Inssi tänään..

tuleva kaahari

Joo mulla on tänään inssi, jännittää et pääsenkö läpi. Jos en pääsen niin maksaako uusinta inssi 200 euroa? Ainakin niin olen kuullut eräältä kaveriltani. Voisko sellanen vähän niinkuin "itselleen puhuminen" auttaa, kuten "tuleekohan tuolta puörätieltä ketään" Siis auttaa siinä et se äijä huomaan et mä todellakin osaan huomioida...Et se varmasti tajuu et havainnoitsen tarpeeksi..

162

136872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh..

      Uusi inssi maksaa sen tavallisen ajokokeen maksun.
      Noin 50 euroa.

      • tuleva kaahari

        Mulle sanottiin et uusinta inssiin tulee muutama ajotunti, ja sit vasta uus inssi niiden jälkeen. No kohta sen näkee miten siinä käy. Onneks ennen inssiä on ajotunti..=)


      • kyllä
        tuleva kaahari kirjoitti:

        Mulle sanottiin et uusinta inssiin tulee muutama ajotunti, ja sit vasta uus inssi niiden jälkeen. No kohta sen näkee miten siinä käy. Onneks ennen inssiä on ajotunti..=)

        se menee läpi.. mullakin oli aamulla inssi ja läpi ilman virheitä.. seuraavaks kuorma-auto inssi kun kirjallinenki meni heti läpi.. inssi on yleensä tosi helppo, turhaan kaikki sitä jännittää ;) ja uusintamaksu on n.35e ajotunnit mitä joutuu ottamaan.. sellasta..


      • mene
        kyllä kirjoitti:

        se menee läpi.. mullakin oli aamulla inssi ja läpi ilman virheitä.. seuraavaks kuorma-auto inssi kun kirjallinenki meni heti läpi.. inssi on yleensä tosi helppo, turhaan kaikki sitä jännittää ;) ja uusintamaksu on n.35e ajotunnit mitä joutuu ottamaan.. sellasta..

        läpi ota vaan uus ajotunti.


      • tuleva kaahari
        mene kirjoitti:

        läpi ota vaan uus ajotunti.

        Vittu ei se edes menny läpi. Tulee sit sellanen vajaa kahdenSADAN EGEN lasku, sisältäen kaks ajotuntia ja uus inssi..PITÄS KEKSIÄ VAAN ET MISTÄ SEN KAKSATAA SAA, vähän noloo kertoo porukoille ja kaikille muille..


      • *en onnistunut ekalla:(
        tuleva kaahari kirjoitti:

        Vittu ei se edes menny läpi. Tulee sit sellanen vajaa kahdenSADAN EGEN lasku, sisältäen kaks ajotuntia ja uus inssi..PITÄS KEKSIÄ VAAN ET MISTÄ SEN KAKSATAA SAA, vähän noloo kertoo porukoille ja kaikille muille..

        Ja ärsyttää ihan sikana!! Tein kyllä ihan selkeen virheen... Muuten meni hyvin. Varasin heti uuden ajan ja perjantaina ON PAKKO ONNISTUA!


      • tota noi
        tuleva kaahari kirjoitti:

        Vittu ei se edes menny läpi. Tulee sit sellanen vajaa kahdenSADAN EGEN lasku, sisältäen kaks ajotuntia ja uus inssi..PITÄS KEKSIÄ VAAN ET MISTÄ SEN KAKSATAA SAA, vähän noloo kertoo porukoille ja kaikille muille..

        parempi,ettet saiskaan sitä korttia???


      • hahhahah
        kyllä kirjoitti:

        se menee läpi.. mullakin oli aamulla inssi ja läpi ilman virheitä.. seuraavaks kuorma-auto inssi kun kirjallinenki meni heti läpi.. inssi on yleensä tosi helppo, turhaan kaikki sitä jännittää ;) ja uusintamaksu on n.35e ajotunnit mitä joutuu ottamaan.. sellasta..

        Et varmasti ajanu 45 minuuttia tekemättä YHTÄÄN virhettä. Jos inssisetä sano noin, niin joko valehteli tai ei itekään huomannu sun tekemiä virheitä..


      • hmh...
        hahhahah kirjoitti:

        Et varmasti ajanu 45 minuuttia tekemättä YHTÄÄN virhettä. Jos inssisetä sano noin, niin joko valehteli tai ei itekään huomannu sun tekemiä virheitä..

        Miksi joku ihminen ei voisi osata ajaa niin hyvin autoa, että ei 45 minuutissa tee yhtään virhettä?

        Oletpas typerä.


      • muitakin maksuja

        Auton käyttömaksu ajokokeessa, jotain 70€, tietysti ajotunnit ja tutkintomaksu. Eli jos saat vaikka 4 lisätuntia niin laske siitä


      • hahhahah
        hmh... kirjoitti:

        Miksi joku ihminen ei voisi osata ajaa niin hyvin autoa, että ei 45 minuutissa tee yhtään virhettä?

        Oletpas typerä.

        Kyllä ainakin meille koulussa sanottiin, että jokainen tekee taatusti virheitä inssissä (ja myöhemminkin). Virheet voi olla sellaisiakin, ettei niitä edes itse huomaa. Kaikkea ei kuitenkaan kerkeä havainnoimaan, ei sitten millään.

        Joka toista haukkuu..


      • kpää
        tota noi kirjoitti:

        parempi,ettet saiskaan sitä korttia???

        toi on aika väärin sanottu! et sä koskaan voi tietää minkälaisia liikennetilanteita sulle tulee eteen!!!sulta se kortti pois!


      • dddd
        hahhahah kirjoitti:

        Et varmasti ajanu 45 minuuttia tekemättä YHTÄÄN virhettä. Jos inssisetä sano noin, niin joko valehteli tai ei itekään huomannu sun tekemiä virheitä..

        Mun mielestä inssi ei ollu vaikea! Mulla tuli kuulemma tosi paljon pikku virheitä ja inssi sano että Ei oikein tiedä pitäiskö antaa kortti että meni aika rajaa hipoen. Eli jos mä sain kortin monista virheistä riippumatta niin en kyllä tajua että mitä pitää mokata jos ei pääse inssiä ekal kerralla läpi? Ajaa liikenne ympyrää väärää suuntaan tai punasia päin?? No ehkä ei silloin korttia pitäis saadakkaan!


      • inssistä
        dddd kirjoitti:

        Mun mielestä inssi ei ollu vaikea! Mulla tuli kuulemma tosi paljon pikku virheitä ja inssi sano että Ei oikein tiedä pitäiskö antaa kortti että meni aika rajaa hipoen. Eli jos mä sain kortin monista virheistä riippumatta niin en kyllä tajua että mitä pitää mokata jos ei pääse inssiä ekal kerralla läpi? Ajaa liikenne ympyrää väärää suuntaan tai punasia päin?? No ehkä ei silloin korttia pitäis saadakkaan!

        Noi inssimiehet on niin erilaisia, toiset päästää läpi vaikka koe hipoi hylätyn rajaa. Toiset taas ei päästä vaan laittaa uuden koeajon ja lisätunteja varmistaakseen, että oot siellä liikenteessä turvallinen. Mun kaikki kaverit päässy inssistä läpi ekalla, mä en päässy. Mua jännittikin nii kauheesti inssissä, että se oli osasyy siihen, ettei se läpi menny. Neuvoks vois antaa kaikille, että mitä rauhallisempi oot niin sen paremmin menee. Se inssi on kyllä ihan helppo, perusasioita, jotenka avoimin ja rauhallisin mielin inssiin.


      • JUSSI 10V
        hahhahah kirjoitti:

        Et varmasti ajanu 45 minuuttia tekemättä YHTÄÄN virhettä. Jos inssisetä sano noin, niin joko valehteli tai ei itekään huomannu sun tekemiä virheitä..

        EI SIINÄ AJETA KUIN 25 MINUUTTIA.


      • NIIIIIfwfsff
        hahhahah kirjoitti:

        Kyllä ainakin meille koulussa sanottiin, että jokainen tekee taatusti virheitä inssissä (ja myöhemminkin). Virheet voi olla sellaisiakin, ettei niitä edes itse huomaa. Kaikkea ei kuitenkaan kerkeä havainnoimaan, ei sitten millään.

        Joka toista haukkuu..

        jep, meillekiin teoria tunneilla paukutettiin sitä että ei oo olemassa semmosta kuskia joka ei tekis koskaan virheitä, ett kukaan meistä ei oo koskaan täysin "valmis" sinne liikenteeseen, ajaminen ilman virheitä on mahotonta :) vaikka virheet oiskin ihan minimaalisia, semmosia mistä ei edes aiheutuisi haittaa, nii silti ne on virheitä.

        ja ihan vaan tiedoks ett jotku ihmettelee mite ei voi inssitä päästä ekalla läpi nii nää tutvat on erilaisia, jotkut päästää helpommalla ja jotkut ei. munki tutulla jäi siitä kiinni ett se ajo hieman liian läheltä yhtä liikennemerkkiä (eikä siis ollu ees törmäämässä siihen) ja joutu uusimaan.


      • 112210
        mene kirjoitti:

        läpi ota vaan uus ajotunti.

        En käsitä miten te ette saa ajokokeita ja teoriakokeita ekalla läpi?
        Itse kävin tänävuonna kortin, sain sen 1,5kuukaudessa.
        Ajokokeen sain kerralla läpi, tein 2virhettä ajokokeen aikana,
        Teoriakoe meni myös ensimmäisellä läpi 1 2 virheillä.

        Lukenut en ollut ollenkaan ja itse maksoin kaiken.

        Ootta te melkosia kuskeja kyllä ei voi muuta sanoa.


      • memuuttyrijät
        112210 kirjoitti:

        En käsitä miten te ette saa ajokokeita ja teoriakokeita ekalla läpi?
        Itse kävin tänävuonna kortin, sain sen 1,5kuukaudessa.
        Ajokokeen sain kerralla läpi, tein 2virhettä ajokokeen aikana,
        Teoriakoe meni myös ensimmäisellä läpi 1 2 virheillä.

        Lukenut en ollut ollenkaan ja itse maksoin kaiken.

        Ootta te melkosia kuskeja kyllä ei voi muuta sanoa.

        Silkkaa homoutta!


      • xx
        112210 kirjoitti:

        En käsitä miten te ette saa ajokokeita ja teoriakokeita ekalla läpi?
        Itse kävin tänävuonna kortin, sain sen 1,5kuukaudessa.
        Ajokokeen sain kerralla läpi, tein 2virhettä ajokokeen aikana,
        Teoriakoe meni myös ensimmäisellä läpi 1 2 virheillä.

        Lukenut en ollut ollenkaan ja itse maksoin kaiken.

        Ootta te melkosia kuskeja kyllä ei voi muuta sanoa.

        Olet itse ilmeisestikin käynyt inssisi Kehä III:n pohjoispuolella...


      • hannnu90
        112210 kirjoitti:

        En käsitä miten te ette saa ajokokeita ja teoriakokeita ekalla läpi?
        Itse kävin tänävuonna kortin, sain sen 1,5kuukaudessa.
        Ajokokeen sain kerralla läpi, tein 2virhettä ajokokeen aikana,
        Teoriakoe meni myös ensimmäisellä läpi 1 2 virheillä.

        Lukenut en ollut ollenkaan ja itse maksoin kaiken.

        Ootta te melkosia kuskeja kyllä ei voi muuta sanoa.

        En käsitä miten voit arvostella muita ihmisiä tietämättä heidän ajotaidoistaan tai ajotaustoistaan mitään. Kortin saaminen riippuu myös kaupungista hyvin paljon, toisilla paikkakunnilla kortin saa melkein aina ensimmäisellä kerralla.

        Olet sinä melkoinen pölvästi kyllä ei voi muuta sanoa.


    • :)))))

      onnea uudelle yritykselle , ei läheskään kaikki pääse ekal kerral läpi :) tsemppii ja häntä pystyyn :)))

      • heini

        heippa! ajattelin tulla tänne ku alkaa pikku hiljaa jännittää..mä siis täytän huomenna 18 ja mulla on aamulla kirjallinen! miten te läpäisitte sen? olis mukava tietää oliko se vaikee...mä oon harjotellu aika paljon tietokone ohjelmalla kotona ku isukki tilas sellasen.onko siitä paljo hyötyä?
        iik mua niin jänniitää...entäs inssi jalat jo melkeen nyt tutisee!! :( toivottavasti joku vastais..


      • totaa
        heini kirjoitti:

        heippa! ajattelin tulla tänne ku alkaa pikku hiljaa jännittää..mä siis täytän huomenna 18 ja mulla on aamulla kirjallinen! miten te läpäisitte sen? olis mukava tietää oliko se vaikee...mä oon harjotellu aika paljon tietokone ohjelmalla kotona ku isukki tilas sellasen.onko siitä paljo hyötyä?
        iik mua niin jänniitää...entäs inssi jalat jo melkeen nyt tutisee!! :( toivottavasti joku vastais..

        ei tarvii yhtään jännittää ainakaan inssiä.. tosi helppo.. kirjallisissa itsekin jännitin ja läpihän sekin meni.. yleisissä kysymyksissä helpotti se, että oli aikaa 30sek, kuvissa sit 10sek, mut tarkasti vaan niin hyvä tulee.. ite suoritan bc-korttia ja nyt on enää c-ajokoe jäljellä, kaikki muut ekalla läpi..


      • Heini
        totaa kirjoitti:

        ei tarvii yhtään jännittää ainakaan inssiä.. tosi helppo.. kirjallisissa itsekin jännitin ja läpihän sekin meni.. yleisissä kysymyksissä helpotti se, että oli aikaa 30sek, kuvissa sit 10sek, mut tarkasti vaan niin hyvä tulee.. ite suoritan bc-korttia ja nyt on enää c-ajokoe jäljellä, kaikki muut ekalla läpi..

        minulla meni eilen se kirjallinen sitten läpi..ensin ajattelin että ei se mene läpi mutta helpostihan se meni..kirjallisissa kysymyksissä 1 väärin ja kuvissa vain 3. :) voi että olen mielissään..varattiin inssi maanantaiksi ja minua nyt hieman jännittää. :/ olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä inssiin ja jos jollakin olisi hyvä kikka kuinka saada auto peruuttamalla hyvin parkkiin..kun tuntuu että olen vähä huono tuossa ni ottasin mielellään vastaan vinkkejä!! kiitos kaikille..tuun sitten sanomaan menikö inssi läpi..


      • Tytsy
        Heini kirjoitti:

        minulla meni eilen se kirjallinen sitten läpi..ensin ajattelin että ei se mene läpi mutta helpostihan se meni..kirjallisissa kysymyksissä 1 väärin ja kuvissa vain 3. :) voi että olen mielissään..varattiin inssi maanantaiksi ja minua nyt hieman jännittää. :/ olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä inssiin ja jos jollakin olisi hyvä kikka kuinka saada auto peruuttamalla hyvin parkkiin..kun tuntuu että olen vähä huono tuossa ni ottasin mielellään vastaan vinkkejä!! kiitos kaikille..tuun sitten sanomaan menikö inssi läpi..

        Mulla meni inssi tiistaina läpi, ja ekalla yrittämällä vaikka jännitin niin paljon etten nukkunut sekuntiakaan edellisenä yönä :))
        Tärkeä juttu tais olla että pysyy rauhallisena ja suorittaa tasaisen ajon. Ihme kyllä sain hermoja leputeltua inssiä edeltävänä ajotuntina, ja itse inssiajo meni ihan kivasti. Vähän kyllä pelotti kun minua ennen ajanut oppilas reputti ja ajattelin että "just joo nyt on inssigubbe kivalla tuulella" mutta no problemos, hissukseen mentiin, muistin vilkut ja vilkaisut ja läpi meni muutamasta pikku toilailusta huolimatta. (Sammutin auton valoihin, ajoin liian hiljaa liikenneympyrään ja muutenkin vähän liian hissukseen) Eipä siinä ole hirveästi pelkäämistä, jos reputat niin tiedät vain mitä pitää muistaa varoa ensi kerralla. Hyvin siinä menee kunhan kuuntelet ohjeita tarkkaan ja teet niin kun setä sanoo! :o))


      • no brains
        heini kirjoitti:

        heippa! ajattelin tulla tänne ku alkaa pikku hiljaa jännittää..mä siis täytän huomenna 18 ja mulla on aamulla kirjallinen! miten te läpäisitte sen? olis mukava tietää oliko se vaikee...mä oon harjotellu aika paljon tietokone ohjelmalla kotona ku isukki tilas sellasen.onko siitä paljo hyötyä?
        iik mua niin jänniitää...entäs inssi jalat jo melkeen nyt tutisee!! :( toivottavasti joku vastais..

        Kirjallisessa on syytä jättää omat aivot narikkaan ennen kuin niihin osallistuu. Kaikki menee OK, jos ei lähde itse tekemään mitään päätelmiä kysymysten taustoista tms. Esim. meikäläisellä tuli intin insissä virhe kun kysymys oli jotain "saako autoa liikuttaa vaikka ajovalo on paskana?" ja meikä vastasi että saa. Miksi vastasin niin vaikka se intin säännöissä on kielletty? Mieleen juolahti, että kai sen varikolla voi siirtää halliin korjausta varten..


      • Heini
        no brains kirjoitti:

        Kirjallisessa on syytä jättää omat aivot narikkaan ennen kuin niihin osallistuu. Kaikki menee OK, jos ei lähde itse tekemään mitään päätelmiä kysymysten taustoista tms. Esim. meikäläisellä tuli intin insissä virhe kun kysymys oli jotain "saako autoa liikuttaa vaikka ajovalo on paskana?" ja meikä vastasi että saa. Miksi vastasin niin vaikka se intin säännöissä on kielletty? Mieleen juolahti, että kai sen varikolla voi siirtää halliin korjausta varten..

        hei mulla on huomenna 8 inssi!! mua alkaa jo pikku hiljaa pelottaa ja jännittää..kaikki sanoo että hyvin se menee mutta itestä vaan tuntuu että joku parkkiin peruutus ei onnistu--> voivatko pomppauttaa jos ei osaa kunnolla peruuttaa esim.parkkiin? :)
        antakaaha jotain hyviä neuvoja kuinka selviä tästä jännityksestä aamulla huh..menispä läpi ja ei tarviis enää ressata!!


      • Heini
        Tytsy kirjoitti:

        Mulla meni inssi tiistaina läpi, ja ekalla yrittämällä vaikka jännitin niin paljon etten nukkunut sekuntiakaan edellisenä yönä :))
        Tärkeä juttu tais olla että pysyy rauhallisena ja suorittaa tasaisen ajon. Ihme kyllä sain hermoja leputeltua inssiä edeltävänä ajotuntina, ja itse inssiajo meni ihan kivasti. Vähän kyllä pelotti kun minua ennen ajanut oppilas reputti ja ajattelin että "just joo nyt on inssigubbe kivalla tuulella" mutta no problemos, hissukseen mentiin, muistin vilkut ja vilkaisut ja läpi meni muutamasta pikku toilailusta huolimatta. (Sammutin auton valoihin, ajoin liian hiljaa liikenneympyrään ja muutenkin vähän liian hissukseen) Eipä siinä ole hirveästi pelkäämistä, jos reputat niin tiedät vain mitä pitää muistaa varoa ensi kerralla. Hyvin siinä menee kunhan kuuntelet ohjeita tarkkaan ja teet niin kun setä sanoo! :o))

        voi kiitos tytsy kun kirjotit..mulla siis huomenna se inssi ja nyt alkaa oikeesti jo jännittää mä tiiän että aamulla jännitän kun hullu..ei vaan voi olla jännittämättä! :/
        mä toivon että se menis ekall läpi,mua vaan hieman pelottaa etten osaa peruuttaa kunnolla parkkiin-->voiko se siitä pomppauttaa?
        onneksi minulla on se mukavampi inssittäjä mutta ainahan ne omat vaarat on..toivotaan että menis huomenna läpi eikä tartteis enää yrittää...tuun sit kyllä sanoo menikö läpi!! :)


      • no brains
        Heini kirjoitti:

        hei mulla on huomenna 8 inssi!! mua alkaa jo pikku hiljaa pelottaa ja jännittää..kaikki sanoo että hyvin se menee mutta itestä vaan tuntuu että joku parkkiin peruutus ei onnistu--> voivatko pomppauttaa jos ei osaa kunnolla peruuttaa esim.parkkiin? :)
        antakaaha jotain hyviä neuvoja kuinka selviä tästä jännityksestä aamulla huh..menispä läpi ja ei tarviis enää ressata!!

        Peruutustutka auttaa kummasti asiaa, mutta tuskin siinä koulun autossa sellaista on. Oikeestaan sitä asiaa kannattaakin panikoida jos et kykene hahmottamaan omatoimisesti kunnolla missä auton rajat loppuu ja miten lähellä muut autot on. Sivupeilien kääntäminen alemmas kuin normaalisti saattaa auttaa siihen, ettet osu ainakaan vieressä oleviin autoihin. Jos ne on sähkösäätöiset, niin niitä on kohtuu helppo jopa säätääkin. Taskuun meneminen se vasta paska nakki sitten onkin. Anyway, ei se tarkastaja varmaan hylkää suoritusta jos vähän vinoon sen peruutat, kunhan hierot sitä autoa niin kauan että se on siellä ruudussa. Tarvittaessa voit vaikka hypätä autosta ulos sen takia katselemaan missä se on :)


      • vatsunkutsun
        no brains kirjoitti:

        Kirjallisessa on syytä jättää omat aivot narikkaan ennen kuin niihin osallistuu. Kaikki menee OK, jos ei lähde itse tekemään mitään päätelmiä kysymysten taustoista tms. Esim. meikäläisellä tuli intin insissä virhe kun kysymys oli jotain "saako autoa liikuttaa vaikka ajovalo on paskana?" ja meikä vastasi että saa. Miksi vastasin niin vaikka se intin säännöissä on kielletty? Mieleen juolahti, että kai sen varikolla voi siirtää halliin korjausta varten..

        Älä jätä aivoja narikkaan, kun voit treenata kysymyksiin täällä: http://inssi.fi

        kone kertoo milloin osaat kaiken..


    • tuleva kaahari

      Nyt se inssi sitten meni läpi tällä toisella kerralla!!! yks pikku virhe oli, muuten kokonaisuudessaan hyvin meni!!

      • Säännöt samat kaikil

        Mikäli nimimerkki on "tuleva kaahari", niin olisi ehkä parempi ettei olisi saanut korttia ollenkaan. Kaahaamalla onneksi sen kortin voi myös menettää. Kaksi ihan tavallista kaveria työkavereitakin vielä, toinen (ääliö) 158km./h. 80 rajoitusalueella kortti pois 4 kk. ja tämä toinen torvi 145km./h. 80:n alueella, ei vielä tietoa ajokiellon pituudesta, niin tuore tapaus (toivottavasti riittävän pitkä, että oppii). Liikenteessä ovat samat säännöt kaikilla. Järjestytyneen yhteiskunnan yksi merkki on liikennesäännöt ja niiden noudattaminen. Kerrataan vielä. Ajoneuvo on katsastettu, kunnossa, varustettu asianmukaisin renkain ja varustein sekä verot ym. sitoumukset hoidettu. Kuljettajalla on voimassa oleva ajokortti kyseiseen ajoneuvoon, noudattaa liikennesääntöjä ja ei saa olla humalassa taikka muussakaan pöllyssä. Muuten 99% autolla liikkuvista noudattavat em. sääntöjä.


      • asdman
        Säännöt samat kaikil kirjoitti:

        Mikäli nimimerkki on "tuleva kaahari", niin olisi ehkä parempi ettei olisi saanut korttia ollenkaan. Kaahaamalla onneksi sen kortin voi myös menettää. Kaksi ihan tavallista kaveria työkavereitakin vielä, toinen (ääliö) 158km./h. 80 rajoitusalueella kortti pois 4 kk. ja tämä toinen torvi 145km./h. 80:n alueella, ei vielä tietoa ajokiellon pituudesta, niin tuore tapaus (toivottavasti riittävän pitkä, että oppii). Liikenteessä ovat samat säännöt kaikilla. Järjestytyneen yhteiskunnan yksi merkki on liikennesäännöt ja niiden noudattaminen. Kerrataan vielä. Ajoneuvo on katsastettu, kunnossa, varustettu asianmukaisin renkain ja varustein sekä verot ym. sitoumukset hoidettu. Kuljettajalla on voimassa oleva ajokortti kyseiseen ajoneuvoon, noudattaa liikennesääntöjä ja ei saa olla humalassa taikka muussakaan pöllyssä. Muuten 99% autolla liikkuvista noudattavat em. sääntöjä.

        99% ihmisistä ei noudata sääntöjä. Tällä tarkoitan sitä että melkein jokainen ihminen rikkoo liikennesääntöjä joka päivä tai vähintään joka viikko pari kertaa. Niin moni ajaa esim. ylinopeutta että huh huh.. yritäppä ajaa kesällä vaikkapa moottoritiellä 120km/h niin ettei sinua ohitella koko aikaa.. tämä on mahdotonta


      • Tie on tuttu
        asdman kirjoitti:

        99% ihmisistä ei noudata sääntöjä. Tällä tarkoitan sitä että melkein jokainen ihminen rikkoo liikennesääntöjä joka päivä tai vähintään joka viikko pari kertaa. Niin moni ajaa esim. ylinopeutta että huh huh.. yritäppä ajaa kesällä vaikkapa moottoritiellä 120km/h niin ettei sinua ohitella koko aikaa.. tämä on mahdotonta

        Takana käytännön kokemusta on 30 vuoden ajalta yli miljoona kilometriä ja pari opetuslupalaista takavuosilta.Silti voin vakaumuksella sanoa, että ainakin 95% ajajista noudattavat kaikkia liikenteessä päteviä yhteisiä hyviksi havaittuja sääntöjä (eihän siitä muuten mitään tulisikaan). Onnettomuustilastot kertovat, että liikennekuolemat ovat vähentyneet kolmannekseen synkimmistä v.1973 lukemista n.1300 kuolonuhria verrattuna nykyiseen 400 uhriin. Sekin on liikaa, mutta autojen ja ajosuoritteen määrä on myös viisin ellei kymmenkertaistunut niistä ajoista. Jotain on siis tapahtunut kaikila liikenteen osa-alueilla. Ei saa tuijottaa muiden virheitä, vaan pitää lähteä liikennekäyttäytymisessä omasta ajotyylistä ja asenteesta. Rauhallinen toisia huomioon ottava sujuva riskejä välttävä ajotyyli muodostuu siinä puolen miljoonan paikkeilla ja sen hankkiminen kestää sellaiset kymmenen vuotta. Pyrin olemaan poissa kiireisempien tieltä ja noudattamaan liikennesääntöjä ihan oman turvallisuuteni vuoksi.


    • Jesse2

      Höh,

      no treenaa netissä tietämys niin hyväksi, että väkisten menee läpi. Saitteja on monia, mutta tää on ainaki aika hyvä:

      http://inssi.fi

      • Edu666

        Varokaa, useita vääriä vastauksia!!!


    • inssi läpi

      yleensä tulee vaan huomautuksia ettei ajo oo tarpeeks sujuvaa kyl ne liikenne säänöt nyt osaa

    • 45erwq

      Mullakin oli tänään jo toinen inssi, ja läskiks meni. En tajua miks ne niin pienestä reputtaa. Tuli kuulemma yks kaistanvaihto ilman vilkaisua taakse ja yks kääntyminen ilman vilkkua (alueella ei tosin ollu muuta liikennettä) "muuten meni ajo tosi hyvin, mutta en voi päästää. tosta 4 ajotuntia lisää niin ehkä opit". Voi herranjumala, toinen 203euron lisälasku jo. Pitäis varmaan muuttaa täältä Helsingin keskustasta Lappiin niin pääsis ainakin inssin läpi. Se uusinta maksu on tosiaan se reilu 200e (mulla on aina tullu siis 4 ajoa lisää autonkäyttö kokeessa inssimaksu). Noitakaan virheitä en tavallisessa ajossa olisi varmasti tehnyt, mutta inssissä on ne paineet ja jännitys ihan toista luokkaa kuin ajokoulun tai itsenäisessä ajossa. Siksi mut on aina heitetty inssiin ku ne on kattonu että osaan ajaa hyvin. Kyllä osaa vituttaa. Mutta ehkä kolmas kerta toden sanoo. Tai muuten mun kukkaro joutuu sanomaan ittensä irti.

      • vikaa

        ei tule mitään. pari kertaa jo pompannu ja kate kukkarosta hiipuu. ois se ihan kivaa osaa ajaa


      • kohtalotoveri

        mullakin on aika varaamatta kolmanteen inssiin ja muutamalle ajotunnille ennen sitä. vitutti niiiin paljon viime inssin jälkeen ja kaiken lisäks viel repesin heti ku kuulin etten päässy läpi:( tulee mieleen et noi yrittää rahastaa tolla et pikkuvirhe etkä pääse läpi. mistä ne kuvittelee ihmisten repivän sellaset rahat? tunsin itteni TOSI tyhmäks ku kuulin et n. 75% pääsee läpi. alkaa jo usko mennä et saanko mä ikinä sitä ajokorttia. kovasti ottaa luonnolle:( tsemppiä sulle!


      • Touhua

        Itselläni käsähti Eilen toinen inssi. Voi sitä vitutuksen määrää. Ikinä ei oo mikään ottannut päähän niin hirveästi. Vielä kun tiesi että kortti olis tullu jos olis yhden kohdan reitillä ottanut rauhallisesti. Varsinkin kun vähintään jokainen kaveri on saanut ensimmäisellä tai toisella yrityksellä kortin. Mutta toiveikkaana vain mennään kolmanteen ja koitetaan pitää pää kylmänä ja homma hallussa. Muuten täällä meillä päin maksaa 2 ajotuntia mitä nyt sain 50€ ja inssi 30€ Että aika moista jos joku joutuu 200€ maksaa:O


      • jippii
        Touhua kirjoitti:

        Itselläni käsähti Eilen toinen inssi. Voi sitä vitutuksen määrää. Ikinä ei oo mikään ottannut päähän niin hirveästi. Vielä kun tiesi että kortti olis tullu jos olis yhden kohdan reitillä ottanut rauhallisesti. Varsinkin kun vähintään jokainen kaveri on saanut ensimmäisellä tai toisella yrityksellä kortin. Mutta toiveikkaana vain mennään kolmanteen ja koitetaan pitää pää kylmänä ja homma hallussa. Muuten täällä meillä päin maksaa 2 ajotuntia mitä nyt sain 50€ ja inssi 30€ Että aika moista jos joku joutuu 200€ maksaa:O

        mulla oli äsken eka inssi ja ylläri en päässy läpi. Jalka oli kuulemma väärässä asennossa ja en olisi saanut nojata niskatukeen, mutta pääsyy reputtamiseen oli kun inssi otti kesken ajon ratista kiinni. Luuli, että olen menossa väärälle kaistalle, vaikka en ollut. Huomenna uusi yritys. Täytyy sanoa, että vi..ttaa. Taisi olla jännitys liian kova:(


      • LauraPalmer

        itelleni ainaskin oli hyötyä tosta inssi-saitista http://inssi.fi kun kliksuttelin viime tingassa tietoa päähäni siellä... mut mut... MENI LÄPI :::)))))


    • samas vaihees

      onpa kallis jos pelkkää ajokoetta tarkotat

    • annahoj.

      mulla oli tänään eka inssi äänekoskella, en päässy läpi:( ryhmityin väärin pari kertaa. Mutta mä joudun pulittaa kahdesta lisä ajotunnista 148egee ja inssi maksu 33egee. Kauheeta ryöstöä kun on jo tonnin maksanu ni sit kaikki maksaa vielä erikseen...!! Mutta onnea aikille inssiin menijöille

      • kaiketi

        Voisin väittää että Helsingin keskusta on tällä hetkellä kaikkine tietöineen varsinkin ruuhka-aikaan harvinaisen pirullinen mesta ajaa inssi, onneksi sain kerralla läpi. Aika hissutteluajolla tosin.
        On kyllä turhan suuri ero vaatimustasossa suorituspaikasta riippuen, tarkoitan lähinnä eroja paikkakuntien välillä.


      • ZSDFGHY
        kaiketi kirjoitti:

        Voisin väittää että Helsingin keskusta on tällä hetkellä kaikkine tietöineen varsinkin ruuhka-aikaan harvinaisen pirullinen mesta ajaa inssi, onneksi sain kerralla läpi. Aika hissutteluajolla tosin.
        On kyllä turhan suuri ero vaatimustasossa suorituspaikasta riippuen, tarkoitan lähinnä eroja paikkakuntien välillä.

        huh huh ku jännittää huomenna inssi ... mulla o jo keraan ollu kortti sit vähä törttöilin ni se lähti ku siliän tien!.. :S huomenna pitäs hankkia se takas mut toi vidun inssi osaa aina jännittää... en sit tiiä et mikä siinä O! sais ny ees nukuttua... huoh :)


      • eieiiei
        ZSDFGHY kirjoitti:

        huh huh ku jännittää huomenna inssi ... mulla o jo keraan ollu kortti sit vähä törttöilin ni se lähti ku siliän tien!.. :S huomenna pitäs hankkia se takas mut toi vidun inssi osaa aina jännittää... en sit tiiä et mikä siinä O! sais ny ees nukuttua... huoh :)

        Joo määki kusin inssin, kyl keittää nii kovaa, tein yhen virheen, seki oli, ku en pysähtyny kö joku olu pysäköiny suojtielle.. Nii kovaa menee hermot ja 175e lisämaksua VOI vit


      • Kortin saanut
        eieiiei kirjoitti:

        Joo määki kusin inssin, kyl keittää nii kovaa, tein yhen virheen, seki oli, ku en pysähtyny kö joku olu pysäköiny suojtielle.. Nii kovaa menee hermot ja 175e lisämaksua VOI vit

        No hei, jos ei pysähdy ennen suojatietä niin sehän on ihan selvä että kortti hylätään? Inssi EI ole vaikea! Ei todellakaan. Jos siinä ei vaan tee mitään tyhmiä virheitä (kuten edellä oli jo mainittu)esim: Ajaa punasia päin tai liikenne ympyrää vääräänsuuntaan? Ei sitä voi reputtaa muulla tavalla, koska myös minulla tuli paljon pieniä virheitä mistä valitettiin..


    • inssisetä

      Katsastusasemien tarvitsee saada joka kuukausi tietty kiintiö täyteen, ettei jokaista päästä läpi.
      pakkohan ne pullarahat on jostain niille läskeille inssiäijille kaivaa.

      • Bandidos1

        Homot


      • kahvipullat
        Bandidos1 kirjoitti:

        Homot

        huomen on kirjalliset... paras olis mennä läpi... jännittää


      • ::D
        kahvipullat kirjoitti:

        huomen on kirjalliset... paras olis mennä läpi... jännittää

        Muuten, auttaako jos juo pullon energiajuomaa ennen inssiä?
        tiedän, että kädet ainakin tärisevät, mutta samalla pitäisi tulla rennompi olo.


        sitten vielä tälläinne hauska kysymys, jota itse EN aio yrittää: saako olla kännissä inssissä, jos ei mee promillerajan yli?


      • :p:p:p
        ::D kirjoitti:

        Muuten, auttaako jos juo pullon energiajuomaa ennen inssiä?
        tiedän, että kädet ainakin tärisevät, mutta samalla pitäisi tulla rennompi olo.


        sitten vielä tälläinne hauska kysymys, jota itse EN aio yrittää: saako olla kännissä inssissä, jos ei mee promillerajan yli?

        No sitä voi kahdesti miettiä kannattaako mennä inssiin kännissä...


      • ainakin
        ::D kirjoitti:

        Muuten, auttaako jos juo pullon energiajuomaa ennen inssiä?
        tiedän, että kädet ainakin tärisevät, mutta samalla pitäisi tulla rennompi olo.


        sitten vielä tälläinne hauska kysymys, jota itse EN aio yrittää: saako olla kännissä inssissä, jos ei mee promillerajan yli?

        Vetäisin kolme norttia, ennen inssiä. Läpi meni!


    • tyttö90

      Mulla on ollu kaks kertaa inssi. Toisella kusi tasa-arvoseen risteykseen, toisella siihe ku en hiljentäny hiekkatiellä yhteen risteykseen. Oon jo aika hyvin menettäny toivon ettei se mene läpi.-

    • 001800

      Ihmeellisesti te kaikki sanotte, että pitäisi ajaa liikenneympyrää väärään suuntaan tai punaisia päin, ettei pääsisi läpi.. Kyllä ne aika pienistä virheistä, ainakin täällä Turussa, laittaa uudelleen yrittämään. Huomenna toinen kerta, koska ensimmäisellä kerralla ei ollut havainnointi kohdallaan.. Tsemppiä kaikille! Kyllä me vielä kortti saadaan :)

    • onneton_

      Minulla oli tänään ensimmäinen inssi ja ei mennyt läpi.. Sain 7 ajotuntia lisää eli siis 3,5h.. onko kukaan saanut näin paljon ?? Olen tosi onneton.. kun rahaa palaa eikä olisi varaa.. Oli kyllä neljän kuukauden tauko ajamisessa ja ennen inssiä ajoin vain kaksi tuntia..mutta kuitenkin ! Ottaa päähän.. Lisäksi opettajani on vaihtunut 4 kertaa ja inssin ajo paikka kaksi..
      Auttaako paljon, jos opettelee koko autokoulun kirjan ulkoa suunnilleen :( vitsi..

      • emmmmma90

        ite en päässy ekalla inssistä läpi, ja huomenna olis sitten toinen kokeilu.
        sain 6 ajotuntia ja makso melkein 200 euroo ne tunnit..
        ei oo halpaa huvia..

        ainoo virhe oli se, että menin parkkihallissa liian läheltä seinää :D

        toivotaan että huomenna menee hyvin.


      • paskaaaaa
        emmmmma90 kirjoitti:

        ite en päässy ekalla inssistä läpi, ja huomenna olis sitten toinen kokeilu.
        sain 6 ajotuntia ja makso melkein 200 euroo ne tunnit..
        ei oo halpaa huvia..

        ainoo virhe oli se, että menin parkkihallissa liian läheltä seinää :D

        toivotaan että huomenna menee hyvin.

        itekki sain 6 ajotuntia lissee ku inssi meniki sitt päin peetä! :D ja intti lähestyy et en kerkii nyt ajaa sitä inssiä saatika nuita ajotunteja:( hyvä siel alkaa selitellä anna lommaa pakka saaha kortti... sitteku vielä toisellakaan pääse läpi:D mukavata...


      • Vapaapudotus2
        paskaaaaa kirjoitti:

        itekki sain 6 ajotuntia lissee ku inssi meniki sitt päin peetä! :D ja intti lähestyy et en kerkii nyt ajaa sitä inssiä saatika nuita ajotunteja:( hyvä siel alkaa selitellä anna lommaa pakka saaha kortti... sitteku vielä toisellakaan pääse läpi:D mukavata...

        Luulin että ittelläni meni ihan penkin alle kun ei mennyt ekalla kerrala ja sain 4 ajotuntia... Noin kahden tunnin päästä uudestaan.

        Miten on, olen kuullut vanhemmiltani että ennen vanhaan jos inssin joutui uusimaan niin uusinnassa painotettiin niitä pipariksi menneitä kohtia. Onko nytten näin vain ajetaanko ihan ns. "normaali" inssi?


      • ............
        Vapaapudotus2 kirjoitti:

        Luulin että ittelläni meni ihan penkin alle kun ei mennyt ekalla kerrala ja sain 4 ajotuntia... Noin kahden tunnin päästä uudestaan.

        Miten on, olen kuullut vanhemmiltani että ennen vanhaan jos inssin joutui uusimaan niin uusinnassa painotettiin niitä pipariksi menneitä kohtia. Onko nytten näin vain ajetaanko ihan ns. "normaali" inssi?

        itellä uusinta-inssi oli helpompi kuin eka, kun tiesi varoa niitä ekalla kerralla tulleita virheitä...Ja inssi-setä oli lomalle menossa inssin jälkeen, niin päästi läpi :) ekassa oli vaan ihan tyhmä virhe se, kun pakitin...


      • Staddi
        ............ kirjoitti:

        itellä uusinta-inssi oli helpompi kuin eka, kun tiesi varoa niitä ekalla kerralla tulleita virheitä...Ja inssi-setä oli lomalle menossa inssin jälkeen, niin päästi läpi :) ekassa oli vaan ihan tyhmä virhe se, kun pakitin...

        Moro!

        Eilen meni teoriakoe nappiin. 1 virhe kysymyksissä ja 3 kuvissa.

        Nyt hermostuttaa tämä tuleva inssi. Muutenkin olen hermoheikki, jännitän tosi pieniäkin asioita. Hermostun inssissä -> syntyy virheitä. Miten olette omaa hermostumista saaneet vähennettyä? Ainoastaan keskittymällä vaikos?


      • Staddi
        Staddi kirjoitti:

        Moro!

        Eilen meni teoriakoe nappiin. 1 virhe kysymyksissä ja 3 kuvissa.

        Nyt hermostuttaa tämä tuleva inssi. Muutenkin olen hermoheikki, jännitän tosi pieniäkin asioita. Hermostun inssissä -> syntyy virheitä. Miten olette omaa hermostumista saaneet vähennettyä? Ainoastaan keskittymällä vaikos?

        Ah, läpi meni ensimmäisellä!

        Hermostutti ennen ajotuntia inssiä niin paljon, että kädetkin tärisivät. Pelasin siinä parisen Guitar Hero - kappaletta niin siinä sitten rentoutui, ah, ihanata! =)


      • tu0m4s

        tänään ois klo 15 inssi helsingissä!!!!!
        kuulostaa tosi ihanalta keskelle kaupunkia viikon pahimpaan ruuhkaan enkä ole vielläkään tottunut kunnolla henk.auton kytkimeen(ajan siis bc-korttia) mutta nyt inssiin jos ei mee läpi ni sitte ei mee ekalla mutta jos toisella kuiteski


      • jännittää
        tu0m4s kirjoitti:

        tänään ois klo 15 inssi helsingissä!!!!!
        kuulostaa tosi ihanalta keskelle kaupunkia viikon pahimpaan ruuhkaan enkä ole vielläkään tottunut kunnolla henk.auton kytkimeen(ajan siis bc-korttia) mutta nyt inssiin jos ei mee läpi ni sitte ei mee ekalla mutta jos toisella kuiteski

        9.5h päästä inssi!
        saa nähä miten käy...eile ajotunti meni kyllä ihan nappiin.


      • jännittää
        jännittää kirjoitti:

        9.5h päästä inssi!
        saa nähä miten käy...eile ajotunti meni kyllä ihan nappiin.

        nonii sehän meni heittämällä läpi :D
        ihan helppo juttu kunhan ajaa niiku yleensäkki, eikä tee mitää virheitä.
        taskuparkkeerauskin sujui mainiosti. :D
        ainut mistä valitti oli liian suuret tilanne-nopeudet :D


      • pieleemeni
        jännittää kirjoitti:

        nonii sehän meni heittämällä läpi :D
        ihan helppo juttu kunhan ajaa niiku yleensäkki, eikä tee mitää virheitä.
        taskuparkkeerauskin sujui mainiosti. :D
        ainut mistä valitti oli liian suuret tilanne-nopeudet :D

        Pieleenhän se meni inssi. eka kerta oli Aleksiskivenkadulta. Muutama pikkuvirhe tuli, mutta ne ei ollu ratkasevia ( ajo liian oikealla, ja ryhmittymishommaa) Mutta mun piti tehä taskuparkki ylämäkeen. Olin kerran aikasemmin tehny sen. Se meni ihan oikein, mutta kun lähin niin en huomannu pakua jota ois pitäny väistää ja tutva jarrutti.

        Ärsyttää ( ei muuten ) mutta kun sanottiin että seuraava inssi on 5 viikon päästä tammikuussa?? miten voi olla mahollista. 5 viikossa unohtuu lähes kaikki. Ajomaikallani on kalenteri niin täynnä, että sais noi 2 määrättyä ajotuntia ajettua.

        Voinko ottaa toimistoo yhteyttä & koittaa vaihtaa maikkaa.. tai inssipaikkaa..

        Mitä pitäis tehä, joka tapauskessa toi on liian pitkä aika toi viisi viikkoa!


      • Miigul
        pieleemeni kirjoitti:

        Pieleenhän se meni inssi. eka kerta oli Aleksiskivenkadulta. Muutama pikkuvirhe tuli, mutta ne ei ollu ratkasevia ( ajo liian oikealla, ja ryhmittymishommaa) Mutta mun piti tehä taskuparkki ylämäkeen. Olin kerran aikasemmin tehny sen. Se meni ihan oikein, mutta kun lähin niin en huomannu pakua jota ois pitäny väistää ja tutva jarrutti.

        Ärsyttää ( ei muuten ) mutta kun sanottiin että seuraava inssi on 5 viikon päästä tammikuussa?? miten voi olla mahollista. 5 viikossa unohtuu lähes kaikki. Ajomaikallani on kalenteri niin täynnä, että sais noi 2 määrättyä ajotuntia ajettua.

        Voinko ottaa toimistoo yhteyttä & koittaa vaihtaa maikkaa.. tai inssipaikkaa..

        Mitä pitäis tehä, joka tapauskessa toi on liian pitkä aika toi viisi viikkoa!

        Mulla oli kyllä hieno inssi tiistaina. tutva sano että muuten ihan täydellinen inssi, ei mitään virheitä, "mut tiedätkö missä töppäsit"... Olin sillai et ei vittu -.-' Vaihdoin liikennevalois kaistaa, sillai et renkaat meni just ja just sulkuviivan päältä. 2 ajokertaa ja tänään uusiks. Kaikista hauskinta tässä on se, että sama tyyppi päästi kaverin läpi inssistä, joka teki samassa kohtaa, saman virheen, vielä pahemmin. " joo ei se nyt mitään meinaa, antaa olla vaan" kaiken lisäks tyyppi teki muitaki virheitä, kuten lähti käsijarru pääl aluks, yms.


      • dgd
        Miigul kirjoitti:

        Mulla oli kyllä hieno inssi tiistaina. tutva sano että muuten ihan täydellinen inssi, ei mitään virheitä, "mut tiedätkö missä töppäsit"... Olin sillai et ei vittu -.-' Vaihdoin liikennevalois kaistaa, sillai et renkaat meni just ja just sulkuviivan päältä. 2 ajokertaa ja tänään uusiks. Kaikista hauskinta tässä on se, että sama tyyppi päästi kaverin läpi inssistä, joka teki samassa kohtaa, saman virheen, vielä pahemmin. " joo ei se nyt mitään meinaa, antaa olla vaan" kaiken lisäks tyyppi teki muitaki virheitä, kuten lähti käsijarru pääl aluks, yms.

        Itellä pomppas ku joutu pakittaa parkkiin, kaks autoo siinä vierellä, meni kuulemma liian läheltä ja inssi joutu polkasee jarrua, muuten meni ajo hienosti. Nyt on ollu 7vk taukoo ajamisessa ja inssi huomenna 2 ajokerran kera uudestaan, saa nähä meneekö.


      • 18v
        dgd kirjoitti:

        Itellä pomppas ku joutu pakittaa parkkiin, kaks autoo siinä vierellä, meni kuulemma liian läheltä ja inssi joutu polkasee jarrua, muuten meni ajo hienosti. Nyt on ollu 7vk taukoo ajamisessa ja inssi huomenna 2 ajokerran kera uudestaan, saa nähä meneekö.

        huomenna inssi aamulla 10.30, ihan hyvä aika varmaan ajaa ku ei oo pahempaa ruuhkaa,

        mut Tampereella kumminki täytyy ajaa, toivotaa että menis läpi :)

        pelottaa vähän että ei mene läpi, on varma että unohdan jotain tosi oleellista, kuten vilkut päälle käännyttäessä tai jotain muuta vastaavaa. :/

        kellään muita viime hetken vinkkejä muuta kuin että "ota rennosti" ? :D


      • 18v
        18v kirjoitti:

        huomenna inssi aamulla 10.30, ihan hyvä aika varmaan ajaa ku ei oo pahempaa ruuhkaa,

        mut Tampereella kumminki täytyy ajaa, toivotaa että menis läpi :)

        pelottaa vähän että ei mene läpi, on varma että unohdan jotain tosi oleellista, kuten vilkut päälle käännyttäessä tai jotain muuta vastaavaa. :/

        kellään muita viime hetken vinkkejä muuta kuin että "ota rennosti" ? :D

        läpihän se meni, jeessss, ihanaa :) onnee kaikille muille myös inssiin joilla se on edessä!

        itellä autto se, kun menin sinne sillä asenteella että "en tosiaankaa pääse läpi tästä, mutta kai tää nyt on pakko ajaa" niin en jännittäny sit enä yhtään niin meni tosi hyvin! :)


      • kortin omaava
        18v kirjoitti:

        läpihän se meni, jeessss, ihanaa :) onnee kaikille muille myös inssiin joilla se on edessä!

        itellä autto se, kun menin sinne sillä asenteella että "en tosiaankaa pääse läpi tästä, mutta kai tää nyt on pakko ajaa" niin en jännittäny sit enä yhtään niin meni tosi hyvin! :)

        Ite tein sen virheen että jännitin aivan hurjasti edellisenä iltana ja yönä. Unta kertyi inssiä edeltävänä yönä noin 2h. Hyvät lähtökohdat inssiin joka oli seuraavana aamuna klo 8.00.

        Mutta hyvin se inssi meni ja kortti tuli. Olihan siellä tietenkin huomauttamistakin, koska täydellistä kuskia ei ole, ainakaan minussa.

        Tärkeintä on ottaa inssin alussa rauhallisesti ja tehdä kaikki ajoon liittyvä jopa normaalia huolellisemmin.

        Mitä kannattaa varoa (ihan perusasioita)

        1) sulkuviivat
        2) bussipysäkit heti risteyksen jälkeen ja bussikaistat
        3) muista pysäyttää auto täysin stopille (ja suojatien eteen, mikäli viereisellä kaistalla oleva auto on pysähtynyt suojatien eteen)
        4) ylinopeus. inssi voidaan hylätä jatkuvasta ylinopeudesta tai suuresta hetkellisestä ylinopeudesta.

        Huomioi myös omat ajolinjat, ettei tule niistä sanomista.


        Itsellä huomautettiin hieman myöhäisestä havainnoinnista ja huolellisuudesta vaihteiden kanssa. Lisäksi inssitäti huomautti eräästä kaistanvaihtotilanteesta jonka olisi voinut viedä turvallisesti loppuun asti, jonka kuitenkin peruin ja suoritin kaistanvaihdon vasta risteyksen jälkeen (Lakia en siis rikkonut, enkä kaistanvaihdon perumisen taki harhautunut annetulta reitiltä).

        Muista!!!

        1) Inssissä ei rankaista reitiltä eksymisestä, paitsi jos se on toistuvaa ellei jopa tahallista.
        2) Auton sammuminen on kiusallinen tilanne kuljettajalle, mutta inssissä ja yleensäkin liikenteessä yksi mitättömämpiä virheitä, mitä voi tehdä, joten sitä ei kannata pelätä. Mikäli auto sammuu, käynnistä se rauhallisesti mutta ripeästi, ettey jää tukkeeksi. Mutta ole rauhallinen.
        3)Älä valehtele itsellesi (=älä yritä liikoja inssissä).

        Onnea kaikille jo inssin läpäisseille uusille tienkäyttäjille ja tuleville tienkäyttäjille. Inssiin meneville toivotan myös onnea ja tsemppiä.
        Inssin jälkeenhän vasta alkaa todellinen ajoharjoittelu ja ajamaan oppii vain ajamalla.

        Lisäksi vielä pari laitonta yleistystä, jotka eivät aina pidä paikkaansa.

        1) Mersukuski ei väistä ikinä
        2) Helsinkiläinen jalankulkija on niin tyhmänrohkea että saattaa juosta lähes suoraan autosi eteen itsekään siitä välittämättä.


      • vittuuntunut...
        kortin omaava kirjoitti:

        Ite tein sen virheen että jännitin aivan hurjasti edellisenä iltana ja yönä. Unta kertyi inssiä edeltävänä yönä noin 2h. Hyvät lähtökohdat inssiin joka oli seuraavana aamuna klo 8.00.

        Mutta hyvin se inssi meni ja kortti tuli. Olihan siellä tietenkin huomauttamistakin, koska täydellistä kuskia ei ole, ainakaan minussa.

        Tärkeintä on ottaa inssin alussa rauhallisesti ja tehdä kaikki ajoon liittyvä jopa normaalia huolellisemmin.

        Mitä kannattaa varoa (ihan perusasioita)

        1) sulkuviivat
        2) bussipysäkit heti risteyksen jälkeen ja bussikaistat
        3) muista pysäyttää auto täysin stopille (ja suojatien eteen, mikäli viereisellä kaistalla oleva auto on pysähtynyt suojatien eteen)
        4) ylinopeus. inssi voidaan hylätä jatkuvasta ylinopeudesta tai suuresta hetkellisestä ylinopeudesta.

        Huomioi myös omat ajolinjat, ettei tule niistä sanomista.


        Itsellä huomautettiin hieman myöhäisestä havainnoinnista ja huolellisuudesta vaihteiden kanssa. Lisäksi inssitäti huomautti eräästä kaistanvaihtotilanteesta jonka olisi voinut viedä turvallisesti loppuun asti, jonka kuitenkin peruin ja suoritin kaistanvaihdon vasta risteyksen jälkeen (Lakia en siis rikkonut, enkä kaistanvaihdon perumisen taki harhautunut annetulta reitiltä).

        Muista!!!

        1) Inssissä ei rankaista reitiltä eksymisestä, paitsi jos se on toistuvaa ellei jopa tahallista.
        2) Auton sammuminen on kiusallinen tilanne kuljettajalle, mutta inssissä ja yleensäkin liikenteessä yksi mitättömämpiä virheitä, mitä voi tehdä, joten sitä ei kannata pelätä. Mikäli auto sammuu, käynnistä se rauhallisesti mutta ripeästi, ettey jää tukkeeksi. Mutta ole rauhallinen.
        3)Älä valehtele itsellesi (=älä yritä liikoja inssissä).

        Onnea kaikille jo inssin läpäisseille uusille tienkäyttäjille ja tuleville tienkäyttäjille. Inssiin meneville toivotan myös onnea ja tsemppiä.
        Inssin jälkeenhän vasta alkaa todellinen ajoharjoittelu ja ajamaan oppii vain ajamalla.

        Lisäksi vielä pari laitonta yleistystä, jotka eivät aina pidä paikkaansa.

        1) Mersukuski ei väistä ikinä
        2) Helsinkiläinen jalankulkija on niin tyhmänrohkea että saattaa juosta lähes suoraan autosi eteen itsekään siitä välittämättä.

        Tänää kävin inssissä ajoin ihan täydellisesti ensin ajotunnin ja sitten inssin kanssa, mutta palattuamme takaisin inssi konttorille piti minun pakittaa parkkiin. Pakitin parkkiin se oli parkkiviivojen sisällä, mutta en katsonut keski peiliin ja kattonut ettei takana ollut ketään niin hylättiin koko paska.. Kyllä ottaa päähän ja inssi siirty kuukauden päähän..


      • voi....
        vittuuntunut... kirjoitti:

        Tänää kävin inssissä ajoin ihan täydellisesti ensin ajotunnin ja sitten inssin kanssa, mutta palattuamme takaisin inssi konttorille piti minun pakittaa parkkiin. Pakitin parkkiin se oli parkkiviivojen sisällä, mutta en katsonut keski peiliin ja kattonut ettei takana ollut ketään niin hylättiin koko paska.. Kyllä ottaa päähän ja inssi siirty kuukauden päähän..

        noo ekalla kerralla oli kaikkia pikku virheitä... 7 ajotuntia.. sitten nyt tänään muuten täydellisesti paitsi... en katsonut NÄKYVÄSTI kuolleita kulmia (2 kertaa) ELI MUISTAKAA KÄÄNTÄÄ PÄÄ KUNNOLLA KATSOESSANNE KUOLLUTTA KULMAA... noo kolmas kerta toden sanoo... ainiin ja katsokaa myös jalankulkiat näkyvästi


    • 2 viikon päästä uus

      Olin melko varma että menee insii läpi ekalla.. Noh ajoinkin sitten ilman virheitä mutta kun mentiin takas autokoululle niin tutvo sanoo:
      "Ajoit kyllä todella rauhallisesti ja virheettömästi mutta et saa korttia koska se auto oli metrin liian lähellä suojatietä"
      Ymmärrän kyllä että ennen suojatietä pitää pysähtyä jos siinä on auto alle 5 metrin päässä.. Mentiin kattoon sitä paikkaa uudestaan ja olihan siinä auto ehkä 4.5metrin päässä. Suuri aukea alue missä molemmilla puolilla parkkialueet ja 500 metrin suora eikä ihmisiä missään mutta siihen olis vissiin keskelle tietä pitäny pysähtyä..

      • liikajännittäjä

        Elikkä parin päivän päästä torstaina ois inssi. Hirvittää,että meen ihan lukkoon heti ku pääsen auton sisälle ja unohan kaikki liikennesäännöt ja sen miten autoa käsitellään. Ei ois ensimmäinen kerta ku menisin täysin lukkoon. En varmaan pysty nukkumaankaan ennen inssiä. Neuvoja kaivattas! En kyllä tiiä auttaako neuvot vai tarvisko tässä jotain nappia :S


      • hfhfghgfhfghgfh
        liikajännittäjä kirjoitti:

        Elikkä parin päivän päästä torstaina ois inssi. Hirvittää,että meen ihan lukkoon heti ku pääsen auton sisälle ja unohan kaikki liikennesäännöt ja sen miten autoa käsitellään. Ei ois ensimmäinen kerta ku menisin täysin lukkoon. En varmaan pysty nukkumaankaan ennen inssiä. Neuvoja kaivattas! En kyllä tiiä auttaako neuvot vai tarvisko tässä jotain nappia :S

        Itekkin tressasin aika kovasti inssiä, mutta aika helppo se on.

        Kuljet vain muun liikenteen mukaan niin hyvin menee.

        Muistat vain pysähtyä AINA suojatien eteen jos näkyy ihmisiä lähellä tai auto pysäköity lähelle.

        Ja muista vielä, että EI SAA AJAA keltasilla valoilla!

        Ajat vain rauhassa niin hyvin menee. Kiirette ei ole mihinkään ja ei haittaa vaikka auto sammuu liikennevaloihin (kunhan ei sammu koko ajan).

        Ja se vielä, että kun tuut risteysalueelle niin muista vilkaista taustapeiliin, siitä mulle huomautettiin kun en kattonut taustapeiliin kun tulin risteysalueelle ja aloin jarruttaa. :)
        Ja se vielä, että kun vaihat kaistaa niin käännä KUNNOLLA päätä sinne päin minne käännyt.


      • neitidriver
        hfhfghgfhfghgfh kirjoitti:

        Itekkin tressasin aika kovasti inssiä, mutta aika helppo se on.

        Kuljet vain muun liikenteen mukaan niin hyvin menee.

        Muistat vain pysähtyä AINA suojatien eteen jos näkyy ihmisiä lähellä tai auto pysäköity lähelle.

        Ja muista vielä, että EI SAA AJAA keltasilla valoilla!

        Ajat vain rauhassa niin hyvin menee. Kiirette ei ole mihinkään ja ei haittaa vaikka auto sammuu liikennevaloihin (kunhan ei sammu koko ajan).

        Ja se vielä, että kun tuut risteysalueelle niin muista vilkaista taustapeiliin, siitä mulle huomautettiin kun en kattonut taustapeiliin kun tulin risteysalueelle ja aloin jarruttaa. :)
        Ja se vielä, että kun vaihat kaistaa niin käännä KUNNOLLA päätä sinne päin minne käännyt.

        Täällä on annettu hyviä neuvoja, itekin sanoisin just noita pieniä apuja mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon, eli suojatiet, ylipäätään kevyt liikenne ja ajokaistat, jotka on usein hankalia. Tietysti parhaiten löytää ne omat huomioalueet kun pohtii miten on ajotunneilla ajanut ja mitä asioita on automaattisesti ottanut huomioon ja mitkä ovat olleet hankalempia. Jokainen one erilainen kuljettaja. Paras neuvo inssiin (joka oikeasti ei ole vaikea) on että ottaa RAUHALLISESTI! Ei mitään hätäilyä missään, kiirettä ei ole eikä saa olla.

        Itellä oli tänään inssi eikä mennyt läpi kun STOP-merkin jälkeen pysähdyttyäni inssimies painoi jarrua kun luuli mun syöksyvän kuorma-auton eteen vaikka todellisuudessa liu'uttelin autoa vain lähemmäksi risteystä jotta näkisin kunnolla, mutta olisipa sekin pitänyt hänelle ääneen kertoa että olisi tajunnut, niin sitten kävi mutta huomenna aamulla heti uusiks, eiköhän nyt tokalla mene :)

        Tsemmpiä kaikille kokeisiin!


      • :((
        neitidriver kirjoitti:

        Täällä on annettu hyviä neuvoja, itekin sanoisin just noita pieniä apuja mitä kannattaa ottaa erityisesti huomioon, eli suojatiet, ylipäätään kevyt liikenne ja ajokaistat, jotka on usein hankalia. Tietysti parhaiten löytää ne omat huomioalueet kun pohtii miten on ajotunneilla ajanut ja mitä asioita on automaattisesti ottanut huomioon ja mitkä ovat olleet hankalempia. Jokainen one erilainen kuljettaja. Paras neuvo inssiin (joka oikeasti ei ole vaikea) on että ottaa RAUHALLISESTI! Ei mitään hätäilyä missään, kiirettä ei ole eikä saa olla.

        Itellä oli tänään inssi eikä mennyt läpi kun STOP-merkin jälkeen pysähdyttyäni inssimies painoi jarrua kun luuli mun syöksyvän kuorma-auton eteen vaikka todellisuudessa liu'uttelin autoa vain lähemmäksi risteystä jotta näkisin kunnolla, mutta olisipa sekin pitänyt hänelle ääneen kertoa että olisi tajunnut, niin sitten kävi mutta huomenna aamulla heti uusiks, eiköhän nyt tokalla mene :)

        Tsemmpiä kaikille kokeisiin!

        Tänään oli toinen inssi.. Ja en päässy siitäkään läpi! Ajoin väärää kaistaa. Ei vastaantulevien kaistalla.. Ja mie sanoin että: Shit, ajan väärää kaistaa.. Se pomppas kuitenki siihen!! -_-

        Ensimmäisellä pomppas ku en väistänyt yhtä autoa!

        Huomenna uudestaan!


      • ?
        :(( kirjoitti:

        Tänään oli toinen inssi.. Ja en päässy siitäkään läpi! Ajoin väärää kaistaa. Ei vastaantulevien kaistalla.. Ja mie sanoin että: Shit, ajan väärää kaistaa.. Se pomppas kuitenki siihen!! -_-

        Ensimmäisellä pomppas ku en väistänyt yhtä autoa!

        Huomenna uudestaan!

        Siis unohditko ajaa oikeanpuolimmaisella kaistalla vai ajoitko bussikaistaa? Eihän sillä muuten ole mitään väliä, millä kaistalla ajaa, kunhan ei liikennesääntöjä riko...


      • :((
        ? kirjoitti:

        Siis unohditko ajaa oikeanpuolimmaisella kaistalla vai ajoitko bussikaistaa? Eihän sillä muuten ole mitään väliä, millä kaistalla ajaa, kunhan ei liikennesääntöjä riko...

        Vissin rikoin liikennesääntöjä.. ajoin oikealla mutta ois pitäny kääntää oikealle siittä kaistalla millä ajoin, vaikka menin suoraan!!


      • Hankala oppilas

        Mulla oli inssi tuossa joulukuun puolivälissä Oulussa, joka on tunnetusti yks Suomen vaikeimpia kaupunkeja autoilun kannalta. Olin aivan paniikissa monta viikkoa, oikeastaan koko autokoulun ajan. Opinto- ja muiden kiireiden takia en saanut autokoulua mahdutettua parin kuukauden ajalle vaan kävin ajamassa silloin tällöin syksyn mittaan. Välillä aiemmin opitut asiat ehti unohtua, ja seuraava kerta jännitti entistä enemmän.

        Opettaja ei myöskään ollut järin kannustava: hoki aivan viimeisellä ajotunnillakin vaan että "no niin, 35 minuuttia aikaa parantaa ajoa inssiin... 15 minuuttia aikaa parantaa ajoa että pääset läpi...". Ei kyllä auttanut. Muutenkaan se ei tuntunut uskovan, että pääsisin läpi, tai ei ainakaan halunnut helpottaa mun jännitystä. Itse inssissä sitten helpotti heti, kun viereen istui joku muu kuin se opettaja. Pääsin kuin pääsinkin läpi ekalla kerralla, vaikka en olisi ikinä uskonut. Mieletön tunne! :) Olin ottanut muutaman lisätunnin, mikä ilmeisesti kannatti.

        Haluan siis vain sanoa, että kyllä kellä tahansa on mahdollisuus päästä inssi läpi, jos määkin pääsin. Se puoli tuntia on tosi, tosi lyhyt aika. Virheitä saa tulla, ja auttaa kun niistä sanoo inssin lopuksi itse. Tosi paljon onnea kaikille inssiin pian meneville! Näistä netin inssikeskusteluista oli mulle hyötyä, toivottavasti jollekin muullekin.


      • jepetijee
        Hankala oppilas kirjoitti:

        Mulla oli inssi tuossa joulukuun puolivälissä Oulussa, joka on tunnetusti yks Suomen vaikeimpia kaupunkeja autoilun kannalta. Olin aivan paniikissa monta viikkoa, oikeastaan koko autokoulun ajan. Opinto- ja muiden kiireiden takia en saanut autokoulua mahdutettua parin kuukauden ajalle vaan kävin ajamassa silloin tällöin syksyn mittaan. Välillä aiemmin opitut asiat ehti unohtua, ja seuraava kerta jännitti entistä enemmän.

        Opettaja ei myöskään ollut järin kannustava: hoki aivan viimeisellä ajotunnillakin vaan että "no niin, 35 minuuttia aikaa parantaa ajoa inssiin... 15 minuuttia aikaa parantaa ajoa että pääset läpi...". Ei kyllä auttanut. Muutenkaan se ei tuntunut uskovan, että pääsisin läpi, tai ei ainakaan halunnut helpottaa mun jännitystä. Itse inssissä sitten helpotti heti, kun viereen istui joku muu kuin se opettaja. Pääsin kuin pääsinkin läpi ekalla kerralla, vaikka en olisi ikinä uskonut. Mieletön tunne! :) Olin ottanut muutaman lisätunnin, mikä ilmeisesti kannatti.

        Haluan siis vain sanoa, että kyllä kellä tahansa on mahdollisuus päästä inssi läpi, jos määkin pääsin. Se puoli tuntia on tosi, tosi lyhyt aika. Virheitä saa tulla, ja auttaa kun niistä sanoo inssin lopuksi itse. Tosi paljon onnea kaikille inssiin pian meneville! Näistä netin inssikeskusteluista oli mulle hyötyä, toivottavasti jollekin muullekin.

        Itse menin sinne vain ihan läpällä vaikka viime ajotunnistakin 1kk ja juttelin inssi sedän kanssa kaikenlaista siinä ajaessa ja aattelin et turha sitä on miettiä, että koetilanteessa oltiin. Yhden virheen tosiaan tein lopussa kun pysäköitiin. Taskuparkki meni itsellä vähän sivuun ja en oikein nähnyt kuinka paljon sitä autoa pitäisi sitten vielä kääntää, joten menin sitten pokkana ulos autosta ja katsomaan. Suoraksihan sen lopulta sai ja inssisetäkään ei ottanut sitä puheen aiheeksi myöhemmin. On ne rajat ihan syystäkin siellä ja jos et sitä 30min pysty ajaa ilman virheitä, niin ehkä todellakin pitäisi lisäajotunneilla käydä? Monihan täällä on sanonut, että nyt meni paremmin kun muistaa ekan yrityksen virheistä.


      • Drakcap
        jepetijee kirjoitti:

        Itse menin sinne vain ihan läpällä vaikka viime ajotunnistakin 1kk ja juttelin inssi sedän kanssa kaikenlaista siinä ajaessa ja aattelin et turha sitä on miettiä, että koetilanteessa oltiin. Yhden virheen tosiaan tein lopussa kun pysäköitiin. Taskuparkki meni itsellä vähän sivuun ja en oikein nähnyt kuinka paljon sitä autoa pitäisi sitten vielä kääntää, joten menin sitten pokkana ulos autosta ja katsomaan. Suoraksihan sen lopulta sai ja inssisetäkään ei ottanut sitä puheen aiheeksi myöhemmin. On ne rajat ihan syystäkin siellä ja jos et sitä 30min pysty ajaa ilman virheitä, niin ehkä todellakin pitäisi lisäajotunneilla käydä? Monihan täällä on sanonut, että nyt meni paremmin kun muistaa ekan yrityksen virheistä.

        Oli inssi eilen ja läpihän se meni, vaikka pari virhettäkin oli. Kunhan muistaa ajaa rauhassa turvallisesti ja tutvo näkee, että kuski hallitsee halitsee auton ja ei oo riskii päästää yksin harjottelee ajokortin kanssa liikeenteeseen, niin sieltä se kortti tulee... Malttia ennen kaikkea inssissä :) Rauhassa liikkeelle, ajoissa hiljentää, käännä päätä, turvaväliä ja tarkkaile peilejä. Itse ajoin inssissä noin 10 km/h hiljemmin kuin itselle tuntuu luonnolliselta ja tutvo sano kokeen jälkeen, että kaasua olisi voinut välillä vähän löysätä :O Eli siellä inssissä täytyy muistaa ajaa tosi varovasti ja tarkkailla joka suuntaan! Itse huomannu yhtä töyssyä, niin pomppasi ihan kivasti, mutta ajelin kuitenkin koko ajan sen verran hiljaan ettei se haitannu vaikken sitä huomannut :) Kannattaa myös tervehtiä reippaasti tutvoa ja jotain jutella, että se saa kokelaasta positiivisen kuvan, niin se voi hyvinki päästää läpi vaikka olis ollu muutama virhe, kunhan muistaa myöntää ne...


      • a
        Drakcap kirjoitti:

        Oli inssi eilen ja läpihän se meni, vaikka pari virhettäkin oli. Kunhan muistaa ajaa rauhassa turvallisesti ja tutvo näkee, että kuski hallitsee halitsee auton ja ei oo riskii päästää yksin harjottelee ajokortin kanssa liikeenteeseen, niin sieltä se kortti tulee... Malttia ennen kaikkea inssissä :) Rauhassa liikkeelle, ajoissa hiljentää, käännä päätä, turvaväliä ja tarkkaile peilejä. Itse ajoin inssissä noin 10 km/h hiljemmin kuin itselle tuntuu luonnolliselta ja tutvo sano kokeen jälkeen, että kaasua olisi voinut välillä vähän löysätä :O Eli siellä inssissä täytyy muistaa ajaa tosi varovasti ja tarkkailla joka suuntaan! Itse huomannu yhtä töyssyä, niin pomppasi ihan kivasti, mutta ajelin kuitenkin koko ajan sen verran hiljaan ettei se haitannu vaikken sitä huomannut :) Kannattaa myös tervehtiä reippaasti tutvoa ja jotain jutella, että se saa kokelaasta positiivisen kuvan, niin se voi hyvinki päästää läpi vaikka olis ollu muutama virhe, kunhan muistaa myöntää ne...

        Kahen viikon päästä uusiks, kaistanvaihdossa en kuulemma kattonut tuleeko takaa ketään o.O. Kannattaa siis tosiaan käännellä sitä päätä, itse yritin käännellä vähän joka suuntaan muttei silti riittänyt :D


    • Helppoaaaaaa

      Mul oli tänään inssi ja ekalhan se meni läpi. Ei se ees vaikee oo. Paljo vaikeempi on tehä niin isoi virheit et reputtais

      • onnesaanajellu

        aivan turhaan panikoin tuota inssiä,, on kyllä tosi helppo, vähän pitik käydä kylällä pyörimmässä auton sain parkkeerata vapaalla tyylillä parkkiin niin ajaoin keula eellä:D, ja menee muuten helkutin äkkiä toi puoli tuntia tuntu kymmeneltä minuutilta.


    • .

      Koe,lisätunnit ja sinun pitää vuokrata se autokoulun auto, tai lainaa semmoinen missä on ne kakkospolkimet.

      • höh häh

        itsellä on innssi kussut jo kahdesti.....ja eipä ole ollut halpaa lystiä ei..autonvuokra 70euroa inssimaksu ja tunnit helposti menee se 200euroa.kun jonkun pikkuvirheen takia niin kyllä vituttaa...myönnän et tein viimeksi virheen kaistavaihto.jännitti,mut muutenajo oli ok.inssi itse vielä kehu et ajo oli hyvä,ei paljon lohduttanut kun ei korttia silti myöntänyt:(ihmetyttää semmonen et toiset tekee samoja virheitä ja monia ja läpi menee,eiköhän meikäläisen pärstälukema miellytä??????kummallakaan kerralla ei ole ollut mitään vaaraa tullut ollut niin hiljaista....mut ny taas olisi kolmas inssi..no mikähän tällä kertaa ei mee oikein...opettajakin kehuu et hyvin ajan..mut inssi ei armoa anna..nollaraja..on täällä!!!!!!!!!


    • iiks :/

      Huomenna inssi kahdeksalta aamulla ja oon jo nyt ihan paniikissa!
      Yks juttu mikä jäi mietityttään on ne ajokaistat. Siis kun nyt talvella niitä viivoja ei pahemmin näy ja yhen opettajan kans just puhuttiin et jos näkyy jostain osittain, ni sit pitäis ajaa ihan niiden mukaan.. Mutta siis enhän mä sillein voi mennä jos muut ajaa ihan miten sattuu. Hmm.. Eli onko siis parempi vaan ajaa samalla tavalla kuin muut ettei häiritsisi sitä liikennettä?

    • zetza

      mullahan inssi hylättiin pelkästään pienen ylinopeuden takia, koska ajoin mkuun liikenteen mukana kaupunkialueella, mitään muuta virhettä ei ollut.
      menin uusintaan, eri inssikuski, sama "virhe", ja sanoi vaan että liikenteen mukana se pitää ajaakkin ettei jää tukoksi tielle.

      kannattaa ennen inssiä kysyä inssikuskilta että ajetaanko muun liikenteen mukana vai rajoituksia noudattaen

    • meirän vehkeet

      Meillä on pari valistunutta tytärtä opetusluvalla kortin saaneita. He vähän hymähtelevät näitä Wanhojen civikien renkaita polttavia jätkiä. Heillä on sellainen meininki, jotta jos lähdetään, niin kunnon kalustolla eikä tomoosilla romuilla. He on ne jo mimittäneetkin bensalenkkareiksi. Kyllä pienestäkin taloosta sentään kunnon autot löytyy, ettei tartte romuilla lappiin lähteä.

    • apinaama

      olipa erittäi rentouttavaa lukee näitä (not). huomenna toine inssikerta, ja sellane paha karma tuntuu syvillä sisimmissä ettei se vielkään läpi mene....... perkel*. no, NÄKEE SITTE.

      • bad day

        Mulla eilen inssi, meni niiiiiiiiiin hyvin paremmin kun yhdelläkään ajokerralla.. Ja ku mentiin konttorille, olin varma et saan kortin.. mutta, hylättiin, koska en huomannut, että yhdeltä pyörätieltä oli tulossa pyöräilijä ja menin ennen sitä. Ja tänään oli uusi inssi, ja hylättiin, kylläkin ison virheen takia.. Olin kääntymässä risteyksestä vasemmalle ja koitin mahduttautua vaan johonkin väliin ja ajoin sitten sellaisen auton perään joka pysähty just ennen suojatietä kun sieltä pomppas joku mummeli suojatielle ja ajoin melkein edellä ajavan jaguaarin persuksii. Kyllä vituttaa, lähden 3kk ulkomaille töihin ja uusi inssi jää lokakuuhun :(


    • 5423534

      Kaverille Tapahtui tämmönen homma tääl vantaalla. Inssin valvoja kysyi kaveriltani ajon aikan "Miten on päivä mennyt" Ja kaveri vastasi "Hyvin, Kun inssi loppui Valvoja sano "Hyvin meni mutta et keskittynyt ajamiseen tarpeeksi hyvin...."

      • inssi_tulossa

        pari kysymystä; jos mokaa jonkun parkkeerauksen inssissä (pelottaa varsinkin jos pitää peruuttaa tai tulee taskuparkkeeraus, muutenkin olen huono parkkeeraamaan) niin eikö pääse läpi? Ja mitenkäs voiko ne sanoa jossain vaiheessa mäkilähdöstä että ota esim. käsijarrulla? Ja onko paka moka jos laittaa vilkun myöhään päälle? Kiitos! Inssi ens viikolla, jänskättää aivan hurjasti:D


      • inssi_tulossa kirjoitti:

        pari kysymystä; jos mokaa jonkun parkkeerauksen inssissä (pelottaa varsinkin jos pitää peruuttaa tai tulee taskuparkkeeraus, muutenkin olen huono parkkeeraamaan) niin eikö pääse läpi? Ja mitenkäs voiko ne sanoa jossain vaiheessa mäkilähdöstä että ota esim. käsijarrulla? Ja onko paka moka jos laittaa vilkun myöhään päälle? Kiitos! Inssi ens viikolla, jänskättää aivan hurjasti:D

        Jos parkkeeraat vinoon jonkun kylkeen ja inssi painaa jarrua, hylkäys tulee armotta. Kahta peiliä käyttäen sen on onnistuttava ja reeniä se vaan vaatii. Ilman pysäköintitaitoa ei vaan tule toimeen liikenteessä.
        Mäkilähdön testaus on toki mahdollista ja sekin kuuluu autoilijan perustaitoihin. Itseltäni ei kyllä mäkilähtöä inssissä ole vaadittu.
        Vilkkujen käyttö on tärkeimpiä sääntöjä ja ne täytyy aina laittaa ajoissa päälle, muuten ei yleensä hyvää seuraa. Toki jos risteyksessä ei näy muita tienkäyttäjiä, vilkun myöhässä päälle pistäminen ei ole mielestäni mikään syy hylkäykseen.

        PS: Menikö läpi?


      • kjhgf
        Sarvihaara92 kirjoitti:

        Jos parkkeeraat vinoon jonkun kylkeen ja inssi painaa jarrua, hylkäys tulee armotta. Kahta peiliä käyttäen sen on onnistuttava ja reeniä se vaan vaatii. Ilman pysäköintitaitoa ei vaan tule toimeen liikenteessä.
        Mäkilähdön testaus on toki mahdollista ja sekin kuuluu autoilijan perustaitoihin. Itseltäni ei kyllä mäkilähtöä inssissä ole vaadittu.
        Vilkkujen käyttö on tärkeimpiä sääntöjä ja ne täytyy aina laittaa ajoissa päälle, muuten ei yleensä hyvää seuraa. Toki jos risteyksessä ei näy muita tienkäyttäjiä, vilkun myöhässä päälle pistäminen ei ole mielestäni mikään syy hylkäykseen.

        PS: Menikö läpi?

        Itse oon ihan hirvee jännittäjä joka tilanteessa ja pelkäsin inssiä ihan kuollakseni. Olin varma että mokaan inssin juuri sen jännityksen takia. Kaverini olivat kaikki päässeet inssin ekalla ja he sanoivat että jännittivät niin että tärisivät hulluna vaikka muuten ovat rentoja ihmisiä eikä tälläisiä hermoraunio jännittäjiä niin kuin minä, joten olin todella varma että jännityksen takia menee päin mäntyä. Toisin kävi, inssi setä oli rento ja höpöteltiin koko ajan niitä näitä ja heti kun lähdetiin liikkelle, katosi jännitys tyystin. Olin ihan yllättynyt. Inssi setä vielä kysyi että jännitänkö, kun olin niin rentona kun toiset tärisee niin ettei rattikaan meinaa pysyä hyppysissä. Ennen kuin huomasinkaan oli inssi jo loppunut ja ´läpi meni todella hyvin arvosteluin. Olin kyllä niin ylpeä itsestäni. Peruutusparkkeerauksen mokasin ihan täysin, en yksinkertaisesti vieläkään osaa peruuttaa ruutuun, mutta ei se inssin läpi pääsyä estänyt, ei hätää siis jos muutkaan ei osaa.
        Sitten muille pikku vinkkejä, joista itse sain inssistä erittäin positiivista palautetta:
        Käännelkää sitä päätänne oikein yliliioitellusti jokaisessa kaistan vaihdossa ja suojatien ylityksessä!!!
        Näin inssi setä varmasti näkee kuinka tarkastatte AINA sokeankulman ja kevytliikenteen. Päästäkää AINA kävelijät ja pyöräilijät suojatien yli ja odottakaa kiltisti! Näin menee myös inssi aikaa pysähtelyyn ;) hehe. Ite sain hyvää palautetta juurikin kevyenliikenteen huomioimisesta. Ajakaa hitaasti jotta ehditte huomioida kaiken. itse ajoin 30km/h rauhallisesti. ja inssiin tulee varmasti kaikki mahdolliset poikkeuskäännökset ja yksisuuntaset ym. vaikeat tilanteet, niitä kannattaa jo etukäteen miettiä. Minä pyysin ennen inssiä kaveriani näyttämään kotipaikkakunnaltamme nämä poikkeuskäännökset ja muut. Hän myös näytti minulle reitin mikä hänellä inssissä oli.


      • saara.h15
        kjhgf kirjoitti:

        Itse oon ihan hirvee jännittäjä joka tilanteessa ja pelkäsin inssiä ihan kuollakseni. Olin varma että mokaan inssin juuri sen jännityksen takia. Kaverini olivat kaikki päässeet inssin ekalla ja he sanoivat että jännittivät niin että tärisivät hulluna vaikka muuten ovat rentoja ihmisiä eikä tälläisiä hermoraunio jännittäjiä niin kuin minä, joten olin todella varma että jännityksen takia menee päin mäntyä. Toisin kävi, inssi setä oli rento ja höpöteltiin koko ajan niitä näitä ja heti kun lähdetiin liikkelle, katosi jännitys tyystin. Olin ihan yllättynyt. Inssi setä vielä kysyi että jännitänkö, kun olin niin rentona kun toiset tärisee niin ettei rattikaan meinaa pysyä hyppysissä. Ennen kuin huomasinkaan oli inssi jo loppunut ja ´läpi meni todella hyvin arvosteluin. Olin kyllä niin ylpeä itsestäni. Peruutusparkkeerauksen mokasin ihan täysin, en yksinkertaisesti vieläkään osaa peruuttaa ruutuun, mutta ei se inssin läpi pääsyä estänyt, ei hätää siis jos muutkaan ei osaa.
        Sitten muille pikku vinkkejä, joista itse sain inssistä erittäin positiivista palautetta:
        Käännelkää sitä päätänne oikein yliliioitellusti jokaisessa kaistan vaihdossa ja suojatien ylityksessä!!!
        Näin inssi setä varmasti näkee kuinka tarkastatte AINA sokeankulman ja kevytliikenteen. Päästäkää AINA kävelijät ja pyöräilijät suojatien yli ja odottakaa kiltisti! Näin menee myös inssi aikaa pysähtelyyn ;) hehe. Ite sain hyvää palautetta juurikin kevyenliikenteen huomioimisesta. Ajakaa hitaasti jotta ehditte huomioida kaiken. itse ajoin 30km/h rauhallisesti. ja inssiin tulee varmasti kaikki mahdolliset poikkeuskäännökset ja yksisuuntaset ym. vaikeat tilanteet, niitä kannattaa jo etukäteen miettiä. Minä pyysin ennen inssiä kaveriani näyttämään kotipaikkakunnaltamme nämä poikkeuskäännökset ja muut. Hän myös näytti minulle reitin mikä hänellä inssissä oli.

        Mullakin oli tänään jo kolmas inssi ja se meni läpi.Mun kaveri pääsi inssin läpi toisella.Kaikki perheenjäsenet on päässy ekalla kaiken (sekä inssin että kirjalliset).Kyllä nyt on kivi vierähtänyt sydämeltä kun ei enää tarvii maksaa mitään eikä jännittää kokeita eikä mitään.Kyllä on nyt hjuva fiilis.Mutta toivon myös onnea kaikille inssin jo läpäisseille ja niille jotka on vasta menossa siihen.Kyllä se menee kun ajaa rauhallisesti ja hyvin,niin kortti on taskussa!!!!


    • Mikkelinssi

      HUH huh että itsekkin jännitin inssiä, mutta ekallahan se sitten meni läpi. Jotain pieniä virheitä oli, kuten turhia kiihdytyksiä(taloudellinen ajo) ja kerran en huomannut että mulle palaa vihreä nuoli. TASKUparkkeeraaminen ja mäkilähtö puuttui inssistä kokonaan, vaikka niitä olin vielä viimepäivät kotona treenannut. Ehkä parempi näin. Nyt on helpottunu fiilis :)

    • :D:D

      Ite jännitin inssiä ku lapsi rokotusta ja tuli heti hirvee ahdistus ku ajettiin ajoviraston eteen. No, siinä tutvo tuli autoon ja juteltiin niitä näitä ja lähettii liikkeelle. Jännitys katosi kyllä siinä heti alkumatkalla, ja olipa kiva tunne kun tutvo sano että ajetaan vaan sitte takasin virastolle. Huhhuh. Tutvon sanat jäi kyllä mieleen hyvin: "Juu kyllähä meijän pittää sinulle sitte kortti kirjottaa." En meinannu uskoo ja lausahdin vaan "Oikeesti!?" :'D Eli hyvin meni inssi, ekalla kerralla läpi ja paljon on tullut ajeltua itsenäisesti, kaupungissakin. (: Ajoin hiukan liian kovaa ku en huomannu yhtä 30 rajotusta, muuten meni mallikkaasti.

      • daaasasddsdasdsa

        inssin läpi pääsy riippuu, onko inssinpitäjä saanu vaimoltaa


      • 2222222222222
        daaasasddsdasdsa kirjoitti:

        inssin läpi pääsy riippuu, onko inssinpitäjä saanu vaimoltaa

        Mitäs jos inssinpitäjä onkin nainen? Tai naimaton.


      • JEhap

        Joo itsellä on täs parin viikon sisään inssi on enää pari ajotuntia ja ressaa niin perkeleesti jo nyt. Ja alle viikon päästä teoriakoe. Ja toi inssi on oikeesti helpompi riippuen paikkakunnasta.. Kaverini ajoi kortin semmoisessa pikkukaupugissa, jos nyt voi edes kaupungiksi sanoa ja on huomattavasti helpompi ajaa siellä. Vähemmän liikennettä ja muuta havainnoitavaa. Mutta toisaalta taas voi olla melko perseestä tulla omatoimisesti sitten isompiin paikkoihin ajamaan kun on tottunut jo liian helpolle. Olen periaatteessa tyytyväinen etten pääse liian helpolla, ja aja jossain Saharassa korttia. Mutta toisaalta taas stressaa kun voi tulla niitä lisämaksuja..


      • 423464254656532
        JEhap kirjoitti:

        Joo itsellä on täs parin viikon sisään inssi on enää pari ajotuntia ja ressaa niin perkeleesti jo nyt. Ja alle viikon päästä teoriakoe. Ja toi inssi on oikeesti helpompi riippuen paikkakunnasta.. Kaverini ajoi kortin semmoisessa pikkukaupugissa, jos nyt voi edes kaupungiksi sanoa ja on huomattavasti helpompi ajaa siellä. Vähemmän liikennettä ja muuta havainnoitavaa. Mutta toisaalta taas voi olla melko perseestä tulla omatoimisesti sitten isompiin paikkoihin ajamaan kun on tottunut jo liian helpolle. Olen periaatteessa tyytyväinen etten pääse liian helpolla, ja aja jossain Saharassa korttia. Mutta toisaalta taas stressaa kun voi tulla niitä lisämaksuja..

        Tiesitkö, että omatoimisessa ajossa se suurin oppiminen tapahtuu. Siksi ei ole mitään merkitystä sillä missä ajaa koulun.


      • pagamaa
        423464254656532 kirjoitti:

        Tiesitkö, että omatoimisessa ajossa se suurin oppiminen tapahtuu. Siksi ei ole mitään merkitystä sillä missä ajaa koulun.

        Huh! Tänään oli inssi ja ennen koetta olevat ajotunnit meni päin helvettiä, no tutvon paikalle tuloa odotellessa sain vähän suurinta jännitystä pois ja liikkeelle lähtiessä ajo sujui toivoamallani tavalla. Paikat joissa ajoin puolituntia sitten päin helvettiä meni nyt oikein mallikkaasti, mutta joitain pikkuvirheitä tuli kuitenkin... Lopuksi kuulin palautetta ajosta ja sitähän tuli :D enemmän havainoja ja tilannenopeuteen tarkkuutta... No pääasia että kortti on taskussa ja pääsee ajamaan, heti kun on auto hankittu!


    • tm

      millasia virheitä teit vikalla ajotunnilla? mulla on ens viikolla inssi ja pelottaa iha hirveesti, kun tuntuu et teen vielä aika pahoja virheitä sillon tällön.

    • jännittävä kuski

      Mulla on nyt vikat ajotunnit menos ennen inssiä, ja päällisin puolin menee ihan hyvin mut välillä tulee (isojakin) virheitä ja ne sit ärsyttää kun ope joutuu puuttumaan ajamiseen :(

    • Inssifail

      Mielestäni aleksiskivenkadun inssipaikka on huonoin. Mulle määrättiin 10 ajotuntia että ajoin hiukan hiljaa, mut siel olikin ruuhkaa. Inssiopettajalla oli huono päivä ku kaikki mua ennen tulleetkin reputtivat sen ajokokeen, mun ope kertoi. Mut sen huonon päivän takia mulle tuli 400€ lasku... EI OLE REILUA!!! Suosittelen, älkää menkö sinne. :( inssiope ei edes arvostellu mun koetta vaan sanoi et ajoin ruuhka ajassa hiljaa. Alinopeutta ei ole. Damn Aleksiskivenkadun inssit.

    • jp

      Se johtuu ihan siitä missä asut, että pääsetkö inssin läpi, vaikein inssi on Helsingin keskustassa. Jos asutte pikkukaupungissa, niin inssi on varmaan itsestäänselvyys. Kuitenkin ärsyttää se että inssiopeni kusi minun inssini ja siitä tuli hemmetinmoinen lasku, kun sen joutuu uusimaan.. Näin että pyöräilijä tulee mäenpäältä ja lähdin ajamaan, inssini pisti jarrut pohjaan ja sanoi että sieltä tulee pyöräilijä, noh olisin ehtinyt siitä menemään koska sillä pyörällä kesti hemmetti 10 sekuntia päästä suojatie yli!! Hemmetin mulkkuja, pitäis antaa joku sakkotuomio tollasest niille, ja uuden inssinkin saa niin harvoin että menee siinä hermot. Teki mieli pamauttaa siltä opelta ilmat pihalle siinä kohtaan..

    • inssin kussut

      Joo meitsilki oli torstai inssi ja se on just siitä kaupungista kiinni missä ajatte ja missä siellä, yks apina tuli sanomaan vittuilakseks mulle, että inssi on iha helppo ku kusin sen ja nyt se on ajanu autol kaks kolarii ja lunarii meni. Miten tollanenki saanu kortin jos sitä miettii et 2 viikos 2 kolarii... Kolmiontakaa tullut toisen eteen ja sitte kääntyny jotenki yks suuntasel kadul väärään puolee ja ajanu päisin jotai :D On se kyl nii vääri et toiset pääsee inssin helpol, ite kiihdytin liikaa autoo etten päässy... Hetiku saan kortin nii ei ne säännöt enää kiinnosta mua niinko ei mopoileskaa, täytyy toivoo ettei poliisi vaan tuu vastaa ja ajaa turvallisesti.. On tä niin mulkku maa tossa autokortin hankkimises et menee fiilikset sääntöjen nouttamisee :D

    • Persiilleen meni

      Mulla oli tänä aamuna inssi ja eihän se läpi mennyt. Kirjalliset meni ekalla yrityksellä virhein 1 sanallisissa kysymyksissä ja 3 kuvissa eli ihan hyvin. Inssissä meni hyvin kunnes sitten tulin risteykseen ja olin sitä mieltä että siitähän pääsee kääntymällä sinne kaupunginosaan minne oltiin menossa, mutta siinähän oli kääntymisen kieltävä liikennemerkki mitä en huomannut. Inssi joutui sanomaan mulle että sinne etä voi mennä ja siihenhän se sitten jäi. Rangaistukseksi tästä sain 3 ajokertaa joista yksi ajettiin heti inssin jälkeen. Mutta kyllä se v*tuttaa ja hävettää kun ei menny läpi :( Mutta selkee puutehan se havainnoinnissa on jos ei täysin selvää ja näkyvää merkkiä älyä. En tiiä paljon ne ajokerrat maksaa mutta kaipa siitä selvitään.

    • opetuslupalainen

      Inssi.fi -sivustolle, kuten kaikille muillekin saman palveluntarjoajan treenisivuille toimii rajoituksetta salasana KITTK, ei kannata maksaa siitä erikseen ;)

      Tänään teoriakoe läpi 1 2 virheellä, inssi parin viikon päästä.. Helppoa harjotella rajattomasti kun on opetusluvilla.. Ollaan käyty läpi kaikki Jyväskylän insseissä käytetyt, tutuilta kuullut "vaikeet" paikat. Lisäks tänään lähettiin seuraamaan yhtä inssiajoa konttorin pihasta, kätevää :D

      Muun muassa kierrättävät palokan kautta päällystämätöntä heinämäentietä, jolla tasa-arvoisia risteyksiä. Myös U-käännös vaajakosken S-marketin edessä (vieressä kieltomerkki koskien tulevaa risteystä,, aikaisemmin erikseen U-käännöstä varten tehty ajorata) sekä vaajakosken 2-kaistainen liikenneympyrä käytössä. Keskustassa varma nakki on ainakin puistokadun ympäristö, jossa paljon tasa-arvoisia risteyksiä ja myös muutama ykssuuntanen katu. Vois myös veikata, että yliopistonkadun sekä lutakon sataman tietyöalueet vois olla ihan päteviä testipaikkoja.

    • sadasdfdfasddsaasd

      Tein samallatavalla kuin edellinen postaaja opetuslupalainen. Seurasimme miten ajokouluautot ajavat kaupungissa hankalat kohdat. Tuloksena huomattiin että kaikki ajaa omalla tavalla joten ajoimme omalla tavallamme. No inssi sitten läpi toisella kertaa , koska ensimmäisellä kerralla jäi kuolleet kulmat kahtomatta. Ei tuossa mun kärryssä mitään kuolleita kulmia ole. Toiseen kertaan sitten muistettiin tsekata ne ja homma läpi.

    • inssi123

      Mulla kans meni inssi uusiksi... Olin ajaa liikenneympyrässä rekan alle, eli ihan hyvä syy hylätä se. Eniten ärsyttää se, että toi oli niin tyhmä virhe ku voi vaan olla. Nooh, uus yritys on ens tiistaina. Toivottavasti se sitte menee paremmin. Pitää ainaki keskittyä paremmin ajamiseen :D

    • jussi 93

      mulla meni teoriakoe ekalla läpi 4-virhettä kuvissa eli ihan hyvin
      ja inssi eka kerralla läpi siinä jännitin peruutus ei oikein onnistunut ykssuuntasella käännyin väärästä reunasta vasemmalle ja sammui auto liikennevaloissa sitten mietin et menneeköhän se läpi mut sitte katsari sano et onneksi olkoon ja et se on hyväksytty jes!

      • afegfggsegesge

        autonsammuminen ei oo hylkäysperuste ainakaa mun mielestä
        se on normia

        käy sitä mullekki joskus ku ei aja pitkää aikaa vaik sain 2vaiheen jo pari v sit


    • AbsolutistiNOT

      Ääh, inssi maanantaina ja jännittää jo nyt ihan kiitettävästi. Ehkä syynä on vähän heikosti mennyt kirjallinen (1 6), mutta läpi meni kuitenkin. Ajot ovat yleensä menneet hyvin lukuunottamatta paria huolimattomuusvirhettä. (En pysähtyny suojatien eteen vaikka auto oli melkein pysäköitynä siihen kiinni ja syy oli, koska se suojatie oli niin harvinaisessa paikassa, että ei tullut huomattua kyseistä juttua.) Mutta virheistä oppii!

    • onnellinen1234

      Mullakin oli inssi eilen ja läpi meni, eli nyt eikun ajelemaan!
      Mutta mullakin meni teoria niin rimaa hipoen läpi (2 8) että kyllä inssiin meno pelotti. Mutta kun ajo pääsi alkamaan hävis tuo jännityskin melko nopeesti, vaikka pieni tärinä oli tietenkin päällä siihen asti ku auto oli parkkeerattu katsastusaseman pihaan :) Isoja mokia ei tullut, oikeastaan vain yksi "virhe" ku piti todella lyhyeltä kiihdytyskaistalta puikahtaa ruuhka liikenteen sekaan ja yritin ykkösvaihde silmässä kiihdyttää 40km/h, eikä auto oikeen suostunut tähän! Mutta tästäkin selvittiin ja tutvo kirjotti arvosteluun siistin nelos suoran!
      Vinkkinä inssiin meneville: aja hiukan alle rajoitusten (esim. 40 alueella 35) ja ihan normaalia ajoa, anna kevyelle liikenteelle tilaa ja pyöritä päätä kuin pöllö aina kääntyessä tai kaistaa vaihtaessasi! Ja huomii liikennemerkit ja ajovuorot! :) Tsemppiä kaikille autokoululaisille :)

      • gsegegg

        2mulla meni teoria 2 2!!! Enää inssi huomenna kauhavalla!!!!!


    • Epäuskoinen

      Se ois sitte ittellä inssi 2.9 perjantaina, sitä ennen viel pari ajokertaa.
      Ajotunnit menny suht hyvin, sellasia pieniä huolimattomuusvirheitä joita inssisedät rakastaa esim, en pysähtynt täysin stop merkin kohdalla ja pari nopeusrajoitusta jäi huomaamatta, kun katsoin kuollutta kulmaa kaistanvaihtoa varten... vähän on sellanen epäuskonen olo, et en voi millään päästä läpi, siks aattelin lähtee yrittää sellasella, toinen kerta toden sanoo asenteella. Saa nährä, ois niille rahoille muutaki käyttöä......

    • 6+9+1=123

      Parempi ois lähtä ensimmäinen kerta paras kerta asenteella tai ei hyvä heilu. Normi ajoa vaan ja homma menee läpi heittämällä.

    • Epäuskoinen

      Jihuu läpi meni; tein vain pari ''kauneusvirhettä'' niinku se inssisetä sitä tituleeras.
      Unohdin siis pari kertaa vilkun, jonka kyllä huomasin itsekkin tuvo vaan sano et turha sitä on menneitä murehtia keskity vaan uusiin tilanteisiin. Tuvo oli rento vanha ukkeli puheli siinä yleisurheilun MM kisoista ja heitti läppää. Ajoin inssin josain herttoniemessä ja se ajo tuntu olevan ohi ennenku alkokaan en kyl huomannu kattoo kelloo et en tiedä tarkalleen kauan ajoin siihen sit heitin lopuks konttorin parkkiin ja sit se alko kirjottaa sitä lappuu ja odotin tulosta vähän paniikissa kaks H:ta se siihen kirjotti ja sano et kyllä tää koe on hyväksytty kehu tilannenopeutta ja sano et ajoin keskimäärästä paremmin mistä kyllä vähän yllätyin. MUT JEE sit vaan ajelee tsemppii vaan muille sinne inssiin muistaa vaan ettei turhaan jännitä ja pitää nopeuden 5-10 km/h rajotuksia alempana ja risteyksiin ihan kävelyvauhtia..........PS voisko joku tietoinen kertoo mitä toi H tarkottaa minkä se merkkas siihe lappuun.

      • tut vo

        H = Huono


    • oikeastion

      H = hyvä suoritus

    • xas

      Oi, että mulla on ensi maanantaina ajokoe! Toivottavasti pääsen läpi, meinaan olen suunnitellut mennä Helsinkiin autolla viettää synttäreit ja uuttavuotta ja tottakai tarvitsen ajorkortin! ;> Haluaisin niin yllättää perheeni sillä (:

      Mut uskon et menee hyvin, sillä olen suht. rauhallinen ja tarkka ihminen, mutta aina voi sattua mitä vain! Saa nyt nähdä, mä ni toivon, et pääsen läpi meinaan oon niin pitkää haaveillu ajaa autoo ympäri suomea yms.. :)

    • 2edw3c

      Noni, toivottavasti sulla menee läpi. Itsellä ei menny ja uusitaa ensiviikolla jossain vaiheessa.

    • xas

      Ei mennyt läpi yhden virhen takia..Sanottii, että osaan vaihtaa hyvin kaistaa ja ajan hyvin ja turvallisesti, mut jospa viel pari ajotuntii ja sitten uudestaa..
      Olin mitä helvettiä tää juttu oikee on, mut kaipa sit uudestaa. Olin itse hyvin varma, että pääsen, koska mielestäni ajoin hyvin ilman ongelmaa. Tottakai olen todella pettynyt...kolmen viikon pääst sitte uudestaa...

    • Lumienkelii

      Itsellä huomenna inssi jo aamulla 10.15... Olisiko mitään vinkkejä tai neuvoja mulle antaa? Kyllä jännittää niin pirusti :)

    • Make1911

      Huomenna 12:00, hoidan helposti.

    • JJL--

      Tänään oli, ja meni virheittä läpi. :) Helsingissä.

    • pöh

      itelläni oli tänää inssi, ja eihän se mennyt läpi.. Sanoi että muuten hyvää ja varmaa ajamista mutta tilannenopeudet liian suuria. määräs 300 edestä ajoja ja varattii uusi inssi.

      Tutvo vaa höpötteli koko inssin ajan kaikkea asiaa kuulumatonta, omast elämästää ja musiikista. Eihä se ees halunnut että mä parkkeeraan taskuu tai peruutusparkkeeeraa, vaa ihan perus ruutuun. Siin vaiheessa arvasin jo et en oo saamas korttii..

      Vituttaa vaa, kun oon muutenki hermoilevaa tyyppiä, ja tutvon jutteleminen ei auttanut keskittymistä nii yhtää. Kävin kirjallisissaki neljä kertaa kun hermostutti niin paljon että kädet tärisi. kertaakaa ei tullu ku yksi virhe liikaa kuvissa, ja neljännellä sit jo kirkkaast läpi.

      toivottavast parin viikon päästä menis tääkin läpi, oon nimittäin jo aika monta kertaa siel konttorilla käyny.. voisi rahaa käyttää muuhunki :/

    • 43452523523

      hfhfghgfhfghgfh sanoi -->

      "Ja muista vielä, että EI SAA AJAA keltasilla valoilla!"

      Tohdin olla hieman eri mieltä. Esimerkiksi tässä Lahden kulmilla, jossa itsekkin olen juuri autokoulussa ja ajotunnit hieman yli puolen välin, niin tuo valtatie 12 on paikka, jossa ei todellakaan aleta laittaa liinoja kiinni keltasilla valoilla, jos esim. takana tulossa rekka tai vastaava. Autokoulussa sanoneet, että kyllä se inssin tarkastaja kiittää sen jälkeen enemmän sitä, että on vielä hengissä kun valittaa, että ajoit keltasilla. Muutenkin jos olet jo niin lähellä valoja, että et omasta mielestä saa autoa kunnolla pysäytettyä, niin kannattaa vaan mennä. Perustelet sen vaan sillä, että olit tehny jo ajopäätöksesi. Itsekkin aloin painamaan jarrua, kun keltanen sytty, niin opettaja sanoi rauhallisesti että pakko mennä nyt, eikä jarruttaa.

      Se on tietenkin eriasia, kun lähdet pysähdyksistä ja olet esim. kääntymässä, niin silloin ei saa mennä keltasilla. Mutta tuo yleistys, että koskaan ei saisi mennä keltasilla on ehkä hieman turhan liikaa. Itse toivon kun oma inssi tulee kohdalle, että ei joutuisi noiden keltasten valojen kanssa arpomaan.

      Mitenkäs tuossa inssissä katotaan tota mäkilähtöä? Ajotunneilla en ole joutunut käsijarrulla tekemään vaikkakin sekin on jotenkin hallussa, kun ennen autokoulua olen jo autolla ajellut ja noita lähtöjä tehnyt. Tuleeko se valitus vain siitä, että jos jyrkässä mäessä ei tee tuota käsijarrulla?

      • jtfjjt

        Tuleeko se valitus vain siitä, että jos jyrkässä mäessä ei tee tuota käsijarrulla?

        Sen voi tehä niinkin, että jarru ja kytkin pohjaa, 1-vaihe silmää, nostaa kytkintä ja ottaa tuntuman, sitte pikkuhiljaa nostaa jarrua ja kun auto liikkees nii sitte kaasua!!! Ei sudi ja auto lähtee!!!!


    • kortilla ei ajeta!

      Sen verran haluaisin sanoa, että täällä kyllä on aika, miten sen nyt sanois, asiatonta tekstiä. Mitä haukkumista siinä on, jos ei ekalla pääse inssistä läpi. Joo, monelle se on ylpeyden aihe, ja aluks saattaa ärsyttää kun kaikki kaverit on päässy ekalla läpi, mutta silti.

      Ei sitä autoa kortilla ajeta.

      Itelläkin kosahti eka yritys tänään. Enkä kaipaa mitään huuteluja että "kerropas se oikea syy, ei niitä inssejä tosta noin vaan reputeta, aina on joku syy, helpolla sen pääsee, pitää olla joku tosi iso moka ettei pääse". Itselle tutvo selitti, mutta itse en edes saanut palautettua mieleen ko. tilannetta, mielestäni siinä ei ollut ollut mitään ihmeellistä. Jälkeenpäin käytiin ajamassa sama paikka, mutten vieläkään (eikä opettaja) ymmärtänyt missä oli vika. No jaa, kai sitten jossain kun tutvo niin kerran sanoi. Muuten tuli tasainen nelosrivi arvosteluun. Että sillein. Aina ei tarvitse olla mitään isoa virhettä, pienistäkin voi kosahtaa. Vaikkei muita virheitä edes ollut.

      Siitä vielä, etten kyllä voi hyvällä tahdollakaan sanoa että Helsinki (tai mikään muukaan paikkakunta) olisi millään tapaa erityinen inssipaikka. Liikennettä ehkä enemmän kuin muualla, mutta kyllä sitä kaikkialla muuallakin on vaikeita paikkoja. Etten sille linjalle lähtis.

      Mutta joo, huomenna on meikäläisellä uus yriitys! Nyt kyllä pää kääntyy ku hyrrä... Tsemppiä kaikillle inssiin!

      • pelottaaaaaaaaaaaaaa

        mulla huomenna inssi...jännittää kyllä :S ajotunneilla ei oo ollut mitään ihmeellistä ongelmaa kaikki on menny iha hyvin.. mut pelottaa että mokaan inssissä !!! :( yhyy kamalaa toivon niin että menis läpi


    • thx bye

      Mul kävi inssis semmonen "mukava" tuuri et sama vanha äijä oli siin joka oli vastaanottanu mun faijan inssin :D Ei tarvii ees sanoo et sil tyypil ja mun faijal ei iha toiminu kemiat - huvittavinta oli et se reputti meitsin inssin samast ku se reputti faijanki, eli "vaihteen vaihto raitiovaunukiskoja ylittäessä".

      En oo ees kuullu tommosest ennen :o Sit ku menin suorittaa tokan vaiheen, niin kysyin opettajalt et onko tämmöstä "sääntöä" ees olemas, nii ei ollu opettajakaan semmosest mitään kuullu :D

      Suosittelen et ajat mielummin liian varovasti ku yrität vaikuttaa kokeneelt - käännä sitä päätä kaikkiin ilmansuuntiin nii ei voi ainakaan sanoo ettet kääntäny päätäs tarpeeks :DDD

    • epäoikeudenmukaisuus

      Vähän samaa vikaa täälläkin. Kaks kertaa aikanaan hylättiin, sama heppu molemmilla kerroilla. Kummallakaan kerralla en hyväksyny hylkäyksen syytä, eikä kyllä kukaan muukaan oikein käsittänyt mistä johtuivat. Ei ilmeisesti naama miellyttänyt. Kolmannella kerralla eri tutvo ja kirkkaasti läpi, kehuttiin vielä että todella sujuvaa ajoa ja keskitasoa parempi kyyti.

      Aika epätasa-arvoisiahan nuo inssit loppujen lopuksi ovat. Olet täysin toisen henkilön armoilla, etkä voi mihinkään valittaa jos koet tulleesi väärin kohdelluksi. Ei se saisi olla kiinni naamasta tai tutvon mielialasta. Mutta näin valitettavasti on. Omalla kohdalla voin suoraan sanoa että kyllä hävetti mennä kolmatta kertaa uusimaan, itsetunto oli siinä kohtaa aika matalalla. Usko omiin kykyihin ihan nollassa. Mutta läheisten tuella ja kannustuksella siitäkin selvittiin.

      Eniten inssissä harmitti juurikin se, kun ei ollut hylkäykset itsestä kiinni kummallakaan kerralla. Sanokaa mitä sanotte, mutta tämä on tosiasia. Onneksi, kuten joku jo totesi aiemmin, ei sitä autoa kortilla ajeta!

    • juustoperunajuures

      Autolla ajetaan varo varovasti ♫ ...

    • Citroen mies

      Huomenna klo 09:45 olis inssi ja jännittää ihan *******. Muutamalla hermo röökillä luulis menevän suurin tärinä ohi:D

    • Turhaantunut

      Tänään oli inssi ja sehän pomppasi.

      Muuten ajo meni lähes virheittä, mutta kun oltiin suuntaamassa takaisin konttorilleppäin niin inssi sanoi että käänytään seuraavasta vasempaan.

      Katselin sitä risteystä sitten hyvissä ajoin ja näytti että ei tuossa mitään ihmeellistä pitäisi ollakkaan. Käännyin sitten sinne tielle ja ajelimme konttorille.
      Konttorilla olin täpinöissäni kun ajattelin ajaneeni nappisuorituksen, mutta sitten inssi pamauttaa että tämähän on hylätty.

      Syy: Siinä lähes viimeisessä risteyksessä oli ollut kääntymisen kieltomerkki lumipenkassa, ja siittä näkyi vain 1/3. Piti ihan katsomalla katsoa että sen merkin kulman näki sieltä.

      Tulos: Vituttaa niin äärettömästi tuommoinen. En kuulemma ole ainoa jolle on tänä keväänä tehty sama temppu.

    • htfhhf

      Uus inssi maksaa tutkintomaksun ajokerrat mitä määrätää elo jotai 50-100€

    • anon12345151516161

      Mulla meni toissa päivänä inssi ekalla läpi. Teoriakoe tokalla.

      Aamulla, kun heräsin inssiin (ihme että sain nukuttua edes.) sormet tärisi ja hikoilin. Sitten käytiin vielä ajelemassa noin 30min ennen inssiä pientä lämmittelyä varten ja alkoi olemaan vähän rennompi fiilis. Sitten ajan konttorin pihaan ja ilmoittaudun konttorille ja odotan tutvoa. Ihan mukava kaveri siihen tuli ja huomasi, että olin vähän jännittynyt. Sitten juteltiin vähän autossa jotain perus juttuja ja lähettiin ajamaan. Ajo sujui hyvin ja piti peruuttaa parkkiin yhdellä parkkipaikalla, joka sujui ihan täysin onnistuneesti. Sen jälkeen mentiin ajaa jotain taajamaa, jossa oli paljon tasa-arvoisia risteyksiä (onneksi huomasin tämän heti ensimmäisessä risteyksessä) ja huomioin kaikki muut autot hyvin. Moitteita sain vähän liian nopeasta tilannenopeudesta ja kerran en pysähtynyt pyöräilijään, joka oli menossa suojatielle, mutta se oli omasta mielestäni liian kaukana, kun se tuli vasemmalta enkä nähnyt tarvetta pysähtyä.

      Inssi setä silti päästi läpi ja opettaja oli myös yllättynyt kuinka viileenä pysyin ajoissa, vaikka hän tiesi että olin hermostunut. Inssi ei myöskään tehnyt mitään kompa tehtäviä onneksi, joissa olisi pitänyt kääntyä esim jonnekkin mihin ei saa kääntyä.

      Jännitys on tietyin osin ehkä hyvä asia ainakin ennen inssiä, mutta pitää todella keskittynyt sitten inssissä ja jos mahdollista niin kannattaa ajaa reilu 20 minuuttia ennen inssiä, että rauhoittuu.

    • 9+4

      Tuolla ainaki on hyvin listattu tärppejä jotka kannattaa lukasta ennen inssiä:
      http://www.uusavuttomat.com/nain-lapaiset-inssiajon

    • hehhhhh

      Onneksi meillä päin ei tarvitse ajaa kuin yksi lenkki kaupungilla ja se on siinä :D luulisi onnistuvan.

    • ei liian varovasti

      tänään oli inssi ja ei menny läpi. ajoin muka liian varosti. esim ku oli 50 alue saatoin ajaa 30. se sanoi et pitää pysyä liikenteen rytmissä vaikka ei muita autoja ollu. eli yritin vaan olla varovainen ja ajaa huolella mutta turhaan. viikon päästä uusiks. antoi vielä 5 tuntia lisää eli yhteensä noin 300e koko hommasta. voi ******** :D älkää olkaa liian varovaisia (vaikka en omasta mielestäni edes ollu :D) riippuu paljon niistä sedistä prkl

    • hihi

      mulla oli viikko sitten kirjalliset, ja meni onneks heti ekalla läpi! :) virheet 0 6. ihmettelin aivan sairaasti, et sain sanalliset nollille ja kuvis tuli kuus! :o yleensä se on harjoituksis menny just toisinpäin. :DDD

      no, eilen oli inssi ja ennen sitä oli ajotunti. jännitin sitä koko edellisen päivän aivan sairaasti. no se ajotunti meni ihan päin jotain ja ajattelin, että tuskin se inssikään läpi tulee menemään.

      sit se inssi alkoi ja voi jestas se tutvo...no, mua jännitti niin kauheesti, niin enköhän menny ykssuuntaisella väärälle kaistalle kääntyessä, vaikka tiesin, että kummalle ois pitäny mennä! huomasin sen virheen heti, ja sanoin sille asiasta. se ei kuulemma haitannut, kun tiedostin virheeni. :o JA KORTTI TULI! ;)

    • Laaaaaphalaaaine

      Huhhuh, inssi meni tänään sitte ekalla läpi. Suoraan sanottuna olen aika yllättynyt, koska yleensä ajotunneilla on tullut about 2-5 virhettä ja nyt inssissä ei tullu mitään isompia virheitä ollenkaan. Ainoat missä ois pitäny parantaa nii päätä ois pitäny kääntää enempi kaistanvaihdossa ja risteyksissä. Ja kuulemma virheilläkin valoilla ois pitäny katella ympärille. Ite siis vihreän palaessa menin vaan suoraan kääntämättä päätä yhtään.

      Ja jos jotain vinkkiä antaisin ennen inssiä, niin jännittäminen on ihan ookoo. Silloin ainakin pitäisi olla keskittynyt. Virkeys on tietenki hyvä homma (ite en tosin saanut edeltävänä yönä unta juuri ollenkaan) eli jos on kahvin ystävä, niin kannattaa ehottomasti ottaa ennen inssiä. Tai sitten joku energiajuoma. Itse piristyin aika paljonkin yhden kupposen jälkeen.

    • paniikkkikissa

      voiko ne tehdä siellä inssissä sellasia, että "käännytään oikealle" ja sitten siinä onkin kieltomerkki? Minkälaisia peruutuksia on teillä ollut inssissä?

      • mandariini

        Ei saa tehdä.


      • mirzi

        Inssi ei saa antaa harhaan johtavia ohjeita, joten ei hätää. :D Jotkut ei laita peruuttamaan vaan käskee vain pysälöidä omalla parhaalla näkemällä tavalla.


    • Ebinxboxihq

      Ziiz vähäx ihghuu mää niiqu alodin dänään ajaa aautogoulua ja mä oon niinku tosi ihkulla päällä ja hei ei haitaa vaikka mä sen mummon päältä ajoinkin sillä suomi on täynnä kusipäitä ihkuUUU! Hei teinixit! Se oli tosi fantsuu kun se lens siitä etulasin päältä tai siitä missä se moottorin on se katto sen päällä siihen jäi sellanen kuoppa aika ihquuuuuuu hihihihihi mä ooota innol et pääse uudelleen ratin taakse. ja se setä onj aika hot. ihquuu mää niq isken sen vielä!

      • täh

        Okei?


    • Lerandomness

      Itellä oli inssi tänään ja jännitti kyllä niin pirusti että se näky ajaessa, etenki ku käskettiin peruuttaa taskuun. Kun tulee yksi virhe niin niiden määrä alkaa siitä eteenpäin kasvaan lumipalloefektin lailla joten älkää huolehtiko jos teette virheen, koittakaa vaan varmistaa että ette ala panikoimaan siitä niin kuin mä aloin. Ja se todellakin riippuu valvojasta, kaikkihan niistä ottaa ne virheet ylös mutta se ei ainakaan auta jos se alkaa joka väliin sanoon että mitä meni väärin, ku sitte ei pysty enää positiivisesti ajatteleen ja keskittyyn siihen ajamiseen.

    • mirzi

      Ite menen tänää uusinta inssiin kun edellinen meni inssin mielestä päin persettä.... Sain 4 ajokertaa lisää ja nyt saisi kyllä luvan mennä läpi, kyllä hävettää kuulla kaikki virheet ja yrittää siinä vielä hymyillä... En sit tiiä et miten sitä pitäis ajaa ettei inssi pasko housuun... Ite ajan korttia leppävaarassa ja inssi pidetään espoon keskuksessa.

    • Evgeny

      Inssiajo tänään!!! Toinen kerta jo ku edellinen väliaikainen kortti vanhentui xDD Pystyn kuvitella mitä vois olla ajossa, mutta on jännitystä kuitenkin. Olen köyhä opiskelija, pakko päästä läpi ekallla=))

      • ---

        no menikö läpi


    • veio

      Tulevalle kaaharille ei pidä antaa korttia.

      Ajokoe ei aina mittaa oikein kuskin sopivuutta liikenteeseen. Inssien ammattitaito vaihtelee ja hyvät ja huonot päivät ja firman painostus jos ei tule tarpeeksi rahaa kokeista ( erityisesti lama-aikana)
      Jotkut huolelliset jännittää kokeissa ja feilaa siksi. Moni itsenäiseen harjoitteluun valmis ei pääse kerralla läpi.

      Systeemissäkin on vikaa.

    • paska kuski

      Oli kans inssi toista kertaa tänään ja vituiks meni :'(

    • kaivokselassa ajava

      mitäs reittiä ne ajattaa kaivokselassa sen inssin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe