Länsigöötanmaanpystykorva

Nieppe

Etsin netistä tietoa tästä ko. rodusta, mutta vielä jäi auki seuraavat seikat eli tietääkö joku onko göötti herkkä haukkumaan? Entä paljonko mahtaa olla göötti-pennun hinta? Olisi kiva kuulla jos jollakin on kokemusta länsigöötanmaanpystykorvasta :)

31

19503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiratyttönen

      Kyllähän ihmiset sanovat, että göötit ovat herkkiä haukkumaan, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se on omistajasta kiinni. Itselläni on 7 kk vanha narttu, joka on aina ollut pentueensa ja yleensä minkä tahansa porukan hiljaisin. Koirani ei hauku, koska en anna sen haukkua. Olen pennusta saakka (vaikka pentuhan se on vieläkin) kieltänyt sitä aina, kun se haukkuu sekä totuttanut sitä erilaisiin paikkoihin, koiriin, ihmisiin ja asioihin. Koirani ei siis tarvitse haukkua pelkäämistään tai ihmetystään. Jos koirani haukkuu, kiellän sitä ja meteli loppuu siihen. Myöskään koiranäyttelyissä koirani ei tarvitse haukkua. Muut göötit haukkuvat ympärillä ja meidän koira vaan kattoo, et onpa noilla paljon asiaa. Kun koiran pennusta saakka opettaa olemaan hiljaa, ei se pidä turhaa meteliä.

      Toki on kyse myös kasvattajasta. Välillä tuntuu, että tiettyjen kasvattajien kasvatit haukkuvat enemmän ja toisten vähemmän. Mutta on se eniten kiinni siitä, puututko itse koiran haukuntaan vai et.

      Rotuna göötti on aivan ihana. Luoksetulo tulee luonnostaan (paimenkoira kun on). Energiaa löytyy ja kaikkea kivaa on yhdessä hauska tehdä. Oma gööttini suhtautuu melkeinpä kaikkeen avoimin mielin ja pitääkin kaikista ihmisistä sekä eläimistä. Se on hyvä harrastuskoira, mutta kotikoiranakin oiva. Kannattaa ottaa göötti.

      Göötin hinta on n. 650-800 euroa.

      • Nieppe

        Kiitos kovasti :] Vahvisti entisestään haluani saada göötti :D


      • 3 vuotias
        Nieppe kirjoitti:

        Kiitos kovasti :] Vahvisti entisestään haluani saada göötti :D

        elikä meillä on 3 vuotias göötti narttu ja on todella kova haukkumaan.
        Olemme monesti yrittäneet kouluttaa haukkumista pois (pennusta asti), mutta eipä ole tehonnut tähän tyttöön.
        Varsinkin jos näkee toisia koiria tai haukkuvia koiria, niin kyllä heti samassa rupee meidänkin tyttö haukkumaan.
        Sisällä ei hauku, siitä olen todella kiitollinen.

        Kumminkin mielestäni göötti on maailman paras rotu.


      • HEPPA HULLU

        OKEI EI SE HAITAA VAIKKA SE MAKSAA NIIN PALJON


      • Anonyymi
        HEPPA HULLU kirjoitti:

        OKEI EI SE HAITAA VAIKKA SE MAKSAA NIIN PALJON

        Halpaan se on? Yleensä koirarodut maksaa sen 1200-2200 euroa


    • hannas

      on jo aikaa tuosta kysymyksestäsi,mut silti...göötti-suvuissa on tosi paljon eroja haukkuuko ne ja sitten tietty kasvatuksella vaikutetaan siihen annetaanko sen pennun haukkua. ja pitää tietenkin ymmärtää mitä se koira haukkuu. gööttihän on paimenkoira ja jotkut yksilöt haukkuvat paimentaessaan.sitten on niitä jotka haukkuvat tu´rhautumistaan kun tuo göötti on kyllä koira joka vaatii pentuvaiheessa todella paneutumista sopivaan aktivointimäärään ja lepohetkiin,se rotu kun ei todellakaan kasva kunnon koiraksi noin vain ilman määrätietoista kasvatusta ja tekemistä riittävästi.pohjoisin kasvattaja suomessa taitaa jättää jälkeensä aika hiljaisia koiria..hinta on tällä hetkellä noin700-800 euroa

    • Peppis

      MUlla on 2 gööttiä, uros 4v ja narttu 6v. Ja täytyy myöntää ,että haukkua osaavat. Varsinkin tämä uros juttelee niitä näitä joskus ihan huvikseenkin. Kasvatuksesta on paljon kiinni, mut tämäpä ei ole ottanu opikseen. Narttu on hiljaisempi ,haukkuu vaan jos toisetki. Sisällä ei hauku kumpikaan. Göötti on ilonen ja reipas rotu, niiden kanssa saa puuhata ja lenkkeillä kyllä niin paljon kun vaan jaksaa. Ei ole sohvatyynyksi näistä.

    • KD=Kristilliset

      Itse haluaisin hankkia göötin ja haluaisin neuvoja mm. hinnoista

    • diidai

      Jöötin hinta on n.800-900 euroa. Jos pennussa on jokin hylkäävä virhe voi hinta olla alempi tai siitä saada palautusta jos vika ilmenee myöhemmin. Itse kehotan mieluummin tarkastelemaan tarkemmin kasvattajia, jolta pennun ottaa kuin tuijottaa pelkkää hintaa. Palkituin ei aina ole paras... Kasvattajilta saa myös yleensä parhaan informaation rodusta, mikäli rotuyhdistyksen sivut ei vastaa kaikkiin kysymyksiin.

      • Gööttinen

        Meillä on göötti. On aika haukkuherkkä joka on oikeastaan meidän vika. Emme älynneet käyttää ihan pentuna koira jutuissa. Gööttimme kiintyy helposti omistajaan


      • ruotsalaisten vahti
        Gööttinen kirjoitti:

        Meillä on göötti. On aika haukkuherkkä joka on oikeastaan meidän vika. Emme älynneet käyttää ihan pentuna koira jutuissa. Gööttimme kiintyy helposti omistajaan

        Miksi se on teidän vika, jos göötti on haukkuherkäksi vahtikoiraksi jalostettu? Aivan yhtä lailla kuin suomenajokoira ajavaksi ajokoiraksi, eli siltäkään ei ole paljoa mahdollisuuksia katkeä pois jalostuksen aikaansaamaa riistaintoa.


    • Gööttipoika

      Minäkin suosittelen gööttiä. Ihana rotu!

    • mutustelia

      Olemme tässä harkitsemassa koiran ostoa. Olen itse kiinnostunut göötistä, mutta mietinnän aiheeksi tuli, että paljonko pentu maksaa nykyään?
      Tietysti eihän se ole se olennainen asia, mutta perheen isäntää se kiinnostaisi.

      • ---

        Göötti pennun hinta on tällä hetkellä jossain 900-1000 e tuntumassa. :) Itse ainenkin näkisin, että tuo hinta ei pitäisi kenenkään päätökseen vaikuttaa, ei ole mielestäni mitenkään ''ylihinnoiteltu rotu'' (kuten jotkin ''muotirodut'' joiden pennuista pyydetään mielettömiä summia).


      • En kasvata koiria
        --- kirjoitti:

        Göötti pennun hinta on tällä hetkellä jossain 900-1000 e tuntumassa. :) Itse ainenkin näkisin, että tuo hinta ei pitäisi kenenkään päätökseen vaikuttaa, ei ole mielestäni mitenkään ''ylihinnoiteltu rotu'' (kuten jotkin ''muotirodut'' joiden pennuista pyydetään mielettömiä summia).

        Olisiko esimerkkiä tällaisesta ylihinnoitellusta rodusta? Esimerkiksi pomeranianit maksavat yli kahtakin tonnia, mutta kun pentuja syntyy 1-3 per pentue niin johan alkaa hintoihin löytymään järkeä. Hieman eri asia pyytää pennuista, joita syntyy 7 per pesue. Että näin.


      • ---
        En kasvata koiria kirjoitti:

        Olisiko esimerkkiä tällaisesta ylihinnoitellusta rodusta? Esimerkiksi pomeranianit maksavat yli kahtakin tonnia, mutta kun pentuja syntyy 1-3 per pentue niin johan alkaa hintoihin löytymään järkeä. Hieman eri asia pyytää pennuista, joita syntyy 7 per pesue. Että näin.

        Sehän on tietysti aivan jokaisen omassa harkinnassa paljonko on valmis maksamaan pennusta. Vaikka hinnalla ei minusta olekaan mitään väliä ja olen kyllä itseäni miellyttävästä pennusta valmis maksamaan, niin on 2-3 tonnia minusta aika kova hinta. Silloin minulla alkaa kyllä hieman hälytyskellot soimaan, että mitkä ovat kasvattajan motiivit kasvattamiselle. Jos pentuja syntyy vaikka se kolme kappaletta, niin toki pennuista saatava kokonaissumma on hyvin valitettavan pieni, mutta tienaaminen ei ole kasvatuksen tarkoitus. Göötti pentueita on näyttänyt syntyvän viime aikoina esimerkiksi kolmesta viiteen pentua/pentue ja jos urokset ovat kivesvikaisia (mikä on yleistä) ja nartuista vähintään yksi menee sijoitukseen, niin ei sillä 900 e pentuhinnalla kyllä rahoiksi lyö, eikä tarvitsekkaan.


    • noutaja tino

      göötti ei ole herkkä haukkumaan saat hyvää tietoa jostain rodusta mikä olisi sinulle sopiva kun menet rotu testiin. =)

      • 19+19

        Vahtikoirana ainakin minun gööttini oli tosi herkkä haukkumaan. Tuppasi makaamaan lähellä ulko-ovea, ja kun joku kulki kadulla, nousi meteli. Hyvä vain, kun koira haukkuu. Sehän sen virkakin on.


    • Göötti♥

      göötti on hyvä valinta :) meillä ei ole mutta meille tulee göötti.

    • NelliNinni

      Moi!
      Olen hankkimassa koiraa. Ja olen miettinyt gööttiä. Mutta kysyisin siitä vielä vähän kysymyksiä ja tässä ne tulee:
      -onko ystävällinen vieraita ihmisiä kohtaan?
      -saako haukkumisen koulutettua pois?
      -ovatko terveitä?
      -ja kokemuksia olisi tietty kiva kuullla:-)

      Ja vielä se että saa ehdottaa göötti nartulle nimiä:-)
      Sydämellinen kiitos niille jotka vastaa<3:-)

      • 19ja19

        Ystävällinen göötti on kaikkia kohtaan. Haukkumattomaksi sitä ei käytännössä saa. Terveenä tunnettu rotu se on. Mukava ja oppivainen koira. Alan katsella gööttipentua kun eläkeikäni lähestyy. Rutukoiralle voi kasvattaja antaa rajansa viralliseen nimeen. Itse voit toki kutsua miksi haluat.


    • 11göötti

      Perheemme on kiinnostunut länsigöötaman pystykorvasta :) koira on ollut jo kauan harkinnassa ja nyt olemme vihdoin päättäneet että haluamme oikeasti göötin

    • esapontkonen

      Riippuu mistä tykkää. Löytyy narttu ja uros, ja ovat tasan tarkkaan viimeiset tätä rotua. Ei auta koulutus, ei mikään. Yli-vilkkaita, rasittavia perskärpäsiä. Ahdistus herkkiä taitaa olla lähes kaikki.. Sopisi maalle ja aitaukseen yötäpäivää.

      • Ekatkoirat

        Meillä puolestaan 2 hyvinkin rauhallista ja harkitsevaista narttua . Kotona hiljaisia, koirapuistossa haukkuvat jos siellä on juoksentelijoita paikalla. Sisällä välillä jopa näkymättömiä sohvan alla nukkuessaan. Lenkittää voisi vaikka ilman hihnaa jos se muuten olisi sallittua. Nätisti pysyvät lähellä, väistävät vieraat vastaantulijat.


    • Jöötti

      Uuden vuoden innoittamana laitan kommenttia myös vaikka vuosi onkin juuri äsken vaihtunut 2018 :) Mutta asia ei muutu; göötit ovat mahtavia. Gööttikokemusta uroskoirasta 4,5 vuotta ja olen kyllä joka päivä kiitollinen! Aivan ihana otus. Määrätietoinen pitää olla omistajan mutta se palkitaan kyllä hurmaavalla koirakaverilla. Toivottavasti Sinulla on jo göötti ja olet tyytyväinen valintaan.

    • Gööttihullu

      Tietääkö joku minkä hintaisia göötin pennut ovat kun ostaa luotettavalta kasvattajalta?

      • göötti

        1000 -1500


      • kasvattaja

        900-1200€


      • Gööttifani

        Itselläni ollut kymmenkunta gööttiä , jotka kaikki ovat olleet erittäin helppoja kasvattaa ihaniksi kotikoiriksi, oppivaisia , eivätkä ole olleet turhaan haukkujia. Rotua en vaihtais mihinkään muuhun.


    • Anonyymi

      Erittäin monipuolinen koirarotu.
      Kuten jo langassa sanottiin, helppo kouluttaa ja tottelee hyvin.
      Vieraille tosi ystävällinen, hyppii pystyyn jos sitä ei opeteta pois.
      Jos joku asia liippaa niin innostuu 0.1 sekunnissa ja usein vähän liikaakin mutta
      se lienee tekemisen puutteen seurauksia.
      Ei juurikaan hauku mutta ääni kyllä kuuluu ja kantaa kun sille päälle sattuu.
      Suosittelen ehdottomasti koirakaveriksi.

    • Anonyymi

      Osaako joku viime vuosina göötin hankkinut kertoa missä hinnoissa pennut nykyään liikkuvat? Suosittele kasvattajaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe