Silmarillion?

Curufinwë

Saako täällä keskustella myös silmarillionista? Onhan tämä pääasiassa TSH-palsta, mutta täällä saattaisi olla kiinnostuneita myös tästä teoksesta. Älkää lukeko jos mielestänne ei saa, muut vastailkaa olis kiva vaihtaa mielipiteitä tästä asiasta. Lähinnä etsin niitä, jotka tunnistavat nimen, mutta kirjaa tuntemattomatkin saavat tietysti esittää "mielipiteitään".

14

2806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nallukka

      No totta kai täällä saa keskustella silmarillionista. Parempaa puhelua se on kuin "Elijah on söpö".
      Itse en ole kyseistä kirjaa vielä lukenut. Mietin vain, että luenko ensin silmarillionin vai keskeneräisten tarujen kirjan. Mielipiteitä tästä jutusta??? kiitos

      • Curufinwë

        Luulen et sillä ei ole kauheesti merkitystä, mut ehkä kannattais lukee silmarillion ensin, sit tuntee koko historian aika paljo paremmin. Ehkä näin.


      • Sori

        Anteeksi äärimmäisen tyhmä kysymykseni, mutta mikä on Silmarillion? Siihen nimeen olen törmännyt jo usein, mutta vieläkään en oikein tajua...


      • Saruman 4 eVer
        Sori kirjoitti:

        Anteeksi äärimmäisen tyhmä kysymykseni, mutta mikä on Silmarillion? Siihen nimeen olen törmännyt jo usein, mutta vieläkään en oikein tajua...

        Silmarillion on jonkinlainen Keski-maan raamattu, eli siinä Tolkien kertoo luomiskertomuksesta eteenpäin vaiheittain Ardan historiasta läpi Aikojen (Ajat ennen Aikoja, 1. Aika, 2. Aika ja jotain 3. Ajan kuvioista). Teos on kirjoitettu melko yleistävään ja nopeasti etenevään tyyliin, eikä se ole henkilökuvauksia kovinkaan syvällisesti antava. Kirja jättää kuitenkin paljon lukijan mielikuvitukselle pähkäiltävää.

        Joka tapauksessa mielestäni kirja on EHDOTON jokaiselle Taru Sormusten Herra-fanille, sillä se luo niin mahtavan ja tärkeän pohjan koko miljöölle johon tarina sijoittuu. Se antaa kattavan kuvauksen Keski-maan historiasta, sen jumalolennoista ja näiden taustoista, kattavan kuvauksen haltioiden eri vaiheista monine sotineen, Numenorin taustat ja paljon muuta.

        Ehdoton must.


    • Milli

      Kirja itsessään on ihan hyvä, joskin sekava...

      • Curufinwë

        Se on joo aika sekava, nimiä on paljon. Ei se ehkä kirjana ole niin hyvä mut asiasta innostuneena ihan kiva lukea, löytää TSH:stakin paljon uutta.


      • Azaghal
        Curufinwë kirjoitti:

        Se on joo aika sekava, nimiä on paljon. Ei se ehkä kirjana ole niin hyvä mut asiasta innostuneena ihan kiva lukea, löytää TSH:stakin paljon uutta.

        Tamahan on huomattavasti raskaampi TSHn verrattuna. Kerrontatyyli muistuttaa huomattavasti vanhoja mytologioita, ja muutenkin kirja vaatii keskittymista. Suosittelisin varautumaan useampaan lukukertaan.

        Tolkienhan itse piti Silmarillionia paateoksenaan, eika elinaikanaan onnistunut viilaamaan sita lopulliseen muotoonsa.


      • ada
        Azaghal kirjoitti:

        Tamahan on huomattavasti raskaampi TSHn verrattuna. Kerrontatyyli muistuttaa huomattavasti vanhoja mytologioita, ja muutenkin kirja vaatii keskittymista. Suosittelisin varautumaan useampaan lukukertaan.

        Tolkienhan itse piti Silmarillionia paateoksenaan, eika elinaikanaan onnistunut viilaamaan sita lopulliseen muotoonsa.

        Miä ainakin koin Slmarillionin suurimmaksi "puutteeksi" kerronnan suoraviivaisuuden. Henkilöt jäävät etäisiksi, koska kirja kertoo enemmän henkilöiden tekemisistä kuin henkilöistä itsestään tai syistä heidän tekemisiinsä. Ainoastaan Valarista saa jotain tolkkua ensimmäisellä lukemisella. Luultavasti JRR ei saanut teosta valmiiksi, koska hänelle ominaisimmalla tyylillä siitä olisi tullut mittasuhteiltaan jotain iijokisarjan kaltaista, ja sellaistahan on hieman vaikea puristaa yksiin kansiin.


      • Curufinwë
        ada kirjoitti:

        Miä ainakin koin Slmarillionin suurimmaksi "puutteeksi" kerronnan suoraviivaisuuden. Henkilöt jäävät etäisiksi, koska kirja kertoo enemmän henkilöiden tekemisistä kuin henkilöistä itsestään tai syistä heidän tekemisiinsä. Ainoastaan Valarista saa jotain tolkkua ensimmäisellä lukemisella. Luultavasti JRR ei saanut teosta valmiiksi, koska hänelle ominaisimmalla tyylillä siitä olisi tullut mittasuhteiltaan jotain iijokisarjan kaltaista, ja sellaistahan on hieman vaikea puristaa yksiin kansiin.

        ja tästä sekavuudesta ym. puheen ollen kirja toimitettiinkin valmiiksi John Ronald Reuenin kuoleman jälkeen, ja sen esipuheessakin varoitetaan kirjan sisältävän ehkä joitain epäjohdonmukaisuuksia ja sekavuuksia. Tässä kirjassa Tolkien hahmotteli jo Ardaa ja sen historiaa ennen kuin oli julkaissut muita kirjoja, joten aika kauan kesti kirjan tekeminen.


    • Beren

      Sanokaa mitä sanotte mutta näin kaikki kirjat Tolkienin kirjat lukeneena Silmarillion ehdottomasti paras. En tiedä kuinka paljon saa irti TSH:sta ilman että on lukenut Silmarillionia ja Hobittia. Silmarillionista käy ilmi Sauronin alkuperä ja se mikä oli Sauronin suhde paljon suurempaan pahaan eli Morgothiin. Ymmärtää, jopa haltijoista paljon enemmän luettuaan S:n. Pelkän TSH:n perusteella käsitys jää kovin suppeaksi, esim. kuinka merkittävä hahmo Galadriel on? TSH-kirjassa, jopa Frodo huutaa taisteluissa muinaisen haltijakuninkaan nimeen, minua ainakin kiinnostaisi tietää miksi huutaminen antaa niin suurta voimaa, että vastustaja vapisee. Että näin!

    • silma

      Aion aloittaa Silmarillionin ellen tässä kuussa niin ensi vuoden puolella. Silmarillion on hyvä kirja, kannattaa lukea. Muiden mielipiteitä? Ennen kaikkea minkä ikäisenä luit sen ensi kerran?

    • Erulainen

      Monet ovat varmaan eri mieltä, mutta omasta mielestäni silmarillion on Se Paras. Toki ekalla lukukerralla oli hieman pakkolukemisen meininkiä, mutta toisella kerralla pidin jo todella paljon. Nyt kun olen lukenut sen kolmannen kerran, olen tullut siihen Tulokseen, että Silmarillion on jopa parempi kuin Taru...
      Lukemisessa ei ollut mitään vaikeuksia, ja koko kokonaisuudesta ei mielestäni edes oikeastaan käynyt ilmi, että se oli koottu erillisistä pätkistä...
      # Lukekaa Silmarillion!
      @

    • Mörrimurri

      Itse luin Silmarillionin ekan kerran 15-vuotiaana, ja se oli tajunnanräjäyttävä kokemus. Luin sen englanniksi 19-vuotiaana. Sen jälkeen olen rakastanut Tolkienia niin paljon, että open opetellut tengwarin ja quenyan alkeet.

      Kaunein kirja, mitä olen milloinkaan lukenut, ja ehdottomasti Tolkienin pääteos, magnum opus. Haltioiden Raamattu, josta löytyy valtavasti pohjaa ja esitiedot TSH:n hahmoille ja tapahtumille.

    • Kun ei ole Tolkien- Keski-maa tai Arda-palstaakaan niin tämä foorumi on kai se jonne tuo Silmarillion-keskustelu kuuluu. Itsekin olen tehnyt täällä juuri niin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      80
      3530
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3314
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3059
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1951
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      144
      1522
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1292
    Aihe