lenkki vauhti

pyöräilijä

millainen lenkki vauhti on kuntopyöräilijöillä/aktiivipyöräilijöillä, tarkoitan maatiepyöräilyä keskinopeutta peruskestävyys lenkillä tasasessa maastossa.itselläni vaihtelee 25-28 kmh pienellä vaihteella,tarkoitan että ajetaan pienellä keskiörattaalla.

36

15618

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • torppo

      mulla 31-34, riippuen olosuhteista

      pyöräilen ensimmäistä vuotta kuntoilumielessä 3-5 päivää viikossa.

      • Pyörähullu

        Taitaa Torppo heittää melkoista tsoukkia, jos keskari 31-34 pk-sykkeillä ja muillakin maasturilenkin keskarit melkein 30 !!


      • torppo
        Pyörähullu kirjoitti:

        Taitaa Torppo heittää melkoista tsoukkia, jos keskari 31-34 pk-sykkeillä ja muillakin maasturilenkin keskarit melkein 30 !!

        mitennii tsoukkia!!

        en mä tiiä mitään pk-sykkeistä, ajan vaa sellasta vauhtia mikä tuntuu oikeelta...


      • Pyörähullu
        torppo kirjoitti:

        mitennii tsoukkia!!

        en mä tiiä mitään pk-sykkeistä, ajan vaa sellasta vauhtia mikä tuntuu oikeelta...

        Oikea vauhti kuntoilijalla on yleensä vauhtikestävyyttä, jos ei ole mitään tietoa liikunnasta. Näin 80 % prosenttisesti on. Yleensä aloitelijan/ kuntoilijan kunto on niin huono, ettei peruskestävyysalueella pystytä tekemään muuta kuin kävelyä, siksi teho/sykkeet kipuavat heti vk-alueelle. Urheilijan tekemät lenkit ovat (kestävyyslajeissa kuten pyöräily) vähintään 75 % ajasta pk-alueella. (riippuu tietysti mikä "kuntokausi" meneillään. Vk-alueella tehdyt lenkit "syövät" peruskestävyyttä ja pitkässä juoksussa kunto vain huononee, siksi peruskestävyys etenkin kuntoilijalle on kaikkein tärkein alue, jota olisi vähintään 90 % tehtävä käytetystä ajasta. Itse ajan viikonloppuisn ns. yhteislenkkiä, jossa mukana on usein 5-15 ajajaa. Monet mukana olijat ajavat vielä pyörällä kilpaa aktiivisesti. Em. lenkeillä (matkat 80-150 km) keskarit vaihtelevat maaston ja kelin mukaan 29-33 kmhn kulmilla. Noillakin lenkeillä ajetaan usein niin kovaa (40-60kmh), ettei tavallinen kuntoilija pysy edes noissa vauhdeissa peesissä.


      • torppo
        Pyörähullu kirjoitti:

        Oikea vauhti kuntoilijalla on yleensä vauhtikestävyyttä, jos ei ole mitään tietoa liikunnasta. Näin 80 % prosenttisesti on. Yleensä aloitelijan/ kuntoilijan kunto on niin huono, ettei peruskestävyysalueella pystytä tekemään muuta kuin kävelyä, siksi teho/sykkeet kipuavat heti vk-alueelle. Urheilijan tekemät lenkit ovat (kestävyyslajeissa kuten pyöräily) vähintään 75 % ajasta pk-alueella. (riippuu tietysti mikä "kuntokausi" meneillään. Vk-alueella tehdyt lenkit "syövät" peruskestävyyttä ja pitkässä juoksussa kunto vain huononee, siksi peruskestävyys etenkin kuntoilijalle on kaikkein tärkein alue, jota olisi vähintään 90 % tehtävä käytetystä ajasta. Itse ajan viikonloppuisn ns. yhteislenkkiä, jossa mukana on usein 5-15 ajajaa. Monet mukana olijat ajavat vielä pyörällä kilpaa aktiivisesti. Em. lenkeillä (matkat 80-150 km) keskarit vaihtelevat maaston ja kelin mukaan 29-33 kmhn kulmilla. Noillakin lenkeillä ajetaan usein niin kovaa (40-60kmh), ettei tavallinen kuntoilija pysy edes noissa vauhdeissa peesissä.

        tarkoitatko että minun pitäis malttaa ajaa hiljempaa?

        joo ajan kanssa yhteislenkkejä, vauhdit 30 molemmin puolin enkä jää jalkoihin vaikka viiletellään kuuttakymppiä.

        joo en tiiä ihan oikeessa varmaan oot pitäs alkaa miettimään noita tehoja.


    • Leksa

      Riippuu pyörästä ja matkan pituudesta. Itselläin keskinopeus sporttihybridillä n. 40 km lenkillä on 30-31 km/h, mutta jos matka pitnee 80-100 km, niin silloin 26-28 km/h rippuen tuulesta. En yleensä kovinkaan paljon tuijota nopeusmittaria, vaan yritän mieluummin polkea oikealla sykkeellä...

      • Holle

        Eipä noilla vauhdeilla stoppailla risteyksissä ja ylämäet on pakko ajaa seisallaan repien tosi kovaa. Jos ajat 80 km 28 km/h keskinopeudella, on se hienosti ajettu.
        Kuluneella viikolla ajoin 70 km:n lenkin 27,5 km/h keskivauhdilla ja kokeneelle kuskille se tietää aika haipakkaa. Tosi pitkiä osuuksia piti mennä 35- 50 km/h mittarissa, sillä jyrkissä nousuissa vauhti putoaa väkisin 20 - 25 km/h paikkeille, jopa alemmas.
        Jos ajetaan radalla ilman risteyksiä, piskejä, autoja ja muuta huomioitavaa, voi keskinopeudeksia saada reilun 30 km/h. Mutta esimerkiksi 100 km: n lenkille täytyy olla kovassa kunnossa jos keskinopeus on 30 km/h...


      • Leksa
        Holle kirjoitti:

        Eipä noilla vauhdeilla stoppailla risteyksissä ja ylämäet on pakko ajaa seisallaan repien tosi kovaa. Jos ajat 80 km 28 km/h keskinopeudella, on se hienosti ajettu.
        Kuluneella viikolla ajoin 70 km:n lenkin 27,5 km/h keskivauhdilla ja kokeneelle kuskille se tietää aika haipakkaa. Tosi pitkiä osuuksia piti mennä 35- 50 km/h mittarissa, sillä jyrkissä nousuissa vauhti putoaa väkisin 20 - 25 km/h paikkeille, jopa alemmas.
        Jos ajetaan radalla ilman risteyksiä, piskejä, autoja ja muuta huomioitavaa, voi keskinopeudeksia saada reilun 30 km/h. Mutta esimerkiksi 100 km: n lenkille täytyy olla kovassa kunnossa jos keskinopeus on 30 km/h...

        Ja asiaahan ei helpota yhtään että elopainoni on tällä hetkellä 100 kg. Olen tiputtanut painostani kuluneen vuoden aikana n. 15 kg! Ajan hyvin rauhallista väylää, ja onnekseni risteyksiä ja mäkiä on suhteellisen vähän ;o) Pyöräni on enemmänkin kilpapyörää muistuttava kuin hybridi.


    • pyöräilijä

      ajoin 100.8km 27.6 keskinopeudella aika tasasella reitillä syke keskiarvo 133. arebinen kynnys 145 mulla.aikaa meni 3.39

      • ajajajaja

        Niin minä ajoin maastopyörällä 90 km maantiellä keskinopeus oli 29.6km/h keskiksyke oli 110.Menis varmaan vielä kovempaa, jos vaihtais nappularenkaat sileisiin. Tai hankkis maantiepyörän.


      • Ihmettelijä

        Mistä tiedätte aerobisen kynnyksenne ym asiat ?


      • Simo
        ajajajaja kirjoitti:

        Niin minä ajoin maastopyörällä 90 km maantiellä keskinopeus oli 29.6km/h keskiksyke oli 110.Menis varmaan vielä kovempaa, jos vaihtais nappularenkaat sileisiin. Tai hankkis maantiepyörän.

        On kyllä täyttä potaskaa!


      • Joo, siis ei
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Mistä tiedätte aerobisen kynnyksenne ym asiat ?

        Joko työnantajan kustantamasta testistä tai Polarin mittarin arvioimana. Ensinmainittu on tarkempi.


    • näin minä ..........

      Keskinopeuteni 101,2 kilsan lenkillä oli 36,2 km/h.
      Ajoin hybridipyörällä.Ps turha teidän on siellä kateellisena huudella "potaskaa" sillä tää on totta.

      • Dekker

        Tee seuraavanlainen testi: Aja sillä hybridilläsi 2,5 km yhteensuuntaan ja takaisin. Mittaa tarkasti keskinopeutesi. Ole rehellinen itsellesi, älä kerro muille miten kävi.


      • Jaykkis

      • Lenkki

        Oliko lenkki.Eli lähtö ja maali samassa paikassa.Kyllähän tommosta keskinopeutta moni ajaa kovaan myötätuuleen.


    • Mr. Jones

      Tässä itsekin aloittelen vasta harrastusta ja maastopyörällä menee pitkät ja kevyet yli 3h lenkit n. 20-22 km/h, maastossa nopeus on sitten 0-20 km/h. En hetkeäkään epäile etteikö tollaisia lukemia pystyisi ajamaan mitä muut ovat latoneet pöytään, se vaatii vain paljon harjoittelua.

      • Jaykkis

        Tosta voi käydä lukemassa millaisia keskinopeuksia tourilla vedetään.

        http://www.letour.com/2005/TDF/LIVE/us/1700/horaire.html

        Ja huomauttaisin, että näillä kavereilla on sitten "mustikkakeitot" ja "lisäravinteet" laskettu jokseenkin tarkemmin kohdalleen kuin tavallisilla hybridipyöräilijöillä.
        Lisäksi on huomattava, että ammattiajajat "peesaavat" toisiaan. Hyöty on yleensä n.40% tehoa enemmän pienentyneen ilmanvastuksen takia.
        Jos joku tosissaan väittää ajavansa hybridillä yli 36km/h, kolmen tunnin ajan, niin suosittelen ammattiuraa.


      • Dekker
        Jaykkis kirjoitti:

        Tosta voi käydä lukemassa millaisia keskinopeuksia tourilla vedetään.

        http://www.letour.com/2005/TDF/LIVE/us/1700/horaire.html

        Ja huomauttaisin, että näillä kavereilla on sitten "mustikkakeitot" ja "lisäravinteet" laskettu jokseenkin tarkemmin kohdalleen kuin tavallisilla hybridipyöräilijöillä.
        Lisäksi on huomattava, että ammattiajajat "peesaavat" toisiaan. Hyöty on yleensä n.40% tehoa enemmän pienentyneen ilmanvastuksen takia.
        Jos joku tosissaan väittää ajavansa hybridillä yli 36km/h, kolmen tunnin ajan, niin suosittelen ammattiuraa.

        Ja jos ei ole, niin uusi tähti on syttynyt pyöräilytaivaalle! Kymmeniä vuosia kilpailuja kiertäneenä ei usko ihan mitä tahansa.


    • Seppo

      ajelen yleensä siinä 26-28 km/h keskinopeudella. Lenkit pituudeltaan 40-80 km. Lyhyemmät matkat esim. 10 km spurtit menevät jopa 35 km/h keskinopeudella. Kerrottakoon, että täytin juuri muutama päivä sitten 55 vuotta. Pyöräillyt olen muutaman vuoden kuntoilumielessä ja takamuksen alla on maantiepyörä.

      • bianchi.

        Toi on kyllä täyttä potaskaa. Tarkistappas se mittari mahtaakohan olla ihan kunnossa. Et varmasti aja 10km 35km keskinopeudella ja tuskinpa ajaa kukaan muukaan 55 vuotias. Niin ja 80 kilsaa ajelisit sitten muka 28km/h hohhohoijaa kyl on "papparaisella" kovat puheet. Hyvä jos edes jaksat ajella sillä "maantiepyörälläsi" 80 kilsaa.


      • Pyörähullu
        bianchi. kirjoitti:

        Toi on kyllä täyttä potaskaa. Tarkistappas se mittari mahtaakohan olla ihan kunnossa. Et varmasti aja 10km 35km keskinopeudella ja tuskinpa ajaa kukaan muukaan 55 vuotias. Niin ja 80 kilsaa ajelisit sitten muka 28km/h hohhohoijaa kyl on "papparaisella" kovat puheet. Hyvä jos edes jaksat ajella sillä "maantiepyörälläsi" 80 kilsaa.

        Tiedän heti 30 yli viiskymmpistä, jotka ajavat 10 tai enemmän yli 40 keskarilla, mutta ovat sitten ajaneet kilpaa vuosikausia tai vuosikymmeniä. Itse olen yli viiskymppinen ja pystyn ajamaan kympin yli 40 keskarilla, vaikken enään ajakaan kilpaa. peruskestävyyslenkit (yhteislenkit) vauhdit ovat 29-33 kmh paikkeilla. Muita lenkkejä ei tule enään ajettuakaan, vaikka pyörä tarvittaessa kulkeekin tuon kympin yli 40 keskarilla. Tavalliselle kuntoiljalle tuollaiset nopeudet ovat utopiaa !


      • yks polkija
        Pyörähullu kirjoitti:

        Tiedän heti 30 yli viiskymmpistä, jotka ajavat 10 tai enemmän yli 40 keskarilla, mutta ovat sitten ajaneet kilpaa vuosikausia tai vuosikymmeniä. Itse olen yli viiskymppinen ja pystyn ajamaan kympin yli 40 keskarilla, vaikken enään ajakaan kilpaa. peruskestävyyslenkit (yhteislenkit) vauhdit ovat 29-33 kmh paikkeilla. Muita lenkkejä ei tule enään ajettuakaan, vaikka pyörä tarvittaessa kulkeekin tuon kympin yli 40 keskarilla. Tavalliselle kuntoiljalle tuollaiset nopeudet ovat utopiaa !

        Toi on kyllä täyttä HÖLYNPÖLYÄ koko tarina. Yritäppä seuraavalla kerralla keksiä edes jotakin parempaa.


      • Dekker
        yks polkija kirjoitti:

        Toi on kyllä täyttä HÖLYNPÖLYÄ koko tarina. Yritäppä seuraavalla kerralla keksiä edes jotakin parempaa.

        Kilpailuissa on sarjat eri ikäluokille. Useimpien kilpailujen tulokset ovat kaiken kansan nähtävillä netissä. Sieltä vaan tarkistamaan! Kehutaan nyt omaakin napaa: M50 ja 10 km 44 km/h keskinopeus.
        ps. minäkin tunnen nuo samat heput...


      • luokista
        Dekker kirjoitti:

        Kilpailuissa on sarjat eri ikäluokille. Useimpien kilpailujen tulokset ovat kaiken kansan nähtävillä netissä. Sieltä vaan tarkistamaan! Kehutaan nyt omaakin napaa: M50 ja 10 km 44 km/h keskinopeus.
        ps. minäkin tunnen nuo samat heput...

        Tänä viikonvaihteena on Kauhajoella ikäluokkien suomenmestaruusajot. Aika-ajot oli eilen ja yhteislähtö on tänään.
        Sarjoina mm. M-50, M-55, M-60, M-65 ja M-70. Aika-ajossa matka kaikilla mainituilla 30 km. Tulokset näkyvät varmaankin viimeistään maanantaina Suomen Pyöräilyunioni/Fillari-lehti sivuilla. Veikkaan, että kaikilla muilla paitsi 70-vuotiailla keskinopeus ylsi yli 40 km/h.


      • torppo
        luokista kirjoitti:

        Tänä viikonvaihteena on Kauhajoella ikäluokkien suomenmestaruusajot. Aika-ajot oli eilen ja yhteislähtö on tänään.
        Sarjoina mm. M-50, M-55, M-60, M-65 ja M-70. Aika-ajossa matka kaikilla mainituilla 30 km. Tulokset näkyvät varmaankin viimeistään maanantaina Suomen Pyöräilyunioni/Fillari-lehti sivuilla. Veikkaan, että kaikilla muilla paitsi 70-vuotiailla keskinopeus ylsi yli 40 km/h.

        10 km menee mulla suunnilleen 39-44 keskarilla, ja tunnen 60 :sia ukkoja jotka ajaa samaa vauhtia. ite oon 17 v.


      • Repe
        bianchi. kirjoitti:

        Toi on kyllä täyttä potaskaa. Tarkistappas se mittari mahtaakohan olla ihan kunnossa. Et varmasti aja 10km 35km keskinopeudella ja tuskinpa ajaa kukaan muukaan 55 vuotias. Niin ja 80 kilsaa ajelisit sitten muka 28km/h hohhohoijaa kyl on "papparaisella" kovat puheet. Hyvä jos edes jaksat ajella sillä "maantiepyörälläsi" 80 kilsaa.

        Taidat olla aikaisemmalta nimimerkiltäsi "hohhoijaa", koska myös tämä kommenttisi on täysin epäasiallinen ja täysin asiantuntemusta vailla, niin kuin ennenkin samaan tapaan kuin olet asioita esittänyt muillakin palstoilla...


    • Yx.vaan.

      Vasta hankin maantiepyörän ja ajoa on alla tosi vähän eli alle 1000 km. Töihin ajellessa vauhti on 27,5 km/h ja keskivauhtia hidastavat useat liikennevalot, liikenne ja pari pikku mäkeä. Kyllä tasaisella tällainen alkavassa keski-iässä oleva lievästi ylipainoinen ja huonokuntoinen aloittelija voi ajaa 35 km/h melko lailla ongelmitta pitempään. Tämän kauden tavoite on tietysti nostaa vähitellen keskinopeus työmatkalla tuonne 30 km/h kunnon noustessa.

      • J. Apila

        En pärjää tässä kilpailussa kuin lyömällä hitaimman lenkkivauhdin eli 17 km/h.


      • Dekker

        Ei kannata yleensäkään noteerata yhteen suuntaan ajettuja nopeuksia, ne voivat olla ihan mitä tahansa. Maasto ja tuulensuunta ovat ratkaisevassa asemassa, ei kuskin kunto. Ainoastaan edestakainen ajo, jossa lähtö ja maali ovat samassa paikassa, todistaa jotain. Lyhytkin matka riittää kertomaan "totuuden". Olen muutamaan kertaan esittänyt tuota 2,5 km ja takaisin. 5 km riittää. Joka pystyy ajamaan (edes) 5 km neljääkymppiä on aika kova kuski.


    • fyttdydyd

      Sports trackerin mukaan 20km lenkillä keskinopeus 19km/h. Kaupungissa jossa on mäkiä, hiekkatietä pari liikennevaloa.

      Todellinen nopeus vois olla jotain 20km/h. Keskisyke 143. Farkut jalassa hybridillä.

    • anti Merckx

      34 km:n lenkki maantiellä vaihtelevassa maastossa kerran viikossa, keskinopeus noin 26 km/h. Lähtö ja paluu samassa paikassa. Matkalla edestakaisin noin 3 km:n suora, josssa tuulee aina aina jompaankumpaan suuntaan. Alla cyclocrossari, ja ilmanpaineita vain 3,5 kiloa. En pidä siitä, että hampaista putoaa amalgaamit.

      Paikalliset triatlonistit ja porukalla 3-5 hengen porukassa ajavat maantieharrastelijat menevät heittämällä ohi. Yksin ajavia, jotka pyyhkivät ohi, en ole viime vuosina nähnyt montaa. Etenkin ylämäet näyttävät olevan monelle myrkkyä. Itse olen olen hiihtomies, ja laitan paukkuja peliin vasta ylämäissä.

      En kuitenkaan ole koskaan ylittättänyt 30 km/h keskinopeutta ko lenkillä (matka mitattu monella eri pohjalla ja aika katsotaan kellosta).

      Sanon vaan, että ihana tostanoin ei yli kolmeakymppiä pyyhkäistä, siis keskinopeutta. Kilpapyöräilijät ovat tietysti erikseen, mutta kyllä se ilmanvastus alkaa yli kolmessakympissä tuntua ainakin harrastelijalle.

      Ne, jotka pyyhlkivät yli kolmenkympin keskinopeuksia työmatkapyörälyssä, ovat kyllä minulle aivan MgGyereita. Kovia ovat sällit!

      • menobaussi

        Reilun 40 vuoden työmatkapyöräilykokemuksella ja "lisenssipyöräilijänä" olen samaa mieltä noista nopeuksista. Yli kolmenkympin keskinopeuksiin joutuu jo ajamaan ja yli neljäkymppiä on jo huippusuoritus keneltä hyvänsä jo 5 km matkalla, (edestakainen matka). Porukassa ja yhteen suuntaan voivat nopeudet olla ihan mitä vaan.


    • 205/100

      Seurasin kirjoitteluanne jo aikaisemmin ja olisi tehnyt mieli kommentoida mutta päätin ensin itse ostaa pyörän ja kokeilla minkälaista vauhtia sen 100km pystyy pyöräilemään. Ostin siis tänä keväänä maantiepyörän ja aloitin pyöräilyn minulta vei melkein 3kk ennen kuin pääsin mäkisellä reitillä n.100km 3h sport tracer näytti 32.5 keskinopeutta. Ensimmäinen 50 km 33.5 keskari sitten tippui, eli kuntoni ei vielä riitä pidemmille lenkeille. Olen 45v. eikä pyöräily taustaa. Itse pidän kovina pyöräilijöinä sellaisia ketkä menee yli kympin kovempaa keskaria vielä. Niin kun esimerkkejä löytyy vaikka triathlon puolelta voittajan pyörä aika 90km matkalla oli pikkuisen päälle 2h joroisilla tänä kesänä siis uinti oli jo alla ennen pyöräilyä. Eikä ollut beesissä ajettu.

      • kokemus-k

        Ajavat muuten tuossa trathlonissa niillä aika-ajopyörän näköisillä trathlonpyörillä. Niillä on helpompi päästä suuriin nopeuksiin kuin tavallisella maantiepyörillä joita rajoittavat tiukemmat säännöt.
        Mutta kunnoitettavan kovaa ajavat siitä huolimatta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe