Koirankoulutus pulmia

Apua kaipaava

Hei!

Tarvitsisin kipeästi teidän apuanne.
Koirani,monirotuinen 11 kk,on ihan "seko" välillä eli saa siis kamalia puremis/riehumiskohtauksia.Nämä kohtaukset tulevat yleensä ihmisten ilmoilla ollessamme,esim. lenkillä,mätsärissä,toko-treeneissä (tokossa on mennyt jo aika hyvin).Koirassani on mm. saksanpaimenkoiraa,labradoria,karjalankarhukoiraa.Kohtauksen tullessa se hyökkää päälle,ensin kiepoo ympärillä ja sitten hyökkää,hampaat irvessä.Koiraa ei koskaan ole lyöty tai käytetty väkivaltaa koulutuksessa.Tällaista tapahtuu kun se turhautuu,ei pääse nuuskimaan toista koiraa jne.Johtajuuskuuria pidetään koko ajan.Se saa ruoan vasta kun olemme itse syöneet,ei kulje ovesta ensimmäisenä,samoin on portista menon kanssa.Sitä ei huomioida,kun tullaan kotiin ja/tai yläkerrasta alakertaan,(tässä on vähän lipsuttu)jne.Se tuntuu niin voimakasluonteiselta koiralta (ja on vielä narttu),että en tiedä enää mitä teen sen kanssa.En haluaisi luopua siitä,koska olen siihen hyvin kiintynyt kaikesta huolimatta.Koira on todella ystävällinen kaikille.Täytyy mainita vielä,että olemme käyttäneet koulutuksessa suihkepulloa sekä koira on todella energinen.Auttakaa hyvät ihmiset!!!

Kiitos asiallisista vastauksista!

53

11106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakemannin omistaja

      Ootko kokeillu ainoastaan napakkaa komentoa?
      Vai siis ootko kieltäessä aina suihkuttanu vettä koiraan???

      Kyllä koiran täytyy oppia EI sanan merkitys ihan ilman suihkepulloja tms..
      Entä jos koiran alkaessa riehumaan, otat sen pannasta kiinni ja rauhotat sen komentamalla! Teet koiralle selväksi ettet hyväksy tollasta käytöstä, ei tietenkään satuttamalla koiraa vaan komennat niin ettei sille jää valinnan varaa!

      Eli heti kun riehunnan oireet näkyy, ota pannasta kiinni, tiukka kielto ja sit vaikka koiran komento istumaan. Siinä istuu niin kauan kunnes on rauhottunu...

      Ite tekisin noin, mutt ei välttämättä toimi kaikilla...:)

      • Apua kaipaava

        Kokeiltu on komentoja,ei vaan mene koiran kaaliin kun se menee "ylikierroksille" eli saa kohtauksen.Välillä ollaan suihkuttamalla vahvistettu komentoa,kun ei oo uskonut.
        Sitä on mahdoton saada aloilleen kohtauksen aikana,eli on niin nopea liikkeissään,että kaulapannasta kiinni saaminen on työn takana.Ja joskus ei rauhoitu sittenkään.Tänään viimeksi sen kanssa lenkillä kävi niin,että sai kohtauksen ja kokeilin juuri tuota rauhoituskonstia.Ei tainnut olla tarpeeksi kauan "otteessa",koska ei tehonnut.Täytyy kokeilla tuota seuraavan kerran uudestaan.Jos tulee mieleen vielä jotain,niin kertokaa ihmeessä.


      • kaukasus
        Apua kaipaava kirjoitti:

        Kokeiltu on komentoja,ei vaan mene koiran kaaliin kun se menee "ylikierroksille" eli saa kohtauksen.Välillä ollaan suihkuttamalla vahvistettu komentoa,kun ei oo uskonut.
        Sitä on mahdoton saada aloilleen kohtauksen aikana,eli on niin nopea liikkeissään,että kaulapannasta kiinni saaminen on työn takana.Ja joskus ei rauhoitu sittenkään.Tänään viimeksi sen kanssa lenkillä kävi niin,että sai kohtauksen ja kokeilin juuri tuota rauhoituskonstia.Ei tainnut olla tarpeeksi kauan "otteessa",koska ei tehonnut.Täytyy kokeilla tuota seuraavan kerran uudestaan.Jos tulee mieleen vielä jotain,niin kertokaa ihmeessä.

        se on ikävää mutta jos mikään ei tepsi niin koville koirille kovat keinot käyttöön. isoja ja kovatahtoisia et saa kuriin käskemällä, lässyttämällä ja tuijottamalla. Yhtä lailla kun laumassa tapahtuu niin alfa uros (tai narttu) antaa sellaisen läksytyksen minkä toinen muistaa. En tarkoita että hakkaa kaikkia pienemmästäkin vaan puhun omista kokemuksista 50-80kgn koirista joille ei saa löysäillä liikaa vaan pitää näyttää kuka on pomo. Joillain on pienempiä kurituksia koko ajan ja koira kokeilee jäätä kepillä. Oma kaukaasianpaimenkoirani (uros 4v) hyökkäili syyttä ulkoillessa muiden koirien suuntaan ja jos vapaaksi olisi päässyt niin pahasti olisi käynyt, annoin selkää niin että muisti pitkään. niinkin pitkään että enään ei ole tarvinnut turvautua "väkivaltaan". Minä ja Lassi olemme päässeet helpommalla kun ei koko ajan tarvitse olla repimässä, torumassa tai muunlailla rankaisemassa eikä keskenämme vallitse kilpailu vaan kunnioitus ja läheiset parantuneet suhteet =) keinot koiran mukaan mutta vaarallisimmat ovat raskaat sekä keski-raskaat koirat mitkä ovat omasta mielestään pomoja, joko sen takia että omistaja ei uskalla puuttua tai viitsi sen takia että ei halua koiran kärsivän.


      • sakemannin omistaja
        Apua kaipaava kirjoitti:

        Kokeiltu on komentoja,ei vaan mene koiran kaaliin kun se menee "ylikierroksille" eli saa kohtauksen.Välillä ollaan suihkuttamalla vahvistettu komentoa,kun ei oo uskonut.
        Sitä on mahdoton saada aloilleen kohtauksen aikana,eli on niin nopea liikkeissään,että kaulapannasta kiinni saaminen on työn takana.Ja joskus ei rauhoitu sittenkään.Tänään viimeksi sen kanssa lenkillä kävi niin,että sai kohtauksen ja kokeilin juuri tuota rauhoituskonstia.Ei tainnut olla tarpeeksi kauan "otteessa",koska ei tehonnut.Täytyy kokeilla tuota seuraavan kerran uudestaan.Jos tulee mieleen vielä jotain,niin kertokaa ihmeessä.

        Pystyykö noita riehunta tilanteita ennakoimaan mitenkään?
        Se rauhottelu homma on liian myöhässä jos koira pääsee jo valloilleen.. Komento istumaan tai maahan pitäs tulla jo siinä vaiheessa kun koira vasta "ajattelee" riehumista!
        Ja jos esim joku tilanne laukaisee riehunnan, ennakoi tilanne ja ota koira hallintaan jo silloin kun tilanne on tulossa(esim jos riehuu koiria nähdessä, ota koira hallintaan ja pistä koirien vastaantullessa se istumaan -ennenkuin villiintyy-, ja istuu siinä niin kauan kun tilanne on stressaava).

        Toinen keino vois kans tehota... siitä mulla ei oo kokemusta mut koirat.comista ainakin löytyy... Eli semmosen räminäpurkin käyttö, aina kun tekee jotain kiellettyä, koiran eteen heitetään räminäpurkki, se herättää koiran ja heti otetaan koira hallintaan ja taas vaikka istumaan! Mut käy kattoo tarkempia tietoja noilta sivuilta!
        Tuo purkki homma saattas herättää koiran jos mikään ei saa sitä "järkiinsä"..
        Toivottavasti näistä ois apua :)


      • Apua kaipaava
        sakemannin omistaja kirjoitti:

        Pystyykö noita riehunta tilanteita ennakoimaan mitenkään?
        Se rauhottelu homma on liian myöhässä jos koira pääsee jo valloilleen.. Komento istumaan tai maahan pitäs tulla jo siinä vaiheessa kun koira vasta "ajattelee" riehumista!
        Ja jos esim joku tilanne laukaisee riehunnan, ennakoi tilanne ja ota koira hallintaan jo silloin kun tilanne on tulossa(esim jos riehuu koiria nähdessä, ota koira hallintaan ja pistä koirien vastaantullessa se istumaan -ennenkuin villiintyy-, ja istuu siinä niin kauan kun tilanne on stressaava).

        Toinen keino vois kans tehota... siitä mulla ei oo kokemusta mut koirat.comista ainakin löytyy... Eli semmosen räminäpurkin käyttö, aina kun tekee jotain kiellettyä, koiran eteen heitetään räminäpurkki, se herättää koiran ja heti otetaan koira hallintaan ja taas vaikka istumaan! Mut käy kattoo tarkempia tietoja noilta sivuilta!
        Tuo purkki homma saattas herättää koiran jos mikään ei saa sitä "järkiinsä"..
        Toivottavasti näistä ois apua :)

        olen huomannut,että ennen kuin se saa kohtauksen se saattaa katsoa silmiin.Sitten se hyökkää.Tässä pitäis sitten olla tosi nopea,koska se hyökkäily alkaa heti.Hyviä neuvoja tuli taas,KIITOS niistä!
        Tuo räminäpurkki-juttu kuullostaa kokeilemisen arvoiselta asialta.


      • E.A
        Apua kaipaava kirjoitti:

        olen huomannut,että ennen kuin se saa kohtauksen se saattaa katsoa silmiin.Sitten se hyökkää.Tässä pitäis sitten olla tosi nopea,koska se hyökkäily alkaa heti.Hyviä neuvoja tuli taas,KIITOS niistä!
        Tuo räminäpurkki-juttu kuullostaa kokeilemisen arvoiselta asialta.

        On oppinut tuon käytöksen ja palkkaa itse itseään riekkumalla kuin reikäpää, eihän sillä oikein muutakaan "kivaa" tekemistä sillä hetkellä ole.

        Itse kyllä ottaisin "niskapersotteella" luulot pois, mutta helppo neuvoa jos ei ole itse paikalla.
        Me ihmiset pelätään ehkä liiankin kanssa kanssaihmisten reaktioita tiukkaan komentoon.

        Muistetaas etttei se iso koiran jässikkä ole mikään ihmislapsi sille on vaan ne rajat tehtävä selväksi mitä sen on sallittua tehdä ja mitä ei.

        No "kovat otteet" nekin on "hallittava" eikä mistään läpsimisistä isolle koiralle ole muuta "hyötyä" kuin, että se pahimmillaan vaan nostattaa sen lisää kierroksille, eli kerta rytinä on parempi kuin ainainen kitinä.

        Kuvitellaan että itse oisin koirasi kanssa tuossa tilanteessa.

        Kun se ottaa tuon katsekontaktin alkaakseen sen riekkumisen niin jo siinä vaiheessa nostaisin sen pannasta kasvojeni tasalle puhutteluun ja olisin myös tosissani.

        Pelkkä tiukasti murahdettu ei pitää riittää ja kun koira lasketaan maahan rauhallisesti neljälle jalalle sitä myös kehaistaan yhtä rauhallisesti, todennäköisesti se alkaa saman uudelleen ja eikun sama konsti käyttöön ja heti kun koira on laskettu taasen maahan sille annetaan tehtävä esim käsky istu tai sivulle "vaihtoehtoiseksi" toiminnaksi.

        Toistoja homma vaatii, eikä yhtään lipsumisia.

        Järjestäisin sille näitä opetustilanteita varten oman ryhmän jossa se koulutetaan pois tavasta ja kun se on saanut tehdä oikeita tehtäviä se viedään autoon rauhottumaan.

        Tai jos et raaski koiraa alkaa komentamaan niin teet siten, että kun se aikoo alkaa tuon käytöksen niin annat sen jollekulle toiselle ja poistu tilanteesta rauhallisesti taitaa koira unohtaa koko riekkumisen kun emäntä katoaa, palaat sen luo kun se on hieman rauhottunut.

        Itse en noita ryhmätottiksia oikein ymmärräkään on parempi nuoren koiran kannalta jos sille voi opettaa häiriöt aina yksi kerrallaan niitä lisäten.


      • gsdijg
        E.A kirjoitti:

        On oppinut tuon käytöksen ja palkkaa itse itseään riekkumalla kuin reikäpää, eihän sillä oikein muutakaan "kivaa" tekemistä sillä hetkellä ole.

        Itse kyllä ottaisin "niskapersotteella" luulot pois, mutta helppo neuvoa jos ei ole itse paikalla.
        Me ihmiset pelätään ehkä liiankin kanssa kanssaihmisten reaktioita tiukkaan komentoon.

        Muistetaas etttei se iso koiran jässikkä ole mikään ihmislapsi sille on vaan ne rajat tehtävä selväksi mitä sen on sallittua tehdä ja mitä ei.

        No "kovat otteet" nekin on "hallittava" eikä mistään läpsimisistä isolle koiralle ole muuta "hyötyä" kuin, että se pahimmillaan vaan nostattaa sen lisää kierroksille, eli kerta rytinä on parempi kuin ainainen kitinä.

        Kuvitellaan että itse oisin koirasi kanssa tuossa tilanteessa.

        Kun se ottaa tuon katsekontaktin alkaakseen sen riekkumisen niin jo siinä vaiheessa nostaisin sen pannasta kasvojeni tasalle puhutteluun ja olisin myös tosissani.

        Pelkkä tiukasti murahdettu ei pitää riittää ja kun koira lasketaan maahan rauhallisesti neljälle jalalle sitä myös kehaistaan yhtä rauhallisesti, todennäköisesti se alkaa saman uudelleen ja eikun sama konsti käyttöön ja heti kun koira on laskettu taasen maahan sille annetaan tehtävä esim käsky istu tai sivulle "vaihtoehtoiseksi" toiminnaksi.

        Toistoja homma vaatii, eikä yhtään lipsumisia.

        Järjestäisin sille näitä opetustilanteita varten oman ryhmän jossa se koulutetaan pois tavasta ja kun se on saanut tehdä oikeita tehtäviä se viedään autoon rauhottumaan.

        Tai jos et raaski koiraa alkaa komentamaan niin teet siten, että kun se aikoo alkaa tuon käytöksen niin annat sen jollekulle toiselle ja poistu tilanteesta rauhallisesti taitaa koira unohtaa koko riekkumisen kun emäntä katoaa, palaat sen luo kun se on hieman rauhottunut.

        Itse en noita ryhmätottiksia oikein ymmärräkään on parempi nuoren koiran kannalta jos sille voi opettaa häiriöt aina yksi kerrallaan niitä lisäten.

        Pakko sanoa, mutta itse omista voimakkaan koiran ja sille on ollut vaan pakko näyttää mis on kaapin paikka. Annat selkäsaunan niinkuin koirant antavat toisilleen puistossa... Itse aluksi koitin näitä "koiraystävällisiä" keinoja ja huomasin että se vain innoistui... Pahalta se tuntui mutta kyllä meni perille..


      • sepe susi
        gsdijg kirjoitti:

        Pakko sanoa, mutta itse omista voimakkaan koiran ja sille on ollut vaan pakko näyttää mis on kaapin paikka. Annat selkäsaunan niinkuin koirant antavat toisilleen puistossa... Itse aluksi koitin näitä "koiraystävällisiä" keinoja ja huomasin että se vain innoistui... Pahalta se tuntui mutta kyllä meni perille..

        itellä on pitbull rotikka sekotus 12 viikkoo ni sille ei auta ees noi kovat otteet, vaikka kuinka rumasti nappaa niskasta kiinni ja tekee selväks että ollaan nätisti ni kun päästää irti ni entistä kovemmin hermostuu. viä menee ku painaa vaan 12 kiloo mut ku alkaa oleen 30-40 kiloo painoo puolenvuoden päästä ni ollaan ihmees jollei ala rauhottuun hihnassa tulee nätisti ja vapaanaki vierellä ja muutenki on kiltisti muille koirille ja ihmisille ym mut jos menee esim hihna jalan ympärille ni hermostuu heti ja alkaa muriseen vaikka ei mitään ehtisi tehdä edes ku ottaa remmiä pois ni nappaa käteen kiinni kiellän jollei auta niinku ei juuri koskaan ni niskaan kiinni ja selälleen ja käsi kurkulle eli alistan ja pidän siinä niin kauan ku rauhottuu ainaki näennäisesti ja ku päästää irti ni taas sama homma. lopun päivää sais painia ja vääntää eikä auta oon koittanu myös et heti ku puree ni otan käden pois ja olen niinku koiraa ei oliskaa mut sekää ei auta.


      • minä vain
        sepe susi kirjoitti:

        itellä on pitbull rotikka sekotus 12 viikkoo ni sille ei auta ees noi kovat otteet, vaikka kuinka rumasti nappaa niskasta kiinni ja tekee selväks että ollaan nätisti ni kun päästää irti ni entistä kovemmin hermostuu. viä menee ku painaa vaan 12 kiloo mut ku alkaa oleen 30-40 kiloo painoo puolenvuoden päästä ni ollaan ihmees jollei ala rauhottuun hihnassa tulee nätisti ja vapaanaki vierellä ja muutenki on kiltisti muille koirille ja ihmisille ym mut jos menee esim hihna jalan ympärille ni hermostuu heti ja alkaa muriseen vaikka ei mitään ehtisi tehdä edes ku ottaa remmiä pois ni nappaa käteen kiinni kiellän jollei auta niinku ei juuri koskaan ni niskaan kiinni ja selälleen ja käsi kurkulle eli alistan ja pidän siinä niin kauan ku rauhottuu ainaki näennäisesti ja ku päästää irti ni taas sama homma. lopun päivää sais painia ja vääntää eikä auta oon koittanu myös et heti ku puree ni otan käden pois ja olen niinku koiraa ei oliskaa mut sekää ei auta.

        Nuo puhumanne kovat otteet eivät auta. Koiralle täytyy näyttää kuka on laumanjohtaja, mutta "alistaminen", kurkussa roikkuminen ja lattiaan painaminen vain saavat koiran hämilleen. Auktoriteettia pitää olla, mutta koiraan ei missään nimessä saisi tuolla tavalla kajota. Suihkepullo tai pieni luunappi auttaisivat paremmin..
        Olen nähnyt kun koiraa on koulutettu "väkivallalla" ja se ei auta yhtään! koira käy pelokkaaksi ja vielä arvaamattomammaksi..
        Älyllä ja asiantuntijoiden avulla ne koirat koulutetaan.
        Koiran kanssa pitää myös kouluttaessa pitää hauskaa ja palkita jatkuvasti kun tekee oikein.
        Ja te ihmettelette, miksei koiran asenne muutu vaikka kuinka alistaisi ja kuristaisi..


      • k
        sepe susi kirjoitti:

        itellä on pitbull rotikka sekotus 12 viikkoo ni sille ei auta ees noi kovat otteet, vaikka kuinka rumasti nappaa niskasta kiinni ja tekee selväks että ollaan nätisti ni kun päästää irti ni entistä kovemmin hermostuu. viä menee ku painaa vaan 12 kiloo mut ku alkaa oleen 30-40 kiloo painoo puolenvuoden päästä ni ollaan ihmees jollei ala rauhottuun hihnassa tulee nätisti ja vapaanaki vierellä ja muutenki on kiltisti muille koirille ja ihmisille ym mut jos menee esim hihna jalan ympärille ni hermostuu heti ja alkaa muriseen vaikka ei mitään ehtisi tehdä edes ku ottaa remmiä pois ni nappaa käteen kiinni kiellän jollei auta niinku ei juuri koskaan ni niskaan kiinni ja selälleen ja käsi kurkulle eli alistan ja pidän siinä niin kauan ku rauhottuu ainaki näennäisesti ja ku päästää irti ni taas sama homma. lopun päivää sais painia ja vääntää eikä auta oon koittanu myös et heti ku puree ni otan käden pois ja olen niinku koiraa ei oliskaa mut sekää ei auta.

        Itsellä berniuros ja teki tuota samaa juuri jos remmi meni jalan alle! Se vaan on pidettävä maassa niin kauan ette alistuu! Itse pidin kurkusta kiinni, jos pitää niskasta se pääsee kääntämään päätään ja puremaan! Viimeks meni puol tuntia ja sen jälkeen on riitänyt pelkkä ei sana, niin se loppuu välittömästi! Se vaan on näytettävä kuka käskee ja se olet sinä ei koira!


      • ASOQZX
        k kirjoitti:

        Itsellä berniuros ja teki tuota samaa juuri jos remmi meni jalan alle! Se vaan on pidettävä maassa niin kauan ette alistuu! Itse pidin kurkusta kiinni, jos pitää niskasta se pääsee kääntämään päätään ja puremaan! Viimeks meni puol tuntia ja sen jälkeen on riitänyt pelkkä ei sana, niin se loppuu välittömästi! Se vaan on näytettävä kuka käskee ja se olet sinä ei koira!

        Jos teillä on (riittävän) kova koira ainut mikä siihen tehoaa on aiheuttaa sille oikeesti ( kuoleman pelon) joka tarkoittaa sitä että te todella saatte koiran pelkäämään sitä että se kuolee.
        Tätä ei kannata käyttää kuin vain kaukaasianpaimenkoiriin, seskiaasian paimenkoiriin sekä muihin laumanvartioimis koiriin.


      • ajatustako..
        ASOQZX kirjoitti:

        Jos teillä on (riittävän) kova koira ainut mikä siihen tehoaa on aiheuttaa sille oikeesti ( kuoleman pelon) joka tarkoittaa sitä että te todella saatte koiran pelkäämään sitä että se kuolee.
        Tätä ei kannata käyttää kuin vain kaukaasianpaimenkoiriin, seskiaasian paimenkoiriin sekä muihin laumanvartioimis koiriin.

        jos koiralle tuo "painiminen" toimiikin palkkiona? Koirahan oppii yhdistämällä asioita toisiinsa, eikö niin? Eli, kun katson mammaa silmiin ja pikkuisen murahdan, se tulee kimppuuni. Ja pikkuisen vääntää ja kääntää, hieno homma! Mukava tapa purkaa energiaa.

        Mietin aina näissä tapauksissa joissa on päätetty käyttää voimaa, kuinka moni on ihan varma että pärjää koiralle? Kuinka käy jos ei pärjääkään? Jos koira hoitaa tilanteen kotiin ja sillä on mukavaa, kuinka paljon käytös taas vahvistuukaan?

        Ajattelisin että kannattaisi väsyttää se koira muualla ja vain yksinkertaisesti poistua paikalta kun riekkuminen alkaa. Sitoa vaikka puuhun. Taas se koira yhdistää asioita, ahaa, ei kannata kun mun kiva ihmiseni lähtee ja kaikki hauska loppuu jos alan purra ja murista. Itsekin pääsee paljon hepommalla kun ei tarvi joka päivä kiristellä ja kuristella.

        Tai mitä jos kävisi ammattilaisen luona, joka kertoo myös MIKSI kannattaa toimia niin kuin hän ehdottaa?


      • =)
        Apua kaipaava kirjoitti:

        Kokeiltu on komentoja,ei vaan mene koiran kaaliin kun se menee "ylikierroksille" eli saa kohtauksen.Välillä ollaan suihkuttamalla vahvistettu komentoa,kun ei oo uskonut.
        Sitä on mahdoton saada aloilleen kohtauksen aikana,eli on niin nopea liikkeissään,että kaulapannasta kiinni saaminen on työn takana.Ja joskus ei rauhoitu sittenkään.Tänään viimeksi sen kanssa lenkillä kävi niin,että sai kohtauksen ja kokeilin juuri tuota rauhoituskonstia.Ei tainnut olla tarpeeksi kauan "otteessa",koska ei tehonnut.Täytyy kokeilla tuota seuraavan kerran uudestaan.Jos tulee mieleen vielä jotain,niin kertokaa ihmeessä.

        Suihkupullon käyttö ei välttämättä ole hyvä ratkaisu,ainakin oma koirani ärsyyntyisi siitä vain.. Tosiaan napakka komento ja käsket istumaan vakava ilme,että koira tietää että on tosi kyseessä,eikä vedä tilannetta leikiksi.


      • sdfert
        Apua kaipaava kirjoitti:

        Kokeiltu on komentoja,ei vaan mene koiran kaaliin kun se menee "ylikierroksille" eli saa kohtauksen.Välillä ollaan suihkuttamalla vahvistettu komentoa,kun ei oo uskonut.
        Sitä on mahdoton saada aloilleen kohtauksen aikana,eli on niin nopea liikkeissään,että kaulapannasta kiinni saaminen on työn takana.Ja joskus ei rauhoitu sittenkään.Tänään viimeksi sen kanssa lenkillä kävi niin,että sai kohtauksen ja kokeilin juuri tuota rauhoituskonstia.Ei tainnut olla tarpeeksi kauan "otteessa",koska ei tehonnut.Täytyy kokeilla tuota seuraavan kerran uudestaan.Jos tulee mieleen vielä jotain,niin kertokaa ihmeessä.

        Koirani teki minulle samaa ja kerran heitin sen lenillä maahan (koiralla painoa yli 30kg) ja istuin sen päälle niin kauaksi aikaa kunnes rauhoittui.. ei isojen eikä pienienkään saa antaa hyppiä silmille. Pannasta kiinni ja käskee istumaan tai kaada koira maahan ja pidä niin kauan kiinni kunnes rauhoittuu..
        Kärsivällisyyttä ja jämäkkää otetta!


      • lisää
        E.A kirjoitti:

        On oppinut tuon käytöksen ja palkkaa itse itseään riekkumalla kuin reikäpää, eihän sillä oikein muutakaan "kivaa" tekemistä sillä hetkellä ole.

        Itse kyllä ottaisin "niskapersotteella" luulot pois, mutta helppo neuvoa jos ei ole itse paikalla.
        Me ihmiset pelätään ehkä liiankin kanssa kanssaihmisten reaktioita tiukkaan komentoon.

        Muistetaas etttei se iso koiran jässikkä ole mikään ihmislapsi sille on vaan ne rajat tehtävä selväksi mitä sen on sallittua tehdä ja mitä ei.

        No "kovat otteet" nekin on "hallittava" eikä mistään läpsimisistä isolle koiralle ole muuta "hyötyä" kuin, että se pahimmillaan vaan nostattaa sen lisää kierroksille, eli kerta rytinä on parempi kuin ainainen kitinä.

        Kuvitellaan että itse oisin koirasi kanssa tuossa tilanteessa.

        Kun se ottaa tuon katsekontaktin alkaakseen sen riekkumisen niin jo siinä vaiheessa nostaisin sen pannasta kasvojeni tasalle puhutteluun ja olisin myös tosissani.

        Pelkkä tiukasti murahdettu ei pitää riittää ja kun koira lasketaan maahan rauhallisesti neljälle jalalle sitä myös kehaistaan yhtä rauhallisesti, todennäköisesti se alkaa saman uudelleen ja eikun sama konsti käyttöön ja heti kun koira on laskettu taasen maahan sille annetaan tehtävä esim käsky istu tai sivulle "vaihtoehtoiseksi" toiminnaksi.

        Toistoja homma vaatii, eikä yhtään lipsumisia.

        Järjestäisin sille näitä opetustilanteita varten oman ryhmän jossa se koulutetaan pois tavasta ja kun se on saanut tehdä oikeita tehtäviä se viedään autoon rauhottumaan.

        Tai jos et raaski koiraa alkaa komentamaan niin teet siten, että kun se aikoo alkaa tuon käytöksen niin annat sen jollekulle toiselle ja poistu tilanteesta rauhallisesti taitaa koira unohtaa koko riekkumisen kun emäntä katoaa, palaat sen luo kun se on hieman rauhottunut.

        Itse en noita ryhmätottiksia oikein ymmärräkään on parempi nuoren koiran kannalta jos sille voi opettaa häiriöt aina yksi kerrallaan niitä lisäten.

        Mitä ihan tarkalleet ottaen sitten itse teet koiralle vastaavassa tilanteessa? Selätät koiran maahan vai otat niskasta kiinni? Menee mielenkiintoiseksi. Itselläni ja miehelläni rotikka. Upee - aivan mielettömän upeea - uros, mut koiralla lähtee käsistä heti kun näkee toisen koiran. Eli painoo nyt 50 kg ja talvi tulossa... otan mielummin koiran hallintaan ja pikakurssin luidenmurtumiseen...


    • Calamity Jane

      Heipä hei,
      Sinulla on kaverina nuori koira, jolla riittää intoa ja virtaa ihan omistajan hermoja kokeilemaan asti.
      Olisiko mitään apua, jos kokeilisit koirasi kanssa koiran aktivointia. Kuuklettamalla löytyy varmaankin tietoa koiran aktivoimisesta. Noin nuorelle ja innokkaalle koiralle voisi tehdä koiran "aivojumppa" hyvää. Väsyttää koiraa eri tavalla kuin lenkkeily, tokoilu ja pk-harkat, joissa toki joutuu myös miettimään.
      Onnea kokeiluun ja kerrohan onko tullut onnistumisia.

    • MK

      Joku jo ehdottelikin saman tyyppistä ratkaisua kuin omani, mutta laitanpa silti. Sen sijaan, että alkaisit kovasti rankaisemaan ja alistamaan koiraa tuossa tilanteessa, niin kokeilepa huomiotta jättämistä. Sekin, ettei omistaja huomioi koiraa lainkaan on koiralle kova rangaistus.

      Oletan, että koira on näiden riehumiskohtaustensa aikana hihnassa? Muuten se lienee menisi tapaamaan niitä muita koiria ja tekisi mitä lystäisi.. Kun sille seuraava kohtaus tulee, komenna tiukasti EI, ja sen jälkeen käännä sille selkäsi ja jätä se huomiotta, niin kauan, että se rauhoittuu taas täysin. Jollet jaksa pidellä koiraa tai se vahingoittaa sinua hyökkäillessään kiepauta hihna lähimmän tolpan/puun tms. ympäri ja sido siihen. Mene sitten hihnan ulottumattomiin selkä koiraan päin. Kun koira on rauhoittunut, kehu ja palkits se välittömästi rauhallisesta käytöksestä.

      • menneisyydessä

        vuonna 2005 mutta saattaahan täällä joku olla juuri saman vaikeuden kanssa tekemisissä.

        Tuo huomioimattomuus harvoin toimii noin rajusti käyttäytyvään koiraan. Koira saa palkkansa siitä, että hyppii ja puree yms. Ihan sama miten päin lelu seisoo.


      • M.T.I.
        menneisyydessä kirjoitti:

        vuonna 2005 mutta saattaahan täällä joku olla juuri saman vaikeuden kanssa tekemisissä.

        Tuo huomioimattomuus harvoin toimii noin rajusti käyttäytyvään koiraan. Koira saa palkkansa siitä, että hyppii ja puree yms. Ihan sama miten päin lelu seisoo.

        Minulla on naaras koira,itäsiperianlaikan ja jämtlanninpystykorvan sekoitus,kohta 4kk. Tottelee hyvin käskyt,ja pysyy pihalla,mutta sitten kun menee esim.pyöräilijä pihan viereisellä kulkukäytävällä, niin lähtee juoksemaan perään. Miten tälläisessa tilanteessa tulisi toimia..? Onko oikein,jos toruu,vai onko se jotenkin "haitaksi" että ei anna ottaa kiinni jne..? Olisi hyvä,jos antaisitte vinkkiä,tai muuta neuvoa,miten olisi hyvä toimia! : )


      • kersantti.
        M.T.I. kirjoitti:

        Minulla on naaras koira,itäsiperianlaikan ja jämtlanninpystykorvan sekoitus,kohta 4kk. Tottelee hyvin käskyt,ja pysyy pihalla,mutta sitten kun menee esim.pyöräilijä pihan viereisellä kulkukäytävällä, niin lähtee juoksemaan perään. Miten tälläisessa tilanteessa tulisi toimia..? Onko oikein,jos toruu,vai onko se jotenkin "haitaksi" että ei anna ottaa kiinni jne..? Olisi hyvä,jos antaisitte vinkkiä,tai muuta neuvoa,miten olisi hyvä toimia! : )

        Jos huudat Seis! sellaisella äänenpainolla kuin olisit armeijan alikersantti niin sen pitäisi mennä läpi. Ainakin meidän pystykorvalla meni. Loppuu käytännössä mikä tahansa aiottu toiminta siihen paikkaan.
        Juniorin kanssa toki joutuu joskus selittämään tarkemmin mitä seis tarkoittaa... Mutta kun sen saat asian ymmärtämään niin se pysyy selkäytimessä murrosikää( -1-wee) lukuunottamatta koiran koko loppuiän.

        Eli opeta seis!-käsky huolellisesti, niin säästyt paljolta harmilta myöhemmin. Seis!-käsky meillä on sellainen että koira pysähtyy vaikka kesken loikan ilmaan ja jää odottamaan uutta käskyä metrin korkeuteen. xD


      • M.T.I.
        kersantti. kirjoitti:

        Jos huudat Seis! sellaisella äänenpainolla kuin olisit armeijan alikersantti niin sen pitäisi mennä läpi. Ainakin meidän pystykorvalla meni. Loppuu käytännössä mikä tahansa aiottu toiminta siihen paikkaan.
        Juniorin kanssa toki joutuu joskus selittämään tarkemmin mitä seis tarkoittaa... Mutta kun sen saat asian ymmärtämään niin se pysyy selkäytimessä murrosikää( -1-wee) lukuunottamatta koiran koko loppuiän.

        Eli opeta seis!-käsky huolellisesti, niin säästyt paljolta harmilta myöhemmin. Seis!-käsky meillä on sellainen että koira pysähtyy vaikka kesken loikan ilmaan ja jää odottamaan uutta käskyä metrin korkeuteen. xD

        Kiitos neuvosta !! Täytyy kokeilla tuota seis-käskyä! Kuulostaa ainakin toimivalta! :)


    • eduard von boh

      kokeileppas sellasta:kun vastaan tulee toinen koira niin siirry hyvissä ajoin sivummalle ja kiinnitä jollakin koiran huomio..jos se ei piittaa toisesta koirasta niin anna sille palkinto ja kehu sitä.

      • mielipide tämäkin

        Tuosta tilanteen ennakoimisesta..
        Näkemättä on mahdoton tilanteesta sanoa yhtään mitään, mutta erittäin suurella todennäköisyydellä tuo mahdollinen silmiin katsominen ei ole se ensimmäinen merkki siitä, että koiralla ovat kierrokset nousseet. Todennäköisesti se tekee jo ennen sitä jotakin - tuijottaa muita, ääntelee, jäykistelee esimerkiksi. Sinun pitäisi ehtiä reagoimaan jo siihen aivan ensimmäiseen asiaan, mikä riehuntaa tai ei-toivottua käytöstä enteilee eikä se välttämättä ole muuta kuin koiran asennon tai elekielen muuttuminen, tuijottaminen tmv. Jos koira jo riehuu, siinä ollaan väistämättä myöhässä. Niin ikään kiellon (tai pakotteen) pitää olla paitsi oikein ajoitettu, myös voimakkuudeltaan oikea. Jos koiralla on jo nupit kaakossa, se ei reagoi pieniin pyyntöihin toimia toisin kuin se on tottunut toimimaan.

        Miten itse/perheesi toimii noissa tilanteissa ennen riehukohtausta, sen aikana ja sen jälkeen? Oletteko etsineet ns. ulkopuolista apua vaikkapa joltakin pitkän linjan koiraharrastajalta? Millainen koira on silloin, kun se ei ole tilanteessa joka aiheuttaisi kohtauksia? Nuo johtajuusharjoitukset eivät toki tee pahaakaan, mutta niistä ei välttämättä ole mitään hyötyä mikäli ne ovat koiralle vain "temppuja".

        Sepe susi:
        Kannattaa hakeutua johonkin, missä joku kokenut pääsee sinua ihan elävässä elämässä opastamaan. Tuossa(kin) tilanteessa on näkemättä aivan mahdoton neuvoa, mutta koirasi taustalla olevista roduista kumpikaan ei ole sellainen, jonka kanssa pääsääntöisesti kannattaisi lähteä painimaan - etenkään, jos ei pärjää koiralle edes sen ollessa 12 viikon ikäinen. Mikäli lähtee fyysisesti koiraa alistamaan, se peli on yksinkertaisesti voitettava eikä siinä lähdetä arvuuttelemaan onko viesti ehkä mennyt perille vai ei - sen on hyvin yksiselitteisesti mentävä perille. Siksi toisekseen: 12 viikon ikäisen pennun kanssa ei todellakaan pitäisi olla edes tarvetta millekään jatkuville selättämisille ja painimatseille.

        Pittejä itselläni ei ole ollut, mutta rottweilereitä on ollut perheessä useampia eikä niiden kanssa ole ollut tarvetta, eikä aihetta lähteä jatkuviin painimatseihin. Sen sijaan olen nähnyt niitä tapauksia, joissa tuon painimisen tielle on lähdetty ja se on ollut kyllä päättymätön suo. Hakeudu elävässä elämässä sellaisten ihmisten pariin, jotka todella osaavat tuon tyyppisten koirien kanssa toimia niin pääset todennäköisesti asiassa eteenpäin huomattavasti paremmin. Jos taas sinua on joku neuvonut noin pennun kanssa toimimaan, suosittelen hakemaan toisen mielipiteen.


      • perheen isä
        mielipide tämäkin kirjoitti:

        Tuosta tilanteen ennakoimisesta..
        Näkemättä on mahdoton tilanteesta sanoa yhtään mitään, mutta erittäin suurella todennäköisyydellä tuo mahdollinen silmiin katsominen ei ole se ensimmäinen merkki siitä, että koiralla ovat kierrokset nousseet. Todennäköisesti se tekee jo ennen sitä jotakin - tuijottaa muita, ääntelee, jäykistelee esimerkiksi. Sinun pitäisi ehtiä reagoimaan jo siihen aivan ensimmäiseen asiaan, mikä riehuntaa tai ei-toivottua käytöstä enteilee eikä se välttämättä ole muuta kuin koiran asennon tai elekielen muuttuminen, tuijottaminen tmv. Jos koira jo riehuu, siinä ollaan väistämättä myöhässä. Niin ikään kiellon (tai pakotteen) pitää olla paitsi oikein ajoitettu, myös voimakkuudeltaan oikea. Jos koiralla on jo nupit kaakossa, se ei reagoi pieniin pyyntöihin toimia toisin kuin se on tottunut toimimaan.

        Miten itse/perheesi toimii noissa tilanteissa ennen riehukohtausta, sen aikana ja sen jälkeen? Oletteko etsineet ns. ulkopuolista apua vaikkapa joltakin pitkän linjan koiraharrastajalta? Millainen koira on silloin, kun se ei ole tilanteessa joka aiheuttaisi kohtauksia? Nuo johtajuusharjoitukset eivät toki tee pahaakaan, mutta niistä ei välttämättä ole mitään hyötyä mikäli ne ovat koiralle vain "temppuja".

        Sepe susi:
        Kannattaa hakeutua johonkin, missä joku kokenut pääsee sinua ihan elävässä elämässä opastamaan. Tuossa(kin) tilanteessa on näkemättä aivan mahdoton neuvoa, mutta koirasi taustalla olevista roduista kumpikaan ei ole sellainen, jonka kanssa pääsääntöisesti kannattaisi lähteä painimaan - etenkään, jos ei pärjää koiralle edes sen ollessa 12 viikon ikäinen. Mikäli lähtee fyysisesti koiraa alistamaan, se peli on yksinkertaisesti voitettava eikä siinä lähdetä arvuuttelemaan onko viesti ehkä mennyt perille vai ei - sen on hyvin yksiselitteisesti mentävä perille. Siksi toisekseen: 12 viikon ikäisen pennun kanssa ei todellakaan pitäisi olla edes tarvetta millekään jatkuville selättämisille ja painimatseille.

        Pittejä itselläni ei ole ollut, mutta rottweilereitä on ollut perheessä useampia eikä niiden kanssa ole ollut tarvetta, eikä aihetta lähteä jatkuviin painimatseihin. Sen sijaan olen nähnyt niitä tapauksia, joissa tuon painimisen tielle on lähdetty ja se on ollut kyllä päättymätön suo. Hakeudu elävässä elämässä sellaisten ihmisten pariin, jotka todella osaavat tuon tyyppisten koirien kanssa toimia niin pääset todennäköisesti asiassa eteenpäin huomattavasti paremmin. Jos taas sinua on joku neuvonut noin pennun kanssa toimimaan, suosittelen hakemaan toisen mielipiteen.

        ja hyvä olikin. Todella asiaa. =D


    • tuutupappa

      Kielto on AINA täysin turha ja menee kuuroille korville, kun tilanne on jo päällä.
      ***Sinun pitää olla askelen edellä***
      Se ei varmasti ala ilakoimaan suoraa päätä, ihan yht'äkkiä. Tarkkaile koiraasi. Alkaako sen karvat nousemaan, alkaako se liikkumaan levottomasti, alkaako se tuijottamaan haluamaansa, tms.? Kiellä jo tässä vaiheessa tiukalla ei-sanalla ja rauhoita tilanne. Jos ei usko ensimmäistä ei-sanaa, sano uudestaan ei ja suhauta vesisuihkulla (näin olet tehnytkin). Miten se muuten reagoi tuohon vesisuihkuun muuten?
      Voit tietysti käyttää tokoilua hyväksesi, ja istuttaa koiran odottamaan.

      Mutta siinä vaiheessa, kun koira käy jo ylikierroksilla, sitä on turha pysäyttää. Kannattaa siinä vaiheessa vain pysyä poissa tieltä.
      Ei-sanasta vielä sen verran, että se tiukka EI. Ei missään nimessä huutamista. Käytä kehonkieltä. Ryhti hyväksy, jne.

      • tuutupappa

        "Toinen keino vois kans tehota... siitä mulla ei oo kokemusta mut koirat.comista ainakin löytyy... Eli semmosen räminäpurkin käyttö, aina kun tekee jotain kiellettyä, koiran eteen heitetään räminäpurkki, se herättää koiran ja heti otetaan koira hallintaan ja taas vaikka istumaan! Mut käy kattoo tarkempia tietoja noilta sivuilta! "

        ÄLKÄÄ-KÄYTTÄKÖ-MITÄÄN-PURKKIA-ENNEN-KUIN-SIIHEN-OLETTE-SAANEET-KUNNOLLISET-JA-OIKEAT-OHJEET-PEVI-KOULUTTAJALTA.
        Mikä siinä on, että ei mene ihmisten kaaliin tämä?? Sama jääkauden kanssa. Ihan turhaan haukkuvat sitten koko pevi:n, kun ei omin päin onnistu prkl.

        Eikä mitään koiran hakkaamista, silmiin tuijottelua, riveleistä kiinni ottamista. Eikös se ole pikkasen vaikeaa, kun koira juoksee pää viidentenä jalkana? Ei koiraan voi tuossa tapauksessa ikinä luottaa, kun koiran on saanut hallintaan käsien avulla. Helppoahan se on. Mutta kokeileppa saada koira hallintaan mielen avulla >:)

        Ennen kuin koirasi ottaa katsekontaktin, tekee se varmasti jotain muutakin. Uskoisin, että liikehtii levottomasti. Tuijottaa haluaamansa. Jos ei, ei sinun auta kuin olla nopea ja vastata tuijotukseen tiukalla ei-sanalla. Voit tietenkin aluksi tehdä niin, että "ei" ja suoraan vesisuihku. Mitä sitä uhkailemaan että "jos mä nyt kerran joudun sanomaan sulle vielä ei niin sit saat suihkusta!" Tehosta ei sanaa, tehosta sitä!


    • koiran omistaja

      itselläni on kanssa helposti riehaantuva koira. Ainoa, mikä on tepsinyt oman koirani kanssa on liikunta (1h juoksulenkki 5 kertaa viikossa) harrastan itse juoksemista joten minulle se on jo muutenkin tapana.

      Olen myös huomannut, että jos itse turhaudun kun koirani innostuu ja riehaantuu se vaan pahentaa tilannetta. Paras keino saada koira rauhottumaan on olla itse täysin tyyni, eikä varsinkaa huutaa tai vihastua muuten koiralle. Kaikissa tälläisissa uuden opettelussa koiralle, kestää aikansa ja on todella tärkeää että itsellä on pitkä pinna. Aina kun suutut tai hermostut, olet hävinnyt "ottelun" sillä koira tarvitsee rauhallisen johtajan.

      Toinen hyvä tapa on koiran "aivojumppa" piilota sisälle tai vaikka pihalle makkaranpalanen tai jokin muu herkkku tai lempi lelu ja anna koiran etsiä se..tämä kuluttaa hirveästi energiaa!!!! ja ainakin oma koirani nauttii suunnattomasti.

      Ja voithan ennalta ehkäistä (toimii vain jos huomaat toisen koiran enne kun koirasi huomaa) otat jonkun mielenkiintoisen lelun tai makupalan käteen ja viet huomion muualla, ja toivon mukaan, koirasi ei reagoi tulevaan koiraan voimakkaasti tai juuri ollenkaan, koska olet saanut sen huomion muualle, johkin paljon kivempaan.

      Ja vielä tulee mieleen, että onko koirallasi muita koirakavereita, jos innostuminen johtuu siitä, että toinen koira on aina todella uusi juttu.

      Nämä on asioita, jotka tulivat heti mieleen:) jaksamista ja pitkää pinnaa:)

    • nainen 30

      Ihan oikeesti, ei ole todellakaan järkevää käyttää voimakeinoja koiran koulutuksessa! Jos haluat olla luotettava johtaja, elä käytä voimakeinoja!!! Voimalla kurittamisesta tulee vaan pelokas koira ja ei ole mitään järkeä. Kun koira pääsee tilaan, missä se on jo kierroksilla, voit olla varma että läpsimisestä sun muusta kurittamisesta ei ole mitään keinoa.. pitkä pinna ja palkitseminen oikeasta käytöksesta on kaiken a ja o ..Tilanne pitää nollata ennen kun koira on tilassa, missä se riehuu ja hyppii, sen keskittyminen on jo muualla, kun sinussa! eli ennalta arvaa tilanne ja ota huomio jollakin lelulla tai ruualla tai jollain muulla kivalla toiminnolla itseesi! muista sata onnistumista peräkkäin tuottaa tuolosta!

      Ei ihmislastakaan kasvateta nyrkillä!

      • ...

        ...viisi vuotta myöhemmin?


    • Kunnon kasvattaja

      Unohda aiemmat neuvot. Kyseiset "neuvot" ovat yleisimpiä virheitä, joita aloittelevat koiran kasvattajat tekevät.

      Ainoa toimiva keino on lyödä koiraa. Itse olen ollut alalla kohta jo 42 vuotta ja olen yrittänyt kaikkia mahollisia keinoja, mutta olen tullut sellaiseen tulokseen että kun koiraa tinttasee pari kertaa avokämmenellä, niin koira rauhoittuu kun tajuaa että lyöjä on johtaja, jota totellaan.

      joten ala lyömään koiraasi.

      • dfddfdfsd

        ai rupeet hakkaamaan murrosikästä koiraa? ei kannata ottaa koiraa jos ei kestä sitä että myöskin koiralle tullee se murrosikä.. se menee ajan kanssa ohitte.


      • pipa83

        sä oot sairas jos piekset koiraasi kukaan tervejärkinen ei semmosta tee...Jos et saa koiraasi ite koiraasi kuriin ilman väkivaltaa hae apua ammattilaisilta, ja jos et sitä "kehtaa" tehdä älä ota koiraa


    • NorraSH

      Kertokaa mulle miten koiran voi opettaa pois vanhoista tavoista? Mulla on siis koiratarhalta n. 5kk sitten ostettu pk collie, 7 vee, leikattu uros, joka saa hirveän rähinäkohtauksen kuullessaan jäätelöauton tunnarin.

      Koira on aikaisemmassa perheessä ollut koko elämänsä, ja perheessä on ollu 5 alle teini-ikäistä muksua, joten kai jäätelöauto on ollu kova sana siinä porukassa? Mutta kun koira alkaa haukkua, niin se on ensin "vahtimista" ja sitten muuttuu kimeäksi ja stressaantuneeksi. Jonkun aikaa menee rauhoittaessa koiraa, mutta levoton pyöriminen jatkuu melko pitkään.

      Tilannetta on hirveän vaikea ennakoida, ja rähinä alkaa välittömästi tunnarin alkaessa. Kiellot ei tietenkään auta siinä vaiheessa. Ainoa keino on ollut niskaote ja tiukalla äänellä istumaan ja maahan. Haukkuminen ja uikuttaminen jatkuu silti hetken aikaa, vaikka koira on kyljellään lattialla. Huomiotta jättäminen ei myöskään auta, vaan ruokkii itseään jatkamaan haukkumista vaikka kuinka kauan. Ns. räminäpurkkikaan ei auta, innostaa vaan lisää.

    • canis.familiaris

      "joka saa hirveän rähinäkohtauksen kuullessaan jäätelöauton tunnarin"

      "perheessä on ollu 5 alle teini-ikäistä muksua, joten kai jäätelöauto on ollu kova sana siinä porukassa? "..varmasti näin. Olen muutaman kerran ollut kylässä paikassa missä on ollut paljon lapsia ja kun kyseinen jäätelöauto on kurvannut pihaan tunnareineen niin aika hässäkkä aina syntyi. Tästä sekosi talon koirakin. Nopeasti koira yhdistää asian, kun tulee toistoja.

      "Ainoa keino on ollut niskaote ja tiukalla äänellä istumaan ja maahan"..jos pystyt tuon maahan laiton jättämään ja saada se istumisen jälkeen kiinnittämään muuhun huomion (vaatimaan)esim.jollain mikä sitä erityisesti kiinnostaa. Makupala on yksi millä saat varmasta muutoksia aikaan. perehdy siihen hieman.jne.

      Kyllä jädeautoa voi hyvin ennakoida, kun tietää aikataulun.

    • tadetlugnt

      Onko täysin kestämätöntä mielestäsi, että colliesi haukkuu ja kiihtyy/innostuu muutamaksi minuutiksi tietyn siihen ehdollistuneen äänen kuullessaan? Siis onko parin minuutin haukkukohtaus mielestäsi sietämätöntä käytöstä? Mielestäni se on collien tyyppiselle, herkkäkuuloiselle koiralle erittäin ymmärrettävä ilmiö. Mikä tahansa oma riehumisesi, kilahtamisesi, komentelu koiraa kohtaan vain saa sen entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että jokin erikoistilanne/uhka on juuri päällä. Kyllä vanhan koiran rescueomistajalta voisin toivoa vähän ymmärtämystä ja empatiaa koirallekin. Collie on pehmeä ja ääniherkkä rotu, yleensä myös pyrkii viimeisen päälle miellyttämään omistajaansa.

      Ehdollistunut toiminta pikkuhiljaa heikkenee/loppuu kun sadan seuraavan jäätelöautosignaalin kohdalla MITÄÄN EI TAPAHDU. Omistaja on täysin viilipyttymäisen välinpitämätön siihen, huutaako jäätelöauto vai ei jne. Kun koira on pysynyt rauhallisena, sen jälkeen palkitaan. Ja huolehditaan, että koira saa mieluiten päivittäin juosta vapaana, ts. mikä hyvänsä ongelmakäytös parhaiten sammuu, kun koira on tyytyväinen elämäänsä muuten.

    • NorraSH

      Tottakai empatiaa löytyy koiralle, mutta kyse olikin huonon tavan poisopettamisesta. Eikä se räksytys ja vouhotus rajaannu siihen muutamaan minuuttiin. Kerrostalossa ei voi antaa koiran haukkua miten sattuu tai tulee sanomista. Muussa tapauksessa kokeilisin tuota huomiotta jättämistä niin kauan että tehoaa.

      Jätkiauton aikataulu kyllä tiedetään, eikä se reagoi jostain kaukaa tulevaan pieneen ääneen. Joku on vaan keksinyt hienon idean ja laittanut kyseisen tunnarin tv-mainokseet, ja kun ääni kuuluu koiran korvan juuresta niin johan syntyy sembalot.

      Makupalat voisivat tehota melko hyvin kun olisivat vain aina saatavilla juuri siinä tilanteessa. Kai pitää katella joku jätskiauto tunnari youtubesta ja aloittaa siedätyshoito. Juuri niin ettei MITÄÄN tapahdu ja palkita sitten hiljaisuudesta ja rauhallisuudesta. Onko hyvä idea?

    • canis.familiaris

      "Onko hyvä idea?"..jep tulta päin, mutta yhdistä se tilanne johonkin..

      "mikä hyvänsä ongelmakäytös parhaiten sammuu, kun koira on tyytyväinen elämäänsä muuten"...tämä on tosijuttu hyvin monessa koira asiassa.
      Varsinkin kv.koiran. Rutiinit ja huolenpito.

    • NorraSH

      Ok, kiitos kommenteista :) ja eikun kokeilemaan, jos olis suurin energia lähtenyt lenkillä ja temppuillessa pihalla hetki sitten. Ylimääräinen touhottaminen lähtee tietenkin liikunnalla, mutta tuommoinen syvään juurtunut ajatus koirassa vaatii jotain extraa.

    • Jäätelöä ?

      Yksi hyvin suosittu keino on tuossa kohtaa, että kun itse ulkoiluttaja huomaa jäätelöauton, tai kuulee edes vähäsen siitä, niin pompahtaa pystyyn ja kiljahtaa tai huudahtaa pienesti. Ota koiran lelu tai makupaloja mukaan ja lähde juoksemaan tai leikkimään koiran kanssa ja kehumaan sitä, kuin koira unohtaisi koko auton. Hankalaahan se on, mutta koira pitää yllättää kunnolla, jotta se keskittyy sun riehaantumiseen ja unohtaa kokonaan auton. Ja muulloinkin kuin auton kanssa, jotta koira tajuaisi sen olevan sinulle normaalia, ja että pyydät sitä leikkimään koska tahansa.

    • neiti neuvoton

      Hei! Minulle tuli juuri Rotwailer/ sakemanni uros 5v. muuten loistava koira ja lasten kanssa todella mukavasti tulee toimeen ja on ennenkin asunut kerrostalossa. mutta haluaisin apua teiltä fiksummilta... miten saan koirani tottelemaan ettei hauku jokaista pientä asiaakin mitä rappu käytävässä tapahtuu ja sitten kun joku soittaa ovikelloa sita se haukkuu kahta kauheemmin! auttakaa minua pulmassani =)

    • Heij!

      Meidän noin puoli vuotias koiran pentu saa tavallaan myös kohtauksia yleensä kun olen veljeni kanssa ulkona ja se tietysti tulee luoksemme.Koira ensin kun on minun hän tulee rapsutettavaksi ja sitten menee veljeni luokse ja alkaa purea,repiä vaatteista ja riehua.Minä kun olen vasta 11v. en saa sitä voimillani lopettamaan/irti veljestäni!Yritän kieltää mutta eihän se edes kuuntele.Minä en osaa auttaa,mutta itsekkin haluaisin tilanteen rauhoittumaan!Mikä siis avuksi?

    • pässin pää

      Puolivuotiaat pennut juurikin ihan normaalisti tuollalailla käyttäytyvät. Liian rajusti. Lapsille suosittelisin, että leikki koiran kanssa loppuu siihen, jos koira käy liian rajuksi. Kääntykää ja lähtekää pois, jättäkää koira. Se on sille pahin rangaistus että me ei leikitä sun kanssa enää. Komentaminen yleensä vain innostaa sitä pahemmaksi. Aikuisten pitäisi saada pentu rauhoittumaan komentamalla, lapsilla ei siihen auktoriteetti riitä.

    • tofuline

      Hei, minulla on naaras koira, joka on 1 vuotias irlannin ja englannin setterin sekä jämtlannin pystykorvan sekoitus. Normaalisti Siru on ilopillerimme. Mutta vieraan tullessa meille, se alkaa haukkua ja murista ja nostaa karvat pystyyn. Tänään se näki pentukoiran eka kertaa ja taisi näykkäistä ainakin sitä. Karvat oli pystyssä myös. Joku sanoi, että se on arka koira, kun käytös on tuollaista, kun se on omassa häkissäänkin. Siru ei ole paljon ollut vieraiden (ihmisten ja koirien) kanssa tekemisissä, mikä tietysti on huono juttu. Toisen koiramme kanssa se on ollut samassa häkissäkin ja hyvin on mennyt. Mitä voisin tehdä, jotta saisin sen hyväkäytöksiseksi?

    • canis.familiaris

      "Siru ei ole paljon ollut vieraiden" siedätä koiraa. Mene lenkille jonkun vieraan kanssa siten, että vieras tulee ja odottaa eteisessä ja lähdette ulos ja vieras taluttaa koiraa, antamatta aluksi sen kummemin huomiota.

      Aluksi sinä viet ja myöhemmin vieras. Kun koira tottuu niin vierasvie sen itsenäisesti ulos lenkille...Tapahtumasta, että ovikäy ja vieras tulee, niin siitä muodostuu positiivinen tapahtuma Vieras = hyvä juttu. Se saa tarvitsemaansa rohkaisevaa kokemusta. Tästä herää positiivinen mielenkiinto koiralla vieraaseen.

      Epävarma koira, joka vaatti onnistumisia ja hyviä rohkaisevia kokemuksia.
      Tuo että näykkii pennulle, johtuu todennäköisesti siitä , että ei ole kokemusta eikä tiedä miten käyttäytyä....epävarma...kokemusta

      • tofuline

        Kiitos viestistä. Pitääpä kokeilla. :)


    • pöö56

      hyvä keino haukkumiseen kerrostalossa on, että ota kaveri joka menee ulko-ovelle availemaan sitä ja aina avaus ääni kuuluu, anna koiralle nami..jonkun ajan päästä koira ei hauku vaan yhdistää äänet namiin, eli positiiviseen asiaan, itse sain omat koirani hiljaisiksi niin:)

      • canis.familiaris

        Minusta paras tapa on kieltää haukkuminen. Eli tässäkin tullaan vahvaan EI sanan ymmärtämiseen. Tässäkin siis riittää keskeyttäminen. Ei ole koiralle kannattava asia. (haukkuminen)


    • DoG

      Koiraa ei saa lyödä.Se ei ole oikea tapa opettaa koiraa.Niin ja jos koira haukkuu kun tulet kotiin älä mene sisään.Odota kunnes se lopettaa ja mene sitten sisälle.Siten koira ei opi että kun se haukkuu niin omistaja tulee.

    • CARO

      HEI ON IHAN MUKAVAA KUULLA ,ETTÄ ON VIRTAA JA TARMOA KOIRASSA
      SUN TEHTÄVÄ ON NÄYTTÄÄ KUKA ON JOHTAJA .
      LISÄÄ KOULUTUSTA JA JOHDA ERI TEHTÄVIIN NIIN SEN AJATUS MUUTTUU.
      HYVÄ SUORITUS JA PALKKA AJOITUS ON TÄRKEÄ .
      KOKEILE MIKÄ ON PARAS PALKKA .
      TYÖTÄ JA TYÖTÄ NIIN HYVÄ TULEE . MURKKU IKÄ TULEE NIIN SE KOETTELEE
      KUKA ON KOVIN .MUISTA EI OLE LELU VAAN ELÄIN JA VAATII VANKKAA
      OTETTA . SULLA ON VAHVA HERMOINEN KOIRA KOVAA KOULUTUSTA
      NIIN VÄSYY JA KYLLÄ RAUHOITTUU .

    • heippa!
      olen lähdössä lokakuussa espanjaan puoleksi vuodeksi.
      ja minulle on 3-vuotias länsi-ylämaan terrieri jonka otan mukaani.
      miten saisit sen koulutettua häkkiin ilman että siitä ei tulisi kauheaa pelkoa koiralle??
      kaikki mahdolliset vinkit ottaisin vastaan
      kiitos jo etukäteen.

      • je

        Meillä on kaikki koirat oppinut menemään häkkiin ihan vain laittamalla esim. tuttu peti sinne, jonne on laitettu ruoka kippo. Varsinkin jos koira on perso ruualle, kuten ainakin omasta 11 vuoden kokemuksesta terrierien kanssa luulisi myös tämän olevan, kannattaa pari ekaa kertaa ihan antaa ruoka sinne häkkiin. Näin koiran on pakko mennä häkkiin, ilman minkäänlaista pakottamista, vaan ihan sillä että muuten ei tule ruokaa. Jos koira on nirso, voit heittää lempilelunsa häkkiin, ensin leikittää koiraa sillä, jonka jälkeen heittää se häkkiin. Enkä usko että terrierille jää traumoja häkistä, ellet sitten ekalla kerralla änge häkkiin, sen verran kovapäisiä koiria on! :D


    • car3

      Hei! sun koira on hyvä poveria löytyy sun oma kehon kieli jämäkäksi .
      pitkää lenkkiä jotta energia kuluu .sitten joku esim haku tai jälki se joutuu
      mitiskelemään asioita .sitten tottis harjoituksia ja vastuuta lisää.
      perusasioitten jälkeen harjoituksia häiriön alla .
      tv:stä tulee hyviä koirakuiskaaja ohjelmia jossa oppii keskustelemaan ja
      lukemaan koiraa . myös lepo on koiralle tärkeä .kunto on treenattava hyväksi
      niin siitä tulee kuuliainen kaveri .
      hyvää harrastusta terveisin
      Pena

    • PENA 20

      KOIRA ON 11 KK TULEE AIKUIS IKÄÄN SIINÄ TULEE NÄITÄ VOIMAKKAITA
      JOSSA KOIRA KOITTAA KUKA ON KUNKKU. HALLINTAA PITÄÄ HARRASTAA
      KOKO AJAN JOS TULEE NIIN SANOTTUJA KOHTAUKSIA KOIRA KIINNI JA 20M PÄÄHÄN ESIM ISTUMAAN EI KATSOTAKAAN KOIRAAN.KUN RAUHOITTUU PALKITAAN. LUOKSE TULO 1 KÄSKY JA TULEE .PALJON LEIKKIÄ PALLOLLA.
      JOS ÄRISEE PARTA KARVOISTA KIINNI JA TIKKA EI KOMENTO .
      HARJOITUKSESSA PITÄÄ OLLA HYVÄ ILMAPIIRI JA HAUSKAA .1 KATSEKONTAKTI
      JA JOHTAJA ON SELVILLÄ OLE NOPEA JA REAKOI AJOISSA PALKKA 2 S
      KUN OTAT KOIRAN AUTOSTA KOMENTO ISTU JA PALKKA SIITÄ LÄHTEE HOMMA MALLIKKAASEEN KÄVELYYN .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe