R1150GS vs. R1200GS

Turo-Inkeri

Olen tuuminut jos vaihtaisi seuraavaksi pyöräksi tämmöisen Bemarin. Kävin kokeilemassa 1200GS:ää, ja 1150:llä olen ajanut joskin kolmisen vuotta sitten. Kenties on muistikuvatkin jo hieman haalistuneet, ja siksi on hankala vertailla, mutta olisin luullut eroja suuremmiksi, paperilla ne on senverran selvät. Kumpikin peli on käsiteltävyydeltään aika loistava, tuntuu todellista painoaan kevyemmältä ja ABS-jarrut oli molemmissa vakuuttavat. Kate ja ajoasento muistikuvani mukaan myöskin melko yhteneväiset.

Kone- ja muukin tekniikkapuoli 1200-versiossa kuuluu olevan 1150:een verrattuna uudempaa sukupolvea. Silti jäin hiukan tuumimaan, onko tämä "viimeisintä huutoa" oleva 1200cc sittenkään extra-eurojen arvoinen, hintaeroa tuppaa vuosimallista ja kilsoista riippuen kuitenkin olemaan aina vähintään 2-3 tuhatta? Etsin matkapyörää koti- ja ulkomaan reissuille, ja ajoni tapahtuu 95% päällystetyillä teillä, ja aina aikataulujen salliessa hieman mutkaisemmilla ja pienemmillä teillä, moottoriteitä käytän vain pakosta.

Löytyykö Bemaristeja, joilla olisi ollut molemmat versiot, ja minua parempi pohja vertailuun? Kiinnostaa muutenkin kuulla, kuinka GS on kestänyt kilometrejä, onko isompaa korjaustarvetta ilmaantunut?

17

10194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ram.

      Toi 1200 on jääny kylmien tyyppien varaan , joten siitä en tiedä muuta ku mitä testit sanoo.

      1150 olen ajanu uudesta n.65000 km. Ja tänä keväänä jouduin jo vaihtamaan uuden akun, hitto.
      Kuuluu olevan sellanen Kessun akilleen kantapää tuo akku :)

      Joo, ihan tossissaan, pienintäkään vikaa ei ole ollu, vielä tähän mennessä.
      Tosin pyörä on huollettu säännöllisesti.

      • Sepi

        Keväällä ajoin peräjälkeen 1200 GS:ää ja RT:tä noin 15 km kumpaakin. Oli viileä 5 asteinen päivä.

        Siinä kylmässä säässä huomasi selvästi, että GS:n kate päästää ilmavirran kuljettajan suoraan sanottuna m-nille. RT:ssä samat arat alueet pysyivät mukavasti lämpiminä.

        Sama pyörteily kuskin jalkojenvälissä vaivaa muitakin matkaenskoja, mm. Suzukin V-Strommia.
        Lämpimässä ajokelissä sitä ei vaan niin helposti huomaa.


      • -itsellä -01 ja olen miettiny pitäskö se akku jo vaihtaa, kun toiset kuuluu vaihtavan niitä 1-2 talven jälkeen
        Peke


    • r 1150 r

      R 1150 R kun on samalla tekniikalla kuin GS niin 74 tkm ajon aikana on ilmennyt vain yksi vika eli perän iso laakeri meni 55 tkm -kohdalla. Remonttina ei iso eikä hankala kun laukesi kotikulmille.
      Perämurheita on ilmennyt ilmeisesti enemmän raskaammissa malleissa kuten K 1200 LT.

      • Iku

        Mllä tavalla peräpään laakeri laukesi? Jäitkö tielle kerrasta vai tuliko ääniä pikkuhiljaa, vai klappia ?
        Itselläni on 2003 mallinen R850R joka on sylinterin halkaisija ja perävälitystä lukuunottamatta identtinen R1150R kanssa.


      • Boxer

        Olen mietiskellyt ja laskeskellut tuota perän laakerointia ja tullut siihen tulokseen että nuo bmw:n perien laakerien vauriot on kuitattavissa sattumalla. Eli ne eivät mielestäni ole "heikkoja" vaan rikkoutumiset mahtuvat hyvin sen todennäköisyyden sisälle että 5% laakereista ei saavuta niille luvattua käyttöikää tietyllä kuormalla.

        Tähän viittaisi se että miten jossain K1200RS mallissa perä kestää jatkuvaa kovalla kuormalla ajoa kaksi päällä, jopa 150000km ja sitten jossakin R1100gs mallissa sama perän laakeri saattaa hajota 50000km kohdalla. Vaikka pyörissä on painoeroa melkeen sata kiloa ja tehoeroa 50hv. Eli kyse ei voi olla huonosta konstruktiosta, vaan ns. Murphyn laista, eli sattumasta.


      • r 1150 r
        Boxer kirjoitti:

        Olen mietiskellyt ja laskeskellut tuota perän laakerointia ja tullut siihen tulokseen että nuo bmw:n perien laakerien vauriot on kuitattavissa sattumalla. Eli ne eivät mielestäni ole "heikkoja" vaan rikkoutumiset mahtuvat hyvin sen todennäköisyyden sisälle että 5% laakereista ei saavuta niille luvattua käyttöikää tietyllä kuormalla.

        Tähän viittaisi se että miten jossain K1200RS mallissa perä kestää jatkuvaa kovalla kuormalla ajoa kaksi päällä, jopa 150000km ja sitten jossakin R1100gs mallissa sama perän laakeri saattaa hajota 50000km kohdalla. Vaikka pyörissä on painoeroa melkeen sata kiloa ja tehoeroa 50hv. Eli kyse ei voi olla huonosta konstruktiosta, vaan ns. Murphyn laista, eli sattumasta.

        ... pyörää pestessä huomasin takapyörän pyörivän karheasti. Pikainen vertailu tuttavapiirin pyöriin ja perä auki. Ison laakerin kuulat olivat miten sattui eli kuulia paikallaan pitävät peltiläpyskät olivat särkyneet.
        Edellisenä päivänä olin ajanut reiulut 1000 km Ruotsista kotiin ja oli kai onnea ettei lauennut matkalle saatikka mennyt juntturaan ja kaatanut lukkiutuessaan koko vehettä...
        Aikaisemmin en ollut huomannut mitään poikkeavaa joten en osaa sanoa menikö pikkuhiljaa huomaamatta vai enempi yhtäkkiä.


    • r12gs

      Siinä ne tärkeimmät olikin. Itse kävin painia 1150:n suhteen, mutta se tuntui minusta liian jäykältä. Toisaalta ajoasento oli liian etukeno, etupää oli jotenkin "kaukainen" soratiellä. Olen ajanut nyt 12gessulla noin 15tkm. ja olen edelleen aivan myyty valintani suhteen. R12GS on kevyempi käsitellä mitä paino edellyttäisi koska se on painotettu lähelle kuljettajaa, ajoasento on "mitäänsanomaton" joten se on silloin kait kohdallaan. Jos nyt jotain negatiivista pitää sanoa,niin talvikin tulee ja silloin ei oikein tule ajeltua.

      • Ram.

        Ajo asennon suhteen olen aivan samaa mieltä.
        Varsinkin kun en ole kovin isokokoinen.

        Onko 1200 runko jotenki lyhennetty, vai mistä johtuu se , että se todellakin tuntuu jotenkin lyhykäisemmältä...Heti noin kylmillä tyypeillä?


    • olennaisen...-mies

      1150 on järkevämpi hinnansa puolesta. Jos tarkoituksesi on mennä pöllyyttelemään kunnolla GT-kartan teitä, niin 1200 on keveytensä puolesta nappi peli, sillä jättää mutkatiellä (siis asfaltilla) monet kyykytkin taakse.

      • Turo-Inkeri

        R1150GS:stä sanottiin joku vuosi sitten ainakin lehdissä ihan prikulleen samaa, eli että sillä pesee sporttipyörät mutkaisilla teillä.

        Luulenpa, että ennemminkin kyse on "enduro"-tyyppisen pyörän ajamisen helppoudesta / kyykkypyörän vaativuudesta, ja tämä kaikki suhteutettuna kummankin pyörätyypin kuljettajien keskimääräiseen ajotaitoon / kokemukseen... kyllä sellainen kuski, joka osaa käyttää sporttipyörän keveyttä ja tehoa, pakenee tällaiselta norsupyörältä. Totta on toisaalta sekin, että GS on kokoonsa ja painoonsa nähden hämmästyttävän ketterä.


      • olennaisen...-mies
        Turo-Inkeri kirjoitti:

        R1150GS:stä sanottiin joku vuosi sitten ainakin lehdissä ihan prikulleen samaa, eli että sillä pesee sporttipyörät mutkaisilla teillä.

        Luulenpa, että ennemminkin kyse on "enduro"-tyyppisen pyörän ajamisen helppoudesta / kyykkypyörän vaativuudesta, ja tämä kaikki suhteutettuna kummankin pyörätyypin kuljettajien keskimääräiseen ajotaitoon / kokemukseen... kyllä sellainen kuski, joka osaa käyttää sporttipyörän keveyttä ja tehoa, pakenee tällaiselta norsupyörältä. Totta on toisaalta sekin, että GS on kokoonsa ja painoonsa nähden hämmästyttävän ketterä.

        Niin, kyllähän piikilläkin jättää pyörän kuin pyörän,...
        Ja GS:n koosta ja painosta:", että GS on kokoonsa ja painoonsa nähden hämmästyttävän ketterä." Kyllä 206kg;n (kuivapaino) pyörän jo ketteräksi saa.


      • olennaisen...-mies
        olennaisen...-mies kirjoitti:

        Niin, kyllähän piikilläkin jättää pyörän kuin pyörän,...
        Ja GS:n koosta ja painosta:", että GS on kokoonsa ja painoonsa nähden hämmästyttävän ketterä." Kyllä 206kg;n (kuivapaino) pyörän jo ketteräksi saa.

        ostin v.2000, ajettu nyt tasan 100tkm.
        Vikalistaa: -30000km etuvanne soikea, pinnapyörä uusittu, -35000km matkamittari uusittu, -45000km iskarit uusittu (öhlins), -100000km teleskoopin stefa vuotaa, ei vielä vaihdettu.
        Rungossa pientä yleisvälystä, kone ei syö öljyä ja käy nätisti, katalysaattori poistettu vuosia sitten (alavääntöä tuli lisää).
        Varma peli, vaikka maailmanympärimatkalle.

        Koeajo r1200gs:llä oli loiva pettymys, mutta siltikin vaihtelen siihen.


    • leica

      Jeps!
      En tunne 1150 gs:n ominaisuuksia. Tunnen kyllä rt 1150 R:n ominaisuudet verrattuna 1200 gs:n.
      Ajoin v.2003 RT 1150 r:llä Oulusta Marokkoon ja takaisin/ 11500Km / neljä viikkoa.
      Viime vuonna vaihdoin sen 1200GS:n, halusin pyörän jolla voisin ajaa muuallakin kuin tasaisella kadulla... Se kyllä onnistui täysin.
      Tulin juuri viime viikolla sillä Italian reissulta.. ajoinpa sitten moottoriteitä tai karuja sorateitä.. välillä vaikka rappuja pitkin ylös tai alas.... niin NAUTINTO ON SUURENMOINEN..ei v.1961 kun aloitin MP-ajot voinut kuvitellakkaan että tälläisiä pelejä joskus maailmassa on.
      t.leica

    • Penttip1

      1200 gs adventure- 08. uudesta asti. Ajettu 73000,Israel/Norjaa/Pohjoismaita tietysti Suomessa. pyörä pelannut HYVIN. Nyt uusi malli (vesipyssy) tullut ja koeajoin sitä. Malli mennyt eteenpäin taas huikein askelin, eli pyörän vaihto edessä, kunhan eurot kasaan. Vikoja ABSin anturi itse rikottu renkaanvaihdon yhteydessä,ja samalla polttoaineen paineputken rikkominen siinä samalla, joten eipä valittamista luotettavuudessa pyörässä.Huollot tehty säännöllisesti ja tenkaita vaihdettu kun kuluneet sakolle.Eipä oo muuta kuin hyvää sanottavaa, kaikkine luistonestoineen, sähköinen jousituksen säätö, käytän päivittäin kun ajelen.Etupyörä kun olisi vielä 21 tuumainen niin siinä se on ja uudessa saa sillä variaatiolla että vaihtaa etuhaarukan, joten pyörä myös huonoimmille teille. Ja tietysti iso tuo tankki, 33 l eli toimintasäde jopa 700 km jos rauhallista ajoa
      Nyt kesällä lähdössä ROUTE 66 ja tietysti BMW Adventure (Mahd.uusi malli).Kesänodotusta kaikille TEILLE.

    • pave

      Teeve Turo. Oon ajanu 1150 gessulla VM. 2000, viimeiset 8 vuotta, mittarissa 90-tuhatta. EI mitään remontteja. Koreilin 1200:sta, kulkihan se vähän reippaammin, mutta päätin jatkaa nykyisellä. Edellinen prätkäni oli K100 bemari, VM 1984, sillä ajoin 17 vuotta ja 130-tuhatta kilsaa, pyörä on edelleen käytössä kaverillani. Kyllä vanha gessu on niin kova luu etten vaihda sitä koskaan, sillä uskaltaa lähteä vaikka maailman ääriin. Sanoo Pave 51 vuoden ajokokemuksella.

    • Juu itellä ollu kaks 1200 adventurea ja kilometrejä kertyny kahdessa vuodessa 45 000...en kyllä tommosta iki kukkujaa uskalla vaihtaa vesipysyyn...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe