luonnonkotiloista?

minä

Kertokaahan voiko luonnosta ottaa kotiloita (esim.lehtokotilo) lemmikiksi? Mistä saisi tietoa niiden hoidosta ja ruokinnasta? Kokemuksia? Voiko soveltaa esim.akaattikotilon hoito-ohjeita?

25

3428

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehtokotilo

      Luonnosta voi ottaa kotiloita ja ne ovat paljon helpompia hoidettavia, kuin esim. akaatit.
      Niillä pitää tietenkin olla kalkkia (vaikka sepiansuomua) ja ruoaksi kelpaa sama kuin akaatillekin, eli kasvikset ja hedelmät jne.
      Myös kosteudesta on tietenkin huolehdittava.
      Terraariossa (tai isossa lasipurkissa) on oltava lannoittamatonta turvetta tai multaa.
      Itselläni on ollut monta lehtokotiloa ja pari viinimäkikotiloa 20-litraisessa terrassa.
      Ja jos vaikka aikoo ottaa akaatin, niin kannattaa ensin kokeilla luonnonkotiloilla hoitoa. Ja jos ei jaksa hoitaa kotiloa joka päivä, niin nehän voi päästää takaisin luontoon =)

      • minni

        millaisilta paikoilta luonnosta,voisi löytää kotiloita??


      • Caroline H.
        minni kirjoitti:

        millaisilta paikoilta luonnosta,voisi löytää kotiloita??

        Luonnosta kotiloita saa keräillä. ;)
        Luonnosta löydetyillä kotiloilla olisi hyvä olla lannoittamatonta turvetta.
        Eihän luonnosta otettuja kotiloita voi takaisin luontoo talvella laittaa! ;)
        "Luontokotiloiden" hoito on samalaista melkein kuin akaattikotiloiden.
        Lehtokotiloita löytää esim. nokkosista ja muista kasveista, teiden vierestä tms.


      • minä
        minni kirjoitti:

        millaisilta paikoilta luonnosta,voisi löytää kotiloita??

        noita lehtokoitloita on pyörätie täynnä aamuisin. Viime kesän sai tosiaan varoa ettei kovin moni jää jalan alle, kun tie oli mustanaan kotiloita. Joku pienehkö hiekkatie voisi olla hyvä, ja tosiaan aamulla suht aikaisin liikkeelle niin eiöhän löydy.


      • Pöpö
        minä kirjoitti:

        noita lehtokoitloita on pyörätie täynnä aamuisin. Viime kesän sai tosiaan varoa ettei kovin moni jää jalan alle, kun tie oli mustanaan kotiloita. Joku pienehkö hiekkatie voisi olla hyvä, ja tosiaan aamulla suht aikaisin liikkeelle niin eiöhän löydy.

        Asustaakohan lehtokotiloita koko maassa? Täällä iisalmessa en ole nähnyt muita kuin meripihkakotiloita...


      • Anonyymi
        minni kirjoitti:

        millaisilta paikoilta luonnosta,voisi löytää kotiloita??

        Siis esimerkiksi kannattaa odottaa sadetta koska ainakaan täällä uusimaassa ei ympäri päivää paljoa kotiloita pyöri eli sateen jälkeen kun on märkää löytyy paaaljon lehtokotiloita


    • anuzu

      mihin aikaan kotiloita löytyy aamuisin? löytyiskö pururadalta, joka on metsässä? kun tällä päin ei ole pyöräteitä.. :)

      • Caroline H.

        Luonnosta kotiloita löytyy ympäri vuorokauden. Aamulla löytyy, kun on vielä kosteaa. Päivällä löytyy, mutta silloin joutuu etsimään kotiloita nokkosista-ym. kasveista. Illalla löytyy myös, koska ilma alkaa viilentymään ja kotilot liikku eniten yöllä. ;)
        En tiedä pururadasta, mutta käy katsomassa. Jos vaikka kotilota löytyisi. Pohjoisesta päin löytyy paljon erilaisia todella pieniä kotiloita.


    • Leena

      Suomen eläinsuojelulaki kieltää luonnonvaraisten eläinten pitämisen elättinä, eli lehto- ym. luonnonvaraisia kotiloita EI saa pitää lemmikkeinä.

      Eivätkö tavalliset eläinkaupoista saatavat kotilot riitä? Luulisi niiden olevan helppohoitoisempiakin, koska hoidosta on varmaa tietoa. Mutta laki on laki eikä sitä voi kiertää.

      • ???

        No sama kai se on onko mulla jotain kotiloita vai ei.. yx kuspää pitää lampaita ulkona koko talven että revi siitä.. niii mikähän on lain vastaista. en saa ottaa kotiloita lemmikix koska mutsi ei anna. ja päästän ne kotilot aina talvisin pois, tai siis ennen talvea. ja mikään ei oo ilmasta. ei kait siinä.. on mulla ollu esim näitä: etanoita, kotiloita, sammakoita, linnunpoikasii, sisiliskoja jne.. ja eläinkirjät ja kysymyksetki on keksitty..


      • Aino

        Ei pidä paikkaansa. Suomen laki kieltää luonnonvaraisten lintujen sekä nisäkkäiden pitämisen lemmikkeinä sekä luonnollisesti rauhoitettujen eläinten. Rauhoitettuja ovat mm. kaikki sammakkoeläimet, sisilisko, vaskitsa, rantakäärme ja kangaskäärme. Siis, pliis, jättäkää sisiliskot, sampit ja linnunpoikaset (ne eivät usein olekaan hylättyjä) rauhassa luontoon. Sen sijaan monia lajeja kotoiloita voi ottaa lemmikeiksi. Jotkut kotilolajit ovat tietty rauhoitettuja, mutta tavalliset lehto- ja pensaskotilot eivät ole.

        Aino


      • ??
        Aino kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Suomen laki kieltää luonnonvaraisten lintujen sekä nisäkkäiden pitämisen lemmikkeinä sekä luonnollisesti rauhoitettujen eläinten. Rauhoitettuja ovat mm. kaikki sammakkoeläimet, sisilisko, vaskitsa, rantakäärme ja kangaskäärme. Siis, pliis, jättäkää sisiliskot, sampit ja linnunpoikaset (ne eivät usein olekaan hylättyjä) rauhassa luontoon. Sen sijaan monia lajeja kotoiloita voi ottaa lemmikeiksi. Jotkut kotilolajit ovat tietty rauhoitettuja, mutta tavalliset lehto- ja pensaskotilot eivät ole.

        Aino

        ottaisin mielelläni pensas ja lehto kotiloita mutta niitä ei löydy täältä.. ottaisin mutta ei löydy...


      • Aino
        ?? kirjoitti:

        ottaisin mielelläni pensas ja lehto kotiloita mutta niitä ei löydy täältä.. ottaisin mutta ei löydy...

        missä asut ja mistä olet etsinyt?


      • anuzu
        Aino kirjoitti:

        missä asut ja mistä olet etsinyt?

        asun keskipohjan maalla, toholammilla tarkemmin vielä sykäräisessä (www.toholampi.fi) jos kartasta katsotaan niin oulun alapuolella.. olen etsinyt voikukan ja muista lehdistä, ojista, tieltä ja pihalta lautojen alta mutta niistä löytyy vain kierrekotiloita (niitä aivan pieniä) ja etanoita joita en halua. just tehtiin tänä kesänä kasvimaa josta aion käydä katsomassa kun salatti on kasvanut :)


      • minni
        anuzu kirjoitti:

        asun keskipohjan maalla, toholammilla tarkemmin vielä sykäräisessä (www.toholampi.fi) jos kartasta katsotaan niin oulun alapuolella.. olen etsinyt voikukan ja muista lehdistä, ojista, tieltä ja pihalta lautojen alta mutta niistä löytyy vain kierrekotiloita (niitä aivan pieniä) ja etanoita joita en halua. just tehtiin tänä kesänä kasvimaa josta aion käydä katsomassa kun salatti on kasvanut :)

        olen samaa mieltä,että kotilot ovat tiukassa löytää.asun itsekkin oulussa enkä ole nähnyt yhtäkään koko kesänä.missähän vika???


      • anuzu
        anuzu kirjoitti:

        asun keskipohjan maalla, toholammilla tarkemmin vielä sykäräisessä (www.toholampi.fi) jos kartasta katsotaan niin oulun alapuolella.. olen etsinyt voikukan ja muista lehdistä, ojista, tieltä ja pihalta lautojen alta mutta niistä löytyy vain kierrekotiloita (niitä aivan pieniä) ja etanoita joita en halua. just tehtiin tänä kesänä kasvimaa josta aion käydä katsomassa kun salatti on kasvanut :)

        VAstaa mun kysmyksiin!!


      • Aino
        anuzu kirjoitti:

        VAstaa mun kysmyksiin!!

        Vastaan kunhan ehdin ja jaksan. En mä täällä koneella ehdi kaiken aikaa roikkua. Yllätys.

        Olusta ja sen seudulta tuntuu löytyvän aika vähän kotiloita tänä vuonna. Olen kuullut, että muillakin on ollut samanlaisia ongelmia.
        Yritä vielä vaikka valoisilta lehtorinteiltä ja nuohoa ne puskat tarkkaan. Vaikea lähteä muuten neuvomaan, kun en ole yrittänyt Olusta kotiloita kerätä. Matka etelään voisi auttaa.

        Aino


      • neeuli

        Joo, on totta että luonnonvaraisia eläimiä ei saa ottaa luonnosta, mutta mun mielestä luonnosta voi ottaa,jos on kyse kotiloista, etanista ym. ötöistä ja nilviäisistä on asia erikseen. ÄLÄ OO TOSIKKO! En halunnu loukata viestilläni yhtään, mut se oli mun mielipide asiasta.


      • Anonyymi

        Monella nettisivullakin lukee, että kotiloita ja matoja saa luonnosta ottaa.


    • iris2

      Joo minä itse otin juuri tänään kotilon lemmmikiksi ja se voi hyvin. Eli, lehtokotiloita voi ottaa lemmikiksi. ne on kivoja.

      • Kotiloiden omistaja

        Kai sinulla on seepiansuomu ja terraario jossa on ilmareikiä?


    • yksinäinen kulkija

      Keräsin ison purkillisen kotiloita tai ehkä etanoita mistä ne erottaa. Laitoin syötäväksi kaikenlaisia lehtiä joita löytöpaikan ympäristössä oli. Aika hitaita ja hiljaisia ovat lemmikeiksi.

    • dfgfgfgfgg

      mulla on kotilo jonka nimi on peanut.sateen jälkeen löytää kotiloita lehtimetsistä ja ojista sekä nokkosista

    • ...

      Miksi ei voisi ostaa parilla eurolla lemmikkikaupasta, vaan pitää metsistä kaivaa elukat esiin? Luonnon lehtokotilot viihtyy paremmin metsässä kun jossai terraariossa.

    • joku ohikulkija

      Itse löydän lehtokotiloita raparperin lehdiltä :)
      Kaverini pihan läheisessä metsän reunassa kasvaa raparperia ja siellä möngertelee pikkuisia kymmenittäin ;) Ajattelin ensin ottaa muutaman lehtiksen ja sen jälkeen aksuja jos ne alkaisivat ihan kunnolla kiinnostaa. Niiden touhuja on myös sairaan kivaa katsella ja esim. bilsan esitelmiin voi valita aiheeksi kotilon :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe