granuloma annulare

hanski

Onko kellään kokemusta ko.ihottumasta? Hoitokonsteja? Itselläni sitä on kämmenselissä ja kyynärpäissä.Ei muuta haittaa toistaiseksi kuin kosmeettinen haitta.

70

26716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitiliini30v

      siis juuri kuulin lääkäriltä,että mua noin 5 vuotta vaivannut ihosairaus on granuloma annulare. Nyt olen ihmeissäni,se on mulla lvaan levinnyt koko ajan,eli 3 ssa kohtaa säärissä ja nilkassa ja nyt myös molemmissa ranteissa...Lääkäri käski mennä mittaamaan verensokeri arvot ja verenrasva-arvot. Tietääkö joku jotain extraa sairaudesta??

      • äiti 32

        Mulla polvessa iso läiskä ja Helsingin lääkärikeskuksen ihospesialisti totesi sen olevan granuloma annulare ja nyt mulla näyttää tulevan toinen läiskä samaan jalkaan, mutta pohkeeseen.
        Lääkäri sanoi mulle, että syntyperää ei oikein tiedetä eikä siihen ole mitään paranemiskeinoa. Lähtevät ajankanssa itellään pois, mutta sitä poismenoa voidaan jouduttaa lääkärin määräämällä kortisonivoiteella, joka oli siis vain 4 viikon kuuri. Mulla se ei kyllä vaikuttanut. Tämä tosiaan voi olla vuosia. Mulle spesialisti kyllä sanoi, että läiskästä voidaan varuiksi ottaa koepalakin, jos ei ala hiljalleen poistua. Ajattelin itse nyt terveyskeskuslääkäriltä saada lähetteen ihotautispesialistille koepalaa varten.
        Terkkakeskus lääkäreillä ei muuten ollut mitään hajua, mikä tämä voisi olla. Tämä spesialisti sanoi mulle, että on tehty tutkimuksia, jotta tämä granuloma annulare viittaisi aikuisiän diapetekseen, mutta spesialisti ei itse uskonut siihen ja hän on yksi suomen johtavista ihotauti spesialisteista.


      • Äiti 38v

        Minulla todettiin sama ihottuma ensin lapsena molemmissa jalkapöydissä. Niiden kanssa tuli toimeen, eivätkä juuri näkyneet. Nyt viimeiset kymmenen vuotta ihottumaa on ollut toisessa kämmenselässä ja se pahenee koko ajan. Rinkulat poistuivat täysin kahdesti: odotus- ja imetysaikana ne poistuivat reiluksi vuodeksi. Imetyksen lopettamisen jälkeen rinkulat ilmestyivät taas - ja poistuivat uudestaan toisen raskauden aikana. Ovat taas palanneet entistä pahempina.

        Kerran tein sen virheen vuosia sitten iholääkärin suosituksesta, että kämmenelle lämmättiin hirveästi voimakasta kortisonia, joka ohensi kämmenselän ihon olemattoman ohueksi kurttukasaksi. Eivätkä rinkulat väistyneet.

        Uskon, että kyse on hormonitasapainosta tai jostakin veressä olevasta ainesosasta, jota kroppa tuottaa itse tarvittavan määrän esim. juuri raskauden aikana.

        Olenko hakoteillä? Kertokaa.


      • Aion selättää tämän
        Äiti 38v kirjoitti:

        Minulla todettiin sama ihottuma ensin lapsena molemmissa jalkapöydissä. Niiden kanssa tuli toimeen, eivätkä juuri näkyneet. Nyt viimeiset kymmenen vuotta ihottumaa on ollut toisessa kämmenselässä ja se pahenee koko ajan. Rinkulat poistuivat täysin kahdesti: odotus- ja imetysaikana ne poistuivat reiluksi vuodeksi. Imetyksen lopettamisen jälkeen rinkulat ilmestyivät taas - ja poistuivat uudestaan toisen raskauden aikana. Ovat taas palanneet entistä pahempina.

        Kerran tein sen virheen vuosia sitten iholääkärin suosituksesta, että kämmenelle lämmättiin hirveästi voimakasta kortisonia, joka ohensi kämmenselän ihon olemattoman ohueksi kurttukasaksi. Eivätkä rinkulat väistyneet.

        Uskon, että kyse on hormonitasapainosta tai jostakin veressä olevasta ainesosasta, jota kroppa tuottaa itse tarvittavan määrän esim. juuri raskauden aikana.

        Olenko hakoteillä? Kertokaa.

        Palaan palstoille aina välillä katsomaan, onko hoitokeino löytynyt. Koska ikää on nyt 42 eikä uusia raskauksia tule, täytyy etsiä muita hoitokeinoja. Harmittaa vaan lääkäreiden hui hai ne häviät itsellään asenne. EIVÄT HÄVIÄ!

        Mutta mielenkiintoisia vastauksia on onneksi palstalle tullut. Voisin kokeilla laihduttamista, vaikka paino on 60 kg ja pituus 170 eli ihan ok. Olen ollut vuoden kasvissyöjänä, mutta tilanne on pahentunut käsissä, ja uusi rinkula tuli juuri entisten rinnalle jalkaan. Kämmenselkä on nyt aika karmea. Pitänee siirtyä englanninkielisille saiteille, josko sieltä irtoaa jotakin uutta. Verensokeri vai borreolis?


      • Anonyymi
        Äiti 38v kirjoitti:

        Minulla todettiin sama ihottuma ensin lapsena molemmissa jalkapöydissä. Niiden kanssa tuli toimeen, eivätkä juuri näkyneet. Nyt viimeiset kymmenen vuotta ihottumaa on ollut toisessa kämmenselässä ja se pahenee koko ajan. Rinkulat poistuivat täysin kahdesti: odotus- ja imetysaikana ne poistuivat reiluksi vuodeksi. Imetyksen lopettamisen jälkeen rinkulat ilmestyivät taas - ja poistuivat uudestaan toisen raskauden aikana. Ovat taas palanneet entistä pahempina.

        Kerran tein sen virheen vuosia sitten iholääkärin suosituksesta, että kämmenelle lämmättiin hirveästi voimakasta kortisonia, joka ohensi kämmenselän ihon olemattoman ohueksi kurttukasaksi. Eivätkä rinkulat väistyneet.

        Uskon, että kyse on hormonitasapainosta tai jostakin veressä olevasta ainesosasta, jota kroppa tuottaa itse tarvittavan määrän esim. juuri raskauden aikana.

        Olenko hakoteillä? Kertokaa.

        Minullakin on tauti väistynyt raskausaikana ja sitten palannut.


    • yli 20 vuotta...

      Sama vaiva...
      Alkoi aikoinaan yhdestä täplästä nilkassa, ja tällä hetkellä sitä on eri puolella kehoa niukassa, mutta nyt taas kasvavassa vaiheessa.
      Olen paljon miettinyt sitä mikä lisää tai vähentää läiskiä.
      Läiskistä hävisi suurin osa sellaisena keväänä jolloin laihdutin yli 10 kg. Sitten oli pitkä lähes muutokseton vaihe. Viimeksi olen miettinyt suurta proteiinin määrää ja etenkin kanan syömistä. Ekat läiskät nimittäin ilmestyivät silloin kun tein fyysisesti raskasta työtä ja söin lähes joka päivä ison annoksen broileria.
      Nyt kun läiskät ovat taas pitkän hiljaisen vaiheen jälkeen alkaneet lisääntyä, olen myös laihduttanut mutta ruokavaliossani on ollut paljon proteiinia ja etenkin kanaa. Silloin aikoinaan laihdutuksen aikana kun läiskät vähenivät, proteiinin määrä oli pienehkö.
      Onko kellään samantyyppisiä kokemuksia?

      Nainen 45v.

      • raskaus auttoi

        Täytyy todeta, että granuloma annulareen on useita syitä, mutta mitään spesifisen varmaa etiologiaa eli taudin alkuperää ei voida määrittää.Ko. ihottuma kämmenselissä sai minut muutama vuosi sitten ihotautilääkärille, joka on myös patologi.Hän totesi, onko fyysistä traumaa aiheutunut; ja muistin kesän 1995 pohjoisessa metsissä samoillessa ja marjoja poimien, että hyttyset, mäkärät ja paarmat tekivät tekosiaan, vaikka olin karkotteilla suojautunut. Puolisen vuotta myöhemmin alkoi rengasmainen ihottuma kämmenselissä, mutta vuosia myöhemmin alkanut raskaus auttoi
        todellakin tähän vaivaan.

        Mallina toimiessani en kokenut kuin itse tämän kosmeettisen haitan.
        Viimeksi keväällä 2006 otatin veren rasva-arvot, paasto sokeriarvot, verenkuvan yms. ja tuloksena tulivat normaalit lukemat.Lääkäri vain totesi, että T-auttajasolut saattanevat olla vähäisiä. Eli immunologista puolta tulisi vahvistaa elimistössä (juurekset, marjat ja vihreät vihannekset).

        Mystistä on raskauksien parantamisen lisäksi myös laastarin käyttö ihottumakohdassa:muuttuvat vaaleiksi näpyiksi ja kutisten lähtevät pois...
        Kryo-hoito auttaa myös ja laihduttaminen, jos olet ylipainoinen.

        Tsemppiä kaikille ihottumasta kärsiville ja tauti saattaa parantua spontaanisti vuosien kuluttua ilman mysteerioita.


      • petri1972

        Minulla oli kyseisen taudin aiheuttamat rengasmaiset täplät kämmenselässä halkaisija n.3cm noin 20v sitten jolloin ne poistetiin laserilla. Nyt vuosi sitten ilmeistyi samanlaiset muodostelmat molempiin käsiin. Ne laaajeni suurinpiirtein samankokoisiksi kun aikaisemminkin. Aloitin pakuritee kuurin noin 3kk sitten 2-4dl päivässä. Nyt rengasmaisesta muodostelmasta on jäljellä vain pigmenttimuutos. En ole varma onko se tuo pakuritee?


    • 47v - puoli vuotta ihmettel...

      Keväällä alkoi pienestä, sormenpäänkokoisesta "mustelmasta" kasvaa minulla nilkassa "läikkä". Siihen kokeiltiin sekä kortisonia että sienivoidetta tuloksetta.

      Läikkä vain kasvoi (nyt noin 6 cm halkaisijaltaan), joten työterveyslääkäri lähetti ihotautilääkärille ja hän koepalaan ihopatologille. Tuloksen sain juuri: granuloma annulare. Vaaraton ihomuutos, jonka syy ei ole täysin selvillä. Saattaa jatjaa kasvua, tai ei. Koepalan otto kuulemma joskus "säikäyttää" kasvun. Vahvaa kortisonia voidaan kokeilla kausiluontoisena vaalentamaan jälkeä, jos haluan.

      Ihotautilääkäri otatti varoiksi myös sokeritestin minulta: ihomuutokset saattavat sitäkin indikoida. Minulla se oli kuitenkin normaali.

      • sussanna

        Sain juuri eilen koepalan tulokset, granuloma annulare. Verensokeri normaali ja punkkikaan ei ole purrut.
        Ihottuma alkoi joskus viime keväänä, nyt levinnyt ja laajentunut. nilkassa noin 12*10 alue.
        Lääkäri sanoi että se on joku solujen kollageenien rapistuma, pitäisikö siis kokeilla ryppyvoidetta??
        Auringonvalo on yksi parhaista hoitokeinoista.
        Zemppiä kaikille


      • lekuri2
        sussanna kirjoitti:

        Sain juuri eilen koepalan tulokset, granuloma annulare. Verensokeri normaali ja punkkikaan ei ole purrut.
        Ihottuma alkoi joskus viime keväänä, nyt levinnyt ja laajentunut. nilkassa noin 12*10 alue.
        Lääkäri sanoi että se on joku solujen kollageenien rapistuma, pitäisikö siis kokeilla ryppyvoidetta??
        Auringonvalo on yksi parhaista hoitokeinoista.
        Zemppiä kaikille

        Itse sain jalkaterän leikkauksen jälkeen muistoksi granuloma annularen (trauma aiheuttajana). Tämä on ollut nilkassa nyt noin 10 vuotta kasvaen hitaasti. Nyt on tullut lisää pohkeisiin. Parista kohti on otettu koepalat, mutta se ei ole säikäyttänyt "häirikköä" pois. KOrtisoni ei ole auttanut, ei taida auttaa muu kuin odotella..Onneksi ko muutoksella ei ole tapana levitä kasvoihin/keskivartaloon!!! Kyseessä on siis tulehduksellinen tila ihossa.


      • Hantta 30 v.
        lekuri2 kirjoitti:

        Itse sain jalkaterän leikkauksen jälkeen muistoksi granuloma annularen (trauma aiheuttajana). Tämä on ollut nilkassa nyt noin 10 vuotta kasvaen hitaasti. Nyt on tullut lisää pohkeisiin. Parista kohti on otettu koepalat, mutta se ei ole säikäyttänyt "häirikköä" pois. KOrtisoni ei ole auttanut, ei taida auttaa muu kuin odotella..Onneksi ko muutoksella ei ole tapana levitä kasvoihin/keskivartaloon!!! Kyseessä on siis tulehduksellinen tila ihossa.

        Hei,

        minulla on myös granuloma annulare-ihottumaa. Tällä hetkellä sitä on jalkapöytien päällä, polvissa, kyynärpäissä ja käsivarsissa hauiksen kohdalla. Yhtenä vuonna meinasi olla tulossa silmän viereen, mutta onneksi ne pari pistettä katosivat.
        Tänä keväänä ovat polvet alkaneet jostain syystä kutista, vaikka granuloma annularen ei pitäisi kutista lainkaan. Välillä ihottumani on ollut poissa kokonaankin.
        Syitä olen myös kovasti ihottumalle miettinyt. Kaikille vitsinä heitän, että olen miehelleni allerginen. Se vain on jännä sattuma, että kun oltiin mieheni kanssa seurusteltu noin kuukausi (9,5 vuotta sitten), niin silloin minulle ilmestyi ekan kerran tätä ihottumaa! Siitä alkaen sitä on ollut vaihtelevasti. Nyt ehkä pahin tilanne menossa.
        Se mitä itsellä muuttui mieheni tapaamisen jälkeen... aloin valvomaan iltaisin paljon myöhempään, aloitin (satunnaisen) oluen juonnin (sitä ennen en tykännyt ;o), aloin käyttämään kännykkää (säteily?) ja tietty hormonitoiminta on tietyllä tavalla ehkä muuttunut ;o) Nyt koitan juuri olutlakkoa eli jätän saunan jälkeen pilsnerin juomatta. Kaikkea täytyy kokeilla :o) Kortisonia en välittäisi käyttää säännöllisesti enkä ole kokeillutkaan olisiko siitä edes apua. Auringonvalo ei kesäisin ole tuntunut auttavan...
        Eli tämmöistä tänne ;o)


      • jane__
        Hantta 30 v. kirjoitti:

        Hei,

        minulla on myös granuloma annulare-ihottumaa. Tällä hetkellä sitä on jalkapöytien päällä, polvissa, kyynärpäissä ja käsivarsissa hauiksen kohdalla. Yhtenä vuonna meinasi olla tulossa silmän viereen, mutta onneksi ne pari pistettä katosivat.
        Tänä keväänä ovat polvet alkaneet jostain syystä kutista, vaikka granuloma annularen ei pitäisi kutista lainkaan. Välillä ihottumani on ollut poissa kokonaankin.
        Syitä olen myös kovasti ihottumalle miettinyt. Kaikille vitsinä heitän, että olen miehelleni allerginen. Se vain on jännä sattuma, että kun oltiin mieheni kanssa seurusteltu noin kuukausi (9,5 vuotta sitten), niin silloin minulle ilmestyi ekan kerran tätä ihottumaa! Siitä alkaen sitä on ollut vaihtelevasti. Nyt ehkä pahin tilanne menossa.
        Se mitä itsellä muuttui mieheni tapaamisen jälkeen... aloin valvomaan iltaisin paljon myöhempään, aloitin (satunnaisen) oluen juonnin (sitä ennen en tykännyt ;o), aloin käyttämään kännykkää (säteily?) ja tietty hormonitoiminta on tietyllä tavalla ehkä muuttunut ;o) Nyt koitan juuri olutlakkoa eli jätän saunan jälkeen pilsnerin juomatta. Kaikkea täytyy kokeilla :o) Kortisonia en välittäisi käyttää säännöllisesti enkä ole kokeillutkaan olisiko siitä edes apua. Auringonvalo ei kesäisin ole tuntunut auttavan...
        Eli tämmöistä tänne ;o)

        Vastaan tähän viestiin vaikka onkin yli kaksi vuotta vanha. :) Itse olen miettinnyt juuri tuota samaa. Minulla ollut granuloma annulare 8 vuotta ja yhtä kauan olen ollut mieheni kanssa. Sattumaako..?


      • Anonyymi
        jane__ kirjoitti:

        Vastaan tähän viestiin vaikka onkin yli kaksi vuotta vanha. :) Itse olen miettinnyt juuri tuota samaa. Minulla ollut granuloma annulare 8 vuotta ja yhtä kauan olen ollut mieheni kanssa. Sattumaako..?

        Granuloma annularen voi aiheuttaa mm syyhy.
        Googlaa granuloma annulare scabies.


    • Protopicci

      Kävin vuosia sitten ihotautilääkärillä, joka sanoi että minua on purrut jokin punkki. Ehei, läntit ovat kasvaneet ja levittäytyneet. Eilen sain uuden diagnoosin, Granuloma Annulare. Sain Protopic -rasvaa, mutten usko että se auttaa. Kokeilen kuitenkin vähän.

      Minulla alkoi nilkasta, ja nyt on toisessa nilkassa 2, toisessa 1, isoja ja tummia läikkiä, erotuvat selvästi. Hieman haaleampia minulla on polvissa, toisessa kädessä ja yksi rystysten alueella. Ei ole kivaa :(

      • jesko

        v.2003 eka kerran sain tuon diagnoosin alavatsan pikku läiskiin.sen jälkeen 3-4 viime vuoden aikana opn niitä ilmestynyt rystysiin kasvaen koko ajan,nyt läpimitta n.1-1,5 sm.Myös hauiksen kohdalle, samoin oikean polven sisäreunaan on tullut uusia ja kasvavia. Olin juuri HYKS:n ihotautiklinikalla; diagnoosi sama kuin 2003.Silloin sain jotai kortisonisalvaa; ei mitään vaikutusta.Nyt sain salvaa "Bemetson" 3 kolmen viikon kuuria ja niiden väliin kolmen viikon paussi. Yritän jaksaa tuon 18 viikkoa,vaikken uskokaan, että tuosta voiteesta on apua.Ylilääkäri sanoi suunnilleen "hui hai, kesä tulee ja tuollaiset häviää...".Olen kyllä ollut huomaavinani,että auringon valo pienentää niitä.Koska olen mies, ei raskauskaan auta!


      • gam
        jesko kirjoitti:

        v.2003 eka kerran sain tuon diagnoosin alavatsan pikku läiskiin.sen jälkeen 3-4 viime vuoden aikana opn niitä ilmestynyt rystysiin kasvaen koko ajan,nyt läpimitta n.1-1,5 sm.Myös hauiksen kohdalle, samoin oikean polven sisäreunaan on tullut uusia ja kasvavia. Olin juuri HYKS:n ihotautiklinikalla; diagnoosi sama kuin 2003.Silloin sain jotai kortisonisalvaa; ei mitään vaikutusta.Nyt sain salvaa "Bemetson" 3 kolmen viikon kuuria ja niiden väliin kolmen viikon paussi. Yritän jaksaa tuon 18 viikkoa,vaikken uskokaan, että tuosta voiteesta on apua.Ylilääkäri sanoi suunnilleen "hui hai, kesä tulee ja tuollaiset häviää...".Olen kyllä ollut huomaavinani,että auringon valo pienentää niitä.Koska olen mies, ei raskauskaan auta!

        Minulla todettiin Granuloma annulare vuoden 93 alusta oikeassa rystysessä joka ei lukuisista kortisonihoidoista huolimatta lähtenyt, iho vain oheni ja "ryppyyntyi" siitä kohtaa.
        Granuloma annulare kasvoi muutaman millin patista ja laajeni rengasmaisesti n. 4-5 senttiseksi.
        Mutta...koepalan otto todellakin säykäytti "sen" joten jokunen aika sen ottamisesta se hävisi kokonaan eikä ole palannut takaisin.
        Ko. kohdasta käsi on kuitenkin vieläkin huomattavasti vasempaa kättä ryppyisempi.


      • valvova äippä
        gam kirjoitti:

        Minulla todettiin Granuloma annulare vuoden 93 alusta oikeassa rystysessä joka ei lukuisista kortisonihoidoista huolimatta lähtenyt, iho vain oheni ja "ryppyyntyi" siitä kohtaa.
        Granuloma annulare kasvoi muutaman millin patista ja laajeni rengasmaisesti n. 4-5 senttiseksi.
        Mutta...koepalan otto todellakin säykäytti "sen" joten jokunen aika sen ottamisesta se hävisi kokonaan eikä ole palannut takaisin.
        Ko. kohdasta käsi on kuitenkin vieläkin huomattavasti vasempaa kättä ryppyisempi.

        Kuulostaa siltä, että olen saanut diagnoosin vaivaani. Minulla on atooppinen iho ja yleensä mulla onkin ollut kuiva läntti jossain päin kehoa koko elämäni ajan.

        Nyt tuollaisia rengasmaisia punaisia läikkiä löytyy kyynärpäistä, polvista, rintojen alta, sääristä ja koko ajan tuntuu leviävän. Yksivuotias poikamme on sairastanut puolisen vuotta, valvottu on. Elän selvässä univajeessa, uskon tämän johtuvan pääosin siitä. Kävin kyllä varmuuden vuoksi poistattamassa hormonikirukankin. Aluksi kaikki röpelöt lähtivät, mutta tulivat takaisin. Lisäksi nyt on oikein pahan näköiset kyynärpäät, kun vetelin parina viikkona suklaakeksipaketin suorilta. Tuo viittaisi kenties sokeritasapainoon. Laihduttamaan en voi alkaa, kun painoa on muutenkin viitisenkymmentä kiloa.

        Ekan imetyksen ja raskauden jälkeen ihottumaa tuli polviin. Ne lähtivät seuraavassa raskaudessa, Espanjan auringon ja meriveden avustuksella.

        Uskoisin kyllä ruokavalionkin helpottavan tätä, jos vain keksisin miten. Yritän tässä lisätä sinkin ja magnesiumin saantiani. Ehkei mun kannata alkaa tuhlaamaan rahojani erikoislääkäriin. Kovasti sitä kuitenkin miettii, että mikä tämän aiheuttaa, ettei olisi keliakiaa tai muuta. Laktoosi-intoleranssi on.

        Oikein paljon voimia kaikille. Kunpa tänä kesänä saisin rohkeutta näyttää sääriäni auringollle, kun toista säärtä komistaa kahdesta raskaudesta tulleet suonikohjutkin.


      • 21 vuotta..
        valvova äippä kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että olen saanut diagnoosin vaivaani. Minulla on atooppinen iho ja yleensä mulla onkin ollut kuiva läntti jossain päin kehoa koko elämäni ajan.

        Nyt tuollaisia rengasmaisia punaisia läikkiä löytyy kyynärpäistä, polvista, rintojen alta, sääristä ja koko ajan tuntuu leviävän. Yksivuotias poikamme on sairastanut puolisen vuotta, valvottu on. Elän selvässä univajeessa, uskon tämän johtuvan pääosin siitä. Kävin kyllä varmuuden vuoksi poistattamassa hormonikirukankin. Aluksi kaikki röpelöt lähtivät, mutta tulivat takaisin. Lisäksi nyt on oikein pahan näköiset kyynärpäät, kun vetelin parina viikkona suklaakeksipaketin suorilta. Tuo viittaisi kenties sokeritasapainoon. Laihduttamaan en voi alkaa, kun painoa on muutenkin viitisenkymmentä kiloa.

        Ekan imetyksen ja raskauden jälkeen ihottumaa tuli polviin. Ne lähtivät seuraavassa raskaudessa, Espanjan auringon ja meriveden avustuksella.

        Uskoisin kyllä ruokavalionkin helpottavan tätä, jos vain keksisin miten. Yritän tässä lisätä sinkin ja magnesiumin saantiani. Ehkei mun kannata alkaa tuhlaamaan rahojani erikoislääkäriin. Kovasti sitä kuitenkin miettii, että mikä tämän aiheuttaa, ettei olisi keliakiaa tai muuta. Laktoosi-intoleranssi on.

        Oikein paljon voimia kaikille. Kunpa tänä kesänä saisin rohkeutta näyttää sääriäni auringollle, kun toista säärtä komistaa kahdesta raskaudesta tulleet suonikohjutkin.

        Mulla todettiin granuloma annulare 21 vuotta sitten. Ensin oli mustelma vasemmassa jalkapöydässä, jonka jälkeen alkoi kohollaan oleva ihomuutos levitä koko jalkapöytään..otettiin koepala x2, josta selvisi että granuloma annularesta on kyse. Hetkeä myöhemmin kasvoi kaksi suurta pahkuraa samaiseen jalkapöytään jotka leikattiin pois. ihottuma levisi myös sääreen ja toiseen jalkaan. Silloin sanottiin että ihottuma häivää muutaman vuoden sisään, 21 vuotta ja ei ole hävinnyt. Nykyään ihottumaa edelleen molemmissa jaloissa vaihdellen sekä käsivarressa, kasvoihin silmäkulmaan meinaa toisinaan tulla, mutta kasvoista läiskä häviää yllättävän nopeasti. Sen koommin en ole lääkärillä käynyt ihottuman tiimoilta. Sokerit ainakin itse kontrolloituina ovat ok..rasva-arvoista ei tietoa. Aurinko lieventää ihottumaani, muista en tiedä mikä saa sen toisinaan lisääntymään... Ehkä pitäisi uudemman kerran käväistä lääkärillä näin "muutaman" vuoden jälkeen. :) mutta eipä tuo ihottuma ole mua haitannutkaan, kunhan pysyy kasvoista pois.


      • gaissa75
        21 vuotta.. kirjoitti:

        Mulla todettiin granuloma annulare 21 vuotta sitten. Ensin oli mustelma vasemmassa jalkapöydässä, jonka jälkeen alkoi kohollaan oleva ihomuutos levitä koko jalkapöytään..otettiin koepala x2, josta selvisi että granuloma annularesta on kyse. Hetkeä myöhemmin kasvoi kaksi suurta pahkuraa samaiseen jalkapöytään jotka leikattiin pois. ihottuma levisi myös sääreen ja toiseen jalkaan. Silloin sanottiin että ihottuma häivää muutaman vuoden sisään, 21 vuotta ja ei ole hävinnyt. Nykyään ihottumaa edelleen molemmissa jaloissa vaihdellen sekä käsivarressa, kasvoihin silmäkulmaan meinaa toisinaan tulla, mutta kasvoista läiskä häviää yllättävän nopeasti. Sen koommin en ole lääkärillä käynyt ihottuman tiimoilta. Sokerit ainakin itse kontrolloituina ovat ok..rasva-arvoista ei tietoa. Aurinko lieventää ihottumaani, muista en tiedä mikä saa sen toisinaan lisääntymään... Ehkä pitäisi uudemman kerran käväistä lääkärillä näin "muutaman" vuoden jälkeen. :) mutta eipä tuo ihottuma ole mua haitannutkaan, kunhan pysyy kasvoista pois.

        Etsin netistä tietoa borrelioosista sekä sen aiheuttamista erilaisista ihottumista ja päädyin sitä kautta tähän keskusteluketjuun. Tällä toisella keskustelupalstalla olevan tutkimuksen mukaan granuloma annularen aiheuttaisi borreliabakteeri.

        http://groups.msn.com/Suomenlyme/tutkimustietoa.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=3790&LastModified=4675699055581021710


      • Kaikenlaista vaivaa
        jesko kirjoitti:

        v.2003 eka kerran sain tuon diagnoosin alavatsan pikku läiskiin.sen jälkeen 3-4 viime vuoden aikana opn niitä ilmestynyt rystysiin kasvaen koko ajan,nyt läpimitta n.1-1,5 sm.Myös hauiksen kohdalle, samoin oikean polven sisäreunaan on tullut uusia ja kasvavia. Olin juuri HYKS:n ihotautiklinikalla; diagnoosi sama kuin 2003.Silloin sain jotai kortisonisalvaa; ei mitään vaikutusta.Nyt sain salvaa "Bemetson" 3 kolmen viikon kuuria ja niiden väliin kolmen viikon paussi. Yritän jaksaa tuon 18 viikkoa,vaikken uskokaan, että tuosta voiteesta on apua.Ylilääkäri sanoi suunnilleen "hui hai, kesä tulee ja tuollaiset häviää...".Olen kyllä ollut huomaavinani,että auringon valo pienentää niitä.Koska olen mies, ei raskauskaan auta!

        Minulla taas ainakin käsien näpyt pahenee aina kesäisin.. Ja kaikkialla sanotaan, että auringon pitäisi auttaa. :( Koepalasta diagnosoitu granuloma annulare, joten siitä siis varmuudella näpyissäkin kyse.


    • Miäs 38v

      Kahteen kertaan otettu koepala. Molemmilla kerroilla todettu Granuloma annulare. Tämä on vaivannut jo 10 vuotta eikä ole katoamaan päin. Välillä rauhoittuu vain edetäkseen hetken päästä uusiin paikkoihin.
      Oletteko huomanneet että teillä etenemistä tapahtuisi kevään ja alkukesän aikaan? Itselläni Granuloma muuttuu "agressiiviseksi" keväisin kun kelit lämpenee (hikoilun lisääntyminen?).
      Antibiootit, sienirasvat ja kortisonisalvat ei auta.
      Ihosta on arviolta noin 20% taudin vallassa ja suurimmat renkaat n. 50 cm läpimitalla (useampi rengas yhdistynyt). Naamassa ei vielä onneksi ole.
      Renkaan edetessä näyttää että iho olisi renkaan keskeltä terve, mutta kelmeästä väristä voi päätellä ettei näin ole. Paranemiseen en enää usko.

      • Anonyymi

        Kyllä. Paras kpmentti minulle!
        han sama ja ympäri kehoa. Varsinkin kylkien seuduilla.


    • yli 20 vuotta...

      tulee ja menee...
      Palasin vaihteeksi palstalle katsomaan onko viisasten kiveä löytynyt ja kertomaan omia mietteitäni...
      Minulla läiskien ilmenemiskohdilla on yhteistä hankaus. Nilkat - sukat ja kegät, polvet - housut istuessa, nivuset - housujen kuminauhat, rintojen sivut ja kainalot - rintaliivit. Hankaus tai hankaavat aineet, (elastaani, musta väri, pesuaine). Se saattaisi myös selittää sitä että auringossa vähenee, kun on vähemmän vaatteita. Laihtuessa taas vaatteet ovat hetken löysemmät, ennenkuin hankkii uusia.

      Mielenkiintoista oli tuo että jossain kirjoituksessa viitattin borrelioosin mahdollisuueen...
      Se olisi aika yksinkertainen selitys asialle. Borrelioosi tai samankaltainen sairaus, jota ei osata vielä diagnostisoida? Useimmilla tämä on kai alkanut niin, että läikkää on pidetty ensin hyönteisen puremana? Ja alkanut usein nilkoista, joita eniten purraan. Kahden kirjoittajan kokemukset viittasivat siihen että läheisessä kanssakäymisessä tämä voisi jopa tarttua?!! (Minunkin entinen kumpanini sairasti borrelioosia... ohhoh!)

      Eikö joku väitöskirjan tekijä voisi ottaa jo tämän aiheekseen!

    • slhgpikn

      Se on borrelioosia... kaikki joilla on granuloma annulare niin menkää borrelioosin vasta-aine testeihin... mulla ihottuma todettiin 4 vuotta sitten... mutta borrelioosi vasta reilu vuosi sitten... helvata soikoon... ei ollut lääkäreillä mitää hajua siitä että kyseinen ihottuma voisi liittyä borrelioosiin... Ja nyt sitten sairastellaan... ai minäkö katkera... olen!!! kaksi kertaa otettiin näyte ihosta ... vasta-aine testi otettiin vasta reilu vuosi sitten... ja lääkäri kertoi, että "sinulla on borrelioosi"... eipä auta enää hoidot.

      • Anonyymi

        Miten niin ei auta? ihan samanlailla kun olisit saanut
        antibiootti hoidon silloin. rankka hoito tosin.


    • Huolestunut

      Mulla todettiin granuloma face kasvoissa joulukuussa 2011. Loppusyksyllä mua pisti jokin itikka ulkona ja siihen tuli tavallinen patti, joka suureni pikkuhiljaa. Otettiin koepala, saatiin diagnoosi ja aloitettiin Protopicin käyttö. Läikkä kasvoi kaikesta huolimatta ja uusia granuloomia alkoi tulla ensimmäisen läikän reunoille. Nyt maaliskuussa otetiin uusi koepala ja samalla aloitettiin Dapson lääkitys. Nyt vaan odotellaan, että onko tuosta lääkkeestä mitään apua ja mitä uusi koepalan tulos tuo tullessaan. Lääkäri epäili kuitenkin koepalan oton yhteydessä, että mulla olisi tuo granuloma annulare.

      • Minä taas

        Jostain syystä viesti tuli sivuille kolmeen kertaan?????


    • Huolestunut

      Mulla todettiin granuloma face kasvoissa joulukuussa 2011. Loppusyksyllä mua pisti jokin itikka ulkona ja siihen tuli tavallinen patti, joka suureni pikkuhiljaa. Otettiin koepala, saatiin diagnoosi ja aloitettiin Protopicin käyttö. Läikkä kasvoi kaikesta huolimatta ja uusia granuloomia alkoi tulla ensimmäisen läikän reunoille. Nyt maaliskuussa otetiin uusi koepala ja samalla aloitettiin Dapson lääkitys. Nyt vaan odotellaan, että onko tuosta lääkkeestä mitään apua ja mitä uusi koepalan tulos tuo tullessaan. Lääkäri epäili kuitenkin koepalan oton yhteydessä, että mulla olisi tuo granuloma annulare.

    • Huolestunut

      Mulla todettiin granuloma face kasvoissa joulukuussa 2011. Loppusyksyllä mua pisti jokin itikka ulkona ja siihen tuli tavallinen patti, joka suureni pikkuhiljaa. Otettiin koepala, saatiin diagnoosi ja aloitettiin Protopicin käyttö. Läikkä kasvoi kaikesta huolimatta ja uusia granuloomia alkoi tulla ensimmäisen läikän reunoille. Nyt maaliskuussa otetiin uusi koepala ja samalla aloitettiin Dapson lääkitys. Nyt vaan odotellaan, että onko tuosta lääkkeestä mitään apua ja mitä uusi koepalan tulos tuo tullessaan. Lääkäri epäili kuitenkin koepalan oton yhteydessä, että mulla olisi tuo granuloma annulare.

      • Anonyymi

        Älä viitti, teksteistä tunnistaa......


    • Tellu

      Moi,kutiaako noita teidän läiskiä? Mulla on nilkassa sellanen ja se kutiaa alkuvaiheessa aika paljon.Siiten se olla möllöttää ja katoaa palatakseen taas muutaman viikon kuluttua samaan paikkaan :(
      t: Tellu

    • vänkä

      Sain tänään kyseisen diagnoosin postissa kotiin koepalan tuloksena. Tämän keskustelun luettuani en aio kortisonia kokeille, koska miksi tunkea kehoon myrkkyä joka ei edes auta. Minulla ei läiskä kutise tai haittaa muuten kuin olemalla ruma, joten olkoon. Borreliavasta-ainekin on otettu ja se on vähän koholla, mutta kuitenkin niin vähän ettei minulla kuulemma ole borrelioosikaan.

    • Mummeli

      Heippa! Täällä yksi, joka on sairastanut granuloma annularea vuodesta 1971. Välillä se on ollut rauhallisempi, välillä ärhentyy. Paikat vaihtelee ja laajuus. Viimeisten sytostaattien aikana se miltei hävisi tullakseen entistä ehompana ja laajempana takaisin uusiin paikkoihin. Nivusista otettiin imusolmukkeita pois syövän takia ja nyt reisien yläosat on ah niin komiat. Oon kyllä toivoni menettänyt sen suhteen, että joskus pääsisin siitä eroon. Jos jollakin on hyviä kikkoja, olisi mukava kuulla niitä lisää, jos vaikka kokeilisi. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille:)

      • Kylpypuva

        Kylpy-puva valohoito auttoi mutta oli tosi kova urakka, 3 krt viikossa vuoden ajan alkaen 1 sekunnin kerta annoksesta. Ensin eintehonnut, mutta kun päästiin yli minutin annoksiin alkoi auttaa. Noin suurena eli yli 1 min. piti olla aina lääkäri paikalla. Koskaan ei ollut mitään ongelmia tai sivuvaikutuksia. Tästä hoidosta jo noin 15 vuotta ja aika hyvin on pysynyt kurissa. Joka vuosi huolehdin riittävän aurinkohoidon saamisesta. Myös vesi kaikissa muodoissaan auttaa minulla.


    • matami6

      moikka kaikille kohtalotovereille. mulla tää on ollu jotain 10 v ja alkoi myös silloin kun ruvettiin miehen kanssa olemaan yhdessä. Hormonikierukka poistettiin samaan aikaan ja kohdun poisto oli v 2009. sairastan myös ms tautia, joka diagnosoitiin v 2010 tammikuussa. silloin sanoivat, että yleensä ihmisellä jolla on yksi autoimmuuni sairaus , saatta olla niitä useampi. eli mulle sanottiin että tämä granuloma on autoimmunisairaus myöskin.

    • vilijonkka8

      Moi,

      minulla on ollut neljä granuloma anuulare -läikkää noin 4 vuoden ajan. Kahdesta on otettu koepala, ja ne melkein hävisivätkin sen jälkeen. Sain myös vahvinta mahdollista kortisonivoidetta, joka sai yhden polvitaipeessa olleen läiskän leviämään! Kortisonia en suosittele siis ollenkaan, mutta auringonvaloa kyllä! Makasin viime kesänä eteläpervekkeella hikisenä kuumimmassa auringonpaahteessa niin usein kuin mahdollista, ja läiskät häipyivät miltei huomaamattomiksi. Jäljellä on enää toisen polven alla oleva vaaleahko läntti, jonka alle on tullut ihonalainen kyhmy - pitäisiköhän sille tehdä jotain..?

      • Pikkujatka

        Onkos kellekkään teistä määrätty Oksiklorin tabletteja? Mulle määrättiin olis kiva kuulla kokemuksia.


      • Assss
        Pikkujatka kirjoitti:

        Onkos kellekkään teistä määrätty Oksiklorin tabletteja? Mulle määrättiin olis kiva kuulla kokemuksia.

        Oliko näistä mitään apua? Itselläni ollut nyt vuoden ihottumaa, mutta lääkärit ei osaa sanoa mitä se on. Nyt kun itse selailin ja tutkin niin tämä lähimpänä oireita ja englannin kielisiltä sivuilta löytyi täysin oireitani vastaava muoto kyseisestä ihottumasta. Mulla on reidet ja käsivarret täynnä punaisia renkaita, ne saattaa mennä pois aina välillä pariksi päiväksi ja tulee takaisin, yleensä ei kutia kauheesti eikä haittaa muutenkaan kuin ulkonäöllisesti, mutta kämmenet ja jalanpohjat ovat täynnä ihonalaisia renkaita, ne vaihtaa paikkaa jatkuvasti viipyy paripäivää menee pois ehkä puoleksi viikoksi ja tulee takaisin. Ja tuntuu että kokoajan vaan pahempana ja pahempana! Se kutina tekee hulluksi, koko kämmen tai jalkapohja turpoaa, varpaat kaksinkertaistuu kun niihin renkula ilmestyy ja renkaan osuessa nivelen kohdalle nivel särkee ja kutiaa. Ei auta rasva ei raapiminen tai raapimatta oleminen, ainut mikä helpottaa hetkeksi on kun renkaat "polttaa" eli lyön jalan tai kämmenen vesihanan alle ja lämmintä vettä ja väännän hanaa lämpimämmälle vähitellen, polttaa pienikin lämpö aivan hulluna noihin ihottumiin, onko muilla ihottuma lämmölle arka? Joskus myös lämmitän kaura tai hernepussia ja pidän sitä ihottuma kohdassa, kämmenissä ollessa koko käsi puutuu ja renkaita polttaa tajuttomasti, mutta kun kipua kestää sen hetken voi jopa ehkä saada rauhaa niin että nukahtaisi. Mulla tää on niin paha että haittaa elämää ihan muutenkin kuin vain olemalla ruma. Lääkäriin olen menossa ja aijon pyytää että tutkivat onko kyseessä tosiaan kyseinen ihottuma, mietityttää vaan jos siihen ei tosiaan hoitoa ole niin amputoin raajat irti varmaan loppujen lopuksi, mullakin on korkea kipukynnys mutta tuo kutina on jotain niin sietämätöntä ettei edes nukutuksi saa kun siihen herääkin!


      • granum
        Assss kirjoitti:

        Oliko näistä mitään apua? Itselläni ollut nyt vuoden ihottumaa, mutta lääkärit ei osaa sanoa mitä se on. Nyt kun itse selailin ja tutkin niin tämä lähimpänä oireita ja englannin kielisiltä sivuilta löytyi täysin oireitani vastaava muoto kyseisestä ihottumasta. Mulla on reidet ja käsivarret täynnä punaisia renkaita, ne saattaa mennä pois aina välillä pariksi päiväksi ja tulee takaisin, yleensä ei kutia kauheesti eikä haittaa muutenkaan kuin ulkonäöllisesti, mutta kämmenet ja jalanpohjat ovat täynnä ihonalaisia renkaita, ne vaihtaa paikkaa jatkuvasti viipyy paripäivää menee pois ehkä puoleksi viikoksi ja tulee takaisin. Ja tuntuu että kokoajan vaan pahempana ja pahempana! Se kutina tekee hulluksi, koko kämmen tai jalkapohja turpoaa, varpaat kaksinkertaistuu kun niihin renkula ilmestyy ja renkaan osuessa nivelen kohdalle nivel särkee ja kutiaa. Ei auta rasva ei raapiminen tai raapimatta oleminen, ainut mikä helpottaa hetkeksi on kun renkaat "polttaa" eli lyön jalan tai kämmenen vesihanan alle ja lämmintä vettä ja väännän hanaa lämpimämmälle vähitellen, polttaa pienikin lämpö aivan hulluna noihin ihottumiin, onko muilla ihottuma lämmölle arka? Joskus myös lämmitän kaura tai hernepussia ja pidän sitä ihottuma kohdassa, kämmenissä ollessa koko käsi puutuu ja renkaita polttaa tajuttomasti, mutta kun kipua kestää sen hetken voi jopa ehkä saada rauhaa niin että nukahtaisi. Mulla tää on niin paha että haittaa elämää ihan muutenkin kuin vain olemalla ruma. Lääkäriin olen menossa ja aijon pyytää että tutkivat onko kyseessä tosiaan kyseinen ihottuma, mietityttää vaan jos siihen ei tosiaan hoitoa ole niin amputoin raajat irti varmaan loppujen lopuksi, mullakin on korkea kipukynnys mutta tuo kutina on jotain niin sietämätöntä ettei edes nukutuksi saa kun siihen herääkin!

        Assss,

        ei ole kyseessä Granuloma Annulare. Rengasgranuloomat eivät vaihtele paikkaa, voivat pysyä vaikka 5 vuotta samassa kohdassa. Myöskään rengasgranuloomat eivät kutia. Niistä on vain kosmeettista haittaa.


      • Autoimmuuninen
        granum kirjoitti:

        Assss,

        ei ole kyseessä Granuloma Annulare. Rengasgranuloomat eivät vaihtele paikkaa, voivat pysyä vaikka 5 vuotta samassa kohdassa. Myöskään rengasgranuloomat eivät kutia. Niistä on vain kosmeettista haittaa.

        Kuulin tänään yksityisellä puolella ihotautilääkäriltä, että minulla on rengasgranulooma. Tässä kaikki, mitä minulle kerrottiin:

        Granulooma ei ole ihottuma, vaan läiskät koostuvat ihon alle kasaantuneista valkosoluryppäistä. Iho itsessään on ihan terve.

        Kyseessä on autoimmuunisairaus, eli kehon puolustusjärjestelmä toimii kehoa itseään vastaan. Granuloomassa veren valkosolut alkavat torjua ihossa olematonta uhkaa rynnistäen suurin joukoin paikalle. Sen jälkeen valkosolut poikkeuksellisesti könttääntyvät, jolloin iho nousee koholle ja pienenpienille nystyröille.

        Granuloomaa voidaan hoitaa kortisonikuurein, jolloin vahvaa kortisonivoidetta levitetään läiskän päälle päivittäin 4 viikon ajan, sitten pidetään 2 viikon tauko, käytetään voidetta 2 viikkoa, pidetään 2 viikon tauko. Tätä jatketaan enintään 4 kuukauden ajan. Jos voide on auttaakseen, tässä ajassa se toimii. Toinen keino on koepalan ottaminen, joka joissakin tapauksissa voi parantaa taudin. Viimeinen keino ovat uudet immuunilääkkeet, jotka ovat kalliita ja joilla on rajuja sivuvaikutuksia. Ilman hoitoa tai jos hoidot eivät toimi, pieni muutaman läiskän granulooma paranee muutamassa vuodessa. Suuren granulooman parantumiseen voi mennä 10 vuotta. Mitä suurempi granulooma, sen huonommin se vastaa hoitoyrityksiin.

        Granulooma saattaa kutista, mutta ei koskaan hilseile. Aurinko voi helpottaa oireita. Muita tautia edistäviä tai hillitseviä tekijöitä ei ole havaittu.


      • Tinke68
        Autoimmuuninen kirjoitti:

        Kuulin tänään yksityisellä puolella ihotautilääkäriltä, että minulla on rengasgranulooma. Tässä kaikki, mitä minulle kerrottiin:

        Granulooma ei ole ihottuma, vaan läiskät koostuvat ihon alle kasaantuneista valkosoluryppäistä. Iho itsessään on ihan terve.

        Kyseessä on autoimmuunisairaus, eli kehon puolustusjärjestelmä toimii kehoa itseään vastaan. Granuloomassa veren valkosolut alkavat torjua ihossa olematonta uhkaa rynnistäen suurin joukoin paikalle. Sen jälkeen valkosolut poikkeuksellisesti könttääntyvät, jolloin iho nousee koholle ja pienenpienille nystyröille.

        Granuloomaa voidaan hoitaa kortisonikuurein, jolloin vahvaa kortisonivoidetta levitetään läiskän päälle päivittäin 4 viikon ajan, sitten pidetään 2 viikon tauko, käytetään voidetta 2 viikkoa, pidetään 2 viikon tauko. Tätä jatketaan enintään 4 kuukauden ajan. Jos voide on auttaakseen, tässä ajassa se toimii. Toinen keino on koepalan ottaminen, joka joissakin tapauksissa voi parantaa taudin. Viimeinen keino ovat uudet immuunilääkkeet, jotka ovat kalliita ja joilla on rajuja sivuvaikutuksia. Ilman hoitoa tai jos hoidot eivät toimi, pieni muutaman läiskän granulooma paranee muutamassa vuodessa. Suuren granulooman parantumiseen voi mennä 10 vuotta. Mitä suurempi granulooma, sen huonommin se vastaa hoitoyrityksiin.

        Granulooma saattaa kutista, mutta ei koskaan hilseile. Aurinko voi helpottaa oireita. Muita tautia edistäviä tai hillitseviä tekijöitä ei ole havaittu.

        Minulla nilkoissa ja jalkapöydissä mustelmaisia läiskiä n. 5cm isoimmat, alkoi olla tänä keväänä. Ihotautilääkärin mukaan granulooma annulaare. Otettiin koepala. Samoihin aikoihin molempiin silmiin tuli uveiitti eli verkko- ja suonikalvon tulehdus. Tähän vaivaan kortisonia suun kautta, aluksi isolla annoksella ja nyttemmin pienellä ylläpitoannoksella. Läiskät lähti nopeasti, mutta erottuvat taas heikosti. Noin kuukausi sitten tuli myös käsivarteen yksi läiskä, joka tosin häipyi nopeasti. Silmien takia epäilty sarkoidoosia, mutta ei vielä varmaa diagnoosia. Nämä läiskätkin osana epäilyä. Sarkoidoosissa yleensä kuitenkin kyhmyruusu oireena.


      • Anonyymi
        Assss kirjoitti:

        Oliko näistä mitään apua? Itselläni ollut nyt vuoden ihottumaa, mutta lääkärit ei osaa sanoa mitä se on. Nyt kun itse selailin ja tutkin niin tämä lähimpänä oireita ja englannin kielisiltä sivuilta löytyi täysin oireitani vastaava muoto kyseisestä ihottumasta. Mulla on reidet ja käsivarret täynnä punaisia renkaita, ne saattaa mennä pois aina välillä pariksi päiväksi ja tulee takaisin, yleensä ei kutia kauheesti eikä haittaa muutenkaan kuin ulkonäöllisesti, mutta kämmenet ja jalanpohjat ovat täynnä ihonalaisia renkaita, ne vaihtaa paikkaa jatkuvasti viipyy paripäivää menee pois ehkä puoleksi viikoksi ja tulee takaisin. Ja tuntuu että kokoajan vaan pahempana ja pahempana! Se kutina tekee hulluksi, koko kämmen tai jalkapohja turpoaa, varpaat kaksinkertaistuu kun niihin renkula ilmestyy ja renkaan osuessa nivelen kohdalle nivel särkee ja kutiaa. Ei auta rasva ei raapiminen tai raapimatta oleminen, ainut mikä helpottaa hetkeksi on kun renkaat "polttaa" eli lyön jalan tai kämmenen vesihanan alle ja lämmintä vettä ja väännän hanaa lämpimämmälle vähitellen, polttaa pienikin lämpö aivan hulluna noihin ihottumiin, onko muilla ihottuma lämmölle arka? Joskus myös lämmitän kaura tai hernepussia ja pidän sitä ihottuma kohdassa, kämmenissä ollessa koko käsi puutuu ja renkaita polttaa tajuttomasti, mutta kun kipua kestää sen hetken voi jopa ehkä saada rauhaa niin että nukahtaisi. Mulla tää on niin paha että haittaa elämää ihan muutenkin kuin vain olemalla ruma. Lääkäriin olen menossa ja aijon pyytää että tutkivat onko kyseessä tosiaan kyseinen ihottuma, mietityttää vaan jos siihen ei tosiaan hoitoa ole niin amputoin raajat irti varmaan loppujen lopuksi, mullakin on korkea kipukynnys mutta tuo kutina on jotain niin sietämätöntä ettei edes nukutuksi saa kun siihen herääkin!

        Pesu suolalla ja saippualla aamuin illoin, lieventää oireita.


    • xxxxxxxxx

      onko kukaan kokeillut osterivinokasta?

    • HappamiaOvat

      Terve, löytyihän läiskilleni nimikin; granuloma annulare!

      Nilkan ja säärien takaosien alueella olen siis nuo läiskät havainnut itsellänikin. Ilman copy paste selainhakua en olisi kuvauksistanne juuri ymmärtänyt, mutta kuvahaulla asia valkeni minulle saman tien.

      Ratkaisu: Elimistöni, siis ruuansulatuksen toiminnan, takia ko. läiskiä ilmenee edellä kuvatuissa paikoissa syötyäni hiivalla prosessoituja elintarvikkeita. Toisinaan myös makea ruokavalio saa aikaan saman. Ko. läiskiä ennakoi kämmeniin nousevat pustuloosit (pienet vesirakkulat), jotka ovat syviä ja paranevat hitaasti, niiden kuivumisen aiheuttamien pykimien ja jatkuvien tulehdusten takia. Läiskät saattavat ilmaantua myös ilman kämmen- ja sormenpää pustuloosejakin, tosin harvoin. Oireita harventavat tai estävät mm. seuraavat asiat:

      Hiivajäämien syömisen välttäminen, esimerkiksi viini, olut, kohotettu hiiva- tai ruisleipä jne. ovat omiaan aiheuttamaan ko. läiskiä. Liian makea ruokavalio myös pahentaa tilannetta, mutta ei ole itsessään, ilman runsashiivaista ravintoa, aiheuttanut läiskiä.

      Oireet pysyvät kurissa: Leipänä Jälkiuunipalat tms. matalahiivainen, Viinien tilalle viskiä, tai mieluiten täysi raittius. Oireita poistavat tehokkaimmin sienirasvojen käyttö kynsien- ja läiskien alueella, sekä kynsien pitäminen mahdollisimman lyhyenä, jolloin myös kynsisienien aiheuttamat haavaumat näkyvät kynsien alla. Kynsien alla olevien sieni-infektioiden havaitseminen on muutoin vaikeaa. Vaurioitunut, paksuuntunut kynnen rakenne voi olla sieni-infektion tunnuksena, samoin kuin punoittava ja paksuuntunut kynsivalli.

      Naisilla voisi ajatella olevan useammin toistuvia alapään tulehduksia tunnusmerkkinä ko. syndroomaan, joiden aiheuttajana pidetään liiallista hiivakasvustoa ruuansulatusjärjestelmässä?

      JK. Bemetson-K nopeuttaa selvästi itse läiskän parantumista, kun sienivoidetta käytetään samanaikaisesti tai vuorotellen läiskän päällä, sekä ko. raajan kynsissä. Suun kautta auttaa ainakin tuore-chili ym.

      Sain tartunnan koulutuksessa näppäimistön ja hiiren välityksellä kymmenisen vuotta sitten. Infektio, siis sienisyndroomaa, edellytti pitkä jakso antibioottien käyttöä lääkeaineallergian aiheuttamaan ihottumaan.

      Jaksamista ja iloa elämään muillekin!

      • maylen

        Granuloma annulare ei ole hiivasieni! Eikä tartu! Eikä tule nesterakkuloita! Lääkkeet eivät auta!
        t. Kokenut kaikkihoidot.


    • Pirnella55vee

      Rengasgranulooma - granuloma annulare

      Mulla ensin oikean reiden takaosassa iso läikkä.

      Otettiin koepala ja diagnoosi: Rengasgranulooma

      Läikkä hävisi sitten itsekseen.

      Nyt on oikeassa reidessä edessä 2 isoa läikkää ja pari pientä muualla kehossa.

      --------------------

      Voiko läikät johtua jostain lääkkeestä?

      Mulla kilpirauhas- ja masennus-lääkitys.

      Paisuin 40 kiloa kilpirauhasen vajaatoiminnan ja masiksen myötä.

      Onko lihavuus syynä läikkiin?

      Sitä ennen ei läikkiä ollut.

      --------------------

      Netistä tuoretta tietoa:

      Rengasgranulooman arvellaan liittyvän 2-tyypin diabetekseen.

    • teettuli

      Minulla kahdet verenpainelääkkeet ja mielialalääkitys joiden aikana alkoi tuo ihottuma. Koepala selvitti sen granuloma annulareksi. Vain aika parantaa tai jättää pois omat lääkkeet joilla on tämä sivuvaikutus.

    • ainohelmi
      • mummaLeena

        Hei,
        Ei ole kokemusta Oxyskin- geenistä.
        Granuloma a. ollut lähes 10 vuotta ja vaikka vain esteettinen, niin harmittaa.
        Molempien käsien iholla isoja/ pieniä läikkiä. n. 5-6cm. Kädet näkyvillä aina. Reisien sisäpuolilla.
        Lisääntyy koko ajan. Välillä reunat vaalenee ja kohta taas tumman punaiset.
        En käyttänyt kortisoonivoiteita ja muuta ei tarjolla.
        Eri ruokavaliota kokeillut, aurinko ei auta. Joku sanoi valohoidon auttaneen, joku taas pakuriteen. Vielä kokeilematta.
        Paljon ikävämpiä ”vaivoja” on monellakin ihmisellä , mutta tästä tiedetään vielä
        liian vähän. Palovammaksi luulee moni, nähtyään minun kädet.


    • monenlaista

      Oletteko kokeilleet tuota Bemetson -K -lääkettä ? Ilmeisesti on vain reseptillä. Minulle on ollut apua, vaikka ilmeisesti läiskäekseema on hiukan eri sorttia. Kuka noista tietää, oireet vaihtelevat ainakin minulla.

      • ainohelmi

        Sehän on hienoa, jos tuo on auttanut! Millaisia sinun oireesi ovat? Itsellä 'perus'rengasgranulooma, joka levittäytynyt molemmissa jalkapöydissä jo aika laajalle, ei siis kutise ym., mutta ihmetyttäähän se, miksi tuo alue koko ajan vain kasvaa...


      • monenlaista
        ainohelmi kirjoitti:

        Sehän on hienoa, jos tuo on auttanut! Millaisia sinun oireesi ovat? Itsellä 'perus'rengasgranulooma, joka levittäytynyt molemmissa jalkapöydissä jo aika laajalle, ei siis kutise ym., mutta ihmetyttäähän se, miksi tuo alue koko ajan vain kasvaa...

        Minullakin on ollut joskus noita renkaita, mutta nykyään pääasiassa muutaman sentin läiskiä. Aluksi olivat pikkurillinpään kokoisia, mutta sitten laajenivat ja välillä kohollakin. Nyt hoitokuurin jälkeen näkyvät vain heikosti ne isommat, tummia pieniä näkyy, mutta eivät kutise. On myös kutisemattomia, kovia millin nystyjä joissain kohdin. Jalkapöydässä on myös ollut läiskiä, samoin kämmenessä kuivia rohtumia.
        Jos oireet vielä ilmaantuvat pahempina, joudun pitämään taas voidekuurin.


      • monenlaista
        ainohelmi kirjoitti:

        Sehän on hienoa, jos tuo on auttanut! Millaisia sinun oireesi ovat? Itsellä 'perus'rengasgranulooma, joka levittäytynyt molemmissa jalkapöydissä jo aika laajalle, ei siis kutise ym., mutta ihmetyttäähän se, miksi tuo alue koko ajan vain kasvaa...

        Ei tämä vaiva kokonaan hävinnyt. En uskalla usein Bemetson -K :ta käyttää kun iho ohenee. Pienikin marjapensaan ym. tökkäisy saa vere vuotamaan.
        Minulla on ikäänkuin neulan pistonjälkiä vierekkäin tai yksittäin. Eivät aina kutise onneksi.


    • Liilah

      Minulla 10v sitten koepala kyynärpäästä ja dgn rengasgranulooma. Pari vuotta sitten ihottuma tuli oikean jalan päkiään ja isoon varpaaseen. Myös nenän ympärillä on toisinaan enemmän oireilua. Ei ihan tyypillisissä paikoissa. Bebanthenillä saan rauhoittumaan varsinkin kun jalkaterässä ihottuma on välillä ärhäkkäämpää.

    • testaaja

      kokeilin jodi ja rauta tapletteja tuntuisi vähentyneen olen käyttänyt noin 3 kk. jatkan testiä

      • Testaajaksi

        Kyynärvarsista hävinnyt kokonaan kämmenissä vähän jäljellä todennäköisesti jodista apua lopetin
        rautatapletit


      • ainohelmi

        Hei, oliko sinulla todettu puutosta noissa (raudassa jodissa) vai mistä sait ajatuksen kokeilla niitä?
        Itse olen syönyt rautalisää nyt pari kk ja hemoglobiiniarvo noussut, mutta ihottuma senkun jatkaa lisääntymistään. Jodi tietääkseni itsellä ok lukemissa.
        Tämä on kyllä kumma tauti, kun tuntuu täysin sattumanvaraiselta, mistä kukakin saa apua, yhteneväistä linjaa ei tunnu olevan...😟


      • Testaajaa
        ainohelmi kirjoitti:

        Hei, oliko sinulla todettu puutosta noissa (raudassa jodissa) vai mistä sait ajatuksen kokeilla niitä?
        Itse olen syönyt rautalisää nyt pari kk ja hemoglobiiniarvo noussut, mutta ihottuma senkun jatkaa lisääntymistään. Jodi tietääkseni itsellä ok lukemissa.
        Tämä on kyllä kumma tauti, kun tuntuu täysin sattumanvaraiselta, mistä kukakin saa apua, yhteneväistä linjaa ei tunnu olevan...😟

        Ei testattu jodia luin jostain jodin auttavan ihoon tosi vähän jäljellä voihan johtua muustakin


    • ainohelmi

      Onko kukaan kokeillut / saanut apua mistään kollageenilisästä? Kollageenihan vaikuttaa ihoon...?

      • maylen

        Mystinen sairaus. Mikään ei auta, eikä tiedetä mistä tulee. :(


    • Virmajuuri

      Minulle ihottuma palasi monen vuoden tauon jälkeen. Muistan aiemmin päässeeni ihottumasta eroon laittamalla heti alkuvaiheessa laastaria näppylärykelmän päälle. Häviää muistaakseni melko nopeasti! Saman oli havainnut joku toinenkin. Suosittelen ainakin kokeilemaan laastarihoitoa parin viikon ajan. Itse juuri teippasin näpyt piiloon.

      • Hyväneuvo

        Minä olen onnistunut pääsemään eroon näppylöistä juomalla uutetta, joka on erotettu kasvista raningulus closterium.
        Kasvaa kuivilla mäntykankailla.
        Kansalääketieteessä tunnetaan nimellä "näpynpoistaja".
        Vaatimaton kerrannaislehtinen kukkakasvi.


      • ainohelmi

        Mistä tuota uutetta saa ja millä nimellä sitä myydään?


      • Anonyymi
        ainohelmi kirjoitti:

        Mistä tuota uutetta saa ja millä nimellä sitä myydään?

        Tiedätkö mistä saa?


      • Anonyymi
        ainohelmi kirjoitti:

        Mistä tuota uutetta saa ja millä nimellä sitä myydään?

        Todella, mistä moista uutetta saa ?


    • Anonyymi

      Hei,
      Minä olen päässyt ko. ihottumasta lähes täysin eroon (enää pienet 'arvet' joissain kohdissa) jättämällä tietyn ahdistukseen käytetyn lääkkeen (Ketiapin / Ketipinor) pois. Olin kokeillut jo lähes kaikkia konsteja, mitä tällä palstalla on kerrottu, saamatta niistä itse apua. Lopulta ajattelin, että minun on kokeiltava, johtuisiko ihottuma minulla tuosta lääkkeestä, ja rupesin vähentämään lääkärin ohjeistuksella ko. lääkkeen määrää pikku hiljaa. Sitä mukaa kuin vähensin lääkettä, myös ihottuma alkoi häviämään (ja sitä oli minulla jo lähes joka puolella kroppaa, nyt tosiaan enää ihan pienet arvet joissain kohdissa...)!

      • Anonyymi

        ...Nyt on ruvennut ilmaantumaan taas uudelleen ihottumaa joihinkin kohtiin, joista oli jo häipynyt (ja oli pitkään poissa)...joten otapa tästä nyt sitten selvää...huokaus...


    • Olen potenut granuloma annulaarea vuodesta 2017 kun kämmenselässä oleva laikku alkoi leviämään. Ihotautilääkäri totesi että häviää itsestään 2 vuoden sisällä- ei hävinnyt, laajeni koko kämmenen levyiseksi. Kokeilin kaikkia mahdollisia rasvoja, kortisonia, hiivasienen hoitoon tarkoitettuja, erilaisia öljyjä teatreella vahvistettuna, kotimaisia luonnontuotteita, sinkkipastaa - mikään ei auttanut. Vuonna 2021 otin ensimmäisen koronarokotteen, joka laukaisi oireet! Kuukausi rokotteen jälkeen reiteeni ilmaantui . 20 pienen pientä pistemäistä punaista jälkeä. Ne hävisivät. Viikon kuluttua laikkuja alkoi ilmestyä jalkapöytiin, nilkkoihin, pohkeisiin (taakse ja erityisesti ulkosyrjälle) ja reisiin. Jäljet laajenivat 10cm laajuisiksi punaisiksi läikiksi. Olin kauhuissani, miten saan tämän loppumaan.. pikkuhiljaa paukamia ja laikkuja tuli kyynärpäihin, käsivarren sisäpinnalle, rintojen sivuun ja alle sekä alavatsaan. Sain lääkkeeksi Dapsonin (spitaalin hoitoon tarkoitettu) kahden viikon välein kävin maksakokeissa missä tarkkailtiin ettei maksa-arvot pääse kohoamaan. Dapson ei auttanut, vaihdettiin Oxikloriin,(mm.reumaperäisiin sairauksiin käytetään) joka ehkä vähän hillitsi leviämistä, mutta uusia pahkuroita ilmaantui takareisiin ja pakaroille. Kaksi kortisonikuuria sisäisesti piti oireet poissa, paukamat laskeutuivat, mutta kun kuuri loppui, entinen meno jatkui. Oxiklorin siirrettiin tauolle ja aloitin kylpy-valohoidon, josta joku toinenkin on aiemmin kirjoittanut. Kylpyveteen lisätään jotain ainetta joka syventää valohoidon vaikutusta syvemmälle ihokudokseen. Aloitetti 20min kylpy ja 1min valotus.. 18 krtaa viimeisin valohoito kesti n.6min. Valohoito auttoi! Iho tuli paljon vahvemmaksi, paukamat laskeutuivat, punaiset laikut muuttuivat tummanruskeiksi mutta eivät näkymättömäksi. Hoidosta on nyt aikaa n. 1,5kk, oireet alkavat taas palailla. Minulla on nokkosrokko ollut vaivana jo 13 vuotta eli ihoni on todella herkkä kosketukselle ja jos en syö aamuin illoin antihistamiinia, kutina saa minut hulluuden partaalle. Eli jos kutisee ottakaa ihmeessä antihistamiinia, ihan elämänlaadun parantamiseksi! Ymmärsin että tummat laikut ovat kuollutta kudosta eivätkä ne todennäköisesti häviä koskaan..
      Stressiä on ollut ja tulehduksille altis olen ollut. Saunassa käyn saippualla en pese ihoa. Käytän öljyjä ja välillä suolaa, vaikuttaa vaihtelevasti. Ai niin ja osterivinokaskuurin pidin muutaman viikon ajan, mutta en huomannut mitään muutosta, aktiivisesti uusia jälkiä syntyi. Toisaalla on ihan paukamia ja toisaalla laajoja laikkuja. Jännä juttu on se, että selässä ei ole yhtään jälkeä eikä paukamaa. Puristavia ja kovia rintsikoita en voi käyttää, ne sattuu.
      Todellakin, jos joku lääkäri innostuisi tutkimaan tätä meitä riivaavaa autoimmuunitaudista peräisin olevaa oireilua, olisi heti valmis koehenkilöksi! Tsemppiä meille kaikille<3

    • Anonyymi

      Minulla on ollut rengasgranulooma jo 5 vuotta. Leviää vaan koko ajan. Tulee enimmäkseen paikkoihin , johon ei valo käy. Kainalon alle, kylkiin reisien sisäpuolelle. Kortisonivoiteella vaalenee, mutta kohta tulee uudelleen kunnolla näkyviin.
      Minulla on diabeteksen esiaste ja syön Metforemia. Lääkärin mukaan vois olla kyse immuunisairaudesta. Viimeksi ihotautilääkäri määräsi Isotretinoinia kolmen kuukauden kuurin. Minulla on myös lehahteleva ruusufinni, niin lääkäri meinas että vois vaikuttaa molempiin. En ole uskaltanut kuuria aloittaa kun olen lukenut lääkkeestä kokemuksia, jotka eivät ole olleet hyviä. Kysynkin teiltä, oletteko lääkettä syöneet ja onko ollut apua. Ja mitä sivuvaikutuksia siitä tullut?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe