Tästä on tainnut olla juttuakin mutta en löytänyt ainakaan pikaisen etsimisen perusteella, olisiko kadonnut palstan uudistuksen seurauksena tms.
Niin, siis mikä on paras homma autoalalla? Ja parhaalla tarkoitan tässä tapauksessa sitä, että on inhimilliset työajat, ehtii pitää lakisääteiset tauot, työ ei ole fyysisesti kovin raskasta jne. Mielellään nopea lastaus ja paljon ajamista.
Kappaletavaran runkoliikenne? Säiliöhommat? Bussikuski? Hake?
Itse ajan tällä hetkellä jakoautoa mm. postin hommissa ja on niin paskaa hommaa että hoh hoi. Ehkä maanantaita lukuunottamatta on jumalaton kiire koko viikon. Jos tauon ehtii pitää niin se on jo harvinaista luksusta. Postin rahtia, joka pitäisi toimittaa perille kahteen mennessä, on parhaimmillaan kaksi kuormallista, ja jos aikataulusta myöhästyy niin ajojärjestelijä vittuilee seuraavana päivänä.
Työ on fyysisesti hyvin raskasta eikä vastaanottajana toimivasta toimistotädistä ole tietenkään mitään hyötyä kun yrität keinotella 1000 kiloa painavaa rullakkoa 10 sentin kynnyksen yli. Pisin yhtenäinen ajoaika on tuskin 15 minuuttia. Jatkuva kiire ja nykivä & stressaava kaupunkiliikenne korotettuine suojateineen tekee ajosta helvettiä. Autokin on paska.
Kun vielä lisätään, että kahden viikon jaksossa työtunteja kertyy 55-60, lienee kaikille selvää, että olen kurkkuani myöten tätä työtä. Autoala kiinnostaa edelleen, mutta tätä hommaa en toivottavasti ole enää ensi syksynä tekemässä.
Pitäisikö siirtyä pois rahtipuolelta ja opiskella aikuiskoulutuskeskuksessa bussinkuljettajan ammattitutkinto?
Paras homma
22
6834
Vastaukset
- konemies
soranajo periaatteessa, osaa siinäkin hommassa joskus olla kiire muttei tarvii nukkua kopissa, kesä llä tietysti päivät venyy
- MiesMään
Ihan jees hommaa, kokeilin linjaa mutta ei oikein napannu. Tietty tienas paremmin kärryn kanssa mutta vitutti jauhaa samaa väliä umpijäisillä teillä ja nukkuu levikkeillä. Sorahommissa ainakin tietää että pääsee himaan yöksi. Välillä on tietty paskoja purkuja johki mutelikkoon ja päivät venyy, mutta ne taas kuuluu tän homman luonteeseen.
- hommassa
puolensa, niin hyvässä kuin pahassakin. Ja yrityksissä myös. Varsinaista parasta hommaa ei taida ollakaan, vaikka puukuskit niin väittäisikin.. Itse olen kokeillut niin maanajoa, tipanajoa ja hiab-hommia, sekä tällä hetkellä olen kappaletavaran ajossa. Tähän asti on ollut hyvää hommaa. Joka toinen viikko runkolinjaa ja joka toinen viikko päiväajoa. Käyntipaikkoja päivisin 10-30, eli välillä pitää kiirettä.
Jos juitsarit vinoilee siitä ettei ehdi ajamaan niinkuin he suunnittelevat, kannattanee kyseenalaistaa heidän suunnitelmat.
Mainitsemasi "nopea lastaus ja paljon ajoa" tarkoittaa yleensä sitten autossa asumista, ja odottelua lastaus/purkupaikoissa koska itse et pääse kuorman liikkumiseen vaikuttamaan. Riippuu sitten kaverista pitääkö siitä vai ei. Itse en pidä. Muistamisen arvoinen asia on myös se että talo hyvin harvoin vaihtamalla paranee.- no sullahan
on kohtalaisen ongelmatonta jakamista jos 10-30 paikkaa. että ei mikään kauhean paha. itselläni odotti aikanaan jakohommissa aamulla yleensä yli 100 rahtikirjaa pöydän nurkalla joista kylläkin joskus oli pari tai kolme samaan paikkaan, muttei aina. tuntuipa joskus alkuaikoina välistä vähän epätoivoiseltakin kun niitä pläräsi ensin jakojärjestykseen ja sitten tavaroita kyytille, mutta tokihan siihen oppi ja tottui. keskon mies tosin kerran valitteli samalla purkupaikalla, että kun hänellä saattaa olla jopa 3 paikkaa samalle päivälle, niin rankkaa on!
- suunnasta
no sullahan kirjoitti:
on kohtalaisen ongelmatonta jakamista jos 10-30 paikkaa. että ei mikään kauhean paha. itselläni odotti aikanaan jakohommissa aamulla yleensä yli 100 rahtikirjaa pöydän nurkalla joista kylläkin joskus oli pari tai kolme samaan paikkaan, muttei aina. tuntuipa joskus alkuaikoina välistä vähän epätoivoiseltakin kun niitä pläräsi ensin jakojärjestykseen ja sitten tavaroita kyytille, mutta tokihan siihen oppi ja tottui. keskon mies tosin kerran valitteli samalla purkupaikalla, että kun hänellä saattaa olla jopa 3 paikkaa samalle päivälle, niin rankkaa on!
eli siirtymä terminaalista jakokaupunkiin vie noin tunnin, liikkeelle pääsee ysin pintaan, ja viideltä pitäisi päästä takaisin päin. 30 paikkaa onnistuu niin kauan kun on nuppikuorma. Suorite laskee heti kun menee kärryhommiksi -> hitaampaa matkantekoa, ja sieltä purettaessa itse ei juuri pääse vaikuttamaan kuorman kulkuun, siis koneiden odottelua, jonotusta yms. Kuten tuossa yllä sanoin, puolensa joka hommassa niin hyvässä kuin pahassa.
- 80h
Sehän on hyvä jos kahteen viikkoon tulee 55-60tuntia sillä alallahan on 80tuntia per kaks viikko takuu palkka!
- jönssi
Niin tosiaan tuo 55-60h tulee viikkoon... Siis kahteen viikkoon tulee se 110-120 tuntia.
- kannata
jönssi kirjoitti:
Niin tosiaan tuo 55-60h tulee viikkoon... Siis kahteen viikkoon tulee se 110-120 tuntia.
Jos tuntimäärä pitää paikkansa, niin ilmeisesti kannattaa unohtaa työpaikan vaihto. Ei se ruoho useinkaan ole vihreämpää äidan toisella puolella.
- ville
kapularaportti tältäpäivältä tais olla:
jaetut RKt 50, jakopaikat 40!
noudetut RKt 91, noutopaikat 31!
työtunnit 12h.
teki 5 jakokuormaa ja 3 noutokuormaa!
kaikki jaot oli jaettu 12:00 mennessä! päivän alkaessa puoli kuusi! ja kaikki lakisääteitset tauot pijetty! jakopaikat JKL:ssä savela, seppälä, seppälänkangas!
Oletko postilla vai alihankkijalla, eikös posti maksa rehellisesti??
paras homma kuljetusalalla on varmaan ajojärjestelijä, varastomies tai rukkikuski!- taloista
tietenkin mut kyllä juitsarin virka on joissain ihan koiran virka.
- heräsit
kävit kusella ja päästit kissan ulos.
- jakeluun
heräsit kirjoitti:
kävit kusella ja päästit kissan ulos.
kyl mä ainakin viihdyn jakelussa parhaitten vaikkakin se välillä on raskasta, paikat vaihtuu niitä on päivässä todella vaihtelevasti keskimäärin 15 jakoa ja 10 noutoa kaikki lavoja 100kg-1500kg ja pumpuilla kyytiin ja pois. kyl kunto pysyy hyvänä. saa tavata mukavia ihmisiä siis asiakkaita ja ainakin mun asiakaskunta on ystävällistä ja auttavaista.
päivät venyy 10.5h-14.00h
no, toinen tykkää toinen ei. kaikki on itsestään kiinni, eikä niitä juitsareita pidä ottaa vakavasti, aina kun tulee kinaa tavaroista niin tarjoan ottavani hänet kyytiin appariski, näkeepä ite istutaanko kahvilla vaiko tehdäänkö töitä.
vähän niinkuin toinen tykkää isästä toinen pojasta.
oon ajanut postillakin mutta en tykännyt just kun ne asiakkaat elikä postin omat oli niin happamia kun asioit toimipaikoissa.
runkolinjakin on ihan kiva vaihteluksi, ei vakituiseksi.
kaikki typö on makuasia, toinen tykkää nörtti ja toinen ruumiillisesta työstä.
- palkka kohdallaan
Kahden viikon jaksossa 55-60 tuntia? Eihän toi nyt pahalta kuulosta, jos ansiotakuuna kotiin maksetaan 20-25 tuntia. Täytyy vaan pyytää se palkka mikä kuuluu. Linja-autolakossahan haettiin jo tämä osa-aikaisuustulkinta kohdilleen.
- kelpokuski
No itse oon kelpokuljetuksella runkokuskina öisin. Ei tarvii nukkuu autos, lastaus/purkupaikkoja on yön aikana 5. kahdessa viikossa vuoroja on 7-8. ei tarvii ite lastata eikä purkaa. Palkka on liiton minimipalkka, mut ei oo työmääräkään iso. Niin jos joku ei tiedä, niin pääsääntöisesti ajetaan postia.
- Pyykkisetä
kelpokuski kirjoitti:
No itse oon kelpokuljetuksella runkokuskina öisin. Ei tarvii nukkuu autos, lastaus/purkupaikkoja on yön aikana 5. kahdessa viikossa vuoroja on 7-8. ei tarvii ite lastata eikä purkaa. Palkka on liiton minimipalkka, mut ei oo työmääräkään iso. Niin jos joku ei tiedä, niin pääsääntöisesti ajetaan postia.
Aamulla 8.00 Puhtaat pyykkipussit autoon ja
kierretään paikat tyyliin paskanen pois ja puhdas tilalle ei stressiä, ei kiirettä ja viimeistään viideltä himassa.
Paras homma ehdottomasti on roskakuskin työ... Tosin niitä paikkoja ei ole vapaana juuri ikinä
- irtoperä
kyll se on toi postin jakelu. senkus pysähtelee laatikoitten kohalla ja ojentaa kättä ikkunasta
No siinä pitää kuitenkin katsoa että menee oikeat tavarat oikeaan paikkaan.... Kuten lähes jokaisessa kuljetusalan hommassa... Paitsi roskakuskien työssä, siinä riittää että ottaa oikaat pöntöt
- heinän tekoa
Kyllä helpoin homma täytyy olla pullakuskin työ. Ei tarvita edes pumppukärryjä, kun tavara on niin kevyttä, että sitä vetää lattiaa pitkin leipäkoukulla. Kuorman sidontaan riittää pikkuliina seinästä seinään ja kuorman painopistettä tai kantavuuden ylittymistä ei tarvitse ikinä miettiä. Saa ajaa vakiolenkkejä, joten reitin oppii jo työhönperehdytyksessä ullkoa. Työ on niin helppoa, että siihen pystyy jopa pankkiautomaatin älynlahjoilla. Ei ole roskakuskeja näkynyt täällä nostelemassa 9 vuotta vanhoja keskusteluketjuja.
Tosin...
- Pitää katsoa että menee oikeat tavarat oikeaan paikkaan
- Jokaiseen laatikkoon ei ole merkitty mihin se menee
- Jotkut tavarat, kuten kakut saattaa hajota helpolla
- Pitää myös sovittaa paluukuormaa mukaan
- Pitää pysyä aikataulussa, joskus on aikaisintaan ja/tai viimeistään aikatauluja
- Reitin ajojärjestys pitää päättää ja tietää jo kuormaa tehdessä
Roskakuskin työssä noita ei tartte miettiä... eli helpoin työ, joskaan ei kevyin mahdollinen on roskakuskin työ- heinän tekoa
pankkiautomaatti kirjoitti:
Tosin...
- Pitää katsoa että menee oikeat tavarat oikeaan paikkaan
- Jokaiseen laatikkoon ei ole merkitty mihin se menee
- Jotkut tavarat, kuten kakut saattaa hajota helpolla
- Pitää myös sovittaa paluukuormaa mukaan
- Pitää pysyä aikataulussa, joskus on aikaisintaan ja/tai viimeistään aikatauluja
- Reitin ajojärjestys pitää päättää ja tietää jo kuormaa tehdessä
Roskakuskin työssä noita ei tartte miettiä... eli helpoin työ, joskaan ei kevyin mahdollinen on roskakuskin työSilti roskakuskit ei nostele täällä ylös jollain päättömillä kommenteilla 9 vuotta vanhoja ketjuja. Pullakuskina näyttää pärjäävän täysi idioottikin.
heinän tekoa kirjoitti:
Silti roskakuskit ei nostele täällä ylös jollain päättömillä kommenteilla 9 vuotta vanhoja ketjuja. Pullakuskina näyttää pärjäävän täysi idioottikin.
Kuka sitä nyt omaa "unelmatyötä" kehuisi, ettei tuu liikaa kilpailua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2573794Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2671299Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin641253- 841066
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes931030eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93955Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56926En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin118906- 169873
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814