Uudet akut

Roy

Nyt menee Seiskarin (s-23) akut vaihtoon... vaan mitä tilalle. Osaatteko suositella tietyn merkkisiä, entäpä kannattako hankkia 60 vai 75amppeerituntisia?

22

21633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JRxxx

      ...yhä suositella biltemaa tuossa kokoluokassa. Oma kokemus niistä on, että 4-5 kesää niillä pärjää, jolloin hinta/laatusuhde pesee ns. merkkiakut.
      Koosta on paha sanoa, kun et kerro mitään käytöstä eli mitä laitteita akkujen varassa on etkä käyttötapaakaan (ts. pitääkö akkujen jaksaa monta päivää putkeen pyörittää esim. jääkaappia).

      • jurpo

        Bilteman akuilla, eikä ole ollut ongelman häivää. Bilteman haponkestävät kiinnityshaat olivatkin sitten toinen juttu...


      • Roy

        Joo, siis jääkaappi varmaan suurin yksittäinen virtasyöppö. Lisäksi Wallas, radio, sisävalot ja/tai ankkurivalo. Eli kyllähän tuo jo akuiltakin vaatii...


    • s32

      Olisi uusi käyttämätön Vartan 75 Ah:n akku. Ostin vahingossa vapaa-ajan akun, kun tarkoitus oli ostaa starttiakku. Olisi Espoossa, mail: [email protected].

      • Kekkuli

        Kyllä suosittelisin vähintään 75Ah:n akkuja eikä liioittelua olisi joku 100-130 Ah:n akut.(jos vaan mahtuu) Pahempi juttu, jos se virta loppuu ennen aikojaan. Isommassa on luonnollisesti parempi "pelivara" ja ne ei mene norm. käytössä, niin tyhjäksi kun pienemmät. Toisin sanoen ne ei rasitu niin paljoa joten tod. näk. kestävät pitempään.


      • h-t
        Kekkuli kirjoitti:

        Kyllä suosittelisin vähintään 75Ah:n akkuja eikä liioittelua olisi joku 100-130 Ah:n akut.(jos vaan mahtuu) Pahempi juttu, jos se virta loppuu ennen aikojaan. Isommassa on luonnollisesti parempi "pelivara" ja ne ei mene norm. käytössä, niin tyhjäksi kun pienemmät. Toisin sanoen ne ei rasitu niin paljoa joten tod. näk. kestävät pitempään.

        Akku kannattaa valita niin, että se on mahdollisimman iso mutta kuitenkin latautuu täyteen veneen normaalikäytöllä. Jos ostat 130 Ah akun ja ja käytät konetta vähemmän kun akun täyteenlataaminen vaatii, akku rasittuu ja sen elinikä lyhenee.


      • Katsastusmies-1
        h-t kirjoitti:

        Akku kannattaa valita niin, että se on mahdollisimman iso mutta kuitenkin latautuu täyteen veneen normaalikäytöllä. Jos ostat 130 Ah akun ja ja käytät konetta vähemmän kun akun täyteenlataaminen vaatii, akku rasittuu ja sen elinikä lyhenee.

        ½-tyhjä 130 Ah akku on lyhytikäisempi kuin sännöllisesti lähes täyteen ladattu 60 Ah akku.
        Moottorisi laturin nimellinen 50 - 60 An latausteho on teoreettinen huippuvirtamäärä. Ei tyhjäkään akku ota vastaan 50 An virtaa kuin muutaman minuutin. Latausjännite säätyy akun ns. vastajännitteen mukaan ja samalla siis myöskin latausvirtamäärä eli Amppeerit. 3/4 täysi akku ottaa enää hyvin hitaasti virtaa vastaan 14,2 v latausjännitteellä ja 90% täysi akku lähes ei mitään enää. Siis joudut ajamaan vähintään 10 tuntia ladataksesi ½-tyhjän 130 Ahn akun lähellekkään täyttä.
        Tilanne on aivan toinen mikäli sinulla on maasähköt ja automaattilaturi. Ne lataavat akun todella täyteen.
        Siis riippuu keskimääräisistä ajoajoista kuinka suuret akut voi/kannattaa veneeseensä hankkia.
        P.S. Normaali lyijyakun voi purkaa enintään puoleen sen siitä pilaantumatta, eli 60 Ah akusta voi ottaa 30 Ahta maksimissaan. Muistaakseni napojen lepojännite on silloin 11,5 v. Sen alle kun purkaa akkua se menettää joka kerta tuntuvan osan kapasiteetistaan.
        5 - 9 vuotta hyvin säilyneet akut viittaavat siihen että ne on pidetty täytenä pääsääntöisesti eikä niitä ole purettu liian tyhjiksi.
        Itse vaihdan akut 7 kauden jälkeen periaatteen vuoksi. Mikään ei ole ikuista ja akut tuppavaat loppumaan kerralla sitten kun loppuvat, eikä niitä viitsi alkaa lomalla raahaamaan mistään matkojen takka kiireessä.


      • heh
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        ½-tyhjä 130 Ah akku on lyhytikäisempi kuin sännöllisesti lähes täyteen ladattu 60 Ah akku.
        Moottorisi laturin nimellinen 50 - 60 An latausteho on teoreettinen huippuvirtamäärä. Ei tyhjäkään akku ota vastaan 50 An virtaa kuin muutaman minuutin. Latausjännite säätyy akun ns. vastajännitteen mukaan ja samalla siis myöskin latausvirtamäärä eli Amppeerit. 3/4 täysi akku ottaa enää hyvin hitaasti virtaa vastaan 14,2 v latausjännitteellä ja 90% täysi akku lähes ei mitään enää. Siis joudut ajamaan vähintään 10 tuntia ladataksesi ½-tyhjän 130 Ahn akun lähellekkään täyttä.
        Tilanne on aivan toinen mikäli sinulla on maasähköt ja automaattilaturi. Ne lataavat akun todella täyteen.
        Siis riippuu keskimääräisistä ajoajoista kuinka suuret akut voi/kannattaa veneeseensä hankkia.
        P.S. Normaali lyijyakun voi purkaa enintään puoleen sen siitä pilaantumatta, eli 60 Ah akusta voi ottaa 30 Ahta maksimissaan. Muistaakseni napojen lepojännite on silloin 11,5 v. Sen alle kun purkaa akkua se menettää joka kerta tuntuvan osan kapasiteetistaan.
        5 - 9 vuotta hyvin säilyneet akut viittaavat siihen että ne on pidetty täytenä pääsääntöisesti eikä niitä ole purettu liian tyhjiksi.
        Itse vaihdan akut 7 kauden jälkeen periaatteen vuoksi. Mikään ei ole ikuista ja akut tuppavaat loppumaan kerralla sitten kun loppuvat, eikä niitä viitsi alkaa lomalla raahaamaan mistään matkojen takka kiireessä.

        Käynnistysakku ei tykkää purkamisesta vaan alkaa tuhoutua melko vähäisellä purkautumisella. Vapaa-ajan akut ovat siinä suhteessa parempia ja ne kestävät hupikäyttöä, jossa akku saatetaan tyhjentää, paremmin.


    • Akkuja on monenlaisia. Kiinnittäisin huomiota siihen, että käynnistysakun ja hubi-akun
      käyttötarkoitus on erilainen: käynnistysakusta
      tarvitaan voimakas latinki vaikka isomman dieselin
      jysäyttämiseksi käyntiin kylmällä, hubi-akun ideana on taas luovuttaa virtaa tasaisesti ja pitkään sekä latautua myös mahdollisimman hyvin purkautumisen jälkeen. Kannattaa selvitellä vaikka asiantuntevassa akkuliikkeessä.
      Osaisiko joku muuten valistaa kaksoisakkujärjestelmän mahdollisista
      erilaisista kytkentätavoista, jolloin kummankin akun samansuuruisilla kapasiteeteilla
      olisi merkitystä..?
      Aurinkopaneeli on mielestäni hyvä hubiakun lataaja viikolla varsinkin jos on ajettu lyhyt viikonloppureissu.

      • Katsastusmies-1

        Mutta kun alkuperäisen kysymyksen asettelu kuului että minkälaiset hankkisi ja JRxxx hyvin sattuvasti neuvoi ostamaan BILTEMAn halvat akut, lähdin siitä olettamuksesta että akut optimoidaan halvan hinnan ja riittävän kapasiteetin suhteen.
        Tosi on että hyytelöakut tai putkiakut kestävät syviä purkauksia paremmin, mutta se hinta sitten !
        Eivätkä nekään ole ikuisia kuten olen mökillä huomannut aurinkopaneeleiden akkujen keston suhteen. 10 vuotta luvataan ja 5 - 7 vuotta menevät maksimissaan ja sitten alkaa jo kapasiteetti olla niin vaatimaton että pitää hankkia uudet.
        Siis optimiratkaisu venekäyttöön on minustakin halvat yleisakut (ei starttiakut) ja sopivassa suhteessa kapasiteetti moottorin laturiin ja ajoaikoihin nähden. Eikä syväpureta usein.


      • olga
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Mutta kun alkuperäisen kysymyksen asettelu kuului että minkälaiset hankkisi ja JRxxx hyvin sattuvasti neuvoi ostamaan BILTEMAn halvat akut, lähdin siitä olettamuksesta että akut optimoidaan halvan hinnan ja riittävän kapasiteetin suhteen.
        Tosi on että hyytelöakut tai putkiakut kestävät syviä purkauksia paremmin, mutta se hinta sitten !
        Eivätkä nekään ole ikuisia kuten olen mökillä huomannut aurinkopaneeleiden akkujen keston suhteen. 10 vuotta luvataan ja 5 - 7 vuotta menevät maksimissaan ja sitten alkaa jo kapasiteetti olla niin vaatimaton että pitää hankkia uudet.
        Siis optimiratkaisu venekäyttöön on minustakin halvat yleisakut (ei starttiakut) ja sopivassa suhteessa kapasiteetti moottorin laturiin ja ajoaikoihin nähden. Eikä syväpureta usein.

        ne halvat bilteman akut ovat hyviä tulevathan ne samoilta tehtailta kuin ne merkkiakutkin
        ei niitä akku tehtaita nyt maailmassa kovinmontaa ole


      • akkumulator
        olga kirjoitti:

        ne halvat bilteman akut ovat hyviä tulevathan ne samoilta tehtailta kuin ne merkkiakutkin
        ei niitä akku tehtaita nyt maailmassa kovinmontaa ole

        "halvat Bilteman akut" Noh, Bilteman 75Ah akku, hinta 55€ Exide Nautilus (oikea veneakku) 75Ah hinta 66€ (AD-autopaikka) joten eipä kovinkaan suurta hinnaneroa ole laatuakkuihin...


      • heh
        akkumulator kirjoitti:

        "halvat Bilteman akut" Noh, Bilteman 75Ah akku, hinta 55€ Exide Nautilus (oikea veneakku) 75Ah hinta 66€ (AD-autopaikka) joten eipä kovinkaan suurta hinnaneroa ole laatuakkuihin...

        Biltemakin myy erilaisia akkuja. Toiset ovat selkeästi startti-akkuja ja sitten on niitä "vapaa-ajan akkuja".

        11€ vastaa lähes 70 markkaa. Markka-aikana sillä oli jollekin merkitystä.


      • heh kirjoitti:

        Biltemakin myy erilaisia akkuja. Toiset ovat selkeästi startti-akkuja ja sitten on niitä "vapaa-ajan akkuja".

        11€ vastaa lähes 70 markkaa. Markka-aikana sillä oli jollekin merkitystä.

        mutta jos hankit hupiakun 3-4 vuodeksi, niin
        vuotta kohden säästö on mielestäni mitätön suhteessa siihen, että sähköt pelaisivat paremmin... ;-)


      • JRxxx
        a.k.o kirjoitti:

        mutta jos hankit hupiakun 3-4 vuodeksi, niin
        vuotta kohden säästö on mielestäni mitätön suhteessa siihen, että sähköt pelaisivat paremmin... ;-)

        ...eivät pelaa yhtään sen paremmin? Oman kokemukseni perusteella sellaista eroa ei ole, että sen 3-4 vuoden aikana huomaisi sähköjen pelaavan paremmin tai huonommin Bilteman akuilla tai "merkkiakuilla". Olen ajatellut, että merkkiakun voi ehkä perustella pidemmällä kestoiällä eli vuosikustannusten pitäisi olla samat, jotta merkkiakku kannattaisi.


      • Aku 2 koolla
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Mutta kun alkuperäisen kysymyksen asettelu kuului että minkälaiset hankkisi ja JRxxx hyvin sattuvasti neuvoi ostamaan BILTEMAn halvat akut, lähdin siitä olettamuksesta että akut optimoidaan halvan hinnan ja riittävän kapasiteetin suhteen.
        Tosi on että hyytelöakut tai putkiakut kestävät syviä purkauksia paremmin, mutta se hinta sitten !
        Eivätkä nekään ole ikuisia kuten olen mökillä huomannut aurinkopaneeleiden akkujen keston suhteen. 10 vuotta luvataan ja 5 - 7 vuotta menevät maksimissaan ja sitten alkaa jo kapasiteetti olla niin vaatimaton että pitää hankkia uudet.
        Siis optimiratkaisu venekäyttöön on minustakin halvat yleisakut (ei starttiakut) ja sopivassa suhteessa kapasiteetti moottorin laturiin ja ajoaikoihin nähden. Eikä syväpureta usein.

        Katselin Bilteman luettelosta akkuja ja tuli mieleen, että mitäs jos korvaisi 2-akkujärjestelmässä yhden 100 Ah akun kahdella rinnankytketyllä 60 Ah:n akulla, nämä siis molemmat hupiakkuja. Lisäksi olisi erillinen starttiakku. Hyvänä puolena olisi helpompi käsiteltävyys painon kannalta ja tilaa eivät 2x60 Ah vie paljonkaan enemmän kuin yksi iso akku. Lisäksi 60 Ah akkujen kpl-hinta on varsin edullinen. Onko kellään kokemusta ja varsinkin negatiivistä sellaista?


      • juuri...
        Aku 2 koolla kirjoitti:

        Katselin Bilteman luettelosta akkuja ja tuli mieleen, että mitäs jos korvaisi 2-akkujärjestelmässä yhden 100 Ah akun kahdella rinnankytketyllä 60 Ah:n akulla, nämä siis molemmat hupiakkuja. Lisäksi olisi erillinen starttiakku. Hyvänä puolena olisi helpompi käsiteltävyys painon kannalta ja tilaa eivät 2x60 Ah vie paljonkaan enemmän kuin yksi iso akku. Lisäksi 60 Ah akkujen kpl-hinta on varsin edullinen. Onko kellään kokemusta ja varsinkin negatiivistä sellaista?

        ...3kpl. 80Ah akkuja 2-akku järjestelmään ja totesin että Volvon laturi ei riitä lataamaan niitä täyteen.


      • Katsastusmies-1
        Aku 2 koolla kirjoitti:

        Katselin Bilteman luettelosta akkuja ja tuli mieleen, että mitäs jos korvaisi 2-akkujärjestelmässä yhden 100 Ah akun kahdella rinnankytketyllä 60 Ah:n akulla, nämä siis molemmat hupiakkuja. Lisäksi olisi erillinen starttiakku. Hyvänä puolena olisi helpompi käsiteltävyys painon kannalta ja tilaa eivät 2x60 Ah vie paljonkaan enemmän kuin yksi iso akku. Lisäksi 60 Ah akkujen kpl-hinta on varsin edullinen. Onko kellään kokemusta ja varsinkin negatiivistä sellaista?

        Ystävä- ja tuttavapiirissä on useita veneitä joissa on käytössä kuvaamasi ratkaisu, eli 2 * 60 Ah halvimmat mahdolliset akut ns. hupipuolella. Jakodiodilla erotetussa 2-akkujärjestelmässä tuon hupipuolen jännitettä ja lataustasoa ei pysty seuraamaan ilman erillistä mittaria. Kun tämä mittari useimmista veneistä puuttuu, tulee hupiakut käytännössä usein purettua liian tyhjiksi joka lyhentää niiden ikää tuntuvasti.
        2 - 3 vuoden välein sitten vaihdetaan kypsyneet akut uusiin. 60 Ah:n akkuja on lisäksi helpompi ja mukavampi käsitellä kuin suurempia, ja nehän ovat niitä tarjousakkuja hintansa puolesta, eli halvimpia mahdollisia.
        Toivottavasti laturisi teho riittää 2 * 60 Ah:n riittävään lataamiseen. Muussa tapauksessa löydät varmaan myös 50 tai 55 Ah:n tarjousakkuja.
        Tähän systeemiin ovat tyytyväisiä ne jotka sitä käyttävät. Edullinen ja huoleton tapa.


      • Aku 2 koolla
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Ystävä- ja tuttavapiirissä on useita veneitä joissa on käytössä kuvaamasi ratkaisu, eli 2 * 60 Ah halvimmat mahdolliset akut ns. hupipuolella. Jakodiodilla erotetussa 2-akkujärjestelmässä tuon hupipuolen jännitettä ja lataustasoa ei pysty seuraamaan ilman erillistä mittaria. Kun tämä mittari useimmista veneistä puuttuu, tulee hupiakut käytännössä usein purettua liian tyhjiksi joka lyhentää niiden ikää tuntuvasti.
        2 - 3 vuoden välein sitten vaihdetaan kypsyneet akut uusiin. 60 Ah:n akkuja on lisäksi helpompi ja mukavampi käsitellä kuin suurempia, ja nehän ovat niitä tarjousakkuja hintansa puolesta, eli halvimpia mahdollisia.
        Toivottavasti laturisi teho riittää 2 * 60 Ah:n riittävään lataamiseen. Muussa tapauksessa löydät varmaan myös 50 tai 55 Ah:n tarjousakkuja.
        Tähän systeemiin ovat tyytyväisiä ne jotka sitä käyttävät. Edullinen ja huoleton tapa.

        Minulla on laturin teho 55 A. Jostakin jenkkinettisivulta luin, että laturin teho pitäisi minimissään olla 25% koko ladattavasta akkukapasiteetistä. Täten 55 A:n laturilla pitäisi saada 220 Ah:n akut täyteen. Kaava ei huomioi latausaikaa (kuin ehkä välillisesti), joten se lienee ihan kokemusperäinen arvo ja ilmeisesti moottoriveneille. Jos starttiakku on 75 Ah ja 2xhupiakut 120 Ah, yht. siis 195 Ah, laturi olisi riittävän kokoinen. Hupiakut voisivat siis olla jopa 2x75 Ah. Paras vaihtoehto kai olisi, että hupiakut ovat molemmat samanlaiset vapaa-ajan tai venekäyttöön soveltuvat akut.


      • Katsastusmies-1
        Aku 2 koolla kirjoitti:

        Minulla on laturin teho 55 A. Jostakin jenkkinettisivulta luin, että laturin teho pitäisi minimissään olla 25% koko ladattavasta akkukapasiteetistä. Täten 55 A:n laturilla pitäisi saada 220 Ah:n akut täyteen. Kaava ei huomioi latausaikaa (kuin ehkä välillisesti), joten se lienee ihan kokemusperäinen arvo ja ilmeisesti moottoriveneille. Jos starttiakku on 75 Ah ja 2xhupiakut 120 Ah, yht. siis 195 Ah, laturi olisi riittävän kokoinen. Hupiakut voisivat siis olla jopa 2x75 Ah. Paras vaihtoehto kai olisi, että hupiakut ovat molemmat samanlaiset vapaa-ajan tai venekäyttöön soveltuvat akut.

        Starttiakku on käytännössä aina täysi. Kesäaikana lämmintä moottoria startatessa ei tarvita montaa Ah/käynnistys. Näinollen on laturin koko kapasiteetti hupiakkujen käytössä.
        Harkitsemasi ratkaisu 2*75 Ah on mahdollinen.
        Hupiakkujen jännitteenmittari on suositeltava investointi. Tuollainen kalibroitu tarkka jännitemittari ei ihmeitä sähkötarvikeliikkeessä maksa, ja sen hyöty on se että pystyy tarkkailemaan hupiakkujen varaustilaa kohtalaisesti esimerkiksi viikonlopun aikana. Kokemuksen kautta oppii kohtuullisen nopeasti määrittelemään akkujen varaustilan jännitemittarista kuormitusjännitteestäkin. Tarkka mittaustapa on lepojännite, mutta kun esimerkiksi jääkaappi pysähtyy niin jännitteen muutoksesta ja sen nopeudesta pystyy yhtä ja toista päättelemään. Varsinkin kun vielä alussa mittaa akkunesteen ominaispainoa samalla.


      • Aku 2 koolla
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Starttiakku on käytännössä aina täysi. Kesäaikana lämmintä moottoria startatessa ei tarvita montaa Ah/käynnistys. Näinollen on laturin koko kapasiteetti hupiakkujen käytössä.
        Harkitsemasi ratkaisu 2*75 Ah on mahdollinen.
        Hupiakkujen jännitteenmittari on suositeltava investointi. Tuollainen kalibroitu tarkka jännitemittari ei ihmeitä sähkötarvikeliikkeessä maksa, ja sen hyöty on se että pystyy tarkkailemaan hupiakkujen varaustilaa kohtalaisesti esimerkiksi viikonlopun aikana. Kokemuksen kautta oppii kohtuullisen nopeasti määrittelemään akkujen varaustilan jännitemittarista kuormitusjännitteestäkin. Tarkka mittaustapa on lepojännite, mutta kun esimerkiksi jääkaappi pysähtyy niin jännitteen muutoksesta ja sen nopeudesta pystyy yhtä ja toista päättelemään. Varsinkin kun vielä alussa mittaa akkunesteen ominaispainoa samalla.

        Minulla on analoginen volttimittari kytkettynä sähkökeskuksen plus ja miinus-siltojen väliin joten se kertoo aina pääkytkimellä valitun akun jännitteen. Koska sen tarkkuus ei ole riittävä, mittaan vielä yleismittarilla hupiakun jännitettä suoraan navoista jopa päivittäin. Hupiakku on huoltovapaata tyyppiä, joten akkunesteen ominaispainon mittaus on ilmeisesti mahdotonta. Johtopäätös akun tilasta pitää vetää jännitemittauksesta.


    • Roy

      Herttoniemen akkupiste: Exide Nautilus 75Ah. 60€ kpl ja hyvin pelittää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe