- mistä ihmeestä se asia on kiinni, ettei julkisen terveydenhuollon kautta voida määrätä laseja - minulle ei niitä mikään optikko voi kirjoittaa - vaan AINA on mentävä kalliille yksityislääkärille - mitähän sanottaisiin jos olisi vain yksityisiä hammaslääkäreitä tms...on tämä käsittämätöntä.
Miksi vain yksityisiä silmälekuja
7
601
Vastaukset
- ...
Kyllähän niitä julkisia silmälääkäreitä olemassa on. Sinne pääsemiseen tarvinnee terveyskeskuslääkärin lähetteen. En tosin tiedä, millä edellytyksillä lähetteitä kirjoittavat, mutta jos kysymys on jostain silmäsairaudesta, en ymmärrä miksei lähetettä saisi. Ainakin veljeni aikanaan kävi julkisella lääkärillä.
Filososisempi kysymys sitten on, että onko se nyt niin kauheaa, jos ihminen joutuu itse maksamaan oman silmälääkärinsä.- vaan silmalaseista
- niiden määräämisestä,ei kai kukaan siihen lähetettä tarvitsisikaan.
- ...
vaan silmalaseista kirjoitti:
- niiden määräämisestä,ei kai kukaan siihen lähetettä tarvitsisikaan.
Siis jonnekin yliopistosairaalan silmäklinikallehan ei voi kävellä noin vain sisään (ellei ole johonkin pahaan akuuttiin silmäonnettomuuten juuri äsken joutunut), vaan aina tarvitaan toisen lääkärin lähete.
- voi määrätä?
Yllä tulikin jo kaikki sanottua..
Miksei optikko voi niitä määrätä? - ...ja mukavuudenhalu
kaikki kunnallisellakin puolella toimivat lekut luistaa töistä klo 14-15, eli ennen työajan päättymistä ja painuvat pitämään yksityispraktiikkaa. se on maan tapa kaikilla lekuilla, muillakin kuin vain silmälekuilla. kela pitää tehokkkaasti yllä tätä maan tapaa, kun korvaa osan kuluista asiakkaalle. ja lekujen rahapussi vain paisuu. arvatkaa montako "turhaa" kontrollikäyntiä tämän maan lekut käskee potilasta tekemään omalle vastaanotolleen. ja taas siitäkin rahapussi paisuu.
- silmälääkäri
Läheskään kaikki kunnallisella/julkisella puolella toimivat lääkärit eivät suinkaan pidä yksityisvastaanottoa, vaikka varsin monet sitä tekevätkin. Toisaalta monet ovat julkisella puolella osa-aikaisesti töissä ja tekevät osa-aikaisesti privaattipuolen hommia.
Itse en esim. pidä ollenkaan yksityisvastaanottoa ja tänäänkin lähdin töistä 16:20. Enkä ollut ainoa työpaikkani lääkäri joka lähti samaan aikaan...
Eli ei pidä yleistää. Ja kyllä minäkin joskus lähden aikaisemmin töistä, jos päivän työt on tehty aiemmin. Mutta olen kyllä yhteensä ainakin sen verran töissä kuin mistä maksetaankin...
Eli ei pidä ihan noin vain yleistää...
- silmälääkäri
Kyllä sairaaloissakin määrätään silmälaseja, mutta tämä ei ole julkisen puolen pääasiallinen tehtävä - siellä hoidetaan lähinnä silmäsairauksia, tehdään leikkauksia jne. Mutta aina kun kohdalle sattuu potilas, joka muiden asioiden lomassa tarvitsee uudet lasit, niin ainakin itse painan myös lasireseptin kouraan, mikäli aikataulu sallii lasien määrittämisen (ja yleensä sen salliikin).
Mutta pelkän silmälasintarpeen vuoksi ei pääse sairaalan silmäpoliklinikalle, sinne pääsee vain silloin kun on kyse silmäsairaudesta tai sen epäilystä, joka vaatii lisätutkimuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1034254Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k513044Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille3142796Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet622292- 761524
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761354- 951265
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911121- 771118
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?631055