Nännihaavat

argh

Kirjoitin jo toiseen paikkaan, mutta löysinkin tämän, jospa olisi parempi paikka. elikkä:

Toisessa nännissäni on haava joka aina märkii. Nännistä tulee keltaista nestettä ja nännit jäävät kuivuessaan rintsikoihin kiinni ja taas uudelleen repeytyvät. Muutaman kerran vaiva on parantunut ja taas uudelleen tullut. Nyt on aika pahana.

Onko kellään ollut tälläistä? Netistä löytyy aika vähän tietoa. Yritän päästä lääkäriin kohta, mutta ajattelin kysellä ensin täältä. Kaipaan apua..

21

14197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti

      Jokin allerginen reaktio on toki mahdollinen, mutta muutoin nännin kesiminen ja erite ovat aina merkkejä, jotka vaativat lääkärin tutkinnan. Se voi olla oire syövästä, mutta voi toki jokin muukin syy tulla kysymykseen.

      Joka tapauksessa: Hyvä että olet menossa lääkäriin! Tsemppiä!

    • lääkäri ei auttanut

      Pelästyin aluksi tietysti että onko syöpä, joten kävin otattamassa koepalan. Onneksi ei ollut syöpää. Mutta mutta. Kävin parilla-kolmella eri ihotautilääkärillä (siis olivat kuulemma erikoistuneita ihotauteihin!), en kyllä heiltä saanut minkäänlaista apua.

      Lopuksi käytin muutaman kerran mieheni käsiinsä saamaa reseptilääkettä nimeltä Elocon. Ei mitään ihmeellisen vahvaa kortisonia, mutta se tepsi. Ja sitten olen tarvinnut vain Locobase Repairia enkä lainkaan kortisonia. Ihanan vapautunut tunne!

      Ja kaikki voiteet sitten aina aivan kosteaan ellei ihan märkään ihoon, ei missään tapauksessa kuivaan. Siitä se karmea kutina vain äityy.

      Mutta nuo 11 vuotta olivat hirveän rasittavia kestää.

      Koita jaksella.

      • kylläkin

        keskivahva kortisonivoide,kannattaa kokeilla vaikkapa Bepanthenia tai mietoa kortisonivoidetta (saa reseptittä, Eloconia ei).


      • argh
        kylläkin kirjoitti:

        keskivahva kortisonivoide,kannattaa kokeilla vaikkapa Bepanthenia tai mietoa kortisonivoidetta (saa reseptittä, Eloconia ei).

        Ihanaa kun vastasitte, eka kirjotus tosin pelästytti. Huomenna käyn terkkarilla.

        Sain tuon pahemman nännin kuivaksi, se aina vuoti. Vaikka kuivasi, siihen ilmestyi heti pieniä pisaroita. Kuitenkin, pidin eilen n. 3tuntia toista rintaani paljaana ettei se koske mihinkään ja nänni kuivui. Ei enää vuoda, mutta on saakelin kuiva. Enkä uskalla laittaa mitään rasvaa, koska sitten se alkaa taas vuotaa, tai ainakin uskon koska näin on käynyt aikaisemminkin. Nyt siitä lähtee sitten ihoa pois, ei pidä ainakaan repiä ettei se ala vuotamaan ja toivotaan että iho uusiutuisi.

        Olen käyttänyt bepanthenia, a-vitamiini -voidetta eräs lääkäri suositteli (en näyttänyt nänniä koska se ei silloin vuotanut, tyhmä minä..), sitten sain silmäkulmahaavaani/allergiaani Fucidin 2% tulehdusvoidetta, tätä olen kokeillut kans. Ihan ok, mutta ei näytä auttavan hirveästi. Kortisonia olen myös käyttänyt. Ja ihan normaalia rasvaa.

        Tuo Elocon on uusi tuttavuus. Pistän korvan taakse ja kerron siitä lääkärille, jospa vaikka saisin tätä.

        Kirjoitelkaa lisää, jos juttua riittää!


      • taas eivät
        kylläkin kirjoitti:

        keskivahva kortisonivoide,kannattaa kokeilla vaikkapa Bepanthenia tai mietoa kortisonivoidetta (saa reseptittä, Eloconia ei).

        tehneet sitä eikä tätä.

        Kyllä niitä vahvojakin kortisoneja täytyy joskus uskaltaa käyttää. Itse olen aivan onnessani, kun uskalsin kokeilla Eloconia. Sehän auttoi heti paikalla. Siis 11 vuoden jälkeen kokeiltuani ummet ja lammet ja kuunneltuani sen sadat neuvot.

        Harmittaa, että annoin lääkärien tarjota noita heikompia kortisoneja monen vuoden ajan. Kärsin koko ajan ihan kamalasti. Se on sosiaalisestikin ihan hirveää kun vaatteet likastuu. Ei viitsisi kaikille länttien näkijöillekään selostaa ihan seikkaperäisesti rintojensa tilaa.

        Kerroinpahan oman kokemukseni. Kaikki lukijat varmaan tajuaa ihan itsestään selvästi, että ihonhoito on joka tapauksessa yksilöllistä.


      • atooppinen tyttö
        argh kirjoitti:

        Ihanaa kun vastasitte, eka kirjotus tosin pelästytti. Huomenna käyn terkkarilla.

        Sain tuon pahemman nännin kuivaksi, se aina vuoti. Vaikka kuivasi, siihen ilmestyi heti pieniä pisaroita. Kuitenkin, pidin eilen n. 3tuntia toista rintaani paljaana ettei se koske mihinkään ja nänni kuivui. Ei enää vuoda, mutta on saakelin kuiva. Enkä uskalla laittaa mitään rasvaa, koska sitten se alkaa taas vuotaa, tai ainakin uskon koska näin on käynyt aikaisemminkin. Nyt siitä lähtee sitten ihoa pois, ei pidä ainakaan repiä ettei se ala vuotamaan ja toivotaan että iho uusiutuisi.

        Olen käyttänyt bepanthenia, a-vitamiini -voidetta eräs lääkäri suositteli (en näyttänyt nänniä koska se ei silloin vuotanut, tyhmä minä..), sitten sain silmäkulmahaavaani/allergiaani Fucidin 2% tulehdusvoidetta, tätä olen kokeillut kans. Ihan ok, mutta ei näytä auttavan hirveästi. Kortisonia olen myös käyttänyt. Ja ihan normaalia rasvaa.

        Tuo Elocon on uusi tuttavuus. Pistän korvan taakse ja kerron siitä lääkärille, jospa vaikka saisin tätä.

        Kirjoitelkaa lisää, jos juttua riittää!

        apu oli nännejä vasten pitämäni vanulaput. Ne pystyi suihkussa kastelemalla ottamaan pois repimättä kiinnitakertunutta ihoa aina uudelleen auki. Juuri samaista märkivää keltaista vuosi minullakin.


      • Ikävä pulma
        taas eivät kirjoitti:

        tehneet sitä eikä tätä.

        Kyllä niitä vahvojakin kortisoneja täytyy joskus uskaltaa käyttää. Itse olen aivan onnessani, kun uskalsin kokeilla Eloconia. Sehän auttoi heti paikalla. Siis 11 vuoden jälkeen kokeiltuani ummet ja lammet ja kuunneltuani sen sadat neuvot.

        Harmittaa, että annoin lääkärien tarjota noita heikompia kortisoneja monen vuoden ajan. Kärsin koko ajan ihan kamalasti. Se on sosiaalisestikin ihan hirveää kun vaatteet likastuu. Ei viitsisi kaikille länttien näkijöillekään selostaa ihan seikkaperäisesti rintojensa tilaa.

        Kerroinpahan oman kokemukseni. Kaikki lukijat varmaan tajuaa ihan itsestään selvästi, että ihonhoito on joka tapauksessa yksilöllistä.

        Mulla ollut sama ongelma ja täysin samat oireet niin nännien vuotamisen kun niiden kuivumisenkin osalta. On nyt ollut parina vuonna ja pahimmat kesällä. Viime talvi oli hyvä eikä ollut mitään oiretta mutta nyt on ollut eikä näytä pois lähtevän. Lääkärissä en ole käynyt vaikka syytä varmasti olisikin. Täytyy tehdä sekin siis. Mietin vain, että miten suuri mahdollisuus nännihaavoilla on merkitä jotakin vakavampaa? Siis juuri esimerkiksi syöpää.
        Voiteista vielä sen verran,että olen käyttänyt bepanthenia, joka auttaa hetkeksi mutta vähän ajan päästä nännit ovat taas auenneet uudelleen. Mutta täytyy käydä lääkärissä kysymässä. Mukava, että moni oli vastannut hänen kysymykseensä, koska itsekin lähdin täältä katselemaan jos ihmisillä olisi samoja vaivoja. Saisi niistä hieman tietoa ja muiden kokemuksia. Parannellaan.


      • maggieeee
        Ikävä pulma kirjoitti:

        Mulla ollut sama ongelma ja täysin samat oireet niin nännien vuotamisen kun niiden kuivumisenkin osalta. On nyt ollut parina vuonna ja pahimmat kesällä. Viime talvi oli hyvä eikä ollut mitään oiretta mutta nyt on ollut eikä näytä pois lähtevän. Lääkärissä en ole käynyt vaikka syytä varmasti olisikin. Täytyy tehdä sekin siis. Mietin vain, että miten suuri mahdollisuus nännihaavoilla on merkitä jotakin vakavampaa? Siis juuri esimerkiksi syöpää.
        Voiteista vielä sen verran,että olen käyttänyt bepanthenia, joka auttaa hetkeksi mutta vähän ajan päästä nännit ovat taas auenneet uudelleen. Mutta täytyy käydä lääkärissä kysymässä. Mukava, että moni oli vastannut hänen kysymykseensä, koska itsekin lähdin täältä katselemaan jos ihmisillä olisi samoja vaivoja. Saisi niistä hieman tietoa ja muiden kokemuksia. Parannellaan.

        Tämä on näköjään vanha keskustelu, mutta löysin googlen kautta kun epätoivoisesti etsin tietoa nänniongelmastani. Mulla siis ihan sama juttu, toinen nänni märkii ja siinä on haava, sekä nännin päältä ihoa lähtenyt ja pienistä "reijistä" tihkuu aina vaan nestettä. Pelottaa että mitä tämä oikein on. Mutta onneksi jollakin muullakin sama ongelma. Tätä on jatkunut jo kauan, tosin ei aina näin pahana. Nyt se kirveleekin.


      • nolo18v
        maggieeee kirjoitti:

        Tämä on näköjään vanha keskustelu, mutta löysin googlen kautta kun epätoivoisesti etsin tietoa nänniongelmastani. Mulla siis ihan sama juttu, toinen nänni märkii ja siinä on haava, sekä nännin päältä ihoa lähtenyt ja pienistä "reijistä" tihkuu aina vaan nestettä. Pelottaa että mitä tämä oikein on. Mutta onneksi jollakin muullakin sama ongelma. Tätä on jatkunut jo kauan, tosin ei aina näin pahana. Nyt se kirveleekin.

        Voi että kun kiva että löysin tämän keskustelun, vaikka vanha onkin. Eilen laitoin itse tänne samaiseen terveyskeskusteluun oman vuodatukseni--> http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=1500000000000112&posting=22000000035780320

        Mutta on niin huojentava kuulla että teillä on täysin sama ongelma kuin mulla. Lukaskaa tuo mun juttu niin ymmärrätte... Mulla oli pitkään jo vähän parempi mutta nyt pari päivää sitten alkoi taas sama rumba: ihottuma vetistää ja iho on rikki eikä meinaa millään kuivua. Nyt sain vähän sitä kuivattua sen ja oon laittanu Dermovat-kortisonivoidetta(0,05%), jota on määrätty muihin iho-ongelmiini. Minulla on lantti-ihottuma ja sen takia olen käynyt ihotautilääkärissä, mutta nänniäni en ole koskaan kehdannut näyttää kenellekkään. Vähän noloa mutta niin se vaan on. Näyttää siltä että kesäksi taas pahentuu niinkuin viime kesänäkin(tätä on siis kestänyt yli vuoden!). Inhottaa kun pitää tissiään piilotella kun ranta- ja saunakausi alkaa. En ole kenellekkään näyttänyt rintojani vuoteen tai puhunut ihottumasta. Tuskin kukaan muu kuin te kenellä on sama ongelma voivat ymmärtää miten paljon tämmöinen ihan oikeesti häiritsee jokapäiväistä elämää :-( Kirvely, kutina ja siitä aiheutuva vitutus ja rintsikatkin aina ihan likasina... Toivottavasti joku katsoo tätä keskustelua uudestaan.


      • poikuli26v.
        nolo18v kirjoitti:

        Voi että kun kiva että löysin tämän keskustelun, vaikka vanha onkin. Eilen laitoin itse tänne samaiseen terveyskeskusteluun oman vuodatukseni--> http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=1500000000000112&posting=22000000035780320

        Mutta on niin huojentava kuulla että teillä on täysin sama ongelma kuin mulla. Lukaskaa tuo mun juttu niin ymmärrätte... Mulla oli pitkään jo vähän parempi mutta nyt pari päivää sitten alkoi taas sama rumba: ihottuma vetistää ja iho on rikki eikä meinaa millään kuivua. Nyt sain vähän sitä kuivattua sen ja oon laittanu Dermovat-kortisonivoidetta(0,05%), jota on määrätty muihin iho-ongelmiini. Minulla on lantti-ihottuma ja sen takia olen käynyt ihotautilääkärissä, mutta nänniäni en ole koskaan kehdannut näyttää kenellekkään. Vähän noloa mutta niin se vaan on. Näyttää siltä että kesäksi taas pahentuu niinkuin viime kesänäkin(tätä on siis kestänyt yli vuoden!). Inhottaa kun pitää tissiään piilotella kun ranta- ja saunakausi alkaa. En ole kenellekkään näyttänyt rintojani vuoteen tai puhunut ihottumasta. Tuskin kukaan muu kuin te kenellä on sama ongelma voivat ymmärtää miten paljon tämmöinen ihan oikeesti häiritsee jokapäiväistä elämää :-( Kirvely, kutina ja siitä aiheutuva vitutus ja rintsikatkin aina ihan likasina... Toivottavasti joku katsoo tätä keskustelua uudestaan.

        Tuon nännin saa sitenkin tulehtumaan, että juoksee tarpeeksi monta kilometriä joka päivä, jos sattuu olemaan atooppinen iho. Sen verran paita ärsyttää kuivaa nänniä. Kannattaa tutkia, mitkä materiaalit ovat vähemmän ärsyttäviä. Tietenkin naisilla nänni ärsyyntyy vielä enemmän, mikäli rintaliivit hankaavat. Joka tapauksessa tuo vaiva kuullostaa sen verran hyvinvointiasi rajoittavala, että kannattaisi hakeutua lääkäriin myös sen takia, että saisit sairaslomaa. Vaikket kävisikään töissä, niin kannattaa uhrata muutama päivä parantumiseen.

        Tehokkaimmin ihotulehduksia on kohdallani parantanut sinkkisulfaatti-liuos, jota saa apteekista, mutta nykyään siihen taitaa tarvita reseptin. En ole kuitenkaan varma, onko ko. liuos juuri nänneille hyväksi, mutta luulisin, että tuon tuleduksen saisi nopeimmin lakkamaan, mikäli laitat sideharsoa rinnan ympäri ja sen alle hauteen, joka on siis tällä sinkkisulfaatilla kostutettu. Sitten makaat selälläsi muutaman tunnin, ja toistat tämän monta kertaa päivässä, kunnes tulehdus lakkaa vaikkapa kahden suraavan päivän aikana. Senkin jälkeen kannattaa varmaan muutamia päiviä välttää vaikkapa uhreilua, tai vastaavaa mahdollisesti nänniä ärsyttävää hankaavaa liikettä. Ja mikäli harrastaa seksiä uuden kumppanin kanssa, on hyvä kertoa herkistä nänneistä jo etukäteen. Tiedä kokemuksesta että parantuneen nännin saa hetkessä taas märkimään.

        Eli tuo tuledus voi hyvinkin kestää seuraavankin vuoden, jollet hoida sitä. Itse olisin valmis menemään vaikka sairaalan ihotautiosastolle noinkin ikävän vaivan takia.

        Ai niin ja ei lääkärin varmaankaan kauheasti tarvitse nänniäsi tutkia tulehduksen toteamiseksi, mutta olikos myös sellainen mahdollista, että märkimisen aiheuttaakin kasvain..?


      • 85
        poikuli26v. kirjoitti:

        Tuon nännin saa sitenkin tulehtumaan, että juoksee tarpeeksi monta kilometriä joka päivä, jos sattuu olemaan atooppinen iho. Sen verran paita ärsyttää kuivaa nänniä. Kannattaa tutkia, mitkä materiaalit ovat vähemmän ärsyttäviä. Tietenkin naisilla nänni ärsyyntyy vielä enemmän, mikäli rintaliivit hankaavat. Joka tapauksessa tuo vaiva kuullostaa sen verran hyvinvointiasi rajoittavala, että kannattaisi hakeutua lääkäriin myös sen takia, että saisit sairaslomaa. Vaikket kävisikään töissä, niin kannattaa uhrata muutama päivä parantumiseen.

        Tehokkaimmin ihotulehduksia on kohdallani parantanut sinkkisulfaatti-liuos, jota saa apteekista, mutta nykyään siihen taitaa tarvita reseptin. En ole kuitenkaan varma, onko ko. liuos juuri nänneille hyväksi, mutta luulisin, että tuon tuleduksen saisi nopeimmin lakkamaan, mikäli laitat sideharsoa rinnan ympäri ja sen alle hauteen, joka on siis tällä sinkkisulfaatilla kostutettu. Sitten makaat selälläsi muutaman tunnin, ja toistat tämän monta kertaa päivässä, kunnes tulehdus lakkaa vaikkapa kahden suraavan päivän aikana. Senkin jälkeen kannattaa varmaan muutamia päiviä välttää vaikkapa uhreilua, tai vastaavaa mahdollisesti nänniä ärsyttävää hankaavaa liikettä. Ja mikäli harrastaa seksiä uuden kumppanin kanssa, on hyvä kertoa herkistä nänneistä jo etukäteen. Tiedä kokemuksesta että parantuneen nännin saa hetkessä taas märkimään.

        Eli tuo tuledus voi hyvinkin kestää seuraavankin vuoden, jollet hoida sitä. Itse olisin valmis menemään vaikka sairaalan ihotautiosastolle noinkin ikävän vaivan takia.

        Ai niin ja ei lääkärin varmaankaan kauheasti tarvitse nänniäsi tutkia tulehduksen toteamiseksi, mutta olikos myös sellainen mahdollista, että märkimisen aiheuttaakin kasvain..?

        "Nännin maitotiehyisiin ja nännipihan hikirauhasiin pesiytyy joskus bakteereita tai hiivoja, jotka aiheuttavat viikkoja tai kuukausia kestävän ihottuman, joka ajoittain märkii. Nänni aristaa. Muutos on tavallisesti molemminpuolinen. Ihottumaa voi hoitaa omin päin antiseptisellä voiteella korkeitaan 2 viikkoa."

        Mulla on jotain ihottumaa nännien alueella, tai aika isoja näppylöitä, ja toinen nänni vähän märkii välillä(ei paljon), ja aion kokeilla tuota antiseptistä voidetta, Betadinea, jota saa ilman lääkärikäyntiä apteekista.

        Lääkäripankissa luki, ettei kasvainta ole syytä epäillä nuorella ihmisellä, varsinkin jos oire on molemminpuolinen, eli kummassakin rinnassa.


      • sdhdfhfd

        Sen korjaan, että Elocon ON vahva kortisonivalmiste. Käytin pienenä ihottumaani, ja kyllä auttoi. Mutta turhaan ei kannata käyttää, sen verran tujua tavaraa.


    • minäää1

      Eli mulla ihan sama ongelma, molemmista nänneistä yli puolet ihosta aivan rikki, ja vihdoinkin löysin tällaisen keskustelun. Luulin olevani ainut joka on saanut nänneistään ihon rikki, minulla siis myös ollut atooppista ihottumaa joka voisi olla syynä asiaan?? no yritän vielä tutkia ja etsiä tietoa asiasta kun ei tosiaankaan edes rintaliivejä voi pitää kun kuivuvat kiinni, toivottavasti tämä keskustelu auttaa myös jatkossa ongelmasta kärsiviä..

    • Turhauttavat vaivat

      Hei! Olen 17-vuotias ja minulla on samoja vaivoja! onneksi en ole asiassa ysin!.. Mulla on oikea nänni piha ollut jo vuoden auki.. Märkää tulee kuin aisaa... Olen pitänyt rinnassani steriilejä side taitoksia ja vähän aikaa sitten siirryin wc-paperiin (halvempaa) mutta hieman likaisempaa.. Hydrokortisonia olen käyttänyt, mutta sitäkään ei saa käyttää yli kolmea viikkoa, koska kortisoni voiteet ohentavat ihoa entisestään. Käyttämäni kortison voide näyttää parantavan tissini mutta ei aikaakaan kortisonin lopettamisesta nänni aukeaa uudestaan.. Pahoissa vaiheissa kun iho on suht koht kiinni niin ihottuma alueella on sellaista ihon palaisia ihan niinkuin hilsettä ja kun ne lähtevät irti ne lähtee isoina palaisina. Haluaisin saada kunnon hoidon mutta lääkäriin en halua/ kehtaa mennä tissejäni näyttelemään. Toivottavasti joku viellä joskus katsoisi tätä keskustelua.....

    • PuolVuottaKärsimystä

      Turhauttavat vaivat, mene ihmeessä lääkäriin, siellä voivat todeta mikä on vikana ja saat oikean hoidon. Mulla on ollut sama ongelma jo puoli vuotta ja sairastan myös psoriasista. Usein ko. ongelmat ilmenee ihmisillä kenellä on atooppinen iho tai psoriasis. Olen viimeisen puolen vuoden aikana sairastanut myös toisen iho taudin joka on ilmeisesti paranemaan päin.
      Mutta aina kun nännistä tulee nestettä, on syytä käydä lääkärillä. Ja siellä saa valita lääkärin sukupuolenkin jos ahdistaa, mutta usko pois se on lääkäreille arki päivää. Ja jos vaiva tosiaan on inhottava, kai haluat että se joskus paranee?

    • tämmönentyttö

      Sain oman nännini kuntoon, kun kokeilin laittaa hoitavaa huulirasvaa ja pikku pala elmu kelmua päälle. Tai pelkkää kelmua ja pidin nännin puhtaana. Parissa päivässä parantui! (:

    • Minä myös

      Minulla on sama ongelma. Välillä olen päässyt siitä eroon, joskus se tulee sitten takaisin.

      Olen osannut yhdistää sen itselläni uimiseen. Olen jotenkin yliherkkä aivan kaikelle järvivesille. Joten juuri nytkin kolme viikkoa sitten kävin uimassa ensimmäistä kertaa kesässä, ja heti iski ihottuma.

      Minulla molemmat nännit vuotaa kokoajan kellertävää nestettä. Kutisee, kirvelee. Bebantteeni ei auta. Se on ainoa mitä olen kokeillut, koska köyhänä opiskelijana ei ole varaa tällähetkellä ostaa yhtikään mitään. Mutta viimeksi kun minulla tämä oli, niin hydrokortisoni auttoi heti ! ei tarvinnut kuin alle viikko käyttää ja oli poissa. Mutta tuli kyllä nopeasti takaisin jos ei muistanut varoa.

      On kertakaikkiaan niin v*mainen ongelma. Aluksi panikoin että onko tämä rintasyöpää tai jotain, mutta huojentavaa kuulla että en ole ainoa tämän asian kanssa.

      • Minä myös!!

        Huojentavaa kuulla, etten ole ainut! Minulla tätä on kestänyt jo 5 vuotta, enkä ole missään vaiheessa käynyt lääkärissä, vaikk monta kertaa on ollut lähellä, että olisin tarttunut siihen luuriin ja varannut ajan, mutta en ole kehdannut... Tämä alkoi siis kun olin 14-vuotias.

        Saan aina välillä nännini kuntoon rasvoilla (rasvaan päivittäin nänneijäni), mutta aina aika ajoin ne kuivuvat,haljeavat, alkavat märkimään ja sama rumba jatkuu...

        Silloin kun ne märkivät olen joskus käyttänyt vessa-/talouspaperia rintaliivien sisällä, jotta paidat eivät sotkeutuisi. Joku täällä vihjaisi elmukelmusta ja sitä voisi kokeilla seuraavan kerran jos nämä vielä aukevat!

        Te jotka olette kokeneet tämän saman olette ainoita, jotka voivat ymmärtää kuinka ahdistavia saunaillat ja yökyläilyt voivat olla. Itse olen levittänyt valheellista tietoa, että vihaisin saunomista, jotten joudu riisuutumaan muiden ihmisten edessä. Uimahallissa käyminen on poissuljettu vaihtoehto ja koulun pakolliset uintikerrat olivat itselleni painajaista (minulla sattui aina olemaan "menkat" tai olin "kipeä" tai lintsasin) En pysty myöskään kertomaan vaivastani kenellekään läheiselleni, enkä riisuutumaan ystävieni tai perheeni edessä.

        Henkisesti tämä vaiva on ihan hirveä ja silloin kun nämä märkivät menee puolet päiväni ajatuksista siihen, että meneekö se keltainen tahmea neste rintsikoitteni läpi vai ei...

        Mutta siis aina aikaajoin olen saanut toisen tai molemmat nännit samaan aikaan kuntoon, itse olen käyttänyt bepanteen ja tummelia (toimii!!!) sekä aina silloin tällöin kortisoonivoiteita.


    • canola

      Mulla sama ongelma! Tämä märkiminen alkoi vuoden alussa. Väillä olen saanut tämän parantumaan mutta sitten välillä tämä tulee aina takaisin. Kävin näyttämässä myös ihotautilääkärillä ja hän sanoi, että atooppista ihottumaa. Sain ison kasan rasvoja, joita en kuitenkaan ole käyttänyt. Olen yhdistänyt tämän vaivan minulla olevaan vehnäyliherkkyyteen/vehnä-allergiaan, joka alkoi mulla juurikin tämän vuoden alussa. Tämä allergia oireilee pääasiassa silmien ympärillä olevana kutisevana ihottumana/punoituksena, joka muistuttaa attooppista ihottumaa mutta sitä on ollut mulla myös käsivarsissa taipeissa ja olkapäässä. Myös liian mausteinen ruoka saattaa laukaista tuon märkimisen ja punoituksen naamassa.

      Nämä seuraavat keinot olen kokenut suht hyviksi tuohon nännien märkimiseen;
      -Marseille saippua, jolla pestään noin muutaman kerran viikossa tuo nännien alue
      -Himalajansuolasaippua noin pari kertaa viikossa käytettynä, oon hieronut tuota saippuaa suoraan nänneihin.
      -Noiden lisäksi oon rasvannut nännejä ihan luonnonkosmetiikalla, esim aloe vera ja eri öljyillä kuten kookos -ja arganöljy.
      -Apteekki ja reseptirasvat olen jättänyt suoraan hyllyille.
      -Sillöin tällöin kun muistan niin olen käyttänyt juurikin tuota antiseptistä liuosta.
      -Koin myös hyväksi ideaksi laittaa laastaria tuohon nännien päälle niin ei jää liiveihin kiinni.
      -Öisin nukun löysä t-paita tai toppi päällä, jotta nännit ei kauheasti hinkkaisi lakanoihin jos märkivät, mutta muuten yritän olla yläosattomissa esim kotona niin nännit pääsevät kuivumaan.

      • rel23

        Ihanaa, täällä on muitakin saman vaivan kanssa. Kaikki mitä te muut olette jo kertoneet, pätee myös minuun. Olen nyt 23-vuotias ja tämä alkoi tasan kolme vuotta sitten. Silloin iho oli hilseilevä, kutituksen määrä erittäin häiritsevää. Iho ei kuitenkaan vuotanut vielä ennen kuin tänä kesänä.

        Kesällä ihottuma paheni niin kovin, että oli ensimmäisen kerran pakko mennä ihotautilääkärille. Myös minä pelkäsin mahdollista Pagetin tautia. Märkiminen oli erittäin häiritsevää ja ennen lääkärille menoa makasin kolme päivää kotona ilman rintaliivejä tai paitaa, mikä selvästi auttoi. Lääkäri oli erittäin pätevän oloinen ja sanoi heti, että erittäin yleinen vaiva nuorilla naisilla: atooppista ihottumaa nännipihassa. Tyypillistä on vuotaminen, kutina haavaumat, ihon hilseily.

        Lääkäri laittoi iholle Elocon 0,1% liousta ja päälle keinoihoa, jonka hän vielä teippasi ihoteipillä varmuuden vuoksi. Hän käski minun pitää tätä keinoihoa siinä päällä viikon ajan. Suihkussa käyminen oli hieman haastavaa, mutta ah mikä tunne: saatoin pukea päälleni mitkä tahansa liivit, ja illalla kun riisuunnuin: liivit olivat puhtaat! Lääkäri kirjoitti minulle reseptillä tätä Elocon liuosta ja neuvoi, että hoidon voi uusia vielä 2 kertaa eli kahden viikon ajan. Hän kuitenkin kehotti arvioimaan tilanteen viikon kuluttua, sillä vaiva saattaa lähteä jo viikossa.

        Kun viikko oli kulunut, jännitti poistaa tuo keinoiho, sillä olin varma että tulos on surkea. En mennyt apteekkiin ostamaan liuosta itselleni, koska jo viikko oli tehnyt ihmeitä. Nyt tästä on kulunut neljä viikkoa ja iho alkaa taas oireilla. Kävin siis tänään apteekissa ja ajattelin pitää nyt toistaa tämän hoidon kolme kertaa. Viikkokin teki kuitenkin jo ihmeitä, tietysti iho on ollut tämän jälkeen herkkä ja arka, mutta se ei vuotanut eikä kutinut moneen viikkoon. Aivan loistava tunne. Toivottavasti tämän kolmen viikon jälkeen vaiva voisi olla pois paljon paljon pidempään.

        Mutta teille, suosittelen lämpimästi tämän käyttöä. Vahva liuos tuo on, mutta tämä kyseinen lääkäri sanoi, että nännipihojen ihottumat usein eivät parane juuri siksi, että käytössä on aivan liian mietoja kortisonivoiteita. Ja tässä hoidossa iho saa olla suojassa keinoihon alle eikä ärsyynny kankaista ja jää kiinni joka paikkaan. Ja mikä parasta, ainakin mulla on ollut nyt tosi pitkään paljon vapautuneempi olo. Katsotaan miten tämä pidempi hoitojakso nyt toimii.

        Älkää nolostelko sitä, että kyse on rinnoista, lääkärit ovat lääkäreitä ja nämä on täysin luonnollisia ongelmia!


    • Anonyymi

      Imetän ja nänneihin tuli märivä ihottuma. Fucicort-voide lopulta auttoi. Se on yhdistelmävalmiste: vahva kortisoni ja antibiootti. Pelkkä keskivahva kortisonivoide ei tehonnut. Mulla toimii perusrasvana Ceridal Lipolotion, joka sopii käytettäväksi myös imetyksen aikana (lanoliini, Bepanthen ym. eivät toimineet).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe