Fibromyalgian oireet?

Pimata

Jäsenten ja lihasten särky, jomotus, kolotus, kireys, jäykkyys, kipusäteily. Lihakset juntturassa, jumissa, tukossa. Säiden vaihtumiselle herkkyys (jo pari päivää ennen tosi kipeä olo). Levottomat jäsenet (jaloista jäytää, selästä jäytää, käsivarsista jäytää), pakko liikkua. Liikkuminen jäykistää ja tekee kipeämmäksi, mutta jos ei liiku niin jäykistyy myös ja jäsenet tulevat levottomiksi. Hieronta ei tunnu hyvältä, mutta kun joku kevyesti rutistelee esim. käsivarsia, vähän helpottaa. Venyttely sattuu aina vaan, mutta kuitenkin jotenkin helpottaa. Tuntuuko yhtään tutulta?

Montako kipupistettä löytyi? Multa löytyi 14 ja sanottiin, ettei tää ole fibromyalgiaa.

15

20958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apioni

      Itse olen sairastanut fibromyalgiaa viitisen vuotta.Silloin sain diagnoosin reumalääkäriltä.Tällä hetkellä olen kunt .tuella..odotan..eläkkeelle pääsyä. Omat kipupisteet 18/18..sairaus vaikeutunut pahaksi viimeisten kolmen vuoden aikana. Toivottavasti löydät oikean lääkärin ja diagnoosin ja tarvittavat tutkimukset. Epätietoisuudessa on vaikea elää.

    • pimata

      Oletko kuullut tai tunnetko ketään, jolla olisi samalla myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Mulla pitäisi olla lääkityksen ansiosta asia kunnossa. Ihmettelen, kuinka paljon se voisi häiritä diagnoosin tekemistä. Jossain vaiheessa sanottiin, että kivut johtuvat siitä. Yksi tapa saada potilas ulos ovesta, ettei tarvitsisi miettiä liikaa, vai mitä luulet?

      • apioni

        en tunne ketään jolla ois kilpirauhasen vajaatoiminta. Itsellä otettiin kaikki kokeet ( myös kilpirauhas). Magneettikuvat ( selkärankareumaepäily) ja kaikki mahdolliset kokeet. Kun muut sairaudet suljettiin pois. Sain viimein fibrodiagnoosin, pitävän.
        Mulle voit myös laitta sähkäriä, jos haluat.


      • sun
        apioni kirjoitti:

        en tunne ketään jolla ois kilpirauhasen vajaatoiminta. Itsellä otettiin kaikki kokeet ( myös kilpirauhas). Magneettikuvat ( selkärankareumaepäily) ja kaikki mahdolliset kokeet. Kun muut sairaudet suljettiin pois. Sain viimein fibrodiagnoosin, pitävän.
        Mulle voit myös laitta sähkäriä, jos haluat.

        oireet alkoivat?


      • ei, eiii

        Unohdin mainita, että minulla on luultavasti vajaatoiminnan aiheuttama välilevyn madaltuminen.
        Paras liikuntamuoto sekä fibroon että tuohon selkävaivaan on ollut ratsastus. Jos edes kerran viikossa pääsee hepan selkään, selkä on täysin oireeton. Mutta kaksi kertaa on jo parempi fibron oireisiin. Olisipa ainainen kesä ja kivuttomuus!


      • Mimmi

        epäilty jo vuosia sitten fibromyalgiaa. Luin sen sairauskertomuksistani. Olen saanut reumalääkäriltä nivelpsoriasisdiagnoosinkin. En tiedä onko minulla molemmat:( Ainakin lihakset ovat matalapaineella todella kipeät ja pakarat ovat kuin olisi lentänyt persuksilleen ja loukannut itsensä. Samoin kauttaaltaan lihakset ovat niin kipeät ikäänkuin olisi tehnyt äkkiseltään jotain rankkaa ruumiillista työtä ja kaikki lihakset olisivat maitohapoilla. On todettu myös tuo kysymäsi kilpirauhasen vajaatoiminta n. 8 vuotta sitten.


      • pimata
        Mimmi kirjoitti:

        epäilty jo vuosia sitten fibromyalgiaa. Luin sen sairauskertomuksistani. Olen saanut reumalääkäriltä nivelpsoriasisdiagnoosinkin. En tiedä onko minulla molemmat:( Ainakin lihakset ovat matalapaineella todella kipeät ja pakarat ovat kuin olisi lentänyt persuksilleen ja loukannut itsensä. Samoin kauttaaltaan lihakset ovat niin kipeät ikäänkuin olisi tehnyt äkkiseltään jotain rankkaa ruumiillista työtä ja kaikki lihakset olisivat maitohapoilla. On todettu myös tuo kysymäsi kilpirauhasen vajaatoiminta n. 8 vuotta sitten.

        Nivelpsoriaasiin liittyy myös herkkyys säiden vaihteluille. Tiedän, koska miehelläni on se. Mulla on se käsitys, että nivelreumaa tai nivelpsoriaasia sairastavilla esiintyy jonkin verran Sjögrenin syndroomaa, joka muistuttaa oireiltaan fibromyalgiaa. Siihen liittyy myös esim. silmien ja suun kuivuus. Sjögrenin syndroomassa tulee tiettyjä vasta-aineita vereen. Voi olla, että nuo kokeet on sulta otettu, kun on diagnoosia etsitty. Voi se tietysti olla fibroakin. Olen vähän "opiskellut", sattuneesta syystä.

        Tuo maitohapoille meno tuntuu tutulta. Lihakset ovat niin tukossa ja kireet, että liikkuminen on paitsi kivuliasta niin myös jäykkää, tönkköä.

        Puhelinajalla lääkärin kanssa keskustelin tästä kilpparin vajaatoiminna vaikutuksesta kipuihin. Hän oli sitä mieltä, että kun lääkitys on kohdallaan, ei se voi niitä aiheuttaa.


      • pimata
        sun kirjoitti:

        oireet alkoivat?

        Mun oireet alkoivat.....? Mä on ollut niin kauan kipeä, etten enää muista mistä kaikki alkoi. Ensimmäisen kerran olin kipujeni takia lääkärillä kun oli parikymppinen (nyt 53). Opiskelin Hesassa alaa, jossa käytännön työharjoittelu rasitti käsiä ja olin kova kutomaan silloin myös. Myös polvien seudut oli silloin arat. Sittemmin oireilu on ollut vaihtelevaa. Tuntuu, että raskausaikoina on ollut helpompaa. Viimeiset viisitoista vuotta ovat olleet pahemmat, ja niistä viisi viimeistä kamalia. 1996 kävin kovasti tutkimuksissa ja sitten uudelleen 2001. Tuloksena, että fibromyalgia-tyyppistä kipuilua. Minulle on määrätty lääkkeitäkin, mutta ilman selvää diagnoosia. Mulla on jonkin verran nivelkulumia, mutta lääkärin mielestä normaalin rajoissa. Mitä sekin nyt sitten tarkoittaa.

        Olen ollut aina harrastanut sekä hyötyliikuntaa että muuta liikuntaa. Olen sitten aikojen kuluessa muuttanut harrastuksiani kevyempään suuntaan. Kauan on siitä kun pystyin aerobikkaamaan.

        OLen kuullut, että jotkut tietäisivät melkein minuutilleen, miten kaikki alkoi. Mä en pysty sitä sanomaan.

        Miten muilla?


      • vajaalla menin

        Kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa nivel-ja lihassärkyä.Siksi on hyvä tarkistaa kilpirauhasarvot.


    • fibron uhri

      Sain fibrodiagnoosin noin vuosi sitten, kaikki 18 kipupistettä täyttyivät. Pari vuotta olin ravannut lääkärissä epämääräisten, paikkaa vaihtelevien kipujen takia, joille ei löytynyt mitään selitystä.

      Oireitani oli/on lihaskireydet, selkäkipu, lapojen väliset kivut, puutumiset, kuumeinen olo jne. Sittemmin tuli myös selviä nivelkipuja ja -turvotuksia eli fibron ohella on jotain muutakin reumaattista. Lääkkeenä Oxiklorin, Triptyl ja Somadril.

      • pimata

        Mulla on myös ollut kauan puutumisia erityisesti käsissä ja jalkaterissä sekä alaselässä. Liikuntatilanteissa ne lisääntyvät. Voi olla esim. osa varpaista tai sormista melkein tunnottomat. Pyöräillessä puutuvat sormet ja varpaat. Kävellessä varpaat. Mitähän sekin sitten meinaa. Joskus menee sormet ihan valkoisiksi, vaikka olisi lämmin. Talvella sormet ja varpaat on aina "jäässä".


      • Saara
        pimata kirjoitti:

        Mulla on myös ollut kauan puutumisia erityisesti käsissä ja jalkaterissä sekä alaselässä. Liikuntatilanteissa ne lisääntyvät. Voi olla esim. osa varpaista tai sormista melkein tunnottomat. Pyöräillessä puutuvat sormet ja varpaat. Kävellessä varpaat. Mitähän sekin sitten meinaa. Joskus menee sormet ihan valkoisiksi, vaikka olisi lämmin. Talvella sormet ja varpaat on aina "jäässä".

        oikein valkosormisuus oireyhtymä eli Raynaudin oireyhtymä. Onko sinulta tutkittu se vaihtoehto? Eräs ystävättäreni joutuu käyttämään kesäiltoinakin käsineitä kun kärsii tästä oireesta ja kädet palelevat jatkuvasti.


    • vertaistuki
      • minä

        Minulla on ollut Fipromyalkia noin 35vuotta. Lääkkeitä en ole joutunut käyttämään paljonkaan. Eipä aamuisin tarvitse ulos katsoa kun luistaan sään osa jo arvata. Olen 62vuotias nivelet ja lihakset on parina viime vuosina olleet muutaman viikon kerrallaan aika kivuliaat.Käyn lenkillä toisinaan on mukavaa kävellä mutta sittenpä väliin tulee että väkisin joutuu menemään ettei kokonaan kontturoidu. Käyn myös ui´mahallissa Vyöjuoksussa jota suosittelen kaikille siinä ei kivut tunnu ja jälkeenpäin on rennompaa. Myös kevyttä Kuntosalilla tehtäviä harjoituksia voi tehdä. Jokainen vointinsa ja voimiensa mukaan.Olen lukenut että kuudenkymmen jälkeen alkais helpottaa,mutta tuntuupa joskus että kipu on pahempaa. Toivotaan että saadaan lämmin kesä.


    • simbadaalia

      Kyllä,just tänään todettiin,reumalekurilla.
      Ihan samat oireet,vaivanneet jo kauan.
      Mutta,nyt ainakin suurinpiirtein tietää syyn ja toivottavasti annettu lääkitys auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe