hormonit

ja adhd

Luin eräältä nettisivulta että tytöillä voi adhd puhjeta vasta murrosiässä, sillä olisi selitettävissä mm. se että ala-asteella menee kaikki hyvin eikä ole mitään ongelmia mutta vasta ylä-asteella ja lukiossa alkavat keskittymishäiriöt. Hormoneilla olisi tämän kanssa tekemistä. Onko tämä kovin yleistä? Voiko tulla teini-iässä adhd, vaikka ei ole koskaan ollut vaikeuksia oppia lukemaan tai kirjoittamaan ja on ollut paras oppilas luokassa? Miten tätä voi hoitaa?

5

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen

      En usko, että ADHD voisi puhjeta murrosiässä. Diagnostisissa kriteereissä on, että oireet alkaneet ennen 7 vuoden ikää. Tyttöjen ADHD on kuitenkin yleensä erilainen, kuin pojilla. Pojilla on usein päälimmäisenä hyperaktiivisuus ja tytöillä haaveiluihin vajoaminen, joka vaikeuttaa oppimistuloksia.

      Oma hyperaktiivinen poikani suoritti koko ala-asteen "vasemmalla kädellä, silmät kiinni" erinomaisin arvosanoin. Jos epäilet tytölle puhjenneen ADHD:n murrosiässä, asia saatta olla se, että hänellä on ollut se koko ajan, mutta oireisiin ei olla kiinnitetty huomiota, koska oppimisessa ei ole ollut ongelmia.

      Ala-aste saattaa olla älykkäämmille ja hahmotushäiriöttömille ADHD:ille niin helppo, ettei heidän tarvitse varsinaisesti opiskella niitä asioita. Yläaste ja varsinkin lukio on jo niin eri luokkaa, ettei niistä selviä ilman opiskelua.

      Ja kyllähän pelkkä murrosikäisen hormonimyrsky voi tuoda tullessaan keskittymisvaikeuksia.

      • poika 14v

        Olen huomannut että mulla on vaikeaa keskittyä tunneilla ja mulla on pakko mielle rummuttaa tunnilla,en pysy kauaa paikalla ja en pysy kärryllä tunnilla eihän mulla oo adhd?


    • olla tavallista

      rajumpi murrosikä?

    • yleensä nokkelia

      Hei! Monet ADHD:t ovat tosi eteviä, jos heillä ei ole oppimishäiriötä. Oma lapseni on hyvä koulussa vain ylivilkas. He kun ovat kerkiäväisiä, niin tietoakin tulee matkan varreltä paljon.

    • ADHD vai ei-ADHD?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe