Laitoshuoltajan ammatinkuva?

...

Kuuluuko laitoshuoltajan oikeaan työnkuvaan,esim.terveyskeskuksen vuodeosastolla olo ja siellä mm.potilaiden ruuanjako yms. Olisi kiva saada laikkarin täydellinen työnkuva,onko kellään tietoo?

31

43574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettaja 34v

      Hei. Mol:n sivuilta löytää tietoa kohdasta ammatinkuvaukset:

      Laitoshuoltajan toimenkuva voi olla hyvin laaja. HÄn voi työskennellä koulussa, vanhainkodissa, sairaalassa jne. Toimenkuva vaihtelee tietysti paikan mukaan. Suorittamalla lääkehoidon kurssin, voi osaamistaan laajentaa lääkkeidenjakotehtävillä. Sairaalassa työskentelevä laitoshuoltaja on usein nimikkeellä sairaala-apulainen.

      Työtehtävät ja työpaikat

      Sairaala-apulainen työskentelee sairaaloissa, terveyskeskuksissa tai vanhainkodeissa. Hänen työtehtäviinsä kuuluu erilaisia puhtaanapitotehtäviä kuten tilojen siivous, teks- tiilien puhtaanapito ja huolto sekä hoitovälineiden huolto. Sairaala-apulainen huolehtii potilaan perushoitotehtävistä eli potilaan henkilöhygieniaan liittyvistä tehtävistä ja ruo- kailusta. Hän tarjoilee potilasruoan ja avustaa potilaita ruokailussa. Työhön voi kuulua myös palvelutehtäviä kuten esimerkiksi potilaan kuljettamista tutkimuksiin sairaalan sisällä. Sairaala-apulainen vastaa työskentely-yksikkönsä hygieenisyydestä ja esteettisyydestä. Puhtaanapitotehtävät hän toteuttaa huomioiden kunkin kohteen hygieniatason. Siivous- työssä käytetään osin apuna erilaisia koneita. Työhön voi kuulua lisäksi uusien työnte- kijöiden perehdyttämistä ja laitoshuollon opiskelijoiden ohjaamista. Tehtävät vaihtelevat työpaikoittain. Oman työn suunnittelun ja kehittämisen merkitys on korostunut ja sitä kautta vaikutta- mismahdollisuudet esimerkiksi tehtävien ajoitukseen nähden ovat lisääntyneet. Sairaala- apulainen osallistuu myös raportointiin oman tehtäväkenttänsä puitteissa. Työ on yleensä 2-vuorotyötä.


      Koulutus
      Sopiva koulutus on puhdistuspalvelujen perustutkinto, siivousalan koulutusohjelma, toimitilahuoltaja. Myös työvoimapoliittisena koulutuksena on järjestetty laitoshuoltajan kursseja. Aikuiskoulutuksessa voi suorittaa laitoshuoltajan ammattitutkinnon.


      Ammatin vaatimukset
      Ammattiosaamisen lisäksi työssä tarvitaan kustannustietoisuutta, suunnittelu- ja organi- sointitaitoja. Työ on varsin ihmisläheistä ja sairaala-apulaisen täytyy tulla toimeen eri- laisten ja eri-ikäisten potilaiden kanssa. Palveluhenkisyys on työssä välttämätöntä. Sairaala-apulaisen tulee kyetä yhteistyöhön myös muiden hoitoon osallistuvien henkilö- ryhmien kanssa. Siivoustyö katsotaan keskiraskaaksi työksi. Työssä on hankalia ja raskaita työasentoja ja siihen kuuluu myös potilaiden nostelemista. Allergia voi haitata alalla työskentelyä.


      Viralliset kelpoisuusehdot
      Lakisääteisiä kelpoisuusehtoja ei ole. Käytännössä kuitenkin useimmiten vaaditaan lai- toshuoltajan koulutus tai sairaala-apulaisen ammattitutkinto tai työssä hankittu ammatti- taito.


      Palkkatietoja
      Kunnilla palkka muodostuu työ- tai virkaehtosopimuksen mukaisesta tehtäväkohtaisesta peruspalkasta sekä erilaisista henkilökohtaisista ja muista palkanosista.


      Työmarkkinat
      Sairaala-apulaiset ovat työllistyneet melko hyvin. Työllisyystilanne vaihtelee kuitenkin paikkakunnittain.


      Muuta aineistoa
      Julkaisu: Palveluteollisuus (Työ ja tulevaisuus).
      Vaihtoehtoiset nimikkeet
      HOITOAPULAINEN
      LAITOSAPULAINEN
      LAITOSHUOLTAJA

      • sivustaseuraaja36

        Minkähän alan opettaja oli äskeisen viestin takana?Ei ainakaan äidinkielen...


      • yökyöpelin62

        Kyllä on huonosti asiat laitoksessa, jos laitosapulainen päästetään lääkekaapille!!!!
        Monessa paikassa sen tekee sairaanhoitaja, mutta perus- ja lähihoitajalla on lääkinnällinen lupa tiettyyn rajaan asti!
        Tarkistahan "opettaja" hiukan tietojasi!
        T Lähihoitaja


      • opettaja 34v
        sivustaseuraaja36 kirjoitti:

        Minkähän alan opettaja oli äskeisen viestin takana?Ei ainakaan äidinkielen...

        Minä en ole äidinkielenopettaja. Teksti oli kopioitu mol:n sivuilta. Eli tämä sinulle tiedoksi, joka tekstiä kritisoit. Et oikein tainnut ymmärtää viestiäni.


      • opettaja 34v
        yökyöpelin62 kirjoitti:

        Kyllä on huonosti asiat laitoksessa, jos laitosapulainen päästetään lääkekaapille!!!!
        Monessa paikassa sen tekee sairaanhoitaja, mutta perus- ja lähihoitajalla on lääkinnällinen lupa tiettyyn rajaan asti!
        Tarkistahan "opettaja" hiukan tietojasi!
        T Lähihoitaja

        Olen itse opettanut laitoshuoltajia (en ammattiainetta) ja yksi opiskelijoista sanoi, että suorittamalla lääkehoidon kurssin, saa oikeuden jakaa lääkkeitä. Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllähän opinnoissakin voi suuntautua hoivaan ja huolenpitoon. Kolhaisiko tämä tieto lähihoitajaa, joka onkin olevinaan niin ylivertainen tietämyksessään?


      • lääkäri
        opettaja 34v kirjoitti:

        Olen itse opettanut laitoshuoltajia (en ammattiainetta) ja yksi opiskelijoista sanoi, että suorittamalla lääkehoidon kurssin, saa oikeuden jakaa lääkkeitä. Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllähän opinnoissakin voi suuntautua hoivaan ja huolenpitoon. Kolhaisiko tämä tieto lähihoitajaa, joka onkin olevinaan niin ylivertainen tietämyksessään?

        Lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan kaikki, jotka haluaa. Täytyy vain olla tarpeeksi kiltti ja nöyrä tyyppi, että jaksaa olla muiden juoksutyttönä. Järkeä ei tämän ammattialan ihmisillä kauheasti ole, joten vaikea on arvostaakaan.


      • yökyöpeli
        opettaja 34v kirjoitti:

        Olen itse opettanut laitoshuoltajia (en ammattiainetta) ja yksi opiskelijoista sanoi, että suorittamalla lääkehoidon kurssin, saa oikeuden jakaa lääkkeitä. Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllähän opinnoissakin voi suuntautua hoivaan ja huolenpitoon. Kolhaisiko tämä tieto lähihoitajaa, joka onkin olevinaan niin ylivertainen tietämyksessään?

        Ei todellakaan kolhaissut itsetuntoa. Olen itse suorittanut laitoshuoltajan ammattitutkinnon, siivoustyönohjaajan eat.n, lähihoitaja koulutuksen ja nyt parhaillaan suoritan vanhustyön eat:tä.... joten luulisin että omaan edes jonkin asteisen käsityksen keskustelun aiheesta... aloitin laitoksessa laikkarina ja nykyään olen hoitajana, kuittenkin vastuullani on myös siivoustyön suunnittelu ja organisointi.
        Kaikilla on oma rajattu alueensa. mitä saa ja mitä ei tehdä. Ja niitä rajohja ei vedä hoitajat vaan asiasta on selkeä ohjeistus ja jopa laki sanoo asiaan jotain.


      • joopajoo

        Yhdessäkään paikassa, jossa minä olen työskennellyt ei laitoshuoltajaien/sairaala-apulaisten toimenkuvaan ole kuulunut MITKÄÄN potilashoitoon liittyvät tehtävät, eivätkä varsinkaan lääkinnälliset tehtävät. Tiedän toki, että joissain paikoissa laitoshuoltajat saattavat esim auttaa ruokailuissa tms. Mutta kyllä päävastuu kaikista potilaan hoitotoimenpiteistä on hoitohenkilökunnalla. Ja jos jossain paikassa asiat ovat niin surkeassa jamassa, että kouluttamattomat hoitavat lääkkeenjakoa, jota ei muuten edes lähi-/perushoitajat tee ilman erillistä lupaa, niin se on kyllä tutkinnan paikka.

        Kaikki kunnia ja arvostus laitoshuoltajille siinä tehtävässä johon heidät on koulutettu ja palkattu eli siisteyteen ja puhtaanapitoon, onhan se perusta kaikelle infektioiden torjunnalle. Jos todella toimit opettajan tälle ammattiryhmälle, tarkistahan hieman tietojasi tehtäväjaosta sosiaali- ja terveysalalla.


      • opettaja34
        joopajoo kirjoitti:

        Yhdessäkään paikassa, jossa minä olen työskennellyt ei laitoshuoltajaien/sairaala-apulaisten toimenkuvaan ole kuulunut MITKÄÄN potilashoitoon liittyvät tehtävät, eivätkä varsinkaan lääkinnälliset tehtävät. Tiedän toki, että joissain paikoissa laitoshuoltajat saattavat esim auttaa ruokailuissa tms. Mutta kyllä päävastuu kaikista potilaan hoitotoimenpiteistä on hoitohenkilökunnalla. Ja jos jossain paikassa asiat ovat niin surkeassa jamassa, että kouluttamattomat hoitavat lääkkeenjakoa, jota ei muuten edes lähi-/perushoitajat tee ilman erillistä lupaa, niin se on kyllä tutkinnan paikka.

        Kaikki kunnia ja arvostus laitoshuoltajille siinä tehtävässä johon heidät on koulutettu ja palkattu eli siisteyteen ja puhtaanapitoon, onhan se perusta kaikelle infektioiden torjunnalle. Jos todella toimit opettajan tälle ammattiryhmälle, tarkistahan hieman tietojasi tehtäväjaosta sosiaali- ja terveysalalla.

        Jos on lääkehoidon kurssin suorittanut kaikkine lääkelaskennan tentteineen sun muineen, minusta henkilö ei silloin ole ammattitaidoton jakamaan lääkkeitä. Mulla ainakin on kurssilla juuri nyt eräs henkilö, joka kertoi oman toimenkuvansa ja hänellä ei ollut lähihoitajan eikä laitoshuoltajan tutkintoa. Toimenkuva oli hoitoapulainen ja tehtäviä laajennettiin lääkehoidon kurssin jälkeen lääkkeidenjakotehtävillä. En opeta ammattiaineita, joten sinänsä asialla ei ole merkitystä.


      • joopa joo
        opettaja34 kirjoitti:

        Jos on lääkehoidon kurssin suorittanut kaikkine lääkelaskennan tentteineen sun muineen, minusta henkilö ei silloin ole ammattitaidoton jakamaan lääkkeitä. Mulla ainakin on kurssilla juuri nyt eräs henkilö, joka kertoi oman toimenkuvansa ja hänellä ei ollut lähihoitajan eikä laitoshuoltajan tutkintoa. Toimenkuva oli hoitoapulainen ja tehtäviä laajennettiin lääkehoidon kurssin jälkeen lääkkeidenjakotehtävillä. En opeta ammattiaineita, joten sinänsä asialla ei ole merkitystä.

        Lähihoitajan koulutus antaa valmiudet hoitaa ihmistä kokonaisuudessaan ja on siksi tietenkin eriasia jos tällainen koulutus on taustalla. Laitoshuoltajan tutkinto ei ole terveydenhuollon koulutus, vaikka he valmistuessaan sairaaloissa ja hoitolaitoksissa työskentelevätkin. Se kenellä on oikeus toteuttaa lääkehoitoa perustuu lakiin, eikä ole mikään mielipidekysymys.

        Hoitohenkilökunnasta ainoastaan sairaanhoitajilla on koulutukseen perustuva lääkkeenjoko-oikeus. Muut hoitajat kuten esimerkiksi perus-, lähi-, mielenterveyshoitajat saavat erillisen toimipaikkakohtaisen luvan toteuttaa lääkehoitoa. Ja tällaisesta luvasta on oppilaasi kohdalla ilmeisesti kysymys. Viimeaikoina on tosin ollut sellainen suuntaus, että sairaaloissa ei tuota lupaa enää anneta joten lääkehoidosta vastaavat ainoastaan sairaanhoitajat.

        Jos lähihoitajan koulutuksen omaava oppilaasi työskentelee hoitoapulaisen nimekkeellä ja toteuttaa kuitenkin lähihoitan työtä (vieläpä lääkehoidolla laajennettuna) on hänen syytä kipittää pikaisesti luottamusmiehen pakeille. Tuo nimittäin kuulostaa siltä, että työnantaja yrittää säästää palkkakustannuksissa.


      • marja
        joopa joo kirjoitti:

        Lähihoitajan koulutus antaa valmiudet hoitaa ihmistä kokonaisuudessaan ja on siksi tietenkin eriasia jos tällainen koulutus on taustalla. Laitoshuoltajan tutkinto ei ole terveydenhuollon koulutus, vaikka he valmistuessaan sairaaloissa ja hoitolaitoksissa työskentelevätkin. Se kenellä on oikeus toteuttaa lääkehoitoa perustuu lakiin, eikä ole mikään mielipidekysymys.

        Hoitohenkilökunnasta ainoastaan sairaanhoitajilla on koulutukseen perustuva lääkkeenjoko-oikeus. Muut hoitajat kuten esimerkiksi perus-, lähi-, mielenterveyshoitajat saavat erillisen toimipaikkakohtaisen luvan toteuttaa lääkehoitoa. Ja tällaisesta luvasta on oppilaasi kohdalla ilmeisesti kysymys. Viimeaikoina on tosin ollut sellainen suuntaus, että sairaaloissa ei tuota lupaa enää anneta joten lääkehoidosta vastaavat ainoastaan sairaanhoitajat.

        Jos lähihoitajan koulutuksen omaava oppilaasi työskentelee hoitoapulaisen nimekkeellä ja toteuttaa kuitenkin lähihoitan työtä (vieläpä lääkehoidolla laajennettuna) on hänen syytä kipittää pikaisesti luottamusmiehen pakeille. Tuo nimittäin kuulostaa siltä, että työnantaja yrittää säästää palkkakustannuksissa.

        itse olen aloittamassa lähihoitajan opiskelun tuo lääkelaskenta vähän askaruttaa,en ole mikään hyvä matematiikassa.miten on jakaako nykypäivänä lähihoitaja lääkkeet ?


      • lähihoitaja / sh-opisk.
        marja kirjoitti:

        itse olen aloittamassa lähihoitajan opiskelun tuo lääkelaskenta vähän askaruttaa,en ole mikään hyvä matematiikassa.miten on jakaako nykypäivänä lähihoitaja lääkkeet ?

        Lähihoitajat jakavat lääkkeitä ainakin kotihoidon puolella, vanhainkodeissa ja palvelutaloissa ihan säännöllisesti lääkedosetteihin. Tämä on lähihoitajan yksi työtehtävä.


      • hihhahahhah
        joopajoo kirjoitti:

        Yhdessäkään paikassa, jossa minä olen työskennellyt ei laitoshuoltajaien/sairaala-apulaisten toimenkuvaan ole kuulunut MITKÄÄN potilashoitoon liittyvät tehtävät, eivätkä varsinkaan lääkinnälliset tehtävät. Tiedän toki, että joissain paikoissa laitoshuoltajat saattavat esim auttaa ruokailuissa tms. Mutta kyllä päävastuu kaikista potilaan hoitotoimenpiteistä on hoitohenkilökunnalla. Ja jos jossain paikassa asiat ovat niin surkeassa jamassa, että kouluttamattomat hoitavat lääkkeenjakoa, jota ei muuten edes lähi-/perushoitajat tee ilman erillistä lupaa, niin se on kyllä tutkinnan paikka.

        Kaikki kunnia ja arvostus laitoshuoltajille siinä tehtävässä johon heidät on koulutettu ja palkattu eli siisteyteen ja puhtaanapitoon, onhan se perusta kaikelle infektioiden torjunnalle. Jos todella toimit opettajan tälle ammattiryhmälle, tarkistahan hieman tietojasi tehtäväjaosta sosiaali- ja terveysalalla.

        Minä valmistuin itse laikkariksi viikko sitten, sain työpaikan heti vanhustenkodista, jossa olen työskennellyt kaikki työharjoittelujaksoni yms. Siellä tehtäviini kuuluu kaikenlainen puhtaanapito, kattaminen, herätän vanhukset aamulla hoitajien kanssa ja autan heitä pukeutumaan, tuuletan huoneen ja opastan esim. dementoituneet asukkaat paikoillensa ruokasaliin. Ulkoilutan heitä ja jututan/pidän seuraa. Nykyään siis laikkari myös voi tehdä ihan hoitajan tehtäviä!!


      • lh-opiskelija
        joopa joo kirjoitti:

        Lähihoitajan koulutus antaa valmiudet hoitaa ihmistä kokonaisuudessaan ja on siksi tietenkin eriasia jos tällainen koulutus on taustalla. Laitoshuoltajan tutkinto ei ole terveydenhuollon koulutus, vaikka he valmistuessaan sairaaloissa ja hoitolaitoksissa työskentelevätkin. Se kenellä on oikeus toteuttaa lääkehoitoa perustuu lakiin, eikä ole mikään mielipidekysymys.

        Hoitohenkilökunnasta ainoastaan sairaanhoitajilla on koulutukseen perustuva lääkkeenjoko-oikeus. Muut hoitajat kuten esimerkiksi perus-, lähi-, mielenterveyshoitajat saavat erillisen toimipaikkakohtaisen luvan toteuttaa lääkehoitoa. Ja tällaisesta luvasta on oppilaasi kohdalla ilmeisesti kysymys. Viimeaikoina on tosin ollut sellainen suuntaus, että sairaaloissa ei tuota lupaa enää anneta joten lääkehoidosta vastaavat ainoastaan sairaanhoitajat.

        Jos lähihoitajan koulutuksen omaava oppilaasi työskentelee hoitoapulaisen nimekkeellä ja toteuttaa kuitenkin lähihoitan työtä (vieläpä lääkehoidolla laajennettuna) on hänen syytä kipittää pikaisesti luottamusmiehen pakeille. Tuo nimittäin kuulostaa siltä, että työnantaja yrittää säästää palkkakustannuksissa.

        saaneen kysyä että minkätakia lähihoitajat suorittavat opinnoissaan lääkelasku-kurssin ja saavat nykyään sen lääkelaskupassin joka ihan työssä ollessakin muistaakseni 5 vuoden välein tarkistetaan tuo lääkelasku taito,se on siis tänä vuonna tullut toi passi homma.
        miksi siis näin jos lähihoitajat eivät lääkejakelua saa suorittaa..


      • mieslaitos
        opettaja 34v kirjoitti:

        Minä en ole äidinkielenopettaja. Teksti oli kopioitu mol:n sivuilta. Eli tämä sinulle tiedoksi, joka tekstiä kritisoit. Et oikein tainnut ymmärtää viestiäni.

        tietysti hän on laitosapulaisten ope höhlät...


      • laitossiivooja
        yökyöpelin62 kirjoitti:

        Kyllä on huonosti asiat laitoksessa, jos laitosapulainen päästetään lääkekaapille!!!!
        Monessa paikassa sen tekee sairaanhoitaja, mutta perus- ja lähihoitajalla on lääkinnällinen lupa tiettyyn rajaan asti!
        Tarkistahan "opettaja" hiukan tietojasi!
        T Lähihoitaja

        elkää riidelkö nyt yhdistä tehtävistä mitäs laitoshuoltajalle kuuluu puhukaa asioista miten itsenne tai toisten työ paikalla homma sujuuu en halua ketään mollata mutta olen itse kuullut että laitoshuoltajan tehtävin kylläkin kuuluu ruuan jakaminen , henk kohtainen hygienia mutta lääkkeen jaosta en ole kuullut mutta oli miten oli jatkakaa töitä ja keskusteluja elkääkä takertuko pikku asioihin työn antaja päättää asiat mitä kullekkin kuuluu kiitos


      • laitossiivoja
        laitossiivooja kirjoitti:

        elkää riidelkö nyt yhdistä tehtävistä mitäs laitoshuoltajalle kuuluu puhukaa asioista miten itsenne tai toisten työ paikalla homma sujuuu en halua ketään mollata mutta olen itse kuullut että laitoshuoltajan tehtävin kylläkin kuuluu ruuan jakaminen , henk kohtainen hygienia mutta lääkkeen jaosta en ole kuullut mutta oli miten oli jatkakaa töitä ja keskusteluja elkääkä takertuko pikku asioihin työn antaja päättää asiat mitä kullekkin kuuluu kiitos

        tämä keskustelu oli aloitettu sitä varten että keskusteltaisiin laitoshoultajan toimen kuvaan kuuluvista seikoista EI RIITELYÄ VARTEN


      • LAITOSSIIVOOJA
        laitossiivooja kirjoitti:

        elkää riidelkö nyt yhdistä tehtävistä mitäs laitoshuoltajalle kuuluu puhukaa asioista miten itsenne tai toisten työ paikalla homma sujuuu en halua ketään mollata mutta olen itse kuullut että laitoshuoltajan tehtävin kylläkin kuuluu ruuan jakaminen , henk kohtainen hygienia mutta lääkkeen jaosta en ole kuullut mutta oli miten oli jatkakaa töitä ja keskusteluja elkääkä takertuko pikku asioihin työn antaja päättää asiat mitä kullekkin kuuluu kiitos

        tämä keSKUSTELU KANAVA OLI KESKUSTELUA VARTEN EI RIITELYÄ


      • Anonyymi
        opettaja 34v kirjoitti:

        Minä en ole äidinkielenopettaja. Teksti oli kopioitu mol:n sivuilta. Eli tämä sinulle tiedoksi, joka tekstiä kritisoit. Et oikein tainnut ymmärtää viestiäni.

        Juurikin näin


    • pekke

      HEI !! OLEN LAITOSHUOLTAJANA ELI SAIRAALA-APULAISENA SAIRAALASSA. VANHAINKODISSA LAIKKARIN TYÖNKUVAAN KUULUU SIIVOUS, RUOKAHUOLTO JA YLEENSÄ MYÖS HOITOTOIMENPITEISSÄ AVUSTAMINEN KUTEN AAMUTOIMISSA VESSATUKSET JA PESUT. ITSE PIDÄN TYÖSTÄNI KESKUSSAIRAALASSA JOSSA TYÖKUVAAN KUULUU SIIVOUS, RUOKAHUOLTO, VÄLINEHUOLTO, VUODEHUOLTO. LAITOSHUOLTAJIA TARVITAAN - PYRI KURSSILLE !!!!

    • Nimetön

      olen töissä varkauden sairaalassa. tällä osastolla työhöni kuuluu. siivousta, ruuan jakoa sekä avustamista ruokailussa. iltavuoroissa ollemme myös mukana hoitotyössä sekä kerran 3 viikossa yksi lauantai on kokonaan hoitotyötä. työ on mielenkiintoista ja vaihtelevaa ja onhan meidät koulutettu moniosaajiksi.tykkään kovasti.

      • Nimetön

        en milläään halua mollata sairaan-lähihoitajia, mutta usein hekin tekevät virheitä lääkkeen jaossa joihin me laitoshuoltajat kiinnitämme huomiota kun jaetaan lääkkeitä. vaikka ei kaikkia lääkkeitä nimeltä tiedetekään, niin tiedossa on minkä näkösisii ja miten paljon kellekkiin aina tulee. ja ajan myötä tieto karttuu ja tietää mihin tietty lääke on. ja siitähän on vain hyötyä tulevaisuudessa jatko opintoja ajatellen.


      • kivipiha
        Nimetön kirjoitti:

        en milläään halua mollata sairaan-lähihoitajia, mutta usein hekin tekevät virheitä lääkkeen jaossa joihin me laitoshuoltajat kiinnitämme huomiota kun jaetaan lääkkeitä. vaikka ei kaikkia lääkkeitä nimeltä tiedetekään, niin tiedossa on minkä näkösisii ja miten paljon kellekkiin aina tulee. ja ajan myötä tieto karttuu ja tietää mihin tietty lääke on. ja siitähän on vain hyötyä tulevaisuudessa jatko opintoja ajatellen.

        kuka saa jakaa esim. dosetista lääkkeet


      • Mirka79
        kivipiha kirjoitti:

        kuka saa jakaa esim. dosetista lääkkeet

        Itse opiskelen kotityöpalvelutyöntekijäksi ja kyllä me saamme ainakin dosetista antaa lääkkeet, mutta emme saa jakaa dosettiin. Tiedä sitten miten käy kun suorittaa sen lääkehuoltopassin, että saammeko sillon jakaa dosettiinkin? Tosin jos emme niin miksi koko kurssia sillon edes olisi koulutus osana. Sehän olisi sillon ihan turha. Pisto lupaahan ei tolla lääkehuoltopassilla saa.


      • tollo
        Nimetön kirjoitti:

        en milläään halua mollata sairaan-lähihoitajia, mutta usein hekin tekevät virheitä lääkkeen jaossa joihin me laitoshuoltajat kiinnitämme huomiota kun jaetaan lääkkeitä. vaikka ei kaikkia lääkkeitä nimeltä tiedetekään, niin tiedossa on minkä näkösisii ja miten paljon kellekkiin aina tulee. ja ajan myötä tieto karttuu ja tietää mihin tietty lääke on. ja siitähän on vain hyötyä tulevaisuudessa jatko opintoja ajatellen.

        "Sairaanlähihoitajia"??!! 😁Ja koko teksti muutenkin...Voi pyhä yksinkertaisuus!


    • palvelusuunnittelija

      kyllä se kuuluu,laitoshuoltajat surittavat hygieniapassikin juuri näitä työtehtäviä varten!

      • Hygieniapassia ei suoriteta lääkkeitä varten. Se hyg.passi pitää olla voimassa silloin kun joutuu elintarvikkeiden kanssa tekemisiin, eli siis ruuan jako ja muu syömisten kanssa toimiminen. Nykypäivänä laikkari voi antaa potilaalle/asiakkaalle lääkkeet silloin kun hoitaja on ne ensin kullekkin jakanut. Ei ole sellaista lääkekurssia jonka laikkari voisi suorittaa. Se kuuluu vain hoitajille.
        Enpä ole 15 vuoden työkokemuksella koskaan kuullutkaan, että lääkekaapilla hääräisi laikkari. Jos jossain näin on, työnantaja syyllistyy melkoiseen virheeseen, siitä voi tehdä ylemmälle taholle valituksen.
        Laikkari siis voi antaa asiakkaalle lääkkeen, jonka hoitaja on ensin laittanut lääkekippoon valmiiksi ja kyseisen henkilön tarjottimelle tai pöydälle huoneisiin. Tosin nykyisin on käytössä valmispussit. Valmispussit tulee suoraa apteekista jaettuina yksittäisiin annosjakelu-pusseihin. Pussin päällä näkyy ko. lääkkeen ottamisen klo-aika, asiakkaan nimi sotu.


    • minä81

      aloitin juuri laitoshuoltaja koulutuksen ja on totta että laitoshuoltajakin voi jakaa lääkkeitä. vaatii vain lisäksi lääkehoidon kurssin!

    • nainen 62

      Hei
      Olen kans suunnitellut mennä laitoshuoltajan koulutukseen.
      Kokemusta ei ole työstä ja olen käynyt vain peruskoulun.
      Voinko hakea kouluun tälläisellä koulupohjalla?
      Onko laitoshuoltajankoulu vaikeaa?
      Olen 50 vuotias ja työskennellyt tehdastyössä.
      Minkälaiset loppututkinnot pitää suorittaa että koulusta saa todistuksen?

      Voiko joku vastata piakkoin kysymyksiini?
      Kiitos ja hyvää keväänjatkoa

    • matalankahlaaja

      Vaadit mahdottomia. Työnkuva riippuu työpaikasta, jo saman sairaalan sisälläkin.
      Mutta ruoanjakokysymykseen: kyllä kuuluu. Ammattitutkinnossa voi valita itseään kiinnostavat osa-alueet ja työpaikka valikoituu sitten osaamisen mukaan.

      Opettaja 34:n vastaus on aika tyhjentävä.

      Siinä sairaalassa, missä itse työskentelen, on vuodeosastojen laikkareilla oltava hygieniapassi.

    • Työnkuvasta

      Laitoshuoltajalle kuuluu keittiö-, pyykkihuolto- ja siivoustöitä. Laitoshuoltaja huolehtii osastolla potilashuoneiden, yhteisten tilojen, wc-tilojen ja pesutilojen siivouksesta. Laitoshuoltaja hoitaa osaston pyykkihuoltoa, mm. puhtaan pyykin siirtämistä liinavaatevarastoon ja likapyykin kuljettamista pesulaan.

      Keittiötyöt voivat olla mm. ruoan hakua valmistuskeittiöltä ja ruoan esille laittoa, mahdollisesti ruoan jakelua ja tiskausta. Mahdollisesti myös aamupalan valmistusta, päiväkahvin keittoa ja iltapalan valmistusta.

      "Nykypäivänä laikkari voi antaa potilaalle/asiakkaalle lääkkeet silloin kun hoitaja on ne ensin kullekkin jakanut". Missä toimitaan näin? Lääkkeiden antamiseen pitää olla hoitoalan koulutus. Lääkehoito ja lääkkeiden antaminen potilaille ei kuulu laitoshuoltajien tehtäviin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe