Primus-ongelma

noviisi

Mulla on vaunussa primuksen lämmitin(sellainen harmaan pönttö). Yritin laittaa sitä keväällä tulille mutta kaasuhana oli kiinni. Pummpu käynnistyi normaalisti ja pyöri jonkin aikaa. No se ei tietenkään syttynyt venttiilit kiinni, jonkin ajan jälkeen pumppu pysähtyi. Jokin siinä ilmeisesti laukesi koska nyt ei edes pummppu enää käynnisty. Sähkölämmityksellä kaikki toimii normaalisti, myös pumppu. Sulakkeet on ehjiä ja käynnistettäessä rele naksahtaa mutta muuta ei sitten tapahdukkaan(kaasulla). Syksyllä primus temppuili ja siihen vaihdettiin uusi termostaatti ja ylikuumenemissuoja. Olisin vihjeistä erittäin kiitollinen...

41

32628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selventäis

      -pannun tyyppi sieltä pannun kyljestä,isot numerot.

      • noviisi

        tässä tyyppi


    • Pietu

      On pannun kyljessä nappi jota pitää vetää tai painaa punainen tai musta

      • noviisi

        pannun kupeesta löytyi tosiaan nappi(ahdas paikka, sormipelillä etsittävä) - lähti pelittämään...ei muuta kun lomalle!


    • icemän

      Primuksen,usein myös solkun omistajille auvoisaa tulevaisuutta rimpuloidenne kanssa.Jos ei hajoo vaunu,niin ainakin lämppäri ja osia ei enää löydy!
      Valitettavasti uudet(-kin) harrastajat on on kotimaisen 2laatuvaunun" lumoissa harrastusta aloittamassa ja paha maku jää suuhun,kun pelit alkaa temppuileen.Truma ja alde pelittää edelleen.
      Mutta neuvoa en sinua No5 osaa,kun en ole ikinä priimusta vaunuuni lämppäriksi huolinut,mutta onhan sinulla noita auttajia!

      • mjo33400

        Ei ne Primukset niin huonoja ole kuin "icemän" antoi ymmärtää. Pääsääntöisesti vika on johtoliitoksissa ja sehän ei ole Primuksen vika. Jänniteherkkähän se on, mutta kun liitokset pitää kunnossa on se verraton peli. Jos ongelmia sattuu olemaan niin minun puoleen voi kääntyä esim. karavaanari.info sivuilla. Tunnen ne pannut paremmin kuin omat takuni, enkä räpellä niiden kanssa vaan korjaan ne, oli vika mikä hyvänsä.
        T: Primus-asiantuntija.


      • Amatimies

        Miksi sinun piti tähän keskusteluun osallistua? Kaveri sai asialliseen kysymykseensä asiallisen neuvon ja ongelma tuli hoidettua.
        Sinun, joka et asiasta mitään tiedä ei olisi tarvinnut tyhmyyttäsi esitellä.


      • Icemän
        Amatimies kirjoitti:

        Miksi sinun piti tähän keskusteluun osallistua? Kaveri sai asialliseen kysymykseensä asiallisen neuvon ja ongelma tuli hoidettua.
        Sinun, joka et asiasta mitään tiedä ei olisi tarvinnut tyhmyyttäsi esitellä.

        Miksi alat parkumaan sitä,mitä kirjoitan.Totesin kyllä,että kysyjälle on asiantuntijoita vastaamassa ja ongelma tuli todellakin hoidettua!!
        Puutuinkin vain siihen,että primukset/primus lämmitteiset vaunut pikkuhiljaa tulee ongelmaksi käyttäjilleen.Mietippä,paljonko tuolla lämppärillä varustettuja vaunuja on liikenteessä ja sitten kun niissä tulee ns.tunnit täyteen ja niihin aletaan osia metsästämään,joita ei edes ole!Kuvittele itsesi tilanteeseen,että sinulla on vaunu,jonka lämppäri ei toimi ja osia siihen ei saa,haluaisit vaihtaa sen vaunuun,jossa lämppäri toimii...voi olla vaikeaa??Vähän sama,kuin veisi märkää vaunua vaihtoon->hyvitys hinnat alhaalla.Tämän urputuksen kerron siksi,että "sinisilmäiset" uudet(-kin) harrastajat toteaisivat tilanteen!Sen myöntäminen "vanhoilla" vaan voi olla vaikeaa.
        Anteeksi nyt vaan tyhmyyteni!Toivottavasti tulee lämmin kesä,niin ei tarvitse amatimiehenkään palella!


      • Firemän
        Icemän kirjoitti:

        Miksi alat parkumaan sitä,mitä kirjoitan.Totesin kyllä,että kysyjälle on asiantuntijoita vastaamassa ja ongelma tuli todellakin hoidettua!!
        Puutuinkin vain siihen,että primukset/primus lämmitteiset vaunut pikkuhiljaa tulee ongelmaksi käyttäjilleen.Mietippä,paljonko tuolla lämppärillä varustettuja vaunuja on liikenteessä ja sitten kun niissä tulee ns.tunnit täyteen ja niihin aletaan osia metsästämään,joita ei edes ole!Kuvittele itsesi tilanteeseen,että sinulla on vaunu,jonka lämppäri ei toimi ja osia siihen ei saa,haluaisit vaihtaa sen vaunuun,jossa lämppäri toimii...voi olla vaikeaa??Vähän sama,kuin veisi märkää vaunua vaihtoon->hyvitys hinnat alhaalla.Tämän urputuksen kerron siksi,että "sinisilmäiset" uudet(-kin) harrastajat toteaisivat tilanteen!Sen myöntäminen "vanhoilla" vaan voi olla vaikeaa.
        Anteeksi nyt vaan tyhmyyteni!Toivottavasti tulee lämmin kesä,niin ei tarvitse amatimiehenkään palella!

        Kesätuuli se Isemänin leukoja liikuttaa. Ei noin asiantuntemattoman kannattaisi käydä millekään. Antaa itsestään viisaamman vaikutuksen, kun pitää läppänsä kiinni!


      • on pilvin pimein.
        Icemän kirjoitti:

        Miksi alat parkumaan sitä,mitä kirjoitan.Totesin kyllä,että kysyjälle on asiantuntijoita vastaamassa ja ongelma tuli todellakin hoidettua!!
        Puutuinkin vain siihen,että primukset/primus lämmitteiset vaunut pikkuhiljaa tulee ongelmaksi käyttäjilleen.Mietippä,paljonko tuolla lämppärillä varustettuja vaunuja on liikenteessä ja sitten kun niissä tulee ns.tunnit täyteen ja niihin aletaan osia metsästämään,joita ei edes ole!Kuvittele itsesi tilanteeseen,että sinulla on vaunu,jonka lämppäri ei toimi ja osia siihen ei saa,haluaisit vaihtaa sen vaunuun,jossa lämppäri toimii...voi olla vaikeaa??Vähän sama,kuin veisi märkää vaunua vaihtoon->hyvitys hinnat alhaalla.Tämän urputuksen kerron siksi,että "sinisilmäiset" uudet(-kin) harrastajat toteaisivat tilanteen!Sen myöntäminen "vanhoilla" vaan voi olla vaikeaa.
        Anteeksi nyt vaan tyhmyyteni!Toivottavasti tulee lämmin kesä,niin ei tarvitse amatimiehenkään palella!

        Suurimmasta osasta lahoaa laatikko pois paljon ennen pannun mätänemistä, niin että kyllä varaosia riittää, kun vain osaa hakea.


      • Icemän
        on pilvin pimein. kirjoitti:

        Suurimmasta osasta lahoaa laatikko pois paljon ennen pannun mätänemistä, niin että kyllä varaosia riittää, kun vain osaa hakea.

        Varaosia ei PITÄISI joutua HAKEMAAN,vaan niitä pitää tarvikeliikkeessä olla saatavilla.Siis JOS kyse ei ole KATOAVASTA TAVARASTA.Uskokaa nyt jo perr...!Uutta ei tehdä!Se on kyllä totta,että entiset "markkinajohtajat" lahoo!!


      • onko sulla aivotkin jäässä?
        Icemän kirjoitti:

        Varaosia ei PITÄISI joutua HAKEMAAN,vaan niitä pitää tarvikeliikkeessä olla saatavilla.Siis JOS kyse ei ole KATOAVASTA TAVARASTA.Uskokaa nyt jo perr...!Uutta ei tehdä!Se on kyllä totta,että entiset "markkinajohtajat" lahoo!!

        Ei ne sieltä tarvikeliikkeestäkään itsestään sulle tule.
        Tee vaikka pieni kierros, niin huomaat kyllä ettei siihen ihanaan Aldeenkaan joka hyllyltä kaikkea löydy.
        Ei kannata heittäytyä hysteeriseksi.


      • Icemän
        onko sulla aivotkin jäässä? kirjoitti:

        Ei ne sieltä tarvikeliikkeestäkään itsestään sulle tule.
        Tee vaikka pieni kierros, niin huomaat kyllä ettei siihen ihanaan Aldeenkaan joka hyllyltä kaikkea löydy.
        Ei kannata heittäytyä hysteeriseksi.

        Kyllä käy koomiseksi tämäkin asia.Kaveri kysyy neuvoa kamiinansa käyntiongelmaan ja sitte porukasta löytyy (taas) yksi urho,joka vaahtoaa täällä raivona ja on valmis teilaamaan kaikki muut hänelle itselleen sopimattomat asiat!Miksi?Ettei vain olisi pinna piukalla jo valmiiksi omien ongelmien kanssa?
        Jep jep,ei tule tarvikkeet kotiin ei,mutta hakemisella tarkoitinkin sitä (jos et ymmärtänyt),että tarvittavaa osaa ei pitäisi joutua soittelemman ja kyselemään monista paikoista.Hinnatkin on jotakuinkin samaa luokaa kauppiaasta riippumatta.Kukaan ei myy edes puoli-ilmaiseksi!Alden osien tarjonnasta en osaa sanoa,kun en ole sellaisia tarvinnut!?!Katsoppa vähän tuoreempiakin keskusteluja ja vertaa,paljonko on Primus / Alde,Truma käyttöhäiriöitä.Taitaa Primus olla tässä merkkijohtaja?Mutta kun vapaa-ajan harrastuksesta on kyse,niin vapaa-ajaksi saa mukavasti touhua,kun hankkii yhdistelmän Primus-Solifer (=
        Kannattaisi sinun itsesi katsoa ja lukea juttusi ja miettiä,kumpi on hysteerinen.
        Toivottavasti et säikytä koohaamisellasi uusia harrastajia!Lämmintä kesää sinulle(-kin)!!


      • oikein on koohannut?
        Icemän kirjoitti:

        Kyllä käy koomiseksi tämäkin asia.Kaveri kysyy neuvoa kamiinansa käyntiongelmaan ja sitte porukasta löytyy (taas) yksi urho,joka vaahtoaa täällä raivona ja on valmis teilaamaan kaikki muut hänelle itselleen sopimattomat asiat!Miksi?Ettei vain olisi pinna piukalla jo valmiiksi omien ongelmien kanssa?
        Jep jep,ei tule tarvikkeet kotiin ei,mutta hakemisella tarkoitinkin sitä (jos et ymmärtänyt),että tarvittavaa osaa ei pitäisi joutua soittelemman ja kyselemään monista paikoista.Hinnatkin on jotakuinkin samaa luokaa kauppiaasta riippumatta.Kukaan ei myy edes puoli-ilmaiseksi!Alden osien tarjonnasta en osaa sanoa,kun en ole sellaisia tarvinnut!?!Katsoppa vähän tuoreempiakin keskusteluja ja vertaa,paljonko on Primus / Alde,Truma käyttöhäiriöitä.Taitaa Primus olla tässä merkkijohtaja?Mutta kun vapaa-ajan harrastuksesta on kyse,niin vapaa-ajaksi saa mukavasti touhua,kun hankkii yhdistelmän Primus-Solifer (=
        Kannattaisi sinun itsesi katsoa ja lukea juttusi ja miettiä,kumpi on hysteerinen.
        Toivottavasti et säikytä koohaamisellasi uusia harrastajia!Lämmintä kesää sinulle(-kin)!!

        Olen tullut niin Primuksen kuin Soliferinkin kanssa toimeen jo parikymmentä vuotta ja tulen edelleenkin. Olen täysin tyytyväinen yhdistelmään.
        Ne harvat varaosat mitä olen tarvinnut, olen aina saanut alan liikkeestä.
        Sinähän se täällä olet vaahdonnut oikein ISOILLA kirjaimilla Primuksen huonoudesta ja varaosien loppumisesta, joten kukahan meistä oikein on hysteerinen ja säikyttelee muita harrastajia.


      • Icemän
        oikein on koohannut? kirjoitti:

        Olen tullut niin Primuksen kuin Soliferinkin kanssa toimeen jo parikymmentä vuotta ja tulen edelleenkin. Olen täysin tyytyväinen yhdistelmään.
        Ne harvat varaosat mitä olen tarvinnut, olen aina saanut alan liikkeestä.
        Sinähän se täällä olet vaahdonnut oikein ISOILLA kirjaimilla Primuksen huonoudesta ja varaosien loppumisesta, joten kukahan meistä oikein on hysteerinen ja säikyttelee muita harrastajia.

        en mielestäni ole koohannut.En säikytellyt muita harrastajia tms.Tarkoitukseni on vain herätellä porukkaa nyt,ettei alkuhuuman takia kannata sitten katua jälkeenpäin.Missä muuten olen sanonut,että primus on huono lämppäri?Mielestäni olen kritisoinut muita asioita siitä.Joko muuten zekkasit,paljonko tästä lämppäristä on nytkin keskusteluja käynnissä?Montako löydät Truman,tai Alden vastaavaa keskustelua?Mistä se kertoo?
        Mutta onnittelut sinulle ongelmattomasta 20:stä vuodesta!Kuvittelinkin sinut mielessäni tyypilliseksi solifeerin ylistäjäksi!Mikäs siinä,vaikka jotkin "soliferismit" on aivan käsittämättömän typeriä!


      • H.Rinne
        mjo33400 kirjoitti:

        Ei ne Primukset niin huonoja ole kuin "icemän" antoi ymmärtää. Pääsääntöisesti vika on johtoliitoksissa ja sehän ei ole Primuksen vika. Jänniteherkkähän se on, mutta kun liitokset pitää kunnossa on se verraton peli. Jos ongelmia sattuu olemaan niin minun puoleen voi kääntyä esim. karavaanari.info sivuilla. Tunnen ne pannut paremmin kuin omat takuni, enkä räpellä niiden kanssa vaan korjaan ne, oli vika mikä hyvänsä.
        T: Primus-asiantuntija.

        Pannussani on sellainen vika,elikä kylmänä syttyy hyvin mutta jonkin ajan päästä se sammuu.Ei syty uudelleen vaikka nostais termari asetusta jokin mättää.Patruunalla vaunu lämpenee ei kaasulla.Voisitko yst. vastata tähän .Terveisiä Turusta.


      • sivusta seurannut
        Icemän kirjoitti:

        en mielestäni ole koohannut.En säikytellyt muita harrastajia tms.Tarkoitukseni on vain herätellä porukkaa nyt,ettei alkuhuuman takia kannata sitten katua jälkeenpäin.Missä muuten olen sanonut,että primus on huono lämppäri?Mielestäni olen kritisoinut muita asioita siitä.Joko muuten zekkasit,paljonko tästä lämppäristä on nytkin keskusteluja käynnissä?Montako löydät Truman,tai Alden vastaavaa keskustelua?Mistä se kertoo?
        Mutta onnittelut sinulle ongelmattomasta 20:stä vuodesta!Kuvittelinkin sinut mielessäni tyypilliseksi solifeerin ylistäjäksi!Mikäs siinä,vaikka jotkin "soliferismit" on aivan käsittämättömän typeriä!

        Mielipiteitä on monia, jokaisella niihin oikeus, mutta tuollaista asiatonta keskustelua eräiden osalta. Hyvää loppukesän jatkoa kaikille!


      • Kaasu-Matti
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Mielipiteitä on monia, jokaisella niihin oikeus, mutta tuollaista asiatonta keskustelua eräiden osalta. Hyvää loppukesän jatkoa kaikille!

        Primus-varaosia saa tänä päivänä jokaisesta alan liikkeestä. Yleinen pannu vieläkin.
        Alde osti Primuksen (2001) aikanaan ja nosti osien hintoja (no money, no honey).
        http://www.kaasumatti.com


      • rsl
        Kaasu-Matti kirjoitti:

        Primus-varaosia saa tänä päivänä jokaisesta alan liikkeestä. Yleinen pannu vieläkin.
        Alde osti Primuksen (2001) aikanaan ja nosti osien hintoja (no money, no honey).
        http://www.kaasumatti.com

        Täs on käyty vähän kiivastakin keskustelua puolesta ja vastaan mut totuus on et kaikkia osia ei enää saa priimukseen ja jos käy niin huono tuuri et täytyy vaihtaa koko pannu niin vaihtoehdot ovat rakentaa alde vaunuun tai ostaa käytetty purkaamosta. Itse vaihdoin juuri pannuuni vuotavan vaipan jota ei saa enää varaosana joten jouduin turvautumaan käytettyyn osaan. Vaunu on ollut meillä jo 15 vuotta ja tämä oli nyt kolmas kerta kun sitä korjäiltiin joten en moiti pannua sen enempää, mut varautuminen osien saantiin on kyllä aiheellista. Itse en aijo vielä kylläkään painaa paniikkinappulaa ja rynnätä vaihtamaan vaunua kun vanhakin on hyvä ja pannukin toimii taas joten jatkan vanhalla tyytyväisenä.


      • Uplikaattori
        rsl kirjoitti:

        Täs on käyty vähän kiivastakin keskustelua puolesta ja vastaan mut totuus on et kaikkia osia ei enää saa priimukseen ja jos käy niin huono tuuri et täytyy vaihtaa koko pannu niin vaihtoehdot ovat rakentaa alde vaunuun tai ostaa käytetty purkaamosta. Itse vaihdoin juuri pannuuni vuotavan vaipan jota ei saa enää varaosana joten jouduin turvautumaan käytettyyn osaan. Vaunu on ollut meillä jo 15 vuotta ja tämä oli nyt kolmas kerta kun sitä korjäiltiin joten en moiti pannua sen enempää, mut varautuminen osien saantiin on kyllä aiheellista. Itse en aijo vielä kylläkään painaa paniikkinappulaa ja rynnätä vaihtamaan vaunua kun vanhakin on hyvä ja pannukin toimii taas joten jatkan vanhalla tyytyväisenä.

        Juu, terve vaan kaikki. Kyl minunki priimus on vähän oikkuillut takavuosina. Oon tienny kyllä koko ajan mistä se johtuu, mut ei oo tullu tehtyä mitään paitsi nyt kun vaunu lähti pohjoseen lainalle eikä verkkosähköö ollut saatavilla. Akun pienikin alijännite aiheutti sen että pannu ei syttyny. Mittailin jotta akulta pannulle jännite-ero oli yli 1V:n sillä seurauksella jotta hehkupulppaan ei tullut kuin n. 2V, jopa alle (varmaankin huonoja johtoliitoksia jossain ja pienet johdot alunperinkin), ei syty.
        No, laitoimpa paksut johdot akusta priimukselle ja rele väliin, kyllä muuten toimii. Releen ohjaukseen käytin alkuperäisen syöttöjohdon joka tuli priimukselle. Lähetän kyllä kytkentätietoja tarkemmin niitä haluaville.


      • kylmissään
        Uplikaattori kirjoitti:

        Juu, terve vaan kaikki. Kyl minunki priimus on vähän oikkuillut takavuosina. Oon tienny kyllä koko ajan mistä se johtuu, mut ei oo tullu tehtyä mitään paitsi nyt kun vaunu lähti pohjoseen lainalle eikä verkkosähköö ollut saatavilla. Akun pienikin alijännite aiheutti sen että pannu ei syttyny. Mittailin jotta akulta pannulle jännite-ero oli yli 1V:n sillä seurauksella jotta hehkupulppaan ei tullut kuin n. 2V, jopa alle (varmaankin huonoja johtoliitoksia jossain ja pienet johdot alunperinkin), ei syty.
        No, laitoimpa paksut johdot akusta priimukselle ja rele väliin, kyllä muuten toimii. Releen ohjaukseen käytin alkuperäisen syöttöjohdon joka tuli priimukselle. Lähetän kyllä kytkentätietoja tarkemmin niitä haluaville.

        Mulla sama vika vaunussa. Ois hyvä että toimis, kun se vaunu on taukotupana talvisin. Olisin kiitollinen jos voisit laittaa kytkentäkaavion, se helpottais kummasti asiaa.


      • juhani?
        mjo33400 kirjoitti:

        Ei ne Primukset niin huonoja ole kuin "icemän" antoi ymmärtää. Pääsääntöisesti vika on johtoliitoksissa ja sehän ei ole Primuksen vika. Jänniteherkkähän se on, mutta kun liitokset pitää kunnossa on se verraton peli. Jos ongelmia sattuu olemaan niin minun puoleen voi kääntyä esim. karavaanari.info sivuilla. Tunnen ne pannut paremmin kuin omat takuni, enkä räpellä niiden kanssa vaan korjaan ne, oli vika mikä hyvänsä.
        T: Primus-asiantuntija.

        Primuksen pannu ei lähe päälle voisitko ottaa yhteyttä en osaa sanoa muutakuin ei toimi mikä on????


      • Paljon maailmalla
        kylmissään kirjoitti:

        Mulla sama vika vaunussa. Ois hyvä että toimis, kun se vaunu on taukotupana talvisin. Olisin kiitollinen jos voisit laittaa kytkentäkaavion, se helpottais kummasti asiaa.

        Hehkutulpan suurin jännite on 2,5V. Joskus kaverit ovat kokeilleet sitä akun jännitteellä (hyvin toimi) ja oli vähän aikaa kirkas...

        Jooo, poltinosaa, sekä muita ulkoisia osia ei enää saa Suomessa varaosana, (Ruotsissa uusia, jos osaa kieltä ja osaa kysyä). Hehkua, pyrostaattia, mankkua, vesitermaria, turva-ajastinta, jne. on edelleen saatavissa. Maahantuojia mm. Kehä Caravan Tukku ja Wilhtom Oy.

        Alde/Primus/Trumatic terveisin:
        Kaasu-Matti T:mi/KaasuExpert Oy
        JKL-LAHTI-TRE

        Huolto-Asennus-Varaosat

        http://www.kaasumatti.com
        [email protected]


      • Uplikaattori kirjoitti:

        Juu, terve vaan kaikki. Kyl minunki priimus on vähän oikkuillut takavuosina. Oon tienny kyllä koko ajan mistä se johtuu, mut ei oo tullu tehtyä mitään paitsi nyt kun vaunu lähti pohjoseen lainalle eikä verkkosähköö ollut saatavilla. Akun pienikin alijännite aiheutti sen että pannu ei syttyny. Mittailin jotta akulta pannulle jännite-ero oli yli 1V:n sillä seurauksella jotta hehkupulppaan ei tullut kuin n. 2V, jopa alle (varmaankin huonoja johtoliitoksia jossain ja pienet johdot alunperinkin), ei syty.
        No, laitoimpa paksut johdot akusta priimukselle ja rele väliin, kyllä muuten toimii. Releen ohjaukseen käytin alkuperäisen syöttöjohdon joka tuli priimukselle. Lähetän kyllä kytkentätietoja tarkemmin niitä haluaville.

        laittaa kuvan kytkennästä tai selostuksen


      • Liitis
        Uplikaattori kirjoitti:

        Juu, terve vaan kaikki. Kyl minunki priimus on vähän oikkuillut takavuosina. Oon tienny kyllä koko ajan mistä se johtuu, mut ei oo tullu tehtyä mitään paitsi nyt kun vaunu lähti pohjoseen lainalle eikä verkkosähköö ollut saatavilla. Akun pienikin alijännite aiheutti sen että pannu ei syttyny. Mittailin jotta akulta pannulle jännite-ero oli yli 1V:n sillä seurauksella jotta hehkupulppaan ei tullut kuin n. 2V, jopa alle (varmaankin huonoja johtoliitoksia jossain ja pienet johdot alunperinkin), ei syty.
        No, laitoimpa paksut johdot akusta priimukselle ja rele väliin, kyllä muuten toimii. Releen ohjaukseen käytin alkuperäisen syöttöjohdon joka tuli priimukselle. Lähetän kyllä kytkentätietoja tarkemmin niitä haluaville.

        Onko kenelläkään kytkentäkuvia Primuksen 2450 taikka 2470 mallista. Ostin hienon 6000 matkaaja (-86) mutta huomasin että pannusta oli otettu piuhat irti. Eli olisi nyt viikonlopulla pikku rojekti edessä. HUOM! kaikki dokumentaatio olisi avuksi.

        JR
        PS: Itse opiskeleva, ei siis tarvitse tyrkyttää korjausmiestä. Sitä kai on verissä itselläänkin.

        PPS: Vaunu muuten oli kuiva!!! Kiitos Fortum!! ;)


      • Liitis
        Liitis kirjoitti:

        Onko kenelläkään kytkentäkuvia Primuksen 2450 taikka 2470 mallista. Ostin hienon 6000 matkaaja (-86) mutta huomasin että pannusta oli otettu piuhat irti. Eli olisi nyt viikonlopulla pikku rojekti edessä. HUOM! kaikki dokumentaatio olisi avuksi.

        JR
        PS: Itse opiskeleva, ei siis tarvitse tyrkyttää korjausmiestä. Sitä kai on verissä itselläänkin.

        PPS: Vaunu muuten oli kuiva!!! Kiitos Fortum!! ;)

        s-posti on [email protected]


      • Komissario palmu
        Kaasu-Matti kirjoitti:

        Primus-varaosia saa tänä päivänä jokaisesta alan liikkeestä. Yleinen pannu vieläkin.
        Alde osti Primuksen (2001) aikanaan ja nosti osien hintoja (no money, no honey).
        http://www.kaasumatti.com

        Olemme Nestekaasu ja kylmä alan asennus ja huolto liike
        Toim. Etelä ja Keski Suomessa.
        Kysy mutta....nnamme vähän puhelin neuvontaa.
        045-6747 451


      • pasa123098
        Uplikaattori kirjoitti:

        Juu, terve vaan kaikki. Kyl minunki priimus on vähän oikkuillut takavuosina. Oon tienny kyllä koko ajan mistä se johtuu, mut ei oo tullu tehtyä mitään paitsi nyt kun vaunu lähti pohjoseen lainalle eikä verkkosähköö ollut saatavilla. Akun pienikin alijännite aiheutti sen että pannu ei syttyny. Mittailin jotta akulta pannulle jännite-ero oli yli 1V:n sillä seurauksella jotta hehkupulppaan ei tullut kuin n. 2V, jopa alle (varmaankin huonoja johtoliitoksia jossain ja pienet johdot alunperinkin), ei syty.
        No, laitoimpa paksut johdot akusta priimukselle ja rele väliin, kyllä muuten toimii. Releen ohjaukseen käytin alkuperäisen syöttöjohdon joka tuli priimukselle. Lähetän kyllä kytkentätietoja tarkemmin niitä haluaville.

        jos ois mahdollista niin laita minulle vähän kytkentä tietoja tuosta priimuksen kytkemisestä releen kautta. Mulla on sellanen vika että ei taho oikein syttyä kaasu päälle jos vaunu ei ole roikassa. eli syttyy kun on laturissa mutta sitten kun otan laturin johdon pois niin ei taho syttyä. akku on uusi niin ei pitäs olla siitä kiinni. muutenkin jos joku tietä että missä vika vois olla niin mielellään otan vinkkejä vastaan. s-posti: [email protected]


      • pietro
        Uplikaattori kirjoitti:

        Juu, terve vaan kaikki. Kyl minunki priimus on vähän oikkuillut takavuosina. Oon tienny kyllä koko ajan mistä se johtuu, mut ei oo tullu tehtyä mitään paitsi nyt kun vaunu lähti pohjoseen lainalle eikä verkkosähköö ollut saatavilla. Akun pienikin alijännite aiheutti sen että pannu ei syttyny. Mittailin jotta akulta pannulle jännite-ero oli yli 1V:n sillä seurauksella jotta hehkupulppaan ei tullut kuin n. 2V, jopa alle (varmaankin huonoja johtoliitoksia jossain ja pienet johdot alunperinkin), ei syty.
        No, laitoimpa paksut johdot akusta priimukselle ja rele väliin, kyllä muuten toimii. Releen ohjaukseen käytin alkuperäisen syöttöjohdon joka tuli priimukselle. Lähetän kyllä kytkentätietoja tarkemmin niitä haluaville.

        Moro
        Olisin tosi kiitollinen jos saisin tussa viestissäsi mainitseman kytkentäkaavion. Lämmitin syttyy toisinaan ja toisinaan taas ei. Akku on uusi ja vaunu on kausipaikalla. Lämmitintyyppi on primus 2470. ps. paukahtaa pirusti kun syttyy jos syttyy.


      • aloittelia. TM:
        Komissario palmu kirjoitti:

        Olemme Nestekaasu ja kylmä alan asennus ja huolto liike
        Toim. Etelä ja Keski Suomessa.
        Kysy mutta....nnamme vähän puhelin neuvontaa.
        045-6747 451

        Vaunussani on primus sähkö patruuna kun sen käynistää sieltä ei kuulu juuri mitään äänte. Kun vesi lämpenee sieltä alkaa kuulia jurskuttava ääni ja viimein kuin kuplivaa pilputusta. Voiko vika olla pumpin moottorin laakereissa vai pimpussa. Saako moottorin tai pumpun uusittua vai pitäkö uusia koko laite. Jos saa uusittua pitääkö verkoston nesete tyhjentää.


      • penam
        Uplikaattori kirjoitti:

        Juu, terve vaan kaikki. Kyl minunki priimus on vähän oikkuillut takavuosina. Oon tienny kyllä koko ajan mistä se johtuu, mut ei oo tullu tehtyä mitään paitsi nyt kun vaunu lähti pohjoseen lainalle eikä verkkosähköö ollut saatavilla. Akun pienikin alijännite aiheutti sen että pannu ei syttyny. Mittailin jotta akulta pannulle jännite-ero oli yli 1V:n sillä seurauksella jotta hehkupulppaan ei tullut kuin n. 2V, jopa alle (varmaankin huonoja johtoliitoksia jossain ja pienet johdot alunperinkin), ei syty.
        No, laitoimpa paksut johdot akusta priimukselle ja rele väliin, kyllä muuten toimii. Releen ohjaukseen käytin alkuperäisen syöttöjohdon joka tuli priimukselle. Lähetän kyllä kytkentätietoja tarkemmin niitä haluaville.

        uplikaattorille.
        Olisin minäkin kiitollinen primuksen uudesta virta johdotuksesta.
        T: Mainelan Pena
        Puh 0400887814


      • Primukseen.
        pasa123098 kirjoitti:

        jos ois mahdollista niin laita minulle vähän kytkentä tietoja tuosta priimuksen kytkemisestä releen kautta. Mulla on sellanen vika että ei taho oikein syttyä kaasu päälle jos vaunu ei ole roikassa. eli syttyy kun on laturissa mutta sitten kun otan laturin johdon pois niin ei taho syttyä. akku on uusi niin ei pitäs olla siitä kiinni. muutenkin jos joku tietä että missä vika vois olla niin mielellään otan vinkkejä vastaan. s-posti: [email protected]

        Käy tuolla katsomassa. löytyy kysymäsi relekytkentä pannuun.

        http://karavaanari.info/index.php


      • hessuLIKIkiki
        pietro kirjoitti:

        Moro
        Olisin tosi kiitollinen jos saisin tussa viestissäsi mainitseman kytkentäkaavion. Lämmitin syttyy toisinaan ja toisinaan taas ei. Akku on uusi ja vaunu on kausipaikalla. Lämmitintyyppi on primus 2470. ps. paukahtaa pirusti kun syttyy jos syttyy.

        ja ongelmat ovat ohi,käy melkein ilman akkua,eikä tarvitse paljon muitakaan härpäkkeitä mjo 33000 laittaa sen aikas halvalla


      • Asentelia
        aloittelia. TM: kirjoitti:

        Vaunussani on primus sähkö patruuna kun sen käynistää sieltä ei kuulu juuri mitään äänte. Kun vesi lämpenee sieltä alkaa kuulia jurskuttava ääni ja viimein kuin kuplivaa pilputusta. Voiko vika olla pumpin moottorin laakereissa vai pimpussa. Saako moottorin tai pumpun uusittua vai pitäkö uusia koko laite. Jos saa uusittua pitääkö verkoston nesete tyhjentää.

        Vika on joko pumpin moottorissa, pimpun siipipyörässä, relekortissa, tai sitten vaan on ilmaa putkistossa. Laita sähkölämmitys päälle ja pane joku taaki korvan ja pumpin moottorin väliin, ja kuuntele pyöriikö moottori. Jos pyörii niin surina kuuluu, jos ei, niin on alussa hiljaista kunnes patruuna keittää. Osia saa, ja nesteet kannattaa tyhjentää, tai letkut puristaa patruunan tai pumpin moottorin ja vaihdon ajaksi umpeen.


      • männikkö
        mjo33400 kirjoitti:

        Ei ne Primukset niin huonoja ole kuin "icemän" antoi ymmärtää. Pääsääntöisesti vika on johtoliitoksissa ja sehän ei ole Primuksen vika. Jänniteherkkähän se on, mutta kun liitokset pitää kunnossa on se verraton peli. Jos ongelmia sattuu olemaan niin minun puoleen voi kääntyä esim. karavaanari.info sivuilla. Tunnen ne pannut paremmin kuin omat takuni, enkä räpellä niiden kanssa vaan korjaan ne, oli vika mikä hyvänsä.
        T: Primus-asiantuntija.

        mistäpäin karavaani.infolta löytyy sinun yhteystiedot ?


        olisi kysyttävää primuksen lämmittimen mallia 2480 mustasta laatikosta.


      • älyätkö
        männikkö kirjoitti:

        mistäpäin karavaani.infolta löytyy sinun yhteystiedot ?


        olisi kysyttävää primuksen lämmittimen mallia 2480 mustasta laatikosta.

        Aikaisempi vastaus osui väärään kohtaan. Linkitetään se tähän jatkoksi.
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/1828798/44331515


      • radium58
        mjo33400 kirjoitti:

        Ei ne Primukset niin huonoja ole kuin "icemän" antoi ymmärtää. Pääsääntöisesti vika on johtoliitoksissa ja sehän ei ole Primuksen vika. Jänniteherkkähän se on, mutta kun liitokset pitää kunnossa on se verraton peli. Jos ongelmia sattuu olemaan niin minun puoleen voi kääntyä esim. karavaanari.info sivuilla. Tunnen ne pannut paremmin kuin omat takuni, enkä räpellä niiden kanssa vaan korjaan ne, oli vika mikä hyvänsä.
        T: Primus-asiantuntija.

        MOI MIKÄ SINUN PUH OLISIN SOITTANUT SINULLE PRIMUS PANNUSTA MITEN KORJATA sähköpostitse on . [email protected]


      • Anonyymi
        mjo33400 kirjoitti:

        Ei ne Primukset niin huonoja ole kuin "icemän" antoi ymmärtää. Pääsääntöisesti vika on johtoliitoksissa ja sehän ei ole Primuksen vika. Jänniteherkkähän se on, mutta kun liitokset pitää kunnossa on se verraton peli. Jos ongelmia sattuu olemaan niin minun puoleen voi kääntyä esim. karavaanari.info sivuilla. Tunnen ne pannut paremmin kuin omat takuni, enkä räpellä niiden kanssa vaan korjaan ne, oli vika mikä hyvänsä.
        T: Primus-asiantuntija.

        Ni otadlig yhteyttä +460705057426


    • älyätkö

      Yhteystietoja ei ole sivuilla julkisesti esillä. Rekisteröidy karavaanari.info:n käyttäjäksi, että pääset kirjoittamaan sivuille. Rekisteröityminen voi kestää jonkin aikaa, kuinka moderaattori ehtii hyväksyä rekisteröitymisen. Rekisteröitymisen hyväksymisen jälkeen pystyt kirjoittamaan Lämmitys ja ilmastointi palstalle kysymyksesi.

      Voit myös lähettää yksityisviestin (yv) henkilölle. Jokaisen vastauslaatikon vasemmassa laidassa on vastanneen nimimerkin tiedot. Näiden alla alimmaisena on kuvakkeita, joista oikean puoleisin on yv:n kuvake. Sitä klikkaamalla saat yv ikkunan auki ja pääset kirjoittamaan viestiäsi.

      • Joksu vastaa

        Valitettavasti minä en tiedä Primuksesta mitään. Minun erikoisalaa on rumatikki kesäaikaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe