Kielijänteen leikkaus

Lottis

Meidän kolme vuotiaalle neidille hammashoitaja ilmoitti, että kielen alla oleva jänne täytyisi katkaista koska se on liian kireä. Tyttäreni ei hammashoitajan mukaan opi sanomaan R-kirjainta.

Onko kellään kokemusta vastaavasta leikkauksesta? Onko toimenpiteenä kivulias? Auttaako jänteen katkaisu puheeseen?

15

10607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitee +4

      en vielä uskoisi hammashoitajaan vaan ottaisin yhteyttä puheterapeuttiin. kielijumpalla ja venyttelyllä voi ongelma ratketa varsinkin kun treeni aloitetaan noin pienenä. monessa muussakin kirjaimessa kielen olisi noustava hammaskaareen joten puhe voi olla todella epäselvää. pyydä lähete neuvolan lääkäriltä alueesi keskussairaalaan jos ei terpparissa omaa terapeuttia ole, voi olla että myös kunnalla on oma terapeutti. jos terapeuttia ei ole olisi maksusitoumus yksityiselle ainakin annettava tutkimuskäyntiä varten.

      leikkaukseen onneksi lähdetään harvoin ja muuta kokeillaan ensin. ei se mikään nopeaan paraneva pikkujuttu ole! kuitenki jos se todella on aiheellista niin aina pienemmälle helpompi tehdä ja paranee nopeammin. lisäksi pääsee harjoittelemaan puhetta nopeammin ja voi aloittaa koulutien moinen vaihe takanaan.

      • Lottis

        Kiitos neuvoista! Tuntuu, että tämä kyseinen hammashoitaja antaa välillä muutenkin outoja lausuntoja ja neuvoja. Olin itsekin miettinyt tuota kielijumppaa.

        Täytyy ottaa yhteyttä neuvolaan ja kysyä puheterapiasta! En todellakaan anna leikata tytärtäni, ainakaan vielä. Ennemmin lempeämpiä konsteja, vaikka ne voivat ollakin pidempi aikaisia ja aikaa vievempiä.


    • vuosia sitten

      Meidän pojalla todettiin kireä kielijänne jo vauvana. Poika oli n. vuoden ikäinen kun lääkäri "napsaisi" jänteen. Tämä tapahtui ihan neuvolassa, ilman mitään puudutusta yms. Se oli helppo juttu; verta ei juuri tullut, lapsi itki hetken aikaa ja se oli siinä. Syönti sujui normaalisti jo samana iltana.

      Tämä meidän neuvolan tapa toimia on varmaan erikoinen eikä näin tehdään missään muualla. Kielijänne leikataan sairaalassa.

      • jenni

        tytöllä tiukka kielijänne huomattiin 6kk hammashoitajalla ja muutaman viikonpäästä sen katkaisi erikoishammaslääkäri, myöskin ilman puudutusta hammasoitolassa.Tyttö itki hetken, verta tuli vähän aikaa ja n tunnin kuluttua söi tissiä ihan normaalisti.Mulla itselläni se on katkaistu aika isona r-ongelmien takia myös hammaslääkärissä


      • Lottis
        jenni kirjoitti:

        tytöllä tiukka kielijänne huomattiin 6kk hammashoitajalla ja muutaman viikonpäästä sen katkaisi erikoishammaslääkäri, myöskin ilman puudutusta hammasoitolassa.Tyttö itki hetken, verta tuli vähän aikaa ja n tunnin kuluttua söi tissiä ihan normaalisti.Mulla itselläni se on katkaistu aika isona r-ongelmien takia myös hammaslääkärissä

        Miten se kielijänteen leikkaus vaikutti sinun puheeseen? Onnistuuko R-kirjaimen sanominen?

        Olen itse sitä mieltä, että tytärtäni ei näin pienenä vielä leikelle jos ei ole hengestä kysymys. Ja tästä jänteen leikkaamisesta olen kuullut sekä vastaan että puolesta olevia mielipiteitä. Eräälläkin olisi pitänyt lapsena leikata jänne poikki mutta äiti ei antanut. Nyt nuorena miehenä hän sanoo silti R-kirjaimen täydellisesti.


      • kokemus
        Lottis kirjoitti:

        Miten se kielijänteen leikkaus vaikutti sinun puheeseen? Onnistuuko R-kirjaimen sanominen?

        Olen itse sitä mieltä, että tytärtäni ei näin pienenä vielä leikelle jos ei ole hengestä kysymys. Ja tästä jänteen leikkaamisesta olen kuullut sekä vastaan että puolesta olevia mielipiteitä. Eräälläkin olisi pitänyt lapsena leikata jänne poikki mutta äiti ei antanut. Nyt nuorena miehenä hän sanoo silti R-kirjaimen täydellisesti.

        Olen nyt päälle 30-kymppinen ja minulta on 3-vuotiaana leikattu kielijänne, koska en saanut sanotuksi mitään muutakuin muminaa ja kuulemma leikkauksen jälkeen puhuin sitten kuin papupata...
        Tänä päivänä sujuu r ja s:t leikiten.


      • jenni
        Lottis kirjoitti:

        Miten se kielijänteen leikkaus vaikutti sinun puheeseen? Onnistuuko R-kirjaimen sanominen?

        Olen itse sitä mieltä, että tytärtäni ei näin pienenä vielä leikelle jos ei ole hengestä kysymys. Ja tästä jänteen leikkaamisesta olen kuullut sekä vastaan että puolesta olevia mielipiteitä. Eräälläkin olisi pitänyt lapsena leikata jänne poikki mutta äiti ei antanut. Nyt nuorena miehenä hän sanoo silti R-kirjaimen täydellisesti.

        nykyisin kyllä tulee kaikki kirjaimet:) en muista kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen r- alkoi sujua.kavin kyllä puheterapeutilla alkuluokilla koulussa.


    • Meillä myös

      Kaksi ja puoli vuotiaana leikattiin meidän tytöltä kielijänne, kun puheen kehitys jämähti paikalleen puoleksi vuodeksi. Kysyin silloin itse neuvolan lääkäriltä mielipidettä ja kehoitti menemään yksityiselle erikoislääkärille, kun meillä oli vakuutus.
      Toimenpide tehtiin nukutuksessa, kun samalla huuhdottiin korvat (tytöllä vaikku rakenteeltaan sellaista, ettei valu lainkaan ulos).
      Samana päivänä suositeltiin syötävän jäätelöä. Seuraavana päivänä ei ollut enää kipeä, paitsi sitten kun tyttö innostui leikkimään kunnolla ulostulevalla kielellään, hieman kipeytyi...
      Sen huomasin, että puhe näytti helpottuvan huomattavasti ja kehitys oli suuri, kun sanavarasto oli päässä valmiina.
      Sitä en tiedä, miten tuohon R:ään ja S:ään auttaa, kun ei tyttäremme (viikon päästä 4-v.) osaa tuota R:ää, S kyllä tulee nätisti...

    • huolestunut1

      Minkä ikäinen lapsesi on?
      Kysyn siksi kun meidän lapsi on vuoden ikäinen ja minusta kielijänne on liian kireä eikä sille ole vieläkään tehty mitään...

      • hoitsu788

        Kannattaa itse olla aktiivinen ja vaatia leikkaamaan kireä kielijänne,se on paljon helpompi lapselle mitä pienempänä se leikataan.Ei tarvitse laukkoa sen asian kanssa sitten puheterapeuteilla ym.
        Se on helppo toimenpide.
        Uskon ,että lapselle on rankempaa juosta terapeutilla ym,kuin nipsaista jänne poikki!


    • äiti -74

      Meillä pojan kielijänne on kireä, otin asian puheeksi puheterapeutilla johon aikoinaan otin itse yhteyttä, ja hän laittoi asian omalle terv.kesk. lääkärille joka hoitaa tapauksia, kaikki lääkärit ei tee näitä leikkauksia. Olemme nyt menossa arvioitiin ja olen jo sanonut ettei onnistu puudutuksessa.

    • dddd

      ite olin kielijänteen leikaukses tänää, itse leikkaus ei tehnyt kipeää mutta kun puudutus lähti pois se oli täyttä tuskaa, kunnes pääsin kotiin ottamaan särkylääkkeen :)

    • nukutuksessa

      Kuopukselta leikattiin 5-vuotiaana kireä kielijänne. Terkkari kiinnitti huomiota kireään kielijänteeseen ja äänneongelmiin (erit. R) ja kirjoitti lähetteen puheterapeutille. Puheterapeutti suositteli kielijänteen katkaisua. Koska kuopus olil jo 5 v., kielijänteen katkaisu tehtiin nukutuksessa (ei olisi kuulemma onnistunut puudutuksessa).

      Leikkaus on helpottanut R-kirjaimen ääntämystä, mutta ei se kyllä vieläkään tule aina oikein... muut äännevirheet ovat korjautuneet.

    • Mummoikäinen äiti

      Nyt jo aikuisen poikani (yli 40 v) lapsuudessa häntä käytettiin esikouluikäisenä puheopettajalla monen monta kertaa, kun ärrä ei onnistunut millään. Sitten asia unohdettiin ja totuimme ärrävikaan. Hänen ollessaan 15-vuotias koululääkäri sitten käski pojan avata suunsa. Kielijänne katkaistiin ja poika oppi sanomaan parissa viikossa oikeanlaisen ärrän. Ns. tremulaattori oli apuna aluksi. Hänen motivaationsa oppia ärrä oli todella korkea. - Siihen aikaan tämä vika ei ilmeisesti tullut edes kaikkien terveydenhoidon ammattilaisten mieleenkään.

    • ---

      Itse olen 17 vuotias poika ja oma kielijänteeni leikattiin eilen. Operaatio oli sinänsä pieni, puuduttivat ja sen jälkeen ilmeisesti veitsellä leikkelivät, en halunnut nähdä leikkausvälinettä. 3 tikkiä laittoivat sen jälkeen, sanoivat että sulavat pois itsestään viikossa. Sen jälkeen pääsin kotia, mutta puudutuksen vaikutus kun loppui niin helevata soikoon sitä kivun määrää.. en kyennyt sylkemään, nielemään tai puhumaan. Onneksi ei ole kipeä enää, paitsi puhuessa kun kieli liikkuu niin tekee kipeää. Syöminen on tosi vaivalloista tälläkin hetkellä, esimerkiksi banaanitkin pitää soseuttaa kokonaan jotta ne pystyy jotenkun syömään. Harmittaa kun juuri näin joulun alla kävi näin, taitaaa jäädä kinkut syömättä :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe