Korvakäytävätulehdus?

Jussi

Kävin puolitoista viikkoa sitten lääkärissä näyttämässä korvaani, jota alkoi särkeä todella paljon. Lääkäri puhdisti korvan ja määräsi korvatippoja. Kuuri kesti 5 päivää ja korvasta hävisikin särky. Kuitenkin joku siellä vielä tuntui ikävältä. Kun toinen korva siis "parani", alkoivat vaivat siirtyä toiseen korvaan. Samoja tippoja siihenkin korvaan, nyt kuitenkin tuloksetta. Viikonloppu meni ihan mukavasti, sillä kumpikaakaan korvaa ei särkenyt ja nukkuakin pystyin hyvin. Ainoa ongelma korvissa oli kutina.

Tänään aamulla kuitenkin toiveeni siitä, että paraneminen olisi tapahtunut, murenivat. Molempia korvia särki tuhottomasti ja eikun lääkäriasemalle. Kahden tunnin kuluttua minulla on aika samalle lääkärille, jolla puolitoista viikkoa sitten kävin. Pelkään nyt, mitä lääkäri mahtaa sanoa. Viimeksi hään totesi vain, että tärykalvo on kunnossa mutta korvakäytävä punoittaa ja näyttää ärtyneeltä. Hänen määrämänsä tipat eivät kuitenkaan tehonneet toivotulla tavalla. Korvasta lähti särky mutta ulkokorva alkoi punoittaa ja siitä tuli arka.

Käytetäänkö myös korvakäytävän tulehdukseen antibiootteja ja mikä niiden parantamistodennäköisyys on? Internetissä luki, että korvakäytävän tulehdukseen suositellaan tippoja ja että antibiooteista ei ole juurikaan hyötyä. Onko kellään kokemusta korvakäytävän tulehduksen hoidossa käytetyistä antibiooteista? Minä kun tuppaan yleensä pelkäämään pahinta. En millään haluaisi joutua leikkauksiin tai muihin kivuiaisiin toimenpiteisiin, joten antibiootit ovat nyt viimeinen oljenkorteni.

22

44973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

      Lääkäritäti putsasi jälleen korvani imurilla. Tutkittuaan hän totesi, että siinä korvassa, jossa tulehdus alunperinkin oli, se on nyt levinnyt välikorvan tuelhdukseksi. Siihen sain 10 päivän antibioottikuurin. Lisäksi lääkäri kehotti vielä käyttämään aiemmin määrättyjä korvatippoja kuten aiemminkin poistamaan korvakäytävän ärsytystä.

      Lääkäri arveli, ettei tipat olleet vaikuttaneet, koska korvassani oli niin paljon vaikkua eikä lääke sen vuoksi ollut päässyt imeytymään kunnolla. Toivottavasti homma hoituu tällä kertaa paremmin, sillä lääkäri sanoi, että perjantaina olevassa kontrollitarkastuksessa joudutaan miettimään toisia hoitokeinoja, ellei parantuminen ole käynnistynyt. Nyt vain todellakin toivon, ettei muita hoitokeinoja tarvitse miettiä.

      • ollut

        ongelmia poskiontelon ja kurkun/nielun suhteen ja onko korvaongelmia aikaisemmin?,ajatko autolla ikkuna raollaan,tai nukutko vetoisassa huoneenilmastoinissa


      • Jussi
        ollut kirjoitti:

        ongelmia poskiontelon ja kurkun/nielun suhteen ja onko korvaongelmia aikaisemmin?,ajatko autolla ikkuna raollaan,tai nukutko vetoisassa huoneenilmastoinissa

        Ei ole ollut mitään ongelmia poskionteloiden tai nielun kanssa. Viimeisten viiden vuoden aikana minulla on ollut vain satunnaisia vatsatautia, kurkkukipuja ja päänsärkyjä, eli sikäli olen ollut onnekas. Edes kuumetta ei ole ollut. Korvatulehduksia oli melko paljon lapsena, mutta niistäkin on jo reilu 10 vuotta aikaa.

        Huoneilma saattaa joskus olla vetoinen.


      • Jussi

        Huomenna se sitten selviää. Korvani ovat jo paljon paremmat kuin alkuviikolla, mutta silti jotenkin minusta tuntuu, ettei kaikki ole hyvin. Oikea korva ei enää ole kipeä ja vasenkin vain silloin, jos painan korvaa.

        Korvatipat eivät enää ole imeytyneet reiluun vuorokauteen enkä niitä enää käytäkään, sillä se aiheuttavat kutinaa. Tämä kutina onkin saanut minut miettimään, onko tulehdus sittenkään vielä paranemaan päin, sillä viimeksi tippojen avulla hoidettuna korvat jäivät tulehtuneiksi imeytymisongelman takia. Toivotaan nyt, että antibiootit hoitavat myös korvakäytävän.


      • Jussi
        Jussi kirjoitti:

        Huomenna se sitten selviää. Korvani ovat jo paljon paremmat kuin alkuviikolla, mutta silti jotenkin minusta tuntuu, ettei kaikki ole hyvin. Oikea korva ei enää ole kipeä ja vasenkin vain silloin, jos painan korvaa.

        Korvatipat eivät enää ole imeytyneet reiluun vuorokauteen enkä niitä enää käytäkään, sillä se aiheuttavat kutinaa. Tämä kutina onkin saanut minut miettimään, onko tulehdus sittenkään vielä paranemaan päin, sillä viimeksi tippojen avulla hoidettuna korvat jäivät tulehtuneiksi imeytymisongelman takia. Toivotaan nyt, että antibiootit hoitavat myös korvakäytävän.

        Lääkäritäti katsoi korvani ja ilmoitti, että ne näyttävät hyviltä. Eli parantuminen on vauhdissa. Pirtu/vesi-seoksella huuhtelun jälkeen vielä imettiin imurilla nesteet pois. Vielä antibioottia 6 päivää ja korvatippoja kaksi viikkoa niin hoito on lopussa.

        Lääkäri määräsi vielä kuitenkin lisää antibiootteja. Tällä kertaa kuitenkin aknen hoitoon. :)


      • niin sitä
        Jussi kirjoitti:

        Lääkäritäti katsoi korvani ja ilmoitti, että ne näyttävät hyviltä. Eli parantuminen on vauhdissa. Pirtu/vesi-seoksella huuhtelun jälkeen vielä imettiin imurilla nesteet pois. Vielä antibioottia 6 päivää ja korvatippoja kaksi viikkoa niin hoito on lopussa.

        Lääkäri määräsi vielä kuitenkin lisää antibiootteja. Tällä kertaa kuitenkin aknen hoitoon. :)

        pitää,hoidit aktiivisesti ja tunnollisesti korvaongelmasi pois.


    • Jussi

      Tämä ei voi olla totta. Eipä sitä autuutta kestänyt kovin kauaa. Nyt tuntuu jälleen siltä, että korvatulehdus on jälleen tulossa. Tällä kertaa kuitenkin toiseen korvaan. Pistän nyt säännöllisesti korvatippoja ja koitan itse hoitaa mahdollisen tulehduksen pois. Korvassa ei ole särkyä, mutta selkeästi samanlaista tunnetta kuin pari viikkoa sitten. Jos ei hoito tepsi niin ei auta muu kuin lähteä jälleen kerran lääkäriin. :(

      • Maire

        Olen sairastanut korvakäytävän tulehdusta kohta kymmenen vuotta. Se alkoi samalla tavalla kuin sinulla, eli kovalla säryllä ja kutinalla ym. oireilla. Hoidettiin silloin tipoilla ja antibiooteilla. Toinen korvakäytävä tosin ehti muurautua umpeen, kun työterveyslääkäri antoi ensin väärät antibiootit.
        Itselläni on huonoja kokemuksia korvatipoista, ne lähinnä pahentavat oireita. Nestettähän nekin ovat ja tulehduksen vaivaamaan korvaan ei saisi päästää nestettä.
        Olen saanut useamman diagnoosin korvistani, jonkun lääkärin mielestä siellä on sieni, jonkun mielestä krooninen tulehdus ja joku oli sitä mieltä, että johtuu allergiasta ja on siis tavallaan ihottumaa.
        Eniten uskon kuitenkin oikeaa korva-erikoislääkäriä, joka suoraan sanoi, että tällä vaivalla on ikävä taipumus kroonistua. Ja näin on käynyt. En enää edes muista, míllaista oli, kun korvat olivat kunnossa. Kohta kymmenen vuotta jatkuvaa kutinaa, kipua ja kirkkaan nesteen vuotamista. Alkoholin nauttiminen jostain syystä pahentaa oireita :-/
        Tänä kesänä korvat ovat kuitenkin renkanneet enemmän kuin koskaan, ilmeisesti helteet ja hikoilu aiheuttivat sen. Nyt olen aikeissa varata taas ajan lääkäriin, koska toinen korva on todella arka ja vetistävä, sekä kuulen sillä huonommin (johtunee turvotuksesta). Jostain syystä myös saman puolen poskiluihin sattuu syödessä.
        Eli siis, epäonneksesi olet saanut todella ikävän vaivan. Toivottavasti sinulla on parempi säkä taudin kanssa kuin minulla.
        Suosittelen kuitenkin, että jos tulehdus nyt uusii, mene suoraan korvatautien erikoislääkärille.


      • Jussi
        Maire kirjoitti:

        Olen sairastanut korvakäytävän tulehdusta kohta kymmenen vuotta. Se alkoi samalla tavalla kuin sinulla, eli kovalla säryllä ja kutinalla ym. oireilla. Hoidettiin silloin tipoilla ja antibiooteilla. Toinen korvakäytävä tosin ehti muurautua umpeen, kun työterveyslääkäri antoi ensin väärät antibiootit.
        Itselläni on huonoja kokemuksia korvatipoista, ne lähinnä pahentavat oireita. Nestettähän nekin ovat ja tulehduksen vaivaamaan korvaan ei saisi päästää nestettä.
        Olen saanut useamman diagnoosin korvistani, jonkun lääkärin mielestä siellä on sieni, jonkun mielestä krooninen tulehdus ja joku oli sitä mieltä, että johtuu allergiasta ja on siis tavallaan ihottumaa.
        Eniten uskon kuitenkin oikeaa korva-erikoislääkäriä, joka suoraan sanoi, että tällä vaivalla on ikävä taipumus kroonistua. Ja näin on käynyt. En enää edes muista, míllaista oli, kun korvat olivat kunnossa. Kohta kymmenen vuotta jatkuvaa kutinaa, kipua ja kirkkaan nesteen vuotamista. Alkoholin nauttiminen jostain syystä pahentaa oireita :-/
        Tänä kesänä korvat ovat kuitenkin renkanneet enemmän kuin koskaan, ilmeisesti helteet ja hikoilu aiheuttivat sen. Nyt olen aikeissa varata taas ajan lääkäriin, koska toinen korva on todella arka ja vetistävä, sekä kuulen sillä huonommin (johtunee turvotuksesta). Jostain syystä myös saman puolen poskiluihin sattuu syödessä.
        Eli siis, epäonneksesi olet saanut todella ikävän vaivan. Toivottavasti sinulla on parempi säkä taudin kanssa kuin minulla.
        Suosittelen kuitenkin, että jos tulehdus nyt uusii, mene suoraan korvatautien erikoislääkärille.

        Tänään alkoi sitten viimeinkin käydä pelkoni toteen. Varsinaista kipua oli ilmaantunut ja korvakäytävän suu näytti turvonneelta. Aiemmin korvassa oli ollut jotakin tuntua, mutta ei varsinaista kipua. Korvakäytävän suulla olevan nipukan painaminen tekee kipää. Käytävän suulla näyttää olevan jonkinlainen patti, jossa on valkoinen "nuppi" - aivan kuten finni. Siitä painaminen sattuu mutta muuten korvan sisäosat tuntuvat sietävän koskettamista.

        En vain millään jaksa uskoa, että kyseessä on finni, sillä aiempikin tulehdus alkoi tuollaisella patilla. Se ei kuitenkaan ollut yhtä selkeästi muodostunut. Päätin tänään jättää korvatippojen laittamisen pois, sillä niistä ei ole ollut mitään konkreettista hyötyä. Pahimmassa tapauksessa aivan päinvastoin.

        Edelleen minua ihmetyttää kivun lievyys. Kipua ei korvassa juurikaan ole, mikäli korvaa ei paina. Painamisen jälkeenkin kipu häviää melkein saman tien. Se voisi kyllä viitata myös finniin. Aiemmissa viesteissä mainitsemaani aknen hoitoon käytettäviin antibiootteihin pitää lisätä sen verran, että niitä en ole vielä tiukasta rahatilanteesta johtuen hankkinut. Olen pärjännyt koko ajan ilman särkylääkkeitä, mikä myös on poikkeuksellista verrattuna edelliseen tulehdukseen. Silloin sain ottaa kipulääkettä monta kertaa päivässä. Kauhulla odotan, mihin suuntaan tämä tästä kehittyy. Korvan ajatteleminen onkin oikeastaan ainoa siihen liittyvä asia, jonka takia "normaali eläminen" on käynyt vaikeaksi. Kipu ei ole toistaiseksi ollut sen esteenä.


      • rantakalatar
        Jussi kirjoitti:

        Tänään alkoi sitten viimeinkin käydä pelkoni toteen. Varsinaista kipua oli ilmaantunut ja korvakäytävän suu näytti turvonneelta. Aiemmin korvassa oli ollut jotakin tuntua, mutta ei varsinaista kipua. Korvakäytävän suulla olevan nipukan painaminen tekee kipää. Käytävän suulla näyttää olevan jonkinlainen patti, jossa on valkoinen "nuppi" - aivan kuten finni. Siitä painaminen sattuu mutta muuten korvan sisäosat tuntuvat sietävän koskettamista.

        En vain millään jaksa uskoa, että kyseessä on finni, sillä aiempikin tulehdus alkoi tuollaisella patilla. Se ei kuitenkaan ollut yhtä selkeästi muodostunut. Päätin tänään jättää korvatippojen laittamisen pois, sillä niistä ei ole ollut mitään konkreettista hyötyä. Pahimmassa tapauksessa aivan päinvastoin.

        Edelleen minua ihmetyttää kivun lievyys. Kipua ei korvassa juurikaan ole, mikäli korvaa ei paina. Painamisen jälkeenkin kipu häviää melkein saman tien. Se voisi kyllä viitata myös finniin. Aiemmissa viesteissä mainitsemaani aknen hoitoon käytettäviin antibiootteihin pitää lisätä sen verran, että niitä en ole vielä tiukasta rahatilanteesta johtuen hankkinut. Olen pärjännyt koko ajan ilman särkylääkkeitä, mikä myös on poikkeuksellista verrattuna edelliseen tulehdukseen. Silloin sain ottaa kipulääkettä monta kertaa päivässä. Kauhulla odotan, mihin suuntaan tämä tästä kehittyy. Korvan ajatteleminen onkin oikeastaan ainoa siihen liittyvä asia, jonka takia "normaali eläminen" on käynyt vaikeaksi. Kipu ei ole toistaiseksi ollut sen esteenä.

        Jaahans, näkyy olevan samaa vikaa=(

        Itsellä alkoi viime ma korvakipu oikeassa korvassa. Perjantaina menin lääkäriin syötyäni särkylääkkeitä viisi päivää ja kivun silti tultu atosi ikäväksi.

        Mehilisessä ei muuta tehty kuin katsottu lampulla ja määrätty tippoja.

        Alon tipat ja oikea korva tuntuu parantuneen miltei tyystin.

        Eilen lauantaina kuitenkin kipu tuli vasempaan korvaan!!! Kutinaa, kipua, punotusta ,kosketusarkuutta. Korva on "lukossa" ja kuulen huonommin kuin normaalisti. Tipat eivät ole alkaneet auttamaan kuten oiean koran kanssa, vaan kipu ja tukkoisuus jatkuvat. Myös syöminen on ajoittain hanhkalaa, koska leukaluutki tulevat kipeän korvan puolelta kipeäksi.

        Huomenna lääkäriin ja toivottavatsi nyt edes huuhtelevat ja imeät liat pois.


      • ChildEmpress
        rantakalatar kirjoitti:

        Jaahans, näkyy olevan samaa vikaa=(

        Itsellä alkoi viime ma korvakipu oikeassa korvassa. Perjantaina menin lääkäriin syötyäni särkylääkkeitä viisi päivää ja kivun silti tultu atosi ikäväksi.

        Mehilisessä ei muuta tehty kuin katsottu lampulla ja määrätty tippoja.

        Alon tipat ja oikea korva tuntuu parantuneen miltei tyystin.

        Eilen lauantaina kuitenkin kipu tuli vasempaan korvaan!!! Kutinaa, kipua, punotusta ,kosketusarkuutta. Korva on "lukossa" ja kuulen huonommin kuin normaalisti. Tipat eivät ole alkaneet auttamaan kuten oiean koran kanssa, vaan kipu ja tukkoisuus jatkuvat. Myös syöminen on ajoittain hanhkalaa, koska leukaluutki tulevat kipeän korvan puolelta kipeäksi.

        Huomenna lääkäriin ja toivottavatsi nyt edes huuhtelevat ja imeät liat pois.

        Jotenki noi oireet tuntuu nyt liianki tutuilta. Minulla on viimeksi korvatulehdus ollut 11vuotiaana nyt sitten tämä... Korvani alkoi oireileen kesäkuun alussa. Kävin lääkärissä säryn ja kutinan takia korvasta tuli myös märkää jonka havaitsin aamuisin. Tämä märkäsyys tosin jatkunut jo varmaan vuosia oikeassa korvassani. Lääkäri katsoi korvaan ja sanoi ei täälä mitään ole (kävin kuitenkin jyväskylän keskus-sairaalassa näyttämässä) no oireet helpotti, ja heinäkuun alussa takasin lääkäriin ja yllätys yllätys sama tuomio korvasi on kunnossa. Mutta nielussasi on tulehdus. No sain antibiotit ns. nielutulehdukseen. Nyt olin sitten reissussa elokuun 20.päivä alkaen Äänekoskella vanhempieni luona. Torstain ja perjantain välinen yö oli helvetti. Paine kutina särky tuli kuin salamakirkkaalta taivaalta. Perjantaina kävin päivystyksessä lääkäri sanoi sinulla on korvakäytävä tulehdus. Lääkkeeksi sain vain tippoja Locacorten Vioform tipat 2-3 tippaa kaksi kerta päivässä. Lauantaina kävin uudelleen särky oli pahentunut korva huuhdeltiin liuosseoksella. Ja ohjeeksi tipat laitat samaan malliin kuten tähänki asti. Nyt sitten korvassa oireet 3vrk tippakuurilla ei ole helpottunut särky on kauhea paine jatkuu ja kuulo heikentynyt oikeassa korvassa huomattavasti. En voi purra koska tulehduskipu on levinnyt kaularangalle leuan alueelle ja poskialueelle korvakäytävän suuaukko korvan kuppi ja nipukka on kuin tulessa ihan punaiset ja turvonneet. Tuntuu että oikeassa korvassani häviää kuulo kokonaan. Eikö ne tosiaan aio antaa tablettikuuria pitkittyneeseen korvakäytävä tulehdukseen?

        tämä on suorasaan helvettiä. Särkylääkkeitä on mennyt kuin karkkia, eikä nekään enää pure särkyyn. itkenyt öitä ja aamuja kun särky pahempi kuin kokemani hammassärky. Epäilen tulehduksen levinneen korvassa välikorvaan. Nieleminen lumpsaa korvassa. Minulla on tänään 25.8.08 pitkäaikainen lääkäri aika saa tutkia korvani uudelleen. Haluan saada kuuloni ja korvani terveyden takaisin!

        =(


      • rantakalatar
        ChildEmpress kirjoitti:

        Jotenki noi oireet tuntuu nyt liianki tutuilta. Minulla on viimeksi korvatulehdus ollut 11vuotiaana nyt sitten tämä... Korvani alkoi oireileen kesäkuun alussa. Kävin lääkärissä säryn ja kutinan takia korvasta tuli myös märkää jonka havaitsin aamuisin. Tämä märkäsyys tosin jatkunut jo varmaan vuosia oikeassa korvassani. Lääkäri katsoi korvaan ja sanoi ei täälä mitään ole (kävin kuitenkin jyväskylän keskus-sairaalassa näyttämässä) no oireet helpotti, ja heinäkuun alussa takasin lääkäriin ja yllätys yllätys sama tuomio korvasi on kunnossa. Mutta nielussasi on tulehdus. No sain antibiotit ns. nielutulehdukseen. Nyt olin sitten reissussa elokuun 20.päivä alkaen Äänekoskella vanhempieni luona. Torstain ja perjantain välinen yö oli helvetti. Paine kutina särky tuli kuin salamakirkkaalta taivaalta. Perjantaina kävin päivystyksessä lääkäri sanoi sinulla on korvakäytävä tulehdus. Lääkkeeksi sain vain tippoja Locacorten Vioform tipat 2-3 tippaa kaksi kerta päivässä. Lauantaina kävin uudelleen särky oli pahentunut korva huuhdeltiin liuosseoksella. Ja ohjeeksi tipat laitat samaan malliin kuten tähänki asti. Nyt sitten korvassa oireet 3vrk tippakuurilla ei ole helpottunut särky on kauhea paine jatkuu ja kuulo heikentynyt oikeassa korvassa huomattavasti. En voi purra koska tulehduskipu on levinnyt kaularangalle leuan alueelle ja poskialueelle korvakäytävän suuaukko korvan kuppi ja nipukka on kuin tulessa ihan punaiset ja turvonneet. Tuntuu että oikeassa korvassani häviää kuulo kokonaan. Eikö ne tosiaan aio antaa tablettikuuria pitkittyneeseen korvakäytävä tulehdukseen?

        tämä on suorasaan helvettiä. Särkylääkkeitä on mennyt kuin karkkia, eikä nekään enää pure särkyyn. itkenyt öitä ja aamuja kun särky pahempi kuin kokemani hammassärky. Epäilen tulehduksen levinneen korvassa välikorvaan. Nieleminen lumpsaa korvassa. Minulla on tänään 25.8.08 pitkäaikainen lääkäri aika saa tutkia korvani uudelleen. Haluan saada kuuloni ja korvani terveyden takaisin!

        =(

        Oikea korva ei ole uusinut toistaiseksi vaan on pysynyt kunnossa.Samoja tippoja kuin edellisellä kirjoittajalla.Kuulemma suun kautta syötävä kuuri ei auta yleensä näihin , toisin kuin välikorvan tulehdukseen.

        Vasen parani hitaammin, mutta lopulta sitten tipat alkoivat auttaa.Korvaan palautui kuulokin.Tosin koko ajan söin myös Duactia, joka vähentää turvotusta korvissa ja nielussa.

        Pari päivää oli siis terveet korvat, olipa ihanaa!

        Toissayönä alkoi vasen taas kutista niin että olis tehnyt mieli raapia sukkapuikolla! Laitoin sitten tippoja ja sama viim eyönä.Kipua ei vielä juurikaan ole.Olen aloittanut kuitenkin Ipubrofeiinin, jotta tulehdus ei pahenisi.


      • ChildEmpress
        rantakalatar kirjoitti:

        Oikea korva ei ole uusinut toistaiseksi vaan on pysynyt kunnossa.Samoja tippoja kuin edellisellä kirjoittajalla.Kuulemma suun kautta syötävä kuuri ei auta yleensä näihin , toisin kuin välikorvan tulehdukseen.

        Vasen parani hitaammin, mutta lopulta sitten tipat alkoivat auttaa.Korvaan palautui kuulokin.Tosin koko ajan söin myös Duactia, joka vähentää turvotusta korvissa ja nielussa.

        Pari päivää oli siis terveet korvat, olipa ihanaa!

        Toissayönä alkoi vasen taas kutista niin että olis tehnyt mieli raapia sukkapuikolla! Laitoin sitten tippoja ja sama viim eyönä.Kipua ei vielä juurikaan ole.Olen aloittanut kuitenkin Ipubrofeiinin, jotta tulehdus ei pahenisi.

        Korvakäytävä tulehdus on todella sitkeä tauti. Uusiutumis vaara on todellakin 50% mahdollisuus. Minulla tulehdus todella sitkeässä. Minulla on 10vrk tippakuuri korvaan. Locacorten Vioform tipat jotka sisältävät kortisoonia ja antibiottia. Näitä tippoja käytetään mm. mahdollisten sienitulehduksienkin hoitoon. Minulla tämä tulehdus sai alkunsa haavasta. Lääkäri kielsi minulta topsin käytön kokonaan. Eli minun käytävä tk:ssa korvien putsauksessa kerran kuussa.

        Lääkäri totesi tänään että tipat ovat alkaneet tukahduttaan tulehdusta.. säryn loppumiseen menee vielä päiviä muutamia. Varmaan kontrolliaika tilattava todetusta tulehduksesta tippakuurin loputtua.

        Sairaanhoitaja sanoi myös että korvakäytävä tulehdus on vaikeampi hoidettava ja säryistään kovempi kuin välikorvatulehdus. Uusiutuu helposti jos ei lääkitse kunnolla. Lääkitsen sen 10vrk ja sitten sen tietää miten se korva reagoi.


      • korvakipuäippä
        ChildEmpress kirjoitti:

        Korvakäytävä tulehdus on todella sitkeä tauti. Uusiutumis vaara on todellakin 50% mahdollisuus. Minulla tulehdus todella sitkeässä. Minulla on 10vrk tippakuuri korvaan. Locacorten Vioform tipat jotka sisältävät kortisoonia ja antibiottia. Näitä tippoja käytetään mm. mahdollisten sienitulehduksienkin hoitoon. Minulla tämä tulehdus sai alkunsa haavasta. Lääkäri kielsi minulta topsin käytön kokonaan. Eli minun käytävä tk:ssa korvien putsauksessa kerran kuussa.

        Lääkäri totesi tänään että tipat ovat alkaneet tukahduttaan tulehdusta.. säryn loppumiseen menee vielä päiviä muutamia. Varmaan kontrolliaika tilattava todetusta tulehduksesta tippakuurin loputtua.

        Sairaanhoitaja sanoi myös että korvakäytävä tulehdus on vaikeampi hoidettava ja säryistään kovempi kuin välikorvatulehdus. Uusiutuu helposti jos ei lääkitse kunnolla. Lääkitsen sen 10vrk ja sitten sen tietää miten se korva reagoi.

        :( :( :(
        Mulla myös nyt ollu 4 pv korvat järkyn kipeet. " pv, tai oikeastaan vrk, menny tipat.. Ton niminen kuin Otiborin..kellään kokemuksia siitä??
        Voi p*skojen p*skat jos tästä tulee krooninen vika/tauti :( :( tällaista kipua ja särkyä ei sois ees pahimmalle vihamiehelle!!
        Huomena korvien huuhtelu.. :( jospa se yhtää auttas. Vaadin kyllä myös reseptin särkylääkkeisiin.. mulla niitä mennyt yli maximin. Ei jkestä tätä kipua muuten :(


      • myöskin kärsinyt
        korvakipuäippä kirjoitti:

        :( :( :(
        Mulla myös nyt ollu 4 pv korvat järkyn kipeet. " pv, tai oikeastaan vrk, menny tipat.. Ton niminen kuin Otiborin..kellään kokemuksia siitä??
        Voi p*skojen p*skat jos tästä tulee krooninen vika/tauti :( :( tällaista kipua ja särkyä ei sois ees pahimmalle vihamiehelle!!
        Huomena korvien huuhtelu.. :( jospa se yhtää auttas. Vaadin kyllä myös reseptin särkylääkkeisiin.. mulla niitä mennyt yli maximin. Ei jkestä tätä kipua muuten :(

        Minua myös vaivannut korvakäytävän tulehdukset noin kymmenen vuotta. Lääkärillä juossut säännöllisin väliajoin, myös erikoislääkärillä. Sanottiin että siellä on bakteeri, ei saa kastella korvaa. Eipä siitä mitään hyötyö ollut, samanlaisti tulehtu vaikka käytti kittejä. Lääkäreistä ei oikeastaan ole ollut apua kuin vasta siinä vaiheessa kun korvakäytävä on turvonnut ja tarvitsee tippoja ja antibiottikuuria. Olen itse huomannut että sokeri ja valkoinen vehnä aiheuttavat useasti tulehduksen, niinpä olenkin vältellyt niitä ja tulehdukset ovat vähentyneet. Myös luontaistuotekaupasta saatavat korvakynttilät ovat auttaneet. Lääkäreihin en hirveästi luota tämän vaivan kanssa, niiden ohjeetkin menevät aika ristiin. Haen lääkäriltä korvatippoja ja käyn spriihuuhtelussa kun tuntuu että korvakäytävä alkaa tulehtua. Jos se on jo melkein ummessa auttaa tipat ja antibioottikuuri. Näin minun kohdalla.


    • dkhvkdhvkjsvnh

      Onko kokemusta VOITEISTA mitä laitetaan korvakäytävään? Olisin halunnut tipat, mutta lääkäri iski voidetta reseptille.

      Penisilliiniä kehui parhaimmaksi hoitokeinoksi, mutta sitä minulle ei voida käyttää.

    • Externa Otitis

      Moi,

      Kirjoittelin tänne omia kokemuksia kroonisesta korvakäytävän tulehduksesta -> http://www.kohinaa.com/keskustelu/viewtopic.php?p=8309 .

      Korvakäytävän tulehdus on todella kiusallinen vaiva, joka tuntuu tulevan aina uudestaan takaisin vaikka mitä tekisi. Hoidon kannalta on todella tärkeää pitää korvakäytävä kuivana ja käydä säännöllisesti huuhtelemassa korvakäytävät lääkärin vastaanotolla.

    • Externa Otitis
      • Jjjjjt

        Ootteko tulleet ajatelleeksi että johtuisiko homeesta? Kotona, työpaikalla? Sehän voi tehdä mitä vaan...


    • Suihkussa sattui

      Osaisikohan joku valaista ihmeellistä ongelmaani?

      Kun kävin tuossa pari päivää sitten suihkussa, tapahtui seuraavasti: Satuin kääntämään päätäni veden alla sellaiseen asentoon, että vettä tuntui valuvan todella syvälle korvaan. Tämän jälkeen korva meni lukkoon. Tulin suihkusta ja aloin ravistella vettä pois, mitä ei sinne ilmeisesti ollut jäänyt alunperinkään. Ainakaan ei rätissyt/hölskynyt siihen malliin, eikä mitään koskaan tullut pois.

      Korva alkoi aueta illan myötä, mutta sellainen ummehtunut tai tukkoinen tunne jäi ja vaivaa edelleen. Tukkoisuus on kuitenkin vähäistä, eikä sitä huomaa oikeastaan kuin hiljaisuudessa, missä siitä kertoo korvan suhina....Sellainen "korvasi on tukossa"- suhina ja sellainen tukkoinen tunne.

      Korva on myöskin jäänyt tapahtumasta jonkin verran kipeäksi. En ole koskaan sairastanut korvatulehdusta, tai tarvinnut muuten pelätä veden pääsemistä korvaan. Muutaman päivän jälkeen tämä alkaa hiukan ärsyttää ja olenkin ihmetellyt, miten pelkkä vesi voi aiheuttaa päiviä kestävää tukkoisuutta ja suhinaa korvassa?

      Liittyisikö se siihen, että käytän todella paljon nappikuulokkeita? Ei ole tavatonta että nukahdankin ne päässä. Olen jo aiemmin kiinnittänyt huomiota, että kuulokkeiden asettaminen samaiseen korvaan tekee satunnaisesti kipiää. Korvan pitäisi olla sisältä myös puhdas.

    • Suihkussa sattui

      Tuo aikaisempi kysymykseni oli ehkä hiukan vaikeaselkoinen, joten kysyn uudestaan nyt lääkärikäynnin jälkeen.

      Olisin niin toivonut tunkkaisessa ja ulisevassa korvassani olleen paljon vaikkua, jonka olisi vain voinut huuhdella pois. Noh, mitään isompaa ei löytynyt, mutta tärykalvoa vasten oli jonkinlainen...juttu... mitä lääkäri epäili vahaksi tai mahdollisesti ruveksi.

      Voiko tuo pieni (kattaa noin 1/10 tärykalvon koosta) vahamötti olla syy tukkoisuuteen, ulinaan ja suihkunjälkeiseen rutinaan, kipuun, sekä lukkoutumiseen? Aiheuttaako vaha aina ongelmia, mikäli sitä päätyy tärykalvolle?

      Jos korvan vähäinen vaikku ei oireita selitä, niin onko jotain muuta syytä miksi korva menisi lukkoon päiviksi aina kun käy suihkussa ja rutisisi jälkeenpäin?

      Kiitän jos joku voisi valaista!

      • otiborin

        Tää ketju on aloitettu mooonta vuotta sitten mutta kirjoutanpa kuitenkin..
        Mulla on krooninen korvakäytävätulehdus ollut jo monta vuotta. Oireina on vain ollut kutina. Sitten alkoi tulla verta. Säikähdin ja menin ekaa kertaa lääkäriin asiasta. Sain otiborin tipat,viikonajan 4 tippas 3-6 kertaa päivässä. Videntenä päivänä tipat alkoivat särkeä pahasti korvia mutta käytin kuurin silti loppuun. Ei auttanut yhtään, vieläkin kutiaa. Joten en todellakaan suosittele kyseisiä tippoja käyttämään, pahensi ainankin omaa tilannetta vaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1629
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1569
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1507
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1455
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1256
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1187
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe