Osa-aikaeläke?

Otis

Pienentääkö osa-aikaeläke eläkettä paljonkin?
Kuinka monta prosenttia osa-aikaeläke on palkasta?
Onko verotus yhtä suuri kuin palkasta?
Milloin osa-aikaeläkehakemus kannattaa laittaa, jos täyttää 58 vuotta marraskuussa?
Onko työnantajan pakko päästää osa-aikaeläkkeelle?
Kaipailen kokemuksianne

13

12975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iili

      Osa-aikaeläkkeestä on monia versioita. Itselläni on 60/40%, eli olen työssä kolme päivää viikossa, ja minulla on neljän päivän viikonloppu.

      En ole ihan varma siitä, voiko työnantaja estää osa-aikaeläkkeen. Kylläkin epäilen ettei voi. Itse asiassa muistelen että ei kertakaikkiaan voisi. Muistelen, ettei siihen tarvitse esittää minkäänlaista syytä. Ikä riittää.

      Työnantaja maksaa minulle palkkaa 60% täydestä palkasta, ja eläkevakuutusyhtiö 50% saamatta jääneestä palkasta. Elikkä tuloni ovat 80% täydestä palkasta. Veroni ovat alentuneet tulojen suhteessa. Pelkkä käynti verovirastossa riittää. Virasto itse ilmoittaa siitä eläkeyhtiölle.

      Eläkeyhtiöillä on hyvä palvelu: Siellä voi käydä ja pyytää laskemaan kaikki mahdolliset kiinnostavat vaihtoehdot.

      Tietenkin osa-aikaeläke vähentää lopullista vanhuuseläkettä samassa suhteessa kuin palkkaa maksetaan.

      Sinulla on vielä 7 vuotta lopulliseen vanhuuseläkkeeseen. On hyvä muistaa, että jos jaksat 65-vuotiaaksi asti, niin viimeisistä työvuosista eläkekertymä on prosentuaalisesti moninkertainen.

      Oletko jo ottanut selvää eläketurvakeskuksesta, mikä eläkkeesi tulee olemaan? Se pitää tehdä, ettei ole sitten niin tyhjän päällä eikä tarvitse pelätä pahinta. Silloin sinun on helpompi pyytää niitä laskelmiakin vakuutusyhtiöstä.

      Ainakin minun kohdallani kävi niin, että pääsin osa-aikaeläkkeelle seuraavan kuukauden alussa siitä, kun tein ilmoituksen. -- Tietysti työnantaja arvostaa sitä, jos kerrot suunnitelmistasi ajoissa.

      • Iili

        Ainakin pankeissa on niitä lomakkeita, joita voi lähettä eläketurvakeskuskeen kysyäkseen elääkkensä nykytasoa ja täyttä eläkettä. Voi tietysi olla internetissäkin. Itse olen käyttänyt näitä pankin lomakkeita.


    • parasta-aikaa

      Työnantajan ei ole pakko päästää työntekijäänsä o-a-eläkkeelle.Riippuu työn laadusta, muiden työntekijöiden määrästä, eli onko tekijöitä ym.
      Keskustele ensin hänen kanssaan.Olen ollut 5 v. osa-aikaisella, teen 2 viikon jaksoissa työtä ja nautin!Muut käytännön vinkit saitkin edell. kirjoittajalta.

    • meikä

      osaaikaeläke 60/40 kunka pekkaset?

      • -''-

        Lie lait muttuneet 8 vuodessa?


    • t.l.

      Muihin kohtiin en osaa vastata kuin tuohon, että työnantajan ei ole pakko hyväksyä osa-aikaelkkeelle lähtöä. Omassa työpaikassani on hyväksytty ja itse olen ajatellut osa-aikaeläkkeelle siirtymistä 2014 elokuusta. Saa nyt nähdä sitten toteutuuko ja viittinkö enää siinä kohtaa, kun eläke häämöttää alkuvuodesta 2016 "täysin palvelleena".

      • t.l.

        Tuollahan siitä on Kevan sivuilla tietoa :)


    • Tietoa paljon

      Keva vakuuttaa vain kunnallisen työskentelyn. Mutta lähtökohtaisesti osa-aikaeläkesäännöt koskevat kaikkia. Työnantajilla on erilaisia paketteja, esim. 50 tai 60 % työtä ja muu aika eläkkeellä.

      Eläkelaskelmia ei pyydetä eläketurvakeskukselta, vaan omalta työeläkeyhtiöltä. Joiltakuilta löytyy verkossa laskuri.

      Itse suunnittelin pari vuotta sitten jäämistä, mutta olen luopunut toistaiseksi ajatuksesta, koska työ on niin mielenkiintoista. Olen saanut uusia haastavia tehtäviä. Jos ne loppuvat, palaan asiaan uudestaan.

      Verotukseen ei muuttunut tilanne käytännössä vältämättä vaikuta, otin aikanaan selvää verottajalta, tehtiin yhdessä laskelmat.

    • henrjii

      eläke lasketaan tuloista, elikkä jos palkka alenee 50%, niin eläke kertymä laskee 50%

    • finne222

      Onko kansakoulu käyty????

      • 2005..

        Aloitus tehty 2005.


    • Tietoa kaipaava

      Tietääkö kukaan että saako työkyvyttömyyseläkkeellä oleva nainen kansaneläkettä (perusosaa) hänen täyttäessä 63 vuotta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe