406 diesel?

Pumppi

Autonvaihto edessä ja koskaan en ole Pösöä omistanut.
Kannattaako ostaa Peugeot 406 1.9/2.1 diesel? Minkälaisia vikoja tällaisissa mahtaa olla? Sähkövikoja? Alustamurheita? Mitä paikkoja siis kannattaa tarkastaa ja kuullostella? Onko tuo kone ketjulla vai remmillä? Miten nuo moottorit pelaa? Miten tuo kulkee ja mitä se kuluttaa?
Entäs talviominaisuudet? Riittääkö lämpöä ja kuinka toimii ranskalainen suomen talvessa?
Kiikarissa olisi tällä hetkellä 250 tkm ajettu 2.1 diesel vm -96, hintaa on 6000 euroa. Kannattaako tuollaista edes harkita vai pysyttelenkö merkistä kokonaan erillään?
Antakaahan palautetta, niin saan vähän käsitystä millaisesta merkistä on kysymys...

20

3200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä näitä riittää

      Siis onko nämä ihmiset niin laiskoja etteivät viitsi edes edellistä keskustelun otsikkosivua katsoa, siellähän tästä oli isostikin juttua.

      Uusavuttomia nämä kakarat. Vai onko tämä merkki meille 406:n omistajille siitä, että auto on jo niin arvoton, että lapsosillakin on varaa hankkia se, ja kysellä sitten tyhmiä...

      No, tässä linkki tuohon edelliseen keskusteluun, ei nyt ihan tuttipullotta jää... http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=575&posting=22000000010131093

      • Pumppi

        Tämä uusavuton kakara (33v) on löytänyt tuon keskustelun jo aiemmin. Kiitos vaan asiallisesta palautteesta! Kuullostit aivan itse kakaralta, sen verran lapsellinen tuo ns vastauksesi oli! Tuossa aiheessa väiteltiin vain koneen kestävyydestä. Käsittelen tässä aihetta vähän laajemmalti, eli millainen tämä 406 on autona. Mitä vikoja tällaisessa mahdollisesti on, millainen auto on talvella, pitääkö näitä korjailla jatkuvasti vai onko huoletonta menoa jne. Varaosien hinnoistakin olisi mukava tietää, et voiko nämä koitua kalliiksi omistajalle. Minusta tyhmiä kysymyksiä ei olekaan - jos ei tiedä, niin pitää kysyä!, Sinä todennäköisesti tiedät kaiken kysymättäkin, joten kerrohan mulle tästä pösöstäkin äläkä laittele tollasia linkkejä kehiin.


      • Mistä noita...
        Pumppi kirjoitti:

        Tämä uusavuton kakara (33v) on löytänyt tuon keskustelun jo aiemmin. Kiitos vaan asiallisesta palautteesta! Kuullostit aivan itse kakaralta, sen verran lapsellinen tuo ns vastauksesi oli! Tuossa aiheessa väiteltiin vain koneen kestävyydestä. Käsittelen tässä aihetta vähän laajemmalti, eli millainen tämä 406 on autona. Mitä vikoja tällaisessa mahdollisesti on, millainen auto on talvella, pitääkö näitä korjailla jatkuvasti vai onko huoletonta menoa jne. Varaosien hinnoistakin olisi mukava tietää, et voiko nämä koitua kalliiksi omistajalle. Minusta tyhmiä kysymyksiä ei olekaan - jos ei tiedä, niin pitää kysyä!, Sinä todennäköisesti tiedät kaiken kysymättäkin, joten kerrohan mulle tästä pösöstäkin äläkä laittele tollasia linkkejä kehiin.

        ...asiattomia huutelijoita aina näille palstoille eksyy?? Eikö niille ole kotona opetettu miten käyttäydytään? Kyllä olisi rekisteröitymispakko tahänkin foorumiin paikallaan!


      • Teofilus
        Pumppi kirjoitti:

        Tämä uusavuton kakara (33v) on löytänyt tuon keskustelun jo aiemmin. Kiitos vaan asiallisesta palautteesta! Kuullostit aivan itse kakaralta, sen verran lapsellinen tuo ns vastauksesi oli! Tuossa aiheessa väiteltiin vain koneen kestävyydestä. Käsittelen tässä aihetta vähän laajemmalti, eli millainen tämä 406 on autona. Mitä vikoja tällaisessa mahdollisesti on, millainen auto on talvella, pitääkö näitä korjailla jatkuvasti vai onko huoletonta menoa jne. Varaosien hinnoistakin olisi mukava tietää, et voiko nämä koitua kalliiksi omistajalle. Minusta tyhmiä kysymyksiä ei olekaan - jos ei tiedä, niin pitää kysyä!, Sinä todennäköisesti tiedät kaiken kysymättäkin, joten kerrohan mulle tästä pösöstäkin äläkä laittele tollasia linkkejä kehiin.

        Ajelen itse 406 HDI:llä. Aiemmin käytössäni oli puolen tusinaa erilaista Toyota-merkkistä autoa.

        Liikun vuosittain 50-100tkm ja auton tulee olla luotettava, hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu ja edullinen käyttää.
        Näihin vaatimuksiin paras valinta oli 406 HDI.


      • Pumppi
        Teofilus kirjoitti:

        Ajelen itse 406 HDI:llä. Aiemmin käytössäni oli puolen tusinaa erilaista Toyota-merkkistä autoa.

        Liikun vuosittain 50-100tkm ja auton tulee olla luotettava, hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu ja edullinen käyttää.
        Näihin vaatimuksiin paras valinta oli 406 HDI.

        Kumpihan noista vanhantyyppisistä koneista olisi parempi/järkevämpi vaihtoehto - 1.9 vai 2.1? Miten tuo Pösön dieselin jakopää - ilmeisesti hihnalla? Onko kallis huoltokohde ja kuin tiheästi tuo hihna pitää vaihtaa?
        Onko Pösössä jokin tietty kilometrilukema, jolloin alkaa kuluvaa osaa olla vaihdon tarpeessa? Minulla nykyinen kulkine alkoi koitua kalliiksi 250 tkm:n kohdalla kun kaikki tuntui hajoavan. Joissain merkeissä nuo hajoamiset tapahtuu tasaisemmin...


      • Aapeli
        Pumppi kirjoitti:

        Kumpihan noista vanhantyyppisistä koneista olisi parempi/järkevämpi vaihtoehto - 1.9 vai 2.1? Miten tuo Pösön dieselin jakopää - ilmeisesti hihnalla? Onko kallis huoltokohde ja kuin tiheästi tuo hihna pitää vaihtaa?
        Onko Pösössä jokin tietty kilometrilukema, jolloin alkaa kuluvaa osaa olla vaihdon tarpeessa? Minulla nykyinen kulkine alkoi koitua kalliiksi 250 tkm:n kohdalla kun kaikki tuntui hajoavan. Joissain merkeissä nuo hajoamiset tapahtuu tasaisemmin...

        Ittellä on 2.1td 250tkm ajettuna. Alustaan saa osia laittaa vähän väliä. Muutama satanen remontteihin vuodessa. Jos sen on valmis maksamaan, niin osta pois. Hihna pitää vaihtaa 120tkm välein.


      • Pumppi
        Aapeli kirjoitti:

        Ittellä on 2.1td 250tkm ajettuna. Alustaan saa osia laittaa vähän väliä. Muutama satanen remontteihin vuodessa. Jos sen on valmis maksamaan, niin osta pois. Hihna pitää vaihtaa 120tkm välein.

        Mitäs osia sieltä alustasta menee? Onko todella noin heikko alusta, että vähän väliä pitää uusia osia laitella?
        Voisitko vähän selventää mitä tuo tarkoittaa. Kaikki autot kuluu vanhemmuuttaan ja niitä pitää jossain vaiheessa korjailla. Ei viitsi silti kaiken aikaa auton alla maata osia vaihtelemassa!

        Onko tuo jakohihnan vaihto kuin työläs/kallis remontti? Tarviiko uusia vaihdon yhteydessä muuta kuin se hihna?


      • Aapeli
        Pumppi kirjoitti:

        Mitäs osia sieltä alustasta menee? Onko todella noin heikko alusta, että vähän väliä pitää uusia osia laitella?
        Voisitko vähän selventää mitä tuo tarkoittaa. Kaikki autot kuluu vanhemmuuttaan ja niitä pitää jossain vaiheessa korjailla. Ei viitsi silti kaiken aikaa auton alla maata osia vaihtelemassa!

        Onko tuo jakohihnan vaihto kuin työläs/kallis remontti? Tarviiko uusia vaihdon yhteydessä muuta kuin se hihna?

        Sinä aikana, mitä auto on minulla ollut (220tkm -> 250tkm), niin olen joutunut laittamaan 3kpl vakaajatankoja eteen, molemmat raidetangonpäät, toinen kääntölaakeri (iskarin yläpäässä) ja 2kpl aurauksensäätötankoja taakse. Molempien aurauksensäätötankojen vaihdon jälkeen olen käyttänyt nelipyöräsuuntauksessa. Voihan se olla että alustan osien aika tulee täyteen näillä kilometreillä ja sitten niitä saa olla yhtenään vaihtamassa. Tuossa listaa, mitä itse olen reilun vuoden aikana ALUSTAAN laittanut. Pyöränlaakerit on kans kulutustavaraa tämän ikäisissä PSA-autoissa, mutta niitä en ole vielä joutunut vaihtamaan. Takalaakerin vaihdon yhteydessä koko napa pitää vaihtaa, eli turha käydä laakerikaupasta kyselemässä. Maksaa muistaakseni 150Eur.

        Jakohihnan vaihto maksaa merkkiliikkeessä noin 600Eur ja vähemmän merkkiliikkeessä puolet. Vaihdoin hihnan kiristäjät vesipumpun itse. Osat maksoi ehkä noin 150Eur. Vesipumpun vaihdon järkevyydestä on aina ollut väittelyä. Itse vaihdoin sen kun se oli siinä tyrkyllä ja pelkkä vesipumpun vaihto on työlästä kun sen takia pitää ottaa remmi pois. Remmin vaihdon takia pitää moottorin korvake irrottaa ja moottoria tunkata ylös, että saa enemmän tilaa. Etuvetoisten kirouksia! Onnistuu kyllä jos on vähääkään ruuvaillut. Kunhan vaan huolehtii, että jako on kohdallaan!


    • Nainen ratissa

      Mulla on 406 dieselfarkku, -97 ja ajettu 225 000.
      Auto on tosin ollut käytössäni vasta muutaman kuukauden, tänä aikana siihen on vaihdettu jarrupalat taakse ja jokin tukivarren kannatin tai mikälie joka alkoi kolista toisessa takafillarissa.

      Hihnanvaihto on edessä piakkoin, vaihtovälihän on 120 000.
      Talviominaisuuksista en sitten osaa sanoa mutta minun autoni on varustettu Webastolla. Luulisin, että ilman voisi tulla vilu kovilla pakkasilla.

      Ilahduttavan pieniruokainen tuo on ollut, keskikulutus lienee 6,5 tuntumassa ja maantiellä pääsee 5,5:en.

      Ajomukavuus on erittäin hyvä ja pienempikin kone kyllä jaksaa liikuttaa autoa. Mikään rallipeli se ei kuitenkaan ole mutta naisihmisen maltilliseen käyttöön sopii vallan mainiosti.

      Omasta puolestani voin kyllä suositella lämpimästi. Myös seuraava autoni tulee olemaan samanmoinen, uudempi.

    • Pumppi

      Onko näissä "nejänollakutosissa" jokin tietty kilometrimäärä, jossa vikoja erityisesti alkaa tulla? Onko esim viisaampi ostaa yli 300 tkm ajettu kuin esim 250 tkm ajettu?
      Tarkoitan tällä sitä, että olisiko mahdollisesti tuohon yli 300 tkm ajettuun sit vaihdettu jo niin paljon kuluvaa osaa, että sillä ajelis huolettomasti pidemmän aikaa...

    • onko kokemusta

      Paljonkos 406 HDI:n kytkin kestää kilometrejä sekalaisessa ajossa?

    • Sipex

      Mulla on nyt 357tkm ajettu 2,1td. olen itse ajanut sillä 47tkm ja seuraavat osat on vaihdettu:
      - Jäähdytin (vuoti)
      - Flektien moottorit
      - Vasen raidetangonpää
      - Koiranluut eteen
      - Jakohihna (Merkkiliikkeessä 350EUR, ilman pumpun vaihtoa)

      Kokonaiskulut tältä ajalta polttoaineineen noin 4500EUR 2 x uudet renkaat ja D-verot sekä vakuutukset. Korjauskulut oli siis noin 1800EUR.

      Kulutus on ollut motarilla 6,2l, maantiellä 5,2-5,8l kaupungissa joku 6,4-6,8l. Talvella noin 0,3l enemmän

      Alustasta sen verran, että kun nykyautoissa haetaan hyviä ajo-ominaisuuksia (kuten Pösössä) niin alustaan joudutaan tekemään näitä koiranluu-viritelmiä jotka ovat sitten kuluvia osia. Eivät onneksi kalliita sellaisia ja vaihtovälikin on muilla kuin tarvikkeilla 100-200tkm. Jos jollakulla on ollut näissä laakeri tms. ongelmia, voisin veikata syyn löytyvän nykyisin niin yleisistä leveistä (mutkanopeudet kasvaa ;)) ja painavista renkaista jotka rasittavat niveliä sekä laakereita huomattavasti vakiorenkaita enemmän.

      Moottorissa ei ole ollut oikeastaan mitään vikaa, tuntuvat ajavan näillä ainakin reippaasti yli 700tkm siivuja ennen suurempia huolia. perushuollot toki pitää tehdä ajallaan (öljyt suodattimet hihna).

      Talvella lämpöä riittää mainiosti vielä -29C pakkasessakin, toisin kuin nykydieseleissä. Käynnistyy myös laakista ja herkästi em. lämpötilassa.

      Sähkövikoja näissä nakuissa on ainakin vähemmän kuin bensoissa ja uudemmissa HDI:ssä. Minulla ei ole ollut yhtään.

      Kaiken kaikkiaan luotettava ja mukava kumppani =)

      406 on todellakin sitten poikkeus muusta Peugeotin mallistosta tämän kestävyyden ja luotettavuuden suhteen. Näemmä sokeakin kana löytää joskus jyvän...

      • Pumppi

        Vieläkin haikailen 406:sen perään. On niin mahtava ajaa, että enpä ole moista ajoelämystä ennen kokenut. Kaikkien jutuista päätellen olen jo vakuuttunut tuo moottorin kestosta, mutta miten kestää kaikki muu siinä ympärillä? Ja ne Peugeotin kuulut sähköongelmat pelottaa...
        Tahtois laittaa, mutta ennakkoluulot on niin kovat et en tiedä uskallanko "ottaa riskin".
        Vielä pitää ankarasti miettiä ja punnita näitä asioita. Onko tämä "pelko" aivan turhaa?


      • mate
        Pumppi kirjoitti:

        Vieläkin haikailen 406:sen perään. On niin mahtava ajaa, että enpä ole moista ajoelämystä ennen kokenut. Kaikkien jutuista päätellen olen jo vakuuttunut tuo moottorin kestosta, mutta miten kestää kaikki muu siinä ympärillä? Ja ne Peugeotin kuulut sähköongelmat pelottaa...
        Tahtois laittaa, mutta ennakkoluulot on niin kovat et en tiedä uskallanko "ottaa riskin".
        Vielä pitää ankarasti miettiä ja punnita näitä asioita. Onko tämä "pelko" aivan turhaa?

        Mitä turhaan pelkäämään.
        Osta ja katso miten kestää.
        Itse ajelen nyt 406 HDI ST -01 sedan pösöllä, 80kwn koneella ja kivaa on.

        Autossa nyt 267 tkm, ja olen tyytyväinen siihen, ostohinta oli 10800.
        Ostettaessa oli 253 tkm.
        Mitä olen autoon vaihtanut:
        - jarrulevyt palat eteen ja taakse
        - Käsijarrukengät vaijerit
        - Hehkut, lähti käyntiin vaikka yksikään tulppa ei toimi -10 asteeseen asti (nämä liike korvasi minulle kun kerroin että ne ei toimi
        - käsijarrun merkkivalon kytkin
        - 2 kpl H7 polttimoa

        Huonoa minusta autossa on:
        - Huonot valot, vaikka referenssiluku on 60
        - ja... no muuta ei tulekaan mieleen.:)


        Sitä ennen oli vuodet 2001-2005 405, 1,6 -89 GR sedan ja siinä meni hiilet laturista sekä startista 280 tkmn kohdalla.
        Siinä paikkeilla myös meni valojen viiksi.
        Tulihan sitä tuolla 405:llakin ajettua 100:tkm.


    • pökötisti

      Hei! minulla on 406:ssa mittarissa 460.000 km,eikä auto valita mistään ja kori täysin virheetön savu-arvot 0,5 ehdottomasti lujempi auto kuin ruostuvat mersut

      • pugimani

        Pökötisti puhuu vallan asiaa. Itse olen ajanut omalla 406 HDI :lla hieman vajaa 400.000 km eikä autossa ole ilmennyt mitään suurempia vikoja. Normaaleja kuluvia osia on tietysti vaihdettu. Korin ruostesuojaus on hyvä, eikä kymmenen vuoden ajot vielä juurikaan siinä näy. Luotettava ja edullinen auto ajaa!


      • nsdkjnsdnjksddnsfksd
        pugimani kirjoitti:

        Pökötisti puhuu vallan asiaa. Itse olen ajanut omalla 406 HDI :lla hieman vajaa 400.000 km eikä autossa ole ilmennyt mitään suurempia vikoja. Normaaleja kuluvia osia on tietysti vaihdettu. Korin ruostesuojaus on hyvä, eikä kymmenen vuoden ajot vielä juurikaan siinä näy. Luotettava ja edullinen auto ajaa!

        "Korin ruostesuojaus on hyvä"

        Juu, helmoja lukuunottamatta, jotka siis ruostuvat puhki.


      • ei ensimmäinen pösö
        nsdkjnsdnjksddnsfksd kirjoitti:

        "Korin ruostesuojaus on hyvä"

        Juu, helmoja lukuunottamatta, jotka siis ruostuvat puhki.

        älä yleistä, itse en ole nähnyt ruostehelmaisia 406 ainakaan alle 400000 ajettuja,
        itsellä 250 ajettu, et löydä ruostetta helmoista, etkä ovien alta, et pilkkuakaan
        kastastusmieskin sanoi, ettei näin siistiä tämänikäistä autoa ole nähnyt,
        sisältäkin kuin uusi,
        ehkä jotkut pitää autoa paremmin kuin toiset,
        auton peseminenkään ei ole kiellettyä, auttaa ruostumisen ehkäisyssä,
        kyllä nykyiset pösöt kaihtaa ruostetta, mutta katos mersuja


      • lsdbkgsnldfgsdgsdgsf
        ei ensimmäinen pösö kirjoitti:

        älä yleistä, itse en ole nähnyt ruostehelmaisia 406 ainakaan alle 400000 ajettuja,
        itsellä 250 ajettu, et löydä ruostetta helmoista, etkä ovien alta, et pilkkuakaan
        kastastusmieskin sanoi, ettei näin siistiä tämänikäistä autoa ole nähnyt,
        sisältäkin kuin uusi,
        ehkä jotkut pitää autoa paremmin kuin toiset,
        auton peseminenkään ei ole kiellettyä, auttaa ruostumisen ehkäisyssä,
        kyllä nykyiset pösöt kaihtaa ruostetta, mutta katos mersuja

        "itse en ole nähnyt ruostehelmaisia 406 ainakaan alle 400000 ajettuja,"

        Tervetuloa katsomaan. Omalla oli ajettu 250tkm kun toiselle puolelle piti helmaan hitsata peltiä. Nyt kun tuli 300tkm täyteen, pitää hitsata toistakin puolta.

        "itsellä 250 ajettu, et löydä ruostetta helmoista, etkä ovien alta"

        Niinno, ei ne ovet noista ruostukaan. Mutta et ole tainut katsoa helman sisäpuolelle, sitä kautta ne ruostuvat. Ulkoapäin voi näyttää ihan virheettömälle, kunnes se ruoste tulee läpi ja onkin hitsaushommia tiedossa.

        Takapyörän etupuolella, kun sisälokasuoja on poistettu, paljastuu tulppa. Sen kun avaa, pääsee kurkistamaan helman sisään. Kun itse katsoin tuonne kotelon sisään, kummallakin puolella helman alaosa oli aivan ruosteessa. Ei toki vielä läpi silloin, mutta nyt on, vaikka laitoin tuossa vaiheessa dititrolia noihin koteloihin.

        "ehkä jotkut pitää autoa paremmin kuin toiset,
        auton peseminenkään ei ole kiellettyä, auttaa ruostumisen ehkäisyssä,"

        Olet siis pessyt nuo kotelot sisäpuolelta säännöllisesti? Pakko nostaa hattua moiselle puuhastelulle.

        "kyllä nykyiset pösöt kaihtaa ruostetta, mutta katos mersuja"

        406 ei ole enää nykyisiä pösöjä, valmistus lopetettiin 9 vuotta sitten. Mersun ruostuminen ei sitten taasen huononna tai paranna 406 mallin ruosteenestokykyä laisinkaan.


    • poromies 406

      itselläni on 406 2,1td ja on poljon korjattu on perus asiat eli öljyt,suodatin 10000 km välein ja jakoremmi 100000 välein tietenki jarru osat pitää katsoa renkaita vaihdataessa Mutta toi kiikasissa oleva hinta on kyllä YLI AMMUTTU korkeintaan ite maksaisin alle 1000e

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3471
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1538
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1287
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1154
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      782
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe