Puolukan säilöminen?

Mmm

Puolukka säilyy ilman mitään lisäaineita hyvin surveena omassa liemessään, mutta millainen on astian oltava? Miten tiivis? Lisäättekö sokeria?

Puolukkasurveeseen voi muuten säilöä vaikka kuorittua omenaa lohkoina, onko kukaan kokeillut?

7

11404

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiina

      Joskus ollut kannellisessa muoviämpärissä, joskus riihimäen lasipurkeissa (kannet hävinneet jonnekin) muovilla peitettynä. Joskus sellaisissa neliskanttisissa karamellirasioissa (sain joskus tyhjiä kioskeilta).

      En ole laittanut sokeria (laitan pöydässä hermesetasta), enkä ole ikinä törmännyt homehtuneeseen tms puolukkasurvokseen.

      Meillä on kylläkin 5-6 asteinen kylmäkellari, että..

      • justiina

        Survon kylläkin seoksen sauvasekoittimella tosi hienoksi mössöksi, ja marjat tuli tänä vuonna poimittua sen verran aikaisessa vaiheessa, että mukana oli vähemmän kypsiäkin (yön yli laakeissa astioissa, niin saivat väriä nekin), jolloin niistä tuli mukaan pektiiniä, mikä edesauttaa säilymisessä.


      • hmm

        Mummo sanoi että sangolliseen survottuja puolukoita laittaa tee lusikallisen suolaa niin estää käymisen.
        Olen käyttänyt ja toimii


      • Pontikkamestari
        hmm kirjoitti:

        Mummo sanoi että sangolliseen survottuja puolukoita laittaa tee lusikallisen suolaa niin estää käymisen.
        Olen käyttänyt ja toimii

        Puolukka ei käy vaikka hiivaa lisäisit. Puolukassa on sellaasia ainehia jokka estää käymisen.


    • Mmm

      Kiitos kun vastasit! Ostimme nyt kuitenkin varmuuden vuoksi pari uutta ja tiivistä säilöntäpurkkia että ei mene hyvä puolukkasose pilalle.

    • Marjuri

      Olen huomannut ,että koneella survotut puolukat homehtuvat pinnastaan ämpärissä säilytettäessä.Onko kenelläkään antaa ohjeita esim.säilytys astian tai paikan suhteen.

      • Kotisäilöjä

        Koneella survotuista minulla ei ole kokemusta, mutta nuijalla kylläkin. Siinähän osa marjoista jää kokonaisiksi, mutta ei se haittaa, kunhan mehua syntyy riittävästi. Tärkeää on pitää marjat ja survos aina nestepinnan alapuolella. Keittokirjassa mainitaan, että voi vähän lisätä vettäkin.
        Astiana lasipurkki on kätevin, mutta muukin kannellinen käy. Kunhan on kätevä ottaa ja saada survos sen jälken tasattua nestepinnan alapuolelle.
        Kylmiö olisi paras. Jääkaapissa, jossa lämpötila vaihtelee säilyy kyllä, mutta ei koko talvea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4520
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2249
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1660
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      291
      1337
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1094
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      62
      1031
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      967
    Aihe