Ylipainosta ja leikkauksesta

Leikkaukseen

Onko kellään kokemusta reilusta ylipainosta ja leikkauksesta? Itselle on ylipainoa kertynyt kymmeniä kiloja ja BMI:n mukaan taitaa olla jo sairaalloisen rajan yläpuolella. Nyt pitäisi kuitenkin mennä kilpirauhasleikkaukseen... Onko riskit PALJON suuremmat?? Miten ylipaino vaikuttaa/vaikeuttaa leikkaukseen?

11

6543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      Mutta muistelisin että reilu ylipaino vaikeuttaa nukutusta. muuta riskiä ei tule mieleen. jos lääkäri sinut leikkaukseen pistää niin varmasti kertoo riskeistä jne. tosin jos on mahdollista niin painoa sinun kannataisi tipauttaa ennen operaatioo. tosin en tiedä mistä painosi johtuu. toivottavasti tästä oli edes inan verran apua, ja pikaisia paremisia ja jaksamisia

    • lyydia

      olen reilusti ylipainoinen ja mulle tehtiin useita tunteja kestänyt leikkaus pari viikkoa sitten selkään kolarin seurauksena. kaikki meni hienosti eikä mitään komplikaatioita tullut. koeta vaan päästä leikkauksen jälkeen jaloillesi mahdollisimman pian (eli seuraavana päivänä) jottei tule veritulpan riskiä. Mulla kun on korkea hemoglobiini (eli paksu veri)160, niin riski oli siinä ilmeinen. liikkeelle vaan ja join paljon vettä enkä saanut mitään. nyt olen kotona toipumassa ainakin 4kk. pientä liikuntaa (kävelyä) pihalla kävelysauvoihin nojaten jotta veri kiertää.

      onnea ja tsemppiä matkaan!

      • huupo

        On minutkin leikattu reilusti ylip.
        Tukisukat, verenohennuspiikit ja liikkeelle ajoissa niin kaikki meni hyvin.


    • Lihavuuskin

      Ylipaino lisää mm. leikkauksen (nukutuksen) jälkeisten hengitystiekomplikaatioiden riskiä (erilaiset keuhkotulehdukset, hapenpuute ja sen mukana vaikka mitä). Vaikea ylipaino vaatii jo itsessään teho-osastotasoista valvontaa, eikä sairaalloisen ylipainoisia lähdetä leikkaamaan kovin kevyistä syistä. Keinoniveliä on turha laittaa jos kiloja on liikaa - eivät kestä kumminkaan. Puudutukset ovat teknisesti vaikeita laittaa kovin lihaville - onnistuvat huonommin. Haavatulehdusten riski on suurempi myös. Sitten on vielä noita veritulppajuttuja ja monta muuta pienempää.

      • mutta

        leikkaus sinänsä on myös aina riski.. Kuitenkin valtaosa, kuin myös sairaalloisen lihavat ihmiset, ovat selvinneet leikkauksista onnellisesti. Parhaan tiedon saat Sinua hoitavalta lääkäriltä. Jos hän on jo suosittanut leikkausta, on hän varmasti myös ohjeellistanut valmistautumisen siihen! Eli tarvitseeko Sinun kohdallasi laihduttaa vai onko yllä mainittuja riskejä edes olemassa?


      • laihduttaa
        mutta kirjoitti:

        leikkaus sinänsä on myös aina riski.. Kuitenkin valtaosa, kuin myös sairaalloisen lihavat ihmiset, ovat selvinneet leikkauksista onnellisesti. Parhaan tiedon saat Sinua hoitavalta lääkäriltä. Jos hän on jo suosittanut leikkausta, on hän varmasti myös ohjeellistanut valmistautumisen siihen! Eli tarvitseeko Sinun kohdallasi laihduttaa vai onko yllä mainittuja riskejä edes olemassa?

        Onhan se leikkaus aina riski. Mutta lihavan leikkaaminen sisältää aina suuremman riskin kuin normaalipainoisen operoiminen. Ja se koskee kaikenlaisia leikkauksia.


    • anest.sh

      Leikkausasento on potilaalle muutenkin hankala (selkäasento, pää taivutettuna taaksempäin), ja reilusti ylipainoisen potilaan kohdalla vieläkin hankalampi. Suuri keskikehon massa estää normaalin rintakehän laajenemisen muutenkin, saatikka selkäasennossa, joilloin relaksaatio "painaa päälle". Mutta näihin on meillä konstit, ei tarvitse olla missin mitoissa leikkaukseen tullessaan, mutta sanottakoon, että meille ja potilaalle on helpompaa jos potilas on "suhteellisessa kunnossa". Tsemppiä leikkaukseen!

    • lyydia

      mulla kun selästä leikattiin niin käännettiin mahalleni sänkyyn kun olin ensin nukutettu. mulle tuli kotiin jo ennen leikkausta yleiset ohjeet, joissa kehotettiin harjoittelemaan hengitystekniikkaa. kotiuttamispäivänä hoitaja kertoi sen olevan tärkeää, koska sairaalan ilmassa on aina pöpöjä usein kivuissa hengitys on vain pintapuolista, joten kunnon syväänhengitykset ovat tärkeitä, jotta ilma "puhdistaa" keuhkojen joka sopukan.

      Sairaalassa sainkin "uimarenkaan" sellaisen muovisen läpinäkyvän, jossa oli pitkä pilli. Siihen puhaltelin useita kertoja päivässä jotta keuhkoni voimistuvat ja ilma vaihtuu.

      Vaikka mulla on ylipainoa, en saanut verenohennuslääkettä, en tukisukkia ja silti kaikki meni mulla hyvin. kaksi päivää olin leikkauksen jälkeen sairaalassa (tiistaina leikattiin, keskiviikkona jaloilleni ja puhaltelemaan ja torstaina kotiin, vaikka kuusi tuntia olin leikkauksessa). hyvin on mennyt. tsemppiä sullekin!!

    • minä

      Olin viikko sitten leikkauksessa tapaturman takia. Bmi:ni on lähellä 50.

      Ei ollut mitään ongelmia ennen eikä jälkeen, hlökunta ei sanallakaan maininnut ylipainosta minulle mitään. Kaikki olivat erittäin ystävällisiä kaikessa.

      Toki riskit on aina suuremmat jos potilas ei (mistä tahansa syystä) ole normaalikuntoinen.

      Tarvitaan varmaan monta hlöä nostamaan sängyltä toiselle leikkauksen päätyttyä ym. muuta kenkkua hoitajille. Silti kaikki olivat todella ihania. Ja täytyy sanoa että liikuin kyllä kymmenen kertaa ketterämmin ja omatoimisemmin heti leikkauksen jälkeen, kuin huoneessani olleet muut potilaat, 5 vanhusta. Heillä oli omat isot leikkauksensa vasta edessäpäin. He tarvitsivat syömisestä ja pyllyn pyyhkimisestä alkaen apua ihan kaikessa jo ennen leikkausta, joten eipä siellä varmaan ylipainoni enää kauheasti ketään kiinnostanut, kun oli huoneessa edes yksi joka pystyi itsekseen toimimaan kivuista ym. huolimatta vaikka aika iso leikkaus olikin takana.

    • Narkkari

      No - reilu ylipaino lisää mm. komplikaatioita ilmatien hallinnassa, keuhkoatelektaasiriskiä, aspiraatioriskiä, laskimotulppariskiä, hidastaa haavojen paranemista, lisää leikkausasentoon liittyviä ongelmia, vaikeuttaa leikkauksen teknistä suorittamista, toisinaan vaikuttaa leikkauksen lopputulokseen ja melko usein on osasyy ongelmiin jotka johtavat leikkaukseen. Läskin liitännäisssauraudet (diabetes, verenpainetauti, verisuonisairaudet,yms.) tietty kasvattavat em. riskejä.

      • 98877665

        Minulta leikattiin irti molemmat kädet etten pysty syömään enää niin paljoa. Leikkaus meni hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe