Lagunan jakohihnan vaihtohinta?

VeePee

Morjens, pitkästä aikaa!

Mulla on Laguna 2.2D Break -97 ja jakohihnan vaihto lähestyy.
Minkä hintaisena te pidätte kyseistä operaatiota? Hihnavaihdon yhteydessä vaihdetaan myös vesipumppu ja kiristimet...

Olen kuullut, että joillakin on tullut kalliita remontteja, kun hihnan vaihto on mennyt "pitkäksi". Onko jollakin tästä kokemuksia?

13

2447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jormapetteri

      rullat yms. hinta taitaa olla jotain 830 euro --->

      • VeePee

        Just kyselin ja Wetteri lupasi homman könttähintaan 555€!
        Ilmeisesti ei ole kovin paha hinta?
        Muihin merkkeihin verrattuna tuo tosin vaikuttaa aika kalliilta, mutta Renaultin huoltohinnat tuntien jotain tällaista osasi kyllä odottaakin! =)


      • Corollisti
        VeePee kirjoitti:

        Just kyselin ja Wetteri lupasi homman könttähintaan 555€!
        Ilmeisesti ei ole kovin paha hinta?
        Muihin merkkeihin verrattuna tuo tosin vaikuttaa aika kalliilta, mutta Renaultin huoltohinnat tuntien jotain tällaista osasi kyllä odottaakin! =)

        Kyselin Toyota-huollosta ennen auton päivitystä mitä olisivat veloittaneet 1.3 -97 Corollaan 105 tkm:ssa tapahtuvasta jakohihnan vaihdosta. Vastaus: alle 100 euroa. Hieman näkyy siis olevan edullisempi hinta kuin Renaultilla :)

        Nykyisiin Toyotiin VVT-i moottorilla ei tuostakaan sitten tarvitse huolehtia jakoketjun ansiosta.


      • Tee se itse
        VeePee kirjoitti:

        Just kyselin ja Wetteri lupasi homman könttähintaan 555€!
        Ilmeisesti ei ole kovin paha hinta?
        Muihin merkkeihin verrattuna tuo tosin vaikuttaa aika kalliilta, mutta Renaultin huoltohinnat tuntien jotain tällaista osasi kyllä odottaakin! =)

        Hihnan vaihto vm. -96 Lagunaan maksoi 100 Eur itse tehtynä. Homma ei tosiaankaan ole kovinkaan paha jos vähänkään ymmärtää autojen päälle ja viitsii ottaa selvää miten homma kuuluu hoitaa. Jos kaveri-/tuttavapiiriin kuuluu edes yksikin automekaanikko tai autonasentaja niin kysäisepä heiltä. Mielestäni jakohihnan vaihdosta on luotu ehkäpä tarkoituksella sellainen mielikuva, että se olisi jotenkin erityisen vaativa toimenpide. Toki se väärin tehtynä voi aiheuttaa suuren vaurion, mutta ei se kuitenkaan ole ylivoimainen tehtävä. Suojakannet irti, muutama mutteri/ruuvi irti, vanhat osat irti ja uudet osat paikalleen, merkit kohdalleen kiristys ja homma on siinä. Lopuksi vielä pyörittää konetta käsin varmuuden vuoksi ettei kolahduksia tapahdu ja sen jälkeen kone käyntiin ja menoksi... Osaava automekaanikko käyttää tähän kaikkeen aikaa n. puolesta tunnista tuntiin ja veloitus voi silti olla jotain 500 Eurosta 800 Euroon. Kysymys kuuluu onko se ryöstöä vai ei ? Mielestäni on. Tietysti on merkkikohtaisia eroja, mutta valtaosaan autoista jakohihnan vaihtoon ei aikaa mene kuin maksimissaan tunti.


      • VeePee
        Tee se itse kirjoitti:

        Hihnan vaihto vm. -96 Lagunaan maksoi 100 Eur itse tehtynä. Homma ei tosiaankaan ole kovinkaan paha jos vähänkään ymmärtää autojen päälle ja viitsii ottaa selvää miten homma kuuluu hoitaa. Jos kaveri-/tuttavapiiriin kuuluu edes yksikin automekaanikko tai autonasentaja niin kysäisepä heiltä. Mielestäni jakohihnan vaihdosta on luotu ehkäpä tarkoituksella sellainen mielikuva, että se olisi jotenkin erityisen vaativa toimenpide. Toki se väärin tehtynä voi aiheuttaa suuren vaurion, mutta ei se kuitenkaan ole ylivoimainen tehtävä. Suojakannet irti, muutama mutteri/ruuvi irti, vanhat osat irti ja uudet osat paikalleen, merkit kohdalleen kiristys ja homma on siinä. Lopuksi vielä pyörittää konetta käsin varmuuden vuoksi ettei kolahduksia tapahdu ja sen jälkeen kone käyntiin ja menoksi... Osaava automekaanikko käyttää tähän kaikkeen aikaa n. puolesta tunnista tuntiin ja veloitus voi silti olla jotain 500 Eurosta 800 Euroon. Kysymys kuuluu onko se ryöstöä vai ei ? Mielestäni on. Tietysti on merkkikohtaisia eroja, mutta valtaosaan autoista jakohihnan vaihtoon ei aikaa mene kuin maksimissaan tunti.

        Moi.
        Aika hankalalta sen vaihto kyllä näyttää. Aiempiin autoihini olen vaihtanut itse ko. hihnan, mutta tossa dieseli Lagunassa on tosi ahdas konehuone! Pitäisi irroittaa yksi moottorikannatin ja muutenkin kiristimien ja pumpun vaihto näyttää työläältä...

        Tulee kyllä Mazdaa, opelia ja Voortia ikävä, kun huoltohinnoista puhutaan ja konehuoneeseen katsoo =)

        Se on kyllä totta, että Renaultilla osataan ottaa asiakkailta rahat pois!!! Ainoastaan jossain MB:ssä ja Volvossa on yhtä kovat huolto/varaosa- hinnat.

        Pitänee vielä kysellä muualta, että mihin hintaan ne homman tekee! Osat kuitenkin maksaa suunnilleen 150...180€ osti ne sitten mistä tahansa :(


      • jaska
        Corollisti kirjoitti:

        Kyselin Toyota-huollosta ennen auton päivitystä mitä olisivat veloittaneet 1.3 -97 Corollaan 105 tkm:ssa tapahtuvasta jakohihnan vaihdosta. Vastaus: alle 100 euroa. Hieman näkyy siis olevan edullisempi hinta kuin Renaultilla :)

        Nykyisiin Toyotiin VVT-i moottorilla ei tuostakaan sitten tarvitse huolehtia jakoketjun ansiosta.

        Siskon starletissa meni hammastus sileäksi 60tkm ajettuna, hihna hihnapyörät ym 350 eur merkkiliikkeessä vaihdettuna, mutta 30tkm ja taas hampaat sileänä ( ei mennyt takuuseen ) eli 100 eurolla vaihdetaan pelkkä hihna ei mitään muuta.


      • Tee se itse
        VeePee kirjoitti:

        Moi.
        Aika hankalalta sen vaihto kyllä näyttää. Aiempiin autoihini olen vaihtanut itse ko. hihnan, mutta tossa dieseli Lagunassa on tosi ahdas konehuone! Pitäisi irroittaa yksi moottorikannatin ja muutenkin kiristimien ja pumpun vaihto näyttää työläältä...

        Tulee kyllä Mazdaa, opelia ja Voortia ikävä, kun huoltohinnoista puhutaan ja konehuoneeseen katsoo =)

        Se on kyllä totta, että Renaultilla osataan ottaa asiakkailta rahat pois!!! Ainoastaan jossain MB:ssä ja Volvossa on yhtä kovat huolto/varaosa- hinnat.

        Pitänee vielä kysellä muualta, että mihin hintaan ne homman tekee! Osat kuitenkin maksaa suunnilleen 150...180€ osti ne sitten mistä tahansa :(

        Katselin juuri Motonetin sivuilta jakopään osien hintoja ja sieltä omanikin ostin. Dieselin jakopään osille näyttäisi tulevan hintaa n. 140- 160 Euroa. Omaan oli tasan 100 Euroa.

        Piti muuten omastakin Lagunasta ottaa moottorin ylimmäinen kannatin irti, mutta ei se niin kauhean hankala toimenpide ollut. Kannatin irti, tunkki koneen alle, pyörä ja sisälokasuoja irti sekä jakohihnan kotelo irti niin pitäisi olla tarpeeksi työskentelytilaa. En ole tosin dieselin kanssa ollut missään tekemisissä, että en tarkkaan voi sanoa onko sen konehuone jotenkin ahtaampi. Olen melko varma, että homma onnistuisi sultakin jos kerran olet aikaisemminkin vaihtanut hihnoja. Dieselpumppu saattaa aiheuttaa tiettyä päänvaivaa. Se pitää vain muistaa lukita vaihdon ajaksi ettei se pääse pyörähtämään tai ainakin tehdä selvät merkit ennen purkua, että sen saa takaisin samaan asentoon... Sen ajoitus saattaa olla meinaan melkoisen tieteellistä puuhaa. Omastani merkit löytyvät vauhtipyörästä (on pystyssä, ei vaakasuorassa eli voi olla hankala havaita) sekä hihnasta. Hihnan ja nokka-akselin kotelosta tai siivapyörästä löytyvät merkit pitää saada kohdakkain. Jos pystyt jollakin keinoin varmistamaan, että ykköspytty on yläkuolokohdassa niin voit olla aika varma, että merkki on kohdallaan. Bensa-autossa on tosin vähän helpompaa kuin dieselissä, kun sen voi tarkistaa suoraan tulpanreiästä. Dieselissä pitänee ruiskusuutin irroittaa ja siitä on taas omat hankaluutensa. Ei muuta kuin työkalut käteen ja työniloa...


      • Tee se itse
        jaska kirjoitti:

        Siskon starletissa meni hammastus sileäksi 60tkm ajettuna, hihna hihnapyörät ym 350 eur merkkiliikkeessä vaihdettuna, mutta 30tkm ja taas hampaat sileänä ( ei mennyt takuuseen ) eli 100 eurolla vaihdetaan pelkkä hihna ei mitään muuta.

        Renault Laguna 1.8 RT Farmari vm. -96 jakopään osat, siis kaikki 100 Euroa plus yksi ilta töitä. Ts. jos omalle työlle ei laske arvoa niin silloin vaihdon hinnaksi voi sanoa 100 Euroa.


      • VeePee
        Tee se itse kirjoitti:

        Katselin juuri Motonetin sivuilta jakopään osien hintoja ja sieltä omanikin ostin. Dieselin jakopään osille näyttäisi tulevan hintaa n. 140- 160 Euroa. Omaan oli tasan 100 Euroa.

        Piti muuten omastakin Lagunasta ottaa moottorin ylimmäinen kannatin irti, mutta ei se niin kauhean hankala toimenpide ollut. Kannatin irti, tunkki koneen alle, pyörä ja sisälokasuoja irti sekä jakohihnan kotelo irti niin pitäisi olla tarpeeksi työskentelytilaa. En ole tosin dieselin kanssa ollut missään tekemisissä, että en tarkkaan voi sanoa onko sen konehuone jotenkin ahtaampi. Olen melko varma, että homma onnistuisi sultakin jos kerran olet aikaisemminkin vaihtanut hihnoja. Dieselpumppu saattaa aiheuttaa tiettyä päänvaivaa. Se pitää vain muistaa lukita vaihdon ajaksi ettei se pääse pyörähtämään tai ainakin tehdä selvät merkit ennen purkua, että sen saa takaisin samaan asentoon... Sen ajoitus saattaa olla meinaan melkoisen tieteellistä puuhaa. Omastani merkit löytyvät vauhtipyörästä (on pystyssä, ei vaakasuorassa eli voi olla hankala havaita) sekä hihnasta. Hihnan ja nokka-akselin kotelosta tai siivapyörästä löytyvät merkit pitää saada kohdakkain. Jos pystyt jollakin keinoin varmistamaan, että ykköspytty on yläkuolokohdassa niin voit olla aika varma, että merkki on kohdallaan. Bensa-autossa on tosin vähän helpompaa kuin dieselissä, kun sen voi tarkistaa suoraan tulpanreiästä. Dieselissä pitänee ruiskusuutin irroittaa ja siitä on taas omat hankaluutensa. Ei muuta kuin työkalut käteen ja työniloa...

        Minä olen vaihtanut mm. 10v vanhaan Mazda 626 Diesel versioon jakohihnan. Siihen homma onnistui heittämällä. Tuo Renaultin konehuone on todella ahdas ja tuntuu, että saattaa olla viisaampi teettää homma semmoisilla kavereilla, jotka työstä vielä takuunkin antaa!

        On nimittäin todella kallista, jos sattuu moottori särkymään huonosti tehdyn työn takia! Tuo rahan säästö kyllä houkuttelee, mutta on siinä aika kovat panoksetkin...

        Toivottavasti pääset joskus kurkkaamaan Lagunan konehuoneeseen, josta löytyy tuo 2.2D - moottori :)


      • jaska
        Tee se itse kirjoitti:

        Renault Laguna 1.8 RT Farmari vm. -96 jakopään osat, siis kaikki 100 Euroa plus yksi ilta töitä. Ts. jos omalle työlle ei laske arvoa niin silloin vaihdon hinnaksi voi sanoa 100 Euroa.

        kyse olikin tojon remmistä ja pelkästään remmin vaihdosta, kun tuossa yksi kehuskeli kuinka halpa se remmin vaihto on tojoon, mutta kysehän siitä mitä muuta kuin remmi vaihdetaan.


    • -41

      Tämä menee jo jankuttamiseksi tai mainostamiseksi, miten vain. Mutta soitapa Kiskon US-Motor-nimiseen firmaan, puhno 02-7392400. Firma on nimensä mukaisesti Kiskossa Salo-Inkoo-tieltä Perniöön päin. Jos hommalla ei ole tuhannen tulimmainen kiire, niin luulenpa, että soitto kannattaa.

      • VeePee

        Pitääpä kysäistä.

        On vähän syrjässä kyllä tuo paikka, mutta kai sen voisi jonkun työmatkan yhteydessä teettää sielläkin. Matkaa kyseiseen liikkeeseen tulee jotain 550km =)
        Mutta saapahan vähän referenssihintoja, mihin verrata....


      • -41
        VeePee kirjoitti:

        Pitääpä kysäistä.

        On vähän syrjässä kyllä tuo paikka, mutta kai sen voisi jonkun työmatkan yhteydessä teettää sielläkin. Matkaa kyseiseen liikkeeseen tulee jotain 550km =)
        Mutta saapahan vähän referenssihintoja, mihin verrata....

        kun saat tietää hinnan tuosta firmasta. Itselläni on toisena autona tosin vasta 20 000 km ajettu Rellu, mutta aikanaanhan se hihnan vaihto siinäkin tulee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe