AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

mig-hitsaus

61 Vastausta 80 132 Lukukertaa
Auto ruosteessa ja hitsata pitäs. millasia on ydintäytelanka koneet? hintaluokassa 400e. lähinnä auton peltihommia ja niitäkin vain satunnaisesti. uskaltaako kukaan suositella edes varuksella??

ammattiukko

A: Ydinlanka-koneilla hitsataan paksua rautaa,ampeerimäärällä noin 200A.Voltit tietysti määrää loput.EI SOVELLU auton hitsaamiseen!!
B: Olet varmaan katsellut biiltemannin sivuja,josta äkännyt halvan hitsauskoneen.ÄLÄ OSTA!!
C: Paras menetelmä on kumminkin mig-hitsaus.Suosittelen vaikka käytetyn valovirta-koneen ostamista,ennenkuin mitään biiltemannin haistapaska-konetta.Voimavirta-kone olisi kumminkin parempi,mutta on kalliimpi.Osta minkä ostat(mig)ja käytä 0.6.max 0.8 lankaa. 0.6 lanka autohommissa parempaa.Tietysti tarvitset vielä kaasua,joka on MISON 25.Siinä sulle vaihtoehdot.

juuu

jeps osta vaik käytetty voimavirta mig. muita ei kannata.ja kaasux käy kyl iha hiilidioksidi..joka halvempaa ja parempaa ruoste hitsauksessa.

luulis

tietävän, että rautaa ei oikein voi mig-hitsata! Mig-hitsaamista käytetään alumiinille. Raudalle soveltuu mag-hitsaus. Erohan on vain suojakaasussa, ja rauta vaatii tuon aktiivisen suojakaasuun.

JA ASIAHAN

AIVAN PÄINVASTOIN. Antaisit porukoiden kysellä neuvoja ihmisiltä ketkä ehkö tietävät ja osaavat antaa oikeaa faktaa eikä yrittää siinä päteä kun et tiedä. Ota hyvä poika amiskirja taas käteen ja lue mig ja mag hitsauksesta lisää.

Ja alkuperäisen kysymyksen esittäjälle: Jos meinaat hieman paikkailla yhtä autoa, kysele onko tuttavapiirissäsi ketään kenellä on hitsikone. Jos meinaat enemmänkin hitsailla, hanki voimavirtakone. Esim wallius blueweld 302 on hyvä kone, hintaa n 1500? Valovirta kelpaa puoliväkisin kyllä 1mm peltiin, mutta jälki ei ole se sama.
Kaasuista sen verran että omaa kokemusta hiilarista ei ole, mutta ainakin minun tuttavapiiristä sitä kokeilleet ovat vaihtaneet takaisin misoniin. Ehkä makuasia.
Käytettyjä koneita saa halvemmalla, mutta käytetty on käytetty. Hitsauslaitteet kaipaavat huoltoa silloin tällöin, lähinnä langansyöttörullat ja nylonputki jossa lanka kulkee kaapelissa. Muista hitauksen jälkeen jättää kone käymään muutamaksi minuutiksi jotta se saa jäähtyä, säästää konetta pidemmän päälle.

mukavia hitsaushetkiä =)

Asia on näin:

MIG-hitsauksessa käytetään argonia tai heliumia. Peltitöissä ei kumpaakaan edellä mainittua kaasua tarvita, joten autopeltihitsaus on aina MAG-hitsausta ...
nylonspiraalia käytetään yleensä vain alumiinin hitsaukseen!!

höm

Mätähommissa nimenomaan hiilari on ihan kurko, lähinnä sen takia että jäähdyttää paremmin. Se hitsattava pelti kun tuppaa olemaan mitä on. Mutta alkuperäiselle kysyjälle suositus, että ostaa käytetyn OIKEAN hitsauskoneen. Se bilteman puhelinlaturi kun simahtaa, ni saat ostaa aina uuden, en usko että saa varaosia. Mutta niitä ei löydy aina ihan heti sopivia, että jos hetitarve on, niin voi olla aika vaikeeta saada sellanen pieni ja näppärä. Mutta tohon 400 muutama satku lisää, ni voi löytyy suhtkoht tuore valovirtakone.
asiaa...mig on vain vanha sanonta...eli argon hiilidioksiidi yhdiste on aktiivikaasu..kuten myös hiilidioksiidi!!!paras tuuliseen ja ruosteiseen paikkaan on hiilidioksiidi!!!

Ydinlankahitsaus

Ostin auton autovahinkokeskuksesta ja korjailin sitä halvalla MIG-hitsauskoneella. Käytin ydintäytelankaa, koska kaasu on mielestäni liian kallista. Vaikka olen harrastaja kykenin hitsaamaan täytelangalla. Jos sinä et pysty, mahdatko ensinkään olla ammattinsa osaava hitsari?

noh ammatti

luokkahitsari kaverini osaa hitsata laitteella kuin laitteella. oppipoikana joudun jakaa tietoani hieman . ei ole huonoa konetta on vain huonoja hitsareita.

kun tuo hitsaus sauma sitten on hyvän näköinen ja tuntuu pysyvän kiinni niin voi mauskuttaa hampaitasi ja olla ylpeä. tietty jotkin halvemmat tuotteet ovat heikkolaatuisempia mutta tollaiset ammatiukot saa hitsattua särjen kiveenki .
Tuo että ammatti miehet hitsaa särjen kiinni kiveen??
Meneekö se migillä vai pitäskö olla kuitenkin puikkokone?
Ja kuinka paksu puikko? Käykö tavallinen rutiili-puikko vai pitäiskö olla kalapuikko?

Onnistuu kyllä

Itse hankin Gernin 165 valovirta laitteen honkkarista eikä hirveästi maksanut.
Oli ydintäytelangalla ja kyllähän silläkin hitsasi mutta jälki ei ollut kauhean kaunista.
Laitoin suojakaasuksi vanhan ison sammuttimen CO pullon ja jälki on kyllä paljon parempaa ja pullokin kestää ihmeen pitkään satunnaisessa hitsauksessa.

ammattiukko

edelleenkään lisäaine ei ole ydintäytelankaa,koska sen pienin myynnissä oleva halkaisija on 1.0mm ja siihen tarvittavaa ampeerimäärää ei valovirtavehkeillä,eikä jopa esabin 250A:n koneeella(voimavirta)saa riittävästi.Mutta vastauuksen sait,eli jos jälki ei ole nättiä,niin tuloskaan ei voi olla vahvaa/hyvää.Sousittelen edelleen käytettyä kunnon konetta.Kaasun virtais määrä on sitten12-16 litraa/min mitattuna suuttimen päästä.Tietysti vaikuttaa hitsailetko ulkona,vai tallissa.Langansyöttö kannattaa tietysti kääntää minimille ennen mittausta.Paineenalennus-venttiiliin ei kannata luottaa,ellei se ole uusi,tai juuri huollettu.Muista,että laatu paranee puhtaudella!!Massat huolellisesti pois enne hitsausta!!Siihen sopiva työkalu on teräsharja-laikka pieneen rälläkkään.Poistaa massat ja maalit,mutta ei hio peltiä.MUISTA SUOJALASIT ennen harjausta!

Väärää tietoa.

Lankaa löytyy myös 0,8 millisenä esim. OK Tubrod 14.16. Tarkoitettu nimenomaan ohutlevyjen hitsaukseen.

jaahas

teräkselle ok tubrod 15.14 Sorry,elelin vain kyseisessä materiaalissa,joten olin siis väärässä.

<500e

Meinas hitsata halvalla eli ei kalliita vuokrapulloja... Arvasitte oikein biltemassa kävin kattelees mut vielä en ostanu. Missäs myydään esim kemppiä tai esappia?? Ja mitä maksaa? entä noi kertakäyttöpullot?

ammattiukko

Kertakäyttopulloista mitään,valitettavasti en ole edes kuullutkaan sellaisesta.Liikkeet ovat kalliimpia,kuin esim.puhelinpalsta.Sulle varmaan riittää valovirtavärkki,jos vain hitsuuttelet max.1mm peltiä

"Hitsi"harrastus

Olet ehkä saanut jo tietoa.Minulla on omapullo samalla systeemillä kuin nestekaasussa,maksoin pullosta Aga:lle ja sen jälkeen käyn vaihtamassa uuteen pullon tyhjennettyä pullo on 5kg.Tämä tapahtui noin 15v sitten,sitä ennen oli vuokrapullo.Käyttö jäänyt vähemmälle joten en halunut maksaa vuokraa pullosta.
Silloisen sopimuksen mukaan jos palaan vuokrapulloon hyvitetään 3v vukrassa.
Pullon vaihto on maksaa samanverran kuin 10kg sisältö.

mig

ostin muuten biltemasta halvan mig hitsin,toimii erittäin hyvin.voi hitsata myös todella vahvoja teräsrakenteita.monet eivät vain ole huomanneet,että näissä bilteman hitseissä ei saa käyttää mitään suojakaasuja!

varmaan

ihan riittävä,mutta ei sillä varmaan niin vahvoja rakenteita saa,ku perinteisellä suojakaasumigilläperustelen sen sillä,että sillonhan kaikki telakat käyttäisi samaa lisäainetta mihin kaasua ei tarvita.esim argon,mikä ei kyllä sovellu teräksen hitsaukseen,on kallis kaasu.

EI Näin

Itselläni on ydintäytelangalla toimiva valovirta mig-hitsi joka syö 0,9mm lankaa.. Hyvin toimii ja koneella on hitsattu noin 20 autoa ja muutakin!
Mitenkä isot mötikät päätaulussa, 30A.
Nimim.neuvoja kaipaava
Ymmärsinkö oikein että sulla on siis sulake 30A?
16a sulake riittää 160a ja moneen tehokkaampaankin mig/täytelanka hitsauskoneeseen.

Katsoppa sieltä sulake taulusta missä sulakkeessa on vähintään 16a sulake ja mikä/mitkä maadoitetut pistorasiat ovat liitettynä siihen.

Miten..

Ostit ydintäytelankakoneen. Voiko siinä kuitenkin käyttää erillistä suojakaasua.
Autopeltihommissa hiilidioksidi onkin parasta.

miten

hiilarin parhaimmuuden?

hiilidioksidi

itse olen huomannut hiilidioksidin olevan vähemmän arka epäpuhtauksille hitsisaumassa eli palaa herkemmin ja pienemmillä roiskeilla hitsatessa.kaverit on puhuneet kanssa hiilidioksidin olevan hitsarin kannalta parempi kuin seoskaasun varsinkin jos ilmastointi ei ole parhaimmasta päästä.
mulla on kempin 2100 voimavirta mikki 0,6mm langalla/messerin seoskaasupullolla ja varakoneena valovirta kempin migger hiilidioksidilla ja 0,6mm langalla. kun seuraavan kerran vaihdan isompaan koneeseen kaasupullon niin otan varmasti hiilidioksidia.tosin mittarit menee taas uusiks kun on tuo nykyinen 300bar pullo. kempin migger on muuten osoittautunut erittäin hyväksi vehkeeksi ohuella langalla satunnaisesti hitsatessa vaikkakin vakio hitsauskaapeli on onnettoman lyhyt...

se on

että 3m laineri jää aina lyhkäseksi.5m,sekin jää vaan liian usein lyhkäseksi. 0.6mmlanka on kyllä paras atohommiin.Kaasusta olen kyllä erimieltä,mutta nyt puhunkin 8tunnin päivittäisestä hitsauksesta.ennen kyllä käytettiin pääasiassa hiilaria,mutta riinä oli paljon negatiivisia terveysvaikutteita.hiilarihan syrjäyttää hapen hitsatessa,joten myöskään hitsaaja sai sen kaiken käryn lisäksi liian vähän happea.sitäpaitsi nykyisten seoskaasujen myötä samalla lisäaineella itse hitsaus-saumasta on tullut parempi ja vähemmän terveysriskejä,ellei sitä käryä oteta huomioon.varmaan satunnaisessa auton hitsauksessa on sama mitä kaasua käyttää,kunhan se vaan on tarkoituksen mukainen.

jos hitsaat 8h päiväs

niin happi tulee varmasti jo maskiin erikseen... jos ei niin ois aika.
Mielipiteeni Kempin Migger:stä on ihan sama. Lisäisin vielä, että on painava ja jänniteportaita on turhan vähän (4). Kaapeli on tosiaan aika säälittävän lyhyt. Ostaa pitkän letkun pulloon niin voi sitte vähä kahvasta kanniskella, vaikka painavahan tuo on. Soiva peli kyllä, kun saa syötön kohdilleen.

mig-hitsaus

täytelankahitsaukseen käy hyvin normaali mig-hitsauslaite. täytelankahitsauksessa vain pitää vaihtaa laitteen napaisuus.
jos haluat hitsauslaitteen auton peltihommiin sinun kannattaa hommata laite johon käy 0,6-0,8mm hitsauslanka. peltihommiin et tarvitse 0,8mm paksumpaa lankaa. täytelankahitsaus tekee huonompaa jälkeä joten sinun kannattaa mielummin hitsata normaalilla hitsauslangalla. tämä vaatii tietenkin suojakaasupullon mutta pullon vuokra tulee halvemmaksi pitemmän päälle kuin täytelanka.
suosittelen ostamaan tunnettua merkkiä olevan hitsauslaitteen.

Auton alumiini hommat

Mitens toi alumiinin hitsaus. kouluts paikkani ei oikein keskittynyt nyky tekniikkaa ja sivistyksessä aukko. pikku tieto isku ois paikalla?

alumiini

alu menee ihan migilläkin, alulankaa ja kaasuks argonia. Vetävä poltin sais olla, mutta onnistuu se jotenkin kun vaihdat numeroa isomman virtasuuttimen, esim. 0.8 langalle 1mm suutin... Tietty tiggi tai pulssikone alussa on rautaa...

Alumiinin ja valuraudan hitsaus puikolla

Onko kokemusta alumiinin hitsauksesta tasasuuntaaja -tyyppisellä voimavirtaa ottavalla vanhalla puikkokoneella ?
Maksimivirta lienee 140-150A. Millaisen puikon vaatii ? Voiko tuontyyppisellä laitteella hitsata valurautaa , paksuus 3-8mm

Tigissä

pitää olla vaihtovirta = DC . Muuten ei alumiini onnistu. Suuremmille ainevahvuuksille mig on parempi vaihtoehto.
dc tarkoittaa tasavirtaa, ja ac vaihtovirtaa

jos kerta

http://www.mig-welding.co.uk/clarke-90.htm

100A koneella menee 2mm pelti just ja just. Tarvisko autohommissa järeämpää?

No Gas Biltemasta

Ostin No Gas MIG:n Biltemasta - toimii hyvin. Auton hitaus onnistui ja meni katsastuksen läpi. Käytin myös autotallin 8mm valuverkon hitsamiseen - toimii erinomaisesti. Ruohonleikkuri myös korjattu sillä.
Kannattaa miettiä laittaako yhen paikan takia monta sataa koneeseen kun ammattia mies ottaa muutaman kympin kunnolla tehdystä paikasta.

hulluja puhut

Piti hitsata autoon 2 pingispallon kokosta reikää suoraan pohjaan--hinta 50€ kappale.
Oli muuten peltiin asti putsattu ympärykset poi maalista ym., sekä sisältä kaikki poistettu.
Tämäkin hinta oli viikon etsimisen tulosta ja halvin .
Ei muuten niin missään olis haluttu hitsaukseen.
SE SIITÄ 20 EUROSTA.

Ruosteet pois-

Jos vie jonnekin hitsattavaksi, niin kannattaa itse ottaa ruostuneet pellit pois ennen korjaamolle viemistä. . Jotkut hitsarit jättävät ruostuneet pellit sinne alle. Siitä se ruostuminen sitten jatkuu taas nopeasti. .Tietysti voi vaatia että ne ruosteet otetaan pois, hinta siitä sitten varmaan taas nousee.

Kyllä itse kannattaa hitsata, hyvä harrastus. Mutta sitä paikkaa kun ei ole jokaisella, se siinä on suurin este. Ei ole mullakaan kunnollista, vaikka hits. kone on.
Jestas sentää tohon hintaan olisin tehny koko homman.
kannattaa miettiä että onko pakko hitsata...alustan korjausta kannattaa tehä myös niittaamalla ku ei se hitsaaminen nii mukavaa ole =)tulee kestävempää jälkeä!!!ja nuo ydinlanka koneet ilman kaasua???ei kannata...kohtuullisen kehittyneitä ne on mutta autonpellin hitsaukseen pelkkä mag-umpilanka...kaasu co2 ja langan vahvuus 0,6....riittää joku 140amppeerinen lankakone..!!esim. esab, kemppi, wallius!!

tekijästä kiinni

Kovasti sitä ohjeistetaan ja haukutaan halvat laitteet, epäpäteviä neuvoja, jopa vääriä ohjeita.
Halvat laitteet toimivat, jos niitä osaa käyttää. Aloittelijalla se kalliskaan laite ei takaa automaattisesti hyvää tulosta. Satunnaiselle sunnuntai hitsarille on halpa laite hyvä opettelu tarkoitukseen, kun sellaisella oppii hitsaamaan ja jos laitteen käyttötarve kasvaa, niin silloin vasta harkitsemaan sitä "kemmpiä" ja muita "serkulla on..." laitteita. Minä olen hitsaillut halvalla pienitehoisella puikkoinvertterillä ja halvalla mig:llä ydintätelangalla ja hyvin ne toimivat, harjoittelua tosin kovasti. Puikkohitsilläkin saa sen puikon palamaan melkein kuka vaan, mutta hyvää saumaa joutuu treenaamaan pitempään. Hitsauksessakin pitää osata tehdä perustyötä, kappaleiden valmistelu, materiaaliin sopivat puikot / lanka, ei hitsaus onnistu ammatimieheltäkään jos ei alustele kohdetta kunolla.
Totta. Täytyy sanoa oma mielipiteeni tuosta biltema mig 140(max 135a)
hitsauskoneesta. 199e hintaan kyllä erittäin hyvä hitsauskone ja soveltuu mielestäni erittäin hyvin ohuiden metallien hitsaamiseen. 2 asentoisen kytkimen sijasta siinä on 6 (7 jos off lasketaan mukaan) asentoinen kytkin. Pienin hitsausvirta on 30a, suurin huono puoli on se että se niin sanottu hitsausaika/duty cycle on vain 10% maksimiteholla. hitsausliipaisin on katkovaa mallia eli ei räpsi jos et paina liipaisinta. Ainakaan ohuiden metallien hitsaamisessa en huomannut mitään eroa voimavirta kempin kempomat 250:seen verrattuna. Kohtalaista hitsaus jälkeä olen saanut aikaiseksi mutta sekin johtuu siitä että olen uusi mies harraste hitsaamisessa. Vasta 4 kertaa tullut hitsattua.

Biltema mig 140 myydään näköjään valmiiksi kaasuttomana, eli kaasutarpeet pitää hankkia erikseen. Ainakin itselleni myytiin valmiiksi kaasuttomana. Mukana tullut täytelanka on paksuudeltaan muistaakseni 0.9mm. Huhuja olen kuullut että pelkästään paremmalla langalla saisi parempaa hitsausjälkeä, mutta itse käytän tuon mukana tulleen biltema langan ensin loppuun koska en tykkää heittää pois mitään käyttökelpoista tavaraa.

Itse ostin biltema migin koska:
-En halunnut missään tapauksessa pulittaa melkein 300e mihinkään hitsauskoneeseen.
-Ei 2 asentoista keinukytkintä. Siksi hylkäsin motonetin decastarin.
-minimivirta enintään 30a. Verrokkina biltema mig 90a, minimi hitsausvirta on muistaakseni 45a.
-Ehdottomasti täytelanka kone, hitsaan aina ulkona.
No liipasin pitää todellakin olla katkovaa mallia ts. virta katkeaa myös kaasun lisäksi. Telwin tais olla sellanen että virta ei katkea. En käsitä ollenkaan!! 6 jänniteporrasta alkaa olla ihan riittävä, Kempin Migger:ssä on vaan 4 ja se on kyllä hiukka turhan vähän. Eli kyllä toi Bilteman 140A saattaa olla ihan soiva peltihommiin. Paksummat raudat saa unohtaa yleensäkin valovirta-MIG:llä ja varsinkin jos tuo pelittää täydellä virralla vaan ton 10% ajasta ts. 5min sisään voit hitsata vaivaiset 30sek täydellä jännitteellä. Ei hermo kestä, menee liikaa asennuskaljaa...

Ihan...

hyviä laitteita auton laittoon nuo ydinlankakoneet ja ihan sama onko lankana 07, 08 tai 09-lanka. Ainut huono puoli niissä malleissa joissa ei ole kaasumahdollisuutta liipaisin ohjaa vain langansyöttöä eli räpsähtää heti osuessaan koriin. Napaisuus ydinlankakoneessa on pistooli on maa ja kaapeli +. Hinta alk.139e(huonoa koska ei mahdu isorulla), mutta bilteman 199e maksama 140-masina vaikuttaa hyvältä ja on kaasuvaihtoehtokin ja todennäköisesti seuraavavalintani ja kun on katkovalla liipasimella, mutta mittarit ovat tietenkin kalliit, joten kannattaa käyttää ydinlankaa kun harvoin hitsaa. Mielestäni ydinlanka on parempi autoa hitsatessa ja voi hyvin hitsata jopa ulkona tuulessakin. Onhan joku Walliinius parempi, mutta helvetin hyvin pärjää noilla halvoilla koneillakin.

T:Tyytyväinen ydinlankahitsaaja ja paljon hitsannut.
itse tilasin eilen tuon mig 140 siinäkö on katkova liipasin??luin sen manuaalia ku lähettivät @ siellä puhuttiin et on aina jännitteinen???olis kyl hyvä jos onki sit katkovalla noh sittepä sen näkee kun kotiutuu.
LEUKKU ON PARAS!!!!!!!!!!
Katkova on ehdottomasti oltava. Mulla on Kempin Migger. Muuten ok, mutta 4 jänniteporrasta on aika vähä, kaapeli on 3m lyhyt ja vehje on painava kanniskella. Tuo Bilteman 140A on katkova ja 6-portainen jännite. Kaapelin pituutta en tiedä. Hitsaussuhde täydellä virralla vain 10% (eli 5 minuutin aikana voit hitsata 30sek ja loput 4,5min vehje jäähtyy), mikä on kyllä vähän. Jotkut on kehuneet, varsinkin peltihommissa. Hiilaria suosittelen peltihommiin, joku sammutuspullosta tehty pikkupullo,
"vasta 4 krt hitsanneellle">mulla ihan sama meininki ja peli,mutta 299 maksanut,opettelin vanhana ensikertalaisena.Kyllä yllättävän hyvä,sauma sais olla paksumpi,mutta riippuu, mitä liittää.Nyt parin auton jälkeen mennyt 2 pikkurullaa,ajattelin siirtyä kaasun käyttöön,kun jostain jäänyt pikkupullo ylim.,mutta siihen pitäisi laittaa mittari ja katsastaa.Ehkä sittenkin jatkaa y.täytelangalla ja myydä se 5kg:n rulla,kun koneen ohella ostin tietämättäni tai vahingossa.Matkaa sen verran,etten lähteny palauttamaan.
Mutta autopeltiin tuo kone tosiaan menettelee,suuttimen sisus vaan kerää karstaa äkkiä vaikka naputtelemalla lankkuun välillä auttaakin.Ja HYVÄ pohjatyö säästää räiskeiltä ja lankaa.Lentää kipinät käyttäjän tukkaan ja läpi nahkahanskankin..
Eikä sit kosteella ilmalla ulkona..Toi aurinkokennomaski,mitä saa jo alle 70€:n joistain hintapörssistä ym. on pätevä myös.Päiväsaikaan tai halogenivalolla auton alla.Ei tarvi kokoajan nostella ja jää kädet nopeampaan toimintaan,tää paikkailu kun ei ole huonohermoisen hommaa.
"japsirapsutussaumari".

Ennen käytin niitä perus hitsauslaseja, kyllähän siinä kieltämättä joutui pitämään päätä melko kaukana, vähänki lähemmäs niin sain kipinöitä hiuksiin ja kasvoille. Vähän aikaa sitten ostin aurinkokennomaskin 39,90e (tarjouksesta). Pakkohan se oli loppujen lopuksi hankkia kun tuli onneksi vain väliaikaista ihottumaa kasvoihin. Nyt sujuu hitsaaminen paremmin kun voin katsella lähempää. Harkinnassa on että siirrynkö tuosta 0,9mm paksusta täytelangasta seuraavaksi motonetin 0,7mm täytelankaan. Mutta pitää vielä vertailla niitä luokituksia tuon bilteman ja motonetin täytelankojen väliltä koska bilteman 0,9mm täytelanka täyttää hyvinkin korkeat luokitukset.

Kuonaa kieltämättä tulee todella paljon ja siksi aina hitsaus homman jälkeen onkin syytä puhdistaa se lankasuutin niin ei sitten seuraavalla kerralla tule ongelmia lankasuuttimen mentyä tukkoon. Hitsaus-jäljet viimeistelen aina mahdollisuuksien mukaan rälläkällä perus hiontalaikkaa käyttäen. Rälläkkä( tällä hetkellä bilteman 20e 900w, 125cm) onkin minun mielestäni vähän niin kuin "must have". Jos ei muuten onnistu niin sitten perus teräsharjalla.

Itse tosin lähinnä hitsailen enemmän rakentelun takia kuin paikkauksen takia. Seuraavaksi onkin tarkoituksena rakentaa omasta 9,71kg paino-tangosta(lihas treenejä varten) vähän painavampi kunhan tutun työpajasta löytyisi ensin sopivan kokoista metalliputkea, minkä hitsaisin kiinni painotangon sisälle jolla tangon paino kasvaisi vähintään 11kg painavaksi.
Esab !!!!!!! Paras merkki ja osat löytyy helposti
Origo Mig C170 Hinta 500€-1000€ välillä.
Sopivan kokonen pelti hitsaukseen voi hitsailla vähän isompaakin

Ite suosittelen vahvasti
No mie olen kuullu ristiin ja rastiin noita juttuja ja otimpa ja ostaa pamautin ihan hyvikseen gernin 125 kaasuttoman hitsikoneen.

Olen hitsannut autoa pohjasta ja ovesta, ei moittimista pitää vaan säätää syöttö ja virta kohilleen.

Hitsasin myön 5mm paksuisein 50x50 neliön pisteellä kasaan ja täyttämällä saumat kasaan.

Kyllä tolla hitsaa ja sanon että hyvä kone tollaseen perus metalliin joka ei 10mm paksumpaa ole.

Ostin samalla kempin koneen, makso 2500 euro ton veijarin kanssa mutta ei tuo kaupan tekijäisiksi paha olla, ei harmita yhtään.

Sanon omasta kokemuksesta että kyllä tolla hitsaa ei moittimista säätäkää pojat sitä konetti tarkemmin jos alkaa räkii ja polttakaan pitempään.

Vähemmän lankaa ja virta sopivalle, niin menee ihan pohki asti 5mm teräs.
Ostin "vahingossa" Puuilosta Scandig 125- merkkista mig-hitsauskoneen
maksoi kait 139 euroa. Kone oli tietenkin ydinjätelangalla varustettu mutta naamataulussa oli merkinnät + polttimeen ja - maattoon no kun yritin vaihtaa napaisuutta niin voiko sanoa että yllätyin hieman, koneessa ei ollut lainkaan tasasuuntaajaa eli hitsausvirta tuli suoraan muuntajan käämeistä.
Liekö halvan koneen ominaisuus koska diodisilta maksaa kuitenkin jotakin
Kysyn herkku62:lta, joko olet kokeillut millaiselta hitsaus tuntuu tuolla Scandic 125-koneella?

Itse tarvitsisin semmoista halpaa hitsauslaitetta jolla saisi kuitenkin auttavasti hitsattua auton helmapeltejä ym. ohuita teräslevyjä, mm. 0,7 millin paksuisia auton peräpään peltejä. Arveletko, että tuo Scandic 125 sopisi sellaiseen hommaan edes välttävästi? Ei kai se ehkä ole kalliiden koneiden veroinen, mutta vaatimuksenikin ovat melko vähäiset. Kunhan vain saisin pellit paikattua siten, että katsastajalle kelpaisi. Hitsien ulkonäkö on minun aotossani ihan toisarvoinen asia.

Tähän asti olen autojeni peltejä hitsaillut Esabin Bantam 140-muuntajalla ja 2:n millin rutiilipuikoilla OK 46.00. Saahan niilläkin saumaa juuri ja juuri aikaiseksi tökkäisemällä ja sammuttamalla ja taas tökkäisemällä ja sammuttamalla jne. , mutta kyllä se homma vaatii vahvoja hermoja, on se vaan niin vaikeata hommaa.

Eli kyllä kai tuo Scandic 125 sentään olisi paljon parempi kuin puikot noissa auton peltihommissa, vai mitä mieltä olet?

Olisin kovin kiitollinen jos saisin Sinulta vastauksen tähän kysymykseeni!
Aika moni hitsailee ruosteisa autoja hiilarilla. Kaveri ei vissiin muuta käytäkään ja on tehny niitä hommia koko ikänsä. Tosin kone on Kempin voimavirta. Hiilari sopii ruosteiseen peltiin hyvin ja jäähdyttää seoskaasua (argon+co2) enemmän, eli ohut ruosteinen pelti ei pala puhki niin helposti.

Pullon täyttö onnistuu missä vaan sammutinhuollossa, ei tartte lähettää minnekään ja odotella. Täyttö maksaa puolet seoskaasusta ja hiilari kestää paljon pitempään, koska on nestemäsisenä ts. pulloon menee huomattavasti enemmän.

Itellä on kempin valovirta ja pieni 6kg sammutinpullosta "tehty" hiilaripullo. 10kg seoskaasupullokin on tyhjänä ja "virattomana" nurkassa. Hiilarin täyttö 20e ja seoskaasun 40e ja tuo 6kg hiilaripullo kestää pidempään ku 10kg seoskaasupullo ja on kevyempi ja pienempi siirrellä ku ton MIG:in kaapeli on vaan 3m.

Oikeestaan ainoo huono puoli peltiä ja (ohutta) rautaa hitsaillessa on se, että palko on kyllä valitettavan korkea. Aika lailla saa laikkaa vinguttaa jos haluaa tasasen. Pieni valovirta-MIG on ihan soiva autohommiin. Yllättävän kovilla jännitteillä saa kyllä hitsailla, hiilari on aika kylmää tavaraa. Jos ostat, katso että jänniteportaita olisi enemmän ku neljä, kuten mulla. Se on vähä turhan krouvi säätö. Ku langan syötön löytää tasan kohdilleen, pelittää kyllä, tulee suht siistiä eikä räi järinkään paljon. Rautojen kanssa saa kyllä varoa kylmäsaumaa. Nupit vaan kaakkoon ja vähentää jos palaa puhki. 5mm on kyllä jo ihan rajoilla 140A valovirta-MIG:lle.

Paksummat pitää vetää puikolla ja hakata kuonahakulla ja hinkata teräsharjalla huolella kuonat pois ennen ku vetää lisää saumaa päälle. Se on vähä työlästä. Pieni rälläkkä ja siihen "punottu" teräsharja on kätevä, mutta aika v..mäinen vehje. Suojalaseja on ehdottomasti käytettävä ja naamakin voipi olla karvoja täynnä. Kai noita teräsharjoja on laadukkaampiakin, ja niihin kannattaa varmaan vähä panostaa että pysyis karvat kiinni.
http://oivarauta.fi/cgi-bin/webiokauppa?Aggregaatit__Hitsausvalineet&naytasivu=60&id=0&saitti=oivarauta

oon miettinyt tommosta Telwin Force 145 ACX. onko kellään käyttökokemuksia tuotteesta? Telwin on kuulemma hyvänlaatuinen kone joka kestää.
12 vuotta hitsejä korjanneena voin sanoa, että Telwin on juuri alinta kuraa maailmassa. Hitsausominaisuudet ovat yleensä hinta-kokoluokassaan hyvät, mutta kaikki muu on aitoa scheisseä, shit, merde.
Telwinin viimeiset kunnolliset jopa jatkuvaan ammattikäyttöön tehdyt koneet tehtiin -80-90-lukujen taitteessa. Biltemasta saat Italy-kamaa 15% parempana (Deca ym.) hintaan puolet punaisesta vaarasta=Telwin.
Mulla on toi Bilteman 140A miggi. Mikähän merkitys on 150V varistorilla (leikkaa yli 150V:n jännite piikit pois) laitteen toimintaan, joka on diodi sillan + ja - välissä , mulla se on irronnut .

Ei meinaa hitsaus onnistua , lanka syttyy mutta sammuu saman tien. Kaikki kikat mitä tästä aiheesta olen alan forumeilta löytänyt olen kokeillut. Suojakaasuna CO2.

Muutaman kerran hitsaus on sujunut suht normaalisti .

Pitää yrittää täytelangalla jos se onnistuis paremmin, ehkä näitä halpis miggejä ei ole tehty suojakaasun kanssa umpilangalla käytettäväksi.
Ei todellakaan mitään kaasuttomia lankoja 0,6 umpilanka ja mison 18 kaasuksi. Se mitä te kuvittelette eduksi hiilidioksidille on saumanlaadusta pois. Ja koneeksi noihin hommiin kempin valovirta kone. Maksaa halvimillaan alle 700. Olen kymmenen vuotta työkseni hitsannut monenlaisilla langoilla monenlaisia materiaaleja ja on luokkapapereita ollut monenlaisia ja nytkin kymmenkunta voimassa. Ja voin sanoa että jos harjoittelette omin nokkinenne siellä niillä bilteman koneilla ilman kaasua tai hiilidioksidilla niin kun pitäisi oikealla koneella oikeasti hitsata ei onnistu. Lukekaa perusteet kunnolla ja opetelkaa oikeilla välineillä.
Hei kysytään sitten täältä että onko kellään kokemusta ESABin valovirta koneesta c151 tai sinne päin? Saa uutena noin 500e plus pullo yms. Tulisi autotalli käyttöön/harraste koneeksi. Jaksaako sulattaa 3 millin levyä? Toki kaasun kanssa hitsaisin. Elikkä tekeekö sillä mitään? juutuubista katselin ja näytti ihan asialliselta koneelta.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta