minulla on FN FAL,mukava ampua.


      • Anonyymi

        Siihen hirvikivääriin kun laittaa äänenvaimentimen, niin rekyylikin pienenee huomattavasti.


    • Anonyymi

      Rekyyliä ei ole. Mikään ei viittaa siihen, että rekyyli olidi todellinen ja ihmisen aiheuttama ilmiö. Rekyylin väitetystä esiintymisestä ei ole luotettavaa pitkäkestoista tietoa!

      • Anonyymi

        Kokeile joskus ampumista muutenkin kun tietokonepelissä.
        Ja katso tuo oheinen video.
        https://www.youtube.com/watch?v=EefIsRsu-qU
        Ehkä osaat ilman rekyyliä selittää mitä tapahtuu. Vaikka sitten lyhytkestoisella tiedolla.


    • Anonyymi

      Intissa RK:n latauskoneisto ja suujarru söivät enimmänrekyylin. Tuoreena metsästäjänä oli pulttilukkokivääri jossa oli rekyyli.
      Hommasin sitten itselataavan 338 WM jossa äänenvaimennin.
      Rekyyli taas vain katoavaa kansanperinnettä.

    • Anonyymi

      Kiellän rekyylin esiintymisen arvomaailmaani sopinmattomana. Hus, rekyyli.

      Rekyylivihapuhujat, orrella tavataan!

      • Anonyymi

        Juu. Tervetuloa litteän maapallon reunalle. Täältä on hyvät näkymät alas.


    • Anonyymi

      Olet osunut asian ytimeen. Miten on edelleen mahdollista, että vielä nykyaikana kehdataan vaahdota rekyylistä. Rekyyli keksittiin muskettien aikana kun rihlaamattomat piiput tekivät aseesta epätarkkoja ja sotilaat nolostuneina keksivät, että joku näkymätön voima liikuttaa kättä

      Nykyään rekyylin teoria on kumottu jo käytännössä, kun on vahva ampuja niin pysyy asekin olalla

      • Anonyymi

        Jos rekyylin teoria on kumottu, niin miksi ampujan tulee olla vahva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rekyylin teoria on kumottu, niin miksi ampujan tulee olla vahva?

        Koska heikko ja hintelä mies ei jaksa pitää asetta olalla ja tähdätä kunnolla kun aseen paino kohtaa heikon käden alkaa ase vatkaamaan ja sitten kerrotaan kuinka rekyyli oli syynä huonoon tulokseen

        Kun minä ammun niin ase pysyy joka laukauksella paikallaan kun vaan muistaa myös hengittää rauhallisesti, luodit ropisee ja linnut tulee alas parvesta, piste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska heikko ja hintelä mies ei jaksa pitää asetta olalla ja tähdätä kunnolla kun aseen paino kohtaa heikon käden alkaa ase vatkaamaan ja sitten kerrotaan kuinka rekyyli oli syynä huonoon tulokseen

        Kun minä ammun niin ase pysyy joka laukauksella paikallaan kun vaan muistaa myös hengittää rauhallisesti, luodit ropisee ja linnut tulee alas parvesta, piste

        Hengitä tiheämpää.aivosi tarvitsee happea.😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska heikko ja hintelä mies ei jaksa pitää asetta olalla ja tähdätä kunnolla kun aseen paino kohtaa heikon käden alkaa ase vatkaamaan ja sitten kerrotaan kuinka rekyyli oli syynä huonoon tulokseen

        Kun minä ammun niin ase pysyy joka laukauksella paikallaan kun vaan muistaa myös hengittää rauhallisesti, luodit ropisee ja linnut tulee alas parvesta, piste

        Heikko ja hintelä mies voi hankkia kevyen aseen, jota jaksaa helposti kannatella. Toisaalta kevyt ase heiluu enemmän, jolloin tähtääminen on rauhattomampaa.

        Rekyylillä ei ole mitään tekemistä aseen tähtäämisen aikaisessa heilumisessa. Rekyyli vaikuttaa ainoastaan luodin piippuaikana tarkkuuteen ja aseotteella on merkitystä rekyylin vastaaottamisessa. Jos aseote pysyy joka kerran samanlaisena, niin kasa on pieni olettaen tähtäyspisteen olevan sama.


    • Anonyymi

      Jos joku väittää, ettei rekyyliä ole olemassa, niin ladatkoon haulikon magnumpatruunalla ja sitten asettakoon perälevyn etuhampaitaan vasten ja laukaiskoon aseen.

      Keskustellaan sen jälkeen uudestaan rekyylin olemassa olosta.

      • Anonyymi

        Kokeilin, ei tapahtunut mitään kuten oletinkin, pointtisi ?


    • Anonyymi

      Riippuu painovoimasta, jos ampuu yhdellä kädellä niin painovoima jakautuu kaikki yhteen tukipisteeseen jos haluaa ampua tarkasti niin kannattaa ampua kahdella kädellä, tietysti myös aseen paino vaikuttaa

    • Anonyymi

      Mulla on omassa kiinalaisessa fynkyssä sellainen kombensaattori piipun päässä että eioo rekyyliä lainkaan. Turha tyrkyttää mitään fiksuja kaavoja että laske tuosta. Voin smoua vaikka yhdellä kädellä kainalosta eikä oo rekyyliä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe