Sähköä puusta

mietiskelijä

Bensan hinta senkun nousee ja nousee. Tuli mieleen että kuinkahan kannattavaa olisi hybridiauton (bensa/sähkö) pitäminen jossa itse tuotettaisiin mahdollisimman paljon siitä sähköstä? Sähkö on vielä melko edullista mutta se voi muuttua kalliimmaksi.

Onko olemassa laitteita joissa puuta polttamalla saadaan tuotettua sähköä?

Voi olla että olen ihan hakoteillä hyödyn suhteen ja sähkön ostaminen suoraan verkosta tai rypsiöljyn käyttäminen olisi paljon parempi vaihtoehto.

27

5061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummastelija

      "Onko olemassa laitteita joissa puuta polttamalla saadaan tuotettua sähköä?"

      Kysyitkö tosissasi? Otapa kuule yhteys lähimpään energiantuotantolaitokseen tai vaikapa Fortumiin, ja kysy, kuinka he siellä tai muualla haketta polttamalla tekevät sähköä.

      • mietiskelijä

        Joo joo tietysti on, taisin muotoilla asian vähän väärin. Tarkoitin laitteita joita voisit ostaa kotiin. Varmasti joku on viritellyt jotain pienempimuotoista kuin mitä näkee voimaloissa.


      • sellanen
        mietiskelijä kirjoitti:

        Joo joo tietysti on, taisin muotoilla asian vähän väärin. Tarkoitin laitteita joita voisit ostaa kotiin. Varmasti joku on viritellyt jotain pienempimuotoista kuin mitä näkee voimaloissa.

        Höyrylaivoissa ja -vetureissahan on vastaava systeemi, polttoaineena on varmaan käyetty hiilen lisäksi klapejakin..
        Toivottavasti maalaisjärki kuitenkin sanoo ettei tuollanen henkilöautoissa toimi. Voimaloissa mm. turpeesta saadaan energiaa, ja sitäkin energiaa varmaan saa pistorasiasta. Eikun tökkäät akun verkkovirtaan kiinni ja lataat. Siinäpä sinulle.


      • Anonyymi

        Ei Fortum aja asiakkaiden (kansalaisten) etuja, vaan ainoastaan osakkeenomistajiensa etuja (ja niitäkin huonosti silloin, kun kyse on kansainvälisistä liiketoimista).

        Siispä Fortum ei kerro mitään, mitä sen kilpailijat (= sinä, jos haluat tuottaa itse oman sähkösi tai edes osan siitä) haluavat tietää.

        Fortumin mielestä syy kalliiseen energiaan on Putin.

        Saahan sitä väittää...

        Jos Suomi eroaisi sekä EU:sta että YK:sta, niin ainakaan hiilidioksidipäästömaksuja ei tarvitsisi Suomessa kenenkään maksaa.

        Olemassaolevat hiilivoimalat voitaisiin siis käynnistää, eikä kustannus olisi mitenkään kohtuuttoman korkea. Jos se olisi kohtuuttoman korkea, niin ei niitä hiilivoimaloita olisi koskaan rakennettu !

        Ei siis ole Putinin syytä kallis energia, vaan typerien energiapoliittisten päätösten.

        Mutta energiayhtiöillehän tuo sopii, tuottavat ennätyssuuria voittoja !


    • Bensanpolttaja

      Hybridiautoja on olemassa. Tunnetuin esimerkki:
      http://www.iltasanomat.fi/autot/Toyota Prius/670661

      Periaatteessa energian muuntaminen muodosta toiseen on aina häviöllistä. Kun bensiinimoottorin kehittämä mekaaninen energia muunnetaan generaattorissa sähköenergiaksi, tallennetaan akkuun ja käytetään taas sähkömoottorissa, menetetään energiaa jokaisessa vaiheessa jonkin verran häviöihin. Hybridiauton bensiininkulutus on silti varsin vähäinen. Tämä johtuu siitä, että hybridiauton pienikokoista bensiinimoottoria käytetään sen hyötysuhteen kannalta edullisimmalla käyntinopeusalueella silloin kun sitä käytetään.

      Hybridiauton haittoja ovat korkea hankintahinta ja suorituskykyä verottava suuri paino.

      Suomessa ajettiin paljonkin puulla 1940-luvulla, sodanaikaisen ja -jälkeisen bensiinipulan vallitessa. Autoihin asennettiin kaasugeneraattorit eli ns. häkäpöntöt. Puuta poltettiin niissä osittain; syntyvä häkä- eli hiilimonoksidikaasu kerättiin talteen ja johdettiin poltettavaksi hieman peukaloidussa bensiinimoottorissa. Hankalakäyttöisiä ja tehottomanoloisia härveleitä!

      Puuta voi polttaa myös höyrykattilassa ja käyttää höyryä hyväksi höyrykoneessa tai -turbiinissa. Höyrykoneella tai -turbiinilla voidaan haluttaessa pyörittää sähkögeneraattoriakin.

      Höyrykoneen hyötysuhde on vaatimaton ja sitä voidaan pitää lähinnä 1800-luvun tekniikkana. Suomenkin rautateillä ajettiin vielä 1960-luvulla höyrykonekäyttöisillä höyryvetureilla, joiden käyttövoimana oli joko kivihiili tai puu (lähinnä koivuhalot). Käyttökunnossa on vielä muutama museoveturi, joilla ajetaan silloin tällöin. Sisävesillä on harrastajilla muutamia höyrykonekäyttöisiä pienaluksia.

      Höyryturbiineita on voimalakäytössä hyvinkin paljon. Valtaosa Suomessakin tuotettavasta sähköenergiasta on kehitetty höyryturbiinien käyttämillä sähkögeneraattoreilla! Niissä käytettävä lämpöenergia saadaan ydinreaktorista tai polttamalla fossiilisia polttoaineita (kivihiiltä, öljyä) tai turvetta, puuta, mustalipeää tms. teollisuuden sivutuotteita, jätteitä tms.

      Yleensä tuollaisen höyryturbiinin hyötysuhde ja käyttökelpoisuus kasvaa laitoskoon kasvaessa. Autokäyttöön soveltuvan höyryturbiinin kehittämisyritykset ovat päättyneet vähän niin ja näin.

      Lienee aika turhaa haaveilla autosta, jonka polttoaineena käytettäisiin mukana kuljetettavaa puuta (klapisäkki peräkontissa tms.). On fiksumpi ajatus, että sähkö kehitetään muualla ja kuljetetaan mukana akuissa. Puusta on myös mahdollista valmistaa esim. dieselmoottoriin sopivaa polttoainetta. Valmistusmenetelmistä saadaan kenties joskus jopa taloudellisesti kannattavia.

      • mietiskelijä

        Kiitos hyvinkin kattavasta vastauksesta. Jos ajatellaan että puuta olisi kotona ihan liiaksikin asti ja ei olisi illalla muutakaan tekemistä kuin sitä poltella niin ei se huono hyötysuhde niin suuri ongelma ole .. vai kävisiköhän siinä niin että sitä saisi alle euron tuntipalkan vaivalleen.
        Lataisin siis kotona akkuja autoon.

        Onkohan kukaan laskeskellut että kuinka paljon maksaa vaikka 1 KWt omalla höyrygeneraattorilla tuotettuna puuta polttamalla? Kuinkahan kauan siihen menee kun saisi auton akun täyteen?


      • Bensanpolttaja
        mietiskelijä kirjoitti:

        Kiitos hyvinkin kattavasta vastauksesta. Jos ajatellaan että puuta olisi kotona ihan liiaksikin asti ja ei olisi illalla muutakaan tekemistä kuin sitä poltella niin ei se huono hyötysuhde niin suuri ongelma ole .. vai kävisiköhän siinä niin että sitä saisi alle euron tuntipalkan vaivalleen.
        Lataisin siis kotona akkuja autoon.

        Onkohan kukaan laskeskellut että kuinka paljon maksaa vaikka 1 KWt omalla höyrygeneraattorilla tuotettuna puuta polttamalla? Kuinkahan kauan siihen menee kun saisi auton akun täyteen?

        Hommaa pieni höyrykone ja klapeilla lämpiävä höyrykattila. Saattaa olla, että joudut hommaamaan myös höyrykattilan hoitajan pätevyyden. Ilman sellaista olet heikoilla, jos jotain ikävää sattuu – ja saatat olla, vaikka sinulla tuo paperi olisikin...

        Koivuhalkojen energiasisältö lienee siinä 1700 kWh/pino-m^3.

        Mitä maksaa motti koivuhalkoja? Olisiko 50 €? Itse itselle omasta metsästä tehtyinä "ilmaisia", mutta myymällähän niistä aina jotain saisi!

        Ollaan toiveikkaita ja kuvitellaan tuon höyrykoneen hyötysuhteeksi 10 %.

        50 € / 1700 kWh tekee noin 30 senttiä / kWh.

        Luulen maksavani sähköenergiastani nykyisellään noin 10 senttiä / kWh. Ostohalkoja höyrykoneella sähköksi polttamalla maksaisin itsetehdystä sähköstä em. oletuksilla vain kolminkertaista hintaa.

        Kukapa kieltää käyttämästä eri oletuksia! Kehittyneemmillä höyrykoneilla tuo hyötysuhde voi hyvinkin olla enemmän kuin 10 %.


      • Bensanpolttaja
        Bensanpolttaja kirjoitti:

        Hommaa pieni höyrykone ja klapeilla lämpiävä höyrykattila. Saattaa olla, että joudut hommaamaan myös höyrykattilan hoitajan pätevyyden. Ilman sellaista olet heikoilla, jos jotain ikävää sattuu – ja saatat olla, vaikka sinulla tuo paperi olisikin...

        Koivuhalkojen energiasisältö lienee siinä 1700 kWh/pino-m^3.

        Mitä maksaa motti koivuhalkoja? Olisiko 50 €? Itse itselle omasta metsästä tehtyinä "ilmaisia", mutta myymällähän niistä aina jotain saisi!

        Ollaan toiveikkaita ja kuvitellaan tuon höyrykoneen hyötysuhteeksi 10 %.

        50 € / 1700 kWh tekee noin 30 senttiä / kWh.

        Luulen maksavani sähköenergiastani nykyisellään noin 10 senttiä / kWh. Ostohalkoja höyrykoneella sähköksi polttamalla maksaisin itsetehdystä sähköstä em. oletuksilla vain kolminkertaista hintaa.

        Kukapa kieltää käyttämästä eri oletuksia! Kehittyneemmillä höyrykoneilla tuo hyötysuhde voi hyvinkin olla enemmän kuin 10 %.

        >50 € / 1700 kWh tekee noin 30 senttiä / kWh.

        => piti tietenkin olla 50 € / 170 kWh, koskapa hyötysuhde 10 % söi 1530 kWh harakoille.

        Lopputulos kuitenkin oli "oikea" eli 50 € / 170 kWh tekee juuri tuon 30 senttiä / kWh.


      • Anonyymi

        Et ole nähnyt sota-aikaa, etkä autojen häkäpönttöjä, jossa puu hiljalleen paloi ja häkä johdettiin kaasuttimeen.


      • Anonyymi
        mietiskelijä kirjoitti:

        Kiitos hyvinkin kattavasta vastauksesta. Jos ajatellaan että puuta olisi kotona ihan liiaksikin asti ja ei olisi illalla muutakaan tekemistä kuin sitä poltella niin ei se huono hyötysuhde niin suuri ongelma ole .. vai kävisiköhän siinä niin että sitä saisi alle euron tuntipalkan vaivalleen.
        Lataisin siis kotona akkuja autoon.

        Onkohan kukaan laskeskellut että kuinka paljon maksaa vaikka 1 KWt omalla höyrygeneraattorilla tuotettuna puuta polttamalla? Kuinkahan kauan siihen menee kun saisi auton akun täyteen?

        Kai voisi ajatella puulla käyvällä kotiagregaattia dieselin sijasta. Lienee hyötysuhde olisi paljon huonompi. Sinänsä voidaan tuottaa sähköä, jos tuotetaan lämpöä, mutta tehokkuus on eri asia.


    • voimanlähteenä?

      Polttoaineiden suhteen ongelma on se, että hinnasta noin 80% on veroa. Ja koska valtiovallan suhtautuminen on se mikä se on, niin on aivan sama mistä polttoaine tehdään, koska siihen aivan varmasti mätkäistään sama vero, jos se on yleisesti käytössä.

      Homman nimi onkin siis löytää sellainen menetelmä liikuttaa autoaan, jota ei vielä ole HUOMATTU ruveta verottamaan. Ja tämä onkin taas toinen vitsi.

    • hemmo

      Järkevintä tässä tilanteessa olisi lämmittää taloa polttamalla puita (hyötysuhde yli 0,8) tietenkin mahdollisuuksien mukaan. Tällöin suuremmissa voimaloissa paremmalla hyötysuhteella tuotettua sähköa voi käyttää autossa. Mielestäni autoja ei vielä kannata käyttää akkuihin varastoidulla sähköllä. Polttokennojen kehittyessä voidaan sähkö tuottaa autossa, vedystä. Tällöin säästytään akkujen lataamiseen kuluvalta ajalta, pystytään liikkumaan pidempiä matkoja yhdellä tankkauksella eikä painavia akkuja tarvitse kuljettaa mukana.

      Tietääkö kukaan mikä on hydrolyysimenetelmällä toimivan vedyntuotannon hyötysuhde kun sähkön tuotossa syntyvää hukkaa ei huomioda? Eli pelkän hydrolyysin hyötysuhde? Eikös se ole aika hyvä?

      • Taffel

        Hyötysuhde (elektrolyysi) on noin 85-90%. Vesi ei johda täydellisesti sähköä, vaan osa sähkötehosta muuttuu lämmöksi vedessä. Polttokennon hyötysuhde on (vedyllä) noin 50-60% osateholla (teoreettinen maksimi 80%), mutta täysteholla se romahtaa 30%. Eli kaikki häviöt huomioiden hyötysuhde on noin 45-50% eli samaa luokkaa kuin parhaimpien dieseleiden.


      • Polarization
        Taffel kirjoitti:

        Hyötysuhde (elektrolyysi) on noin 85-90%. Vesi ei johda täydellisesti sähköä, vaan osa sähkötehosta muuttuu lämmöksi vedessä. Polttokennon hyötysuhde on (vedyllä) noin 50-60% osateholla (teoreettinen maksimi 80%), mutta täysteholla se romahtaa 30%. Eli kaikki häviöt huomioiden hyötysuhde on noin 45-50% eli samaa luokkaa kuin parhaimpien dieseleiden.

        Muuten hyvä, mutta kyseinen hyötysuhteen laskeminen on hiukan harhaanjohtavaa. Jos halutaan saada selville systeemien hyötysuhde, niin pitää verrata kuinka paljon auringonvaloa tarvitaan kummassakin systeemissä, jotta saadaan tietty määrä tehoa ulos koneesta. Nyt olet olettanut, että energiaa ei huku yhtään siihen, että auringon valon energia on sitoutunut siihen öljyyn, tarvitaan energiaa sen pumppaamiseen, jalostamiseen ja kuskaamiseen.

        Mikä on tyypillinen oletamus, koska öljy on "ilmaista" samalla tavalla kuin mitä pistorasiasta tuleva sähkö on saasteetonta ja siksi järkevämpää kuin ydinvoima; ainakin vitsin mukaan.


      • hemmo
        Polarization kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta kyseinen hyötysuhteen laskeminen on hiukan harhaanjohtavaa. Jos halutaan saada selville systeemien hyötysuhde, niin pitää verrata kuinka paljon auringonvaloa tarvitaan kummassakin systeemissä, jotta saadaan tietty määrä tehoa ulos koneesta. Nyt olet olettanut, että energiaa ei huku yhtään siihen, että auringon valon energia on sitoutunut siihen öljyyn, tarvitaan energiaa sen pumppaamiseen, jalostamiseen ja kuskaamiseen.

        Mikä on tyypillinen oletamus, koska öljy on "ilmaista" samalla tavalla kuin mitä pistorasiasta tuleva sähkö on saasteetonta ja siksi järkevämpää kuin ydinvoima; ainakin vitsin mukaan.

        En olekkaan tullut ajatellaaksi, että öljyn tuottamiseenkin kuluu energiaa. Kuitenkin, eiköhän ole selvää, että jos olisi olemessa toimiva systeemi, jolla saataisiin vetyautot koko kansan käyttöön, niin eihän kukaan hullu enää ajaisi "öljyllä". Öljyn tuhlaaminen polttoaineena on mielestäni järjetöntä, mutta minkäs teet jos halutaan säilyttää nykyinen elintaso.


      • Polarization
        hemmo kirjoitti:

        En olekkaan tullut ajatellaaksi, että öljyn tuottamiseenkin kuluu energiaa. Kuitenkin, eiköhän ole selvää, että jos olisi olemessa toimiva systeemi, jolla saataisiin vetyautot koko kansan käyttöön, niin eihän kukaan hullu enää ajaisi "öljyllä". Öljyn tuhlaaminen polttoaineena on mielestäni järjetöntä, mutta minkäs teet jos halutaan säilyttää nykyinen elintaso.

        Oleellista vetyteknologian kannaltahan on, että saataisiin se alkujaan auringosta oleva energia mahdollisimman vähällä ylimääräisellä energialla sidottua siihen vetyyn. Tällä homma on vielä liian kallista verrattuna siihen, että käytetää valmiiksi varastoitua energiaa ja kuskataan se tänne.

        Vetyteknologia on jossain mielessä myös poliittisesti arveluttavaa: Periaatteessa vetyä voidaan irrottaa vedestä joka paikassa, joka on iso muutos siihen, että nykyään öljyteollisuus on erittäin keskittynyttä ja tuottaa erittäin hyvin. Tilanne on vähän sama kuin jos sallittaisiin jokaisella maailman ihmisellä olevan oma kaivo, josta saa puhdasta juomavettä sen sijaan, että ihmiset ostaisivat veden Nestleltä.


    • tifoso

      Eli stirling moottori voisi olla juuri oikea ratkaisu tähän. Höyryturbiinia ei kannata rakentaa pienpolttoa varten sillä saatava höyry ei riittäisi turbiinin pyörittämiseen.
      Tietty perinteinen höyrykone saattaisi toimia muttei sekään ole hyväratkaisu.
      Stirling moottorilla pääsätään hyviin hyötysuhteisiin ja voidaan polttaa prosessin puolesta vaikka kumisaappaita jos ei muuta löydy. Moottori on verrattain pieni kokoinen, ja hukkalämpö saadana hyödynnettyä melko hyvin lämmitykseen.
      Hyötysuhteen laskemiseen voidaan käyttöö carnothyötysuhdetta, vaikka todellinne prosessi ei sellaiseen pääsekkään. Eli ideaalisen prosessin käytännössä toimiva versio.

    • Toinen pönttö

      Kyllä puusta tehdään polttamalla sähköä tälläkin hetkellä. Lauhdevoimalassa voidaan kivihiilen tai turpeen sijaan polttaa aivan hyvin puuta.

      Paras energiataluodellinen kokonashyötysuhde ymmärtääkseni saadaan kun puu ensin kaasutetaan, jonka jälkeen syntynyt kaasu poltetaan kaasuturbiinissa, ja kaasuturbiinin jäljiltä jäänyt lämpö käytetään höyryturbiinissa. Jos ja kun jäljelle jää vielä hieman lämpöä lauhdevesiin voidaan se käyttää vaikkapa katujen lämmitykseen, tms. tarkoituksiin, joissa ei tarvita enää kovin suurta lämpotilaa.

      Haluttaessa puuta voidaan kyllä käyttää sellaisenaan autojen polttoaineena. Auto tarvitsee vain varustaa häkäpöntöllä, joka muuttaa kiinteän puun häkäkaasuksi joka puolestaan käy sellaisenaan auton moottoriin. Tarvittava tekniikka on ollut valmiina jo useita vuosikymmeniä, ja ainakin viime maailmansodan aikaan häkäpöntöllä kulkevat autot olivat käytössä Suomessa.

      Puun käyttäminen moottoripolttoaineena ei kuitenkaan ole vielä taloudellisesti kannattavaa. Siinä vaiheessa kun se tulee kannattavaksi, niin uskon kehityksen alkavan suuremmista yksiköistä kuin auton moottoreista. Miltä kuulostaisi, jos esimerkiksi jos Finnjet kulkisikin öljyn sijaan kaasutetuilla puupelleteillä.

      • Taffel

        "Haluttaessa puuta voidaan kyllä käyttää sellaisenaan autojen polttoaineena. Auto tarvitsee vain varustaa häkäpöntöllä, joka muuttaa kiinteän puun häkäkaasuksi joka puolestaan käy sellaisenaan auton moottoriin".

        Onko sinulla kärsivällisyyttä odottaa joka kerta kaupassa käydessäsi, että häkäpönttö käynnistyy kaupan pihalla?. Sinulla taitaa olla enemmän kärsivällisyyttä kuin minulla:).

        Kaasutustekniikkaa taidetaan käyttää vain siksi, että se ei päästä tuhkaa ilmaan. Hyötysuhteessa se on yhtä hyvä kuin puun polttaminen suoraan pesässä.

        Siinä onkin häkäpöntön toinen ongelma eli tuhkahiukkaset. Millä ne saa pois? Myös moottoriöljyt likaantuvat hiukkasista nopeammin kuin autoissa yleensä.

        "Miltä kuulostaisi, jos esimerkiksi jos Finnjet kulkisikin öljyn sijaan kaasutetuilla puupelleteillä".

        Finnjetin kokoluokassa tuskin on järkevää käyttää pellettejä. Kone on niin suuri, että kannattaa käyttää paalattuja risutukkeja sellaisenaan, kuten saman kokoluokan voimalaitoksissa käytetään.


    • Anonyymi

      metsäteollisuus myy sähköö tehtailtaan, joten vientituloja ja sähköö saa metsästä.-

    • Anonyymi

      Jaloisytaskin dähköä kun yoimiyudjohysjsy lsiyryssn käbrlrrmään js hiippsilrmmsn.

    • Anonyymi

      Polttopuu ainakin klapina on tällä hetkellä todella kallista. Ja mitään ilmaista puuta ei olekaan, vaikka olisi omasta metsästä itse tehty.

      Jos itse tehdyt klapit käyttää itse, jää saamatta raha minkä olisi myymällä saanut eli kallista on.

    • Anonyymi

      Kammottavaa energian haaskausta tuulivoimalat, tekevät ääntä samalla teholla melkein kuin sähköä kunpyörivät, kammottava meteli hurisee, mitä haaskausta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mainitsemasi systeemi on olemassa. Sähköä saadaan kannettavan puukeittimen kyljestä.
      Laite on liian pieni auton lataamiseen, mutta periaate voisi toimia.
      https://thingstobuy.net/usb-charging-camp-stove/

      Sähköautossa on sekin huono puoli, että häkäpönttö ei toimi sähköautossa. Kun kriisi tulee loppuu sähkönsaanti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe