Miten tienata rahaa?

fawsie

Jotta voisin suunnitelmiani toteuttaa parin vuoden kuluttua pitäisi nyt aloitella rahan tienaaminen, jotta olisi riittävästi rahaa kasassa myöhemmin. En vain keksi mitään tapaa tienata rahaa, 15-vuotias kun vasta olen.
Kaikki turhat ja vähemmänkin turhat tavarat on kirppiksillä myyty ja kotitöistä en edes kehtaa maksua pyytää, suhteellisen köyhästä perheestä kun olen ja jos saan euron jokaisesta tyhjennetystä roskiksesta se on sitten jostain muusta välttämättömästä pois.
Lehtien jakoa olen miettinyt, mutta kaikki alueet tässä lähistöllä ovat jo kauan olleet varattuina ja olen kaverilta kuullut tuon olevan hankalaa hommaa - välillä on mainoksia niin paljon että pakko autolla niitä jakaa, eikä itselläni ole tällaiseen mitään mahdollisuutta. Tästäkin saa toki lisää kertoa.

Pääseekö tämän ikäisenä mihinkään töihin vai missä menee ns. raja? Minne? Mistä kannattaisi kysellä?

39

16074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinua

      Rivien välistä näkee, että et ole 15 vaan ainakin 45.

      • fawsie

        ..voisin ottaa tuon kohteliaisuutena. ^_^
        En kyllä näe mitä ideaa minulla olisi kysellä tienausvinkkejä 15-vuotiaalle jos itse olisin 45 (joka muuten helpottaisi tätäkin asiaa suunnattomasti, pääsisi oikeisiinkin töihin, tai ainakin voisin päästä)? Mutta usko mitä uskot, pääasia on että tarvitsen kuitenkin niitä vinkkejä kerätä rahaa 15-vuotiaana tai siitä pari vuotta vanhempana, pari vuotta kun tässä on aikaa kerätä rahaa.


    • mmmhg

      koirista ja muista eläimistä?Voisit mennä vaikka dogsitterkouluun,siitä saa ihan kivasti rahaa:)

    • mars

      Oletko miettinyt kesätöitä?Nyt se on jo myöhäistä mutta itse olin kesätöissä eräällä maatilalla ja tienasin 6.5€h eli noin 1000€ kk ja vähä alle 2500€ koko kesänä.(Itsekin 15v). Kannattaa reippaasti kysellä ja soitella erilaisiin yrityksiin, kauppoihin, maatiloille jne.Mansikoita pääsisit ainakin kerämään.Kysele jo kevät talvella itsellesi tulevaksi kesäksi töitä.Ei ne puhelimen välityksellä syö. Esim kysy vaikka TET- paikastasi töitä. Joiltakin tehtailta saa "iltatöitä" eli viet kotiisi erilaisia osia ym joita sitten kokouilet ja jos olet näppärä sormistasi silläkin tienaa ihan kivasti. Kannattaa kysellä erilaisista paikoista.

    • Joo-ops...

      ..keinoja, vaikka millä mitalla. Esim. puhelinmyynti (en tiedä tartteeko olla 18v.) mutta tarkkana kannattaa olla paikan valinnassa, 15v. saa ajaa jo mopoa joten pitzaskootteri kutsuu. Myös varastoapulaisia voi tarvita yllättävissäkin paikoissa. Ja ehdottomasti kannattaa jalkaantua ja kierrellä eri paikoissa ihan vanhanaikaisesti kyselemässä töiden perään, esim. McDonalds (ja muutkin ruokapaikat) voi ihan hyvin palkata jo sun ikäsiä.

      Yks mikä kannattaa kanssa on sellanen että etsit käsiisi kaupungin nuorisotyövaltuutetun tai jonkun joka niistä asioista siellä tietää. Nuokkarilta hyvä aloittaa. Kerrot että haluut alkaa järkkää bileitä. Teet kaupungin kanssa diilin että ne korvaa jos tulee takkiin. Ja sit eiku yrittämään. Kannattaa hommata sellanen 5-10 ihmisen porukka autteleen kaikessa lipunmyynnissä sun muussa. Tehtiin tätä JKL:ssä ja siellä jäi rahaa käteen sellanen 500-1000€/partyt joten kyl se pidemmän päälle kannattaa jos saa vaan porukkaa käymään tarpeeks. Jos intoa löytyy niin voi itse siinä samalla kokeilla vaikka dj:nä. Monet dj:t alottanut just 15v:nä.

      Lykkyä pyttyyn!!! Hyvä nähdä muutakin kuin sitä paljon parjattua laiskaa nuorisoa.

      • rahhaa

        oon ollu 14 vuotiaasta asti kesätöissä ja 16 aloin tehdä iltatöitä koulun ohella kaupassa. hyvät iltalisät.....ja oon säästäny suuren osan rahoista...nyt ei oo rahahuolia ku alkaa itsenäistyminen.


    • Merika

      15-vuotias saa olla osa-aikatöissä, joten voit tarjoutua vaikka kauppa-apulaiseksi hyllyjä täyttämään tai inventaarioita tekemään tai pizzakuskiksi kuten joku jo ehdottikin. Lapsenvahtikeikat ja koiranulkoilutukset on kans sopivia sun ikäiselle. Jos et ole nirso työn suhteen, niin syksyllähän riittää haravoitavaa jne. Myös jotkut vanhukset voi tarvita kauppa-apua jne. Laita vaikka ilmoituksia kauppojen seinälle ja käy työkkärissäkin kyselemässä. Omalla aktiivisuudella saat varmasti töitä. Onnea matkaan!

    • fawsie

      Erittäin paljon kiitoksia vinkeistä, olipa aivan päässyt unohtumaan mm. se seikka että minähän itseasiassa olen käynyt pari vuotta sitten dogsitterkurssin.. Ehkäpä etsin vanhan korttini jostain ja aktivoidun sen suhteen, vaikkakaan koirat eivät enää ihan se juttu minulle olekaan, omassa koirassa tarpeeksi puuhaa..

      TET-viikotkin lähestyvät, heti kun itselleni jostain löydän paikan (jos löydän muun kuin isän yrityksen..) täytyy siis sieltä myös kesätöitä kysyä. Tosin olen suunnitellut meneväni johonkin kouluun sillä muut minua kiinnostavat paikat eivät valitettavasti TET-oppilaita voi ottaa.. Eli siinä tapauksessa en kesätöitä sieltä kauheasti voisi kysyä.

      Joku mainitsi olleensa kaupassa 16-vuotiaana töissä, miten se on mahdollista, eikö pitäisi vähintään 18-vuotias olla? Kun ottaa huomioon, että lähes kaupassa kuin kaupassa täytyy myydä alkoholia/tupakkaa eikä sitä ymmärtääkseni alaikäinen saa myydä.. Ai mutta taisitkin puhua muista kuin elintarvikekaupoista?

      • Mr.joku

        Muutama vuosi ilman yhtään viestiä


      • random8
        Mr.joku kirjoitti:

        Muutama vuosi ilman yhtään viestiä

        Tru dat


      • Oon vähän myöhässä mutta iltapäivätöissä ja viikonloppu töissä voi olla 15 vuotiaasta asti


    • uteliasjunnu

      mitäs sulle nyt kuuluu?

    • 13v

      mä oon 13v ja haluisin saada vähän rahaa, yritän kerätä rahaa, että kun olen 18v, voin ostaa oman kämpän,mut tietäiskö kukaan miten, voiks täs iäs mennä johonki töihin, ei varmaan, jos keksitte jotain, pliis ilmottakaa

      • aivoooja

        No jaa.. 5 vuodessa tienaat helposti rahat omaan kämppään...


    • Neropatti:-)

      EI SITÄ RAHAA KERÄTÄ, vaan seen eteen tehdään TÖITÄ!!!

    • university of unicorn

      En ihan ymmärrä tuota kotityöraha juttua. Eihän sitä kun asutaan yksin kukaan ole maksamassa. Kyllä ne pyykit ja tiskit ilman rahaa hoitua. Onneksi sinulle ei makseta, etkä itse kinua niistä rahaa.

    • Hesaobest

      Ei lehtien jakelu mitään raskasta ole että autoa ei tarvitse. Siihe menee vaa jonkin verran aikaa

    • Anonyymi

      Itse sain aivan mahtavan idean miten saada rahaa. Tarvitset ainoastaan tarpeeksi tyhmiä asiakkaita (7v pikku tytöt on tyhmiä). Esitä myyväsi instagramissa tyhmille lapsille harvinaisia litle pet soppeja joiden väität olevan järjettömän harvinaisia ja pyydä niistä 50e. Ne lähettää sulle rahat ja sitte et lähetäkkää tuotetta koska sitähän sulla ei oo koskaan ollutkaan. Hahahaaahaa! Julmaa mutta saatpahan rahaa

    • Anonyymi

      Minä olen tehnyt töitä 14v 64 vuoteen aloitin kuusen istutuksella silloin pömo sanoi saat sitten 65v kansaneläkettä ei ole senttiäkään näkynyt. 16 v ostin oman moorroripyörän ja 18v oman auton mutta työtä on pitänyt tehdä ja älyttömiä veroja maksaa. Nyt on viimeinen neljännes menossa.

    • Anonyymi

      Vaikkakin keskustelu on jo vanha, niin löysin hyviä vinkkejä lisätulojen tienaamiseen tältä sivulta.
      https://opivaurastumaan.fi/mista-rahaa/
      Rahaa pystyy tienaamaan lopulta melko helposti hieman lisää tai miksei enemmänkin. Viitseliäisyys on kaikki kaikessa. Etenkin tuo Freelancer toiminta sai minut aktivoitumaan ja tuotan sisältöä erilaisille yrityksille. Sillä pystyn tienaamaan 10-20 euroa tunnilta. Kannattaa siis kokeilla muutakin kuin perinteistä työnhakua.

    • Anonyymi

      mene hyvä ihminen töihin! niin tehtiin meidän nuoruudessa, vuonna 1960-luvulla. silloin oli jo 5 vuotiaat kaskeamassa metsää yötä päivää viikon putkeen nokisissa vaatteissa ja nälässä. kyllä on mennyt omituiseksi kun tänäpäivänä 15 vuotiaat kinuaa vanhoilta heidän vaivalla keröännrilöä rahoja. silloin kun minä olin 15 yksi markka oli jo paljon, ja nyt ei riitä vaikka nuori omistaisi koko maan ja miljoonien eurojen omaisuuden

      KUN EI MEITÄ 60 LUVUN NUORIA ENÄÄ KUNNIOITETA

      • Anonyymi

        Mitä sie pedopappa täällä nuorten puolella teet? Harhailet vanhoihin aloituksiin lapsista materiaalia etsisessä? Lääkketkö unohtui taas kun ei ole aivot nykyajassa?


    • Anonyymi

      Tyhjiä pulloja ja tölkejä keräämään,vuodessa kasvaa suurta.toisessa vuodessa lisää.fillari käytöön vaan ja kaikki vapaa aika pyöräilee,puloja etsien.Kunto kasvaa ja et kerkii pahaa tehdä kun pyörän päällä olet kaikki vapaasi.

    • Anonyymi

      Yksi hyvä ja helppo tapa tienata on laittaa vähällä käytöllä oleva läppäri tai pöytäkone louhimaan krypotovaluuttoja sillä aikaa kun niitä ei käytä. Itse olen testannut monia eri helppokäyttöisiä koneelle asennettavia alustoja ja ehdottomasti helppokäyttöisimmäksi ja luotettavimmaksi on osoittautunut https://www.cudominer.com/?a=mqznmBi-p . Kannattaa ladata ja laittaa kone louhimaan. Mikään hurjan nopea tapa tämä ei ole mutta viikoissa ja kuukausissa alkaa kuitenkin kertyä ihan oikeasti rahaa. Rahat voi siirtää omaan Wallettiin eli lompakkoon, jossa ehdottomasti suositeltavin on suomalainen https://app.coinmotion.com/en/register/signup?referral_code=27130349592916132774 , josta sitten helposti siirtää rahat omalle pankkitilille. Helppoa kuin heinänteko!

    • Anonyymi

      Ite oon 15v ja kerännyt jo 7000€ omaa rahaa

    • Anonyymi

      Minä olin jo 11-vuotiaana kukkakaupan lähettinä. Ei tietenkään verokortilla, mutta kuitenkin tein työtä tämän kukkakaupan hyväksi ja sain siitä vähän taskurahaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kannattaa mennä esim kesätöihin hakemaan! Just toi kirppis on kans tosi hyvä kuha et kaikkii kamojas pois myy. Jos vanhemmillesi käy voisithan alkaa vaikka myymään jotai leipomista herkkuja. Ja öö ei tuu enempää näin nopee mielee

    • Anonyymi

      Haravoi pihaa, minä haravoin tänään pihan ja saan 20 euroa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Voisiko joku kertoa miten saan ainakin 330€

    • Anonyymi

      Olisiko jollain teistä halua ostaa Nike kengät

    • Anonyymi

      Haluaisiko joku teistä ostaa Nike kengät

    • Anonyymi

      Minä voin kertoa helpon tavan ansaita rahaa.
      Laita minulle sähköposti osoitteesi. Tätä alustaa on käytetty jo 6 vuotta ja meitä tiimissä kohta 100 ihmistä. Kun olen saanut sähköpostiosoitteesi ja 50€ bitcoineina kerron sinulle lisää ja pääset meidän perheeseen

      bc1qddh9hf37vxx7avyds67gs8k294v4e9yn3dhxzj

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3841
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3625
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3602
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2271
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2229
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1766
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1433
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe