Koululaiva Röyttä

Bosun

Missä päin tämä viikonloppusotureiden lippulaiva tätänykyä oikein menee? Onko se korjattu edellisen karilleajon jälkeen?

34

10067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laivakokki 70-luvulta

      Missäs se meidän puolisotilaallisen pursiseuran kruunun jalokivi nykyään majailee..

      T:Röytän veteraani

    • Rainetanko

      Nuo "viikonloppusoturit" taisivat ajaa Röytän karille useampaankin kertaan ja nyt paatti on vakuutusyhtiön hallussa. Se oli Upinniemessä telakalla pitkään.

      Itse asiassa tätä kirjoittaessani googletin koululaiva Röyttää ja löysin tällaisen:

      "SINISEN RESERVIN SÄÄTIÖN HALLITUS TIEDOTTAA 14.6.2005

      Sinisen Reservin Säätiö rs on selvittänyt Koululaiva Röytän vauriosta johtunutta tilannetta ja toteaa valittaen, ettei aluksen korjaamiselle ja käytölle ole olemassa taloudellisia ja toiminnallisia edellytyksiä.

      Koululaiva Röytän kaikki kuluvan kauden 2005 kurssit, koulutustapahtumat ja purjehdukset on peruttu.

      Sinisen Reservin Säätiö selvittää korvaavan koulutusaluksen hankintaa. Asiasta tiedotetaan erikseen kun mahdollisen korvaavan aluksen hankinta on varmistunut."

      • ymmärrän

        eli koulutusalus on olemassa siksi että sillä etsitään kivet merestä,olisko merikortin ja yhden ammattilaisen hommaaminen halvempaa.ajattelin vaan,tapausta en tunne.löytyykö jostain selvityksiä noista jutuista.


      • Nimetön
        ymmärrän kirjoitti:

        eli koulutusalus on olemassa siksi että sillä etsitään kivet merestä,olisko merikortin ja yhden ammattilaisen hommaaminen halvempaa.ajattelin vaan,tapausta en tunne.löytyykö jostain selvityksiä noista jutuista.

        Kerron hieman taustaa. Reserviläisten Merisäätiöllä oli harjoitusalus Vesikko, 18,5-metrinen, 8 solmua kulkeva entinen huvijahti Josien. Se meni"vähän vahingossa" Sinisen Reservin Säätiölle samalla kun säätiökin luovutettiin. SRS myi velkojensa katteeksi Vesikon, joka lienee nyt Ruotsissa ja tilalle otettiin merivoimilta paljon suurempi Röyttä. Se vaati nykylain mukaan merikapteenin päällikökseen, joten karillakäynnit onkin tehnyt juuri se ammattilainen. Röyttä on kuulemma menossa näihin aikoihin hinauksessa Raumalle uudessa omistuksessa.


      • deepblue
        Nimetön kirjoitti:

        Kerron hieman taustaa. Reserviläisten Merisäätiöllä oli harjoitusalus Vesikko, 18,5-metrinen, 8 solmua kulkeva entinen huvijahti Josien. Se meni"vähän vahingossa" Sinisen Reservin Säätiölle samalla kun säätiökin luovutettiin. SRS myi velkojensa katteeksi Vesikon, joka lienee nyt Ruotsissa ja tilalle otettiin merivoimilta paljon suurempi Röyttä. Se vaati nykylain mukaan merikapteenin päällikökseen, joten karillakäynnit onkin tehnyt juuri se ammattilainen. Röyttä on kuulemma menossa näihin aikoihin hinauksessa Raumalle uudessa omistuksessa.

        KL Röyttä oli SRS:n käytössä ja rekisteröitynä kauppa-alusrekisteriin. Massaa aluksella on 160 tonnia, eli sen ajamiseen päällikkönä olisi riittänyt merenkulkulaitoksen myöntämä laivurin kirja (300 tonniin asti).

        Luokituspäätöksessään merenkulkulaitos kuitenkin asetti päällikön pätevyysvaatimukseksi vahtiperämiehen pätevyyden (lisäksi tarvittiin tietysti kolme muuta MKL:n ammattikirjan omaavaa ennen kuin alusta sai edes siirtää), puheet nykylaista ja merikapteeneista ei näin ollen päde Röytän suhteen. Keväällä 2005 sen sijaan oli haettu ja ilmeisesti aika pitkällä jopa toteutumassa pätevyysvaatimuksen laskeminen MKL:n laivurikirjaan.

        Mitä sitten tapahtui. Röyttä ajoi siirtoajolla Upinniemen edustalla viitan väärältä puolelta ja vaurioitui pahasti. Aluksen päällikkönä toimi erittäin kokenut ammattilainen, mutta valitettavasti hekin voivat tehdä virheitä oikeissa (tai sanotaanko virheille suotuisissa)olosuhteissa.

        Valitettava tapaus, sillä Röyttä tarjosi reserviläisille upean mahdollisuuden harjoitteluun laivamaisella aluksella, aina navigoinista vahdinpitoon ja huoltoon. Oman kokemukseni pohjalta Röyttä oli helppo käsitellä laituriinajossa ja merellä se totteli ja käyttäytyi kuin unelma, kelistä riippumatta! Tilojensa puolesta se tarjosi myös edellytykset (venekalustoa huomattavasti paremmin) tutustuttaa ihmisiä merenkulun saloihin! SRS on todellisen haasteen edessä etsiessään uutta koulualusta.


      • ihme
        deepblue kirjoitti:

        KL Röyttä oli SRS:n käytössä ja rekisteröitynä kauppa-alusrekisteriin. Massaa aluksella on 160 tonnia, eli sen ajamiseen päällikkönä olisi riittänyt merenkulkulaitoksen myöntämä laivurin kirja (300 tonniin asti).

        Luokituspäätöksessään merenkulkulaitos kuitenkin asetti päällikön pätevyysvaatimukseksi vahtiperämiehen pätevyyden (lisäksi tarvittiin tietysti kolme muuta MKL:n ammattikirjan omaavaa ennen kuin alusta sai edes siirtää), puheet nykylaista ja merikapteeneista ei näin ollen päde Röytän suhteen. Keväällä 2005 sen sijaan oli haettu ja ilmeisesti aika pitkällä jopa toteutumassa pätevyysvaatimuksen laskeminen MKL:n laivurikirjaan.

        Mitä sitten tapahtui. Röyttä ajoi siirtoajolla Upinniemen edustalla viitan väärältä puolelta ja vaurioitui pahasti. Aluksen päällikkönä toimi erittäin kokenut ammattilainen, mutta valitettavasti hekin voivat tehdä virheitä oikeissa (tai sanotaanko virheille suotuisissa)olosuhteissa.

        Valitettava tapaus, sillä Röyttä tarjosi reserviläisille upean mahdollisuuden harjoitteluun laivamaisella aluksella, aina navigoinista vahdinpitoon ja huoltoon. Oman kokemukseni pohjalta Röyttä oli helppo käsitellä laituriinajossa ja merellä se totteli ja käyttäytyi kuin unelma, kelistä riippumatta! Tilojensa puolesta se tarjosi myös edellytykset (venekalustoa huomattavasti paremmin) tutustuttaa ihmisiä merenkulun saloihin! SRS on todellisen haasteen edessä etsiessään uutta koulualusta.

        firma tuo srs mahtaa olla,ostelee koululaivan jne.nyt sitten miettii uuden hankintaa,onko joku merenkulun oppilaitos tms.joku täällä puhui viikonloppusotureista,voiko joku selventää.


      • Mariner
        deepblue kirjoitti:

        KL Röyttä oli SRS:n käytössä ja rekisteröitynä kauppa-alusrekisteriin. Massaa aluksella on 160 tonnia, eli sen ajamiseen päällikkönä olisi riittänyt merenkulkulaitoksen myöntämä laivurin kirja (300 tonniin asti).

        Luokituspäätöksessään merenkulkulaitos kuitenkin asetti päällikön pätevyysvaatimukseksi vahtiperämiehen pätevyyden (lisäksi tarvittiin tietysti kolme muuta MKL:n ammattikirjan omaavaa ennen kuin alusta sai edes siirtää), puheet nykylaista ja merikapteeneista ei näin ollen päde Röytän suhteen. Keväällä 2005 sen sijaan oli haettu ja ilmeisesti aika pitkällä jopa toteutumassa pätevyysvaatimuksen laskeminen MKL:n laivurikirjaan.

        Mitä sitten tapahtui. Röyttä ajoi siirtoajolla Upinniemen edustalla viitan väärältä puolelta ja vaurioitui pahasti. Aluksen päällikkönä toimi erittäin kokenut ammattilainen, mutta valitettavasti hekin voivat tehdä virheitä oikeissa (tai sanotaanko virheille suotuisissa)olosuhteissa.

        Valitettava tapaus, sillä Röyttä tarjosi reserviläisille upean mahdollisuuden harjoitteluun laivamaisella aluksella, aina navigoinista vahdinpitoon ja huoltoon. Oman kokemukseni pohjalta Röyttä oli helppo käsitellä laituriinajossa ja merellä se totteli ja käyttäytyi kuin unelma, kelistä riippumatta! Tilojensa puolesta se tarjosi myös edellytykset (venekalustoa huomattavasti paremmin) tutustuttaa ihmisiä merenkulun saloihin! SRS on todellisen haasteen edessä etsiessään uutta koulualusta.

        Mitähän nuo "oikeat olosuhteet" virheille ovat?

        Laiva täynnä pikkupoikamaisesti merisankareita leikkiviä konttorirottia? Luulot ja into suuremmat kuin tosiasialliset taidot? Halu tehdä hommat hienon hierarkisesti, järkeä käyttämättä, ihan kuin "oikeestikin" sotalaivoilla?

        No, siinäpä tarpeeksi otollisia olosuhteita onnettomuudelle. Näin ammattinäkökulmasta katsottuna tuollaisten merireserviläisten viikonloppuharrastelu kyvyille liian isoilla paateilla on huikea riski turvalliselle merenkululle. Tämä tapaus toimikoot esimerkkinä.

        Se, mikä ihmetyttää eniten on nimenomaan se, että alus, joka tässä tapauksessa ajettiin kiville, on ohjailtavuudeltaan aivan loistava ja varustukseltaan monipuolinen ja toimiva. Kyseessä ei siis voi olla muu kuin alkeellinen navigointivirhe ja/tai huolimattomuus perusasioissa, kuten tähystyksessä ja visuaalisessa paikanmäärityksessä. Ammattitaidottomuutta, ei muuta.

        Leikkisoturit voisivat pysytellä kuivalla maalla ja pelailla pelejään siellä. Meri ja merenkulku tulisi pyhittää vakavasti ja kunnioituksella niihin suhtautuville.

        Merenkulku ei ole salatiedettä tai leikkiä. Merenkulku on elinkeino, kansainvälinen vaihdon väline ja mahdollisuus matkata kohtaamaan uusia kulttuureita ja se perustuu matematiikkaan sekä optiseen havainnointiin.


      • Mariner
        ihme kirjoitti:

        firma tuo srs mahtaa olla,ostelee koululaivan jne.nyt sitten miettii uuden hankintaa,onko joku merenkulun oppilaitos tms.joku täällä puhui viikonloppusotureista,voiko joku selventää.

        Sininen reservi on vapaaehtoista maanpuolustusta toteuttava järjestö, joka antaa konttoripakertajille ja nörttisotureille mahdollisuuden päästä leikkimään laivaleikkejä ja naamiaisia. Hierarkiafetissi. Kiva, kun joku käskee ja sit saa ite käskee jotain toista ja sit ollaan niin helvetin päteviä, ettei eteensä muisteta katsoa.

        Vaarallista sakkia, muttei "vihollisille".


      • deepblue
        Mariner kirjoitti:

        Mitähän nuo "oikeat olosuhteet" virheille ovat?

        Laiva täynnä pikkupoikamaisesti merisankareita leikkiviä konttorirottia? Luulot ja into suuremmat kuin tosiasialliset taidot? Halu tehdä hommat hienon hierarkisesti, järkeä käyttämättä, ihan kuin "oikeestikin" sotalaivoilla?

        No, siinäpä tarpeeksi otollisia olosuhteita onnettomuudelle. Näin ammattinäkökulmasta katsottuna tuollaisten merireserviläisten viikonloppuharrastelu kyvyille liian isoilla paateilla on huikea riski turvalliselle merenkululle. Tämä tapaus toimikoot esimerkkinä.

        Se, mikä ihmetyttää eniten on nimenomaan se, että alus, joka tässä tapauksessa ajettiin kiville, on ohjailtavuudeltaan aivan loistava ja varustukseltaan monipuolinen ja toimiva. Kyseessä ei siis voi olla muu kuin alkeellinen navigointivirhe ja/tai huolimattomuus perusasioissa, kuten tähystyksessä ja visuaalisessa paikanmäärityksessä. Ammattitaidottomuutta, ei muuta.

        Leikkisoturit voisivat pysytellä kuivalla maalla ja pelailla pelejään siellä. Meri ja merenkulku tulisi pyhittää vakavasti ja kunnioituksella niihin suhtautuville.

        Merenkulku ei ole salatiedettä tai leikkiä. Merenkulku on elinkeino, kansainvälinen vaihdon väline ja mahdollisuus matkata kohtaamaan uusia kulttuureita ja se perustuu matematiikkaan sekä optiseen havainnointiin.

        No nyt saadaan sellaista paatosta peliin, että oksat pois.. ahdasmielinen näkemys ja sinisilmäinen usko ammattimerenkulkuun saa kyllä vahvasti epäilemään kirjoittajan toimintaa alalla.. :)

        Ammattilaisen pitäisi luonnostaan tietää, ettei Röytän päälliköltä vaadittua vahtiperämiehenkirjaa saa ”toimistossa istuva konttorirotta”, vaan siihen vaaditaan sekä koulutus ja vähintään 12 kuukauden kokemus ammattiliikenteessä, ja pahvi myös vanhenee jos et sillä aja. (Röyttää muuten ajoi haveripäivänä merivoimissa ikänsä palvellut kippari)

        Mitä tapahtui ja miksi on toki mielenkiintoinen kysymys, toivottavasti siitä jossain vaiheessa kerrotaan tarkemmin. Huhupuheet on huhu puheita, mutta mikäli olen oikeen ymmärtänyt, ei bridge resource managementin asiat ole olleet ihan tuoreessa muistissa tuona päivänä… Joka tapauksessasa syyttävän sormen osoittelu ja koko harrastajakunnan leimaaminen osoittaa lapsellista keskenkasvuisuutta. Nyt asiasta ei voi enää kuin oppia. On hyvä pitää mielessä että virhe voi sattua kenelle vaan, minulle, sinulle, aivan kaikille, jokaisella on huonot päivänsä..

        Jos kaikki amatöörit hävitettäisiin saaristosta, ei siellä kovin montaa huvivenettäkään olisi.. ja jos riskeistä puhutaan, niin kyllä huomattavasti useammin on pelottanut sumussa väylällä toikkaroiva siviilivene kuin kipollinen ”merisankareita leikkiviä konttorirottia”. Pidetään mielessä myös, että nykyään tuo ammattitaidoton siviili saa omistaa 23,9 metrisen huvialuksen valtavilla konetehoilla ja ajaa sillä ilman kokemusta..

        Olet oikeassa siinä, ettei merenkulku ole salatiedettä, hyvä, tosi on. Visualisuuden ja matematiikankin saa unohtaa samasta lauseesta, ettei tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaista..


      • deepblue kirjoitti:

        No nyt saadaan sellaista paatosta peliin, että oksat pois.. ahdasmielinen näkemys ja sinisilmäinen usko ammattimerenkulkuun saa kyllä vahvasti epäilemään kirjoittajan toimintaa alalla.. :)

        Ammattilaisen pitäisi luonnostaan tietää, ettei Röytän päälliköltä vaadittua vahtiperämiehenkirjaa saa ”toimistossa istuva konttorirotta”, vaan siihen vaaditaan sekä koulutus ja vähintään 12 kuukauden kokemus ammattiliikenteessä, ja pahvi myös vanhenee jos et sillä aja. (Röyttää muuten ajoi haveripäivänä merivoimissa ikänsä palvellut kippari)

        Mitä tapahtui ja miksi on toki mielenkiintoinen kysymys, toivottavasti siitä jossain vaiheessa kerrotaan tarkemmin. Huhupuheet on huhu puheita, mutta mikäli olen oikeen ymmärtänyt, ei bridge resource managementin asiat ole olleet ihan tuoreessa muistissa tuona päivänä… Joka tapauksessasa syyttävän sormen osoittelu ja koko harrastajakunnan leimaaminen osoittaa lapsellista keskenkasvuisuutta. Nyt asiasta ei voi enää kuin oppia. On hyvä pitää mielessä että virhe voi sattua kenelle vaan, minulle, sinulle, aivan kaikille, jokaisella on huonot päivänsä..

        Jos kaikki amatöörit hävitettäisiin saaristosta, ei siellä kovin montaa huvivenettäkään olisi.. ja jos riskeistä puhutaan, niin kyllä huomattavasti useammin on pelottanut sumussa väylällä toikkaroiva siviilivene kuin kipollinen ”merisankareita leikkiviä konttorirottia”. Pidetään mielessä myös, että nykyään tuo ammattitaidoton siviili saa omistaa 23,9 metrisen huvialuksen valtavilla konetehoilla ja ajaa sillä ilman kokemusta..

        Olet oikeassa siinä, ettei merenkulku ole salatiedettä, hyvä, tosi on. Visualisuuden ja matematiikankin saa unohtaa samasta lauseesta, ettei tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaista..

        Ei sellaista merenkulkijaa olekaan, joka voisi väittää, ettei hänelle voi sattua onnettomuutta. Ottamatta sen kummemmin kantaa Röytällä vallinneisiin olosuhteisiin tai kipparin kokemukseen/taitoon/pätevyyteen, voi sanoa, ettei tässä nyt kuitenkaan ollut kyse muusta, kuin inhimillisestä vahingosta.

        Taannoin Granhamnsfjärdenillä Ruotsissa karikoineen Tallinkin lautan Regina Baltican päällikkö Aivo Palm oli kuulemma joskus saanut kyseenalaista palautetta turvallisuuskuvioiden laiminlyömisestä, kun hänen perheensä oli ollut brygalla seuraamassa aluksen laituriin ajoa. Tässäkin tapauksessa ei taas nähty metsää puulta: Tuskin kapteenin vaimo ja lapsi mitään todellista turvallisuusriskiä aiheuttivat. Isompi riski olisi ollut joku "oikeaa merimiestä leikkivä konttorirotta" -ja mahtoikohan Röytälläkään sellaisia olla..?


      • laivarotta
        Mariner kirjoitti:

        Mitähän nuo "oikeat olosuhteet" virheille ovat?

        Laiva täynnä pikkupoikamaisesti merisankareita leikkiviä konttorirottia? Luulot ja into suuremmat kuin tosiasialliset taidot? Halu tehdä hommat hienon hierarkisesti, järkeä käyttämättä, ihan kuin "oikeestikin" sotalaivoilla?

        No, siinäpä tarpeeksi otollisia olosuhteita onnettomuudelle. Näin ammattinäkökulmasta katsottuna tuollaisten merireserviläisten viikonloppuharrastelu kyvyille liian isoilla paateilla on huikea riski turvalliselle merenkululle. Tämä tapaus toimikoot esimerkkinä.

        Se, mikä ihmetyttää eniten on nimenomaan se, että alus, joka tässä tapauksessa ajettiin kiville, on ohjailtavuudeltaan aivan loistava ja varustukseltaan monipuolinen ja toimiva. Kyseessä ei siis voi olla muu kuin alkeellinen navigointivirhe ja/tai huolimattomuus perusasioissa, kuten tähystyksessä ja visuaalisessa paikanmäärityksessä. Ammattitaidottomuutta, ei muuta.

        Leikkisoturit voisivat pysytellä kuivalla maalla ja pelailla pelejään siellä. Meri ja merenkulku tulisi pyhittää vakavasti ja kunnioituksella niihin suhtautuville.

        Merenkulku ei ole salatiedettä tai leikkiä. Merenkulku on elinkeino, kansainvälinen vaihdon väline ja mahdollisuus matkata kohtaamaan uusia kulttuureita ja se perustuu matematiikkaan sekä optiseen havainnointiin.

        Kyllä suurin osa merionnettomuuksista sattuu meille ammattilaisille. Koulutetut ja pätevät merimiehet ryssivät ja sitten rytisee.

        En tiedä olosuhteita viikonloppusotureiden haverissa joten en voi ottaa kantaa syihin, sen totean että jos ihmiset haluavat käskeä toisiaan ympäri saaristoa ja samalla pitää yllä jonkinlaisia merenkulkutaitoja niin siitä vaan. Jos asiat ei mene oikein niin viranomaiset tutkivat, onneksi tällaiset keskustelupalstat eivät jaa oikeutta.


      • anholt
        moxu kirjoitti:

        Ei sellaista merenkulkijaa olekaan, joka voisi väittää, ettei hänelle voi sattua onnettomuutta. Ottamatta sen kummemmin kantaa Röytällä vallinneisiin olosuhteisiin tai kipparin kokemukseen/taitoon/pätevyyteen, voi sanoa, ettei tässä nyt kuitenkaan ollut kyse muusta, kuin inhimillisestä vahingosta.

        Taannoin Granhamnsfjärdenillä Ruotsissa karikoineen Tallinkin lautan Regina Baltican päällikkö Aivo Palm oli kuulemma joskus saanut kyseenalaista palautetta turvallisuuskuvioiden laiminlyömisestä, kun hänen perheensä oli ollut brygalla seuraamassa aluksen laituriin ajoa. Tässäkin tapauksessa ei taas nähty metsää puulta: Tuskin kapteenin vaimo ja lapsi mitään todellista turvallisuusriskiä aiheuttivat. Isompi riski olisi ollut joku "oikeaa merimiestä leikkivä konttorirotta" -ja mahtoikohan Röytälläkään sellaisia olla..?

        Kyllä on ikävä lukea Röytän tiimoilta kirjoitettua sontaa. Pieniä piikitteleviä toteamuksia, asiaa tuntematonta kannanottoa ja katkeranmakuista arvostelua ja jopa loukkaavaa
        höpötystä.
        Tällainen ei hyödytä ketään, ei edes nimimerkki "marineria".
        Toisaalta nämä Röytän ammattilaiset pystyvät tositilanteessa ja tarvittaessa myös konttoritöihin.
        Asioissa on aina monta puolta ja näkökantaa, mutta totuus on aina vain yksi. Todellinen tieto.
        Itse tiedän osaltani tietäväni sen totuuden jo "aikojen alusta", joten totean ; antakaa olla.
        Sen toki voi sanoa, että aluksen omistajan ja käyttäjien, niiden omaisuuden ylläpitäjien ja itsensä likoonpanneiden joukkojen, välit ovat aluksesta luopumisen johdosta "tulehtuneet".
        Se ei sitten näille palstoille kuulukkaan.
        Että sillei...


      • sitten
        anholt kirjoitti:

        Kyllä on ikävä lukea Röytän tiimoilta kirjoitettua sontaa. Pieniä piikitteleviä toteamuksia, asiaa tuntematonta kannanottoa ja katkeranmakuista arvostelua ja jopa loukkaavaa
        höpötystä.
        Tällainen ei hyödytä ketään, ei edes nimimerkki "marineria".
        Toisaalta nämä Röytän ammattilaiset pystyvät tositilanteessa ja tarvittaessa myös konttoritöihin.
        Asioissa on aina monta puolta ja näkökantaa, mutta totuus on aina vain yksi. Todellinen tieto.
        Itse tiedän osaltani tietäväni sen totuuden jo "aikojen alusta", joten totean ; antakaa olla.
        Sen toki voi sanoa, että aluksen omistajan ja käyttäjien, niiden omaisuuden ylläpitäjien ja itsensä likoonpanneiden joukkojen, välit ovat aluksesta luopumisen johdosta "tulehtuneet".
        Se ei sitten näille palstoille kuulukkaan.
        Että sillei...

        viikonloppusoturi itse lueskella,mikähän suuri salaisuus tähän juttuun liittyykään kun siitä ei saa keskustella.jos alusta ajeli joku viikonloppu-yli,ali väliluutnantti,eikai se ammattimiestä tee.tietääkseni merivoimissa on päällystövakanssilla sellaisia jotka eivät oikeasti aluksilla ajele,ovat joskus nuoruudessaan pätevyyden hankkinut ja senjälkeen konttorirottailleet.tutkitaanko hommaa josain,eli löytyykö jostain oikeata tietoa vai onko kyseessä viikonloppusotasalaisuus.


      • Mariner
        deepblue kirjoitti:

        No nyt saadaan sellaista paatosta peliin, että oksat pois.. ahdasmielinen näkemys ja sinisilmäinen usko ammattimerenkulkuun saa kyllä vahvasti epäilemään kirjoittajan toimintaa alalla.. :)

        Ammattilaisen pitäisi luonnostaan tietää, ettei Röytän päälliköltä vaadittua vahtiperämiehenkirjaa saa ”toimistossa istuva konttorirotta”, vaan siihen vaaditaan sekä koulutus ja vähintään 12 kuukauden kokemus ammattiliikenteessä, ja pahvi myös vanhenee jos et sillä aja. (Röyttää muuten ajoi haveripäivänä merivoimissa ikänsä palvellut kippari)

        Mitä tapahtui ja miksi on toki mielenkiintoinen kysymys, toivottavasti siitä jossain vaiheessa kerrotaan tarkemmin. Huhupuheet on huhu puheita, mutta mikäli olen oikeen ymmärtänyt, ei bridge resource managementin asiat ole olleet ihan tuoreessa muistissa tuona päivänä… Joka tapauksessasa syyttävän sormen osoittelu ja koko harrastajakunnan leimaaminen osoittaa lapsellista keskenkasvuisuutta. Nyt asiasta ei voi enää kuin oppia. On hyvä pitää mielessä että virhe voi sattua kenelle vaan, minulle, sinulle, aivan kaikille, jokaisella on huonot päivänsä..

        Jos kaikki amatöörit hävitettäisiin saaristosta, ei siellä kovin montaa huvivenettäkään olisi.. ja jos riskeistä puhutaan, niin kyllä huomattavasti useammin on pelottanut sumussa väylällä toikkaroiva siviilivene kuin kipollinen ”merisankareita leikkiviä konttorirottia”. Pidetään mielessä myös, että nykyään tuo ammattitaidoton siviili saa omistaa 23,9 metrisen huvialuksen valtavilla konetehoilla ja ajaa sillä ilman kokemusta..

        Olet oikeassa siinä, ettei merenkulku ole salatiedettä, hyvä, tosi on. Visualisuuden ja matematiikankin saa unohtaa samasta lauseesta, ettei tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaista..

        Selvennykseksi nyt vielä, että kirjoituksellani pyrin kritisoimaan ennen kaikkea sinisen reservin sotaleikkejä ja heidän pikkupoikamaisia motiivejaan merenkulkuun.

        En haluaisi kaikkien amatöörien tai huviveneilijöiden katoavan Suomen merimaisemasta, vaan päinvastoin; on hienoa, kun ihmiset omaehtoisesti ja innolla lähtevät tutustumaan luontoon ja mereen, nauttimaan niiden rentouttavasta energiasta ja hiljaisuudesta.

        Sinisen reservin motiivit ovat väkivaltaiset ja vanhan aikaiset. Sotaa ei Suomeen ole tulossa. Suomen puolustusvoimat ovat nykymuodossaan tehottomat ja mielestäni toimintasuuntaukset vääriä. Tätä kautta myös sinisen reservin toiminta vain paranee, mitä vähemmän sitä on.

        Kuvitteellisuus ja väkivaltaisuus tekevät sinisen resrvin toiminnasta arveluttavaa. Oli kyseessä sitten konttorirotat tai ikänsä pv:ssa palvellut hierarkiafetisti, niin yhtä vastuutonta on heitä päästää merelle leikkimään kuvitteellisiä sotaleikkejään, jotka eivät johda mihinkään. Turhaakin turhempaa.

        Mikä siinä muuten on, että isot miehet leikkivät sotaa? Itsekin kyllä leikin pienenä puupyssyjen ja miekkojen kanssa ja todella hauskaakin se oli, mutta tulipa kasvettua siitä ulos.

        Itse olen reservin kersantti, joten sivariksi ei kannata ryhtyä nimittelemään. Pasifisti olen ja myös humanisti.


      • Tutkaaja
        Mariner kirjoitti:

        Selvennykseksi nyt vielä, että kirjoituksellani pyrin kritisoimaan ennen kaikkea sinisen reservin sotaleikkejä ja heidän pikkupoikamaisia motiivejaan merenkulkuun.

        En haluaisi kaikkien amatöörien tai huviveneilijöiden katoavan Suomen merimaisemasta, vaan päinvastoin; on hienoa, kun ihmiset omaehtoisesti ja innolla lähtevät tutustumaan luontoon ja mereen, nauttimaan niiden rentouttavasta energiasta ja hiljaisuudesta.

        Sinisen reservin motiivit ovat väkivaltaiset ja vanhan aikaiset. Sotaa ei Suomeen ole tulossa. Suomen puolustusvoimat ovat nykymuodossaan tehottomat ja mielestäni toimintasuuntaukset vääriä. Tätä kautta myös sinisen reservin toiminta vain paranee, mitä vähemmän sitä on.

        Kuvitteellisuus ja väkivaltaisuus tekevät sinisen resrvin toiminnasta arveluttavaa. Oli kyseessä sitten konttorirotat tai ikänsä pv:ssa palvellut hierarkiafetisti, niin yhtä vastuutonta on heitä päästää merelle leikkimään kuvitteellisiä sotaleikkejään, jotka eivät johda mihinkään. Turhaakin turhempaa.

        Mikä siinä muuten on, että isot miehet leikkivät sotaa? Itsekin kyllä leikin pienenä puupyssyjen ja miekkojen kanssa ja todella hauskaakin se oli, mutta tulipa kasvettua siitä ulos.

        Itse olen reservin kersantti, joten sivariksi ei kannata ryhtyä nimittelemään. Pasifisti olen ja myös humanisti.

        Parahin Mariner!!!
        Koululaiva Röyttä oli merenkulun opiskeluun tarkoitettu alus, enkä ymmärrä noita höpinöitä sotaleikeistä. Laivalla pääsivät konttorirotat/ siviiliväestö tutustumaan merenkulkuun, sekä halutessaan myös kouluttautumaan siihen. Itse opiskelin navigointia, sekä tutkaa, joista on helvetisti hyötyä siviiliveneilyssä, joten sotaleikkejä ainakaan minä en joutunut leikkimään. Tuo lyttääminen on asiatonta, varsinkaan kun ei tiedä mikä on asian ydin!!!


      • paar puuri
        Tutkaaja kirjoitti:

        Parahin Mariner!!!
        Koululaiva Röyttä oli merenkulun opiskeluun tarkoitettu alus, enkä ymmärrä noita höpinöitä sotaleikeistä. Laivalla pääsivät konttorirotat/ siviiliväestö tutustumaan merenkulkuun, sekä halutessaan myös kouluttautumaan siihen. Itse opiskelin navigointia, sekä tutkaa, joista on helvetisti hyötyä siviiliveneilyssä, joten sotaleikkejä ainakaan minä en joutunut leikkimään. Tuo lyttääminen on asiatonta, varsinkaan kun ei tiedä mikä on asian ydin!!!

        Et yhtään vanhempaa ketjua löytänyt :)

        "Itse opiskelin navigointia, sekä tutkaa,..."

        Taisit olla navigaattorina silloin kun ajoivat Röytän kuivaan mäkeen ?


    • Röyttä

      Tämänpäivän (perjantain) Aamulehdessä oli juttua Röytästä. Laivan on ostanut eräs henkilö Tampereen suunnalta ja Röyttä tullaan siirtämään Tampereen Näsijärveen. Laiva asettuu näytille Särkännimen edustalle ja sillä tehdään elämysmatkoja. Laiva remontoidaan täydellisesti. Sisälle mm. tehdään ravintolatiloja ja hytit kunnostetaan. Näin ainakin Aamulehden mukaan. Lukekaa lisää päivän lehdestä. Taitaa löytyä nettiversionakin.

      • näsi

        Luepa lehtesi tarkemmin. Röyttä tosiaan siirretään Näsijärveen, mutta sitä ei ostanutkaan "eräs henkilö"! "Toimintaa varten perustetaan uusi yhtiö", tämä "eräs henkilö" jutussa selvittää... Samainen uusi yhtiö myöskin omistaa aluksen, eikä se täten ole yksityisessä omistuksessa.


      • Nikolas
        näsi kirjoitti:

        Luepa lehtesi tarkemmin. Röyttä tosiaan siirretään Näsijärveen, mutta sitä ei ostanutkaan "eräs henkilö"! "Toimintaa varten perustetaan uusi yhtiö", tämä "eräs henkilö" jutussa selvittää... Samainen uusi yhtiö myöskin omistaa aluksen, eikä se täten ole yksityisessä omistuksessa.

        Siellähän se Röyttä on Särkänniemen puolella Mustalahden satamassa. Käväisin hiukan tutustumassa alukseen. Nykyinen omistaja on tehnyt mielestäni varsin hyvää työtä aluksen sisustamisessa kokous- ja huviristeilykäyttöön soveltuvaksi. Erityisesti saunaosasto keulassa oli mielenkiintoinen. Konehuoneeseen en tutustunut lainkaan.

        Nykyinen omistaja mainostaa Röyttää nimellä "Vartiovene 55", mikä se tietysti jossain vaiheessa olikin. Kyseessä on meriolosuhteisiin tehty kunnon purkki, nyt sisävesille siirrettynä. Eikä mikään pärekonstruktio, vaan kunnon terästä.


      • Oskari
        Nikolas kirjoitti:

        Siellähän se Röyttä on Särkänniemen puolella Mustalahden satamassa. Käväisin hiukan tutustumassa alukseen. Nykyinen omistaja on tehnyt mielestäni varsin hyvää työtä aluksen sisustamisessa kokous- ja huviristeilykäyttöön soveltuvaksi. Erityisesti saunaosasto keulassa oli mielenkiintoinen. Konehuoneeseen en tutustunut lainkaan.

        Nykyinen omistaja mainostaa Röyttää nimellä "Vartiovene 55", mikä se tietysti jossain vaiheessa olikin. Kyseessä on meriolosuhteisiin tehty kunnon purkki, nyt sisävesille siirrettynä. Eikä mikään pärekonstruktio, vaan kunnon terästä.

        Vartiovene 55 on kunnostettuna odottelemassa
        Tampereella Mustanlahden satamassa Särkänniemen huvipuiston tuntumassa vierailijoita. Jostakin syystä se ei ole kuluneensa kesänä ollut montaakaan kertaa möljästä irti. Miksi kiinnostus
        sitä kohtaan ainakin tähän mennessä on ollut harvalukuista. Sensijaan muilla huvialuksissa on
        näkynyt olevan kysyntää. Tietenkin vanharouva Tarjanne on aivan omaa luokkaansa. Siihen näyttää m,atklustajia riittävän, eikä ihme.


      • järvellä
        Oskari kirjoitti:

        Vartiovene 55 on kunnostettuna odottelemassa
        Tampereella Mustanlahden satamassa Särkänniemen huvipuiston tuntumassa vierailijoita. Jostakin syystä se ei ole kuluneensa kesänä ollut montaakaan kertaa möljästä irti. Miksi kiinnostus
        sitä kohtaan ainakin tähän mennessä on ollut harvalukuista. Sensijaan muilla huvialuksissa on
        näkynyt olevan kysyntää. Tietenkin vanharouva Tarjanne on aivan omaa luokkaansa. Siihen näyttää m,atklustajia riittävän, eikä ihme.

        Röyttä taisi olla kesällä -06 Näsijärvellä eniten risteillyt alus. Heinäkuussa laiva ei tehnyt kuin yleisöristeilyjä, mutta muina aikoina ei välipäiviä juuri laiturista seurattuna ollut.


      • R-laivue
        järvellä kirjoitti:

        Röyttä taisi olla kesällä -06 Näsijärvellä eniten risteillyt alus. Heinäkuussa laiva ei tehnyt kuin yleisöristeilyjä, mutta muina aikoina ei välipäiviä juuri laiturista seurattuna ollut.

        Hei!

        R-Laivueen eli 7- ohj.lv. :n eli tiettävästi Röyöytän viimeisen talven konematruusina ajattelin ensinnä, että voi, mikä harmi, mutta toisaalta on hienoa, että äRrämme kuitenkin on olemassa, viroon viedyistä Pikku-Ärristä huolimatta. Minulla on myös onneksi kivoja kuvia Raision ja Röytän viime hetkistä tallessa, vaikka valitettavasti viimeisellä pitkällä reissulla kuvaamani kaitafilmi R:ien ajalta tuhoutui kehittäessä, kirosin kovasti. R:illä palvelleilla mieluusti siirrän tallentamiani hetkiä osoitteen anttikorhonen meow maouw carf piste fi.


      • R-laivue
        R-laivue kirjoitti:

        Hei!

        R-Laivueen eli 7- ohj.lv. :n eli tiettävästi Röyöytän viimeisen talven konematruusina ajattelin ensinnä, että voi, mikä harmi, mutta toisaalta on hienoa, että äRrämme kuitenkin on olemassa, viroon viedyistä Pikku-Ärristä huolimatta. Minulla on myös onneksi kivoja kuvia Raision ja Röytän viime hetkistä tallessa, vaikka valitettavasti viimeisellä pitkällä reissulla kuvaamani kaitafilmi R:ien ajalta tuhoutui kehittäessä, kirosin kovasti. R:illä palvelleilla mieluusti siirrän tallentamiani hetkiä osoitteen anttikorhonen meow maouw carf piste fi.

        Pahoittelen lipsahduksia. Mutta rakkaat R:ien ystävät, R-laivue elää aina!


      • R-laivue
        R-laivue kirjoitti:

        Hei!

        R-Laivueen eli 7- ohj.lv. :n eli tiettävästi Röyöytän viimeisen talven konematruusina ajattelin ensinnä, että voi, mikä harmi, mutta toisaalta on hienoa, että äRrämme kuitenkin on olemassa, viroon viedyistä Pikku-Ärristä huolimatta. Minulla on myös onneksi kivoja kuvia Raision ja Röytän viime hetkistä tallessa, vaikka valitettavasti viimeisellä pitkällä reissulla kuvaamani kaitafilmi R:ien ajalta tuhoutui kehittäessä, kirosin kovasti. R:illä palvelleilla mieluusti siirrän tallentamiani hetkiä osoitteen anttikorhonen meow maouw carf piste fi.

        Ja kun taitaa olla kulunut riittävästi aikaa, sain pelastettua Raisiosta n. v. 1989 maastoutumiskuvia, erään romutuspäivän aikana törmäämäni jääkimpaleen sisältä, mutta valitettavasti loput vakoilukuvat(!) itänaapurimme satamista ja lentokoneista koordinaatteineen ja kellonaikoineen jouduin luovuttamaan radistimme henk.koht tallennukseen, perkele. Mutta ehkä tämä kaikki kertoo siitä, mitä rajut R:t tekivät ehkä meripelastustoiminnan lisäksi sen oman tärkeän osuutensa, jolle voimme vain nostaa rakasta suikkaa, jos ei muuta.


    • Sutomies

      Röyttä siis elää.

      Sillä ajelin -89.

    • Bofors

      Palvelin Röytällä 1973
      Paras kesä ikinä,
      jes muistot.

    • 16:37

      Vartiovene 55 Röyttä vietiin Helsinkiin syksyllä 2011 ja rahdattiin Porin Mänty-
      luotoon josta se ajettiin Hesaan jossa se tekee vissiin elämysristeilyjä.

    • I-1973

      Sinulle, jolla oli paras kesä 1973 Röytällä, niin ..........
      se oli myöskin minulle paras kesä ikinä.
      Yhä tuo kesä 1973 tulee hyvin useasti mieleen.
      Meillä oli järjettömän hyvä " jengi " tuolloin R5 ( ei unohdu, eikä ole tarkoituskaan )

    • Tuttuonkampe
    • Anonyymi

      Oli joku aloittanut Sinisen Reservin arvostelun tuolla muualla niin jatketaan täälläkin.
      Onneksi on Röyttä saatu pois Merireserviläisiltä. Eivät osaa mitään laivaa ajaa muuta kuin kiviä päin. Paljon onnea vain heille Linnakeveneitten haaksirikkoihin

      • Anonyymi

        Hei, täysin samaa mieltä! Nyt on Röyttä hienommassa kunnossa kuin Viikonloppusotureitten koulujollana!


      • Anonyymi

        Mitään Linnaveneitä ansaitse ajaa edes. Kortit ja pätevyydet pois mokomilta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään Linnaveneitä ansaitse ajaa edes. Kortit ja pätevyydet pois mokomilta

        Voisivat lopettaa mokomat järjestöt. MPK voi hoitaa maanpuolustuskoulutuksen. Mitään Merireserviläisten tunareita tarvita


    • Anonyymi

      Merireserviläiset Ry on yksi suomen surkeimmista maanpuolustusjärjestöistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe