Blackmetallilla vaikutusta mielenterveyteen

sd212r

Siis voiko blackmetal musiiikin jatkuvalla kuuntelulla olla vaikutusta mielenterveyteen? Voiko sellaisella raa'alla ja ahdistavalla musiikilla olla mitään positiivisia vaikutuksia? Miten koette? Haluaisin asiallista vastausta.

14

1718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Musta Enkeli

      Kuuntele sitten Katri Helenaa, jos et kestä.

      • Sindri

        No se vasta aiheuttaisi mielenterveysongelmia!


    • Sir Saar

      Kuka sitten kuuntelee jatkuvasti vain samaa musiikkia? Varmasti ahdistuu, joten kannattaa siis kuunnella laajasti kaikenlaista. Toivottavasti oli tarpeeksi asiallinen vastaus.

    • poika tietäjä

      jos saat sanoistaa selvää niin kyllä sillä jotain vaikutusta on. kun koko ajan lauletaan saatana on herra ja elämä on syvältä ja mä teen itsarin ja mä tapan kaikki musaa nii kai siinä pikku hiljaa alkaa ajattelee saman lailla. siinä voi sitten ajatella onko se tervettä ja johtaako se tekoihin. Itse kuuntelen jonkun verran black metallia.

      • Normaalin ja tervejärkisen mielentila ei sekoa vaikka kuinka kuuntelisi black-metallia, nämä puheet metallimusiikin aiheuttamasta pahuudesta ovat vain jotain uskovaisten keksimiä juttuja.

        Samalla tavalla uskovaiset yleistävät myös että kaikki pitkätukkaiset ja mustiin pukeutuvat olisivat satanisteja, vaikka todellisuudessa vain hyvin pieni määrä heistä on jotain satanisteja.

        Jos joku sekopää tappaa toisia ihmisiä kuunneltuaan metallimusiikkia, niin ei siitä kannata musiikkia syyttää vaan tätä tyyppiä jonka päässä on jotain vialla ja pahasti.

        Varsinkin jenkeissä ihmiset ovat heti syyttämässä metallimusiikkia sen aiheuttamista pahuuksista kun joku tyyppi on vaikka sytyttänyt kirkon palamaan.

        Itse kuuntelen metallimusiikkia, eikä minulla ole ollut mitään tarvetta käydä kaatamassa hautakiviä ja polttamassa kirkkoja, ja sama juttu on varmasti kaikilla tervejärkisillä metallimusiikin kuuntelijoilla.


      • Russell
        DarkFear kirjoitti:

        Normaalin ja tervejärkisen mielentila ei sekoa vaikka kuinka kuuntelisi black-metallia, nämä puheet metallimusiikin aiheuttamasta pahuudesta ovat vain jotain uskovaisten keksimiä juttuja.

        Samalla tavalla uskovaiset yleistävät myös että kaikki pitkätukkaiset ja mustiin pukeutuvat olisivat satanisteja, vaikka todellisuudessa vain hyvin pieni määrä heistä on jotain satanisteja.

        Jos joku sekopää tappaa toisia ihmisiä kuunneltuaan metallimusiikkia, niin ei siitä kannata musiikkia syyttää vaan tätä tyyppiä jonka päässä on jotain vialla ja pahasti.

        Varsinkin jenkeissä ihmiset ovat heti syyttämässä metallimusiikkia sen aiheuttamista pahuuksista kun joku tyyppi on vaikka sytyttänyt kirkon palamaan.

        Itse kuuntelen metallimusiikkia, eikä minulla ole ollut mitään tarvetta käydä kaatamassa hautakiviä ja polttamassa kirkkoja, ja sama juttu on varmasti kaikilla tervejärkisillä metallimusiikin kuuntelijoilla.

        Olen kyllä ihan samaa mieltä, että mielenterveydeltään sairas ihminen ne teot tekee, ei musiikki tai "paha" kirja.

        Tosin, tässä keskustelussa on hyvä muistaa yksi pointti: ihmisen alitajunta on kummallinen värkki. On todistettu fakta, että ihminen voi "suggestoida" itsensä ja jopa kehonsa autonomiset järjestelmät tekemään kaikennäköistä. Jokaisen kannattaa itse kokeilla ajatusten suunnan muuttamista: vaikka muutamaan viikkoon ei tapahdu mitään, niin kärsivällisellä jonkun tietyn asian positiivisella ajattelulla voi huomata, että spontaanitkin ajatukset muuttuvat samaan suuntaan.

        En tiedä tajusitteko ylläolevasta paljoakaan, mutta pointti on tämä: jos tietoisesti pyrkii synkistelemään, ja kuuntelee *ylenpalttisesti* musiikkia jonka tarkoitus on positiivisten tunteiden poispolttaminen, niin seuraus on juurikin se: mieli alkaa mukautua tähän ajatusmalliin pysyvästi.

        Eikä tuo ole mitään uskovaisten selittelyä; en edusta mitään järjestäytynyttä uskontoa.


    • tapio

      olen kuunnellut black metallia noin 20 vuotta, eikä se mielenterveyteen kyllä ole vaikuttanut. tottakai jos kuuntelee monta vuotta ihan pelkkää blackia, niin kyllähän se masentaa, mutta taas joskus kun oikein ahdistaa, niin tosi synkän musiikin kuuntelu auttaa siihen. nykyään kuuntelen paljon muutakin, mutta enimmäkseen vieläkin blackmetallia.

    • Miss_Dark

      se ole ihan siitä kiinni kuinka täysjärkinen ite on..Tottakai sitä sekoaa jos koko ajan aattelee "no siis jee tästähän menee ihan sekasi" Ihan hyvin voit seota jostain kirkkomusiikista..Musiikki on musiikkia mitä sillä turhaan päätänsä sekottaan..

    • Russell

      Ite olen varmasti maailman avarakatseisimpia ihmisiä, ja levyhyllystä löytyy kaiken mahdollisen muun lisäksi myös bläkkiä, mutta...

      Jos bläkin kaltaista musiikkia kuntelee ylenpalttisesti, eli tuntitolkulla, lukee lyriikoita ja miettii kappaleiden teemoja, niin kyllä sillä aivan satavarmasti on haitallinen vaikutus mielenterveyteen. Mutta toisaalta, kauhuleffojen, kauhukirjojen, väkivaltaisten tietokonepelien ja muiden ihmisen synkkiin tuntoihin vetoavilla asioilla on samanlainen vaikutus. Tosin niissä tapauksissa joissa on tullut vakavampia ongelmia, on ihminen ollut jo valmiiksi jollain tavalla epävakaa.

      Painotan vielä, että normaali musankuuntelu tai asioiden tutkiminen ei tavallista ihmistä hetkauta mihinkään suuntaan, mutta kohtuus kaikessa. En itse kyllä ymmärrä, miten joku jaksaa kuunnella nonstoppina pelkkää synkkää musaa. Yleensä joku kunnon folk-metalli tai vastaava hyväntuulinen setti on ihan tervettä vaihtelua.

    • Blue777

      Niin kuin sanotaan, liika on liikaa. Liiasta veden juomisestakin tulee sairaaksi. Jos kuuntelet mitä tahansa musiikkia liikaa, niin seurauksena on ennen pitkää ainakin turhautuminen, yleensä terve ihminen kyllästyy sitä ennen ja vaihtaa levyä.

      Blackmetal on musiikkilajina raskasta soundeiltaan, pyrkiihän se nostattamaan synkkiä mielikuvia musiikin keinoin. Myös sanoitukset ovat vastaavia. On selvää, että jos kuuntelee liikaa synkkää tavaraa, niin kyllähän se varmasti ennen pitkää laskee mielialaa tai nostaa aggressioita (ei ole muuten ainoa musiikinlaji).

      Näkisin, että sanoitusten ymmärtäminen merkitsee enemmän kuin puolet. Jos ei ymmärrä, mistä lauletaan, niin vaikutus tuskin jää kovin suureksi, silloin pelataan soundeilla. Jos ymmärtää kieltä ja saa vielä selvääkin sanoista, niin sitten on tulkinnan vuoro.

      Jos ottaa blackmetallin negatiivisten tunteiden ilmaisukeinona (siis laulajan ja bändin) ja tunteiden tulkkina, ts. suhteuttaa kuulemansa tähän, eikä ota minään kehotuksena tehdä pahaa, ja ottaa musiikin musiikkina, niin tuskinpa kuuntelusta haittaa on.

      Positiivisia vaikutuksiako? Itse kuuntelen synkkää tai aggressiivista musiikia, jos haluan ympäristön vastaavan hetken mielialaani. Se tasoittaa ja rauhoittaa, mutta VAIN hetken kuuntelula. Jatkuva on ylläpitoa tai lietsontaa.

      Minusta ko. musiikki on monesti lähinnä koomista örinää.

    • Rausku

      Jos pitää blackmetallista, sitä kuuntelemalla saa voimaa ja energiaa, ja saa käsiteltyä negatiiviset tunteensa. Tietysti jos on jo valmiiksi mielenvikainen niin voi saada innostusta sairaille päähänpistoille mm. metallimusiikista, tangosta, uutisista, kavereiden puheista...

      Itse kuutelen metallia laidasta laitaan, ja mausteena muunkinlaista musiikkia, hyvinkin rauhallista ja tunnelmallista. Ei siis mitään ällöä ja kornia vaan tyylillä ja sydämellä tehtyä. Enimmäkseen pidän metallin rankemmasta laidasta: death, grindcore, thrash. Blackmetallin puolelta pidän myös muutamista yhtyeistä, vaikkei se ykkösgenreni olekaan.

      Luonteeltani olen rauhallinen, muiden mielipiteitä kuunteleva ja kunnioittava. Joskus tosin itsepäinen ja omituinen :)

      Itse ainakin olen havainnut perusdiskoa kuuntelevien lippispäiden olevan usein ahdasmielisempiä ja aggressiivisempia kuin metallifanien. Tämä on tietysti vain subjektiivinen mielipide ja kärjistys, porukkaa löytyy laidasta laitaan kaikenlaisen musiikin kuuntelijoista.

      Ihmismielellä on pimeä puolensa, se vaatii aina keinonsa purkautua myös taiteellisen ilmaisun puolella. Näin on ollut ihmiskunnan alusta asti ja tulaa aina olemaan.

    • sworn666

      Voi sillä olla vaikutusta mielenterveyteen, nimittäin positiivisessa mielessä.

      En usko sitä että joku olisi seonnut black metallin kuuntelusta, se joku on ollut jo valmiiksi seonnut ennen sitä black metallin kuunteluakin.

    • Ael

      noh itse ainakin tulen yleensä vallan hyvälle tuulelle kuunneltuani musaa. tekee hyvää mielelle.. ainakin mun tapauksessa :)

    • rakastava vaimo

      Mieheni käy black metal tapahtumissa ja kuuntelee sitä musiikkia, minun ei anna tulla mukaan siihen tapahtumaan, sanoo ettei se ole mun juttu, on kuitenkin mitä kiltein ihminen mulle :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe