jakohihna poikki

1,6 16v ecotec

Morjens,

Kaipaan apua/neuvoja jakohihnaa koskevaan erimielisyyteen.

Tilanne on tämä: autoni (Astra F -97, 1,6 16v ecotec) jakohihna vaihdettiin alle kaksi vuotta sitten merkkiliikkeessä (samoin kuin kiristin ja ohjaimet), ja hieman yli 30 tkm ajon jälkeen hihna katkesi. Hihnan huoltovälihän on nykyisin 4v tai 60 tkm. No, merkkiliike ei suostu korvaamaan pennin jeesusta, "koska vaihtotyöstä on niin pitkä aika, eikä seuraavia vuosihuoltoja ole tehty heillä". Onko kokemuksia vastaavasta, tai onko joku käynyt selvittämään asiaa peräti kuluttajaviranomaisten avustuksella? Jos, niin kertokaa! Tässä vaiheessa kaikki lisäinfo kiinnostaa.

Mikä sen hihnan tavallisesti muuten katkaisee? Nyt oli kiristin, ohjaimet ja vesipumppu ihan kunnossa, hihna poikki kuin leikattuna.

Jos ei olisi omalle kohdalle sattunut, niin voisi melkein naurattaa kun korjaamolasku (n. 2500 egeä) on noin 25% auton arvosta, eikä kukaan takaa uudellekaan hihnalle 4v/60 tkm kestoa...

80

28281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samalla lain

      Mulla meni kans jakohihna ja auto oli sökö sen jälkeen.Noilla tiedoilla,mitä sanoit, olet oikeassa ja liike velvollinen korvaamaan.Jos tiukille vetää niin pyydä korvaamaan edes puolet.Mutta,vie asia eteenpäin vaikka,kuluttaja-asiamiehelle,aina oikeuteen asti.Onko sulla kotivakuutus?Siinä on oikeusturva.

    • Ooppelit syvältä

      Mulla laukes vesipumppu 1.8 16v astrasta. Samalla kun vesipumppu menee, hyppää jakopään hihnan raiteiltaan ja poks venttiilit mäntiin. Opel viittas vain kintaalla korvausvastuustaan. Takuu oli mennyt just umpeen ja huolto en ollut teettänyt heillä. Ihmettelen vain mikseivät vaihtaneet koneremontin (huoltovirheen vuoksi leikkas kone kiinni) 100tkm kohdalla uutta vesipumppua kun sen tiedetään vain sen satatuhatta kestävän. Uusi koneremppa tuli eteen sitten vesipumpun takia eteen kun oli ajettu 120tkm. Ooppelilla tiedetään, että jakopään hihnoja menee poikki kuin tupakkia ja tulee heille sairaan kalliiksi, joten keplottelelevat vastuustaan aina!

      • JPS

        Pitikö sun sitten kirjoittaa oikein kaksi viestiä? Olisit pitänyt edes vähän taukoa välissä tai kirjoittanut edes vähän eri tyylillä.

        Pelle!


      • Ooppelit syvältä
        JPS kirjoitti:

        Pitikö sun sitten kirjoittaa oikein kaksi viestiä? Olisit pitänyt edes vähän taukoa välissä tai kirjoittanut edes vähän eri tyylillä.

        Pelle!

        Vitut mä mitään kahta viestiä oo laittanut! Jos joku on samaan aikaan kirjoittanut jotain niin mistä vitusta sä päättelet, että sama tyyppi ne on kirjoittanut? Ota lääkkees ja hakeudu hoitoon!


      • shakal

        Jos tarttet vielä joskus varakonetta, multa löytyy. Paloi nimiitäin hermot tuohon 1.8i 16V-Astraan kun merkkihuolto ei saanut selvitettyä syytä lambda-anturin vikakoodeihin (jotka käytännössä estivät ajamisen autolla). Ehdottivat boxin vaihtoa (omalla kustannuksellani) joten päädyin ostamaan boxin hinnalla yli 100000km vähemmän ajetun takuumoottorin boxeineen kaikkineen. 2v/70000km ja samat viat uudelleen. Siinä vaiheessa sai Astra mennä vaihtoon, ei tosin jäännösarvo riittänyt ees loppuvelkaan. Se vanha kone on mulla edelleen, boxivikaisena ja on mulle tarpeeton koska ainuttakaan Ooppelia ei tähän talouteen enää tule.


    • Make73

      Opelille www.opel.fi

      Asiakaspalvelu, Puhelin: (09) 817 10 147

      Ilmottelehan tänne miten asiassa kävi niin tietää jos sattuu omalle kohdalle.

      Outoa ettei kaikki korjaamot vaihda aina vesipumppua jakohihnan vaihdon yhteydessä!!??

      • 1,6 16v ecotec

        Soitin neuvosi mukaan Opelille, ja he tutkivat ja palaavat asiaan. Eivät tosin luvanneet kovin ruusuista tulevaisuutta.

        Vesipumppua ei aikanaan kuulema tarvinnut vaihtaa (autolla oli tuolloin ajettu vasta 81 tkm), eikä siinä nytkään ollut mitään havaittavaa vikaa.

        Mutta miten hihnavauriot voi vastaisuudessa välttää? VAihtamalla remmi ennen pitempiä reissuja, vai? Onko tämä sama ongelma kaikissa opelin moniventtiilikoneissa?


      • Pete
        1,6 16v ecotec kirjoitti:

        Soitin neuvosi mukaan Opelille, ja he tutkivat ja palaavat asiaan. Eivät tosin luvanneet kovin ruusuista tulevaisuutta.

        Vesipumppua ei aikanaan kuulema tarvinnut vaihtaa (autolla oli tuolloin ajettu vasta 81 tkm), eikä siinä nytkään ollut mitään havaittavaa vikaa.

        Mutta miten hihnavauriot voi vastaisuudessa välttää? VAihtamalla remmi ennen pitempiä reissuja, vai? Onko tämä sama ongelma kaikissa opelin moniventtiilikoneissa?

        Uusissa Opeleissa hihna on 1.6 ja 1.8 koneissa. Kaikissa muissa on ketju. Hihnat kestävät varmasti 60tkm, muualla Euroopassa vaihtoväli on 120tkm. Yksilövikoja tietysti on niinkuin muissakin ihmisen tekemissä laitteissa.


      • asiakas
        Pete kirjoitti:

        Uusissa Opeleissa hihna on 1.6 ja 1.8 koneissa. Kaikissa muissa on ketju. Hihnat kestävät varmasti 60tkm, muualla Euroopassa vaihtoväli on 120tkm. Yksilövikoja tietysti on niinkuin muissakin ihmisen tekemissä laitteissa.

        Metro-Auto Helsingin Kalliossa sanoi korjaavansa kuukaudessa 5-6 jakohihnan aiheuttamaa yläpään vauriota. Ennen nykyistä huolto-ohjetta vaurioautoja tuli heille kuukaudessa kymmeniä. Ja Metron kallion korjaamo ei ole kovin iso. Tästä voinee vetää johtopäätöksiä hihnojen kestosta. Sinänsä jakohihna on ihan toimiva tapa välittää pyörimisliike venttiileille, eihän muissa autoissa ole juurikaan ollut ongelmia.


      • Pete
        asiakas kirjoitti:

        Metro-Auto Helsingin Kalliossa sanoi korjaavansa kuukaudessa 5-6 jakohihnan aiheuttamaa yläpään vauriota. Ennen nykyistä huolto-ohjetta vaurioautoja tuli heille kuukaudessa kymmeniä. Ja Metron kallion korjaamo ei ole kovin iso. Tästä voinee vetää johtopäätöksiä hihnojen kestosta. Sinänsä jakohihna on ihan toimiva tapa välittää pyörimisliike venttiileille, eihän muissa autoissa ole juurikaan ollut ongelmia.

        Etkö ole tyytyväinen omaan merkkiisi?


      • Make73
        Pete kirjoitti:

        Uusissa Opeleissa hihna on 1.6 ja 1.8 koneissa. Kaikissa muissa on ketju. Hihnat kestävät varmasti 60tkm, muualla Euroopassa vaihtoväli on 120tkm. Yksilövikoja tietysti on niinkuin muissakin ihmisen tekemissä laitteissa.

        No luulis prkl et jos hihnanvaihto suoritetaan merkkihuollossa ja kaikki tarvittavat osat vesipumppu vaihdetaan ni eikö Opel ota vastuuta siitä et ne kestää sen 60k km?
        Siinä on kusi sukassa tavallisella duunarilla jos se paukahtaa poikki ja tulee tuo noin 2000eur:n remppa!


      • im
        1,6 16v ecotec kirjoitti:

        Soitin neuvosi mukaan Opelille, ja he tutkivat ja palaavat asiaan. Eivät tosin luvanneet kovin ruusuista tulevaisuutta.

        Vesipumppua ei aikanaan kuulema tarvinnut vaihtaa (autolla oli tuolloin ajettu vasta 81 tkm), eikä siinä nytkään ollut mitään havaittavaa vikaa.

        Mutta miten hihnavauriot voi vastaisuudessa välttää? VAihtamalla remmi ennen pitempiä reissuja, vai? Onko tämä sama ongelma kaikissa opelin moniventtiilikoneissa?

        Opelin kohdalla ei hihna ilmeisesti kestä millään kunnolla. Voit yrittää pitää paikat hihnan ympäriltä puhtaana, ettei kura ja pienet kivet aiheuta vauriovaraa. Ainoa konsti on vaihdattaa osat ajoissa, mutta tulee kyllä kalliiksi moniin muihin automerkkeihin nähden.

        Yksi konsti on myös vaihtaa automerkkiä, kuten useat kuluttajat ympäri Eurooppaa ovat tehneet. Opelin uuden johtajan mukaan edessä on kymmenen vuotta kestävä imagonpalautus-ohjelma, jonka puitteissa toivottavsti puututaan jakopääongelmaan myös käytetyissä autoissa.

        Vaikka monet tuntuvat vähättelevän vikaa ja siitä ei saisi edes puhua, on se omalle kohdalle osuessa ikävä (taloudellisesti) juttu. Pakko on todeta, ettei muissa merkeissä esiinny ko. vikaa niin usein kuin Opeleissa.


      • Omega 2.0i 8v -92
        im kirjoitti:

        Opelin kohdalla ei hihna ilmeisesti kestä millään kunnolla. Voit yrittää pitää paikat hihnan ympäriltä puhtaana, ettei kura ja pienet kivet aiheuta vauriovaraa. Ainoa konsti on vaihdattaa osat ajoissa, mutta tulee kyllä kalliiksi moniin muihin automerkkeihin nähden.

        Yksi konsti on myös vaihtaa automerkkiä, kuten useat kuluttajat ympäri Eurooppaa ovat tehneet. Opelin uuden johtajan mukaan edessä on kymmenen vuotta kestävä imagonpalautus-ohjelma, jonka puitteissa toivottavsti puututaan jakopääongelmaan myös käytetyissä autoissa.

        Vaikka monet tuntuvat vähättelevän vikaa ja siitä ei saisi edes puhua, on se omalle kohdalle osuessa ikävä (taloudellisesti) juttu. Pakko on todeta, ettei muissa merkeissä esiinny ko. vikaa niin usein kuin Opeleissa.

        Itselläni on nyt menossa 5's Opel ns.Ykkösautona. Tilaa kyllä löytyy, mutta on vikojakin näissä 'uudemmissa'!

        Jakohihna pamahti tietty 50 tkm jälkeen. joten se vaihdetaan nyt sit 50 tkm välein. Ei onneksi hajoita konetta, mutta matka katkeaa.

        Sitten on iskarin yläpään laakerit hajalla (ohjaus jäykkä ja naksuu), taka-apurungon kumit hajalla yms. Kori ruostuu myös kovin herkästi, vaikka teetin Timantti-suojauksen (2800 FIM).

        Kilometrejä on toki jo 240 tkm, mutta ei se ole mielestäni paljon.

        A-Vectraa on ikävä - sillä ajeli edullisesti vajaa 400 tkm ja se vaan kesti ja kesti. Ruoste oli pahin ongelma eikä sitäkään paljoa.

        Nyt on kakkosena Pösö ja kyllä nyt valitettavasti merkki vaihtuu, kun Omena lähtee.


      • jones
        Omega 2.0i 8v -92 kirjoitti:

        Itselläni on nyt menossa 5's Opel ns.Ykkösautona. Tilaa kyllä löytyy, mutta on vikojakin näissä 'uudemmissa'!

        Jakohihna pamahti tietty 50 tkm jälkeen. joten se vaihdetaan nyt sit 50 tkm välein. Ei onneksi hajoita konetta, mutta matka katkeaa.

        Sitten on iskarin yläpään laakerit hajalla (ohjaus jäykkä ja naksuu), taka-apurungon kumit hajalla yms. Kori ruostuu myös kovin herkästi, vaikka teetin Timantti-suojauksen (2800 FIM).

        Kilometrejä on toki jo 240 tkm, mutta ei se ole mielestäni paljon.

        A-Vectraa on ikävä - sillä ajeli edullisesti vajaa 400 tkm ja se vaan kesti ja kesti. Ruoste oli pahin ongelma eikä sitäkään paljoa.

        Nyt on kakkosena Pösö ja kyllä nyt valitettavasti merkki vaihtuu, kun Omena lähtee.

        "Sitten on iskarin yläpään laakerit hajalla (ohjaus jäykkä ja naksuu)"
        mitäs tuo oikein käytännössä tarkoittaa? mitkä laakerit?


      • Ruoste
        Omega 2.0i 8v -92 kirjoitti:

        Itselläni on nyt menossa 5's Opel ns.Ykkösautona. Tilaa kyllä löytyy, mutta on vikojakin näissä 'uudemmissa'!

        Jakohihna pamahti tietty 50 tkm jälkeen. joten se vaihdetaan nyt sit 50 tkm välein. Ei onneksi hajoita konetta, mutta matka katkeaa.

        Sitten on iskarin yläpään laakerit hajalla (ohjaus jäykkä ja naksuu), taka-apurungon kumit hajalla yms. Kori ruostuu myös kovin herkästi, vaikka teetin Timantti-suojauksen (2800 FIM).

        Kilometrejä on toki jo 240 tkm, mutta ei se ole mielestäni paljon.

        A-Vectraa on ikävä - sillä ajeli edullisesti vajaa 400 tkm ja se vaan kesti ja kesti. Ruoste oli pahin ongelma eikä sitäkään paljoa.

        Nyt on kakkosena Pösö ja kyllä nyt valitettavasti merkki vaihtuu, kun Omena lähtee.

        Juu se ruostuminen johtuu siitä japanissa jalostetusta ekopellistä, käyttävät muuten samaa kamaa tojotissa, on ympäristö ystävällistä palaa nopeasti kiertoon. Pellin kiderakenne on suunniteltu siten että mitä enemmän suojaa, maalaa ja vahaa, sitä nopeammin palaa kiertoon.


      • rust
        Omega 2.0i 8v -92 kirjoitti:

        Itselläni on nyt menossa 5's Opel ns.Ykkösautona. Tilaa kyllä löytyy, mutta on vikojakin näissä 'uudemmissa'!

        Jakohihna pamahti tietty 50 tkm jälkeen. joten se vaihdetaan nyt sit 50 tkm välein. Ei onneksi hajoita konetta, mutta matka katkeaa.

        Sitten on iskarin yläpään laakerit hajalla (ohjaus jäykkä ja naksuu), taka-apurungon kumit hajalla yms. Kori ruostuu myös kovin herkästi, vaikka teetin Timantti-suojauksen (2800 FIM).

        Kilometrejä on toki jo 240 tkm, mutta ei se ole mielestäni paljon.

        A-Vectraa on ikävä - sillä ajeli edullisesti vajaa 400 tkm ja se vaan kesti ja kesti. Ruoste oli pahin ongelma eikä sitäkään paljoa.

        Nyt on kakkosena Pösö ja kyllä nyt valitettavasti merkki vaihtuu, kun Omena lähtee.

        "Kori ruostuu myös kovin herkästi, vaikka teetin Timantti-suojauksen (2800 FIM)."
        Vitun sormisuussa auton omistajat,se saatanan ruostesuojaus ei oo ikuinen vaan pitää tarkastaa/uusia muutaman vuoden välein.


    • Bemu

      Huh , huh !! Mitä vikoja opelissa!!
      Voi ,voi opelin omistajia sääliksi käy
      ,täytyy vain ihmetellä että viitsii itseään
      kiusata ja ostaa opelin ?!!
      Ympyrä ja nuoli ,siitä alkoi huoli !!!

      • lepO

        Miksi helkkarissa Opelia ostetaan? Itse kierrän kyseisen merkin kaukaa, niin hyvin on tiedossa jatkuvat ongelmat niissä menopeleissä. Tuttunikin osti uuden Ooppelin, vaikka varoitin useaan kertaan, aika näyttää kuinka pian menee auton hinta korjauksiin... Tarjoaako Opel ostajalle jotenkin paljon sijoitettuun rahaan nähden vai miksi niitä ostetaan? Vai kuvitteleeko ostaja saavansa saksalaisen laatuauton? Miksi ei uskota varoituksia?


      • hepO

        Volvostahan se huoli alkaa.


      • Randy

        Mites Volvo nyt tähän asiaan liittyy???


      • Jusa
        lepO kirjoitti:

        Miksi helkkarissa Opelia ostetaan? Itse kierrän kyseisen merkin kaukaa, niin hyvin on tiedossa jatkuvat ongelmat niissä menopeleissä. Tuttunikin osti uuden Ooppelin, vaikka varoitin useaan kertaan, aika näyttää kuinka pian menee auton hinta korjauksiin... Tarjoaako Opel ostajalle jotenkin paljon sijoitettuun rahaan nähden vai miksi niitä ostetaan? Vai kuvitteleeko ostaja saavansa saksalaisen laatuauton? Miksi ei uskota varoituksia?

        Itse hain autosta kohtalaisia ajo-ominaisuuksia, suorituskykyä ja hyvää varustelua ja nuo seikat mielestäni Astrassa (-97) täyttyvät hyvin tai en ainakaan keksinyt muuta merkkiä samasta kokoluokasta, missä em. asiat olisivat selvästi paremmin.

        Näitä "kyllä minä tiedän" -tyyppejä kyllä riittää ja tietysti jokainen voi itse päättää, kuinka paljon näitä kertomuksia uskoo. Kyllähän Opelilla on jonkinlaisia laatuongelmia, eihän kaikki jutut ihan tyhjästäkään synny, mutta jokainen auto on silti aina yksilö. Oman auton kanssa ei ole mitään isompia ongelmia ollut ja toisaalta jos kaikki Opelit olisivat korjaamolla joka toinen viikko, niin minkäköhän takia niitä silti on myyty niin paljon?


      • Laatua

        Niin on se kumma vuodesta vuoteen ihmiset ostavat näitä Saksan ja Japanin ladoja. Syynä siihen ei tietenkään ole muuta kuin Suomen surullisen kuuluisa autovero.


      • TS

        PAUKAHTELIHAN NOITA BEMUN E36 KORIMALLIN 1.6 KONEISTAKI ENNENKUIN VAIHTOVÄLI 40TKM TULI TÄYTEEN JA SEHÄN ON SENTÄÄN LAATUAUTO?!


      • kaikenmoisia
        TS kirjoitti:

        PAUKAHTELIHAN NOITA BEMUN E36 KORIMALLIN 1.6 KONEISTAKI ENNENKUIN VAIHTOVÄLI 40TKM TULI TÄYTEEN JA SEHÄN ON SENTÄÄN LAATUAUTO?!

        Silloisesta työsuhdeautosta E36 1.6 meni hihna. Ja remppa maksoi todellakin enemmän kuin tuon 2000 euroa. Lisäksi takapyörien laakereita vaihdettiin parikin kertaa parissa vuodessa.
        Että on niissä muissakin vikoja, jos niitä lähdetään tonkimaan.


      • volvo
        Randy kirjoitti:

        Mites Volvo nyt tähän asiaan liittyy???

        Ympyrä ja nuoli, siitä alkaa huoli.

        Mietipäs hetki minkä auton merkissä on ympyrä sekä nuoli? Opelinko? Ei... vaan Volvon =)

        Opelin merkissä on salama.


      • Minä
        Laatua kirjoitti:

        Niin on se kumma vuodesta vuoteen ihmiset ostavat näitä Saksan ja Japanin ladoja. Syynä siihen ei tietenkään ole muuta kuin Suomen surullisen kuuluisa autovero.

        Miten viitsit täällä julkisesti paljastaa TYHMYYTESI vertaamalla oikeasti laadukasta autoa
        täyteen suteen??? Toyotassa ei kymmenen vuoden aikana (jonka olen merkin parissa työskennellyt)
        YHTÄÄN jakohihnaa ole katkennut ilman selkeää virhettä eli ts. vaihtamattomat ohjainpyörät tai vesipumppu leikannut kiinni-näilläkin voi tosin molemmilla ajaa huoletta 200tkm jos remmi on uusittu 100tkm- ja kuten mainittu hihnan vaihtoväli on 100tkm/5v! ON TODELLA SAKSAN LAATU PERTTIANNELISTA JOS EI HIHNAT KESTÄ 30TKM ENEMPÄÄ!) Selkeästi oli kyllä havaittavissa laadun lasku kun eu:n myötä siirryttiin osassa tuotteita käyttämään eurooppalaisia alihankkijoita. Japanin poika tekee vielä työnsä perusteellisesti ja tunnollisesti, tämän ovat autoilijat todenneet moneen otteeseen.
        Turha kenenkään omaan vessaansa kyllästyneen enää avautua tästä tekstistä! Ajakaa vaan obelixeilla
        ja nauttikaa "ominaisuuksista" (eivät todellakaan ole positiivisia...)
        joita muuten
        sisältyy kauppaan paljon...!)


      • Juke
        Minä kirjoitti:

        Miten viitsit täällä julkisesti paljastaa TYHMYYTESI vertaamalla oikeasti laadukasta autoa
        täyteen suteen??? Toyotassa ei kymmenen vuoden aikana (jonka olen merkin parissa työskennellyt)
        YHTÄÄN jakohihnaa ole katkennut ilman selkeää virhettä eli ts. vaihtamattomat ohjainpyörät tai vesipumppu leikannut kiinni-näilläkin voi tosin molemmilla ajaa huoletta 200tkm jos remmi on uusittu 100tkm- ja kuten mainittu hihnan vaihtoväli on 100tkm/5v! ON TODELLA SAKSAN LAATU PERTTIANNELISTA JOS EI HIHNAT KESTÄ 30TKM ENEMPÄÄ!) Selkeästi oli kyllä havaittavissa laadun lasku kun eu:n myötä siirryttiin osassa tuotteita käyttämään eurooppalaisia alihankkijoita. Japanin poika tekee vielä työnsä perusteellisesti ja tunnollisesti, tämän ovat autoilijat todenneet moneen otteeseen.
        Turha kenenkään omaan vessaansa kyllästyneen enää avautua tästä tekstistä! Ajakaa vaan obelixeilla
        ja nauttikaa "ominaisuuksista" (eivät todellakaan ole positiivisia...)
        joita muuten
        sisältyy kauppaan paljon...!)

        Siskon pikku tojossa hihnan hammastus sileänä n: 60tkm ajettuna, remontin jälkeen 30tkm ja samma homma ( vaihto merkkiliikkeessä hihna hihnapyörät muut romut )


    • ascona
    • abz

      Vaikka Opel on tehnyt pitkään yhteistyötä Saabin kanssa , niin eivät ole osanneet apinoida Saabilta remmin tilalle ketjukäyttöä. On ääliömäistä laittaa ei vapaasti pyörivään moottoriin remmikäyttöä.

      Pilattua mainetta on vaikea saada takaisin..."nettohinnoittelullakaan"

      • Pete

        Vain 1.6 ja 1.8 koneissa on remmit. Kaikissa muissa ketjut. Noihinkin tullee ketjukäyttö kunhan uudistuvat.


      • köh
        Pete kirjoitti:

        Vain 1.6 ja 1.8 koneissa on remmit. Kaikissa muissa ketjut. Noihinkin tullee ketjukäyttö kunhan uudistuvat.

        Entäpä corsa c 1.4, astra g 2.0 1.7dt ja omega b 2.2
        v6:set?????


      • tietoa
        köh kirjoitti:

        Entäpä corsa c 1.4, astra g 2.0 1.7dt ja omega b 2.2
        v6:set?????

        Kaksi litraisissa diesel koneissa on ketju. Osasivat jopa korjaamolla kertoa asian...


      • a-cc
        köh kirjoitti:

        Entäpä corsa c 1.4, astra g 2.0 1.7dt ja omega b 2.2
        v6:set?????

        Corsan 1,4:ssä on muistaakseni ketju, kaksilitrainen ei ole enää tuotannossa ja nykyisessä 2,2:ssa on ketju.


    • Ooppelit syvältä

      Samanlaisista vioista löytyi juttua tuulilasi klubinkin keskustelupalstalta, alla lainaus sieltä ja ammattimiehen vastaus.

      Miks se on niin helevetin vaikea ooppelilla töissä olevien ja fanattisten ooppel-fanien myöntää, että kysessä on epäonnistunut tekninen ratkaisu joka EI TOIMI ja tulee kuluttajalle helevetin kalliiksi!

      Alla oleva Tuulilasin keskustelupalstalta

      "Miten kauan jakopää tulisi kestää aiheuttamatta 10-13000 mk moottorivauriota. Syyksi ilmoitettiin, tämän 1.8 16V opelin 114000 km ajetun, vesipumppu. Ja asiakas maksaa. Huollot oli tehty. "Viimeinen voitelu tehtiin" Kolmisen viikkoa ennen leviämistä." - ossi kettunen

      Niin. missähän vaiheessa autoon oli vaihdettu se kuuluisa jakohihna? Jos hihna on vaihdettu aivan hiljattain, voisi tietenkin arvella, että korjaamo ei ole tarkastanut vesipumpun laakerin kuntoa. Vesipumppu on kuitenkin ikävä kyllä sellainen osa, että se saattaa sanoa sopimuksen irti aika yllättäenkin. Vesipumpun laakerin pettämistä on aika vaikea väittää autossa olleeksi "piileväksi viaksi" (kuluttajasuojalain termi), koska noilla kilometreillä vikoja alkaa jo esiintyä.
      Harmillisinta asiassa on se, että jos auton jakopää on ollut hiljakkoin auki, vesipumpun uusiminen olisi onnistunut luullakseni alle sadan euron kuluilla.

      Kaikkiaan tuo hammashihna jakopäässä on vihoviimeinen keksintö, ja sen käyttäminen pyörittämään myös vesipumppua on vielä vihoviimeisempi. Jos pumppu saisi voimansa kiila- tai moniurahihnalla, remontti laakerin hirttäytyessä kiinni olisi ratkaisevasti halvempi.

      • Antti

        Se on totta vesipumpun osalta,mutta monessa muussakin merkissä on sama systeemi.Kolme asiaa tulee äkkiä mieleen joilla varmaankin vähenisivät nämä ongelmat 1:ajotyyli(nostetaan kierrokset koneessa entistä rauhallisemmin 2
        :tarkistetaan hihnan kireys(milloin vain esim.huoltoasemalla huollon yhteydessä) 3:sanoisin kokemukseen viitaten normaalisti vesipumppu kestää yli 120000 km,mutta jos on raskas kaasujalka,niin ei muuta kuin aina vaan vesipumppukin uusi(Opeleita kun on paljon niin varmaan huollelisesti käyttäenkin sattuu esim.vesipumpun laakerin tiiviste pettää,ja vesi pääsee laakeriin kohta jumittaen sen,monesti kyllä ääntelee ennen jumiutumista.


    • Tmex

      Huoltopaikalla ei ole väliä.Tästä on kuluttajasuoja asiamiehellä voitettuja juttuja takanaan, liittyen takuu auton huollattamiseen ei merkkiliikkeessä. Toinen asia on se että katsotaanko huollon laiminlyöminen johtavan hihnan katkeamiseen, senkin toteen näyttäminen on vaikeaa.Liikkeen kuuluu korvata, hihnan vaihto on kilometriperusteinen ja työllä on USEIN takuu. Itse vaihdatan hihnan sellaisessa liikkeessä jolla on hihnanvaihtotyölle takuu. Hihnoihinsa sotkeentunut opel myynti esittää muuten asiasta monenlaisia tulkintoja kun kysyt uuden Opelin hihnan vaihtoa, ellei tilanne oli jo selkiintynyt.

      • Make73

        Kirjoitit että teetät vaihdon sellaisella joka antaa työlle takuun, kuinka kauan tuo takuu on voimassa? Tuskin tuota 4v./60kkm, vai onko?

        Pitänee selvittää asia oikein kunnolla eli ottaa yhteyttä ensin Opeliin ja sitten kuluttajansuojaan ja kysyä kuinka se asia oikein menee.
        Täytyyhän siihen selvä laki olla eikä aina keksiä mitä ihmellisimpiä selityksiä ja porsaanreikiä!


      • Tmex
        Make73 kirjoitti:

        Kirjoitit että teetät vaihdon sellaisella joka antaa työlle takuun, kuinka kauan tuo takuu on voimassa? Tuskin tuota 4v./60kkm, vai onko?

        Pitänee selvittää asia oikein kunnolla eli ottaa yhteyttä ensin Opeliin ja sitten kuluttajansuojaan ja kysyä kuinka se asia oikein menee.
        Täytyyhän siihen selvä laki olla eikä aina keksiä mitä ihmellisimpiä selityksiä ja porsaanreikiä!

        Ei tässä huoltolapussa vuosista puhuta "Vaihdetun jakopäänhihnan takuu: Merkki Renault Megane 1.6l km takuu 80 000 km". Ilmeisesti vaan km takuu. Takuu edellyttää että laitetaan merkkiliikkeen hihna, onkahan sille merkkiliikkeen hihnalle vuositakuukin? No mulle riittää km takuu.


    • Antti

      1 vaihtoehto on ajotyylissä,nopeasti nostetaan kierrokset(joskus näkee että kierroksia nostetaan yli ohjeiden) moottorissa,hihna "vetää"venttilikoneistoa(Dieselissä vielä syöttöpumppuakin)jokainen kova "rykäisy" venyttää hihnaa enempi kuin normaalisti,ja siksi olisi tärkeää kiristää hihna,aivan huoltoohjeiden(10000-20000km ajotyylistä kiinni)mukaisesti(nätti homma).Hihnasta näkee heti,että miten on kiihdytelty.Rauhallisella ajotyylillä ei juurikaan tarvitse kiristää.Hihna kun on löyhtynyt,niin se saattaa aivan nätilläkin ajolla sitten sutata,mäntä ja venttiilit kohtaavat tuhoisin seurauksin.Elikkä:kaikissa automerkeissä on samanmoiset systeemit,Opeleita vain sattuu olemaan enenpi käytössä(monenlaista käyttäjää).Pitäisikin olla jonkinmoiset hidastimet kierroksien nostoon,kuten joissakin vesihanoissakin(putket kestävät pitempään,hiljaisella paineen nostolla)

      • lepO

        on järjettömästi liitetty apulaitteita jakopään hinnaan (lisää kuormitusta ja rikkoutumisvaara apulaitteen hajotessa). Suurimmassa osassa muita merkkejä apulaitteet hoidetaan pelkästään omalla hihnalla. Opelin kohdalla kyse valmistuskulujen säästöstä, jonka omistajat maksavat.


      • Antti
        lepO kirjoitti:

        on järjettömästi liitetty apulaitteita jakopään hinnaan (lisää kuormitusta ja rikkoutumisvaara apulaitteen hajotessa). Suurimmassa osassa muita merkkejä apulaitteet hoidetaan pelkästään omalla hihnalla. Opelin kohdalla kyse valmistuskulujen säästöstä, jonka omistajat maksavat.

        Kyllä esim.Volvot,Volkkarit on vesipumppu samalla hihnalla,ja niitäkin on hyvin runsaasti,ja vielä Dieseleissäkin,hihna kylläkin jämerämpi,mutta ei sillä ole merkitystä,kun jumittuu tai hihna liian löysällä.Kyllä jokainen on vastuussa omasta pirssistään esim.huollon suhteen ja siihen liityvään jälkitarkastukseen,vaikkapa nyt jakohihnan kireyden tarkastus.


      • Antti
        Antti kirjoitti:

        Kyllä esim.Volvot,Volkkarit on vesipumppu samalla hihnalla,ja niitäkin on hyvin runsaasti,ja vielä Dieseleissäkin,hihna kylläkin jämerämpi,mutta ei sillä ole merkitystä,kun jumittuu tai hihna liian löysällä.Kyllä jokainen on vastuussa omasta pirssistään esim.huollon suhteen ja siihen liityvään jälkitarkastukseen,vaikkapa nyt jakohihnan kireyden tarkastus.

        Tässä suora siirto hihnan jälkikiriristyksen tärkeydestä

        hammashihna
        Kirjoittanut: Jones, 12.7.2002 klo 18.10

        Yltääkö Opel Corsa OHC-koneessa, männät
        venttiileihin, meni nimittäin
        hihna, kone sammu kun seinään.
        Hihna ei irti poikki, hampaat irronnut,
        onko hihnanvaihtotyö vaikeaa,
        saisko vinkkiä,
        kiitos etukäteen


      • TS
        lepO kirjoitti:

        on järjettömästi liitetty apulaitteita jakopään hinnaan (lisää kuormitusta ja rikkoutumisvaara apulaitteen hajotessa). Suurimmassa osassa muita merkkejä apulaitteet hoidetaan pelkästään omalla hihnalla. Opelin kohdalla kyse valmistuskulujen säästöstä, jonka omistajat maksavat.

        JÄTKÄ PUHUU PASKAA.KÄYPPÄ TSEKKAAN MUITA AUTOMERKKEJÄ,LÄHES KAIKISSA HIHNAKÄYTTÖISISSÄ JAKOPÄISSÄ ON NYKYÄÄN SAMASSA VESIPUMPPU.EIKÄ JAKOPÄÄONGELMA OLE VIERAS MUILLEKKAAN AUTOMERKEILLE ESIM.BMW,WV TDI.


      • kokemusta on
        Antti kirjoitti:

        Tässä suora siirto hihnan jälkikiriristyksen tärkeydestä

        hammashihna
        Kirjoittanut: Jones, 12.7.2002 klo 18.10

        Yltääkö Opel Corsa OHC-koneessa, männät
        venttiileihin, meni nimittäin
        hihna, kone sammu kun seinään.
        Hihna ei irti poikki, hampaat irronnut,
        onko hihnanvaihtotyö vaikeaa,
        saisko vinkkiä,
        kiitos etukäteen

        joo ei ainakaan opel asconassa vm 88 ylety männät ventiileihin,mulla katkes kans opelista jako remmin noin 90 vauhissa ja eikä koneelle tehty mitään muuta kun uus remmi ja matka jatkui


      • Make73

        Ripeä kiihdytys haluttuun nopeuteen vaikuttaa huomattavasti auton bensan kulutukseen ruiskuautoissa, luki jossain lehdessä viime vuonna, oisko ollut TM tai Tuulilasi. (Sopiva kierrosluku noin 2000 rpm taloudelliseen ajoon)

        Se ei varmaankaan tarkoita hirveätä kengitystä mut ei myöskään sitä et risteyksestä lähdettäessä "valutetaan" kierroksia ylöspäin niin et 80km/h saavutetaan kilometrin jälkeen!

        Huolto-ohjelmassa kyllä lukee jakohihnan TARKISTUS mutta jotenkin tuntuu ettei kaikki korjaamot sitä kuitenkaan tee...paha on mennä sit kuluttajaa syyttelemään. Ainakaan mun manuskassa ei sanota kuinka autolla tulisi kiihdyttää.


      • vekkuli
        lepO kirjoitti:

        on järjettömästi liitetty apulaitteita jakopään hinnaan (lisää kuormitusta ja rikkoutumisvaara apulaitteen hajotessa). Suurimmassa osassa muita merkkejä apulaitteet hoidetaan pelkästään omalla hihnalla. Opelin kohdalla kyse valmistuskulujen säästöstä, jonka omistajat maksavat.

        Anteeksi nyt vaan,mutta ei opelilla oo mitää muuta jakohihnassa kuin vesipumppu ja nokka-akselit PISTE!
        Ja esim.laturille on oma hihna,ja ohjaustehostimelle on oma hihna,että en oikeen keksi että miten voit saada ne kaikki samalla hihnalla toimivaksi...Ja varsinkaan jakopään hihnalla...


      • Tmex

        Mulla oli citroen bx.Hihnanvaihtoväli oli 80 tkm. Minä vedin raksakuormia, kiusasin konetta normaali ajossa lähes aina, että pysyin liikenteen rytmissä. Kärryyn 1.4l oli liian pieni. Ikinä ei ollut ongelmia hihnan kanssa.200 tkm kohdalla tehtiin 2500 mk:n venttiiliremppaa kun tiivisteet oli antanut periksi. Kyllä siinä Opelissa on suunnittelu virhe jos se hihna kestää vaan pintaakasulla ajoa.Liikkeillä on työlle takuu, se on laadukkaasti toimivan huoltopuljun tae.Oli se sitten merkkiliike tai ei. Jos hihna katkeaa takuu aikana ei muuta kuin huoltotyönjohtaja tiukille.


      • Opelisti
        Antti kirjoitti:

        Kyllä esim.Volvot,Volkkarit on vesipumppu samalla hihnalla,ja niitäkin on hyvin runsaasti,ja vielä Dieseleissäkin,hihna kylläkin jämerämpi,mutta ei sillä ole merkitystä,kun jumittuu tai hihna liian löysällä.Kyllä jokainen on vastuussa omasta pirssistään esim.huollon suhteen ja siihen liityvään jälkitarkastukseen,vaikkapa nyt jakohihnan kireyden tarkastus.

        näyttää että opel on tällä palstalla ei mikään auto tai ajoneuvo ,mutta voin sanoa että opel on saksalainen laatu tuote. mun opelin jakohihna vaihdettiin kun toiset opelisti kehotti vaihtamaan hihnan sillä oli ajettu 92.ooo km.


      • opelistit
        Opelisti kirjoitti:

        näyttää että opel on tällä palstalla ei mikään auto tai ajoneuvo ,mutta voin sanoa että opel on saksalainen laatu tuote. mun opelin jakohihna vaihdettiin kun toiset opelisti kehotti vaihtamaan hihnan sillä oli ajettu 92.ooo km.

        P.S Unohdimme mainita, että ajokilometrejä oli hihnan katketessa 115000 ja hihnalla oli ajettu 55000km.


      • a-cc
        Tmex kirjoitti:

        Mulla oli citroen bx.Hihnanvaihtoväli oli 80 tkm. Minä vedin raksakuormia, kiusasin konetta normaali ajossa lähes aina, että pysyin liikenteen rytmissä. Kärryyn 1.4l oli liian pieni. Ikinä ei ollut ongelmia hihnan kanssa.200 tkm kohdalla tehtiin 2500 mk:n venttiiliremppaa kun tiivisteet oli antanut periksi. Kyllä siinä Opelissa on suunnittelu virhe jos se hihna kestää vaan pintaakasulla ajoa.Liikkeillä on työlle takuu, se on laadukkaasti toimivan huoltopuljun tae.Oli se sitten merkkiliike tai ei. Jos hihna katkeaa takuu aikana ei muuta kuin huoltotyönjohtaja tiukille.

        Ajatus oli että kierrosten nopea nostaminen ja ryntäyttäminen venyttää sitä hihnaa enemmän kuin tasaisempi ajo. Alitehoinen BX tuskin kovin hätäisesti kiihtyy sen raksakuorman kanssa, eli vaikka käyttäisitkin kaiken tehon ja ajaisit korkeilla kierroksilla niin kierrosluvun muutokset tuskin ovat kovin nopeita.


    • Jakopää

      Olen vähän samanlaisten ongelmien kanssa paininut minäkin. Kiristimen hajoamisen takia koko jakopää on isossa remontissa, hintaluokka korjauksesta sama kuin sinulla. Maahantuojan kanssa neuvotellaan, mutta jos ei auta, otan kyllä yhteyttä kuluttajaviranomaisiin. Joku järkevä käyttöikä auton osille täytyy olla olemassa, vaikka takuu varaosille onkin vain vuosi. Auto on aina riskiostos, mutta kyllä maahantuojan täytyy taata tuotteille jotain varmuutta. Merkkihuollosta kyllä tunnutaan olevan aika tarkkoja. Jos yhtään lohduttaa, et ole ainoa, enkä minäkään vain yksi muu, meitä riittää. Eiköhän perusteta kerho!

    • on pakkasta ei lähe

      et silleen

    • vw polo

      Aina kun näät ooppelin tien poskessa niin siitä on mennyt remmi pokki.

    • ugn

      tätä ... tanan provoa joku jaksaa kirjotella herää pahvi!!!

    • Harmi..

      Niin, kuluttajansuojan mukainen takuu tällaiselle korjaukselle on 2 vuotta tai 30000 kilometriä. Kahta vuotta ei ole kulunut mutta ajomäärä on mennyt jo yli, joten liikkeellä ei ole mitään velvollisuutta korvata mitään.. Voisit yrittää jonkinlaista kustannusten jakamista, mutta kyllä korjaamoilla tiedetään, ettei heillä ole enää mitään vastuuta. Omasta pussista taitaa mennä koko paska.

      • Tmex

        taas yksi syy lisää olla ostamatta käytettyä opelia...


      • Japsi 4 ever
        Tmex kirjoitti:

        taas yksi syy lisää olla ostamatta käytettyä opelia...

        Jo yksi palsta näyttää osoittavan saksalaisen laadun olevan kivikautta edeltävältä ajalta.
        Jakohihnan kestävyys on näköjään verrattavissa kivikirveen terän sitomiseen pajun oksalla! ;-)))


      • sakeman
        Japsi 4 ever kirjoitti:

        Jo yksi palsta näyttää osoittavan saksalaisen laadun olevan kivikautta edeltävältä ajalta.
        Jakohihnan kestävyys on näköjään verrattavissa kivikirveen terän sitomiseen pajun oksalla! ;-)))

        Jos ajelee japsilla elämänsä, ei ole koskaan edes autolla ajanut. Kyllä korolla voi kestää jakopäästään, mutta ei siinä muuta sitten olekaan-ei jarruja eikä ainakaan ajo-ominaisuuksia. Näille nopeusrajoitus max.60 kmh vai pääseekö niillä sitäkään??


    • Kohtalotoveri

      Terve!

      Itse olen tuon savotan käynyt tiettyyn pisteeseen saakka ja lopulta oli lyötävä hanskat tiskiin ja maksoin itte koko homman eli elettiin markka-aikaa ja kustannuksia tuli kafferahaavaille 10.000 mk. Olin silloin yhteydessä auton myyneeseen ja huoltaneeseen liikkeeseen, Suomen Ooppeliin (täysin nuijaa ja vastuutonta tekstiä tuli sieltä), sekä pääkonttoriin Saksaan. Ei apua mistään. Mulla oli just samalla koneella ollut (1.6 16 v Ecotech, 74 kW, vm -96) farkku, jossa ei oikeastaan ollut moitteen sijaa ennen hihnan katkeamista. Aika usealta näitä remmejä on paukahdellut ja itse tein sen päätöksen, että siirsin Opelin kakkosautoksi (7.000 km/a) ja itselleni hankin toisen auton (en Opelia, yllätys!!).

      Kävin jossain vaiheessa kaupittelemassa autoa Opelia myyvissä liikkeissä, mutta tuomio oli todella tyly: eihän siitä autosta valitettavasti saa vaihdossakaan yhtään mitään! Koko Opelin organisaatio jälleenmyyjiä myöten tyri hienosti koko homman: huono auto, hirvittävät huoltokustannukset ja surkea jälleenmyyntiarvo. Aika vaikea on sieltä nousta ja saada entiset asiakkaat ostamaan samaa merkkiä.

      Nyt sitten teen sitä, että perheeni ajaa Opelin kakkosautona loppuun ja vaihdan remmin parin vuoden välein (alle 20.000 km). Uuden Opelin kauppias saa tehdä pitkän päivätyön ennenkuin ostan sellaisen. Onneksi on vaihtoehtoja, myös GM:lle!!!

      Nämä asiat vaan on aika kalliita ja kuluttajilla on pitkä muisti. Toivottavasti myös tässä tapauksessa, en nimittäin Opelille oikein yhtään positiivista ajatusta voi antaa.

      • tmex

        Onpa se Opelin hihna herkkä hajoamaan. Mulla on ollut kaikki ketjuttomia.Ei mitään huolia, tappiin eli vaihtoväli kilometreihin asti ajelin.


      • Helppoa
        tmex kirjoitti:

        Onpa se Opelin hihna herkkä hajoamaan. Mulla on ollut kaikki ketjuttomia.Ei mitään huolia, tappiin eli vaihtoväli kilometreihin asti ajelin.

        Tehkää mäntiin kolot venttiileitä varten. Sitten ei haittaa hihnan katkeaminen, kun venttiilit eivät osu mäntiin.
        Sitä kyllä ihmettelen suuresti, miksi ihmiset ostavat opeleita niiden ongelmista huolimatta.
        Sehän on sama kuin kaivaisi verta nenästään.


      • opelistit
        Helppoa kirjoitti:

        Tehkää mäntiin kolot venttiileitä varten. Sitten ei haittaa hihnan katkeaminen, kun venttiilit eivät osu mäntiin.
        Sitä kyllä ihmettelen suuresti, miksi ihmiset ostavat opeleita niiden ongelmista huolimatta.
        Sehän on sama kuin kaivaisi verta nenästään.

        Hei! Toivoa on! Meilläkin katkesi 97 Opelista hihna.Kilometrimäärät eivät täyttyneet ja huollotkin oli kaikki tehty niinkuin pitikin merkkiliikkeessä. Auto korjattiin, ja lasku maskettiin itse mutta laskuun kirjoitettiin: makserttu olosuhteiden pakosta.Kaikki kuitit säästettiin ja kaikki huollot pantiin paperille. Auton merkkikorjaamo kielsi ensin kaiken osuutensa ja vetosi joihinkin tuulesta temmattuihin lukuihin.(Kirjallisena pitää olla)Samoin Opelin maahantuoja kielsi osuutensa.(Kaikki kirjeenvaihto kirjeitse ja kirjeet pitää säästää kopiointia varten) No, sit soitettiin kuluttaja-asiamiehelle omassa kaupungissamme. Hän soitti em. tahoille mutta asia ei edennyt hänen soittonsa ansiosta( joskus se kuulemma auttaa). Niinpä hän kehotti lähettämään vaatimuksen/tarjouksen kuluttajavalituslautakunnalle .Kuluttaja-asiamies lähetti lomakkeet. No, siinä tehtiin erittely ja vaatimukset selviksi ja pyydettiin kuluttajavalituslautakuntaa ratkaisemaan asian. No, aikamme odoteltuamme saimme yhtäkkiä (N 2 kk)merkkikorjaamoltamme soiton , jossa he olivat valmiita osallistumaan kustannuksiin.Edellisenä päivänä he olivat kuulemma saaneet valituslautakunnalta soiton! Lautakunta voi lopettaa asian tutkimisen , jos osapuolet pääseväty sopimukseen!Saimme mielestämme oikeutta ihan mukavasti. Mutta tie pitää mennä kuluttajavalituslautakunnan kautta, sillä mieluummin ne merkkiautoliikkeet sopivat ja maksavat kuin että joutuvat lautakunnan mustalle listalle. Kannattaa siis olla sitkeä ja hakea apua. Kerromme tarvittaessa lisää, miten me toimimme.


      • Make73
        opelistit kirjoitti:

        Hei! Toivoa on! Meilläkin katkesi 97 Opelista hihna.Kilometrimäärät eivät täyttyneet ja huollotkin oli kaikki tehty niinkuin pitikin merkkiliikkeessä. Auto korjattiin, ja lasku maskettiin itse mutta laskuun kirjoitettiin: makserttu olosuhteiden pakosta.Kaikki kuitit säästettiin ja kaikki huollot pantiin paperille. Auton merkkikorjaamo kielsi ensin kaiken osuutensa ja vetosi joihinkin tuulesta temmattuihin lukuihin.(Kirjallisena pitää olla)Samoin Opelin maahantuoja kielsi osuutensa.(Kaikki kirjeenvaihto kirjeitse ja kirjeet pitää säästää kopiointia varten) No, sit soitettiin kuluttaja-asiamiehelle omassa kaupungissamme. Hän soitti em. tahoille mutta asia ei edennyt hänen soittonsa ansiosta( joskus se kuulemma auttaa). Niinpä hän kehotti lähettämään vaatimuksen/tarjouksen kuluttajavalituslautakunnalle .Kuluttaja-asiamies lähetti lomakkeet. No, siinä tehtiin erittely ja vaatimukset selviksi ja pyydettiin kuluttajavalituslautakuntaa ratkaisemaan asian. No, aikamme odoteltuamme saimme yhtäkkiä (N 2 kk)merkkikorjaamoltamme soiton , jossa he olivat valmiita osallistumaan kustannuksiin.Edellisenä päivänä he olivat kuulemma saaneet valituslautakunnalta soiton! Lautakunta voi lopettaa asian tutkimisen , jos osapuolet pääseväty sopimukseen!Saimme mielestämme oikeutta ihan mukavasti. Mutta tie pitää mennä kuluttajavalituslautakunnan kautta, sillä mieluummin ne merkkiautoliikkeet sopivat ja maksavat kuin että joutuvat lautakunnan mustalle listalle. Kannattaa siis olla sitkeä ja hakea apua. Kerromme tarvittaessa lisää, miten me toimimme.

        Toisaalta hyvä että lopulta teidän ei tarvinnut itse maksaa kaikkea (paljonko maksoitte itse, prosentuaalisesti?), mutta on todella harmillista että täytyy ensin käydä tuollainen projekti läpi. Millä perusteella kuluttajalautakunta määräsi Opel-liikkeen osallistumaan kustannuksiin?
        Olisi vaan hyväksi tiedoksi jos sattuu tälläinen käymään ja niille kaikille kenelle on jo sattunut, mm. tämän postauksen aloittajalle!


      • lepO
        opelistit kirjoitti:

        Hei! Toivoa on! Meilläkin katkesi 97 Opelista hihna.Kilometrimäärät eivät täyttyneet ja huollotkin oli kaikki tehty niinkuin pitikin merkkiliikkeessä. Auto korjattiin, ja lasku maskettiin itse mutta laskuun kirjoitettiin: makserttu olosuhteiden pakosta.Kaikki kuitit säästettiin ja kaikki huollot pantiin paperille. Auton merkkikorjaamo kielsi ensin kaiken osuutensa ja vetosi joihinkin tuulesta temmattuihin lukuihin.(Kirjallisena pitää olla)Samoin Opelin maahantuoja kielsi osuutensa.(Kaikki kirjeenvaihto kirjeitse ja kirjeet pitää säästää kopiointia varten) No, sit soitettiin kuluttaja-asiamiehelle omassa kaupungissamme. Hän soitti em. tahoille mutta asia ei edennyt hänen soittonsa ansiosta( joskus se kuulemma auttaa). Niinpä hän kehotti lähettämään vaatimuksen/tarjouksen kuluttajavalituslautakunnalle .Kuluttaja-asiamies lähetti lomakkeet. No, siinä tehtiin erittely ja vaatimukset selviksi ja pyydettiin kuluttajavalituslautakuntaa ratkaisemaan asian. No, aikamme odoteltuamme saimme yhtäkkiä (N 2 kk)merkkikorjaamoltamme soiton , jossa he olivat valmiita osallistumaan kustannuksiin.Edellisenä päivänä he olivat kuulemma saaneet valituslautakunnalta soiton! Lautakunta voi lopettaa asian tutkimisen , jos osapuolet pääseväty sopimukseen!Saimme mielestämme oikeutta ihan mukavasti. Mutta tie pitää mennä kuluttajavalituslautakunnan kautta, sillä mieluummin ne merkkiautoliikkeet sopivat ja maksavat kuin että joutuvat lautakunnan mustalle listalle. Kannattaa siis olla sitkeä ja hakea apua. Kerromme tarvittaessa lisää, miten me toimimme.

        On tietenkin hyvä, että teidän ongelmanne ratkesi. Kuitenkin, jos olisitte antaneet lautakunnan hoitaa asian loppuun olisi siitä ollut hyötyä muillekin Opel-autolijoille. Kyllä kyseinen valmistaja on saatava vastuuseen täysin ala-arvoisista tuotteistaan ja saattaa Itä-autojen(anteeksi k.o. autojen kuskit!) tasolla oleva laatu kaikkien tietoon!


      • opelistit
        Make73 kirjoitti:

        Toisaalta hyvä että lopulta teidän ei tarvinnut itse maksaa kaikkea (paljonko maksoitte itse, prosentuaalisesti?), mutta on todella harmillista että täytyy ensin käydä tuollainen projekti läpi. Millä perusteella kuluttajalautakunta määräsi Opel-liikkeen osallistumaan kustannuksiin?
        Olisi vaan hyväksi tiedoksi jos sattuu tälläinen käymään ja niille kaikille kenelle on jo sattunut, mm. tämän postauksen aloittajalle!

        Korjauskustannukset meillä oli 2500 euroa ja Opel-liike maksoi meille siitä 1600 euroa.Kuluttajavalituslautakunta oli siis puhelimitse käynyt keskustelun Opel-liikkeen kanssa.Emme tiedä perusteluja, mutta oletettavasti ovat suositelleet samoilla perusteilla kun mekin valituksen teimme.Kirjoitimme siis juurta jaksain perustellun kirjeen näin:Tehdas on ilmoittanut hihnan vaihdettavaksi 60 000km:n välein.Auto oli huollettu säännöllisesti 15000km:n välein ja kaikki dokumentit oli tallella ja lähetettiin kopioituina liitteinä.Onhan se niin ilmiselvää kenen vastuu tässä on.Alkuperäisestä vaatimuksestamme jäimme n.150 euroa.Suostuimme itse maksamaan seuraavat kustannukset: jakohihnan vaihto(joka olisi ollut 5000km:n päässä; 2 venttiilin vaihto( 14 hajosi); normaalit huoltotoimenpiteet.


      • Make73
        opelistit kirjoitti:

        Korjauskustannukset meillä oli 2500 euroa ja Opel-liike maksoi meille siitä 1600 euroa.Kuluttajavalituslautakunta oli siis puhelimitse käynyt keskustelun Opel-liikkeen kanssa.Emme tiedä perusteluja, mutta oletettavasti ovat suositelleet samoilla perusteilla kun mekin valituksen teimme.Kirjoitimme siis juurta jaksain perustellun kirjeen näin:Tehdas on ilmoittanut hihnan vaihdettavaksi 60 000km:n välein.Auto oli huollettu säännöllisesti 15000km:n välein ja kaikki dokumentit oli tallella ja lähetettiin kopioituina liitteinä.Onhan se niin ilmiselvää kenen vastuu tässä on.Alkuperäisestä vaatimuksestamme jäimme n.150 euroa.Suostuimme itse maksamaan seuraavat kustannukset: jakohihnan vaihto(joka olisi ollut 5000km:n päässä; 2 venttiilin vaihto( 14 hajosi); normaalit huoltotoimenpiteet.

        Tämä on ihan selkeä ennakkotapaus, jonka perusteella on myös muiden hyvä vaatia itselleen oikeutta. Itsellä on täysin sama tilanne eli kaikki huollot on tehty merkkihuollossa huoltokirjaan merkityin väliajoin ja nyt kilometrejä on -97 Astraani kertynyt 112000km eli jos hihna paukahtaa ennen kuin 120000 on täynnä (vaihdettu viimeksi 63000km, noin 3 vuotta sitten), niin aion myös käyttää tätä hyväkseni valitusprosessissa jos ei Opelilla herätä heti asiaan kuten pitäisi!
        Kiitoksia vielä tiedoista =)


      • opelistit
        lepO kirjoitti:

        On tietenkin hyvä, että teidän ongelmanne ratkesi. Kuitenkin, jos olisitte antaneet lautakunnan hoitaa asian loppuun olisi siitä ollut hyötyä muillekin Opel-autolijoille. Kyllä kyseinen valmistaja on saatava vastuuseen täysin ala-arvoisista tuotteistaan ja saattaa Itä-autojen(anteeksi k.o. autojen kuskit!) tasolla oleva laatu kaikkien tietoon!

        Onhan se asia niinkin.Sitä vaan itselle tuli siinä vaiheessa sellainen tunne että ainakin saatiin oikeutta.Ja rahojakin tarvittiin kesälomaa varten. Sitä on pienen ihmisen marginaalitkin aika pienet.Kannattaa siis jokaisen sitkeästi sinnitellä omien oikeuksiensa puolesta.Asia pitää laittaa vireille ennenkuin 6 kk on asiasta kulunut. Sovittaessa asiasta Opel-liike myönsi, että ongelmia on jakohihnojen kanssa ollut.P.S. Muuten meidän Opelimme on pelannut kolme vuotta täysin kiitettävästi.


    • Lepe

      Just tuon takia ostinkin oman Ooppeli Astran sillä vanhalla 1,6 l 8-venttiilisellä koneella. Jos remmi katkee, loppuu vain kulku - mitään ei hajoa..

      Eroa tehossa ei ole juuri hirveästi, 8 venttiilinen on pienempiruokainen ja sitäpaitsi näiden tapausten ansiosta halutumpi ja siten jälleenmyyntiarvoltaan parempi.

    • erkki

      Älkää jumalauta viekö niitä autojanne sinne merkkikorjaamolle valohoitoon,mille ei luvata edes takuuta. Itse olen aina vaihdattanut jakopään hihnan korjaamolla, jolla on merkkihihnan edustus(esim. Gates) ja oikeus tehdä hihnanvaihtoja ja antaa sille työlle takuu. Tällöin ei ole mitään väliä, miten muut huollout on tehty ja kuka ne öljyt on vaihtanut. Hihnan valmistaja takaa, että se kestää sen kilometrimäärän, mitä pitääkin. Kun virallinen asentaja on työn tehnyt, niin hihnan napasahtaessa remmin valmistaja maksaa korjausviulut ja sillä selvä. Ja homma toimii näin, kerran on remmi katkennut ja kaikki kulut meni hihnanvalmistajan piikkiin.

      • Veke

        Niin en varmasti vaihdata Opelilla hihnaa jos kerta tuo on totta, mitä sanoit. Sinällään kyllä kuulostaa oudolta, hihnanvalmistajan puolesta että uskaltavat ottaa noinkinsuuren vastuun.


      • Make73

        No minkäs hihnan ne Opelin huollossa sitten pistävät? Eikös sen valmistaja anna remmille takuuta? Voisitko antaa yhdenkin huoltoliikkeen yhteystiedot jolla on "merkkihihnan vaihto takuu", niin soitan ja kysäisen asiaa.
        Jos pitää paikkansa ni selvähän se sitten on!?!


      • erkki
        Make73 kirjoitti:

        No minkäs hihnan ne Opelin huollossa sitten pistävät? Eikös sen valmistaja anna remmille takuuta? Voisitko antaa yhdenkin huoltoliikkeen yhteystiedot jolla on "merkkihihnan vaihto takuu", niin soitan ja kysäisen asiaa.
        Jos pitää paikkansa ni selvähän se sitten on!?!

        Ainakin AD-ketju mainostaa hihnanvaihtoja ja siinä mainoksessa on Gates-hihnan kuva. Soita jonnekkin sen ketjun liikkeistä ja kysy mikä on tilanne.


      • Make73
        erkki kirjoitti:

        Ainakin AD-ketju mainostaa hihnanvaihtoja ja siinä mainoksessa on Gates-hihnan kuva. Soita jonnekkin sen ketjun liikkeistä ja kysy mikä on tilanne.

        Sori maalaisuuteni mut en ainakaan netistä löytänyt AD liikkeitä koskevaa infoa, suoraan sanoen en ole koskaan kuullutkaan =)
        Apuva!


      • asennusvirhe
        Make73 kirjoitti:

        Sori maalaisuuteni mut en ainakaan netistä löytänyt AD liikkeitä koskevaa infoa, suoraan sanoen en ole koskaan kuullutkaan =)
        Apuva!

        ad-autopaikkaa, elikkäs ogelissa, käskynhaltijantiellä on yksi, ja petikossa ainakin toinen. ko. firma on erkoistunut iskareihin ja vetokoukkuihin. väheksymättä heppujen ammattitaitoa, niin miettisin kyllä kahdesti, tai vaikkapa kolmestikin, ennenkuin veisin esim. v6-moottorin hihnajakopään vaihdettavaksi muualle kuin merkkiliikkeeseen, automerkistä riippumatta. ainakin opelissa on asiaa ymmärtämättömälle liian monta virhemahdollisuutta.


      • Erkki
        asennusvirhe kirjoitti:

        ad-autopaikkaa, elikkäs ogelissa, käskynhaltijantiellä on yksi, ja petikossa ainakin toinen. ko. firma on erkoistunut iskareihin ja vetokoukkuihin. väheksymättä heppujen ammattitaitoa, niin miettisin kyllä kahdesti, tai vaikkapa kolmestikin, ennenkuin veisin esim. v6-moottorin hihnajakopään vaihdettavaksi muualle kuin merkkiliikkeeseen, automerkistä riippumatta. ainakin opelissa on asiaa ymmärtämättömälle liian monta virhemahdollisuutta.

        Tarkoitin AD-ketjua, jolla on autokorjaamoita ympäri Suomen, en yhtä erityistä korjaamoa.

        Täytyy sanoa, että en itsekkään vie autoani kuin tutulle asentajalle, joka on koko pienen ikänsä huoltanut autoja ja vaihtanut jakohihnoja. Tai siis niin kauan kun niitä ylipäänsä on ollut. Ja usemmiten olen itse vierestä seuraillut, kun operaatiota on tehty. Millekkään aloittelijapojalle en jakohihnan vaihtoa antaisi tehtäväksi, harjoitelkoot jonkun muun autolla.

        Merkkihuollossahan Opel takaa, että hihna kestää vaaditun ajan tai siis sen ajan minkä ne nyt kulloinkin haluaa antaa takuuta. Ja ehtona tietenkin, että on olemassa aukoton valohoitohistoria merkkihuollossa. Näin on helppo kalastella asiakkaita merkkihuoltoon, kun pelotellaan, ettei taku korvaa, jos ei ole huollettu meillä. Ihmettelen vaan, miten ne muut huollot siihen jakohihnan kestoon vaikuttaa? Pelkkää asiakkaitten kalastelua ja vastuun pakoilua.

        "Ei merkkihuollossa" hihnan valmistaja takaa, että piuha kestää sen mitä luvataan. Edellytyksenä, että kaikki kiristäjät ja rullat on vaihdettu kanssa( myös vesipumppu) ja valtuutettu asentaja on työn tehnyt.

        Mistä muuten sitä tietää, mikä harjoittelija sen hihnan siellä merkkihuollossa vaihtaa. Ei se merkkihuolto vielä takaa, että se asentajaa osaa hommansa. Sattuu vaan olemaan merkkihuollossa hommissa.

        Siksi itse olen päätynyt aina tuttuun autohuoltoon ja huoltomieheen, jonka taidot ja tiedot tunnen. Eikä ole koskaan tarvinnut tienpäälle jäädä ja takuuasiat on ongelmatilanteissa toimineet.


      • Lilliputti

        Mistähän tälläisiä Gates merkkikorjaamoja löytyy?Onko nämä niitä AD-ketjun pajoja?
        Aika upeeta kun takuu kestää hihnanvaihto välin!
        Nämähän ovat eniten kuluttajaviranomaisia työllistäviä riitatapauksia......


    • lehti
      • opelistisolisti

        Katkeeko hihna bensa Omega 2001 2.2?


    • Juissi

      Kaitne sit katkeaa Oooppeleista, vai milloin tulee ketjukone

    • Beltman

      Mitääh, että aukoton huoltohistoriako pitäs olla tai merkkihuolto ei korvaa jos jakopää napsahtaa?? Mulle vaan sanottiin että "joo 2v takuu, kyllä sen se aika pitää vähintään kestää" joten oletin että hehän sitten korvaavat jos pamahtaa ennen tuota. Ja huoltovihossahan on "hieman" aukkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4040
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3912
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      607
      3814
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2548
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      77
      2401
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      334
      2036
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      2015
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1859
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1539
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe