Subarun nelivetotekniikka ?

Risto

Kertokaapa te, jotka ajelette subarulla millainen tuo subarun nelivetotekniikka käytännön ajossa on verrattuna muihin merkkeihin.
Katselin noita kotisivuja siellä lukee vain että se on jatkuva ja niin edelleen.Itseäni kiinnostaa tuo sana viskokytkin, joka näyttää Subarussa olevan edelleen käytössä.Esim.Volvohan siirtyi pois viskosta, kun sen toiminta on niin hidas ja ei toimi näiden elektronisten järjestelmien kanssa niin hyvin kuin haldex.

Tokihan Volvossa ei ollut jatkuva vaan kytkeytyvä toisin kuin Subarussa. Eli mikä tuon viskon merkitys on tuon jatkuvan kanssa.Miksi Subarussa on tuo visko jos se voitaisiin korvata paremmalla tekniikalla. Samoin se että Subaru markkinoi itseään maailman parhaana nelivetoautona, mutta aina kun se lyödään johonkin testiin niin nelivetotekniikka ei ole paras vaan yleensä jopa huonoin katsottuna kokonaisuutta. Joten miksi minäkin ostaisin Subarun kertokaapa te joilla se on ?

39

40261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 subarua

      Omaa kokemusta on toistakymmentä vuotta parista eri subarusta(1 polven legacy 3. polven legacy outback) ennenkaikkea hyvinä talviautona, mitä tulee etenemiskykyyn erilaisissa lumipöpperökeleissä ja matka-ajossa maantiellä ja toisaalta esim. lämmityslaitteiden toimintaan. Jatkuvasta nelivedosta huolimatta ylimääräistä bensaa ei kulu enempää kuin vastaavan ikäisillä ja painoisilla etuvetoisilla. Toinen subarulle ominainen asia on hyvä toimintavarmuus ja vähävikaisuus myös ikääntyneenä, jota oman ja monen muun kokemuksen lisäksi puoltavat myös ADAC:in ja Ruotsin katsastuslaitoksen taulukot esim. Tekniikan Maailman 2003(numerot08/10?) ja 2005(10/11/12?) julkaisuissa .

      Talvi ajokokemusta on vanhanmallisista Honda CR-V:stä ja vanhakoppaisesta Volvo V-70 AWD:stä. Kumpikin kyllä eteni sinänsä ihan hyvin etuvetoiseen verrattuna, mutta ajamiini subaruihin verrattuna erityisesti volvon perä yritti herkästi karkuun, kun visko "nappasi" luiston alettua kiinni. Tehoa oli kyllä 2,5 turbossa reilusti, mutta gasokin maistui outbackiä paremmin.

      Oman käsityksenikin mukaan viskon käyttötapa eroaa subarussa esim. noista vanhakoppaisista XC70/AWD volvoista, kuten sanoit. Subarun neliveto on jatkuva. Siinä viskokytkintä käytetään luistonrajoittamiseen, itse veto on päällä molemmilla akseleilla kokoajan ilman viskon puuttumista peliin. Automaattivaihteisessa on "älyä" manuaalivaihteiseen verrrattuna. Mikäli voima yrittää karata jommalta kummalta akselilta, visko-lukko aktivoituu. Noissa visko-volvoissa viskolla kytkettiin veto etupyörien lisäksi takapyöriin vasta luiston ilmettyä. Tässä lyhyesti periaatteellinen ero.


      Ruotsissa oli testattu talvioloissa subaru outbackiä, x3, santa fetä xc90:stä. Ainakin tuossa testissä etenemiskyvyssä 20cm lumessa ylämäkeen subaru ja volvo olivat parhaat ja tasaväkiset.

      Se mainoslogan viimeaikaisessa mainonnassa kuuluu "Mailman myydyin nelivetoinen henkilöauto". Kyllä kai jos tarkastellaan pelkkää nelivetojärjestelmää ja unohdetaan muut mm. käyttöauton ominaisuudet ja hinta ja käyttö ja ylläpitokustannukset, joku kaikki pyörät lukitseva LR defender tai uusi Discovery pesee ~henkilöautokokoluokassa muut merkit ja mallit myös muilla maasto-ominaisuuksiltaan. Siitä vain ostamaan jos rahaa ja tarvetta on.

      • Risto

        Tuossa katsoin noita Subarujen myynti ilmoituksia ja silmääni pisti sana ilmajousitus. Voiko tuo olla todella mahdollista luulin että tämä ilmajousitus on vain, joku loistoautojen juttu.Onko tuo todella ollut Subarussa jo 90-luvun puolella tuntuu että vieläkin se on melko harvinainen. Onko järjestelmä samanlainen kuin muissakin merkeissä esim.Mersulla. Niin ja onko ne vain tuolla perässä ilmajouset ja edessä teräsjouset.

        Miten tuntuu ajossa luulisi olevan melko hyvän myös mukavuus tason. Täytyy vieläkin ihmetellä että en ikinä olisi uskonut Subarusta löytyvän ilmajousitusta. Niin itse olen lähinnä katellut joko Legacya/Outbackiä vm.99-01 tuleeko näissä tuo ilmajousitus vakiona.


      • 2 subarua
        Risto kirjoitti:

        Tuossa katsoin noita Subarujen myynti ilmoituksia ja silmääni pisti sana ilmajousitus. Voiko tuo olla todella mahdollista luulin että tämä ilmajousitus on vain, joku loistoautojen juttu.Onko tuo todella ollut Subarussa jo 90-luvun puolella tuntuu että vieläkin se on melko harvinainen. Onko järjestelmä samanlainen kuin muissakin merkeissä esim.Mersulla. Niin ja onko ne vain tuolla perässä ilmajouset ja edessä teräsjouset.

        Miten tuntuu ajossa luulisi olevan melko hyvän myös mukavuus tason. Täytyy vieläkin ihmetellä että en ikinä olisi uskonut Subarusta löytyvän ilmajousitusta. Niin itse olen lähinnä katellut joko Legacya/Outbackiä vm.99-01 tuleeko näissä tuo ilmajousitus vakiona.

        Lisätietoa löytyy osoitteesta,

        http://www.subaruclubfinland.net/

        ja käytä ensin haku-toimintoa.

        Noita kompressoritäyttöisiä ilmajousia oli -80-luvun subaru leonessa(joita näkee vieläkin liikenteessä, se kantti kertaa kantti -malli), tosin silloinkin taisi kyseessä olla lippulaiva-mallit. Mainitsemasi vuosimallin outbackeissä ilmajousitus on tietääkseni vain QV-varustetason malleissa, ei PZ:ssa. Samaan yhteyteen saattaa kuulua "height" -säätö, jolla jousitusta voidaan nostaa muutama sentti. Ainakin nyt nettiautossa ja autotalli.com:issa myynnissä olevista osassa ilmajouset on, osassa ei. Vuosimalleissa on myös joitain eroja väiden varusteiden suhteen. Tenttaa myyjää.


      • subaruileva
        Risto kirjoitti:

        Tuossa katsoin noita Subarujen myynti ilmoituksia ja silmääni pisti sana ilmajousitus. Voiko tuo olla todella mahdollista luulin että tämä ilmajousitus on vain, joku loistoautojen juttu.Onko tuo todella ollut Subarussa jo 90-luvun puolella tuntuu että vieläkin se on melko harvinainen. Onko järjestelmä samanlainen kuin muissakin merkeissä esim.Mersulla. Niin ja onko ne vain tuolla perässä ilmajouset ja edessä teräsjouset.

        Miten tuntuu ajossa luulisi olevan melko hyvän myös mukavuus tason. Täytyy vieläkin ihmetellä että en ikinä olisi uskonut Subarusta löytyvän ilmajousitusta. Niin itse olen lähinnä katellut joko Legacya/Outbackiä vm.99-01 tuleeko näissä tuo ilmajousitus vakiona.

        Ei Subaruissa ilmajousitusta tietääkseni ole, ehkä jossain kalliimmissa, olisiko jokin Outback malli.
        Mutta Legacyssa ei, ainakaan minun Legasyssa.
        Mutta hyvä se on ajaa, ja 4-veto on toiminut mielestäni hyvin, en ole kaivannut siihen mitään muutoksia. Vielä kun on tuo alennusvaihde, se on joskus kätevä kun pitää edetä hiljaa mäkistä, kuoppaista kivistä rinnettä.
        Mutta maavaraa kaipaan autooni enemmän. Siksi seuraava autoni on joko Outback tai Forester.
        On se kertakaikkiaan harmiton peli ollut tuo Subaru, että en taida ikinä muita merkkejä alkaa vilkuilemaankaan. 17 vuotta Subaruilla.

        Itse en tuijota testeihin, testaan itse ja jos ei moittimista, valitsen sen. Näin kävi Subarun kanssa. En tiedä, olisiko jonkin muun 4-vetoisen kanssa voinut käydä samoin.


      • smiley
        subaruileva kirjoitti:

        Ei Subaruissa ilmajousitusta tietääkseni ole, ehkä jossain kalliimmissa, olisiko jokin Outback malli.
        Mutta Legacyssa ei, ainakaan minun Legasyssa.
        Mutta hyvä se on ajaa, ja 4-veto on toiminut mielestäni hyvin, en ole kaivannut siihen mitään muutoksia. Vielä kun on tuo alennusvaihde, se on joskus kätevä kun pitää edetä hiljaa mäkistä, kuoppaista kivistä rinnettä.
        Mutta maavaraa kaipaan autooni enemmän. Siksi seuraava autoni on joko Outback tai Forester.
        On se kertakaikkiaan harmiton peli ollut tuo Subaru, että en taida ikinä muita merkkejä alkaa vilkuilemaankaan. 17 vuotta Subaruilla.

        Itse en tuijota testeihin, testaan itse ja jos ei moittimista, valitsen sen. Näin kävi Subarun kanssa. En tiedä, olisiko jonkin muun 4-vetoisen kanssa voinut käydä samoin.

        Ainakin meidän Legacyssä, -96 2.2GX farkku. Height-napilla saa tosiaan koko autoa nostettua noin 4cm. Mulla on lisäksi sellainen muistikuva, että tuo systeemin on jonkin verran adaptiivinen, eli nopeassa ajossa laskee koria hieman alemmaksi, ja kuoppasella tiellä nostaa. Vanhassa turbo-Leonessa oli kans ilmajouset, alkoivat sitten kai vanhuuttaan vuotamaan, ja vaihdoin rautaiset tilalle.


      • ilimoja pitelee
        Risto kirjoitti:

        Tuossa katsoin noita Subarujen myynti ilmoituksia ja silmääni pisti sana ilmajousitus. Voiko tuo olla todella mahdollista luulin että tämä ilmajousitus on vain, joku loistoautojen juttu.Onko tuo todella ollut Subarussa jo 90-luvun puolella tuntuu että vieläkin se on melko harvinainen. Onko järjestelmä samanlainen kuin muissakin merkeissä esim.Mersulla. Niin ja onko ne vain tuolla perässä ilmajouset ja edessä teräsjouset.

        Miten tuntuu ajossa luulisi olevan melko hyvän myös mukavuus tason. Täytyy vieläkin ihmetellä että en ikinä olisi uskonut Subarusta löytyvän ilmajousitusta. Niin itse olen lähinnä katellut joko Legacya/Outbackiä vm.99-01 tuleeko näissä tuo ilmajousitus vakiona.

        kyllä ilmajousitus on vanha keksintö,ainoa oikea jousitus jos ei halua räminä autoilla ajaa.


      • ilimoja pitelee ÄRRR
        ilimoja pitelee kirjoitti:

        kyllä ilmajousitus on vanha keksintö,ainoa oikea jousitus jos ei halua räminä autoilla ajaa.

        WANHOJA WIESTWEJÄ liekkö samaa foorumia häiriköivä hemmo asialla jälleen kerran.


    • Hannes

      Esim Foresterissa on takana ja keskustasauspyörästössa visko lukko, siis lukkoperä, joka toimii öljyn viskositeettiin ja sen muutokseen perustuen, tajusitko?

      • sse

        Ei se ole mikään lukko, vaan kitkajarru. Ei visko mitään pidä tiukassa paikassa. Oikea lukko taas pitää.


      • Maalaistollo
        sse kirjoitti:

        Ei se ole mikään lukko, vaan kitkajarru. Ei visko mitään pidä tiukassa paikassa. Oikea lukko taas pitää.

        Kokemuksieni perusteella visko riittää kaikissa olosuhteissa, joihin henkilöautolla joutuu. Niin pahoihin tilanteisiin, joissa tarvitaan kiinteä lukko, pääsee vain traktorilla tai maasturilla.


      • quattro8

        audilla ja subarulla ainoot oikeet nelivedot.(plus jotkut japsit mitä ei tuoda suomeen nelivetoisina. ja sit vaik landcruiser ym


    • subbe mies

      Subarun 4-veto järjestelmä todellakin perustuu viskolukkoon 2 kpl Foresterissa. Keskellä ja taka-akselistossa. Lukon vaikutus siis perustuu silikoniöljyn viskositeettiin eli lämpölaajenemiseen. Kun öljy lämpenee tekee se lukosta täysin jäykän. Tämä lukko on Subarussa ollut iät ja ajat käytössä tietysti sekin on vuosien varrella kehittynyt ja on todella toimiva, nopea ja tekee Subaruista poikkeuksellisen hyvän nelivetoauton. Toinen lähes vastaava järjestelmä on Audilla käytössä (Torsen tasauspyörästö)

      Niin sanotut kytkeytyvät nelivetoautot (Haldex) eivät varsinaisesti ole nelivetoisia-autoja vaan neliveto on mukana silloin kun etupyörät menettävät pidon. Tämä tuo autoihin hyvinkin epämääräisen käytöksen ääritilanteissa. Etenemisessä on todella suuri ero jatkuvaan nelivetojärjestelmään verrattuna. (Testattu)

      Kun viskolukot jakavat koko ajan voimaa auton etu- ja taka-akseliston välillä sekä taka-akselistolla takarenkaiden kesken on neliveto siis manuaalivaihteisessa autossa jatkuva 50/50 jakosuhteella.

      Automaateissahan keskellä olevan viskon paikkaa korvaa, joko monilevykytkin tai planeettapyörästö. Tällöin voimanjako voi vaihdella monilevykytkimellä varustettuna 70/30 välillä ja planeettapyörästöllä 45/55 riippuen kuinka vetäviä pyöriä kuormitetaan.

      • subaristi

        Tekniikan osalta tuo on täysin totta.
        Toisaalta toimivuudesta en laittaisi noin jyrkkää kommenttia. Ajoin aikaisemmin neljä talvea Haldexilla varustetulla VAG:n nelivedolla ja nyt alkaa toinen talvi Imprezalla.

        Subarun neliveto toimii mainiosti, mutta käytännön ajossa haldex tuntui vähintään yhtä hyvältä systeemiltä, vaikka pitävissä olosuhteissa 95% vedosta onkin etupyörillä.

        Henkilöautoissa ei varmasti etenemiskyvyssä haldex vs visko aiheuta eroja vaan käytännössä auton maavara.

        Absoluuttinen etenemiskyky voi olla Subarun viskossa parempi, mutta haldex on huomattavasti tasapainoisempi ja helpompi ajettava sitten kun mennään luistossa.

        Tämä siis normaaliajoa silmällä pitäen, rallissa tilanne on varmaan toinen.


      • P.U. Nikki

        "Niin sanotut kytkeytyvät nelivetoautot (Haldex) eivät varsinaisesti ole nelivetoisia-autoja vaan neliveto on mukana silloin kun etupyörät menettävät pidon. Tämä tuo autoihin hyvinkin epämääräisen käytöksen ääritilanteissa."

        Entä onko sellaisia sekavetoja, joissa voima tulee normaalisti vain taakse ja sutiessa aletaan myös vetää myös etupyörillä?
        Luulisin tuon olevan tasapainoisempi.


      • Subbe mies
        P.U. Nikki kirjoitti:

        "Niin sanotut kytkeytyvät nelivetoautot (Haldex) eivät varsinaisesti ole nelivetoisia-autoja vaan neliveto on mukana silloin kun etupyörät menettävät pidon. Tämä tuo autoihin hyvinkin epämääräisen käytöksen ääritilanteissa."

        Entä onko sellaisia sekavetoja, joissa voima tulee normaalisti vain taakse ja sutiessa aletaan myös vetää myös etupyörillä?
        Luulisin tuon olevan tasapainoisempi.

        BMW lienee sellainen auto? ei kokemusta, mutta sehän on siis takavetoinen ja nelivetoisena siinä on haldex kytkin. Sen käytöksestä ei minulla tietoa. Ehkä joku viisaampi voisi vastata tähän


      • mikkola
        Subbe mies kirjoitti:

        BMW lienee sellainen auto? ei kokemusta, mutta sehän on siis takavetoinen ja nelivetoisena siinä on haldex kytkin. Sen käytöksestä ei minulla tietoa. Ehkä joku viisaampi voisi vastata tähän

        Yhdessäkään Bemarissa ei ole Haldexia.

        Edellisen korimallin 3-sarjalaisessa ja alkupään X5-maasturissa oli neliveto toteutettu planeettapyörästöllä, vetosuhde oli kiinteä 38/62 etu/taka. Eli selvästi takapainoinen jatkuva neliveto.

        Nykyisellään 3- ja 5-sarjalisissa ja jostain 2003/2004 alkaen myös uudistetussa X5-maasturissa on X3-maasturissa ensiesitelty xDrive-neliveto. Siinä on keskellä sähköisesti ohjattu monilevykytkin, joka säätää voimanjakoa akseleiden välillä vapaasti. Perustila on 40/60, mutta tarpeen vaatiessa se pystyy ilmeisesti jakamaan voimaa täysin vapaasti välillä 0/100 - 100/0 (tai 20/80 - 70/30, hankala löytää tarkkaa tietoa, ja paljon löytyy myös ristiriitaista tietoa). Ilmeisesti yli 180km/h nopeudessa etuveto putoaa viimein kokonaan pois (toisaalta BMW:n omat sivut mainitsevat tuon 40/60 suhteen nimenomaan erittäin nopean ajon yhteydessä).

        Sellaisia autoja kuitenkin on olemassa, joissa on takaveto ja kytkeytyvä etuveto, vieläpä nimenomaan Haldexilla toteutettuna. Ne ovat tosin melko eksoottisia tuotoksia. Lamborghini Gallardo ja Bugatti Veyron.


      • A5 3,0 tdi q
        mikkola kirjoitti:

        Yhdessäkään Bemarissa ei ole Haldexia.

        Edellisen korimallin 3-sarjalaisessa ja alkupään X5-maasturissa oli neliveto toteutettu planeettapyörästöllä, vetosuhde oli kiinteä 38/62 etu/taka. Eli selvästi takapainoinen jatkuva neliveto.

        Nykyisellään 3- ja 5-sarjalisissa ja jostain 2003/2004 alkaen myös uudistetussa X5-maasturissa on X3-maasturissa ensiesitelty xDrive-neliveto. Siinä on keskellä sähköisesti ohjattu monilevykytkin, joka säätää voimanjakoa akseleiden välillä vapaasti. Perustila on 40/60, mutta tarpeen vaatiessa se pystyy ilmeisesti jakamaan voimaa täysin vapaasti välillä 0/100 - 100/0 (tai 20/80 - 70/30, hankala löytää tarkkaa tietoa, ja paljon löytyy myös ristiriitaista tietoa). Ilmeisesti yli 180km/h nopeudessa etuveto putoaa viimein kokonaan pois (toisaalta BMW:n omat sivut mainitsevat tuon 40/60 suhteen nimenomaan erittäin nopean ajon yhteydessä).

        Sellaisia autoja kuitenkin on olemassa, joissa on takaveto ja kytkeytyvä etuveto, vieläpä nimenomaan Haldexilla toteutettuna. Ne ovat tosin melko eksoottisia tuotoksia. Lamborghini Gallardo ja Bugatti Veyron.

        Kyllähän tuo x-drive muistuttaa kovasti haldexia-siis haldex on tuotemerkki,jota voisi kuvailla myös aivain kuin edellä,mutta takapainotteisesti toteutettuna.
        Joo tuo x-drive pystyy myös jakamaan voimaa samalla akselilla,kuten kehittyneemmät audit.


      • nelivetomersu 124
        Subbe mies kirjoitti:

        BMW lienee sellainen auto? ei kokemusta, mutta sehän on siis takavetoinen ja nelivetoisena siinä on haldex kytkin. Sen käytöksestä ei minulla tietoa. Ehkä joku viisaampi voisi vastata tähän

        Mersun 4matic ainakin (124:ssä) on semmoinen, että auto on takavetoinen, kunnes takapyörien nopeusero suhteessa etupyöriin kasvaa älyboksin mielestä liikaa.

        Autossa on hydrauliset levykytkimet keski- sekä takatasauspyörästöissä.
        Jos pyörät alkavat lipsumaan, ensin keskitasauspyörästö alkaa välittämään voimasta noin 33% etuakselille. Mikäli pyörien nopeuserot eivät tasaannu riittävästi, lukittuu keskitasauspyörästö lukkoon ja voima välittyy 50%/50% etu- ja taka-akseleille. Mikäli vielä ei kaikkien neljän pyörän pyörimisnopeudet tasaannu riittävästi, kuten voisi olla esim. ristiriipunnassa, lukittuu takatasauspyörästökin lukkoon.

        Auto on myös AINA liikkeelle lähdettäessä nelivedon keskitasauspyörästö kytkeytuneenä, samoin keskitasauspyörästö kytkeytyy itsekseen voimakkaasti kaasuttaessa, mitään siitä kuljettajalle ilmoittelematta.

        Haittapuolena on sitten erilaiset pikkuiset sähkö- sekä hydrauliikka huollon tarpeet. autot kun alkavat olla jo iäkäitä ja useinkin aika paljon ajettyja.


    • valo lisääntyy näemm

      riston kannattaa huolehtia lääkittyksensä sopivuudesta nyt keväällä tarkaan,ei mulla muuta .

    • derteeee

      WANHA VIESTI !!

      Sama häirik kiertää palstaa nostelemalla vanhoja viestejä esiin. Sitä se avohoito teettää.

    • kuka lienee häirikkö

      En ole tiennytkään ettei vanhoihin viesteihin saa vastata. Eikös ole hyvä kun tietoa tulee lisää? Mielestäni nämä avohoitojutut eivät ole asiallisia.

    • Hyvin toimii

      Nelivetoisen kanssa ihmetyttää vain se että hyvin kiillotetusta risteyksestä ei valojen vaihtuessa vihreäksi kukaan muu lähde liikkeelle ;)

    • Torsen

      Torsen on ainut oikea neliveto tekniikka, missä ei ole mitään "piimä" kytkimiä, mitkä aina vaativat tietyn ajan ennenkuin reagoivat jonkin pyörän luistoon! Kestävyys myös on taattu, koska toiminto on toteutettu nerokkaalla hammasratastekniikalla, jolloin ei tarvitse mitään erillisiä lukkoja. Voima suhde vaihtelee tarpeen mukaan 30/70 - 70/30,mikä tuo erinomaisen ajettavuuden lumisilla ja mäkisillä teillä.

    • Audi4aquattro_ex

      Torsen on siitä paska että siinä on heti 20tkm jälkeen välystä minkä tuntee manuaalivaihteisella, tömähtää ikävästi. En ihmettele jos joku valitsee mieluummin etuvetoaudin tai nelivedon joltain muulta valmistajalta. Torsen ei todellakaan ole se ainoa oikea ja jos totta puhutaan niin välttäisin jopa sitä koska olympiarinkuloiden kaveriksi saa tukun muita kalliita vikakohteita.

    • SakuE

      Olen ajellut pari vuotta vm 2011 Outbackilla, diesel manuaali. Normaaliajossa kuivilla pinnoilla eroja etuvetoisiin autoihin ei huomaa. Toki liukkaassa ylämäessä mökkiteillä ei tarvitse vauhtia ottaa, mäet taittuvat leikiten. Mittarissa on 110000 eikä vikoja ole ainakaan minun aikanani ollut.
      Kommenttina nelivetoihin yleensä. Subarun neliveto on mennyt selkeästi viime aikoina alaspäin ja se ratsastaa mielestäni menneiden aikojen myytillä parhaana nelivetona henkilöautoissa. Syy on varmaankin taloudellinen, rautaa on riisuttu autosta vain pois jotta se saadaan halvemmalla ulos tehtaasta. Normaalille asiakkaalle joka silloin tällöin ajaa liukasta ylämäkeä (kuten itse ja 98% kuskeista) ei tämä karsiminen näy mitenkään. Näinkin pärjäätään oikein hyvin niinkuin monilla muillakin "citynelivedoilla". Erot tulevat vastaan vaativimmissa testeissä, kuten TM:ssä oli taannoin. CVT-Forren yhteydessä ollut monilevykytkin oli tuskissaan ja auto jäi kauas voittajasta. Manuaaleissa on edelleen keskitasauspyörästö, mutta taka-akselin LSD-tyypin luistonrajoittimen poistuttua renkaita ohjaa vain tietokoneohjatut jarrut. Eli kriittisissä paikoissa auto jää paikoilleen ellei asiaa osata ottaa ajoissa huomioon, ja se voi jäädä siltikin.
      Olen ollut aina Subarun kannattaja (ja edelleen) mutta tämä suuntaus tarkoittaa sitä, että Subarun omistajana en voi ainakaan nelivedon ansiosta paljon ylpeillä, vielä vähemmän automaatti-subbella ajavat.

    • Ihanhyväedelleen

      No eikös niillä jääny siinä TM-testissä laittamatta luistonesto pois päältä. Eli ei ihme jos paikat kuumeni. Eli eivät siis osanneet käyttää autoa.
      Subaruhan on edellen yksi ainoita joka lähtee rullatestissä liikkeelle vaikka vain yhdellä pyörällä olisi pitoa. Myös cvt-automaatti. Useimmat cittarit ei tähän edelleenkään pysty.
      Tämä kommenttina siis 10v. vanhaan ketjuun, jonka joku nyt päätti nostaa.

      • SakuE

        Kuulostaa mutuilulta. Kaikki Subarua ylistävät testivideot ovat kys merkin markkinoinnin tekosia, en löytänyt ainakaan selkeästi puolueetonta.

        "10-vuotta vanha ketju". Asia ei ole siis muuttunut miksikään eikä varsinkaan kiinnosta ketään? Epäilen vahvasti. Ja kyllä näitä uskomuksia pitää kyseenalaistaa.


    • 3piliku6foresteriinheti

      10 juhlavuosi mutta autosta vm 2006 ja n 180tkm ja 4x4 toimii !!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Ei ole sähköisiä apuja mutta kylä lähtee kummeli tyylillä. Ehkä kaikenmaailman sähköjen puuttumisia auto toimii kuin junan vessa ( vieläkö kiskopuut vilisee? )

      Sou ... ainoa mitä kaipailisin on 3,6 kone ,vapari ja se sopivatsi vapauttettuna toimeen turbo on oikukas käytössä.

    • Kuin2012HondaCRV

      Mutta kyllä Subarun nelivetotekniikassa on ilmeisesti menty takapakkia. Ostin uuden 2015 vuosimallin 2,5i Outbackin, jossa on CVT-vaihteisto 2008 diesel Legacyn tilalle. Nyt talvikeleillä olen huomannut sen, että Outback suttaa eturenkailla ennen kuin "takaveto" lähtee mukaan. Tällaista ei tapahtunut Legacyllä.

      • Kuin2012HondaCRV

        Nyt kuukauden jälkeen enemmän talvikeleissä ajettuani pettymys nykyiseen Outbackin nelivetoon on vain kasvanut. Minulla ottaa todella pahasti päähäni (nätisti sanottuna) se, että auto kehtaa vielä vilkuttaa sutimisen merkkivaloa ennen kuin takaveto on ehtinyt edes mukaan liikkeelle lähdön yhteydessä! Oikealla nelivedolla ei olisi edes huomannut alustan olevan liukas...


    • TrollillekinHyvätJoulut

      No voi voi. Eikö kukaan nyt tartu provoosi, ja ala väittelemään kanssasi. Mutta älä huoli. Pitkät joulunpyhät ovat tuloillaan, ja voit silloin saada kaltaistasi trolliseuraa netistä paremmin, kun vapaa-aikaa on silloin runsaasti. Ymmärrän toki, että valtion maksamassa vuokrayksiössä, mikä sijaitsee vieläpä slummialueella, tulee päivät pitkäksi tekemisen puutteesta, mutta se ei kuitenkaan ole Subarun syy. Ymmärtänet, mitä tarkoitan. Kaikesta huolimatta hyvää joulua sinullekin, ja toivorikasta uutta vuotta.

      • Kuin2012HondaCRV

        Kenelle kirjoitat? Minä siis vertaan nykyistä Outbackiani edelliseen 2008 Legacyyn. Valitettavasti tällaiset ovat kokemukseni Subarun nykytekniikasta. Sinulla ei vissiin edes ole Subarua? Hyvää joulua myös sinulle.


      • Ärripurria

        Siinähän vertailet.


      • Kuin2012HondaCRV

        Juu, niin teet. Jos ette usko mitä sanon, niin käytkää koeajamassa uusi Outback liukkaissa olosuhteissa ja ottakaa pari rivakampaa kiihdytystä paikaltaan. Turha teidän on itkeä minua trolliksi, jos ette vaivaudu selvittämään asiaa miten se oikeasti on.


      • SakuE

        Hahha, uskomatonta että joku kirjoittaa kokemuksestaan todentuntuisesti niin haukutaan trolliksi! "kuin2012hondaCRV":n jutut on juurikin saman sisältöistä kuin muutamat lehtien nelivetotestit, mitkä kertovat karua kieltään nykysubaruiden nelivedoista. Itseä harmittaa kun vanha luotettu merkki ei ehkä enää ole harkinnassa kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi. Tämä ei siis johdu vain nelivetotekniikasta.
        Mutta hauska olisi kuulla lisää kokemuksia varsinkin Subarun CVT -autoista, kellä nyt sattuu olemaan. Ei mitään "musta tuntuu" -juttuja.


    • 8388

      Mulla on vm. -15 Forester CVT. autom. Lähtee jäällä liikkeelle kuin nappi takista. Ei sudi yhtään. Veikkaanpa että Outbackissa on kyllä melkolailla sama nelivetotekniikka.

      • Subbari15

        OB 2015 uusi malli: Ei ole ongelmaa liikkeelle lähdössä. Sen sijaan, jos jää hankeen kiinni, auttaa manuaali ykkönen ja luistonesto pois tietysti kaasun kannalta xmode. Automatiikka ei tuntuis pelaavan pahassa paikassa.


    • Kuin2012HondaCRV

      Juu, minun ymmärrykseni mukaan olet oikeassa tuossa asiassa. Molemmissa on samanlainen tietokoneohjattu monilevykytkin, joka jakaa perusmuodossaan vetoa 60:40 suhteessa etu- ja takapään välillä. Miten tietokone on sitten kummassakin autossa ohjelmoitu välittämään vetoa luiston sattuessa, sitä en tiedä.

      Mutta kokeileppa autollasi lähteä liikkeelle tilanteessa, jossa edessä on vähemmän pitoa kuin takana. Veikkaan, että etupää suttaa tovin ennen kuin takapää alkaa puskea. Ikävää hubaa eturenkaiden nastoille.

      • 2016_forester

        CVT Foren omistajana en sutimista ole kokenut jollei kaasua tuuttaa aivan älyttömästi. Jos lähtee vaikka liukkaasta risteyksestä liikkeelle niin että etupää on peilijäällä, voi aavistaa pientä levottomuutta eturenkailla, auto tavallaan käyttäytyy takavetoisen tapaan mutta lähtee kyllä hienosti liikkeelle. Peruuttaessakaan en ole ongelmiin törmännyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe