imusolmukesyöpä

marjaliisa

Olen todella syöpäkammoinen ihminen ja nyt olen todella huolissani omasta voinnista. Puoli vuotta sitten löysin niskastani pari pattia, jotka lääkäri totesi imusolmukkeiksi. Kuukausi sitten röntgenlääkäri ultrasi nuo imusolmukkeet ja sanoi niiden näyttävän ihan normaaleilta. Minulla on kuitenkin ensi kuussa aika sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin.

Nyt sitten löysin nivusistani samanlaisen palleron. Joskus minulla on myös ollut kuumeilua, mutta ei kovin usein. Satunnaisesti myös hikoiluttaa öisin. Ruokahalu on ennallaan, veriarvot kunnossa ja paino ei ainakaan ole laskenut.

Olen aivan kauhuissani tuon syöpäpelon kanssa. Joskus nuorempana minulta on leikelty munasarjakasvaimia, hyvälaatuisia kylläkin. Pelko on muodostunut kokemieni juttujen jälkeen. Kuulostaako oireeni imusolmuksyövältä? Onko aina nuo tuntuvat imusolmukkeet pahoja asioita, vai voivatko imusolmukkeet tuntua terveelläkin ihmisellä?

Kiitos vastauksista!

65

141560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Imusolmukkeet ovat jänniä juttuja, ne reagoivat hyvin herkästi kaikkeen, pieniinkin pöpöihin.
      Imusolmukkeet turpoavat flunssasta, kurkkukivusta, hammassärystä, ientulehduksesta ja kaikesta mahdollisesta pienestäkin infektiosta.
      Itselläni on lapsesta saakka ollut turvonneita imusolmukkeita, ne saattavat hävitä ajan myötä. Osa taas on ollut vuosia turvonnut. Kaulallani on nytkin ainakin kolme isompaa mollukkaa. Niitä kannattaa tarkkailla, jos ne kasvavat kannattaa käydä lääkärissä näyttämässä niitä. Suurin osa niistä on kuitenkin vaarattomia. Moni pelkää samaa asiaa, usein pelko on turha. Jos sinua pelottaa niin käy lääkärissä.

    • syöpää sairastava

      Kuten edellinen vastaaja totesi, imusolmukkeet "reagoivat" erittäin helposti. Syitä voi olla erittäin monia, ja ne ovat yleensä harmittomia. Esimerkiksi flunssan aikana imusolmukkeet voivat turvota huomattavastikin. Monilla ihmisillä tulee jossain vaiheessa "patteja" kaulalle, mutta yleensä ei ole syytä huoleen.
      Jos röntgenlääkäri on ultran perusteella sanonut, että ne näyttävät normaaleilta, uskon että ei ole syytä huoleen. Useimmiten jos on vähäänkään epäilystä, otetaan ohutneulanäyte. Mutta hyvähän ne patit on tutkia tarkemmin, saapa ainakin mielenrauhan... Mutta sillä, että sairastaisit imusolmukesyöpää, on ERITTÄIN PIENEN PROSENTIN MAHDOLLISUUS. Itselläni todettiin imusolmukesyöpä kesäkuussa. Kyseessä on Hodginin tauti, jota todetaan Suomessa n. sata vuodessa. Eli todella harvinaista!
      Mutta ymmärrän kyllä, että patit huolestuttavat! Ja hyvä jos sinulla on aika tarkempiin tutkimuksiin, saatpa ainakin varmuuden asiaan :)... jaksamisia :)

      • eija h

        miksei lääkäri ottanut neula näytettä?
        pyydä se.


      • sara-

        Oletko selvinnyt hyvin sairaudesta. Itselläni on aika lailla selvät oireet, ja pelkään todella paljon. En ole kovinkaan vanha edes, Pelko on suuri. Onko sinulla jotain oireita esimerkiksi hiusten lähtöä, toivottavasti voisit auttaa minua edes vähänkään. kiitos jo etukäteen.


      • Tämmönen hölmö

        Hei, "syöpää sairastava".

        Voisitko kertoa hyvin yksityiskohtaisesti tuosta Hodginin taudin oireista, sillä olen omia outoja oireitani yrittänyt kartoittaa jo pitkän aikaa, ja aina tämä kyseinen tauti säännöllisesti palaa luulosairauslistalleni kärkeen. :(

        Olen niin lääkärikammoinen, että taidan ehtiä kuolla johonkin tautiin ennen kun saan rohkeutta mennä asiasta labrakokeisiin. :(


    • ex nhl

      Minusta ykköspointti ja ainut huolestuttava asia tuossa sinun kirjoituksessasi on tuo syöpäkammosi. Todennäköisesti oireesi ovat harmittomia etkä sairasta syöpää. Vaikka sinut nyt todettaisiinkin terveeksi, niin pian luultavasti kehität itsellesi jonkin vastaavan perusteettoman kammon jotain kuviteltua uhkaa kohtaan.

      Ymmärrän toki sen, että kun pelottaa niin pelottaa, eikä pelosta niin vain pääse eroon, vaikka pelon aiheettomuutta kuinka yrittäisi itselleen järkisyillä perustella. Jos todella olet kauhuissasi, niin kuin kerrot, on se varmasti jo normaalia elämääsi hallitseva ja suuresti häiritsevä tekijä. Minusta sinun pitäisi keskittyä pelkosi voittamiseen ja hoitaa itsesi siltä osin kuntoon. Hoidetaanhan lentopelkoisiakin, tai hämähäkkikammoisia, tai korkeita paikkoja pelkääviä jne. Ei sinun pelkosi ole sen kummempi kuin nuo edellä mainitutkaan. Voit olla tupakoimatta, syödä terveellisesti ja elää kaikin tavoin tervettä elämää ja näin vaikuttaa mahdollisuuteesi sairastua syöpään. Siltikin saatat sairastua. Saatat myös jäädä tänä iltana auton alle tai kaatua ensi talvena liukkaalla jälkakäytävällä ja iskeä pääsi katuun. Hyväksy elämään liittyvät riskit äläkä murehdi asioita, joille et mitään voi. Hae tarvittaessa ammattiapua perusteettomien pelkojesi voittamiseksi.

      Jos nyt sitten kuitenkin sairastut, niin on hyvä tietää, että valtaosa imusolmukesyövistä on nykymenetelmillä täysin parannettavissa tai pysäytettävissä niin, että normaali elämä on mahdollista vaikka vuosikymmenten ajan. Hoidot saattavat olla välillä rankkoja, mutta täysin siedettäviä ja parhaimmillaan melko lyhytaikaisia. Puoli vuotta luvallista vuodelepoa ja joutenoloa on oikeastaan ihan kivaa jos sen sellaisena ottaa:)

      Kuumeilu ja yöhikoilu kuuluvat kyllä imusolmukesyövän mahdollisiin ensioireisiin, mutta oman kokemukseni mukaan kuumeilu saattaa kestää yhtäjakoisesti viikkoja ja yöhikoilu on pitkään TODELLA runsasta.

      Toivottavasti olet ja pysyt terveenä. Älä stressaa turhia, sillä sekin on kuulemma terveydelle vaarallista ja saattaa jopa edesauttaa syövän syntymistä :)

      • hoitona?

        Mitä muita oireita imusolmukesyöpään kuuluu kuin mainitsemasi kuumeilu ja yöhikoilu? Mieheni huomasi vasemmassa nivusessaan kananmunan kokoisen patin noin viikko sitten ja ensi tutkimusten mukaan (lääkärillä siis) hänellä niitä patteja on oikean puoleisessa nivusessa myöskin pienempiä kylläkin. Mieheni on ollut viimeaikoina erittäin väsynyt ja lähes vain nukkunut päivät pitkät töidensä jälkeen ja ruokahaluttomuuttakin ollut jo pidempää.

        Kuinka helposti tämäntyyppisen syövän voidaan hoitaa pois kokonaan vai onko elinikäinen pelko syöpään kuolemisesta. Onko syövän hoito ihan leikkauksella vaiko jollain sädehoidolla vaiko molempia?

        Itse olen erittäin pelkäävä tyyppi ja pelkään aina pahinta ratkaisua ja huolestun usein turhastakin, mutta nyt tuntuu että huolelleni tälläkertaa on aihettakin.


      • Syövän voittanut
        hoitona? kirjoitti:

        Mitä muita oireita imusolmukesyöpään kuuluu kuin mainitsemasi kuumeilu ja yöhikoilu? Mieheni huomasi vasemmassa nivusessaan kananmunan kokoisen patin noin viikko sitten ja ensi tutkimusten mukaan (lääkärillä siis) hänellä niitä patteja on oikean puoleisessa nivusessa myöskin pienempiä kylläkin. Mieheni on ollut viimeaikoina erittäin väsynyt ja lähes vain nukkunut päivät pitkät töidensä jälkeen ja ruokahaluttomuuttakin ollut jo pidempää.

        Kuinka helposti tämäntyyppisen syövän voidaan hoitaa pois kokonaan vai onko elinikäinen pelko syöpään kuolemisesta. Onko syövän hoito ihan leikkauksella vaiko jollain sädehoidolla vaiko molempia?

        Itse olen erittäin pelkäävä tyyppi ja pelkään aina pahinta ratkaisua ja huolestun usein turhastakin, mutta nyt tuntuu että huolelleni tälläkertaa on aihettakin.

        Mulla imusolmukesyövässä oireena oli mm.laihtuminen, kovat rintakivut (johtuen isosta kasvaimesta), todella kova kutina iholla (tämä oireista pahin), väsymys.. Mulla syöpä hoidettiin neljällä eri solumyrkyllä joita sain kahden viikon välein yhteensä 12 kertaa ja lopuksi oli vajaa 4 viikkoa sädehoitoa, eli noin 7 kuukautta siihen kaikkineen meni. Paranemisennuste on yleensä todella hyvä, ja usein potilas paranee kokonaan. Vähän jännittää, muutaman viikon päästä olis tt-kuvaus jossa selviää onko mulla syöpä pysynyt pois..
        Mutta kaikkea hyvää teille, toivotaan parasta!


      • hoitona?
        Syövän voittanut kirjoitti:

        Mulla imusolmukesyövässä oireena oli mm.laihtuminen, kovat rintakivut (johtuen isosta kasvaimesta), todella kova kutina iholla (tämä oireista pahin), väsymys.. Mulla syöpä hoidettiin neljällä eri solumyrkyllä joita sain kahden viikon välein yhteensä 12 kertaa ja lopuksi oli vajaa 4 viikkoa sädehoitoa, eli noin 7 kuukautta siihen kaikkineen meni. Paranemisennuste on yleensä todella hyvä, ja usein potilas paranee kokonaan. Vähän jännittää, muutaman viikon päästä olis tt-kuvaus jossa selviää onko mulla syöpä pysynyt pois..
        Mutta kaikkea hyvää teille, toivotaan parasta!

        Nyt tiedän ainakin mitä odottaa jos nyt todetaan syöväksi. Olen niin hermoillut asian kanssa tässä viime päivät, kun ei ole tiennyt mitä odottaa tulevasta.
        Paljon kiitoksia sinulle ja onnea!


      • syöpää sairastava
        hoitona? kirjoitti:

        Nyt tiedän ainakin mitä odottaa jos nyt todetaan syöväksi. Olen niin hermoillut asian kanssa tässä viime päivät, kun ei ole tiennyt mitä odottaa tulevasta.
        Paljon kiitoksia sinulle ja onnea!

        Mulla todettiin imusolmukesyöpä kesäkuussa. Itselläni ei ollut oikeastaan minkäänlaisia oireita, vain patti kaulalla (myöhemmin tosin tajusin että talvella/keväällä vaivannut järjetön väsymys johtui varmasti sairaudesta).
        Olen käynyt sytostaattihoidoissa yhteensä kahdeksan kertaa ja vähän aikaa sitten kävi ilmi, että ne riittävät :) ! Enää on jäljellä sädetykset, jotka alkavat maanantaina ja kestävät kolme ja puoli viikkoa. Sitten koko hässäkkä on ohi.
        Mulla kaikki on sujunut tilanteeseen nähden erittäin hyvin. Tietenkin hoidot ja sairaus väsyttävät, mutta siihen auttaa nukkuminen ;)! Sytostaatit aiheuttivat välillä vähän pahaa oloa, mutta siihenkin saa hyvät lääkkeet, jotka auttavat.
        Imusolmukesyövässä on todella suuri parantumisprosentti. Mulle lääkäri sanoikin kesällä, kun tauti todettiin, että kyseinen syöpä on "pahanlaatuisista paras" eli siihen hoidot tehoavat todella hyvin.
        Kuten olen monta kertaa todennut, sillä että sairastuu imusolmukesyöpään on erittäin pienen prosentin mahdollisuus! Mutta jos on huono onni, ja se sattuu omalle kohdalle (niinkuin itselleni kävi), niin kyllä siitä selviää... :) Jaksamisia kaikille... :)


      • Kysyyhän
        syöpää sairastava kirjoitti:

        Mulla todettiin imusolmukesyöpä kesäkuussa. Itselläni ei ollut oikeastaan minkäänlaisia oireita, vain patti kaulalla (myöhemmin tosin tajusin että talvella/keväällä vaivannut järjetön väsymys johtui varmasti sairaudesta).
        Olen käynyt sytostaattihoidoissa yhteensä kahdeksan kertaa ja vähän aikaa sitten kävi ilmi, että ne riittävät :) ! Enää on jäljellä sädetykset, jotka alkavat maanantaina ja kestävät kolme ja puoli viikkoa. Sitten koko hässäkkä on ohi.
        Mulla kaikki on sujunut tilanteeseen nähden erittäin hyvin. Tietenkin hoidot ja sairaus väsyttävät, mutta siihen auttaa nukkuminen ;)! Sytostaatit aiheuttivat välillä vähän pahaa oloa, mutta siihenkin saa hyvät lääkkeet, jotka auttavat.
        Imusolmukesyövässä on todella suuri parantumisprosentti. Mulle lääkäri sanoikin kesällä, kun tauti todettiin, että kyseinen syöpä on "pahanlaatuisista paras" eli siihen hoidot tehoavat todella hyvin.
        Kuten olen monta kertaa todennut, sillä että sairastuu imusolmukesyöpään on erittäin pienen prosentin mahdollisuus! Mutta jos on huono onni, ja se sattuu omalle kohdalle (niinkuin itselleni kävi), niin kyllä siitä selviää... :) Jaksamisia kaikille... :)

        Miten sä huomasit sen patin ja missä se oli ja liikkuko se?


      • syöpää sairastava
        Kysyyhän kirjoitti:

        Miten sä huomasit sen patin ja missä se oli ja liikkuko se?

        Huomasin sen patin "sattumalta"... hieroin niskojani ja hartioitani (uskoakseni sen takia koska luin monta tuntia päivässä pääsykokeisiin). Huomasin patin kaulalla siinä. Itse en juuri kiinnittänyt siihen huomiota enkä alkanut miettiä koko pattia, mutta äitini huolestui siitä enemmän. Menin lääkäriin jumissa olevien hartioiden takia ja mainitsin "sivulauseessa" kaulan oikealla puolella olevasta patista. Siitä se sitten lähti...
        En nyt muista liikkuiko patti... Ei se nyt mitenkään täysin "kiinni" ollut, kyllä se tavallaan muljahteli kun sitä räpläsi...


      • saara
        Syövän voittanut kirjoitti:

        Mulla imusolmukesyövässä oireena oli mm.laihtuminen, kovat rintakivut (johtuen isosta kasvaimesta), todella kova kutina iholla (tämä oireista pahin), väsymys.. Mulla syöpä hoidettiin neljällä eri solumyrkyllä joita sain kahden viikon välein yhteensä 12 kertaa ja lopuksi oli vajaa 4 viikkoa sädehoitoa, eli noin 7 kuukautta siihen kaikkineen meni. Paranemisennuste on yleensä todella hyvä, ja usein potilas paranee kokonaan. Vähän jännittää, muutaman viikon päästä olis tt-kuvaus jossa selviää onko mulla syöpä pysynyt pois..
        Mutta kaikkea hyvää teille, toivotaan parasta!

        Millaista kutina on imusolmukesyövässä? Kaikkialla vai paikoitellen? Voiko kutina olla yksinään oire, vai pitääkö löytyä jotain muutakin, kuten patteja tai hikoilua tai kuumeilua?

        Mulla kainalot kutisevat aivan tolkuttomasti. Muita oireita ei ole. Ei siis mitään patteja tms. Ajattelin ensin, että johtuu dödöstä; niinpä vaihdoin merkkiä ja lopulta kokeilin olla ilman dödöä, mutta aina vaan kutisee. Eikä ole mitään ihottumaakaan.

        Että pitääkö tässä nyt mennä lääkärille? Se tuntuu vähän oudolta, kun iholla ei näy mitään ärsytysmerkkejä eikä ole muitakaan oireita.


      • eija h
        saara kirjoitti:

        Millaista kutina on imusolmukesyövässä? Kaikkialla vai paikoitellen? Voiko kutina olla yksinään oire, vai pitääkö löytyä jotain muutakin, kuten patteja tai hikoilua tai kuumeilua?

        Mulla kainalot kutisevat aivan tolkuttomasti. Muita oireita ei ole. Ei siis mitään patteja tms. Ajattelin ensin, että johtuu dödöstä; niinpä vaihdoin merkkiä ja lopulta kokeilin olla ilman dödöä, mutta aina vaan kutisee. Eikä ole mitään ihottumaakaan.

        Että pitääkö tässä nyt mennä lääkärille? Se tuntuu vähän oudolta, kun iholla ei näy mitään ärsytysmerkkejä eikä ole muitakaan oireita.

        mulla kutina oli paha raavin jalat verille, kuume kesti montaviikkoa, sietämätön kipu pakaroissa ja rintalastan alueella. ja väsy ja se kamala hikoilu.
        nyt stytostaatteja saatu 6kertaa sama jäljellä, pahoinvointilääkkeet eivät auta, raatona makaan 3pvää.
        aimmilla kerroilla ei ole ollut mitään fyysisiä kipuja, ei kuumeilua vain patit.
        muutenkin tämä kerta erilainen ja eri imusolmuke syöpä.
        sairastin 16vuotta non hodgin lymphoomaa matala maligniteettia, tämän hetkinen on sitten hodginintauti ja tullut kai jälkis seuraamuksena useista hoitojaksoista.
        eli nyt alkuperäinen syöpä on rauhallinen ja sairastellaan hodginin tautia.
        eka kertaa alkoi myös hiusten lähtö ja kiloja karisee.
        kilojen tippuminen on ainoa positiivinen asia :)

        mutta kyllä tästäkin selvitään.


      • kiitollinen

        Hei!

        Piti vain kirjottaa, että kiitos tekstistäsi!

        En ole kyseinen stressaaja kelle kirjoituksesi alunperin kuuluu, mutta minulla on ollut samanlainen kammo... luulisin, että pääsin siitä ansiostasi pois, jotenkin teksti oli vain niin taidolla kirjoitettu..

        Kiitos!


    • ja kysyy

      Jos sulla on pattin niin voiko se olla imusolmuke syöpä vai voiko se olla jokin muu syöpä?? Eli voiko patti olla esim vaan syöpä kasvan??

      • eija h

        syövälle löytyy aina nimi, ei siis pelkkä syöpä


      • henssku1
        eija h kirjoitti:

        syövälle löytyy aina nimi, ei siis pelkkä syöpä

        eli jos kaulalta löytyy patteja, ja eivät ole siis välttämäti imusolmukesyöpää, niin mitä ne sitten voi olla?Joku tulehdus?


    • sara-

      Itselläni on aivan sama ongelma. Olen miettinyt ja itkenyt monet kerrat etä mitä jos. Itse löysin puolivuotta sitte kaksi pattia niskastani, myöhemmin niitä alkoi tulla kaulaankin (Tosin ei niin isoja ) Itselläni on kauhea kammo kaikkia sairauksia kohtaan. Olen hirveän väsynyt ja kokoajan tekee mieli vain nukkua. Myös yskä on tullut mukaan. Olen melkein todella varma asiasta, isäni sanoo vain että se ei ole mitään vakavaa ja että no varataan sitten varmuuden vuoksi aika, mutta se vaan aina jää. Joo soitan huomenna on kuultu monet kerrat. Olen itse todella huolissani, en ole kovinkaan vanha edes, käyn vielä yläastetta, elämä edessä, vai onko ?
      En ole saanut kokea moniakaan elämän ihmeitä ja tulenko koskaan kokemaankaan. Monet kerrat olen itkenyt ja miettinyt että mitä jos. Pelkään itsekin lääkäriin menoa koska elämäni kaatuu jos saan kuulla että minulla todella on syöpä.
      En enään tiedä mitä tehdä, olen aivan maassa tämän asian suhteen. Äidilleni en voi puhua koska hän kuoli kun olin 8. Kaikki kaatuu.

      • eräs äiti

        Hei Sara

        Olen 9-luokkalaisen tytön äiti ja hänellä on myös patteja niskassa, jotka löydettiin noin kolme vuotta sitten ja lääkäri totesi, että ne ovat ihan tavallisia imusolmukkeita. Nyt niitä tuskin enää huomaa tai tuntee. Sanoit että sinulla on myös yskää. Voi olla, että imusolmukkeesi ovet myös siksi turvoksissa. Voisit nyt aluksi käydä koulun terveydenhoitajalla näyttämässä niitä (vaikka huomenna:) ja puhua samalla yskästä. Terveydenhoitaja lähettää sinut varmasti lääkärille, jos hänestä tilanne sen vaatii. Olisin kovin iloinen, jos menisit. Ihan vain siksi, että minusta on kurja ajatella, että sinua itkettää ja vaivaa tämä asia niin paljon. Sinulla ON koko elämä edessä ja sinun täytyy nyt saada mielenrauha ja jotta voit nauttia siitä! Iso halaus sinulle - ja, lupaathan käydä terveydenhoitajalla.


      • Sara
        eräs äiti kirjoitti:

        Hei Sara

        Olen 9-luokkalaisen tytön äiti ja hänellä on myös patteja niskassa, jotka löydettiin noin kolme vuotta sitten ja lääkäri totesi, että ne ovat ihan tavallisia imusolmukkeita. Nyt niitä tuskin enää huomaa tai tuntee. Sanoit että sinulla on myös yskää. Voi olla, että imusolmukkeesi ovet myös siksi turvoksissa. Voisit nyt aluksi käydä koulun terveydenhoitajalla näyttämässä niitä (vaikka huomenna:) ja puhua samalla yskästä. Terveydenhoitaja lähettää sinut varmasti lääkärille, jos hänestä tilanne sen vaatii. Olisin kovin iloinen, jos menisit. Ihan vain siksi, että minusta on kurja ajatella, että sinua itkettää ja vaivaa tämä asia niin paljon. Sinulla ON koko elämä edessä ja sinun täytyy nyt saada mielenrauha ja jotta voit nauttia siitä! Iso halaus sinulle - ja, lupaathan käydä terveydenhoitajalla.

        Olen käynyt ja olen käynyt myös juuri eilen lääkärillä. Lääkäri ei osannut sanoa mitään, joten minulta otettiin verikokeita.
        Toivon todella ettei se olisi mitään, koska asia vaivaa minua suuresti ! Saan tulokset ensiviikolla. Tytöllesi terveisiä, ja kiitos vastauksesta/tuesta !


      • kata-
        Sara kirjoitti:

        Olen käynyt ja olen käynyt myös juuri eilen lääkärillä. Lääkäri ei osannut sanoa mitään, joten minulta otettiin verikokeita.
        Toivon todella ettei se olisi mitään, koska asia vaivaa minua suuresti ! Saan tulokset ensiviikolla. Tytöllesi terveisiä, ja kiitos vastauksesta/tuesta !

        Löysin toisen korvani takaa pienen patin viime viikolla. Se on aivan korvanlehden takana. Olen ollut kuumeessa viimeisen viikon ajan. Pitäisikö huolestua?


      • Sara
        kata- kirjoitti:

        Löysin toisen korvani takaa pienen patin viime viikolla. Se on aivan korvanlehden takana. Olen ollut kuumeessa viimeisen viikon ajan. Pitäisikö huolestua?

        En tiedä, ei varmaan.
        Ite kyl huolestun pienestäki asiasta joskus, mutta eihän sen tarkastaminenkaan ole iso asia,
        Mult otettii just verikokeit, mut normaalii se ei kuulemma oo, et jotai on, mut toivon ettei syöpää.
        Pärjäile ja jos se vaivaa sua ni käy tarkastaa ihmees !


      • lorenas
        Sara kirjoitti:

        En tiedä, ei varmaan.
        Ite kyl huolestun pienestäki asiasta joskus, mutta eihän sen tarkastaminenkaan ole iso asia,
        Mult otettii just verikokeit, mut normaalii se ei kuulemma oo, et jotai on, mut toivon ettei syöpää.
        Pärjäile ja jos se vaivaa sua ni käy tarkastaa ihmees !

        hei. aloin itse huolestua tässä n. 2vk sitten reiden sisäpuolella siellä taipeessa olevasta pienestä kyhmystä. samanlainen mulla oli joskus lukion ekalla kainalossa mutta meni pois ihan parissa päivässä. mutta tämä uusin on ollut tossa nyt jo aika kauan.. pitääkö siitä huolestua että kannattaako käydä näyttämässä? Jos tämä ei ole mitään vakavaa niin kuinka akuan patti on kauimmillaan siinä?

        Itselläni vähän sama juttu kuin Saralla, otin selvää netistä googlettamalla imusolmukesyöpä, että missä päin kroppaa on imusolmukkeita ja itkuhan siinä meinasi tulla kun huomasin että imusolmukesyöpä voi olla myös tuolla missä oma kyhmyni nyt on..

        olen neuroottinen tämän syöpäpelkoni kanssa. olen epäillyt itselläni jo vaikka mitä syöpää. melanoomaa viimeksi. tiedän et on ihan hölmöä ajatella tämmösiä mut ei vaan voi mitään.. :o

        toiv. saan vastauksen


    • epävarma nuori mies

      Hei!

      Onnea kaikille, jotka ovat syövästä selvinneet ja eritoten tukea sekä voimia syöpää sairastaville!!

      Minulla on patti oikeassa soliskuopassa enkä tosiaan ole varma onko se turvonnut imusolmuke vai kenties pelkkä luu! vasemmassakin soliskuopassa on samanlainen, mutta se ei ehkä ole yhtä iso eikä sitä tunne yhtä helposti... se on siis kova eikä liiku mihinkään.. joskus urheillessa samassa kohtaa saattaa tuntua painetta...

      mistäs siis tietäisi onko kyseessä imusolmuke? onko semmoinen esim. liikkuva?

      olisin kiitollinen, jos joku viisaampi voisi valaista minua...

      Kiitos paljon jo etukäteen!

    • colakuu

      normaalisti murros iässä ne on pullollaan oon ite käyty 4 jällä lääkärillä ja kaikki sanoo samaa imusolmukkeita lol turhaa pelkäät

    • damdamdamdamdam

      Minulla on ollut oikean korvan takana patti jo useiden kuukausien ajan ja tänään käteni sille vahingossa osuessa huomasin patin hieman kasvaneen. Minulla ei ole ollut mitään Imusolmuke syövän muita oireita kuin juuri tuo kivuton parin sentin mittainen patti.

      Olen myös vasta yläasteella enkä oikein tiedä kenelle sitä kannattaisi näyttää. Riittääkö vain kunnan terveyskeskuksen diagnoosi pelkästä turvonneesta imusolmukkeesta ja mitä jos se olisikin jotain pahempaa. Tauti on lukemani mukaan todella harvinainen ja joillain pienillä kunnan praktiikoilla sitä ei varmasti tunneta. Järkevintä olisi varmasti käydä näyttämässä pattia yksityislääkärillä, että saa varmasti oikean diagnoosin ettei syöpä vahingossakaan jäisi muhimaan ja myöhemmin jopa johtaisi kuolemaan.

      Toki patti voi olla vain turvonnut talirauhanen tai tulehtunut sylkirauhanen. Ainoa pointti on, että patti joka minulla on ei ole kipeä niin kuin edellä mainituissa tapauksissa.

    • 2007

      Sairstin imusolmuksesyövän eli Hodgkinin taudin joka on ns. klassinen imukudossyöpä ja johon sairastuu vain tosiaan ne sata epäonnekasta vuosittain. Oireena isompi patti kaulalla ja pari pienempää soliskuopassa. Lopulta löytyi iso tuumorimassa välikarsinasta. Hoito 8kk sytostaatteja joka toinen viikko sädehoito 3 viikkoa joka arkipäivä. Tauti remissiossa lokakuusta 2007 lähtien. Ikää 38 v.

      Täytyy kuitenkin muistaa että on myös non-hodgkinin lymfoomaa joita löytyy n. 40 alalajia, toisia näistä voi parantaa ja toisten kanssa voidaan elää vuosikausia ihan sulassa sovussa.

      Itselläni epäiltiin ensin struumaa ja sitten keuhkokuvien jälkeen menikin vajaa viikko kun olin syöpäklinikalla koepalanotossa. Neulanäyte antaa viitteitä, mutta ei kerro kaikkiea totuutta.

      Jos epäilyttää, niin VAATIKAA LISÄTUTKIMUKSIA!

      • Poika13vuotias

        Tere. Kuinka isoja sun patit olivat?

        Mulla on nääs ongelmia oon 13v ja mulla on patteja soliskuopissa, selässä, nivusissa.
        Painoindeksi on 16,4? joka selittää tilanteen miksi patit ovat esillä?
        Patit ovat olleet kohta 4v ja huomasin ne jouluna 2006-07 kovan flunssan jälkeen nivusissa. Ja sitten löysin jonkun angiinan jälkeen soliskuopista ja sen jälkeen on ollut pari posk / korva-tulehdusta vasta sairastin korvatulehduksen ja sain 7pv antibiootit siihen pattini olivat silloin tosi kipeitä. Urheilin / opiskelin sairaana silloin. Itse pelkään imusolmukesyöpää ja ajattelen sitä koko ajan. Vuonna 2008 minulle tehtiin verikokeet ja tutkitttiin virtsa. Ei mitään ja patit senkun vaan ovat.

        Patteissa soliskuopassa tuntuisivat olevan kiinni jänteessä.
        Pattini ovat aika pehmeitä / muljuavia ja alle 2,5cm kokoisia.

        - Vasta kävin korvatulehduksessa kontrollissa ja lääkäri tunnusteli pattini hän sanoi että ne ovat normaaleja ja koska painindeksini on 16,4 niitä voi tuntua kaulalla, nivusissa, selässä ja muualla patteja.

        Voisikohan joku kertoa / selittää vähän? Help!


      • Tämä???
        Poika13vuotias kirjoitti:

        Tere. Kuinka isoja sun patit olivat?

        Mulla on nääs ongelmia oon 13v ja mulla on patteja soliskuopissa, selässä, nivusissa.
        Painoindeksi on 16,4? joka selittää tilanteen miksi patit ovat esillä?
        Patit ovat olleet kohta 4v ja huomasin ne jouluna 2006-07 kovan flunssan jälkeen nivusissa. Ja sitten löysin jonkun angiinan jälkeen soliskuopista ja sen jälkeen on ollut pari posk / korva-tulehdusta vasta sairastin korvatulehduksen ja sain 7pv antibiootit siihen pattini olivat silloin tosi kipeitä. Urheilin / opiskelin sairaana silloin. Itse pelkään imusolmukesyöpää ja ajattelen sitä koko ajan. Vuonna 2008 minulle tehtiin verikokeet ja tutkitttiin virtsa. Ei mitään ja patit senkun vaan ovat.

        Patteissa soliskuopassa tuntuisivat olevan kiinni jänteessä.
        Pattini ovat aika pehmeitä / muljuavia ja alle 2,5cm kokoisia.

        - Vasta kävin korvatulehduksessa kontrollissa ja lääkäri tunnusteli pattini hän sanoi että ne ovat normaaleja ja koska painindeksini on 16,4 niitä voi tuntua kaulalla, nivusissa, selässä ja muualla patteja.

        Voisikohan joku kertoa / selittää vähän? Help!

        Pitääkö tämä paikkaansaa? onko kellään terveellä tietoisuutta tähän?

        Tämän on kirjoittanut imusolmukesyöpiin erikoistunut lääkäri:

        Hoikalla ihmisellä normaalit imusolmukkeet voidaan tuntea sormilla tunnustelemalla varsinkin leuan alla, kaulalla, niskassa ja nivusissa.

        Pitääkö tuo paikkaansaa? eli patteja voi tuntua?


    • damdamdamdamdam

      Kävin lääkärissä ja selvisi että patti onkin vain joku turvonnut imusolmuke. Siihen ei saa koskea ettei se kasva ja sanottiin myös että se patti on ja pysyy siinä minun koko loppuelämän. Vain jos patti paljon kasvaa saatetaan se leikata, koska kuulemma paikasta jossa patti on ei mielellään leikata, kun siellä on vissiin paljon hermoja. Joten lääkäri sanoikin ettei saisi mennä terveyskeskukseen patteja näyttämään, kun ne lääkärit siellä saattaa koittaa poistaa patit ja vaurio tämän jälkeen voi olla peruuttamaton.

      • heipssan

        Eli mulla korvan vieressä turvonnut imusolmuke ja kutinaa ollut jo melkein vuoden ajan. Lääkäri ei kyllä ollut huolissaan vaan käski käyttää antihistamiineja ja nyt kun olen allergialääkkeitä syönyt niin kutina on pysynyt pois eli jos on kyse syövän aiheuttamasta kutinasta auttaako allergialääkkeet?


      • että semmosta

        Aina kannattaa käydä näytämässä lääkärille. Itselläni nivusessa turvonnut imusolmuke on osoittautunut lymfoomaksi. Veriarvot normaalit eikä muutenkaan mitään sairauteen viittaavia oireita. Ensimmäisenä määrättiin ultraan ja sieltä näytteenottoon.


    • toivoa

      Niin se syöpä yllättää. Itse kävin nivustaipeen patin vuoksi tk lekurilla. Patti oli kuulemma valtimo.
      Nyt puolitoista vuotta myöhemmin kaulalle tuli kivuton patti, jonka vuoksi kiireesti lääkäriin. Oma lääkärityttönen sanoi patin olevan hyvälaatuinen, mutta parin viikon kuluttua pattia ultrattiin. Röntgenlääkäri kertoi minulla olevan useita suurentuneita imusolmukkeita kaulalla ja soliskuopissa. Otettiin ohutneulanäyte.
      Sit kaikki olikin yhtä sekamelskaa mikään ei oikein alkanut toimia. Oma lääkäri töppäili.
      Lopulta pääsin korvapolille ja sieltä lähti kaikki rullaan. Seuraavana päivän oli leikkausaika koepalaa varten, muut ajat viikkojen päässä. Minä tulin korvaosastolle siinä uskossa että kyseessä on syöpä. Ohutneulanäytettä ei kuulunut, eikä kuulemma anna varmaa tulosta. Koepala antoi. Kyseessä oli non-Hodgkin -lymfooma. Puolet hoidoista takana. Olen kestänyt hoidot hyvin, nyt hieman säälittävää masennusta ja heikkoa oloa. Hiuksia uutama karva päässä ja ripset sekä kulmakarvat joka toinen peruutettu samoin muu karvoitus. Lohdutus kyllä ne kasvaa uudestaan ei aina toimi koska kyseessä oleva syöpä uusii helposti, joten pitää vaan elää tämän jutun kanssa. Ennuste tosin kohdallani on positiivinen koska olen hyväkuntoinen, eikä muita sairauksia..Erikoislääkärin mukaan tk lekuri olisi voinut-pitänyt passittaa minut pikaisesti keskussairaalaan tutkimuksiin ilman ultrausta..... Siis vaatikaa toimintaa.

      • Jarqqu

        Jännittää... Puolitoista kuukautta ollu kaulalla 4x6cm liikkumaton kova möykky. Nyt viime viikolla alko yöhikoilu ja kova alaselkäsärky, jalkojakin särkee vähän väliä. Ultrassa todettiin et on useita suurentuneita imusolmukkeita, ohutneulanäytteen tulosta en ole vielä kuullut. Kävin lääkärissä perjantaina ja epäilykset kohdistu syöpään tai todennäköisempänä vaihtoehtona siellä on imusolmuke jostain syystä kuoliossa ja kerännyt nestettä. Sairastin kyllä erittäin rajun nielutulehduksen jonka jälkeen imusolmukkeet eivät palautuneet, muuttuivat muutamassa viikossa koviksi möykyiksi, voisiko vaan olla jotain jälkihässäkkää? Ohutneulanäytteen jälkeen lähes kokoajan sykkivää kipua kaulalla ja leukaluussa... Huomenna onneks leikataan koepala ni ehkä tästä viisastun. Ja kaikille voimia jaksaa taistella :)


      • ei vakuuta
        Jarqqu kirjoitti:

        Jännittää... Puolitoista kuukautta ollu kaulalla 4x6cm liikkumaton kova möykky. Nyt viime viikolla alko yöhikoilu ja kova alaselkäsärky, jalkojakin särkee vähän väliä. Ultrassa todettiin et on useita suurentuneita imusolmukkeita, ohutneulanäytteen tulosta en ole vielä kuullut. Kävin lääkärissä perjantaina ja epäilykset kohdistu syöpään tai todennäköisempänä vaihtoehtona siellä on imusolmuke jostain syystä kuoliossa ja kerännyt nestettä. Sairastin kyllä erittäin rajun nielutulehduksen jonka jälkeen imusolmukkeet eivät palautuneet, muuttuivat muutamassa viikossa koviksi möykyiksi, voisiko vaan olla jotain jälkihässäkkää? Ohutneulanäytteen jälkeen lähes kokoajan sykkivää kipua kaulalla ja leukaluussa... Huomenna onneks leikataan koepala ni ehkä tästä viisastun. Ja kaikille voimia jaksaa taistella :)

        Minulla on erittäin vahva lymfooma epäily, joka on todettu jo syyskuun puolella. Tästäkin huolimatta lääkärit eivät tunnu pitävän minkäänlaista kiirettä. Koepala otettiin pari viikkoa sitten. Tuloksiin menee vielä yli viikko. Luuydinnäyte ja CT:t ottamatta. Lääkäri vaan rauhoitteli ja kertoi ettei se mihinkään leviä muutamassa viikossa. Mutta kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa usko mennä.

        Onko tää aivan normi käytäntö, että pitää kuukausikaupalla odotella hoitoon pääsyä. Tieto ei kulje eri laitosten välillä ja joskus tuntuu, että oikea käsi ei tiedä, mitä vasen tekee.


      • Jarqqu
        ei vakuuta kirjoitti:

        Minulla on erittäin vahva lymfooma epäily, joka on todettu jo syyskuun puolella. Tästäkin huolimatta lääkärit eivät tunnu pitävän minkäänlaista kiirettä. Koepala otettiin pari viikkoa sitten. Tuloksiin menee vielä yli viikko. Luuydinnäyte ja CT:t ottamatta. Lääkäri vaan rauhoitteli ja kertoi ettei se mihinkään leviä muutamassa viikossa. Mutta kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa usko mennä.

        Onko tää aivan normi käytäntö, että pitää kuukausikaupalla odotella hoitoon pääsyä. Tieto ei kulje eri laitosten välillä ja joskus tuntuu, että oikea käsi ei tiedä, mitä vasen tekee.

        Kyllä ihmetyttää että joudut odottamaan noin kauan, sun täytyy vaatia hoitoa ja mennä vaikka eri lääkärille tarvittaessa. Mäkin ravasin valittamassa ja loppuviimein sain lähetteen TAYSiin jossa on tutkittu ja kohtalaisella nopeudella .Multa otettiin eilen kans koepala ja tuloksien pitäisi tulla 2 viikon kuluessa, CT otettiin samalla reissulla, jopa ennen leikkausta. Muutama Imusolmukkeistani oli nekroosissa, ja todella paljon oli keränny nestettä. Juttelin erikoistuvan lääkärin kanssa joka epäilee et toi imusolmukkeiden turpoaminen voi johtua jänisrutosta, mut eipä mikään varmaa oo ennenku tulee tulokset. Täytyy vaan odottaa ja toivoa parasta.


      • pekka12
        Jarqqu kirjoitti:

        Kyllä ihmetyttää että joudut odottamaan noin kauan, sun täytyy vaatia hoitoa ja mennä vaikka eri lääkärille tarvittaessa. Mäkin ravasin valittamassa ja loppuviimein sain lähetteen TAYSiin jossa on tutkittu ja kohtalaisella nopeudella .Multa otettiin eilen kans koepala ja tuloksien pitäisi tulla 2 viikon kuluessa, CT otettiin samalla reissulla, jopa ennen leikkausta. Muutama Imusolmukkeistani oli nekroosissa, ja todella paljon oli keränny nestettä. Juttelin erikoistuvan lääkärin kanssa joka epäilee et toi imusolmukkeiden turpoaminen voi johtua jänisrutosta, mut eipä mikään varmaa oo ennenku tulee tulokset. Täytyy vaan odottaa ja toivoa parasta.

        Tutkitaanko näitä patteja ultralla? Itse huomasin useita patteja nivusissa ja minulla on (eräään muun asian takia) ultraääni aika, joten voisin pyytää samalla katsomaan nämä patit?


      • sdghjks
        pekka12 kirjoitti:

        Tutkitaanko näitä patteja ultralla? Itse huomasin useita patteja nivusissa ja minulla on (eräään muun asian takia) ultraääni aika, joten voisin pyytää samalla katsomaan nämä patit?

        Voidaan tutkia, mutta ultraääni ei ole yksin riittävä syöpädiagnoosin tekemiseksi. Sillä voidaan kyllä todeta suurentuneet imusolmukkeet, mutta diagnoosiin tarvitaan käytännössä lisäksi koepala.


      • ärrrrrrrrr
        sdghjks kirjoitti:

        Voidaan tutkia, mutta ultraääni ei ole yksin riittävä syöpädiagnoosin tekemiseksi. Sillä voidaan kyllä todeta suurentuneet imusolmukkeet, mutta diagnoosiin tarvitaan käytännössä lisäksi koepala.

        Moikka ! kävin tossa hetki sitten lekurissa olin jo puoli vuotta sitten löytänyt yksittäisen patin niskasta joka on aika iso luulin että ne on näitä lihasjumiuitumia mutta sitten kävin hierojalla joka totesi että kannattaa käydä näyttämässä kävin ja lääkäri sanoi että kuukauden päästä uudestaan niin otetaan se ultra jos se ei ole häipynyt minnekkään. järjetöntä kutinaa on ollut iltaisin ja öisin varsinkin nukkumaan mennessä se on sietämätöntä reisiä ja selkää ja käsiä kutittaa mielettömästi voiko imusolmukesyöpä aiheuttaa kutinaa juuri jollain tietyillä alueilla ?


    • Myös huolestunut

      Olen 23-vuotias nainen. Minulla on ollut kaulassa patti useamman vuoden ja leukaluun alle ilmestyi muutama pari vuotta sitten. Patit joustavat hieman ja ovat kiinni leukaluussa. Ensimmäinen patti ilmestyi keuhkoputken tulehduksen jälkeen. Paleltaa aina ja juon 3-4 litraa vettä päivässä. ylävatsaan koskee ja turvottaa. Ruoka-allergiat lähes kokonaan tutkittu ja ruokavalio muokattu. Selkä on kipeä mutta sen selittää myös selkävika joka todettiin röntgenissä. Patit on tutkittu ultralla eikä kuulemma näy mitään pahalaatuista. Veriarvot (myös sokeri) on kunnossa. Pyysin ohutneulanäytettä mutta eivät tk:lla suostuneet. Ihottuma läiskiä joskus kainaloissa ja jaloissa. Kutiavat ja hilseilevät. Kun raapii laajenevat ja muuttuvat punaisiksi. Haalistuvat pois kuukaudessa. Pitäisikö suunnata yksityiselle?

      • solmuke.

        Sattumalta luin tämän ketjun ja alkoin miettimään omaa tilannettani.. Itselläni on ollut yli 10v. turvonneita imusolmukkeita ja lopulta nyt vajaa vuosi sitten ne ultrattiin. Imusolmukkeita löydettiin parisenkymmentä kainaloista, kaulasta ja niskasta.. Terveyskeskuslääläri aloitti kilpirauhaslääkityksen (koska arvot oli huonot) ja sanoil, ettei patit lähde, niin ultrataan uudestaan, totesi kyllä, että imusolmukkeita on runsaasti enemmän kuin normaalisti ihmisillä on, mutta ne eivät ole pahalaatuisia. Pitäisikö nyt silti vaatia jotain lisä tutkimuksia ym...? Myös nivusissa on runsaasti umusolmukkeita. Kaulassa isoin on sellainen joka ihan näkyy päällepäin kun katsoo kaulaa siis n. peukalonpään kokoinen pallo. Aluksi niitä oli n. kolme ja nyt niitä tulee vain lisää ja lisää... En ole asiaa niin murehtinut, koska olen jo tottunut..


    • etelästä19v

      Itselläni ollut ainakin nivusissa vähintään 3 vuotta paljon erikokoisia turvonneita imusolmukkeita, osa on sentin, parin luokkaa ja osa peukalonpään kokoisia. 2 vuotta sitten löysin kainalon, leuan ja niskan alueelta herneen kokoisia imusolmukkeita ja kävin näyttämässä lääkärissä, sanoi käsituntumalta että vaikuttavat hyvänlaatuisilta, sanoi ellei parissa kuukaudessa ole pienentyneet ni pitäisi tulla näyttämään uudelleen. Noh, en sitten käynyt näyttämässä, tähänkin päivään asti samat imusolmukkeet ovat olleet samankokoisia ja tuntuisia, mutta aattelin vielä varmuuden vuoksi käydä näyttämässä niitä. Tietäähän sen, kun netistä etsii tietoa niin heti tulee mieleen että itsellä varmasti kaikenmaailman lymfoomat ja leukemiat, mutta ois silti kiva saada varmuus ettei ne johdu mistään vaarallisesta. Kun en ole keksinyt mitään syytäkään miksi ne olisivat vielä turvoksissa, allergioita minulla on paljon mutta se tuskin pitäisi niitä turvonneina vuosia. Voisiko vain olla että joskus jonkun pöpön aiheuttamina ne turposivat eivätkä vain palanneet aivan alkuperäiseen kokoonsa.

      • nuorinainen22v

        Ihmiset, menkää ehdottomasti tutkimuksiin noiden turvoinneiden imusolmukkeidenne kanssa vaikka kuinka paljastuisivatkin vaarattomiksi! Itselläni kainaloon turposi viinirypäleen kokoinen muljuava patti, lääkäriin menin heti ja ultrassa otetun neulanäytteen tulosten tultua kiireellisenä leikkaus, turvonneen imusolmukkeen biopsia. Diagnoosi imukudossyöpä ja ikää 22! Noh, pääsin vähällä, 6kk kolmen viikon välein sytoja, ja perään kuukausi sädettä jos tarvis. Pointtini: kannattaa olla vähän luulotautinen.


    • Peloissaan !!

      Toivottavasti joku vastais ja auttais !

      Mulla on tuolla niskassa, hiusrajan kohdalla suurentunu imusolmuke jota käytiin näyttämäs ensin terveyskeskukses, ja koska siellä oli niin avutonta touhua, mentiin ihan yksityiselle. Ne otti ohutneulanäytteen ja tuloksena oli kakkosluokan hyperplasiaa. Joukossa oli vähä blasteja, jotka siis ei oo mitään hyviä juttuja. Lopussa luki kuitenkin, että "ei merkittävää atypiaa."
      Nyt muutama kuukausi tuon jälkeen oon huomannu ikäänkuin "nielemisvaikeutta", ja sitä kautta painelin kaulaa. Tunsin siinä leuan alla, vasemmalla puolella aika suurenki möhkäleen, ja nyt on ruvennu tuntuun moniakin möhkäleitä pitkin kaulaa. Oon ajatellu, että flunssa se vaan tulee, mutta kappas, kun ei ole tullukkaan.
      Onko syytä pelätä imusolmukesyöpää? (Sitähän tässä koko ajan murehdin)
      Haluaisin niin kovin päästä verikokeisiin, mutta ei kukaan ota tosissaan pelkoja, sanovat vaan, että murehdin liikaa, ja luen netistä liian paljon oireita.
      Olis tosi kiva jos joku sanois onko syytä pelätä :(
      Ainiin ja.. Nyt muutaman päivän ajan tossa ylävatsan/pallean kohdalla sellasta paineen/kivun tunnetta, että välillä melki itkettää. Voisko liittyä asiaan?

      Vastailkaa kiitos ! :(

      • Parannettu

    • Tyttö, pian 13w

      Hei! Olen kohta 13- vuotias tyttö, ja menen ensi Syksynä ylä-asteelle. Nyt kesäloman alussa, kesäkuussa kaulalleni on ilmestynyt 3-4 pattia joiden halkaisia on n. 1-2cm. Suvussani isäni molemmilla siskoilla on ollut paljon imusolmukkeita, jotka on pitänyt leikata koska niitä on ollut niin runsaasti. Mutta ei heillä syöpää ole ollut, ei ainakaan imusolmuke syöpää. Siis kysymys kuuluu pitääkö olla huolestunut/ pitääkö mennä sairaalaan? Olen muutenkin ollut koko elämäni kamalan syöpäkammoinen, ja muutenkin pelkään jokaista tautia. :( Asun niin pienessä kylässä, ettei täällä ole edes kunnon lääkäreitä. Pari päivää sitten siis huomasin 2 pattia mutta nyt on tullut yksi pieni patti lisää. Eli mitä teen? Vanhempani sanovat että ne varmasti ovat vain turvonneita imusolmukkeita, ja nin myös äitin äiti joka on lääkäri niin puhelimessa väitti. :( Siis Help me peoples! Toivottavasti tämä ei ole mitään vakavaa.. Ps. En ole laihtunut, enkä ole kokenut mitään yöhikoilua tai sen sellaista. Vastatkaa pian! :)

    • mr epävarma

      Minulle on ilmestynyt pari pattia niskaan. Olen jo käynyt kerran lääkärillä mutta he ottivat vain verikokeet ja normi röntkenin. Näkyykö imusolmukesyöpä jo niissä vai pitäisikö ottaa ultraääni kuvat?

      • mikimi

        ultraäänelä ainakin näkyy jos on epäillyttävän näköisiä ne imusolmukkeet. Tyttö pian 13W jos mummusi on lääkäri niin veikkaan että jos on tarvetta huolestua hän kyllä pitää huolen että saat apua ajoissa. Voi olla että olet vaan perinyt tätiesi "imusolmukeet"


    • pelottaa :(

      Sain flunssan heinäkuun alussa,kuume nousi,yskä tuli ja ääni meni pariksi päiväksi.
      Jälleen pari vkoa sitten flunssan oireet,kuume ei noussut,yskä jäi.Tiistaina nousi leuan alle pingispallon kokoiset patit.Ke aamuna lääkäriin,joka määräsi yskänlääkettä.Koko viikon on ollut kuumetta iltaisin ja todennäköisesti yölläkin,koska hikoilu ja palelu jatkuu miltei läpi yön.Nieleminen sattuu hiukan,mutta ei häiritse syömistä(vaan hidastaa sitä).Kipua on myös korvilla.Pikanielutesti otettiin keskiviikkona,nega.Tänään pe pikacrp 46,eli hieman koholla.Mononukleoosi verikoe oli myös nega.Antibioottikuurin aloitin tänään,iltakuumeessa nyt etsin vastausta epätoivoisena..
      Voiko tämä olla imusolmukesyöpä? Turpoaako imusolmukkeet yhtäkkiä?

      • errhaztazrhyazrhy

        Flunssa toi vaa on ei kaikki oo syöpää hei


    • huolestunut66

      Tyttärelleni ilmestyi 10 vrk sitten patti kaulaan. Kuume nousi 4 pv sitten ja kaksi muuta pattia nousi kaulaan myös. Lääkäriin ja valkosoluarvot vähän matalat, tulehdusarvot
      ok, mutta perna vähän laajentunut. Käynti Hyksissä; kainalot ja nivustaipeet ok, keuhkokuvat ok. Epäilys ns. pusutauti, vaikka pikatesti neg. Nyt odotellaan veriviljelyn tuloksia. Kipua selässä ja rinnassa. Olen todella huolestunut. Lääkäri oli virusinfektion puolella, mutta puhui myös leukemiasta ja imusolmukesyövästä, jotka ei tässä vaiheessa todennäköisiä. Menetin 14v sitten tyttäreni äidin, hän kuoli leukemiaan ja olen aivan suunniltani huolesta! Tiedän että leukemia ei perinnöllistä,mutta paniikki kova! Onko kellään vastaavia kokemuksia ja lopputulos ei syöpä?

    • Olipa hyvä,että löysin tämän ketjun. Minua askarruttaa ja pelottaa olenko sairastunut imusolmukesyöpään. Olen 28 vuotias nainen. Olen menossa kyllä lääkärille,mutta halusin kysyä vähän neuvoja. Eli minulla on ollut ainakin vuoden verran vasemman solisluun päällä patti,joka on irtonainen ja muljuaa. En ole siihen liiemmin aikasemmin kiinnittänyt huomiota,mutta nyt olen alkanut pelkäämään. Minulla ei ole ollut kuumeilua eikä infektiotautejakaan ole ollut normaalia enemmän. Viimeaikoina on ollut hiukan väsymystä,mutta sen olen yhdistänyt siihen,että olen työtön ja kaikki päivät istun kotona sisällä koneen ääressä. Suoliston muutoksia viimeaikoina on,mutta senkin olen yhdistänyt ärtyneen suoli-oireyhtymän piikkiin. Ei ole ollut kipuja missään oikeastaan. Viimeisen flunssan jälkeen joka minulla oli n.kuukausi sitten on ollut hiukan uupumusta ja heikotusta. Varsinkin lenkillä. Olen ylipainoinen ja aloittanut elämäntapamuutoksen ja painonpudotuksen toukokuussa. Myös osa oireista voi johtua liian vähäisestä syömisestä. kun syön 2 kertaa päivässä ja päivän kalorit on jossain 800-1000 kcal tietämillä. Meni vähän ohi aiheen,mutta ajattelin kertoa sen tähän samaan yhteyteen kuitenkin. Eniten siis huolettaa, että onko tuo patti nyt sitten syöpää vai voiko se olla jotain muuta vaarattomampaa. Olisin kiitollinen kaikista neuvoista. Pelottaa ja kauhistuttaa. En halua olla sairas vaan terve ja nauttia elämästä.

      • joku vaan

        Onko se patti kova? Syöpäpatit on usein kovia, aristamattomia ja ovat kiinni alustassaan. Tosin ei mulla ne lymfoomapatit missää kiinni ollu vaan muljusi. Minkä kokoinen se pattisi on ja onko se ollut samankokoinen vai suurentunut? Minulla suurin oli 3 cm, tosin oli myös joitakin pienempiäkin.En halua pelotella, mutta olisi hyvä tosiaan tarkastuttaa se, koska esim. hodgkinin tauti alkaa usein soliskuopasta. Tarkistuttaminen myös antaa mielenrauhan eikä se tarkoita automaattisesti syöpää. Se pienikin mahdollisuus kannattaa poissulkea.


      • joku vaan kirjoitti:

        Onko se patti kova? Syöpäpatit on usein kovia, aristamattomia ja ovat kiinni alustassaan. Tosin ei mulla ne lymfoomapatit missää kiinni ollu vaan muljusi. Minkä kokoinen se pattisi on ja onko se ollut samankokoinen vai suurentunut? Minulla suurin oli 3 cm, tosin oli myös joitakin pienempiäkin.En halua pelotella, mutta olisi hyvä tosiaan tarkastuttaa se, koska esim. hodgkinin tauti alkaa usein soliskuopasta. Tarkistuttaminen myös antaa mielenrauhan eikä se tarkoita automaattisesti syöpää. Se pienikin mahdollisuus kannattaa poissulkea.

        ei se mun mielestä oo niin kova ku esim luu.Ei ole kiinni alustassaan vaa muljuaa ja mun mielestä on hyvin irtonainen. Miun mielestä tuo patti on nyt viimeisen vuoden ollu saman kokoinen. Tosin en ees muista millon sen kan kerran huomasin,mutta kyllä siitä yli vuosi on. Tuon patin kokoa on vaikea sanoa,koska on niin liikkuva niin en pysty sillain mittamaan,mutta sanoisin että arviolta kirsikkatomaatin kokoinen. Tänään juuri huomasin kun räpläsin toista solisluuta,että siinäkin on pieni tuollainen samantapainen muljuava irtonainen patti,mutta huomattavasti pienempi. Tosin oon rälänny nyt noita solisluita niin paljon,että voi senkin takia olla jo pieniä patteja :D

        Mietin että voikohan nuo olla mitään muuta kun syöpää?!?


    • voi herranen aika

      ihmiset, syöpäimusolmukkeet turpoavat tosi nopeasti luumun kokoisiksi, ja soliskuopastakin on normaalia löytyä imusolmukkeita jos ne ovat n 1 cm kokoisia! näin sanoi syöpälääkärini.

    • Jaana Kivikko

      Sinulla on selvästi syöpä, kannattaa varata mitä pikaisemmin aika uudestaan.

      Terveisin entinen Suomenliiton Lääkäri.

      • pelottaa

        Hei kaikki,olen 13 vuotias poika ja mulla on kaulassa paljon patteja. Ne on niinku aatamin omenassa (kiinni) tai alapuolella ainakin nielaisen niin ne liikkuu. syvään hengittäminen sattuu vähän onks se syöpää tai jotain? Vähä pelottaa koska ne on kivuttomia


      • pelottaa
        pelottaa kirjoitti:

        Hei kaikki,olen 13 vuotias poika ja mulla on kaulassa paljon patteja. Ne on niinku aatamin omenassa (kiinni) tai alapuolella ainakin nielaisen niin ne liikkuu. syvään hengittäminen sattuu vähän onks se syöpää tai jotain? Vähä pelottaa koska ne on kivuttomia

        Ja mul lähtee vähän hiuksia.


    • Pelokas

      Hei! Halusin tulla kysymään täältä, josko joku viisaampi osaisi auttaa. Minulla on ollu n.5kk turvonneet imusolmukkeet kaulalla ja molemmat kasvaneet aika nopeastikkin. Nyt toinen on jo pienen luumun kokoinen ja "pitkä". Voi olla että ajattelen vain, mutta tuntuu kuin samalta puolelta vähän ahdistaisi kurkkua. Äitilläni on ollut ihosyöpä odottaessaan minua, voiko tämä vaikuttaa? Kävin lääkärillä muutama viikko sitten muista asioista ja hän reagoi vahvasti näihin imusolmukkeisiin ja pisti samantien lähetteen ultraääneen. Ultraääni on minulla ensiviikolla... Pelottaa kamalasti voiko minulla olla mahdollisesti imusolmuke syöpä?

    • Täällä taas yksi surullinen ja huolestunut.
      Multa löydettiin sattumalta vasemmasta kainalosta turvonnut imusolmuke, kun rintojani magneettikuvattiin silloisen syöpäepäilyn takia. Rinnathan olivat lopulta täysin puhtaat, mutta nyt tuo imusolmuke pistettiin kiireelliseen leikkausjonoon ja 3 päivää sitten se poistettiin kainalostani.

      Huolettaa jatkuvasti syövän pelko, meillä on suvussa imusolmukesyöpää ja syöpää paljon muutenkin. Yleiskunto on mulla laskenut rajusti ja nukun joka yö 15 h yöunia ja olen jatkuvasti väsynyt. Hengitys alkaa olla raskasta myös, mutta en tiedä johtuuko se sitten tästä päällä jylläävästä ahdistuksesta. Olen kummiskin herkkä reagoimaan psyykkisesti. Huhhuh, tulispa nyt ne tulokset. Lääkäri sanoi, että saattaa olla kyseessä syöpä, mutta saattaa olla myös että ei ole..Kaksi viikkoa ja sitten tämä epätietoisuus saa loppua!!

    • patit

      Itselläni näitä ihmepatteja kaulassa, niskassa, nivusissa, lisäksi löysin samanlaisen rinnasta jo monta vuotta sitten enkä ajatellut olevan mitään rintasyöpää koska olin niin nuori.

      Pienenä lääkärikäynnin yhteydessä ihmeteltiin kaulassa olevia patteja (ei mitään kovin pieniä) ja lähetettiin lisätutkimuksiin.
      Lääkäri tunnusteli patteja, otti röntgenkuvia sun muita ja totesi vaarattomiksi, kuulemma voivat pienentyä tai hävitä ajan kanssa tai sitten eivät. Kaulassakin patteja varmaan 5, enkä ole ajatellut edelleenkään olevan mitään vakavaa, koska patit pysyneet samanlaisina ainakin 10 vuotta. Ikääkin vasta 17.

    • Niska patteja

      Heippa! Olen mielenkiinnolla lukenut viestejänne. Minulta leikattiin vuosi sitten kasvain kilpirauhasesta. Viime syksynä huomasin pienen patin niskassa ja nyt niitä on tullut useampia. Syksyllä näytin ihotauti lääkärille pattia mutta hän sanoi sen olevan vaaraton. Nämä patit kutisevat ja polttavat joskus tosi paljon. Pitäisikö olla huolissaan.

    • Uskadaara

      Marja-Liisa , oletko hengissä vielä ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe