Finnit alapäässä

utelias

Haluaisin tietää kuinka moni muu minun lisäkseni kärsii finneistä alapään alueella? Olen siis normaali ja terve reilu parikymppinen nainen. Varsinkin ennen kuukautisia saattaa tulla isokin ja kipeä "pahkura" taipeisiin tai häpyhuulten lähettyville. Terveydenhoitaja joskus aikoinaan sanoi että näppylät ovat ihan vaarattomia vaikka itseä vähän epäilyttää välillä...Sanoi myöskin sitä, että joillakin äityy näppylät niin pahaksi että joutuvat käymään lääkärissä puhkaisemassa näppylöitänsä..Kellään vastaavia kokemuksia?

78

91880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patti

      Onko ne sellaisia isoja, enemmän niinkuin sisäpuolella olevia pahkuroita? Sellaisia on itselläni ollut ja juuri kuukautisten aikaan. Niistä tulee jossain vaiheessa sellaista valkoista ainetta kun puristaa. Olen pari kertaa käynyt puhkaisuttamassa niitä. Rumat arvet mulle ainakin jää. Lääkäri ei ole pitänyt niitä pahana, sanoi, että päivittäin joutuvat niitä puhkomaan.
      Finnejä ne ei kyllä ole.

    • auts

      myös sama vaiva paitsi että äityvät paiseeksi asti.Todella kipeitä kunnes puhkaisen ja tyhjennän. Mikä avuksi??

    • skäribo

      Mutta ne loppuivat saman tien kun lopetin pikkuhousunsuojien käytön ja aloin nukkua ilman pikkuhousuja.

      Ainakin minulla ne taisivat johtua ihan vain "hautumisesta". Käytin pikkuhousunsuojia varmuuden vuoksi, kun en ollut varma koska kuukautiset alkavat. Ihan tyhmää!

      Vaarallisia ne eivät varmaan ole, mutta tietysti kiusallisia. Ei ole ollut enää kymmeneen vuoteen, kunhan hoksasin missä vika. Tai, gynekologikin neuvoi vähän ensiksi.

      • tuttuja

        Minulle niitä tulee bikinalueen karvanpoiston jälkeen, ja olen ollut siinä käsityksessä että kyseessä on sisäänpäin kasvaneen karvan aiheuttama karvatupen tulehdus. Olen itsekin niitä sillöintällöin puhkonut, mutta aika hyvän avun saa myös ihan bepanthenista kun sitä sivelee alueelle jo heti kun alkaa tuntumaan siltä että on pattia tulossa.


      • täti
        tuttuja kirjoitti:

        Minulle niitä tulee bikinalueen karvanpoiston jälkeen, ja olen ollut siinä käsityksessä että kyseessä on sisäänpäin kasvaneen karvan aiheuttama karvatupen tulehdus. Olen itsekin niitä sillöintällöin puhkonut, mutta aika hyvän avun saa myös ihan bepanthenista kun sitä sivelee alueelle jo heti kun alkaa tuntumaan siltä että on pattia tulossa.

        Nyt on kyllä kyse ihan eri asiasta kuin karvanpoiston aiheuttamista näppylöistä.

        Alapään paiseet ovat aika yleisiä, etenkin nuorilla naisilla. Ne aiheutuvat pääasiassa hautumisesta. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, pikkuhousunsuojan käyttöä tulisi välttää. Samoin olisi hyvä nukkua ilman pikkuhousuja, ja käyttää mahdollisimman ohutta sidettä ja vaihtaa se usein.

        Paiseita voi silti joskus tulla, mutta se ei ole vaarallista. Paiseet voivat olla isojakin, jopa sellaisia oliivin kokoisia. Ne voi ihan hyvin puhkaista myös itse, jos luonto antaa myöten, mutta puhkaisun jälkeen on sitten heti mentävä pesulle.

        Mitään rasvaa en paiseille suosittelisi. Ne kuivuvat pikkuhiljaa myös itsekseen, joten välttämättä niitä ei tarvitse puhkoa tai käydä terkkarilla puhkottamassa, jos ajatus hirvittää. Ne ovat kuitenkin vain talitukkeumia, vähän kuin finnejä.

        Kaikkea sitä naisen elämässä joutuukin kokemaan, eikös niin, tytöt!? :)


      • ihmettelevä
        täti kirjoitti:

        Nyt on kyllä kyse ihan eri asiasta kuin karvanpoiston aiheuttamista näppylöistä.

        Alapään paiseet ovat aika yleisiä, etenkin nuorilla naisilla. Ne aiheutuvat pääasiassa hautumisesta. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, pikkuhousunsuojan käyttöä tulisi välttää. Samoin olisi hyvä nukkua ilman pikkuhousuja, ja käyttää mahdollisimman ohutta sidettä ja vaihtaa se usein.

        Paiseita voi silti joskus tulla, mutta se ei ole vaarallista. Paiseet voivat olla isojakin, jopa sellaisia oliivin kokoisia. Ne voi ihan hyvin puhkaista myös itse, jos luonto antaa myöten, mutta puhkaisun jälkeen on sitten heti mentävä pesulle.

        Mitään rasvaa en paiseille suosittelisi. Ne kuivuvat pikkuhiljaa myös itsekseen, joten välttämättä niitä ei tarvitse puhkoa tai käydä terkkarilla puhkottamassa, jos ajatus hirvittää. Ne ovat kuitenkin vain talitukkeumia, vähän kuin finnejä.

        Kaikkea sitä naisen elämässä joutuukin kokemaan, eikös niin, tytöt!? :)

        Itsellä on sama ongelma ja se on kieltämättä ikävää. Täytyykin kokeilla tuota tehokkaampaa ilmastointia. Stringejä käyttäessäni olen huomannut, että het seuraavana päivänä ilmestyy patti tai kaksi =(


      • "olpa kerra"
        täti kirjoitti:

        Nyt on kyllä kyse ihan eri asiasta kuin karvanpoiston aiheuttamista näppylöistä.

        Alapään paiseet ovat aika yleisiä, etenkin nuorilla naisilla. Ne aiheutuvat pääasiassa hautumisesta. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, pikkuhousunsuojan käyttöä tulisi välttää. Samoin olisi hyvä nukkua ilman pikkuhousuja, ja käyttää mahdollisimman ohutta sidettä ja vaihtaa se usein.

        Paiseita voi silti joskus tulla, mutta se ei ole vaarallista. Paiseet voivat olla isojakin, jopa sellaisia oliivin kokoisia. Ne voi ihan hyvin puhkaista myös itse, jos luonto antaa myöten, mutta puhkaisun jälkeen on sitten heti mentävä pesulle.

        Mitään rasvaa en paiseille suosittelisi. Ne kuivuvat pikkuhiljaa myös itsekseen, joten välttämättä niitä ei tarvitse puhkoa tai käydä terkkarilla puhkottamassa, jos ajatus hirvittää. Ne ovat kuitenkin vain talitukkeumia, vähän kuin finnejä.

        Kaikkea sitä naisen elämässä joutuukin kokemaan, eikös niin, tytöt!? :)

        Voiko kortisoni-pulssin (3*tiputus/4 vrk) jälkeen saada paiseen på finska takapuoleensa?
        Vaivaa, kanamunan kokoinen, ei voi istua, kauanko pitää odottaa, eikö ole kotihoitoa muuta kuin iskeä puukolla peppuun? Ohjeissa luki, että finnejä voi saada, mutta onpa iso finni.


      • Jo mummo
        täti kirjoitti:

        Nyt on kyllä kyse ihan eri asiasta kuin karvanpoiston aiheuttamista näppylöistä.

        Alapään paiseet ovat aika yleisiä, etenkin nuorilla naisilla. Ne aiheutuvat pääasiassa hautumisesta. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, pikkuhousunsuojan käyttöä tulisi välttää. Samoin olisi hyvä nukkua ilman pikkuhousuja, ja käyttää mahdollisimman ohutta sidettä ja vaihtaa se usein.

        Paiseita voi silti joskus tulla, mutta se ei ole vaarallista. Paiseet voivat olla isojakin, jopa sellaisia oliivin kokoisia. Ne voi ihan hyvin puhkaista myös itse, jos luonto antaa myöten, mutta puhkaisun jälkeen on sitten heti mentävä pesulle.

        Mitään rasvaa en paiseille suosittelisi. Ne kuivuvat pikkuhiljaa myös itsekseen, joten välttämättä niitä ei tarvitse puhkoa tai käydä terkkarilla puhkottamassa, jos ajatus hirvittää. Ne ovat kuitenkin vain talitukkeumia, vähän kuin finnejä.

        Kaikkea sitä naisen elämässä joutuukin kokemaan, eikös niin, tytöt!? :)

        Paiseet alkoivat ollessani murrosiässä. Ensin kankkuun, sitten nivusiin. On ollut myös reidessä ja kainalon alueella. Muutama korvan takana. Finneistä en aikoinaan paljon kärsinyt. Kolmella veljelläni on myös ollut paiseita, yhdellä tosi pahoja. Pojat eivät ole käyttäneet kireitä farkkuja niin kuin minä. Kun vasta aikuisena menin asiasta lääkäriin, hän totesi vain hygienian tärkeyden. Siitä ei todellakaan ole kyse. Yksi velistäni huomaa yhteyden suklaaseen tai juustoon, mutta itse epäilin kireitä vaatteita. Pojilla paiseet olivat eri paikassa, esim. selässä. Minulta on otettu bakteerinäyte verestä eikä siinäkään näkynyt mitään. Suositeltiin sellaista valkoista "pastaa", joka kuivattaa. Paiseita on ollut kahdenlaisia. Toinen versio, että se kiukkuaa aikansa ja "pasta" tavallaan painaa sen pois. Ja toinen, että se puhkeaa ja on kuin tulivuoren kraateri ja arpi jää. Tällöin paiseen ympärillä voi olla jopa nyrkin kokoinen tulehtunut alue. Karmea tauti, jolle ei oikeastaan voi tehdä mitään. Olen nyt 50-vuotias ja edelleen saan, tosin lievempänä näitä paiseita. Käytän nykyisin Lactacyd-nimistä pesunestettä alapesuun ja edelleen kireitä farkkuja. Äidilläni ja isälläni ei ole vastaavia vaivoja ollut. Tämä on niin kelju asia, ettei ole tullut tarpeeksi vaadittua lääkäreitä selvittämään syytä, vaikka se on todella ikävä ja mahdollisesti elinikäinen vaiva. Olen vain tyytyväinen, ettei ole koskaan ollut kasvoissa.


      • anonyymi
        täti kirjoitti:

        Nyt on kyllä kyse ihan eri asiasta kuin karvanpoiston aiheuttamista näppylöistä.

        Alapään paiseet ovat aika yleisiä, etenkin nuorilla naisilla. Ne aiheutuvat pääasiassa hautumisesta. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, pikkuhousunsuojan käyttöä tulisi välttää. Samoin olisi hyvä nukkua ilman pikkuhousuja, ja käyttää mahdollisimman ohutta sidettä ja vaihtaa se usein.

        Paiseita voi silti joskus tulla, mutta se ei ole vaarallista. Paiseet voivat olla isojakin, jopa sellaisia oliivin kokoisia. Ne voi ihan hyvin puhkaista myös itse, jos luonto antaa myöten, mutta puhkaisun jälkeen on sitten heti mentävä pesulle.

        Mitään rasvaa en paiseille suosittelisi. Ne kuivuvat pikkuhiljaa myös itsekseen, joten välttämättä niitä ei tarvitse puhkoa tai käydä terkkarilla puhkottamassa, jos ajatus hirvittää. Ne ovat kuitenkin vain talitukkeumia, vähän kuin finnejä.

        Kaikkea sitä naisen elämässä joutuukin kokemaan, eikös niin, tytöt!? :)

        tämä autto paljon, kyllä sai etsiä kauan et sai jotain fiksua vastausta:)


      • Nainen502
        täti kirjoitti:

        Nyt on kyllä kyse ihan eri asiasta kuin karvanpoiston aiheuttamista näppylöistä.

        Alapään paiseet ovat aika yleisiä, etenkin nuorilla naisilla. Ne aiheutuvat pääasiassa hautumisesta. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, pikkuhousunsuojan käyttöä tulisi välttää. Samoin olisi hyvä nukkua ilman pikkuhousuja, ja käyttää mahdollisimman ohutta sidettä ja vaihtaa se usein.

        Paiseita voi silti joskus tulla, mutta se ei ole vaarallista. Paiseet voivat olla isojakin, jopa sellaisia oliivin kokoisia. Ne voi ihan hyvin puhkaista myös itse, jos luonto antaa myöten, mutta puhkaisun jälkeen on sitten heti mentävä pesulle.

        Mitään rasvaa en paiseille suosittelisi. Ne kuivuvat pikkuhiljaa myös itsekseen, joten välttämättä niitä ei tarvitse puhkoa tai käydä terkkarilla puhkottamassa, jos ajatus hirvittää. Ne ovat kuitenkin vain talitukkeumia, vähän kuin finnejä.

        Kaikkea sitä naisen elämässä joutuukin kokemaan, eikös niin, tytöt!? :)

        Näin nyt taas kävi. Takamuksessa hemmetin kipeä paise joka vain laajenee. Odottaa että puhkeaisi itsestään mutta ei kohta enää jaksa. Pitää kai mies laittaa töihin koska itse ei pysty tai oikeestaan onnistu peilin kautta. Viime syksynä oli sama juttu mut hiukan eri kohdalla myös imusolmukkeet turposi nivuksesta ja oli arkana silloin lääkäri puhkasi ja sain antibiootit nyt en halua mennä lekurille se sattu niin älyttömästi. Kipulääkkeitä nyt syönyt se helpottaa hiukan. Eikä imusolmukkeetkaan turvonneet mut hiukan arkana. Toivottavasti ei pahene.


      • Kipukutina
        täti kirjoitti:

        Nyt on kyllä kyse ihan eri asiasta kuin karvanpoiston aiheuttamista näppylöistä.

        Alapään paiseet ovat aika yleisiä, etenkin nuorilla naisilla. Ne aiheutuvat pääasiassa hautumisesta. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, pikkuhousunsuojan käyttöä tulisi välttää. Samoin olisi hyvä nukkua ilman pikkuhousuja, ja käyttää mahdollisimman ohutta sidettä ja vaihtaa se usein.

        Paiseita voi silti joskus tulla, mutta se ei ole vaarallista. Paiseet voivat olla isojakin, jopa sellaisia oliivin kokoisia. Ne voi ihan hyvin puhkaista myös itse, jos luonto antaa myöten, mutta puhkaisun jälkeen on sitten heti mentävä pesulle.

        Mitään rasvaa en paiseille suosittelisi. Ne kuivuvat pikkuhiljaa myös itsekseen, joten välttämättä niitä ei tarvitse puhkoa tai käydä terkkarilla puhkottamassa, jos ajatus hirvittää. Ne ovat kuitenkin vain talitukkeumia, vähän kuin finnejä.

        Kaikkea sitä naisen elämässä joutuukin kokemaan, eikös niin, tytöt!? :)

        Juu tosiaan joutuu. Minulla itsellä on selän aknen lisäksi oikein kiintoisa arpeuttava paisemainen juttuja tekevä ilmeisimmin akne pakaroissa- ja takareisissä, jopa polvien syrjät... Tähän on kokkeiltu jos jotain, ei parane- vanhatkin patit vaan uutta talia kerää. Ja tulehtuu- tyhjennys, rupeeminen, uusi tukkeuma, mätimisineen, tyhjennys, jne. että onpa... hankala- Kipeekin. Desitän, pesen happamalla. Sun kaikkee muuta- ei mittään apua mistään.
        Myomat on, on keski-ikä, on vuotohäröt, mutta tääkin riesa on ja työni on liikkuvaa ettäp---se hautuu vielä muutenkin, siteistä tms. ei tu mitään onneks...


    • APUA

      Mulla on semmonen ongelma että yhtäkkiä tuli alapäähän finnejä muisuttavia rakkuloita ja menin lääkäriin.. lääkäri sanoi että kyseessä on varmaankin herpes.. Olen seurustellut poikaystäväni kanssa yli 2v 2kk enkä voisi koskaan ikinä pettää häntä, se ei ole käynyt edes mielessä!!.. hän luulee että olen pettänyt häntä!! ja uhkaili jättävänsä mut jos mulla on se... miten saan hänet uskomaan että en ole pettänyt häntä?? tietääkö kukaan onko mahdollista että olen saanut sen 2 ja puoli vuotta sitten ja oireet ilmenisivät vasta nytten??

      • pipsuliini

        Herpes voi näkyä monien vuosien kuluttua, on kaikilla melkein veressä.

        Mutta noista paiseista, mistä ne sitten johtuu? Minulle sanottiin että tupakoinnista. Vasemman puoleisen nivusen iho joudutaan kokonaan vaihtamaan, koska paise teki niin isot onkalot. Plastiikkakirurgille joudun menemään. Itse niitä ei kuulemma myöskään saisi puhkoa, sitten käy näin niinkuin mulla. Näyttää kuin joku mato ois menny ihon alle ja monta paisetta on nivoutunu yhteen näiden onkaloiden kautta.

        Oisko helokkiöljystä tai jostain jotain apua? Bepanthen voi kuulemma aiheuttaa hautomista. Nyt oon vaihtanu jo pesuaineen sebamediin ja seuraavaks oon menossa akupuntioon. Ei pikkuhousuttomuus paljon auta:(


      • kuinkas
        pipsuliini kirjoitti:

        Herpes voi näkyä monien vuosien kuluttua, on kaikilla melkein veressä.

        Mutta noista paiseista, mistä ne sitten johtuu? Minulle sanottiin että tupakoinnista. Vasemman puoleisen nivusen iho joudutaan kokonaan vaihtamaan, koska paise teki niin isot onkalot. Plastiikkakirurgille joudun menemään. Itse niitä ei kuulemma myöskään saisi puhkoa, sitten käy näin niinkuin mulla. Näyttää kuin joku mato ois menny ihon alle ja monta paisetta on nivoutunu yhteen näiden onkaloiden kautta.

        Oisko helokkiöljystä tai jostain jotain apua? Bepanthen voi kuulemma aiheuttaa hautomista. Nyt oon vaihtanu jo pesuaineen sebamediin ja seuraavaks oon menossa akupuntioon. Ei pikkuhousuttomuus paljon auta:(

        yleinen herpes oikeasti on? onko yleisempää että se aktivoituu kuin se, että se virus vaan on elimistössä mutta rakkuloita ei ikinä tule? tarttuuko se vain siinä rakkulavaiheessa?


      • eii
        pipsuliini kirjoitti:

        Herpes voi näkyä monien vuosien kuluttua, on kaikilla melkein veressä.

        Mutta noista paiseista, mistä ne sitten johtuu? Minulle sanottiin että tupakoinnista. Vasemman puoleisen nivusen iho joudutaan kokonaan vaihtamaan, koska paise teki niin isot onkalot. Plastiikkakirurgille joudun menemään. Itse niitä ei kuulemma myöskään saisi puhkoa, sitten käy näin niinkuin mulla. Näyttää kuin joku mato ois menny ihon alle ja monta paisetta on nivoutunu yhteen näiden onkaloiden kautta.

        Oisko helokkiöljystä tai jostain jotain apua? Bepanthen voi kuulemma aiheuttaa hautomista. Nyt oon vaihtanu jo pesuaineen sebamediin ja seuraavaks oon menossa akupuntioon. Ei pikkuhousuttomuus paljon auta:(

        Mulla ilmesty sellanen paise kanssa nivusiin, melko suuri.. No nyt kun se on mennyt rikki niin siihen on tullut juuri tämmöinen mainitsemasi onkalo ??
        Pitääkö minun mennä lääkäriin.. ajattelin juuri, että kyllä se siitä ajan kanssa häviää.. näinköhän sittenkään??


      • ...

        Herpes on virus joka voi pitkiäkin aikoja "piilotella" itseään kehossa ja jostain syystä joskus puhjeta. Herpes on todella yleinen ja olet sen voinut saada ennen kuin olet edes seurustelemaan alkanut. Herpes tarttuu ihmisestä toiseen silloin kun se on aktiivi eli voi saada sen jos suutelee ihmistä jolla on herpesrakkula huulessa, tarvii varmaan myös portin jota kautta se siirtyy toiseen esim. tulehduksen kontaktialueella?


      • Hei!

        Moni kantaa herpestä tietämättään, koska se voi olla myös oireeton. Oireet voivat tulla vuosienkin päästä tartunnasta esim. stressin takia.


    • -finni

      Hei minullakin on finni alapäässä ja huomasin sen vasta äsken. Minua pelottaa jos se olisi joku vakavampikin juttu, mutta toivottavasti ei. Olen vasta 16.v ja finni jo alapäässä? Onneksi on gynekologi kohta ja voin kertoa sille tämän onglemani.

      • oli iso patti

        alapäässä ja luuli että oli tullut kasvain ja meni lääkäriin niin lääkäri sanoi että iso"finnintapainen" näppylä ja puhkaisi ja siinä se ..niitä tulee kuulemma vieläkin ja aina käy lääkärillä poistattamassa...mitä niistä arvista kunhan ei niitä kukaan näe kuitenkaan ja ryppyinenhän se tuo alapää muutenkin on..sellaista on tää naisen ihana elämä!


    • iso täti

      Paiseet vaivannut teini-iästä asti. Kyse iholla olevasta omasta bakteerista joka jostain syystä aktivoituu ärhäkäksi. Hautuvat paikat hyviä kasvualustoja.

      Itsellä vaiva parani kun lopetin KOKONAAN vehnän ja rukiin syönnin. Eli kuten eläinlääkäri määrää jos koiralla iho oireita että vilja pois sama toimii ihmisellä. Jos nykyään "herkuttelen" vehnällä tai rukiilla tiedän myös niitä syöneeni vaiva tulee takaisin, pienellä syöntimäärällä finneinä ja kuivana ihona suuremmalla syöntimäärällä paiseena.

    • jjeeepp

      mullaki, on kipeä ja tulin just netistä kattoo mikä se on ja nyt löyty vastaus

      • näppylä

        eli mulla on pieni näppylä alapäässä toisen häpyhuulen sisäpinnalla (eli ihan reiässä) ja se on kipeä ja virtsatessa kirvelee. valkovuoto on runsasta ja jatkuvaa. eli tietääkö kukaan mistä voisi olla kysymys?
        kestäny jo viikon eikä ole lähtenyt pois. bepatheenia olen laittanut ja vedellä pessyt.
        yhdynnässä olen ollut vain poikaystäväni kanssa puolen vuoden ajan. kiitos jo etukäteen!


      • sama juttu
        näppylä kirjoitti:

        eli mulla on pieni näppylä alapäässä toisen häpyhuulen sisäpinnalla (eli ihan reiässä) ja se on kipeä ja virtsatessa kirvelee. valkovuoto on runsasta ja jatkuvaa. eli tietääkö kukaan mistä voisi olla kysymys?
        kestäny jo viikon eikä ole lähtenyt pois. bepatheenia olen laittanut ja vedellä pessyt.
        yhdynnässä olen ollut vain poikaystäväni kanssa puolen vuoden ajan. kiitos jo etukäteen!

        Paitsi että näppylöitä on paljon, ja ne on melko pieniä. Ensin ne alkoi häpyhuulen ulkopuolelta, ja nyt niitä on jo sisällä... Kirvelee kyllä ja kutisee jonkin verran. Valkovuotoa ei ole normaalia enempää. On ollut n. 3pv. Onko nämä mahdollisesti finnejä?


      • tyttö15
        sama juttu kirjoitti:

        Paitsi että näppylöitä on paljon, ja ne on melko pieniä. Ensin ne alkoi häpyhuulen ulkopuolelta, ja nyt niitä on jo sisällä... Kirvelee kyllä ja kutisee jonkin verran. Valkovuotoa ei ole normaalia enempää. On ollut n. 3pv. Onko nämä mahdollisesti finnejä?

        Vihdoin sain vastauksen tähän kummalliseen vaivaan (:

        Kiitos


      • ooomenaaa

        määkin tulin ettii vastauksii ku huomasin tänää et mul on joku ihme pieni pallura ja se sattuu.. eka luuli et joku peräpukama XD Joo ei ehkä :D Mut kipee se on mut onneks viel pieni! Toivottavast menis ohi pois ja nii.. :(


      • olla genitaali-
        sama juttu kirjoitti:

        Paitsi että näppylöitä on paljon, ja ne on melko pieniä. Ensin ne alkoi häpyhuulen ulkopuolelta, ja nyt niitä on jo sisällä... Kirvelee kyllä ja kutisee jonkin verran. Valkovuotoa ei ole normaalia enempää. On ollut n. 3pv. Onko nämä mahdollisesti finnejä?

        alueen herpes!!!!


      • paula
        näppylä kirjoitti:

        eli mulla on pieni näppylä alapäässä toisen häpyhuulen sisäpinnalla (eli ihan reiässä) ja se on kipeä ja virtsatessa kirvelee. valkovuoto on runsasta ja jatkuvaa. eli tietääkö kukaan mistä voisi olla kysymys?
        kestäny jo viikon eikä ole lähtenyt pois. bepatheenia olen laittanut ja vedellä pessyt.
        yhdynnässä olen ollut vain poikaystäväni kanssa puolen vuoden ajan. kiitos jo etukäteen!

        Muru toi kuullostaa jo kondyloomalta.. lääkäriin?


      • Anonyymi
        näppylä kirjoitti:

        eli mulla on pieni näppylä alapäässä toisen häpyhuulen sisäpinnalla (eli ihan reiässä) ja se on kipeä ja virtsatessa kirvelee. valkovuoto on runsasta ja jatkuvaa. eli tietääkö kukaan mistä voisi olla kysymys?
        kestäny jo viikon eikä ole lähtenyt pois. bepatheenia olen laittanut ja vedellä pessyt.
        yhdynnässä olen ollut vain poikaystäväni kanssa puolen vuoden ajan. kiitos jo etukäteen!

        Herpes. Limakalvon puolella. Virtsaputkenkin suulla voi olla. Rykelminä sellaisia kovia pahkuroita.
        Kipeä, kirvelevä pissatessa-
        Joltakultahan sinä sen olet saanut. Viruslääkkeet käyttöön, jos kiukuttelee usein, elämänlaatu kärsii muuten.
        itsellänikin on, jostain muinoisesta seurustelusuhteesta muistona(tiedän mistä, henkilö ei kertonut).
        Olisikin tärkeää käyttää kortsua, aina, ellei nyt ole ihan luotettava, varma ja mitäänsairastamaton pysyvä kumppani.
        Onneksi itsellä oireilee vain lievänä, ja harvoin. Joskin sekin harmittaa, kun on kipeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herpes. Limakalvon puolella. Virtsaputkenkin suulla voi olla. Rykelminä sellaisia kovia pahkuroita.
        Kipeä, kirvelevä pissatessa-
        Joltakultahan sinä sen olet saanut. Viruslääkkeet käyttöön, jos kiukuttelee usein, elämänlaatu kärsii muuten.
        itsellänikin on, jostain muinoisesta seurustelusuhteesta muistona(tiedän mistä, henkilö ei kertonut).
        Olisikin tärkeää käyttää kortsua, aina, ellei nyt ole ihan luotettava, varma ja mitäänsairastamaton pysyvä kumppani.
        Onneksi itsellä oireilee vain lievänä, ja harvoin. Joskin sekin harmittaa, kun on kipeä.

        Paitsi ei se kortsu hirveästi naisten genitaaleja suojaa herpekseltä, monella kun ne rakkulat eivät ole hepin varressa vaan kasseissa, alavatsalla jne..


    • nassukka

      Minullakin on finnejä alapäässä. Varsinkin silloin tulee jos käyttää stringejä. Heti tulee semmonen todella iso paise. Kun sitä sillee puristelee nii tuntuu että sielä jossai ihon alla on semmonen kova pahkura. Jossain vaiheessa kun puristan niin tulee nestettä, sitten häviää. Ja sitten tulee semmosia kovia, pieniä finnejä kun sheivailee. Sieltä tulee aina semmoista jäykkää, keltaista töhnää kun puristaa. Inhottavia. On aina niin kippeitä.

      • kauheeetttaaa

        Voiko tämä johtua kun käyttää stringejä :O Itse ''aloitin'' tässä vasta ja heti yksi tollanen ilmesty, tai ei heti mutta nyt ilmesty :o Aika ikävää jos se niistä jotenkin sit johtuu.. :ss


      • kakakaj
        kauheeetttaaa kirjoitti:

        Voiko tämä johtua kun käyttää stringejä :O Itse ''aloitin'' tässä vasta ja heti yksi tollanen ilmesty, tai ei heti mutta nyt ilmesty :o Aika ikävää jos se niistä jotenkin sit johtuu.. :ss

        ehkä kannattais vähän kiinnittää huomiota hygieniaan.. toi on oikeesti kuvottavaa että jotai alapääpaiseita..hrrrrr yäk


      • HUOH teinipissisd44
        kakakaj kirjoitti:

        ehkä kannattais vähän kiinnittää huomiota hygieniaan.. toi on oikeesti kuvottavaa että jotai alapääpaiseita..hrrrrr yäk

        ^ viitaten edelliseen ..

        itsellesikin voi tulla ei se pakolla hygieniasta ole.


      • why meee?

        Huomasin lähiaikoina, että minulle on tullut pieni finnin näköinen paise juuri tuohon häpyhuulelle. Se ei ole kipeä, eikä kutiakaan, enkä eden tiedä missä vaiheessa se on siihen tullut, koska huomasin sen sattumalta sheivaillessani. Niitä on siis vain yksi ja ollut yli viikon, enkä tiedä miten suhtautua siihen, onko vaaraton tai meneekö ohi itsestään... Voi olla että se olisi tullut sheivaillessa, mutta en voi olla varma.. Ja yhdyntä sattuu, mikä tietysti huolettaa (mutta ainoa kumppani vuoden ajan ollut vakituinen poikaystävä). Olen epäillyt että olisiko hiivatulehdus, kun välillä kutisee hieman, ja yhdyntäkivut liittyvät siihen, mutta valkovuotoa ei ole, enkä tiedä voiko hiivatulehdus aiheuttaa näppylöitä. Olisiko kellään samanlaisia kokemuksia? Täytyy toivoa että se on vaan finni... en ole kyllä yrittänytkään puristaa, että josko se sillä häviäisi..


    • apuahelp

      oon 12-13v tyttö ja mul on ollu vähän aikaa paljon valkoisia pieniä finnin näköisiä sileitä näppylöitä. Oon vähän huolissani et mitä ne on? Eivät kirvele, mutta vähän kutiavat. Ei voi olla mikään sukupuolitauti, sillä en ole ollut yhdynnässä. Kellään tietoa/kokemusta? :''(

      • nainenen

        sulla on varmaa karvatupentulehdus, rasva voi auttaa kutinaa =)


    • nuorityttttö94

      Kiva oli lukea noita aikasempia tekstejä kun löyty niin paljon samaa :) ite oon 16 vee tyttö ja nuita finnejö on ollu jo jonku aikaa.. oli sit pakko googlettaa ko häiritsi! mulla oli jo joskus 14v. kainalossa sellanen,ja se lähti vaa yksinkertasesti puristamalla pois. sit alko tulee enemmmän niinku pepun puolelle ja nyt levinny pepun ja reisien taipeisiin.. ihan törkeen kipeitä! joskus sen saa puristamalla mut ei aina. ja sitä keltasta/kirkasta mömmöä tulee. ei ois käyny ikinä mielen vieressäkään et ne tulis stringeistä tai pikkuhousunsuojista? :o ite oon myös huomannu et ko oikein hyvin suihkusaippualla suihkussa pesee niin ne vähänniinku kuivaa ja sen jälkeen voi rasvata suihkun jälkeen : ) maailman raivostuttavimpia oikeasti!

    • paiseita mullakin

      ei ole muuten mistään hygieniasta kii nää paiseet..kuten jotku luulee tai väittää.oon 30v.nainen ja pidän huolta päivittäisestä hygieniasta mm.vaihtamalla alusvaatteet ym tekemällä alapesut.mulla paiseita tulee alapään lisäksi reisien sisäpuoleelle ja joskus kainaloon ja niskaan.ovat niin kipeitä ja puristamalla ei tuu mitään ulos.lääkäriltä kannattaa hakea apua ja neuvoja.

    • ..-..

      Minullakin niitä on.Mutta finnejä ne eivät ole.Ne ovat paiseita siitä kun iho ärsyyntyy.Niitä syntyy esim.kun ajat häpykarvoja tai ihan vaan raapii.
      Niihin auttaa rasvaaminen.Puristella niitä ei kannata.

    • RoneB

      Eka alko kutina, niinku ois hyttynen purassu jokunen päivä sitten ja jotai sitä varmaan ajattelematta rapsutin ja nyt on sit sellane sentti kertaa puol, ja sen kaverina sen puolikas sen vieressä ja kipeitä paiseita on tuossa karvoituksen kohdalla.. Ihan ku finnejä mutta niinkun paiseita. Olen 20 vuotias ja ekaa kertaa tullu tällainen.. Onneks löyty nyt vähän osviittaa et mistä on kyse, karvatupen tulehdukseksi epäilin itsekkin, ku on noita ihan pieniä ollu aina vähän väliä mut ne ei haittaa näin paljoa.. Kun tosiaa on nyt kipeitä.. Katson häviääkö tai sit meen lääkäriin. En taida uskaltaa itse alkaa puhkomaan.. Siteestähän tuo taitaa nyt johtua ja ku on lämpimät ilmat ja istumatyö.. Kiitos että ootte tänne kirjoitelleet ni ei niin paljon enää huoleta :)

    • hygieeninen

      Kävin kipeoden paiseiden takia lääkärillä, kutina oli niin kova etää täytyi lähteä kesken päivän, siellä sanottiin, että on ns. käänteisakne, pakaroiden seudulle tulee finnejä ja aknepatteja, jotka voivat olla kipeitäkin ja kutiavia. Sain aknekuurin ja helpottavaa kortisonivoidetta, saa nähdä auttaako. Lääkärin mukaan vaiva voi vaatia järeitäkin keinoja

      • rhop11

        Minulta leikattiin akne pakarasta, päiväkirurkiassa. Puoli päivää ja kotia. Parani hyvin.


    • vierailijaaa

      Minulla on pari näppyä,vähän kuin finniä uloimmalla häpyhuulella.mistä voi olla kyse,ovatlp ne finnejä? en ole ikinä ollut yhdynnässä joten tietääkseni ei voi olla sukupuolitauti? näpyt eivät häiritse mutta ovat inhottavan näköisiä.

    • 1324132

      Huomasin pari päivää sitten että minulla on pieni patti alapäässä, ei tuntunut mitenkään kipeältä, Ajelin karvat myös silloin, ja nyt patti on hirveän kipeä ja punainen, mutta pää on valkoinen. Näyttää siis ihan finniltä. On vielä ikävässä kohtaa, tuossa taipeen lähellä, hankaa koko ajan kun kävelee. Onko näitä järkevää puristella itse, vai odotanko että puhkeaa itse? Huomanenna pitäisi mennä jumpalle, mutta eihän siitä mitään tule kun tuo patti hankaa.

    • apuakaipaavanuori

      huomasin juuri(ensimmäinen kerta) että alapäässäni melkein taipeessa häpyhuuleni vieressä oli 'paise', melko suuri. Mielestäni se oli finni, kun puristin sitä sieltä tuli verta, sekä mielestäni myös finniä todellatodella paljon. En saanut sitä kokonaan puristettua sillä siellä syvällä on vieläkin patti, ja nyt se vuotaa itsestään. Onko tämä paise, vai finni ? ja miten hoidan, osaako kukaan neuvoa?! :(

      • apuakaipaavanuori...

        ps. ja mätää tulee myös.


      • Anonyymi

        Aina kun noita kystisen aknen patteja tyhjentää, ne pitää tyhjentää hyvin. Suihkuttaa sitten ja esimerekiksi betadinella desittää.
        Uusivat herkästi, ja uusivat varmasti entistä isompina ja kipeämpinä, ellei ole tyhjennetty kunnolla.
        Eli tämmöistä ei pidä mätineen jättää muhimaan. Kaikki töhkä vaan pois sellaisesta, vaikka mille tuntuisi puristaessa.
        Joskus siellä syvällä on vieläpämustapää-tyyppinen tanko, joka kun nousee pois, niin sitten on toiveita patin paranemisesta.
        Itse olen yli 50, ja vaihdevuosien tullessa alkoi tää hirveä paiseaknekin. Paiseita tulee: selkään, kylkiin. Niskaan, takalantiolle, joskus häpyhuuliin, perseeseen.
        Ja ne kutiavat, ovat syvemmältä kipeitä puristaessa,tyhjenevät huonosti, mutta monen kohdalla on sitkeyteni tullut palkituksi.
        Vuodenkin silti saattaa joku kutista ja vihoitella.
        Taudissa pahin on pattien kutina. Se on aivan hirveää. Mutta tyhjennys joko hävittää kutinaa tai vähentää.
        Nämä on niin syvällä että normaali puristelutekniikka ei toimi, pitää ottaa kauempaa puolin ja toisin ihan rankempi puristus- mielummin löylyjen jälkeen.
        Osa on yleensä mätimislinjalla, osa on niin ettäsyvältä nousee se tulppa ensin ja sitten mätää vaikka kuinka ja verta.
        Hormonaalista.


    • -minä

      sama juttu...mulla on takapuolessa jo ollut monta vuotta. Olen yrittänyt rasvata välillä mutta tuntuu ettei auta... Olen myös ajatellut että iho pahenee kun käytän pikkuhousunsuojia joten siirryin tässä hiljattain kuukuppiin. Lisäksi nukun myös ilman alushousuja tämän vaivan vuoksi. Mutta silti, niitä vain on...välillä pahempana ja välillä vähemmin. Tänä vuonna samantapaisia/samanalisia on ilmestynyt myös selkääni. Selkäni iho vaihtelee myös välillä pahemman näköinen ja välillä parempi. Tilannetta varmaan pahentaa se että olen yrittänyt puhkaista niitä ja ne on varmaan tulehtuneet. Jotenkin jännä kun muuten ihoni on ollut mielstäni hyvä, ei mitään suurempia finni ongelmia. En enää tiedä mikä auttaisi...Tosi ärsyttävä vaiva ja kun ei edes tiedä mistä se johtuu :(

    • jeooo

      Mullakin nivusissa samanlaisia patteja, onneksi vain isoimmillaan pikkurillinpään kokoisia. Gynekologi määräsi antibiootti-kortisoni rasvaa. Se auttaa, ja poistaa patin. Mutta taas viikon tai kahden kuluttua tulee uusi! ja antibiootti tuotteita ei voi käyttää jatkuvasti, muuten vaikutus heikkenee. Varmaan näistä on sitten vaan kärsittävä !

    • viisitoustavuotias

      Itsellänikin on. Suihkussa huomasin kun pesin alapäätä. Häpyhuulen sisäpuolella oli 'finni'. Puristin sen pois ja huuhtelin. Myös reiän lähettyvillä oli pari näppylää. En tietenkään nähnyt niitä mutta puristin silti pois.. Tämä taitaa olla kuin tavallinen tauti naisille ;).

      Muutenkin itselläin on Huuliherpes, ja oon täs lähiaikoina stressannu seksitaudeista. Mutta eihän se mikään sellainen ole!

      niin siis ne on kuin valkopäitä. Tai sitten vain iso näppylä. Tavallista?

    • pattileidi

      itellä kans 3 pikkufinniä ja yksi vähän isompi joka nyt alkaa laskemaan(vihdoin)..
      tämä pirullinen vaiva alkoi jo ennenkuin mulla oli mitään seksielämää, eli en usko että on sukupuolitauti, ja toiseksi olen käynyt testeissä ja mitään tautia ei ole.

      pitääkin kokeilla taas olla viljattomalla ja maidottomalla kuurilla.

      nyt olen pessyt alapäätä acnicyl pesunesteellä ja rasvannut ac3 comfort peräpukamageelillä(ei tuki ihohuokosia ja sisältää aloeta), nukun myös ilman alkkareita. on jo alkanut helpottamaan mutta veemäinen vamma kun on parisuhteessa ja mies epäilee aina jotain tautia.

      no joo, mutta itse en suosittele pattien puhkomista kuin ihan pakosta, saatika puristelua; nämä vain pahentavat patteja. hygienian lisääminen ja lääkevoiteet auttaa paremmin.

    • samoja ongelmia

      Mullakin sama ongelma, yleensä kuukautisten aikoihin. Enemmän stringejä käyttäessä, mutta ongelma loppuu yleensä kun kuukautiset ovat ohi ja pääsee kuukautissuojista eroon :) no problem!

    • ihme finni

      ääh, eli toiseen häpyhuuleen alas ilmestyi nyt yhtäkkiä vähän sellainen finnin kaltainen, pieni mutta arka patti. En tiedä, johtuisiko siitä, kun olin yhdynnässä ja tuli aika rajusti harrastettua seksiä, ja jo sen jälkeen tuntui että tuosta samasta alueesta olisi vähän lähtenyt ihoa irti.. vaikka kumi ei suojakaan kondyloomalta, niin en usko että se kondyloomaa on, kun tosiaan vain tuo yksi patti ja se muistuttaa kyllä enemmän finniä? Ja ilmestyi aika pian seksin jälkeen.. Aika usein olen sheivannut, voisiko olla karvatuppi tulehdus?? Pitääkö nyt sen takia mennä lääkäriin kun kauhea gynepelko! :(

      • Ei välttis gynelle

        Ihotautilääkäriltä saat antibioottinestettä jota sivellään pattiin. Näillä on tapana uusiutua, joten kannattaa käydä näyttämässä...


    • finneistä eroon

      Minullakin on ilmennyt monia ''finnien'' tapaisia paiseita. Niitä vain tulee ja tulee sitten ne menevät rikki ja tulee valkoista mädän kaltaista juttua ja verta. Nämä rikki menneet paiseet ovat todella kipeät. Miten finnien tulon voisi vähentää?

    • HELPME I AM TARBOL

      voiko joku kertoa kun minua kirvelee alapäähän yhtäkkiä alkoi kirvelee ja nytten ei tuu ees pissaa vaan ihan tippa kerralla :O

      • aa12341

        Se on virtsatulehdus.. Lääkärille ja saat reseptillä lääkkeitä siihen.. Johtuu useimmiten jalkojen ja takapuolen palelluttamiseta.


    • HELP

      Oon 11vuotias tyttö, mulla on alapäässä pieniä finnejä..Välillä isoja! Jotkut kutiaa jotkut taas ei.. Mitä ne on?

    • anonyymi9

      Help! Kyselisin että voiko herpes olla hyvin vähäoireinen? Minulla aina kuukautisten aikaan ilmestyy nivusiin muutama pieni finnin näköinen näppylä, näppylät ei mitenkään oireile ja laskevat yleensä päivässä! Mistä voisi olla kyse? Oireileeko kellään kondylooma tai herpes näin? Olen saanut myös käsityksen että herpes ilmenee pieninä rakkuloina jotka ovat ryppäässä ja ovat kovin kiusallisia.

    • valceer
    • mimmikkä

      Olen myös kärsinyt näistä paiseista jo pidemmän aikaa. Hygieniasta ei johdu, koska huolehdin kyllä siitä. Aiemmin paiseet ovat lähteneet itse tyhjentämällä tai kuihtuneet itsekseen. Nyt alavatsassani oleva paise suureni muutamassa päivässä 2 oliivin kokoiseksi ja tuli niin kipeäksi, että pelkkä hipaisu sattui tolkuttomasti. Lääkäriin en viikonlopun vuoksi päässyt aiemmin. Koitin tyjentää itse, mutta en onnistunut ja paise puhkesi itsellään. Onneksi! Kävin lääkärillä, sain antibioottikuurin ja tyhjentyneen paiseen onkaloon(joka oli todella syvä) laitettiin "naru" joka johdattaa mädän ulos. Haava suojattiin ja seuraavana päivänä kävin hoidattamassa avohaavan. Näin pahaksi vaiva voi äityä ja jos joku tietää hoitokeinoja ennenkuin menee näin pahaksi niin enemmän kuin ilolla otan tiedon vastaan! Todella, todella ikävä vaiva!

    • Apua5

      Mulla tuli tänään päivällä noin sormenpään kokoinen patti haaraväliin se on hieman kipeä ja kun koitin puristella sitä niin sieltä tuli vain vähän valkoista nestettä ja sen jälkeen hiukan verta, olen 15-vuotias tyttö ja pelkään kuollakseni lääkäreitä ja minua hävettää asia niin paljon etten voi puhua kenellekkään:/ voisko joku kertoo et mikä tää on ja miten sen saa pois

    • Hjälp mig!

      Mulla tuli tänään päivällä noin oliivin kokoinen patti haaraväliin se on hieman kipeä ja kun koitin puristella sitä niin sieltä tuli vain vähän valkoista nestettä ja sen jälkeen hiukan verta, olen 15-vuotias tyttö ja pelkään kuollakseni lääkäreitä ja minua hävettää asia niin paljon etten voi puhua kenellekkään:/ voisko joku kertoo et mikä tää on ja miten sen saa pois

    • apua!!

      tänään huomasin aivan karvojen viereen ilmestyneen 'finnin' näyttää siis norm, finniltä ja on noin 2mm halkaisijaltaan en ole ollut yhdynnässä joten tuskin sukupuolitauti osaako kukaan auttaa

      • 13v

        Olen vasta 13 vuotta ja menkat vasta alkaneet ja nyt tuli tollane patti... Mun menkkojen pitäis taas koht alkaa ja viimeksi ennen ku ne alko nii tuli tämmönen patti :/ se on tosi kipee ja luulin et se on finni joten pääti puristaa sen ja siit tuli semmost valkost juttuu mut siihe jäi viel vähän pattia en haluasi mennä lääkäriin koska se ois noloa. Voisiko joku auttaa ?


      • minö
        13v kirjoitti:

        Olen vasta 13 vuotta ja menkat vasta alkaneet ja nyt tuli tollane patti... Mun menkkojen pitäis taas koht alkaa ja viimeksi ennen ku ne alko nii tuli tämmönen patti :/ se on tosi kipee ja luulin et se on finni joten pääti puristaa sen ja siit tuli semmost valkost juttuu mut siihe jäi viel vähän pattia en haluasi mennä lääkäriin koska se ois noloa. Voisiko joku auttaa ?

        Mulla sama ongelma ja oon saman ikänen....oli kaksikin mutta toinen alkanut parantumaan, toista oon joutunu desifioidulla nuppineulalla (hyväminä:D) puhkasee montaki kertaa että ei olis niin kipeä...jos alan käyttää löysiä boksereita elämä helpottus :D


    • Hoituri1988

      Minulla on tullut jo vuosia näitä paiseita, mutta vaiva on lieventynyt, kun vaihtanut siteet tamponiin ja nukkuu ilman pikkuhousuja(yöllä tamponia ei tietenkään saa pitää). Täällä joku sanoi, ettei niitä kannata puristella: Paiseet on tyhjennettävä! Hygieniasta tulee pitää huoli, ettei tulehdu. Pahimmillaan vaatii lääkärin veitseä, ja onkaloa voi joutua hoidattamaan pitkään. Eli kun paise vaikuttaa "kypsältä" puhkaiskaa tai menkää lääkäriin!! Se tuntuu nololta, alapään tai peräpään esittely lääkärille, mutta ne näkee näitä asioita joka päivä!

    • kauhistunu14v

      Mulla on niinku siis ei jalkoje välis vaa siin niinku etupuolel mis karvojakii ni ensi oli yks iso finni enne ku menkat alko sit ku ne alko ni huomasin et niit on monta :O ja olin siis just sheivannu ni voiks se johtuu siitä? Vai siis häh?

    • Ystävämme finnit

      Kyllä niitä näppylöitä ja finnejä tulee intiimialueelle.
      Karvatupentulehdustakin voi olla. Hikoilu ja ihon hautuminen, hiertyminen jne. lisäävät näppylöintiä. Nivuset ovat myös kosteita paikkoja, jonne hikinäppylätkin nousevat ja voi siellä päästä ihon normaaliflooraan kuuluva hiivakin vallalle, jolloin ihon ominaistuoksu muuttuu ehkä vähemmän miellyttäväksi.
      Sheivaaminen ja muukin karvojen poisto johtaa poikkeuksetta ihon ärsytystilaan.

      Apukeinoja, joita voi kokeilla ja löytää itselleen sopivan:

      - ennen sheivaamista pehmitä ihoa ja karvoitusaluetta riittävän pitkällä suihkulla ja esipesulla. Sheivaamisen yhteydessä voi käyttää perusvoidetta tai hiustenhoitoainetta saippuan ohella, jälki on pehmeämpää.
      Heti sheivaamisen jälkeen karva-alueelle lasten (vaikka Natusan/Libero) sinkkivoidetta ohuelti.
      - lasten talkkipuuteria voi laittaa kevyesti nivusten ja muiden hautuvien ihoalueiden päälle. Ei limakalvoille. Sitoo liiallista kosteutta.
      - luontaistuotekaupasta tea-tree -öljyä kipeiden finnien päälle. HUOM! tuoksuu erittäin voimakkaasti ja joidenkin iho voi olla liian herkkä tälle öljylle. Pyydä myyjältä seikkaperäisemmät ohjeet tai googleta. Ei limakalvoille (itse olen laittanut kyllä sisemmän häppärin finnin päälle ja johan alkoi talttua se mötikkä!)
      - betadine-liuos apteekista tepsii suht jotenkin kotikonstein bakteereihin ja hiivaan ulkoisesti. Näppylöitä ei välttämättä poista.Varo, etteivät vaatteet värjäydy betadineliuoksella.
      - käytä menkkojen aikana aina hengittäviä terveyssiteitä (esim. Vuokkoset cotton ainakin; katso allergia- astmaliittotunnus) ja pikkuhousunsuojia; tamponeita tai kuukuppia. Ei missään nimessä niitä ´muovisia`, hautovia siteitä.

    • Kutiavaitsetyydyttäjä

      Minulla on alapäässä jotain ihmeen rakkuloita. Itsetyydytys kutittaa niitten takia muuta ongelmaa niistä ei ole nii millä pääsisin niistä eroon

    • helpmehh

      Hjalp! Mulla on usein tullu pieniä finnin näkösiä patteja alapäähän karvotuksen kohalle, menny loogisesti karvatupen tulehduksena. Nyt tuli toisen häpyhuulen sisäsyrjään sellanen patti, se on kova ja kipeä. Se on valkonen päästä niinku finni, mutta yritettäessä puhkasta tuli vaan vähä verta. Tai sitte finni mutta ei valmis viel. Oon kokeillu bepanthenilla rasvata nyt ekaa kertaa, huomasin tän eilen. Kyse ei voi olla sukupuolitaudista, perheessä ei ole eikä poikaystävällä (2v oltu ja aina kortsua käytetty). Aloin epäileen että voisko tää johtua nyt sitte alapään hautumisesta pikkuhousujen takia? Tai e-pillereistä vaikka oon nyt puol vuotta käyttäny niitä ja aiemmin ei oo tullu mitään.

    • 12v

      Oon ite ny 12v ja mul on 1 kipee finnin tapanen alapääs ja haluisin eroon siit nii auttaisko joku ku en mielellää menis lääkärii puhkasee sitä...

      • 12v

        Se on just semmonen kova valkopäinen finnin näkönen patti häpyhuulen loppu osas..? Ja tosiaan aikas kipee. Istuminenki sattuu ja just loppu tän kuun menkat ja oon käyttäny siteit nii voisko johtuu siitä? Ja voiks se olla vaa normaaliki finni mut tullu eri paikkaa?


    • Makar

      Heipä hei,
      Ajattelin nyt jakaa oman gynekologini neuvon vaivaan (jos joku vielä miettii tätä asiaa).

      Eli kyse ei tosiaan ole sukupuolitaudista, kuten joku epäili tai karvatupen tulehduksesta kun patti / finni tulee häpyhuulten sisälle. Patti /finni voi tulla sisäpuolelle ihan minne vaan ja syntyy kuten tavalliset finnit; hormonikierto ja ruokavalio vaikuttaa finnin kehitykseen alapäähän, mutta siteiden käyttö lisää myös riskiä finnin kehittymiseen.

      Eli patin voi puristaa ja sieltä tulee sitä keltaista/valkoista mätää verta.
      Huuhtele hyvin. Joka kerta kun käyt vessassa pissillä, tee alapesu ja purista tyhjäksi puhjennut finni. Jatka 1 vrk tai kun ei enää vuoda. Toisilla kertatyhjennys riittää. Huolehdi kuitenkin, että alue pysyy alapesun avulla puhtaana, kunnes puhjennut finni on mennyt kiinni.

      Puhkeamattomaan pattiin voi häpyhuulten sisälle laittaa basibact-voidetta. Siis voi laittaa ihan vaikka on limakalvoalue siellä. Tämä voi auttaa siihen, että patti ei kehity isoksi finniksi saakka vaan hiljalleen pienenee pois. Tämä on siis oman gynekologini neuvo ja saa apteekista ihan ilman reseptiä.

      Toki jos voi nukkua ilman alushousuja, niin se auttaa alapään tuulettimiseen ja ehkäisee finnien syntyä.

      Toivottavasti joku saa jatkossa apua basibact-voiteesta. Omalla kohdallani se auttaa, mutta ei ihan 100% joka kerta.

      Tsemppiä! On ikävä vaiva :(

    • Anonyymi

      Minulla vaikka olenkin vasta 11 vuotta ne kutittavat kyllä paljon

    • Anonyymi

      Perus kotikikka noihin paiseisiin on kokeilla laittaa hammastahnaa paiseen päälle, kuivaa alueen ja paise poistuu viikon sisään, joskus oli noit perse täyn, isoikii mut tol oon saanu lähtee 99% ajast

    • Anonyymi

      Kamalaa, huomaan että nämä naisten alapää paiseet ovat aika yleinen juttu. Miksi ihmeessä ei vieläkään ole yritetty edes selvittää mikä näitä kipeitä syviä mätäpaiseita esim häpyhuuliin tekee?? Mikään akne ei ole käypä syy kyllä näissä. Jos miehille tulisi vehkeen varteen isoja paiseita kuukausittain niin varmana olisi jo oikeat hoitokeinot tiedossa.
      Itselleni tuli kipeä patti taas, kova kuin mikä ja näkee että on mätää sisällä. En tiedä pitäisikö puhkaista vai odottaa.

    • Anonyymi

      Mullekkin on nyt taas tullu joku ns finni sinne minne päivä ei paista viimeks lähti iha itekseen helpottavaa etten ole ainoa tässä keskustelussa kysymys kuuluu onko tää semmonen vaiva joka menee itestään aina ohi vai ei ja kestääkö tää aina vaan se ns finni on kova kuin herne eikä puristamalla lähde taidan vaan antaa sen olla ja huolehtia hygieniasta paremmin. :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe