AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Uudet akut

Uudet akut

22 Vastausta 21 413 Lukukertaa
Nyt menee Seiskarin (s-23) akut vaihtoon... vaan mitä tilalle. Osaatteko suositella tietyn merkkisiä, entäpä kannattako hankkia 60 vai 75amppeerituntisia?

Rohkenen...

...yhä suositella biltemaa tuossa kokoluokassa. Oma kokemus niistä on, että 4-5 kesää niillä pärjää, jolloin hinta/laatusuhde pesee ns. merkkiakut.
Koosta on paha sanoa, kun et kerro mitään käytöstä eli mitä laitteita akkujen varassa on etkä käyttötapaakaan (ts. pitääkö akkujen jaksaa monta päivää putkeen pyörittää esim. jääkaappia).

9. kesä menossa..

Bilteman akuilla, eikä ole ollut ongelman häivää. Bilteman haponkestävät kiinnityshaat olivatkin sitten toinen juttu...

akuista

Joo, siis jääkaappi varmaan suurin yksittäinen virtasyöppö. Lisäksi Wallas, radio, sisävalot ja/tai ankkurivalo. Eli kyllähän tuo jo akuiltakin vaatii...

Tarjolla yksi

Olisi uusi käyttämätön Vartan 75 Ah:n akku. Ostin vahingossa vapaa-ajan akun, kun tarkoitus oli ostaa starttiakku. Olisi Espoossa, mail: s32@suomi24.fi.

Mitä isompi sen parempi

Kyllä suosittelisin vähintään 75Ah:n akkuja eikä liioittelua olisi joku 100-130 Ah:n akut.(jos vaan mahtuu) Pahempi juttu, jos se virta loppuu ennen aikojaan. Isommassa on luonnollisesti parempi "pelivara" ja ne ei mene norm. käytössä, niin tyhjäksi kun pienemmät. Toisin sanoen ne ei rasitu niin paljoa joten tod. näk. kestävät pitempään.

ei välttämättä kestä

Akku kannattaa valita niin, että se on mahdollisimman iso mutta kuitenkin latautuu täyteen veneen normaalikäytöllä. Jos ostat 130 Ah akun ja ja käytät konetta vähemmän kun akun täyteenlataaminen vaatii, akku rasittuu ja sen elinikä lyhenee.

h-t puhuu asiaa

½-tyhjä 130 Ah akku on lyhytikäisempi kuin sännöllisesti lähes täyteen ladattu 60 Ah akku.
Moottorisi laturin nimellinen 50 - 60 An latausteho on teoreettinen huippuvirtamäärä. Ei tyhjäkään akku ota vastaan 50 An virtaa kuin muutaman minuutin. Latausjännite säätyy akun ns. vastajännitteen mukaan ja samalla siis myöskin latausvirtamäärä eli Amppeerit. 3/4 täysi akku ottaa enää hyvin hitaasti virtaa vastaan 14,2 v latausjännitteellä ja 90% täysi akku lähes ei mitään enää. Siis joudut ajamaan vähintään 10 tuntia ladataksesi ½-tyhjän 130 Ahn akun lähellekkään täyttä.
Tilanne on aivan toinen mikäli sinulla on maasähköt ja automaattilaturi. Ne lataavat akun todella täyteen.
Siis riippuu keskimääräisistä ajoajoista kuinka suuret akut voi/kannattaa veneeseensä hankkia.
P.S. Normaali lyijyakun voi purkaa enintään puoleen sen siitä pilaantumatta, eli 60 Ah akusta voi ottaa 30 Ahta maksimissaan. Muistaakseni napojen lepojännite on silloin 11,5 v. Sen alle kun purkaa akkua se menettää joka kerta tuntuvan osan kapasiteetistaan.
5 - 9 vuotta hyvin säilyneet akut viittaavat siihen että ne on pidetty täytenä pääsääntöisesti eikä niitä ole purettu liian tyhjiksi.
Itse vaihdan akut 7 kauden jälkeen periaatteen vuoksi. Mikään ei ole ikuista ja akut tuppavaat loppumaan kerralla sitten kun loppuvat, eikä niitä viitsi alkaa lomalla raahaamaan mistään matkojen takka kiireessä.

akuissa eroa

Käynnistysakku ei tykkää purkamisesta vaan alkaa tuhoutua melko vähäisellä purkautumisella. Vapaa-ajan akut ovat siinä suhteessa parempia ja ne kestävät hupikäyttöä, jossa akku saatetaan tyhjentää, paremmin.

erilaisia

Akkuja on monenlaisia. Kiinnittäisin huomiota siihen, että käynnistysakun ja hubi-akun
käyttötarkoitus on erilainen: käynnistysakusta
tarvitaan voimakas latinki vaikka isomman dieselin
jysäyttämiseksi käyntiin kylmällä, hubi-akun ideana on taas luovuttaa virtaa tasaisesti ja pitkään sekä latautua myös mahdollisimman hyvin purkautumisen jälkeen. Kannattaa selvitellä vaikka asiantuntevassa akkuliikkeessä.
Osaisiko joku muuten valistaa kaksoisakkujärjestelmän mahdollisista
erilaisista kytkentätavoista, jolloin kummankin akun samansuuruisilla kapasiteeteilla
olisi merkitystä..?
Aurinkopaneeli on mielestäni hyvä hubiakun lataaja viikolla varsinkin jos on ajettu lyhyt viikonloppureissu.

Juu monenlaisia on akkuja

Mutta kun alkuperäisen kysymyksen asettelu kuului että minkälaiset hankkisi ja JRxxx hyvin sattuvasti neuvoi ostamaan BILTEMAn halvat akut, lähdin siitä olettamuksesta että akut optimoidaan halvan hinnan ja riittävän kapasiteetin suhteen.
Tosi on että hyytelöakut tai putkiakut kestävät syviä purkauksia paremmin, mutta se hinta sitten !
Eivätkä nekään ole ikuisia kuten olen mökillä huomannut aurinkopaneeleiden akkujen keston suhteen. 10 vuotta luvataan ja 5 - 7 vuotta menevät maksimissaan ja sitten alkaa jo kapasiteetti olla niin vaatimaton että pitää hankkia uudet.
Siis optimiratkaisu venekäyttöön on minustakin halvat yleisakut (ei starttiakut) ja sopivassa suhteessa kapasiteetti moottorin laturiin ja ajoaikoihin nähden. Eikä syväpureta usein.

oikeassa olet

ne halvat bilteman akut ovat hyviä tulevathan ne samoilta tehtailta kuin ne merkkiakutkin
ei niitä akku tehtaita nyt maailmassa kovinmontaa ole

Biltema vs. Exide

"halvat Bilteman akut" Noh, Bilteman 75Ah akku, hinta 55€ Exide Nautilus (oikea veneakku) 75Ah hinta 66€ (AD-autopaikka) joten eipä kovinkaan suurta hinnaneroa ole laatuakkuihin...

silti eroja

Biltemakin myy erilaisia akkuja. Toiset ovat selkeästi startti-akkuja ja sitten on niitä "vapaa-ajan akkuja".

11€ vastaa lähes 70 markkaa. Markka-aikana sillä oli jollekin merkitystä.

rahaa se on senttikin,

mutta jos hankit hupiakun 3-4 vuodeksi, niin
vuotta kohden säästö on mielestäni mitätön suhteessa siihen, että sähköt pelaisivat paremmin... ;-)

Vaan...

...eivät pelaa yhtään sen paremmin? Oman kokemukseni perusteella sellaista eroa ei ole, että sen 3-4 vuoden aikana huomaisi sähköjen pelaavan paremmin tai huonommin Bilteman akuilla tai "merkkiakuilla". Olen ajatellut, että merkkiakun voi ehkä perustella pidemmällä kestoiällä eli vuosikustannusten pitäisi olla samat, jotta merkkiakku kannattaisi.

useampi akku

Katselin Bilteman luettelosta akkuja ja tuli mieleen, että mitäs jos korvaisi 2-akkujärjestelmässä yhden 100 Ah akun kahdella rinnankytketyllä 60 Ah:n akulla, nämä siis molemmat hupiakkuja. Lisäksi olisi erillinen starttiakku. Hyvänä puolena olisi helpompi käsiteltävyys painon kannalta ja tilaa eivät 2x60 Ah vie paljonkaan enemmän kuin yksi iso akku. Lisäksi 60 Ah akkujen kpl-hinta on varsin edullinen. Onko kellään kokemusta ja varsinkin negatiivistä sellaista?

Ostin

...3kpl. 80Ah akkuja 2-akku järjestelmään ja totesin että Volvon laturi ei riitä lataamaan niitä täyteen.

Epäsuoraa kokemusta

Ystävä- ja tuttavapiirissä on useita veneitä joissa on käytössä kuvaamasi ratkaisu, eli 2 * 60 Ah halvimmat mahdolliset akut ns. hupipuolella. Jakodiodilla erotetussa 2-akkujärjestelmässä tuon hupipuolen jännitettä ja lataustasoa ei pysty seuraamaan ilman erillistä mittaria. Kun tämä mittari useimmista veneistä puuttuu, tulee hupiakut käytännössä usein purettua liian tyhjiksi joka lyhentää niiden ikää tuntuvasti.
2 - 3 vuoden välein sitten vaihdetaan kypsyneet akut uusiin. 60 Ah:n akkuja on lisäksi helpompi ja mukavampi käsitellä kuin suurempia, ja nehän ovat niitä tarjousakkuja hintansa puolesta, eli halvimpia mahdollisia.
Toivottavasti laturisi teho riittää 2 * 60 Ah:n riittävään lataamiseen. Muussa tapauksessa löydät varmaan myös 50 tai 55 Ah:n tarjousakkuja.
Tähän systeemiin ovat tyytyväisiä ne jotka sitä käyttävät. Edullinen ja huoleton tapa.

Laturin tehon riittävyys

Minulla on laturin teho 55 A. Jostakin jenkkinettisivulta luin, että laturin teho pitäisi minimissään olla 25% koko ladattavasta akkukapasiteetistä. Täten 55 A:n laturilla pitäisi saada 220 Ah:n akut täyteen. Kaava ei huomioi latausaikaa (kuin ehkä välillisesti), joten se lienee ihan kokemusperäinen arvo ja ilmeisesti moottoriveneille. Jos starttiakku on 75 Ah ja 2xhupiakut 120 Ah, yht. siis 195 Ah, laturi olisi riittävän kokoinen. Hupiakut voisivat siis olla jopa 2x75 Ah. Paras vaihtoehto kai olisi, että hupiakut ovat molemmat samanlaiset vapaa-ajan tai venekäyttöön soveltuvat akut.

55 Ah pitäisi riittää

Starttiakku on käytännössä aina täysi. Kesäaikana lämmintä moottoria startatessa ei tarvita montaa Ah/käynnistys. Näinollen on laturin koko kapasiteetti hupiakkujen käytössä.
Harkitsemasi ratkaisu 2*75 Ah on mahdollinen.
Hupiakkujen jännitteenmittari on suositeltava investointi. Tuollainen kalibroitu tarkka jännitemittari ei ihmeitä sähkötarvikeliikkeessä maksa, ja sen hyöty on se että pystyy tarkkailemaan hupiakkujen varaustilaa kohtalaisesti esimerkiksi viikonlopun aikana. Kokemuksen kautta oppii kohtuullisen nopeasti määrittelemään akkujen varaustilan jännitemittarista kuormitusjännitteestäkin. Tarkka mittaustapa on lepojännite, mutta kun esimerkiksi jääkaappi pysähtyy niin jännitteen muutoksesta ja sen nopeudesta pystyy yhtä ja toista päättelemään. Varsinkin kun vielä alussa mittaa akkunesteen ominaispainoa samalla.

Samoilla linjoilla

Minulla on analoginen volttimittari kytkettynä sähkökeskuksen plus ja miinus-siltojen väliin joten se kertoo aina pääkytkimellä valitun akun jännitteen. Koska sen tarkkuus ei ole riittävä, mittaan vielä yleismittarilla hupiakun jännitettä suoraan navoista jopa päivittäin. Hupiakku on huoltovapaata tyyppiä, joten akkunesteen ominaispainon mittaus on ilmeisesti mahdotonta. Johtopäätös akun tilasta pitää vetää jännitemittauksesta.

akut vaihdettu!

Herttoniemen akkupiste: Exide Nautilus 75Ah. 60€ kpl ja hyvin pelittää...
 /   /  /  / Uudet akut

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta