Oliskos kenelläkään antaa mitään vinkkejä tai suosituksia kuinka kehittää muistia tai opiskelutekniikkaa, mikse myös lukutekniikkaa.
Muistini ei ole huono tällä hetkellä, siitä ei ole kyse. Pystyn lukemaan aivan yhtä hyvin tentteihin kun kuka tahansa muukin. Opiskelu siis sujuu.
Kuitenkin lukioajoilta muistan erään opettajamme, kun hän yhden tunnin käytti luku-/opiskelutekniikasta puhumiseen. Siitä asti on mielenkiinto asiaa kohtaan säilynyt.
Olisi hienoa, jos oppisi ennen kaikkea nopeammaksi lukijaksi ja opiskelijaksi. Tekniikoita ja muistia on ilmeisesti tutkittu valtavasti, mutta en kovin hyviä artikkeleita internetin syövereistä kylläkään löytänyt.
Sen verran olen ottanut selvää, että esim lukemista pystyy harjoittamaan niin, että huomiotta jäävät tai & ja -sanat. Kuulemma helpottaa ja nopeuttaa lukemista oppimista. Tätä harjoitellaan jotenkin niin, että otetaan aikaa kun luetaan jokin artikkeli, ja lasketaan mahdollisimman nopeasti vain tietyt sanat. Tätä toistetaan niin kauan, kunnes laskemisnopeus on korkea. Esim tällaisten harjoitusten pitäisi auttaa lukutekniikan ja opiskelun kanssa.
Toinen tapa, jota on tutkittu, on tekstin eräänlainen osioiminen siten, että opetellaan ymmärtämään mitä missäkin lauseessa on kyse. Esim. määritellään kaikki luettava tietyntyyppiseksi: Esim. asiasisältö, näkökulmat, sivutieto, esimerkit, määritteet, selitykset jne.. Kun oppii tietämän millaista tekstiä kullakin hetkellä lukee, on kuulemma helpompi lukea ja oppia samalla.
Lisäksi olen myös lueskellut, että jokunen aika sitten pari vai kolme heeboa valmistuivat oikeustieteistä kahdessa vuodessa, koska opiskelivat yhdessä. Siis tyyliin, toinen opiskelee tietyn alueen ja toinen tietyn alueen. Tiivistetään olennainen sisältö ja opetetaan toiselle. Mielenkiintoinen, ja varmasti nopea opiskelutekniikka.
Myös erilaiset muistin/opiskelunkehittämiskurssit kiinnostaisivat, mutta liekkö sellaisia missään olevan.
Kertokaapas omia kokemuksianne opiskelutekniikoista ja erityisesti mikä on auttanut teitä oppimaan ja lukemaan nopeammin. Tai jos tiedätte joitakin ihan oikeita muistinharjoittelumenetelmiä niin kertokaa toki?
Opiskelutekniikan / muistin kehittäminen?
5
6382
Vastaukset
- ebbec
lue kappale yksi tänään
kappale kaksi ja yksi huomenna
kappale kolme,yksi ja kaksi ylihuomenna
ja niin edelleen kertaat huomaamatta aiemmin oppimaasi ja omaksut asian nopeasti. Vanha muhii muistissa. Illalla ennen nukkumaan menoa lue joku sellainen asia, mikä ei aukea päivällä. Alitajunta tekee työtä yöllä ja asia ratkeaa tsuittsait.
Tuo kolmestaan opiskeleminen on hyvä systeemi, olen opiskellut sillä systeemillä, hyvä juttu. - kesäheinä
Tässäpä ihan suomenkielinen, helppolukuinen ja hyvä kirjavinkki, josta löytyy opiskeluun monenlaista näkökulmaa.
Eli luepas Mari Aulanko: Minä osaan -anna aivojesi toimia. 1999.
Suosittelen.
Tiedän myös, että on julkaistu (viime vuonna? oliskohan amerikkalainen?) kirja, joka käsittelee valokuvalukemista eli tekniikkaa, jossa kirjan aukeama luetaan "skannaamalla". En ole tähän tutustunut itse, mutta aihe vaikuttaa mielenkiintoiselta... Jos joku tietäisi tarkemmin aiheen kirjan nimen/kirjoittajan, voisiko vinkata tännekin?- Uusi opiskelija
Luin kyseisen kirjan(Aulanko) jokin aikaa sitten. Oli mielenkiintoinen. Suosittelen itsekin kaikille, jotka haluaa parantaa omaa opiskeluaan.
- oikeesti
Moi!
"Valokuvalukeminen" ja kaikki muukin pikalukeminen on täyttä humpuukkia, jolla halutaan rahastaa ihmisiä, valitettavasti. Rajoituksena on ihan ihmisen silmän fysiologia. Silmän tarkan näön alue rajoittuu tekstiä luettaessa n. 11n kirjaimen alueelle (3 vasempaan suuntaan ja 8 oikeaan vasemmalta oikealle luettaessa). Muu osa jää tarkan näön alueen (fovean) ulkopuolelle, mikä kyllä näkee mutta ei tarkasti. Silmä tekee nopeita hyppäyksiä, sarkadisia liikkeitä, joilla tekstin lukeminen edistyy. Kun kyseessä on esim. 6n kirjaimen sana, tekee silmä yhden pysähdyksen, mutta pidempien sanojen kohdalla parikin. Vierasta kieltä tai vaikeaa tekstiä luettaessa pysähdyksiä on paljon enemmän. Asiasta on paljon tietoa psykologian kirjallisuudessa, joten kannattaa lukea :) (Tietty on olemassa näitä ihmeellisiä savant-tapauksia, jotka pystyvät piirtämään ulkomuistista taulun tai kaupunkimaiseman, mutta aika harvalla tällainen kyky on.) Älkää siis vain ostako noita pikalukukirjoja - tai tietty saatte tehdä rahallanne mitä vain haluatte...
Yliopistossa hyvin pärjäävänä opiskelijana suosittelen enemmän juuri erilaisiin opiskellutekniikoihin tutustumista (mitä tässä aloituksessa kyllä kysyttiinkin). Tärkeää on mielestäni osata löytää tekstistä tärkeät asiat ja keskittyä niihin ja jättää muut huomiotta (tuhannet ja sadat esimerkit, jotka kyllä auttavat ymmärtämistä mutta ei kaikkea rautalangasta tarvii vääntää). Tähän saattaa juuri tekniikat auttaa. Jokaisella on kuitenkin niin omat ja hyviksi havaitut tekniikat, jotka heillä toimivat hyvin mutta ei enää toisella.
Tsemppiä opiskelun kehittämisellenne!
- wsrwax
trvgt7ge b-r5de.-j. 9. 9. 17 3=20
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k493914Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet521899- 721406
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761270Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1991227Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911071- 901049
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41886Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?55884- 39810