Veneen lasikuidutus ?

MIkasa

Onko jollakulla kokemusta veneen lasikuidutuksesta ? Eli mulla on vanha lasikuituvene, joka kaipaisi korin "vahvistusta". Kaipa hartsia (?) saa ostettua tehtyä omaa lasikuitua, vai miten ???

4

5622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylkeen

      Minä paikkailin omaa lasikuitu paattiani sekatavara kaupasta ostetulla lasikuitukankaalla johon sivellään päälle kovetusaine. Eli ensin vaan lasikuidusta leikellään sopivia palasia halkeaman tms. peitoksi ja päälle siveltimellä kovetinta, niin että kangas kastuu läpimäräksi. Ja samaan kohtaanhan voi pistää useamman kerroksen lasikuitua, niin kestää paremmin.

    • Tiura

      Tarvitaan hartsia, siihen kovetinta sekä lasikuitumattoa ja päälle maalia, muuten laminaatti imee vettä. Näitä kaikkia saa alan liikkeestä, ks. puhelinluettelo "lasikuituraaka-aineita". Sieltä saa myös tarkempia neuvoja, mutta karkeasti homma menee niin, että hiotaan sen verran vanhaa laminaattia pois, että saadaan puhdasta kuitua näkyviin, sitten pensselillä levitetään hartsia, päälle levitellään sopiva määrä mattoa; ilmakuplat pitäisi saada mahdollisimman tarkkaan pois joka välistä; ja annetaan jymähtää. Viimeksi maalataan, tarvittaessa paklataan ja hiotaan ja maalataan uudestaan. Suojahanskat tarvitaan, ja kunnollinen ilmanvaihto, käryt on nimittäin melkoiset.

    • XIP

      ei kannata leikata mattoa, vaan repiä niin että kuituja repsottaa joka suuntaan ja muodostavat lujan ja jouhean liitoksen viereisiin paloihin, revi sopivia paloja kohteen mukaan valmiiksi, pieniin pintoihin pieniä paloja jne. levitä reilusti hartsia pintaan enne maton laittoa, sitten taas reilusti hartsia päälle, matto pitää kunnolla kastua jotta "sulaa", jos kuivuessa muuttuu taas valkoiseksi, ei oo kastunu kunnolla, suti ja muitakin tarvikketa saa heittää menemään joka kuidutuskerran jälkeen, joten kannattaa varata aikaa kun alkaa kuiduttamaan, tein yleensä joku vaan 0,5l hartsia valmiiksi, ettei ehdi jässähtää purkkiin, vähän muuttuu hyytelömäiseksi ennen ku loppuu, siitä tietää että kovetinta on tarpeeksi, jos kovetin unohtuu tai on ihan liian vähän, jää ikuisesti tahmeeksi. sit kun on sekottanu hartsin, ei tupakkataukoja pidetä ennenku on purkki tyhjä :-), täydellisen tuloksen saamiseks pitäis tehdä lämpimässä ja kuivassa

      paklaaminen voi olla ihan hyvä konsti, ite hioin lamellilaikalla karvat pois näkyvistä ennen maalausta, siitä asti oon ollu allerginen lähes kaikelle pölylle... mut jos pinta ei jää näkyviin, tai jos ei välitä, ni ei tarvi paklata eikä hioo, mut onhan se siistimpi kun karvoja ei näy

    • XIP

      jatkuu...

      kulmat ei oo ongelma, koska kastuessaan kuitu "sulaa" niinku spagetti ja sen saa sutilla söhkittyä joka koloon helposti, jos teet vanerista runkoa, ni kato et nurkkiin ei jää ilmarakoa, siihen nousee muuten kupla ja iso, eli millii suuremmat ilmaraot vois yrittää tiivistää jollain, riittävän ison raon pystyy tökkimään kuitua täyteen

      kuitua myydään sellasta tiivistä kangasmaista, joka ei muotoudu kastuessaan, mut on vissiin lujempaa, ei pysty repimäänkään, kandee ristilatoa väh 2 kerrosta, et ei jää rakoja nimittäin pelkkä hartsi on haurasta, en oo ikin käyttäny, lopputulos on hiomattakin aika tasainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe