Itsekeskeisyys+alkoholismi

Kumpi ensin?

Olen kuullut palstalla kuvailtavan (ja itsekin oman kokemuksen kautta havainnut) alkoholisteja itsekeskeisiksi. Kumpi oli ensin? Mikä liittyy mihinkin?
- Itsekeskeinen ihminen alkoholisoituu, koska huomaa, että alkoholismi on oivallinen tekosyy pysyä yhtä itsekeskeisenä kuin on aina ennenkin ollut. Alkoholismilla voi pompottaa kaikkia läheisiään, jotka elävät riippuvuuden ehdoilla ja joutuvat sopeutumaan.
- Itsekeskeinen ihminen alkoholisoituu ja alkoholisoituminen aiheuttaa itsekeskeisyyden lisääntymistä. Riippuvuus päihteestä ylittää kaikki muut tarpeet, omat ja muiden. Itsekeskeisyys varmistaa sen, ettei kukaan tai mikään tule riippuvaisen ihmisen ja päihteen väliin. (Tämä voisi selittää miksi raitistunut alkoholisti saattaa vaihtaa riippuvuuden toiseksi, esim. himokuntoiluun)
- Epäitsekäs ihminen ei väsyy ottamaan muita huomioon. Huomaa, että päihtyneenä häneltä ei odoteta niin paljon kuin selvinpäin -> muidenhuomioimispaineet helpottuvat ja saa vapauden olla itsekeskeinen edes kännissä.

Sori, jos tuntuu, että yritän puhkianalysoida alkoholismia. Yritän vain vilpittömästi ymmärtää ilmiötä, jota lähipiirissänikin olen nähnyt, ja haluaisin tietää mitä alkoholismin taustalla oikein on. Vai juoko jeppe vain sen takia, että jeppe juo... ;)

18

6450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nobody

      Kovasti mustavalkoinen ajattelutapa sinulla... Itsekeskeisyys on huono asia ja epäitsekkyys on hyve... Hyvä itsetunto on hyvä asia minun mielestäni ja sisältää tervettä itsekkyyttä. Sitten on ihmisiä jotka "uhraavat oman elämänsä" lähimmäisilleen ja pitävät itseään epäitsekkäinä. Todellisuudessa kyse on vallankäytöstä; nämä "marttyyrit" puuttuvat lähimmäistensä elämään, ohjailevat ja "auttavat" saavuttaakseen omia päämääriään. Heille käsitys oikeasta ja väärästä on se mikä on heidän omansa.

      Alkoholistinen persoonallisuus ei usein tule toimeen itsensä ja ennenkaikkea ympäristönsä kanssa. Hän joutuu jatkuvasti kontrolloimaan ja tarkkailemaan itseään jotta saisi pidettyä koossa sen epävarman, almmuudentuntoisen, jännittävän, herkän persoonallisuuden joka hänen sisällään on. Toki kyseessä on melkoisen sisäänpäin kääntynyt paketti jota itsekkääksikin voidaan väittää. Mutta kyseessä ei ole valinta vaan jostakin syystä hänestä on tullut sellainen joskus ensi metreillä...

      Sitten kun häneen kaadetaan - useammin hän suorittaa kaatamisen itse - viinaa hän tekee rajun havainnon; kaikki estot poistuvat, on vapaa hengittämään vihdoinkin, taivaat aukeavat, kaikki on mahdollista. Tautiin on löytynyt lääke!

      Mutta löytyy siihen alkoholismiinkin lääke! Se on toinen juttu se. Pitkä prosessi mutta kannattaa. Olen sitä mieltä. Ehdottomasti. Matka jatkuu.... selevin päin.

      • Kumpi ensin?

        Kiitos viestistäsi, etenkin kuvauksesi alkoholistin luonteesta ja suhteesta ympäristöön oli hyvin valaiseva, avasi ihan uudenlaista ymmärtämystä minussa. Liekö mustavalkoisuuteni ymmärryksen puutetta, sen vuoksi täällä varmaan kyselen asioista... ;)


      • Sologdin

        kanssasi, Nobody.

        Sanot:"Alkoholistinen persoonallisuus ei usein tule toimeen itsensä ja ennenkaikkea ympäristönsä kanssa." Minä ilmaisisin asian näin: ympäristö ei hyväksy ujoa, herkkää ja naiivia ihmistä, vaan sorkkii hänen sieluaan ja elämäänsä ja tuottaa hänelle tuskaa tahallaan ja tahattomasti. Kun hän löytää alkoholin, hänestäkin tulee ympäristönsä kaltainen rehvakas remeltäjä.

        Aikanaan hän palaa, jos palaa, omaksi alkuperäiseksi itsekseen ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.


      • en jaksa enää
        Kumpi ensin? kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi, etenkin kuvauksesi alkoholistin luonteesta ja suhteesta ympäristöön oli hyvin valaiseva, avasi ihan uudenlaista ymmärtämystä minussa. Liekö mustavalkoisuuteni ymmärryksen puutetta, sen vuoksi täällä varmaan kyselen asioista... ;)

        kovasti juova siskoni tekee elämäni vaikeaksi,hän vetoaa että pitää läheisistä välittää ja piinannut minua vuosikausia.Jos sanon vähänkin vastaa alkaa huutamaan ja nimittelee kännissä.Onko joku laki joka velvottaa pitämää yhteyttä terveyttäni vaarantavaan siskooni!


      • pakko
        en jaksa enää kirjoitti:

        kovasti juova siskoni tekee elämäni vaikeaksi,hän vetoaa että pitää läheisistä välittää ja piinannut minua vuosikausia.Jos sanon vähänkin vastaa alkaa huutamaan ja nimittelee kännissä.Onko joku laki joka velvottaa pitämää yhteyttä terveyttäni vaarantavaan siskooni!

        pitää yhteyttä henkisesti epävakaaseen lähisukulaiseen!
        Tunnen tapauksia, joissa on jopa haettu lähestymiskieltoa sukulaiselle, jotta ongelma saataisiin ratkaistua!


      • calmato
        en jaksa enää kirjoitti:

        kovasti juova siskoni tekee elämäni vaikeaksi,hän vetoaa että pitää läheisistä välittää ja piinannut minua vuosikausia.Jos sanon vähänkin vastaa alkaa huutamaan ja nimittelee kännissä.Onko joku laki joka velvottaa pitämää yhteyttä terveyttäni vaarantavaan siskooni!

        Tiedän kokemuksesta, miten läheisen alkoholismi syö voimia. Tutkimusten mukaan alkoholistin läheisyydessä eläminen huonontaa myös läheisten elämänlaatua, keskimäärin näitä kärsijöitä on noin 20 kpl, kun mukaan lasketaan perhe, ystävät, työtoverit ja naapurit. Al-Anon on läheisten oma vertaistukiryhmä. Näistä ryhmistä saa apua, Al-Anon toimii myös verkossa ja keskustelu näyttää olevan vilkasta.
        Aseta rajat sisarellesi. Juopuneen kanssa ei kannata keskustella, jos ei itsekin tykkää pörrätä kännissä. Yhteydenpitoa tapaamalla ja puhelimitse siis vain selvin päin. Haukkumiset ja syyttelyt kertovat alkoholistin omasta pahasta olosta, niiden voi antaa mennä kuin vesi sorsan selästä. Sulje puhelin tai lähde pois. Sinä et ole sisaresi etkä kenenkään muunkaan laskiämpäriksi tähän maailmaan syntynyt.
        Voimia sulle toivoo "yks Al-Anonista avun saanu"t.


      • Justiina

        Liika itsekeskeisyys lienee pahasta, mutta alkoholistejakin on moneen junaan. Usein kyllä alkoholistin läheinen ihan vilpittömästi haluaa auttaa, sillä on aika kauheaa katsoa kun läheinen ihminen juo itseään hengiltä.

        Toivoisin vähän sympatiaa niillekin, jotka joutuvat kärsimään toisten alkoholismista!


    • R.T

      Puuttumatta asiaan alkoholin kannalta kommentoin lyhyesti...


      Ensinnäkin mielestäni tietty itsekkyys ja itsekeskeisyys on täysin luonnollinen piirre ihmisessä.Ei se ole sairaus.


      "- Itsekeskeinen ihminen alkoholisoituu, koska huomaa, että alkoholismi on oivallinen tekosyy pysyä yhtä itsekeskeisenä kuin on aina ennenkin ollut. "
      -miksi aidosti täysin itsekeskeinen ihminen tarvitsisi tekosyitä itsekeskeisenä olemiseen?Aidosti itsekeskeinen persoona tuskin välittää ympäristön hänelle mahdollisesti tyrkyttämistä arvoista?

      • Justiina

        Voipi olla, että aidosti itsekeskeiselle tulee ongelmia ihmissuhteissa ja voipi olla, että niitä ongelmia hoidetaan juomalla.

        Parisuhteessa kun pitää huomioida toisenkin tarpeita ja toiveita...


      • ÄrTee
        Justiina kirjoitti:

        Voipi olla, että aidosti itsekeskeiselle tulee ongelmia ihmissuhteissa ja voipi olla, että niitä ongelmia hoidetaan juomalla.

        Parisuhteessa kun pitää huomioida toisenkin tarpeita ja toiveita...

        Jopas oli vedetty vanha keskustelu esiin.Hienoa.
        Mutta olen edelleen sitä mieltä,että aidosti itsekeskeinen ihminen ei stressaa,tai hanki mieltään kaivavia ongelmia sen enempää parisuhteissa,kuin muissakaan suhteissa.Ei täysin itseriittoisen ihmisen yksinkertaisesti tarvitse välittää...tai sitten hän ei ole aidosti itseriittoinen.


      • Justiina
        ÄrTee kirjoitti:

        Jopas oli vedetty vanha keskustelu esiin.Hienoa.
        Mutta olen edelleen sitä mieltä,että aidosti itsekeskeinen ihminen ei stressaa,tai hanki mieltään kaivavia ongelmia sen enempää parisuhteissa,kuin muissakaan suhteissa.Ei täysin itseriittoisen ihmisen yksinkertaisesti tarvitse välittää...tai sitten hän ei ole aidosti itseriittoinen.

        Hei!

        Mikä on tämä termi "aidosti" itseriittoinen???
        Itsekeskeisyys nyt vaan tarkoittaa oman rakkaan napansa tuijottamista ja se on hiukan suppea näkökulma tähän maailmaan.


      • ärtee
        Justiina kirjoitti:

        Hei!

        Mikä on tämä termi "aidosti" itseriittoinen???
        Itsekeskeisyys nyt vaan tarkoittaa oman rakkaan napansa tuijottamista ja se on hiukan suppea näkökulma tähän maailmaan.

        En kommentoi itseriittoisen näkökulman suppeutta.Totesinpahan vain,että oikeasti itsekäs ihminen EI YKSINKERTAISESTI välitä muista ihmisistä,tai heidän mielipiteistään.TAI hän ei oikeasti ole itseriittoinen.
        Vastasin minulle ikäänkuin minua syyttäen jostain?En minä antanut itseriittoisuudelle mitään arvolatausta,en negatiivista enkä positiivista.Olen vain sitä mieltä,että todella itseriittoinen ihminen ei stressaa mistään ulkopuoleltaan saamastaan palautteesta.


      • Justiina
        ärtee kirjoitti:

        En kommentoi itseriittoisen näkökulman suppeutta.Totesinpahan vain,että oikeasti itsekäs ihminen EI YKSINKERTAISESTI välitä muista ihmisistä,tai heidän mielipiteistään.TAI hän ei oikeasti ole itseriittoinen.
        Vastasin minulle ikäänkuin minua syyttäen jostain?En minä antanut itseriittoisuudelle mitään arvolatausta,en negatiivista enkä positiivista.Olen vain sitä mieltä,että todella itseriittoinen ihminen ei stressaa mistään ulkopuoleltaan saamastaan palautteesta.

        Hei!

        Tässä on ehkä vähän käsitteiden sekaannusta. Itseriittoinen, itsekäs ja itsekeskeinen tarkoittavat kaikki vähän eri asioita.

        Totta kai terve itsekkyys ja terve itseluottamus ovat hyviä asioita ja ilman niitä tulee varmasti ongelmia.

        Välinpitämättömyys ei taida olla mikään hyve kylläkään. Ainakin se kuullostaa aika pahalta.

        Terveellä itsetunnolla ja itseluottamuksella kestää ulkopuolisten palautteet.


      • ärtee
        Justiina kirjoitti:

        Hei!

        Tässä on ehkä vähän käsitteiden sekaannusta. Itseriittoinen, itsekäs ja itsekeskeinen tarkoittavat kaikki vähän eri asioita.

        Totta kai terve itsekkyys ja terve itseluottamus ovat hyviä asioita ja ilman niitä tulee varmasti ongelmia.

        Välinpitämättömyys ei taida olla mikään hyve kylläkään. Ainakin se kuullostaa aika pahalta.

        Terveellä itsetunnolla ja itseluottamuksella kestää ulkopuolisten palautteet.

        usko jo,minä en ole puhumnassa siitä mikä on hyvää ja mikä pahaa.
        Tässä ei ole mistään käsitteiden sekaannuksesta kyse.

        kirjoitat

        "Totta kai terve itsekkyys ja terve itseluottamus ovat hyviä asioita ja ilman niitä tulee varmasti ongelmia."
        -olet oikeassa.

        Kirjoitat
        "Välinpitämättömyys ei taida olla mikään hyve kylläkään. Ainakin se kuullostaa aika pahalta."
        -en väittänyt hyveeksi(enkä paheeksi),vaan totesin,että täydellisen itseriittoinen ihminen on täysin "teflonia" eikä esimerkiksi alkoholisoidu toisten palautteen takia,tai toisten luomien paineiden takia.Koska muita ei käytännössä hänelle ole,kuin hän itse.


      • Justiina
        ärtee kirjoitti:

        usko jo,minä en ole puhumnassa siitä mikä on hyvää ja mikä pahaa.
        Tässä ei ole mistään käsitteiden sekaannuksesta kyse.

        kirjoitat

        "Totta kai terve itsekkyys ja terve itseluottamus ovat hyviä asioita ja ilman niitä tulee varmasti ongelmia."
        -olet oikeassa.

        Kirjoitat
        "Välinpitämättömyys ei taida olla mikään hyve kylläkään. Ainakin se kuullostaa aika pahalta."
        -en väittänyt hyveeksi(enkä paheeksi),vaan totesin,että täydellisen itseriittoinen ihminen on täysin "teflonia" eikä esimerkiksi alkoholisoidu toisten palautteen takia,tai toisten luomien paineiden takia.Koska muita ei käytännössä hänelle ole,kuin hän itse.

        Teflonia? Harva meistä on rautaa, moni taipua saa, moni omillaan oppinut ei ole toimeen tulemaan, lauloi Frederik aikoinaan. Nyt on siis rauta muuttunut tefloniksi, jassoo.

        En minä tiedä minkä takia ihmiset alkoholisoituvat ja auttaako asiassa joku "täydellinen" itseriittoisuus tai välinpitämättömyys ympäristöstä. En tiedä. Voiko kukaan olla niin itseriittoinen, ettei hänelle ole maailmassa olemassa ketään muuta kuin itsensä? Siis erakko? Varmaan on aika yksinäistä sitten...


      • ärtee...
        Justiina kirjoitti:

        Teflonia? Harva meistä on rautaa, moni taipua saa, moni omillaan oppinut ei ole toimeen tulemaan, lauloi Frederik aikoinaan. Nyt on siis rauta muuttunut tefloniksi, jassoo.

        En minä tiedä minkä takia ihmiset alkoholisoituvat ja auttaako asiassa joku "täydellinen" itseriittoisuus tai välinpitämättömyys ympäristöstä. En tiedä. Voiko kukaan olla niin itseriittoinen, ettei hänelle ole maailmassa olemassa ketään muuta kuin itsensä? Siis erakko? Varmaan on aika yksinäistä sitten...

        "En minä tiedä minkä takia ihmiset alkoholisoituvat ja auttaako asiassa joku "täydellinen" itseriittoisuus tai välinpitämättömyys ympäristöstä"
        -en minäkään.mutta tämähän oli se seikka,josta aluksi juttelemaan lähdettiin.Uskoit,että itsekäs ihminen saattaa juoda(ja alkoholisioitua)itsekkyytensä aiheuttamien tunnon tuskien takia,johon minä kommentoin,että aidosti itsekkäällä ihmisellä ei ole tunnon tuskia-tai hän ei ole aidosti itsekäs.

        Minä tiedän paljon ihan yhteiskuntaan integroituneita 100% itsekkäitä ja itseriittoisia ihmisiä,keille toiset ihmiset eivät ole yhtään mitään,heitä ei ole käytännössä olemassakaan,vaikka nämä itseriittoiset tapaukset kohtaavat kymmeniä ihmisiä päivässä esim.ansiotyön tiimoilta.


      • Justiina
        ärtee... kirjoitti:

        "En minä tiedä minkä takia ihmiset alkoholisoituvat ja auttaako asiassa joku "täydellinen" itseriittoisuus tai välinpitämättömyys ympäristöstä"
        -en minäkään.mutta tämähän oli se seikka,josta aluksi juttelemaan lähdettiin.Uskoit,että itsekäs ihminen saattaa juoda(ja alkoholisioitua)itsekkyytensä aiheuttamien tunnon tuskien takia,johon minä kommentoin,että aidosti itsekkäällä ihmisellä ei ole tunnon tuskia-tai hän ei ole aidosti itsekäs.

        Minä tiedän paljon ihan yhteiskuntaan integroituneita 100% itsekkäitä ja itseriittoisia ihmisiä,keille toiset ihmiset eivät ole yhtään mitään,heitä ei ole käytännössä olemassakaan,vaikka nämä itseriittoiset tapaukset kohtaavat kymmeniä ihmisiä päivässä esim.ansiotyön tiimoilta.

        No voi voi sanoinko minä mukamas noin. Murphyn lain mukaan viestisi ymmärretään väärin mikäli se voidaan ymmärtää väärin ja pääsääntöisesti niin käy.

        En mielestäni väittänyt mitään sellaista, että ihminen juo itsekkyytensä aiheuttamia tunnontuskia vaan lähinnä ajattelin, että ihmissuhteen ongelmat ajavat tarttumaan pulloon. Et ilmeisti ihan ymmärtänyt ajatustani tai en osannut sitä ilmaista, mutta Murphyn laki kyllä toimii aina.

        Tarkoitatko ehkä jotain sellaista, että menestyneet ovat itsekkäitä kiipijöitä, jotka eivät välitä etenkään syrjäytyneistä mitään? Menestyksen eteen täytyy tehdä myös paljon töitä.


      • ärtee
        Justiina kirjoitti:

        No voi voi sanoinko minä mukamas noin. Murphyn lain mukaan viestisi ymmärretään väärin mikäli se voidaan ymmärtää väärin ja pääsääntöisesti niin käy.

        En mielestäni väittänyt mitään sellaista, että ihminen juo itsekkyytensä aiheuttamia tunnontuskia vaan lähinnä ajattelin, että ihmissuhteen ongelmat ajavat tarttumaan pulloon. Et ilmeisti ihan ymmärtänyt ajatustani tai en osannut sitä ilmaista, mutta Murphyn laki kyllä toimii aina.

        Tarkoitatko ehkä jotain sellaista, että menestyneet ovat itsekkäitä kiipijöitä, jotka eivät välitä etenkään syrjäytyneistä mitään? Menestyksen eteen täytyy tehdä myös paljon töitä.

        Menestyksen eteen tarvitsee pääsääntöisesti tehdä töitä.Mutta en minä itsekkyyttä menestykseen liittänyt mielessäni millään lailla.
        On vain olemassa itsekkäitä ihmisiä,menestyksekkäitä ja menestymättömiä.

        Ja muuten,heihin ei vaikuta mitään,vaikka me kuinka sanoisimme "soo soo,ei saa olla itsekäs,se on kapea näkökulma elämään"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe