306 vinkuvan lämppäripuh.korjaus

Sarkkari

Tein juuri Pösölleni: 306 XN 1,6 Familywagon -98 huoltotoimenpiteen, jolla saa vinkuvan lämmityslaitteen puhaltimen hiljaiseksi: ILMAISEKSI!

Eli näissä 306:sen lämppäripuhaltimissahan on sellainen tyyppivika, että ne alkaa vikistä ikävästi. Uuden puhaltimen vaihto ei ole järkevä ratkaisu, koska maksaa ja lisäksi on sekin vain lyhytaikainen parannus.

Ohessa ohjeet lyhykäisyydessään. Ensikertalaiselta vei aikaa noin 30minuuttia. Työkaluja tarvittiin ristipäämeisseli, tähtipäämeisseli ja itse puhaltelin hiukan pölyjä paineilmapistoolilla. Öljynä käytin motarini ketjuöljyä aerosolina.

1. poista apukuskin jalkatilassa, hanskalokeron allaoleva suojahuopa. Se on kiinni yhdellä muovinastalla vasemmasta yläreunastaan. Irroita se varovasti leveällä talttameisselillä. Huopa lähtee varovasti irroittelemalla ja sitten oikealle päin vetämällä se pois pidikkeestään. (ohut tankomainen pidike)

2. levittele vähän johtoja, jos puhaltimen kotelon alla niitä on. Irroita lämmityslaitteen puhaltimen johto. Lähtee kun varovasti raottaa pidikettään ja vetää samalla poispäin. Varo katkomasta johdon pikkeitä. Itse katkaisin toisen niistä. Pysynee silti edelleen paikallaan.

3. Irroita kolme tähtipääruuvia. Kaksi niistä kannattelee metallista "siltaa" jossa on kiinni johtoliittimiä. ja kolmas pitää suojahuovan tappia.

4. Vedä puhallin varovasti johtoja levitellen seuoraan alaspäin. Mahtuu hyvin tulemaan. Varo vahingoittamasta puhaltimen siipiä.

5. irroita puhaltimen akselin päästä sokka (valkean siipipyörän päästä) esim. kahdella meisselillä. Irroita siipipyörä.

6. Irroita puhaltimen rungossa oleva ristipääruuvi. Vedä puhlallinmoottori mustasta muovirungostaan ulos. Ellei lähde vetämällä auta varovasti esim. talttameisselillä vhän alkuun kampeamalla.

7. puhaltele paineilmalla pölyjä pois osista.

8. laita öljyä varovasti akselin molemmissa päissä oleviin laakerointeihin. (en tiedä onko siellä edes laakereita, vai vain luisti) Nämä ainakin minun puhaltimessani aiheuttivat vinkunaa.

9. kasaa kaikki käänteisessä järjestyksessä.

Ja kas puolessa tunnissa sait lisää ajomukavuutta!

Kannattaa tehdä itse. Helppoa ja ilmaista!

4

2405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fremon

      [306 vinkuvan lämppäripuh.korjaus
      Kirjoittanut: Sarkkari   4.6.2005  klo 16.14           

      Tein juuri Pösölleni: 306 XN 1,6 Familywagon -98 huoltotoimenpiteen, jolla saa vinkuvan lämmityslaitteen puhaltimen hiljaiseksi ...
      ...snip...
      ... vikistä ikävästi. Uuden puhaltimen vaihto ei ole järkevä ratkaisu, koska maksaa ja lisäksi on sekin vain lyhytaikainen parannus.]

      Selväselvä - minullakin vikisee - eli hommiin.

      [Ohessa ohjeet lyhykäisyydessään. Ensikertalaiselta vei aikaa noin 30minuuttia. Työkaluja tarvittiin ristipäämeisseli, tähtipäämeisseli ja itse puhaltelin hiukan pölyjä paineilmapistoolilla. Öljynä käytin motarini ketjuöljyä aerosolina.]

      Ensikertalaiselta aikaa meni noin 1 tunti 30 minuuttia - työkaluina tarvittiin ristipäämeisseli. tähtipäämeisseli, pihdit, vasara, tasapäämeisseli, räikkäväännin, kuusiokolomeisselisarja, erilaisia voiteluaineita ja olutta. Tupakkaakin alkoi tehdä mieli.

      [1. poista apukuskin jalkatilassa, hanskalokeron allaoleva suojahuopa. Se on kiinni yhdellä muovinastalla vasemmasta yläreunastaan. Irroita se varovasti leveällä talttameisselillä. Huopa lähtee varovasti irroittelemalla ja sitten oikealle päin vetämällä se pois pidikkeestään. (ohut tankomainen pidike)]

      Irroita nasta käyttäen pihtejä, valtavaa tasapäämeisseliä ja kohtuutonta väkivaltaa. Haava peukaloon. Suojahuopa lähtee repimällä, kun pidikettä ei löydy mistään. Tai; löytyy se - kunhan huopa on irti...

      [2. levittele vähän johtoja, jos puhaltimen kotelon alla niitä on. Irroita lämmityslaitteen puhaltimen johto. Lähtee kun varovasti raottaa pidikettään ja vetää samalla poispäin. Varo katkomasta johdon pikkeitä. Itse katkaisin toisen niistä. Pysynee silti edelleen paikallaan.]

      Johtoja on. Aivan perkeleesti. Tappele 15 minuuttia irroitettaessa kahta moninapaliitintä rikkomatta ja revi sen jälkeen tuulettimen pistoke irti välittämättä kiinnikkeistä. Ne eivät särkyneet. Tuli hiki ja piti ottaa olutta

      [3. Irroita kolme tähtipääruuvia. Kaksi niistä kannattelee metallista "siltaa" jossa on kiinni johtoliittimiä. ja kolmas pitää suojahuovan tappia.]

      Irroita kolme tähtipääruuvia, kunhan löydät sopivankokoisen etsittyäsi sitä kotoasi vartin verran. "Silta" on naimisissa johtohässäkän kanssa - parempi irroittaa: Toinen haava sormeen. Mikä hiton tappi?

      [4. Vedä puhallin varovasti johtoja levitellen seuoraan alaspäin. Mahtuu hyvin tulemaan. Varo vahingoittamasta puhaltimen siipiä.]

      Vedä puhallinta suoraan alaspäin, ja totea, että hansikaslokeron kannatinlevy on tiellä ja se on metallia. Siinä on turha uloke, joka estää irroittamisen. Irroita hansikaslokero. Paska homma. Totea, että kannatinrauta on osa autoa ja irroita pultti toisesta päästä, jotta kannatinrautaa voi vääntää väkisin niin paljon, että tuuletin mahtuu putoamaan alas. Tässä enää siivet ketään kiinnosta. Piti ottaa olutta.

      [5. irroita puhaltimen akselin päästä sokka (valkean siipipyörän päästä) esim. kahdella meisselillä. Irroita siipipyörä.]

      Irroita sokka vääntämällä meisselillä. Se sanoo 'ping' ja lentää kolmen metrin päähän sattumanvaraiseen suuntaan. Etsi sokka.

      Siipipyörä ei irtoa, koska se tykkää olla samaa ainetta akselin kanssa. Tue siipipyörä polviesi väliin ja hakkaa akselin päätä meisselillä ja vasaralla 10 minuuttia, kunnes siipipyörä suostuu irtoamaan akselista särkymättä.

      [6. Irroita puhaltimen rungossa oleva ristipääruuvi. Vedä puhlallinmoottori mustasta muovirungostaan ulos. Ellei lähde vetämällä auta varovasti esim. talttameisselillä vhän alkuun kampeamalla.]

      Irroita puhaltimen rungossa oleva ristipääruuvi. Totea, että puhaltimen moottori ei irtoa millään mustasta muovirungosta. Etsi sopivankokoinen tappi, joka sopii täsmälleen ruuvinreikään ja hakkaa 10 minuuttia varovasti vasaralla ja tapilla moottorinrunkoa irti mustasta muovirungosta. Ota välillä olutta pitäessäsi taukoa. Taas tekee mieli tupakkaa. Lähti se paska viimein irti...

      [7. puhaltele paineilmalla pölyjä pois osista.]

      Paineilmaa tulee tässä vaiheessa korvista. Helppoa.

      [8. laita öljyä varovasti akselin molemmissa päissä oleviin laakerointeihin. (en tiedä onko siellä edes laakereita, vai vain luisti) Nämä ainakin minun puhaltimessani aiheuttivat vinkunaa.]

      Puhdista laakerit kaikesta vanhasta paskasta rasvaliuottimella, lisää laakerin napaan grafiittijauhetta ja purista se laakerin sisään erikoisliuottimella, pyörittele, ota hieman olutta, lisää ompelukoneöljyä laakeripesään, pyörittele lisää ja lisää lopuksi laakerirasvaa. Tässä vaiheessa voi taas ottaa olutta.

      [9. kasaa kaikki käänteisessä järjestyksessä.]

      Eli väännä hansikaslokeron tukirautaa kaksin käsin jälleen kerran, junttaa flekti paikalleen, kiinnitä liittimet ja totea, että sisäänkierrettäessä yksi tähtipääruuveista katkesi. Kiroile, ja totea että taas pitäisi ottaa olutta ja tupakkaakin tekee mieli. Varmaan se pysyy hyvin paikallaan kahdellakin ruuvilla...

      [Ja kas puolessa tunnissa sait lisää ajomukavuutta!]

      Ja kas; Puolessatoista tunnissa totesin, että niinikään ranskalaisissa kuin japanilaisissakin käytetyissä autoissa osat ovat hakkaamalla kiinni toisissaan. Hohhoijaa...

      [Kannattaa tehdä itse. Helppoa ja ilmaista!]

      Kannattaa tehdä itse - hankalaa, mutta toteaa jälkeenpäin ansainneensa vielä yhden oluen.

      Ohje oli hyvä, sisälsi kaiken olennaisen jne, mutta valitettavasti todellisuus peri tälläkin kertaa voiton. Tosin; Nyt ei flekti enää vikise.

      /F

    • jope1

      mulla sammahär..lopulta onnistu..ei vikise puhallin,,mut vikinä muuttui pelkääjän paikalle..se vikisee muutenki..

    • pöxö3

      Joo, puoli yötä meni korjatessa. Ja tosi on, enää ei vikise eikä puhalla, eli ei kyllä pelaa puhalin ollenkaan. Täytyy ottaa illalla uudelleen.

      • leppäköysi

        Jos siinä on pronssihelmi laakerina, niin laita varovaisesti silikonimassasta (punaista tiivisteliimaa) pieni pisara helmen ja rungon väliin. Tämä vaimentaa helmen värähtelyä ja vikinää ei kuulu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe