Kaakeliuuni

mimmi

Asunnossani on vanha, toimiva kaakeliuuni. Uunin väri ei vaan miellytä silmää, miten sen väriä voi muuttaa? Pitääkö se uudelleen"kaakeloida"?? Kyseleepi tummatukkainen blondi ;)

10

4356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeessä

      vaan sitä ala muuttelemaan,pilalle menee tasan varmasti.
      Jos on ihan oikeesti vanha kaakeliuuni,niin ei ne kaakelit siinä oo sellaisia millä kaakeloidaan noita muita juttuja vaan sellaisia paksuja uunikaakeleita.

      Jos se väri näyttää pahalta niin yritäppäs sitä konstia että teet niille seinille jotain.
      Ota värikartat avuksi ja sovita seinien väritys sellaiseksi,että ei se uuni "hyppää silmille",vaan istuu paremmin muihin väreihin.

      • peukku68

        anna uunin olla uuni. sisustus on oma juttu ja lämmityslaite omansa eikä sen tarvii kaikkeen sopia.. jos väri inhottaa niin harmi sitten nehän on usein olleet aika ätläköitä sävyjä!


      • äiti
        peukku68 kirjoitti:

        anna uunin olla uuni. sisustus on oma juttu ja lämmityslaite omansa eikä sen tarvii kaikkeen sopia.. jos väri inhottaa niin harmi sitten nehän on usein olleet aika ätläköitä sävyjä!

        Kyllä kaakeloinnin voi vaihtaa. Entinen pois ja
        sanerauslaastilla uusi tilalle.


      • Aurinko
        äiti kirjoitti:

        Kyllä kaakeloinnin voi vaihtaa. Entinen pois ja
        sanerauslaastilla uusi tilalle.

        Vanhoissa aidoissa kaakeliuuneissa on käsityönä tehdyt kuppikaakelit jotka on täytetty laastilla, kun taas uudet kaakeliuunit ovat keraamisilla laatoilla päällystettyjä eli samantyyppisiä laattoja kun käytetään kylpyhuoneen laatoittamiseen.

        Eli minun mielipiteeni on, että opettele arvostamaan kaakeliuuniasi ja sopeuta ympäristösi siihen. Jos et kerta kaikkiaan suvaitse sitä kotiisi niin ainoa mahsollisuus on purkaa se varovasti ja myydä numeroituna - jolloin se voidaan pystyttää muualle uudelleen.

        Itse harmittelen sitä että vanhasta talostani on tulisijat purettu. Aion ostaa ja pystyttää joko vanhan puretun uunin tai teettää vanhan mallisen uunin - uusissa ei mielestäni ole sitä samaa luonnetta kuin vanhoissa - puhumattakaan laadusta!

        Katso Kaakeliuunien Suomen Perinneyhdistys ry:n sivut: www.kaakeliuuni.com


      • etsikääpä tietoa...
        Aurinko kirjoitti:

        Vanhoissa aidoissa kaakeliuuneissa on käsityönä tehdyt kuppikaakelit jotka on täytetty laastilla, kun taas uudet kaakeliuunit ovat keraamisilla laatoilla päällystettyjä eli samantyyppisiä laattoja kun käytetään kylpyhuoneen laatoittamiseen.

        Eli minun mielipiteeni on, että opettele arvostamaan kaakeliuuniasi ja sopeuta ympäristösi siihen. Jos et kerta kaikkiaan suvaitse sitä kotiisi niin ainoa mahsollisuus on purkaa se varovasti ja myydä numeroituna - jolloin se voidaan pystyttää muualle uudelleen.

        Itse harmittelen sitä että vanhasta talostani on tulisijat purettu. Aion ostaa ja pystyttää joko vanhan puretun uunin tai teettää vanhan mallisen uunin - uusissa ei mielestäni ole sitä samaa luonnetta kuin vanhoissa - puhumattakaan laadusta!

        Katso Kaakeliuunien Suomen Perinneyhdistys ry:n sivut: www.kaakeliuuni.com

        Kyseinen yhdistys on huijaripulju....


    • uuni

      kaakeliuuni on arvokas. Siihen ei pidä koskea. Pahinta mitä voit tehdä on purkaa se. Se on asuntosi erikoisuus.

    • eläköön vanhat uunit.

      Ei todellakaan voi uudelleen kaakeloida,vanhan uunin kaakelit eivät ole päällysteitä, kuten wc-kaakelit. Ne ovat uunia itsessää, olennainen osa rakennetta. Arvosta uuniasi,olisi häpeä poistaa tai tuhria se jollain maalilla. Ja muista- uuni lisää asuntosia arvoa.

    • aarteita

      Hei vaan, voisitko laittaa kuvia uunistasi, niin kerron ideani. Terveisin Kaakeliuuni Prinsessa

      • Oikein

        Varokaa perinneyhdistystä. Kuvat ja kaakelit ei aina ole samat. Suositeltut muurarit jotain taivaanrannan väkeä.


    • Siitä vaan

      Maalaa lateksilla, sen voi myöhemmin pestä pois seuraavan omistajan toimesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3658
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      206
      1795
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1374
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1250
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      885
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      860
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      820
    Aihe