raskaus ja tupakka

tiedän, mutta...

tiedän, että raskausaikana tupakointi pitäisi lopettaa jne. Ja kannan siitä koko ajan valtavaa syyllisyyttä ja mietin, että onko vauva hengissä jne. Olen lukenut kaikenlaiset varoitustekstit ym. ..mitä pahaa olen vauvalleni saanutkaan aikaan...voihan se olla tervekin, eikö ??

73

26391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete

      mites aiot synnytyksen jälkeen vauvalle järjestää nikotiinia? imettämällä tietenki vauvaki saa "aamusavut" mutta entäs jos maitoo ei tule,samanlaiset vierotusoireet on vauvalla kuin aikuisellakin ja vauva ei osaa sitä kertoo niin se vaan itkee,itkee,itkee,itkee...

    • pete

      mites aiot synnytyksen jälkeen vauvalle järjestää nikotiinia? imettämällä tietenki vauvaki saa "aamusavut" mutta entäs jos maitoo ei tule,samanlaiset vierotusoireet on vauvalla kuin aikuisellakin ja vauva ei osaa sitä kertoo niin se vaan itkee,itkee,itkee,itkee...

      • pete

        sori,tuli kahteen kertaan


      • harmittaa
        pete kirjoitti:

        sori,tuli kahteen kertaan

        Noh, nikotiiniriippuvuus vauvalla ainakin on. Miksi te ette ajattele ennen vauvan hankintaa? Tai edes heti raskauden alussa?? En usko ikuna, että tupakointia ei PYSTY lopettamaan. Kyse on siitä, ettei koeta lopettamista tarpeeksi tärkeäksi ja selitellään sitten itselleen asiaa parhain päin. Surku :(


      • sassa
        harmittaa kirjoitti:

        Noh, nikotiiniriippuvuus vauvalla ainakin on. Miksi te ette ajattele ennen vauvan hankintaa? Tai edes heti raskauden alussa?? En usko ikuna, että tupakointia ei PYSTY lopettamaan. Kyse on siitä, ettei koeta lopettamista tarpeeksi tärkeäksi ja selitellään sitten itselleen asiaa parhain päin. Surku :(

        Joillekkin se tupakoinnin lopettaminen on todellakin miltei mahdottomuus!

        Ja se todellakin aiheuttaa suurta stressiä (siis lopettaminen ja sen ainainen miettiminen), joka on todella vaaraksi vauvalla.

        Tupakoinnin haitat raskauden aikana eivät ole mitenkään verrattavissa esim. alkoholin käyttöön.

        Älkää hyvät ihmiset antako neuvoja asioihin joista ette tiedä.


      • harmittaa
        sassa kirjoitti:

        Joillekkin se tupakoinnin lopettaminen on todellakin miltei mahdottomuus!

        Ja se todellakin aiheuttaa suurta stressiä (siis lopettaminen ja sen ainainen miettiminen), joka on todella vaaraksi vauvalla.

        Tupakoinnin haitat raskauden aikana eivät ole mitenkään verrattavissa esim. alkoholin käyttöön.

        Älkää hyvät ihmiset antako neuvoja asioihin joista ette tiedä.

        Aina sitä puolustellaan pahetta toisella paheella. Ja sillä pyritään mihin? Voihan juoppoäiti väittää, ettei juominen vanhingoita lasta niinkään paljon kuin huumeiden käyttö jne. Ymmärrätkö: aivan turha peruste.

        Kyllä joo tupakointi aiheuttaa riippuvuutta ja siitä on vaikea päästä eroon. MUTTA vaikea ei ole sama asia kuin MAHDOTON. Kenelläkään ei ole oikeutta omasta mukavuudenhalustaan pilata viattoman lapsen elämää.


      • ZaNa
        harmittaa kirjoitti:

        Aina sitä puolustellaan pahetta toisella paheella. Ja sillä pyritään mihin? Voihan juoppoäiti väittää, ettei juominen vanhingoita lasta niinkään paljon kuin huumeiden käyttö jne. Ymmärrätkö: aivan turha peruste.

        Kyllä joo tupakointi aiheuttaa riippuvuutta ja siitä on vaikea päästä eroon. MUTTA vaikea ei ole sama asia kuin MAHDOTON. Kenelläkään ei ole oikeutta omasta mukavuudenhalustaan pilata viattoman lapsen elämää.

        Kyse ei välttämättä ole mukavuudenhalusta vaan niin rajuista vierotusoireista, että on parempi vähentää reilusti kuin lopettaa kokonaan.

        Väärinhän se on, sitä en kiellä, mutta tässäkin pitää ottaa huomioon montaa asiaa. Elämässä joutuu punnitsemaan asioiden välillä eikä kukaan etukäteen voi tietää tekojensa seuraamuksia. Paras vaihtoehtohan se lopettaminen on, mutta toisaalta jos lopputuloksena on stressin aiheuttama keskenmeno, niin missä järki?

        Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia ja toiset on helppo tuomita. Ikävä kyllä.


      • oku2
        sassa kirjoitti:

        Joillekkin se tupakoinnin lopettaminen on todellakin miltei mahdottomuus!

        Ja se todellakin aiheuttaa suurta stressiä (siis lopettaminen ja sen ainainen miettiminen), joka on todella vaaraksi vauvalla.

        Tupakoinnin haitat raskauden aikana eivät ole mitenkään verrattavissa esim. alkoholin käyttöön.

        Älkää hyvät ihmiset antako neuvoja asioihin joista ette tiedä.

        Katsoin taannoin ohjelman tupakoinnin aiheuttamista vaurioista lapselle. Aivan hirveän näköisiä olivat pienikokoiset "valkoiset" lapset.


      • momomo
        harmittaa kirjoitti:

        Aina sitä puolustellaan pahetta toisella paheella. Ja sillä pyritään mihin? Voihan juoppoäiti väittää, ettei juominen vanhingoita lasta niinkään paljon kuin huumeiden käyttö jne. Ymmärrätkö: aivan turha peruste.

        Kyllä joo tupakointi aiheuttaa riippuvuutta ja siitä on vaikea päästä eroon. MUTTA vaikea ei ole sama asia kuin MAHDOTON. Kenelläkään ei ole oikeutta omasta mukavuudenhalustaan pilata viattoman lapsen elämää.

        Itseasiassa alkoholi on huumeita haitallisempaa sikiölle. Tutkittu juttu.


      • myymyy2
        sassa kirjoitti:

        Joillekkin se tupakoinnin lopettaminen on todellakin miltei mahdottomuus!

        Ja se todellakin aiheuttaa suurta stressiä (siis lopettaminen ja sen ainainen miettiminen), joka on todella vaaraksi vauvalla.

        Tupakoinnin haitat raskauden aikana eivät ole mitenkään verrattavissa esim. alkoholin käyttöön.

        Älkää hyvät ihmiset antako neuvoja asioihin joista ette tiedä.

        Onko tämä totta?
        Siis että jos tupakoinnin lopettaminen tuottaa mahdottomasti stressiä äidille, niin se lopettamisen paineen aiheuttama stressikin on haitaksi vauvalle?

        Mieluummin sitten esim vähentäisi minimiin tupakoinnin...? ja jossain vaiheessa saattaisi jäädä sekin vähä pois ennen synnytystä...?

        Itse tupakoin vielä kuten ennenkin, ja suunnitelma minulla on, missä tahdissa tulen vähentämään ja lopettamaan kunhan nyt noita viikkoja kertyisi muutamaa enemmäksi.


    • sassa

      Tupakoinnilla saattaa olla kaikennäköisiä haittoja, mutta todella monet lapset syntyvät silti täysin terveinä. Älä nyt liikaa asiasta stressaa.

      Yritä vähentää tupakointiasi. Se jo auttaa todella paljon. Tsemppiä.

      • kyllähän

        lapsi voi ja useinkin syntyy terveenä, mutta aika usealla lapsella joiden äiti on raskaana ollessaan polttanut, ilmenee myöhemmin esim. adhd:tä yms. joita ei aina osaa yhdistää tupakoinnin aiheuttamiksi.


      • höpsistä
        kyllähän kirjoitti:

        lapsi voi ja useinkin syntyy terveenä, mutta aika usealla lapsella joiden äiti on raskaana ollessaan polttanut, ilmenee myöhemmin esim. adhd:tä yms. joita ei aina osaa yhdistää tupakoinnin aiheuttamiksi.

        älä höpötä. asiasta mistä ei tiedä mitään ei kannata selittää.


      • Tammukka12
        höpsistä kirjoitti:

        älä höpötä. asiasta mistä ei tiedä mitään ei kannata selittää.

        Lukuisissa kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että raskaudenaikainen tupakointi altistaa syntyvän lapsen keskushermoston kehityksen häiriöille, jotka ovat yhteydessä oppimisvaikeuksiin ja käytöshäiriöihin. Usein (ei aina) ADHD:een liittyy molempia. Sinullakin on varmaan mahdollisuus ottaa asioista selvää ennen kuin heität tuollaisia kommentteja?


      • ZaNa
        Tammukka12 kirjoitti:

        Lukuisissa kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että raskaudenaikainen tupakointi altistaa syntyvän lapsen keskushermoston kehityksen häiriöille, jotka ovat yhteydessä oppimisvaikeuksiin ja käytöshäiriöihin. Usein (ei aina) ADHD:een liittyy molempia. Sinullakin on varmaan mahdollisuus ottaa asioista selvää ennen kuin heität tuollaisia kommentteja?

        ...on perinnöllinen hermostosairaus. Niitä ilmenee yhtä paljon tupakoivien kuin savuttamien äitien lapsilla....


    • tuuli

      Itsekkin poltin alussa kun tuntui etten pysty lopettamaan, kuitenkin vähensin hiljalleen pariin tupakkaan päivässä. Olin polttanut noin 7 vuotta, nykyään meni aski päivässä. 10:llä viikolla sitten syyllisyys painoi jo kovasti päälle, ja lopetin. Yllätyin kuinka helppoa se oli loppujen lopuksi. Pari ensimmäistä päivää kun kesti, niin ei ollut tuskat enää. Pitää yrittää välttää tupakointi tilanteita sekä yrittää olla miettimättä. Kun alkaa tuskat tulemaan, niin pidä pintasi ja mieti hyviä seuraamuksia. Ei pelkästään lapselle, vaan itsellesi. Todennäköisesti lopettamalla säästyt paljolta; ennenaikaiselta kuolemalta, syövältä jne.
      Itse olen nyt ollut pari kuukautta polttamatta, ja vaikka välillä käy mielessä, niin punnitsen haitat ja hyödyt jonka jälkeen se on nopeasti ohi. Kehotan yrittämään. Helppoa se ei ehkä ole, mutta palkitsevaa. Nyt on parempi hengittää:) Enkä aio enää sortua. Tsemppiä, ja onnea odotuksellesi:)

    • Mimmuli
      • mmm..........

        Itse olen ollut raskauden takia polttamatta 3 kk eikä edelleenkään ole helppoa. Itseni takia en usko että olisin koskaan onnistunut lopettamaan mutta nyt on kyse toisesta ihmisestä jota en halua "myrkyttää". Itse voisin kuvitella olevani vihainen omalle äidilleni jos tämä olisi polttanut kun odotti minua... mulla vois olla kaikennäköisiä häiriöitä, enemmän ongelmia, voisin olla pienempi ja ennen kaikkea miettiä etteikö edes minun takiani voinut lopettaa?! Olen polttanut 8 vuotta runsaasti ja nään edelleen unia joissa sorrun polttamaan ja kärvistelen päivittäin ainakin hetken mutten usko että "stressi" mikä tästä on aiheutunut on verrattavissa siihen, kun jos polttaisin edelleen. En kyllä edes kehtaisi polttaa kenenkään nähden... vaikka kaikkea tyhmää ja ajattelematonta onkin tullut joskus tehtyä. Se on mielestäni aika karmaisevaa että ultrassa otettujen kuvien mukaan lapsi vaipuu hetkeksi eräänlaiseen horrokseen tupakin jälkeen, rimpuiltuaan ensin hetken kun ei saa niin hyvin happea... ja tämä lukee jokaisen äidin neuvolasta saadussa kalenteri kirjassa. Ei juuri noilla sanoilla mutta kutakuinkin. Jyrkkää on mutta mielestäni tupakka yms. on aika rääkkiä puolustus kyvyttömälle lapsukaiselle... Että pliis... selkärankaa ihmiset!


      • jbkjvö
        mmm.......... kirjoitti:

        Itse olen ollut raskauden takia polttamatta 3 kk eikä edelleenkään ole helppoa. Itseni takia en usko että olisin koskaan onnistunut lopettamaan mutta nyt on kyse toisesta ihmisestä jota en halua "myrkyttää". Itse voisin kuvitella olevani vihainen omalle äidilleni jos tämä olisi polttanut kun odotti minua... mulla vois olla kaikennäköisiä häiriöitä, enemmän ongelmia, voisin olla pienempi ja ennen kaikkea miettiä etteikö edes minun takiani voinut lopettaa?! Olen polttanut 8 vuotta runsaasti ja nään edelleen unia joissa sorrun polttamaan ja kärvistelen päivittäin ainakin hetken mutten usko että "stressi" mikä tästä on aiheutunut on verrattavissa siihen, kun jos polttaisin edelleen. En kyllä edes kehtaisi polttaa kenenkään nähden... vaikka kaikkea tyhmää ja ajattelematonta onkin tullut joskus tehtyä. Se on mielestäni aika karmaisevaa että ultrassa otettujen kuvien mukaan lapsi vaipuu hetkeksi eräänlaiseen horrokseen tupakin jälkeen, rimpuiltuaan ensin hetken kun ei saa niin hyvin happea... ja tämä lukee jokaisen äidin neuvolasta saadussa kalenteri kirjassa. Ei juuri noilla sanoilla mutta kutakuinkin. Jyrkkää on mutta mielestäni tupakka yms. on aika rääkkiä puolustus kyvyttömälle lapsukaiselle... Että pliis... selkärankaa ihmiset!

        Se on mielestäni aika karmaisevaa että ultrassa otettujen kuvien mukaan lapsi vaipuu hetkeksi eräänlaiseen horrokseen tupakin jälkeen, rimpuiltuaan ensin hetken kun ei saa niin hyvin happea... ja tämä lukee jokaisen äidin neuvolasta saadussa kalenteri kirjassa.


      • GirlGirl
        jbkjvö kirjoitti:

        Se on mielestäni aika karmaisevaa että ultrassa otettujen kuvien mukaan lapsi vaipuu hetkeksi eräänlaiseen horrokseen tupakin jälkeen, rimpuiltuaan ensin hetken kun ei saa niin hyvin happea... ja tämä lukee jokaisen äidin neuvolasta saadussa kalenteri kirjassa.

        Noh, näkymä voisi ehkä olla ollut erilainen jos olisit kiskonut röökisi siinä ultraa otettaessa. Eli eiköhän se kahdessakymmenessä minuutissa ole saanut ressukka taas itsensä koottua elävien kirjoihin.


    • Nikotinisti!!!!

      Kun testistä tuli plussa, niin lopetin (rv4 6) ! Poltin sen jälkeen varmaan 4 savuketta kahden viikon sisällä, yleensä syynä oli vitutus ja kyllä mä pahalla päällä olinkin!!!

      Töissä tuntu tosi kamalalta olla menemättä ruokasauhuille muiden kanssa. Tunsin oloni ulkopuoliseksi! En viitsinyt mennä mukaan savuun istumaan kun olin kerran lopettanut!

      Sitten tuli vaihe jossa tupakan haju oikein yökötti. Nyt on menossa vaihe (rv 19 ) jolloin haaveilen polttamisesta! Odotan innolla että kun lapsi syntyy ja imetykset on hoidettu, niin alan tupakoimaan uudestaan... Mikään ei ole ihanempaa kuin mennä tupakalle kahvikupposen kanssa tai saunan jälkeen vilvoittelemaan sauhuille olutpullon kanssa... Nam!

      Ensikesänä voin jo istua terassilla sauhutellen!

      Näiden haavekuvien ansiosta jaksan ja pystyn olla polttamatta lapseni takia.

      Kyllä säkin siihen pystyt!! Koskaan ei oo liian myöhäistä !

      • typykkä

        mä menossa viikolla 23.. olen polttanut lähes koko raskauden ajan! muutaman kerran olen lopettanut kokonaan viikoksi tai muutamaksi päiväksi. Mulla on ollu niin vaikeeta tää raskausaika että oon sallinut itselleni muutaman tupakan päivässä! Tottakai poden mielettömiä syyllisyyden tuntoja.. ja tuntuu pahalta, kun näin hyvä syy olla polttamatta ja ei muka pysty.. viime kerralla neuvolassa täti sanoi mulle että ei ne 1 - 4 tupakkaa päivässä haittaa lapseen, sen kehitykseen. Se teki jotenkin tupakoinnin vieläkin luvallisemmaksi.. tuntuu että ei ole niin huono omatunto niist muutamasta. Olen kyllä varmasti ihan paska äiti kun en pysty lopettamaan!!


      • oottava mamma oulust
        typykkä kirjoitti:

        mä menossa viikolla 23.. olen polttanut lähes koko raskauden ajan! muutaman kerran olen lopettanut kokonaan viikoksi tai muutamaksi päiväksi. Mulla on ollu niin vaikeeta tää raskausaika että oon sallinut itselleni muutaman tupakan päivässä! Tottakai poden mielettömiä syyllisyyden tuntoja.. ja tuntuu pahalta, kun näin hyvä syy olla polttamatta ja ei muka pysty.. viime kerralla neuvolassa täti sanoi mulle että ei ne 1 - 4 tupakkaa päivässä haittaa lapseen, sen kehitykseen. Se teki jotenkin tupakoinnin vieläkin luvallisemmaksi.. tuntuu että ei ole niin huono omatunto niist muutamasta. Olen kyllä varmasti ihan paska äiti kun en pysty lopettamaan!!

        Halusin vastat tähän,tulipas itsellenikin helpottava olo kuin luin tämän sun palstan,itsellenikin ollut erittäin vaikea tämä raskaus aika olen viikolla 14,kun sain tietää olevani raskaana lopetin seinään tupakan. NYt lopettamisesta on kulunu reilu kuukausi,ja olen välillä rösähtäny muutamaan tupakkaa,potenut mielettömiä morggiksia siitä kuin törkeää kun oon näin toiminu :)
        luulenpas että taitaa sielläkin päässä aivan fiksu äiti tulossa :)


    • sellasta

      Minulla on 3 tervettä lasta, jokaisen raskauden aikana olen tupakoinut. Eipä ole vieroitusoireitakaan lapsissa näkynyt syntymän/imettämisen lopettamisen jälkeen.
      Näillä palstoilla tuntuu kirjoittavan vaan "täydellisiä" ihmisiä, joiden mielestä olen varmaan todella huono äiti ja kykenemätön huolehtimaan lapsistani tupakoinnin vuoksi. Itse uskallan kuitenkin olla toista mieltä, en ole sen huonompi äiti omille lapsilleni kuin kuka tahansa (tupakoimaton) äiti omilleen.
      Eihän se tietty hyväksi ole, mutta aika vaikeaa on useiden vuosien polttamisen jälkeen lopettaa.

      • heidi

        ystäväni synnytti viikolla 32 ja lapsi oli 1200 synnytys jouduttiin käynnistämään koska nikotiini imi kaiket lapsivedet lapsivesiä alkoi valumaan ja sydän äänet heikkeni kaverini yritti lopettaa sauhuttelun mutta ei onnistunu onneksi tyttö on terve ja elossa. tosin vielä joutuu olemaan pitkään sairaalassa happikaapissa. ystäväni käy joka päivä katsomassa onko vauva kunnossa vaikkei vielä syliinsä ole saanutkaan. kannattaa miettiä omaa ja lapsen turvallisuutta kun polttaa tupakkaa.
        näin ei kaikille käy ei pidä yleistää mutta surullista on että on äitejä jotka eivät omien halujensa vuoksi kykene lopettamaan neuvolasta saa apua tupakoinnin lopettamiseen. toivotaan vain että pikku ilona selviää kaikkien koettelemusten jälkeen.


      • mieti vähän
        heidi kirjoitti:

        ystäväni synnytti viikolla 32 ja lapsi oli 1200 synnytys jouduttiin käynnistämään koska nikotiini imi kaiket lapsivedet lapsivesiä alkoi valumaan ja sydän äänet heikkeni kaverini yritti lopettaa sauhuttelun mutta ei onnistunu onneksi tyttö on terve ja elossa. tosin vielä joutuu olemaan pitkään sairaalassa happikaapissa. ystäväni käy joka päivä katsomassa onko vauva kunnossa vaikkei vielä syliinsä ole saanutkaan. kannattaa miettiä omaa ja lapsen turvallisuutta kun polttaa tupakkaa.
        näin ei kaikille käy ei pidä yleistää mutta surullista on että on äitejä jotka eivät omien halujensa vuoksi kykene lopettamaan neuvolasta saa apua tupakoinnin lopettamiseen. toivotaan vain että pikku ilona selviää kaikkien koettelemusten jälkeen.

        "...synnytys jouduttiin käynnistämään koska nikotiini imi kaiket lapsivedet lapsivesiä alkoi valumaan..."

        Tuo nyt on niin paksua puppua ja asioiden väärinymmärtämistä, että hirvittää :(

        Tupakoiminen ON vaarallista ja haitallista sikiölle, mutta ei nikotiini lapsivetä ime. Lapsivettä sitä paitsi kehittyy koko ajan lisää.

        Kalvot saattavat syystä tai toisesta puhjeta jo noin aikaisilla viikoilla, jolloin tulehdusriskin takia vauva joudutaan synnyttämään ennen aikojaan. Mutta ei nikotiini aiheuta kalvojen puhkeamista.

        Kovin usein tupakoivien äitien lapset imevät vastasyntyneinä rintamaitoa huonosti, koska maito maistuu ällöttävän tupakalle. Vähitellen vauvat tottuvat tupakan makuunkin.


      • nainen 92

        Samaa mieltä. Itsellä 3 v terve tyttö ja poltin koko raskaus ajan, en voinut lopettaa, yritin mutta jokaisella kerralla jouduin sairaalaan. Nyt ootan toista enkä enää stressaa ja kaikki mennyt paljon helpommin


    • sanna

      poltin ennen n.15-20 päivässä(oon polttanu4vuotta)kun sain tietää raskaudesta(rv4 3)vähensin 2tupakkiin/pvä..ja sitten(rv6 4)ei enää tehnytkään mieli aamuröökiä ja siihen se loppu ku seinään;)

      • tupakoitsija

        ja minä olen siis jo tässä vaiheessa ihan paska, kun poltan. pyh. olen paras äiti lapselleni,vaikkakaan en täydellinen. mun äidillä 4 lasta,ihan terveitä,vaikka tupakoitsijan lapsia onkin.


      • sokeri
        tupakoitsija kirjoitti:

        ja minä olen siis jo tässä vaiheessa ihan paska, kun poltan. pyh. olen paras äiti lapselleni,vaikkakaan en täydellinen. mun äidillä 4 lasta,ihan terveitä,vaikka tupakoitsijan lapsia onkin.

        on sellainen olento, että se kaikin tavoin haluaa puolustella tekosiaan ja osaa kyllä kääntää ne itselleen edulliseksi. Ei kukaan halua myöntää toimivansa väärin tai tekevänsä pahaa. "ei mun pieni ylinopeus haittaa", "jos nyt tän kerran ajan vanhoilla keltasilla risteyksen läpi", "ei se ketään häiritse jos dumppaan auton akun tänne korpeen", "ihan hyvin voi syntyä terve lapsi vaikka vähän sauhuttelen" "ei mun lapsen sairaus siitä johdu,että vähän otin siideriä lauantai iltaisin raskausaikana".

        Mutta: Ylinopeus aiheuttaa onnettomuuksia, suojatiellä jää viattomia ihmisiä autojen alle, ongelmajätteet saastuttaa pohjavesia, tupakan- ja alkoholin vaurioittamia lapsia syntyy jatkuvasti.
        Kyse on vain siitä ettei haluta ottaa vastuuta!


      • real-isti
        tupakoitsija kirjoitti:

        ja minä olen siis jo tässä vaiheessa ihan paska, kun poltan. pyh. olen paras äiti lapselleni,vaikkakaan en täydellinen. mun äidillä 4 lasta,ihan terveitä,vaikka tupakoitsijan lapsia onkin.

        Myrkytät lastasi ja väität että olet paras äiti sille? Tajuatko edes miten kieroa ajattelusi on?


    • On ruvennut

      tekemään mieli polttaa savu silloin tällöin, kun raskausviikkoja on nyt rasan 40 0. No tiedän kyllä että nyt minä olen epäkelpo äiti, kun savuja mieli tekee, mutta elämä ei nyt ole luistanut ainakaa kahteen viikkoon... No ekana masennus vaivaa tai no se on vaivannut jo yläaste ajoista asti ja nyt olen sentään jo kohta 22. Toiseksi kahteen vuoteen selkäni ei ole ollut kunnossa ja lääkärit eivät tätä meillä päin tosissaan ota no ei tossa mitään vauva pelasti vähän elämän laatua ja lopetin pikku hiljaa 3ssa viikkossa ja sit ei tehnytkään enää muutenkaan mieli. =) Minun hermot ovat viime aikoina ruvenneet katkeilemaan helpommin ja kiukuttaa niin maan penteleesti välillä ja nyt tuli vielä toispuoleinen kasvohermohalvaus ja sille ei voi tehä mitää ku vielä odotan, että onks kukaan polttanut savuja viime hetkillä? En tarkoita että rupeisin jatkuvasti polttaan, mutta tämä ketutus on julmaa.. Onko se näin lopussa paljon paljon vaarallisempaa jos vetää "vitutus" savun joskus?? Esim: yks päivässä jos ny sitäkää. Onko kohtalo tovereita misään?

    • 1986

      itse olen polttanut tosi kauan joten vaikea lopettaa vaikka kuin yrittää olen nyt menossa 6rv eli tosi alussa mutta olen vähentänyt ja miettinyt että mielummin poltan kuin stressaan sehän on pahin ja päivä kerrallaan eteen päin positiivisella mielellä ja jos luoja sen lapsen suo niin suo ja jos ei niin sitten ei mutta en ala syyttämään siitä itseäni enkä ainakaan tupakkaa ... koita pärjäillä ja jos saat lopetettua niin hyvä mutta jos et niin et .. ps. tiedän yhden kaverin joka lopetti tukanpolton het seinään ku sai tietää että on raskaana ja sai silti sydän vikaisen lapsen ja aina se miettii et miksi ne saa terveen lapsen jotka polttaa? se on niin kaikista kiinni jokainen on yksilöllinen ihminen ja jos jotain tulee niin sit tulee mutta silti sitä lastansa rakastaa yli kaiken

      • katse peiliin

        Se asia on selvä fakta, että tupakan nikotiini aiheuttaa happivajetta sikiölle. Jos haluaa selkeää tietoa tupakoinnin vaikutuksesta sikiölle, pitää mennä asiantunteville nettisivuille.mm tohtori.fi. Asiasta on turha luulotella näillä palstoilla. Itse lopetin tupakoinnin, kun tajusin, ettei vitutusta voi poistaa tupakoimalla. On vaan alettava katsomaan asioita positiivisesti, vaikkei oliskaan aina "kivaa". Pettymyksiä on vaan opittava sietämään elämässä, ilman jotain puudutusta. Se, että omien ongelmien takia vahingoittaa omaa lastaan, joka itse asiassa on vain lainassa, on todella vastuutonta. Mutta niinhän se on, kuka vaan voi tehdä lapsia ja kohdella niitä aika huonosti, ennekuin kukaan voi asiaan puuttua.


      • manjo
        katse peiliin kirjoitti:

        Se asia on selvä fakta, että tupakan nikotiini aiheuttaa happivajetta sikiölle. Jos haluaa selkeää tietoa tupakoinnin vaikutuksesta sikiölle, pitää mennä asiantunteville nettisivuille.mm tohtori.fi. Asiasta on turha luulotella näillä palstoilla. Itse lopetin tupakoinnin, kun tajusin, ettei vitutusta voi poistaa tupakoimalla. On vaan alettava katsomaan asioita positiivisesti, vaikkei oliskaan aina "kivaa". Pettymyksiä on vaan opittava sietämään elämässä, ilman jotain puudutusta. Se, että omien ongelmien takia vahingoittaa omaa lastaan, joka itse asiassa on vain lainassa, on todella vastuutonta. Mutta niinhän se on, kuka vaan voi tehdä lapsia ja kohdella niitä aika huonosti, ennekuin kukaan voi asiaan puuttua.

        mä sain tietää maanantina olevani raskaana :) toista siis odotan... ennen ensimmäistä poltin n. 6 vuotta. kun sain tietää odottavani ekaa lopetin tupakoinnin saman tien testin tehtyäni. sit kun poika synty ja imetys loppu ratkesin. ja nyt oon polttanu n7kk. mutta kun sain tietää olevani taas raskaana lopetin heti.. nyt kolmas tupakaton päivä ja helppoa on ollu kun on hyvä syy olla polttamatta. eihän se kaikille helppoo oo. mutta itse olen tyytyväinen kun pystyn lopettamaan. mutta jokainen tekee omat päätökset. onnea kaikille odottajille.


      • minä vaan
        manjo kirjoitti:

        mä sain tietää maanantina olevani raskaana :) toista siis odotan... ennen ensimmäistä poltin n. 6 vuotta. kun sain tietää odottavani ekaa lopetin tupakoinnin saman tien testin tehtyäni. sit kun poika synty ja imetys loppu ratkesin. ja nyt oon polttanu n7kk. mutta kun sain tietää olevani taas raskaana lopetin heti.. nyt kolmas tupakaton päivä ja helppoa on ollu kun on hyvä syy olla polttamatta. eihän se kaikille helppoo oo. mutta itse olen tyytyväinen kun pystyn lopettamaan. mutta jokainen tekee omat päätökset. onnea kaikille odottajille.

        kaikki te jotka poltatte raskausaikana, että keskenmenon riski kaksinkertaistuu!


      • rv7
        minä vaan kirjoitti:

        kaikki te jotka poltatte raskausaikana, että keskenmenon riski kaksinkertaistuu!

        itse rv7, ja olen "melkein" saanut lopetettua! 2 viikkoa sitten sain tietää olevani raskaana ja aloin heti vähentämään. Olen polttanut noin 10vuoden ajan askin päivässä, joten helppoa ei ole, sehän selvää. tällä viikolla olen polttanut yhden ainoan tupakan päivässä, tänään yritän olla polttamatta edes sitä yhtä. imeskelytableyyeja olen käyttänyt apuna, parempi tietenkin olisi ilman niitäkin mutta ne eivät kuitenkaan ole yhtä haitallisia kuin tupakka, sisältävät ainoastaan nikotiinia.Vinkkini siis että aloittakaa vähentämällä, aloittakaa vaikka 10tupakalla ja sitten tiputatte yhden päivässä. viimeiset pari tupakkaa on vaikea saada pois, mutta kyllä se lopulta onnistuu ja niin hurja vähentäminen on sekin jo paljon parempi kuin aski päivässä. en usko että 10vuoden polttamisen jälkeen olisin pystynyt lopettamaan seinään, tai varmasti olisin pystynyt mutta luultavasti olisin myös sortunut. en aio syyttää itseäni huonoksi äitiksi jos vielä poltan yhden tupakan päivässä, ja jonka vielä aion saada pois! tsemppiä kaikille!


      • raskaana86
        rv7 kirjoitti:

        itse rv7, ja olen "melkein" saanut lopetettua! 2 viikkoa sitten sain tietää olevani raskaana ja aloin heti vähentämään. Olen polttanut noin 10vuoden ajan askin päivässä, joten helppoa ei ole, sehän selvää. tällä viikolla olen polttanut yhden ainoan tupakan päivässä, tänään yritän olla polttamatta edes sitä yhtä. imeskelytableyyeja olen käyttänyt apuna, parempi tietenkin olisi ilman niitäkin mutta ne eivät kuitenkaan ole yhtä haitallisia kuin tupakka, sisältävät ainoastaan nikotiinia.Vinkkini siis että aloittakaa vähentämällä, aloittakaa vaikka 10tupakalla ja sitten tiputatte yhden päivässä. viimeiset pari tupakkaa on vaikea saada pois, mutta kyllä se lopulta onnistuu ja niin hurja vähentäminen on sekin jo paljon parempi kuin aski päivässä. en usko että 10vuoden polttamisen jälkeen olisin pystynyt lopettamaan seinään, tai varmasti olisin pystynyt mutta luultavasti olisin myös sortunut. en aio syyttää itseäni huonoksi äitiksi jos vielä poltan yhden tupakan päivässä, ja jonka vielä aion saada pois! tsemppiä kaikille!

        Onpas jyrkkiä mielipiteitä täällä..Toi oli paras jossa oli tosta nikotiini imi lapsivedet.. No huh huh. Onhan se väärin et polttaa raskausaikana, enkä rupea sitä millään puolustelemaan, mut kun vertaa noita haitta puolia esim. muihin aineisiin niin ei se nyt niin paha ole! Aika moni äiti nykyään polttaa raskausaikana ja saa silti terveen lapsen! En edes tiedä voiko tupakka raskausaikana vahingoittaa pysyvästi vauvaa. Sen tiedän että alkoholilla vauvasta saa helposti vammasen.
        Jopa neuvolakortissa on lokerot tupakalle et monta tupakkaa sun muuta sun muuta..


      • mmm...............
        raskaana86 kirjoitti:

        Onpas jyrkkiä mielipiteitä täällä..Toi oli paras jossa oli tosta nikotiini imi lapsivedet.. No huh huh. Onhan se väärin et polttaa raskausaikana, enkä rupea sitä millään puolustelemaan, mut kun vertaa noita haitta puolia esim. muihin aineisiin niin ei se nyt niin paha ole! Aika moni äiti nykyään polttaa raskausaikana ja saa silti terveen lapsen! En edes tiedä voiko tupakka raskausaikana vahingoittaa pysyvästi vauvaa. Sen tiedän että alkoholilla vauvasta saa helposti vammasen.
        Jopa neuvolakortissa on lokerot tupakalle et monta tupakkaa sun muuta sun muuta..

        Itse olen ollut raskauden takia polttamatta 3 kk eikä edelleenkään ole helppoa. Itseni takia en usko että olisin koskaan onnistunut lopettamaan mutta nyt on kyse toisesta ihmisestä jota en halua "myrkyttää". Itse voisin kuvitella olevani vihainen omalle äidilleni jos tämä olisi polttanut kun odotti minua... mulla vois olla kaikennäköisiä häiriöitä, enemmän ongelmia, voisin olla pienempi ja ennen kaikkea miettiä etteikö edes minun takiani voinut lopettaa?! Olen polttanut 8 vuotta runsaasti ja nään edelleen unia joissa sorrun polttamaan ja kärvistelen päivittäin ainakin hetken mutten usko että "stressi" mikä tästä on aiheutunut on verrattavissa siihen, kun jos polttaisin edelleen. En kyllä edes kehtaisi polttaa kenenkään nähden... vaikka kaikkea tyhmää ja ajattelematonta onkin tullut joskus tehtyä. Se on mielestäni aika karmaisevaa että ultrassa otettujen kuvien mukaan lapsi vaipuu hetkeksi eräänlaiseen horrokseen tupakin jälkeen, rimpuiltuaan ensin hetken kun ei saa niin hyvin happea... ja tämä lukee jokaisen äidin neuvolasta saadussa kalenteri kirjassa. Ei juuri noilla sanoilla mutta kutakuinkin. Jyrkkää on mutta mielestäni tupakka yms. on aika rääkkiä puolustus kyvyttömälle lapsukaiselle... Että pliis... selkärankaa ihmiset!

        Tuohon edelliseen lisään vielä että miettikääs nyt oikeesti... muksuhan on tupakkariippuvainen jo syntyessään... kaikki tämän varmasti tietää mutta asian vois koittaa myös sisäistää... ja se tosiaan ettei lapsi voi puolustautua ja voi huonosti ainakin jonkin aikaa tupakin jälkeen... verrattavissa melkeimpä eläinrääkkäykseen tämäkin...ja siitä aina nostetaan hirveä meteli... tupakasta ja raskaudesta ei... itse olen todella ylpeä itsestäni ja tuleepa sitä stressattua varmasti jostakin muustakin välillä raskaus aikana kuin tupakan lopettamisesta...


      • mmm............... kirjoitti:

        Itse olen ollut raskauden takia polttamatta 3 kk eikä edelleenkään ole helppoa. Itseni takia en usko että olisin koskaan onnistunut lopettamaan mutta nyt on kyse toisesta ihmisestä jota en halua "myrkyttää". Itse voisin kuvitella olevani vihainen omalle äidilleni jos tämä olisi polttanut kun odotti minua... mulla vois olla kaikennäköisiä häiriöitä, enemmän ongelmia, voisin olla pienempi ja ennen kaikkea miettiä etteikö edes minun takiani voinut lopettaa?! Olen polttanut 8 vuotta runsaasti ja nään edelleen unia joissa sorrun polttamaan ja kärvistelen päivittäin ainakin hetken mutten usko että "stressi" mikä tästä on aiheutunut on verrattavissa siihen, kun jos polttaisin edelleen. En kyllä edes kehtaisi polttaa kenenkään nähden... vaikka kaikkea tyhmää ja ajattelematonta onkin tullut joskus tehtyä. Se on mielestäni aika karmaisevaa että ultrassa otettujen kuvien mukaan lapsi vaipuu hetkeksi eräänlaiseen horrokseen tupakin jälkeen, rimpuiltuaan ensin hetken kun ei saa niin hyvin happea... ja tämä lukee jokaisen äidin neuvolasta saadussa kalenteri kirjassa. Ei juuri noilla sanoilla mutta kutakuinkin. Jyrkkää on mutta mielestäni tupakka yms. on aika rääkkiä puolustus kyvyttömälle lapsukaiselle... Että pliis... selkärankaa ihmiset!

        Tuohon edelliseen lisään vielä että miettikääs nyt oikeesti... muksuhan on tupakkariippuvainen jo syntyessään... kaikki tämän varmasti tietää mutta asian vois koittaa myös sisäistää... ja se tosiaan ettei lapsi voi puolustautua ja voi huonosti ainakin jonkin aikaa tupakin jälkeen... verrattavissa melkeimpä eläinrääkkäykseen tämäkin...ja siitä aina nostetaan hirveä meteli... tupakasta ja raskaudesta ei... itse olen todella ylpeä itsestäni ja tuleepa sitä stressattua varmasti jostakin muustakin välillä raskaus aikana kuin tupakan lopettamisesta...

        Niinhän se on! Ja sanoinkin etten ala sitä millään puolustelemaan.. Itse en pystynyt lopettamaan, vaan röökasin koko raskaus ajan. Hirvee syyllisyyden tunne ja sellainen olo että on huono ihminen/äiti. Ja yrittää ehkäpä itselleen sitä asiaa koko ajan puolustella. itse en siihen pystynyt, mutta toivottavasti muut pystyy! Onnea vaan yrityksiin. Lopettaminen kannattaa ja kuinkahan hyvä mieli mullakin olisi siitä jos olisin lopettanut heti kättelyssä.. Nyt vaan kaduttaa ja pelottaa!


      • Ei tupakalle
        raskaana86 kirjoitti:

        Onpas jyrkkiä mielipiteitä täällä..Toi oli paras jossa oli tosta nikotiini imi lapsivedet.. No huh huh. Onhan se väärin et polttaa raskausaikana, enkä rupea sitä millään puolustelemaan, mut kun vertaa noita haitta puolia esim. muihin aineisiin niin ei se nyt niin paha ole! Aika moni äiti nykyään polttaa raskausaikana ja saa silti terveen lapsen! En edes tiedä voiko tupakka raskausaikana vahingoittaa pysyvästi vauvaa. Sen tiedän että alkoholilla vauvasta saa helposti vammasen.
        Jopa neuvolakortissa on lokerot tupakalle et monta tupakkaa sun muuta sun muuta..

        Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

        Haluatko sinä vammaisen lapsen tai muita ongelmia lapselle taidat olla sadisti?


      • "kun on lokerokin"
        raskaana86 kirjoitti:

        Onpas jyrkkiä mielipiteitä täällä..Toi oli paras jossa oli tosta nikotiini imi lapsivedet.. No huh huh. Onhan se väärin et polttaa raskausaikana, enkä rupea sitä millään puolustelemaan, mut kun vertaa noita haitta puolia esim. muihin aineisiin niin ei se nyt niin paha ole! Aika moni äiti nykyään polttaa raskausaikana ja saa silti terveen lapsen! En edes tiedä voiko tupakka raskausaikana vahingoittaa pysyvästi vauvaa. Sen tiedän että alkoholilla vauvasta saa helposti vammasen.
        Jopa neuvolakortissa on lokerot tupakalle et monta tupakkaa sun muuta sun muuta..

        Ja sekö oikeuttaa sut myrkyttämään lastasi? Entä kun lapselle selviää sitten vanhempana että hänen allergioidensa syynä on ollut äidin tupakointi raskausaikana. Luuletko, että on helppokin antaa anteeksi sitä, että joutuu syömään monia allergialääkkeitä ja vetämään astmapiippua?? Sanotko lapselle silloin "Kun oli se lokerokin tupakkaa varten?" HAH. Äidiksi pitäisi todellakin anoa...


      • -Mila82-
        "kun on lokerokin" kirjoitti:

        Ja sekö oikeuttaa sut myrkyttämään lastasi? Entä kun lapselle selviää sitten vanhempana että hänen allergioidensa syynä on ollut äidin tupakointi raskausaikana. Luuletko, että on helppokin antaa anteeksi sitä, että joutuu syömään monia allergialääkkeitä ja vetämään astmapiippua?? Sanotko lapselle silloin "Kun oli se lokerokin tupakkaa varten?" HAH. Äidiksi pitäisi todellakin anoa...

        Mielestäni kukaan ihminen ei ole pätevä tuomitsemaan toisen tekoja. Emme ole kykeneviä näkemään toisen sisimpään, emme ole oikeutettuja tuomitsemaan ketään. Joku meistä saattaa tupakoida raskauden aikana, mikä ei ole varmasti edes kyseisen tupakoitsijan mielestä oikein, mutta kuka ulkopuolinen on kelvollinen tuomitsemaan hänet siitä? Ihmettelen, jos joku pystyy tulemaan sanomaan, että on kykenevä tuomitsemaan toisen, koska ei ole itse koskaan tehnyt mitään väärää. On huomattavasti helpompaa heittää se kivi ja loka toisen niskaan, kuin tutkia, että onko itse kykenevä tuomitsemaan toisen pahetta, koska ei halua myöntää omiaan.

        Olen itse tupakoitsija ja nyt raskauden alussa. Olen keskustellut lääkärien kanssa tupakasta monasti, jo ennen raskauttani. Parhaimmat oppini lääkäreiltä olivat, että paras keino lopettaa on vähentää savuke kerrallaan. Toinen hyvä neuvo oli, että suomalainen luonne ei lopeta pakosta vaan hänen on ns. neuvotella asia itsensä kanssa esim. luvata, että poltan sitten taas, kun olen synnyttänyt ja imettänyt. Toki mielellään neuvotellaan muusta kuin uudelleen aloittamisesta;). Nämä ohjeet ainakin toimivat minulla.

        Kiteytän kirjoitukseni pointin siten, että ei tuomita toista vaan kannustetaan toisiamme. Meit'ä yhdistää se, että olemme tulossa äideiksi. Omat pilttimmekin tulevat tekemään kolttosia ja emme me heitäkään voi tuomita vaan tulemme aina kannustamaan ja tukemaan heitä oikealle tielle. Teille kaikille tupakoitsijoille voimia tehdä mahdollisimman oikein, voimia jaksamiseen ja voimia myös itselle anteeksi antamiselle. Koittakaan tehdä sen mukaan oikein, miltä teiltä itsestä omassa sydämessä tuntuu;). Ja hakekaan tukea ja apua asiaan läheisiltänne, lääkäreiltä ja hoitajilta. Me kaikki emme osaa/pysty yksin, siksi on hyvä joskus myöntää, että tarvitsee apua ja hakee sitä.

        Kaikkea hyvää jokaiselle tulevalle äidille.


    • -CruellaDevil-

      Mikä teitä ihmisiä vaivaa?? Miksi hankkiutua raskaaksi jos ei ole valmis ottamaan vastuuta siitä?? Tupakointi ja raskaus ei kuulu yhteen, ei missään tapauksessa eikä minkään tekosyyn varjolla!! Jos tiesit että on hankalaa päästä tupakasta eroon, ni miksi et lopettanut ensin (ihan sama kauan siihen olisi aikaa mennyt) ja sitten vasta hankkiutunut raskaaksi!
      Suunnattomasti ärsyttää tuollanen, miksi ei osata arvostaa sitä pientä ihmettä mikä teille on suotu??
      Kyllä, poltan myös itse ja olen vähentänyt paljon, yritämme lasta ja sillä hetkellä kun testi näyttää plussaa jää tupakat ym. päihteet!!
      Turha ruikuttaa, itse olet päätöksesi tehnyt ettet lopeta tupakointia, yritä _EDES_ siitä kantaa vastuu!!
      On varmaan hyvä fiilis kun tietoisesti tekee pahaa omalle lapselleen!

      • ihmettelevä..

        Mikä sinua vaivaa? Miksi nostat 4 vuotta vanhan ketjun ylös? Riitaa aiheuttaaksesi?

        Saapa nähdä, jätätkö tupakan heti 100% kun testi näyttää plussaa. En usko.


      • -CruellaDevil-
        ihmettelevä.. kirjoitti:

        Mikä sinua vaivaa? Miksi nostat 4 vuotta vanhan ketjun ylös? Riitaa aiheuttaaksesi?

        Saapa nähdä, jätätkö tupakan heti 100% kun testi näyttää plussaa. En usko.

        Kenelle kohdistit viestisi?? Minulle??
        Ensiksi: Minä en nostanut tätä keskustelua, kommentoin tätä koska se oli tuossa keskusteluiden alkupäässä, älä siis syytä syyttömiä!! Ja toiseksi: Minä _TODELLAKIN_ lopetan kun plussa tulee! Olen jo vähentänyt reilusti sen takia että kun se plussa joskus tulee on minun lopetusprosenttini 100%.
        Minulla on siihen selkärankaa ja lapsi menee itseni edelle! En voi sietää ihmisiä jotka eivät kanna vastuutaan!!!!!


      • edellinen
        -CruellaDevil- kirjoitti:

        Kenelle kohdistit viestisi?? Minulle??
        Ensiksi: Minä en nostanut tätä keskustelua, kommentoin tätä koska se oli tuossa keskusteluiden alkupäässä, älä siis syytä syyttömiä!! Ja toiseksi: Minä _TODELLAKIN_ lopetan kun plussa tulee! Olen jo vähentänyt reilusti sen takia että kun se plussa joskus tulee on minun lopetusprosenttini 100%.
        Minulla on siihen selkärankaa ja lapsi menee itseni edelle! En voi sietää ihmisiä jotka eivät kanna vastuutaan!!!!!

        Arvaas kuinka monta naista ovat jo sanoneet, että heti lopetan kun plussa tulee ja ovat sitten pössytelleet salassa raskauden loppuun asti? Nyt sitten tähän heti, että en ole itse koskaan polttanut. Eli ei ole oma lehmä ojassa. Mutta tunnen monia sinun kaltaisiasi uhoajia, jotka eivät sitten ole pystyneetkään, vaikka plussa tuli. Miksi et lopeta nyt jo kerralla, kun kerran haluat raskaaksi tulla?

        Ei sinulla mitään selkärankaa ole, kunhan puhut!


      • -CruellaDevil-
        edellinen kirjoitti:

        Arvaas kuinka monta naista ovat jo sanoneet, että heti lopetan kun plussa tulee ja ovat sitten pössytelleet salassa raskauden loppuun asti? Nyt sitten tähän heti, että en ole itse koskaan polttanut. Eli ei ole oma lehmä ojassa. Mutta tunnen monia sinun kaltaisiasi uhoajia, jotka eivät sitten ole pystyneetkään, vaikka plussa tuli. Miksi et lopeta nyt jo kerralla, kun kerran haluat raskaaksi tulla?

        Ei sinulla mitään selkärankaa ole, kunhan puhut!

        Se on hienoa että olet tuollainen ihmistuntija! :D
        Minun ei tarvitse sinulle mitään selitellä, pääasia että itse tiedän pystyväni siihen. Kaikki pystyy ketkä vain haluavat, se on loppupeleissä vain ja ainoastaan itsekurista kiinni. Ja ne ketkä väittävät etteivät pysty, eivät vain halua pystyä ja näin ollen eivät tippaakaan välitä tulevasta lapsestaan.
        Lapsen saanti ei ole itsestään selvyys ja jos sellainen on suotu, miksi mennä riskeeraamaan sitä niinkin turhalla kuin tupakalla/muilla päihteillä??


      • -CruellaDevil-
        edellinen kirjoitti:

        Arvaas kuinka monta naista ovat jo sanoneet, että heti lopetan kun plussa tulee ja ovat sitten pössytelleet salassa raskauden loppuun asti? Nyt sitten tähän heti, että en ole itse koskaan polttanut. Eli ei ole oma lehmä ojassa. Mutta tunnen monia sinun kaltaisiasi uhoajia, jotka eivät sitten ole pystyneetkään, vaikka plussa tuli. Miksi et lopeta nyt jo kerralla, kun kerran haluat raskaaksi tulla?

        Ei sinulla mitään selkärankaa ole, kunhan puhut!

        Tuota salassa pösyttelyä en ymmärrä?? Mitä sillä tarkoitat?
        Jos on raskaana ja tupakoi ja tekee sen salassa, silloinhan siis häpeää sitä ja näin ollen tietää tekevänsä väärin. Ja jos haluaa polttaa niin miksi salata se? Eihän se kuulu muille kun ko. henkilölle ja tämän syntymättömälle lapselle, vaikka kuinka menet piiloon tupakalle et voi tehdä sitä salaa masussa olevalta lapseltasi!!


      • -Mila82-
        -CruellaDevil- kirjoitti:

        Kenelle kohdistit viestisi?? Minulle??
        Ensiksi: Minä en nostanut tätä keskustelua, kommentoin tätä koska se oli tuossa keskusteluiden alkupäässä, älä siis syytä syyttömiä!! Ja toiseksi: Minä _TODELLAKIN_ lopetan kun plussa tulee! Olen jo vähentänyt reilusti sen takia että kun se plussa joskus tulee on minun lopetusprosenttini 100%.
        Minulla on siihen selkärankaa ja lapsi menee itseni edelle! En voi sietää ihmisiä jotka eivät kanna vastuutaan!!!!!

        Entisenä tupakoitsijana tiedän asiasta sen verran, että olisi kaikista parasta lopettaa jo ennen kuin se plussa tulee. Joten sinun elämänkatsomuksella voisin sanoa, ettet itsekkään kuulu niihin, jotka kantaa vastuun täydellisesti. Todella mahtavaa, kun lopetat, mutta onko äitiys parasta aloittaa siten, että tuomitsee läheisiään heidän teoistaan. Äitiyteen kuuluu suvaitsevaisuus, lämpö ja rakkaus. Olemme tulevia roolimalleja, ei anneta lapsillemme mahdollisuutta omaksua meiltä toisia tuomitsevia piirteitä.


    • Jepulis jee

      Jos ei pysty lopettamaan tupakan, viinan, huumeiden käyttöä, ei tartte tehä lapsia! Ei oo oikein, että viaton lapsi saa kärsiä äidin välinpitämättömyydestä. Niin se vaan on!

    • miksi teet lapsia?

      Ei voi olla totta. Siis kirjoitit kun tiesit minkä huutovyöryn saat aikaan. Niinkö? Siis haetko vaan huomiota tällä? Noh, jos totta, ei voi muuta kuin sääliä tulevaa lastasi. Toivottavasti kaikki mene hyvin, mutta entä jos ei? Kestätkö syyllistyyttä siitä mitä sait aikaan vain siksi että halusit myrkyttää sisustasi? Siis on oma päätöksesi jos haluat tappaa itsesi hitaasti tupakalla, mutta anna myös syntymättömän lapsesi tehdä päätös omalta osaltaan.

      Ei voi ymmärtää...

      • heips vaan

        voi olla täysin tervekin tupakanpoltosta huolimatta, mutta itse en menisi koskaan ottamaan sellaista riskiä. Tupakasta voi kuitenkin aiheutua monia haittoja, ja ainakaan hyvää se ei tee se on varma.

        Mutta en rupea nyt sille kannalle, kuten monet täällä, että et olisi oikeutettu lapseen. Mutta suosittelen kuitenkin yrittämään edes, todella kovin.. Ja sen neuvon annan lopettamisessa (itse lopetin plussattuani), että se tupakan vähentäminen alkuun on vaan itsensä piinaamista, joten on vaan helpompi lopettaa suoraan. En myöskään itse henk.koht. suosittele mitään laastareita / purkkia, koska se vain pitkittää lopetusta. =)


      • Savuttomana
        heips vaan kirjoitti:

        voi olla täysin tervekin tupakanpoltosta huolimatta, mutta itse en menisi koskaan ottamaan sellaista riskiä. Tupakasta voi kuitenkin aiheutua monia haittoja, ja ainakaan hyvää se ei tee se on varma.

        Mutta en rupea nyt sille kannalle, kuten monet täällä, että et olisi oikeutettu lapseen. Mutta suosittelen kuitenkin yrittämään edes, todella kovin.. Ja sen neuvon annan lopettamisessa (itse lopetin plussattuani), että se tupakan vähentäminen alkuun on vaan itsensä piinaamista, joten on vaan helpompi lopettaa suoraan. En myöskään itse henk.koht. suosittele mitään laastareita / purkkia, koska se vain pitkittää lopetusta. =)

        Hitsi jotenkin ottaa vaan päähän ihmisten heikkous. Ei se tupakoinnin lopetus ole vaikeempaa kun stumppaa vaan. VARSINKIN KUN TIETÄÄ ODOTTAVANSA LASTA. Tsiisus. "Kärsin hirveistä omatunnontuskista bla bla bla" my ass..... Siinäpähän sitten seuraa lapsen loppuelämää ja kärsimystä MAHDOLLISISTA tupakan aiheuttamista haitoista tai sitten pääsee kun koira veräjästä terveen lapsen kanssa. 2 vaihtoehtoa joista itse kukin valitsee....

        Ja KYLLÄ minulla on lapsi, odotan toista. Ja KYLLÄ olen polttanut ennen raskautta 13 vuotta ja raskauden aikana 0 tupakkaa raskaustestistä lähtien. Kun imetys loppui, jatkoin polttamista. Odotan seuraavaa, stumppasin viikkoa ennen testiä. Tiedän tupakoinnista aiheutuvat haitat ja kyllä kärsin vieroituksista. En kuitenkaan anna sen häiritä koska se on minulle itsestäänselvä asia että en anna lasteni polttaa.


      • Puuh paah
        Savuttomana kirjoitti:

        Hitsi jotenkin ottaa vaan päähän ihmisten heikkous. Ei se tupakoinnin lopetus ole vaikeempaa kun stumppaa vaan. VARSINKIN KUN TIETÄÄ ODOTTAVANSA LASTA. Tsiisus. "Kärsin hirveistä omatunnontuskista bla bla bla" my ass..... Siinäpähän sitten seuraa lapsen loppuelämää ja kärsimystä MAHDOLLISISTA tupakan aiheuttamista haitoista tai sitten pääsee kun koira veräjästä terveen lapsen kanssa. 2 vaihtoehtoa joista itse kukin valitsee....

        Ja KYLLÄ minulla on lapsi, odotan toista. Ja KYLLÄ olen polttanut ennen raskautta 13 vuotta ja raskauden aikana 0 tupakkaa raskaustestistä lähtien. Kun imetys loppui, jatkoin polttamista. Odotan seuraavaa, stumppasin viikkoa ennen testiä. Tiedän tupakoinnista aiheutuvat haitat ja kyllä kärsin vieroituksista. En kuitenkaan anna sen häiritä koska se on minulle itsestäänselvä asia että en anna lasteni polttaa.

        Tiedätkö, että perheissä, joissa tupakoidaan, riippumatta raskausajan tupakoinnista, lapsilla on enemmän muun muassa astmaa ja allergiaa? Puhumattakaan mallista jonka lapset saa. Onko sinun muulloin kuin raskausaikana ja imetysaikana sauhuttelusi jotenkin hyväksi lapsille? Uudelleen aloittamisessa ei ole edes kyse elimistön fyysisestä tarpeesta kuten vieroitusoireissa, vaan vain omien mielihalujen itsekkäästä tyydytyksestä.

        Aika tekopyhää minusta. Ei sillä, että kaikkea voisi tai pitäisi tehdä täydellisesti, mutta tupakoiva äiti paasaamassa tupakoiville odottajille on minusta himpun heikoilla :)

        Ja ei, en ole tupakoiva odottaja/imettäjä/äiti, vaan kymmenen vuoden tupakoinnin jälkeen tupakoinnin hyvissä ajoin (3v ennen 1. raskautta) lopettanut naisimmeinen, joka ei tunne halua tai tarvetta aloittaa uudestaan. Se ei tee minusta sen parempaa, mutta tuon sen esille ennen kuin joku väittää minun puolustelevan omaa raskausajan tupakointiani tms.


      • Oma valinta
        Puuh paah kirjoitti:

        Tiedätkö, että perheissä, joissa tupakoidaan, riippumatta raskausajan tupakoinnista, lapsilla on enemmän muun muassa astmaa ja allergiaa? Puhumattakaan mallista jonka lapset saa. Onko sinun muulloin kuin raskausaikana ja imetysaikana sauhuttelusi jotenkin hyväksi lapsille? Uudelleen aloittamisessa ei ole edes kyse elimistön fyysisestä tarpeesta kuten vieroitusoireissa, vaan vain omien mielihalujen itsekkäästä tyydytyksestä.

        Aika tekopyhää minusta. Ei sillä, että kaikkea voisi tai pitäisi tehdä täydellisesti, mutta tupakoiva äiti paasaamassa tupakoiville odottajille on minusta himpun heikoilla :)

        Ja ei, en ole tupakoiva odottaja/imettäjä/äiti, vaan kymmenen vuoden tupakoinnin jälkeen tupakoinnin hyvissä ajoin (3v ennen 1. raskautta) lopettanut naisimmeinen, joka ei tunne halua tai tarvetta aloittaa uudestaan. Se ei tee minusta sen parempaa, mutta tuon sen esille ennen kuin joku väittää minun puolustelevan omaa raskausajan tupakointiani tms.

        Puuh paah: Olet oikeassa, uudelleen aloittaminen tapahtuu täysin itsekäistä syistä. Olisi ollut niin helppoa jatkaa savuttomalla linjalla, kun 18 vuoden aktiivitupakoinnin raskauden vuoksi lopetin 1,5 vuodeksi. Miksi ihmeessä sitten aloitin uudestaan? Sitä olen miettinyt pään puhki. Ehkä se on jotain "entistä minua", johon haluaa aina välillä hetkeksi palata, en tiedä. Vaikka en poltakaan niin vakituiseen kuin ennen ja pystyn helposti olemaan polttamatta, sorrun silti aina tilaisuuden tullen. Ei se kuitenkaan ole riippuvuutta itse tupakkaan, vaan tapaan ottaa oma aika tupakan polttamiseen.
        Olen nyt taas polttamatta, koska odotan toista lastamme, mutta pysynkö savuttomana, sen näkee sitten synnytyksen ja mahdollisen imetyksen jälkeen. Olen aina ajatellut, että olen idiootti, jos aloitan uudestaan, mutta toisaalta, jos saan pidettyä saman linjan kuin ensimmäisen synnytyksen jälkeen, olen tyytyväinen siihenkin. Se tulee aina olemaan salainen paheeni ja minun tyhmä valintani, jos sille tielle jälleen lähden.


    • EiVieläÄiti.

      Nyt kyllä vihastuin niin paljon että ei mitän rajaa!!!!

      1. Miksi ylipäätänsä harkitsette lapsien hankkimista, jos ette ole valmiita luopumaan sauhuttelusta?

      2. Miltä itsestänne tuntuisi jos oma äitinne kertoisi teille että "sillon kun odotin sinua, poltin koska en vaan pystynyt lopettamaan, mutta onneksi sinusta nyt tuli sitten terve, vaikka eihän sinusta välttämättä olisi tullut". HEI HALOO?!

      3. Jos lapsenne syntyisi sairaana, miltä se tuntuisi teistä?! että te olette lapsenne sairaaksi tehnyt vain jonkun TUPAKAN VUOKSI?!!!? Lapsenne koko elämä voi olla pilalla, vain ja ainoastaan "rakastavan" äidin vuoksi?

      Eikö äidin tehtävä ole suojella lasta kaikelta pahalta? Laittaa lapsen terveys ja elämä omansa edelle? vai olenko ymmärtänyt aivan väärin? tuleeko tupakka ykkösenä ja lapsi vasta kakkosena?
      Sen sijaan että ajattelisitte lapsenne hyvinvointia, te riskeeraatte lapsenne terveyden ihan omasta takaa ja aiheutatte lapsella NIKOTIINIRIIPPUVUUDEN!!!
      Jos te siellä itkette ja kerrotte että tupakasta ei noin vain pääse eroon, niin miettikää lapsianne!!!! Sama riippuvuus on heilläkin eivätkä voi tehdä sille mitään muuta kuin ITKEÄ!!! ja kaiken tämän jälkeeen kehtaatte vielä kertoa että "olen kolmen lapsen maailman paras ja välittävin äiti, vaikka tupakoinkin kaikkien raskauden aikana,,,ja kaikki terveitä "jeeeeeeeeeee"!" pistäkää vaikka lapsen huuleen se tupakka ,jos ette kerta välitä pätkääkään heidän terveydestänne!!!

      ja vaikka lapsenne olisivatkin syntyneet terveinä (niinkuin useimmat tekevät) niin miksi RISKEERATA oman lapsen, sen kaikista rakkaimman terveys..!
      Ettehän te varmasti sitä lapsen syntymänkään jälkeen tee lapselle?

      Pahoitteluni näinkin pitkästä viestistä, mitä ei todellakaan ole kirjoitettu ihan kieliopin mukaisesti.
      Olen itsekkin tupakoitsija 21 vuotias ja olen polttanut 8 vuotta.
      Haluan lapsia, mutta en niitä tee ennenkuin olen lopettanut tupakoinnin. Jos en sitä koskaan pysty tekemään, niin tarkoittaa se sitä etten ole koskaan valmis äidiksi. Niin kauan kun ajattelen vain itseäni ja omaa mielihyvääni, on väärin luoda uutta elämää joka joutuu vuokseni kärsimään.

      Kiitos ja näkemiin.

      • Kukapa vain vain vai

        Riippuvuus on vahva ja ihminen heikko. Tapaan työssäni asiakkaita jotka tulevat kolmanteen ultraan katselemaan sitä kitukasvuista hapenpuutteesta kärsivää sikiötä, eivätkä siitäkään saa riittävästi voimaa lopettaa. Ovat harmissaan, mutta eivät niin harmissaan että tupakointi loppuisi. Ja kuitenkin useimmat heistä ovat täysin älyn tolkun ihmisiä, jotka oikeasti haluavat lapselle hyvää ja ovat usein tehneet paljon muita muutoksia lapsen parhaaksi. En missään nimessä puolustele raskausajan tupakointia, tuon vain esille hämmennykseni riippuvuuden voimakkuudesta. On turha sanoa, että "minäkin pysyin", kun se riippuvuus ei ole samaa kaikilla. Minäkin pystyin, ja se oli helppoa, mutta sivusta seuraajana voin sanoa, että esimerkiksi puolisolleni se oli aivan eri juttu. En siis halua vähätellä muiden lopettamisen vaikeutta oman helpon kokemukseni vuoksi.

        Kyllä ne yläasteella puhui asiaa... paras kun ei koskaan aloitakaan. Mutta kukapa heitä silloin kuuntelisi?


    • StopItNow!

      No tuttavani synnytti ihan terveen lapsen ja poltti koko raskausajan. Mutta minä vaan mietin, mitä kaikkea nyt näennäisesti terveellä lapsella on vielä edessään: allergioita, astmaa ym. äidin tupakoinnista johtuvaa ongelmaa.

      Itse en voisi polttaa raskaana ollessani. En vaan voisi. Lopetin heti, kun sain tietää olevani raskaana eikä edes ollut vaikeaa. Lapsen terveys painoi vaakakupissa enemmän kuin omat mielihalut.

    • entinen tupakoija

      ihan vaan näin nopeesti,mulla nyt neljäs lapsi tuloillaan ja ensimmäisestä tupakoin koko raskauden ja hän on nytten 7v.
      erityisoppilaana koulussa,ongelmat eivät todellakaan ole älykkyydessä-on jopa muita edellä monessa,mutta jos tutustut NEUROLOGIAAN niin ymmärrät mitä tarkoitan.
      ongelmaa on ymmääryksessä,soisaaliset tilanteet ja hieman asperger,autismia tai dysfasia tyyppisiä oireiluja,mutta diagnoosia ei ole kun oireet eivät täysin viittaa mihinkään tiettyyn ryhmittymään.
      lapsi oli pieniapinoisin ja huonohko syömään jo syntymästä.
      istukka kärsinyt.
      minä syytän kyllä tästä kaikesta osalti omaa tyhmää käytöstäni!TUPAKOINTI.
      tupakassa kun on niin montaa eri myrkkyä ettei niistä kaikista edes tiedetä miten vaikuttaa sikiön kehitykseen-lähinnä aivojen.

      luoja on välillä hankalaa lapsen kanssa joka ei vain yksinkertaisesti ymmärrä samoja asioita kuin nuoremmat sisarukset!
      ja raskastahan se on kun on kaikenmaailman raivareita jota ei ota loppuakseen,johtuen juuri tästä ymmärtämättömyydestä vaikka älykäs tyttö onki oppiaineissa.

      just olin tän nelosen takia ultrass ja vieressä oli odottava joka haisi ihan hirveetsi röökille ja hyi hitto mitkä tunteet nous pintaan sitä äitiä kohtaan ja sääli sitä lasta kohtaan :(((

      LOPETA SE TUPAKOINTI.

      • entinen tupakoitsija

        niin ja lisäys vielä edelliseen kirjoitukseeni: lopetin tupakoimisen heti tultuani raskaaksi tosen lapseni kanssa enkä sen jälkeen ole tupakoinut ja molemmat lapset syntyneet lasketun jälkeen ja hyvän kokoeisina sekä neurologisia ongelmia ei kummallaakaan.

        poltin 10v ja sen lopetus oli HELPPOA. vaikka olin mukamas yruttänyt aikasemminkin lopettaa,niin kyl se vaan on niin itsestään kiinni HALUAAKO lopettaa vai ei.
        poltin päivässä sen 30 tupakka ja tosiaan 10vuotta,ja kyllä te muutki siihen pystytte jos minäkin.


      • StopItNow
        entinen tupakoitsija kirjoitti:

        niin ja lisäys vielä edelliseen kirjoitukseeni: lopetin tupakoimisen heti tultuani raskaaksi tosen lapseni kanssa enkä sen jälkeen ole tupakoinut ja molemmat lapset syntyneet lasketun jälkeen ja hyvän kokoeisina sekä neurologisia ongelmia ei kummallaakaan.

        poltin 10v ja sen lopetus oli HELPPOA. vaikka olin mukamas yruttänyt aikasemminkin lopettaa,niin kyl se vaan on niin itsestään kiinni HALUAAKO lopettaa vai ei.
        poltin päivässä sen 30 tupakka ja tosiaan 10vuotta,ja kyllä te muutki siihen pystytte jos minäkin.

        Samaa mieltä. Kyllä tupakoinnin pystyy lopettamaan jos vain niin oikesti haluaa. Itsekin poltin yli 10 vuotta ja ihan kerrasta lopetin, ilman mitään nikotiinivalmisteita tms. Tupakoinnista on myös paljon muuta etua kuin se, ettei lapsi kärsi: vaatteet ja hiukset ei enää haise tupakalle, ihon kunto paranee, hampaiden kellastuminen loppuu, jaksaa tehdä asioita paremmin, ruoka maistuu paremmalle eikä tarvitse esim. suolaa niin paljon... Ei mua haittaa, jos joku haluaa pilata kroppansa tupakalla. Miehenikin polttaa, enkä hänelle siitä valita. Mutta kyllä se tuntuu pahalle, kun näkee odottavan tai pienen lapsen äidin vetävän röökiä. Hyi hitto!


      • StopItNow
        StopItNow kirjoitti:

        Samaa mieltä. Kyllä tupakoinnin pystyy lopettamaan jos vain niin oikesti haluaa. Itsekin poltin yli 10 vuotta ja ihan kerrasta lopetin, ilman mitään nikotiinivalmisteita tms. Tupakoinnista on myös paljon muuta etua kuin se, ettei lapsi kärsi: vaatteet ja hiukset ei enää haise tupakalle, ihon kunto paranee, hampaiden kellastuminen loppuu, jaksaa tehdä asioita paremmin, ruoka maistuu paremmalle eikä tarvitse esim. suolaa niin paljon... Ei mua haittaa, jos joku haluaa pilata kroppansa tupakalla. Miehenikin polttaa, enkä hänelle siitä valita. Mutta kyllä se tuntuu pahalle, kun näkee odottavan tai pienen lapsen äidin vetävän röökiä. Hyi hitto!

        Niin sellaisen jutun vielä lisäisin, että kun on joskus ollut tupakoitsija, niin ihan varmasti tietyt tilanteet aiheuttaa tapakanhimon vielä kymmenienkin vuosien päästä lopettamisesta. Mun alko yks päivä tekeen hirveästi mieli tupakkaa, johtuen keväisestä säästä ja kupposesta kahvia. Mutta pitää vaan pysyä päätöksessään. Ei se muusta ole kiinni. Joka väittää, ettei koskaan tee mieli tupakkaa, ei varmasti ole ihan täysin rehellinen. :)


    • Baloo3

      Sama juttu täällä kuin entisellä tupakoitsijalla.
      Tämä on kolmas raskaus ja yhtäkään tupakkaa en ole polttanut plussatestin jälkeen, en sanoisi että helppoa on ollut mutta ei se vaikeetakaan ole ollut.
      Ei edes tee mieli kuin joskus mut sortunu en oo kertaakaan ja ylpeä oon siitä.

      Kyllä sitä pystyy kun vaan on tahdonvoimaa.

    • olen terve

      Äitini kertoi polttaneensa liki 40 savuketta vuorokaudessa minua ja siskojani odottaessaan. hän on edelleen ketjupolttaja. Siitä on 40 vuotta kun hän odotti minua..

      Minulla ei ole allergioita, adhd eikä mitään muitakaan sairauksia, eikä ole siskoillanikaan. Olimme kaikki myös ihan normaalipainoisia syntyessä.

      Itse lopetin tupakoinnin kun olin raskaana. Vaikeaa se oli ja sorruin synnytyksen jälkeen uudelleen.

      Mutta vastaus kysymykseen; voi lapsi olla terve vaikka poltat. -En tietenkään suosittele sitä.

    • rv27

      naurattaa......

    • Oma valinta

      Olin polttanut 18 vuotta päivittäin n. askin päivässä, kun sain tietää olevani raskaana. Olin aina sanonut, että viimeistään silloin, kun ja jos tulen raskaaksi, lopetan. Kukaan ei uskonut sitä, mutta niin vain kävi. Pystyin olemaan liki 1,5 vuotta polttamatta (en imettänyt) ennen kuin ratkesin. Sain kuitenkin pidettyä tupakoinnin satunnaisena eli en koskaan polttanut kotona enkä perheeni seurassa, ainoastaan yksinäni ja työreissuilla, korkeintaan 2-5 savuketta/vko, välillä jopa kuukauden pausseja.
      Nyt kun tulin toistamiseen raskaaksi, oli vielä helpompaa lopettaa, kun ei "virallisesti" polttanutkaan. Mieli tekee aina silloin tällöin, mutta on aivan päivän selvää, etten tupakkaan tartu, kun olen raskaana. Mitä tapahtuu synnytyksen ja mahdollisen imetyksen jälkeen, sen näkee sitten. Todennäköisesti palaan "epäviralliseksi" sauhuttelijaksi. Minun kohdalla sanonta "Kerran tupakoitsija - aina tupakoitsija" taitaa pitää paikkansa... ;)
      Mutta siihen lopettamiseen vielä palatakseni. Jos ajattelee lopettamista, sitä pitää ihan tosissaan haluta. Ei se onnistu muuten. Minä yritin monesti lopettaa aktiivitupakoitsija-aikanani, mutta kun sitä todellista halua ei kuitenkaan ollut, ei se onnistunut. Liekö sitten syynä halu näyttää epäilijöille, että pystyn lopettamaan raskauden takia vai se, että raskaana ollessani omasin selkärankaa kahden edestä ;), sinänsä syy onnistumiseen on ihan sama. Pääasia on, että onnistuu lopettamaan. Edes tärkeimmän ajaksi.

    • rv 8+1

      Tämä keskustelu on aloitettu jo monta vuotta sitten, mutta kertoo kyllä tärkeästä aiheesta; raskaudesta ja tupakoinnista.
      Muistan joskus muinoin kun aloitin tupakan polton, että raskaaksi kun tulen, en varmasti polta.
      Tupakoinut olen nyt yli 6 vuotta ja raskaustesti näytti positiivista 4 viikkoa sitten. Nyt siis menossa rv 8 1. Vaikka olin 6 vuotta aijemmin päättänyt tupakoinnin lopettamisesta raskauden aikana, se ei kuitenkaan ollut helppoa. Samanteiden neuvolaan kysymään vinkkejä ja neuvoja lopettamisessa, sieltä sain todella paljon apua ja ns. shokkihoitoa kun kerrottiin mitä kaikkea tupakanpoltto voi aiheuttaa kehittyvälle lapselle. Pahin mielestäni oli kätkytkuoleman riskin suureneminen.
      Reilun askin poltin lähes joka päivä ja nyt vähentänyt huomattavasti, tavoite on lopettaa kokonaan ensi viikon maanantaihin mennessä.
      Sain myös luotettavaa tietoa siitä että jo pelkkä vähentäminen pienentää riskejä kaikkiin niihin tekijöihin jotka ovat tupakasta haitaksi lapselle.
      En tuomitse tulevaa äitiä siitä että polttaa raskauden aikana, vaikka se tuntuu lähes kaikista täälläkin kirjoittajista olevan tuomittava teko. Jos sinua koko ajan syyttävällä sormella osoitellaan että "hei, tuossa menee taas se röökimutsi, joka myrkyttää lastaan!!", mitä se loppupeleissä hyödyttää kun enemmänkin hyötyä olisi hänen auttamisessaan ja tukemisessaan lopettaa tupakanpoltto.
      Joku on aikaisemmin kirjoittanut että "Ja ne ketkä väittävät etteivät pysty(lopettamaan tupakointia) , eivät vain halua pystyä ja näin ollen eivät tippaakaan välitä tulevasta lapsestaan.". Tämä on törkeä väite, ja haluaisimpa vain tietää onko kirjoittaja itse pystynyt sen tupakoinnin lopettamaan. Olen varma että kaikki tupakoivat äidit välittävät sisällä kasvavasta lapsestaan! Sen takia muutoksiin ryhdytään. Se, että tuomitaan jopa siitä että ei ole lopettanut kokonaan vaan että on "vain" vähentänyt, on mielestäni tökeröä. On todella mahtavaa kun pystyy vähentämään tupakoinita ja vielä mahtavampaa kun sen pystyy lopettamaan kokonaan!
      Tämän kirjoituksen myötä, tahdon toivottaa onnea kaikille tuleville äideille ja tsemppiä tupakanpolton lopettamiselle!
      Ei tuomittaisiin toisia, vaan tuettaisiin!

    • ...........

      Täällä tulee juuri esille nämä ns. kokemukset vastaan tieteellinen fakta. Ihmiset, jotka puolustelevat raskaana tupakointia, puolustelevat sitä "omalla kokemuksella", "kuullulla" tai "kaverin serkun viidellä lapsella". Kuitenkin tuhansien ja taas tuhansien äitien seurantatutkimuksissa on saatu selville lukuisissa eri tutkimuksissa eri maissa, testaajista riippumatta, että tupakointi saattaa vahingoittaa lasta vakavasti ja suurimmalle osalle aiheuttaa jonkinlaisia kehityksen häiriöitä jollain tasolla (vakavat synnynnäiset sairaudet, oppimishäiriöt, lukuvika, adhd, jne.) Lisäksi nikotiini imeytyy lapseen äidin verenkierrosta moninkertaisesti äitiin nähden- äiti painaa kymmenen kertaa enemmän kuin lapsi, mutta silti sama nikotiinimäärä menee lapsen verenkiertoon -se on todella vakavaa päivottäin toistettuna. Tiesittekö, että alle viisivuotias lapsi tarvitsee välitöntä sairaalahoitoa/seurantaa nieltyään yhden tupakan?

      Tupakka aiheuttaa aikuisille ihmisille lukuisia eri syöpiä ja keuhkosairauksia. Mikä saa kuvittelemaan, että se ei vaikuttaisi pienen, kehittyvän ihmisiin samoihin elimiin. Esim. keuhkojen kehitys loppuraskaudessa ja hapenottokyky saattaa olla vakavasti uhattuna tupakoinnin vuoksi.

      Suomi on hyvinvointiyhteiskunta ja meillä ei edes huumeäitejä laiteta pakkovieroitukseen, ketään ei tulla töihin kotoa hakemaan jne. Valitettavasti terveydenhoitohenkilöstö kyllä tietää tupakan aiheuttamat riskit, mutta terveydenhuoltomme on niin ylikuormitettu, ettei meillä ole aikaa ja resursseja tarttua tällaisiin selviin riskeihin. Ja olen itse terveydenhoitaja. Nämä luettelemani sairaudet löytyvät kaikilta virallisilta sivustoilta, jossa käsitellään tupakointia raskauden aikana.

      Ja stressi on PALJON pienempi asia kuin tupakointi. Se on itsepetosta, että stressin vuoksi ei lopeta. Tupakointi aiheuttaa syyllisyyttä ja stressiä.

      Säälittää, että jotkut ovat niin itsekeskeisiä eivätkä pysty edes laittamaan itseään kuriin, jotta lopettaisivat tupakoinnin ;/ Tämä on sitä samaa asennetta, joka liittyy muihin sosiaalisen syrjäytymisen muotoihin, kuten "en voi käydä työssä, kun selkäni on hieman kipeä" ja ollaan kolme vuotta sossun elätteinä. Tupakointi (myös raskauden aikana) on moninkerroin yleisempää kouluttamattomilla äideillä. Valitettavasti he eivät lääkäreitä tai tutkimustuloksia usko, kun naapurin Mirjami synnytti kolme lasta, joilla ei ollut kaksivuotiaana keuhkoahtaumatautia vaikka äiti sauhutteli kuusi askia päivässä. Onnea valitsemallanne tiellä, lapsenne kärsii.

    • rv 8+1

      Edellinen kirjoittaja puhuu kyllä asiaa, ja hänellä on hyviä pointteja ja ne perustuvat faktoihin.
      Mutta, kaikille tupakan polton lopettaminen ei vain ole niin yksinkertaista ja helppoa että siihen pelkkä kuri riittäisi, se ei tarkoita että ihminen olisi jotenkin säälittävä.
      Monet joutuvat turvautumaan tupakan vastikkeisiin (purkat,laastarit, inhalaattorit yms) ja jopa ihan vertaistukeen. Kukaan, joka ei ole riippuvainen tupakasta, ei voi tulla toiselle sanomaan että tupakoinnin lopettaminen loppuu kurilla ja itsehillinnällä. Varsinkaan jos itsellään ei ole mitään hajua toisen riippuvuudesta ja sen vahvuudesta. (En siis sano, ettäkö edellinen kirjoittaja näin ajattelisi tai tekisi)
      Tässäkin asiassa (tupakointi raskauden aikana) säälittäväksi tekee sen, että ei edes yritä lopettamista vaan ajattelee "etten minä kuitenkaan siihen pysty, sama vaikka löisin hanskat heti tiskiin!".
      Itse aikaisemmin kirjoitin, että olen vähentänyt huomattavasti tupakan polttoa ja lääkäri huomasi sen myös kun näki sikiön vahvistuneen verenkierron. Olen ylpeä itsestäni ja siitä että pystyn antamaan lapselleni hyvän paikan kelliä ja kasvaa vielä 7 kuukautta.
      Tulevan äidin pitää saada olla ylpeä itsestään ja siitä että pystyy turvaamaan lapsensa kasvun kohdussaan, sillä että on lopettanut tai edes vähentänyt tupakan polttoa. Todistetusti, pelkällä vähentämisellä sikiön riskit pienenevät kaikista tupakasta aiheutuvista tekijöistä.
      Kellään ei ole oikeutta tuomita toista!

      • vm86.....

        tulipa mieleen...
        stressi=kitsofrenia
        tupakka=adhd...
        valitsen tupakan,,,koska muuten stressaan liikaa...


    • rapsuma

      minä kyllä lopetin sauhuttelun saman tien kun sain tietää olevani raskaana.
      Sitä ennen polttelin vain hoitotauoilla tavan takia muutamia savukkeita ja sitä ennen taas jokapäivä 6-7 tupakkaa, eli kun on tahdonvoimaa ja tarpeeksi hyvä syy sitä pystyy mihin vaan! :)
      hoitotauot: lapsettomuushoidoissa kävimme ja nuo on sen verran stressaavia juttuja, että ainainen nega sai mut ostaan askin tauoilla ja vetämään stressisauhuja, mutta nyt olen onnellisesti ja savuttomana raskaana enkä toivottavasti enää polta tämän raskauden jälkeenkään tupakkaa. :)

    • Pissis en oo

      Tupakoiva äiti on sikiön näkökulmasta K U S I P Ä Ä.

      Ellei lopeta niin 25 sm letku jolla voi lskea kusta päästä.

      Lapsesta tulee ADHD ellei lopeta.

      Nicorette kehiin ja Stop-karsea näky: tupakoiva masukas mimmi kartsalla-oksettaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe