Ensin vuokrahevonen?

Sara

Olen 11.v tyttö. Aloitan ratsastuksen tammikuussa (olen ratsastanut aiemmin mutta en säännöllisesti),ja ehkä n. 1-2 vuoden päästä aion ottaa hevosen. Vanhempien avustuksella tietysti.Olisiko viisasta ekas ottaa vuokra hevonen? Ja sitten miten kalliiks tulee ostaa;kokopaikkaset ratsastushousut,ratsastus kengät,hanskat,ja minichapsit? Kiitos vastauksista näin etukäteen!

50

10124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vain tääl

      Kannatan todella tuon vuokra-hevosen ottamista aluksi! Itselläni on ollut 2vko oma hoitsuni hoidossa, tuli siis ihan tuohon takapihalle asustamaan. Eli suosittelen vuokraamisen kokeilemista!

      Kannattaisi sinun ehkä odottaa yläaste-iän ohi, ennen kuin otat hevosen. Tiedän mitä ajattelet: miksi ihmeessä, et sinä aio hevosia jättää! Niin ajattelin itsekin sinun iässäsi, enkä kyllä ole hevosia jättänytkään, mutta oli viisas teko odottaa ohi. Yläasteella murrosiän iskiessä oikein kunnolla hevosella ei välttämättä olisi hyvä olla. Aikaa ei välttämättä riitä joka päivä hevoselle, muiden asioiden mennessä edelle. Vaikka sinusta kuinka tuntuisi ettei sinusta tule tällaista, olisi silti varmempaa odottaa kasvamista!

      Lisäksi kahden vuoden aikana, vaikka ratsastaisit kuinka, et ehdi saada kokoon tarvittavaa taitoa. Mikäli perheestäsi löytyy joku kokenut hevosnainen(/mies), ehkäpä sitten voisit ostaa hevosen. Mutta kahden vuoden säännöllisellä kokemuksella et tule pärjäämään yksin. Itse olen ratsastanut ja hoitanut 5 vuotta, kouluttanut ravureitakin, mutten vieläkään ota omaa hevosta. Odotan vielä ainakin seuraavat 5 vuotta, kerään kokemusta ja tietoa.

      Muista valita vuokrahevonen tarkkaan! Käy hoitamassa useamman kerran, koeratsasta. Tutki koko hevonen, onko jotain outoja patteja tms? Mikäli et hevosta tutkiessa tunnista, onko jokin kohta normaali, et ole valmis ottamaan vuokralle saatika ostamaan omaa hevosta.

      Kannattaa odottaa ja kerätä tietoa, koskaan ei voi olla liian hyvä hevoselle!

      Sitten hintoja. Varusteiden hinnat riippuvat ihan halutusta laadusta. Kärkkäiseltä kokopaikkaiset housut maksavat 55e (ostin sieltä, olen tyytyväinen) mutta laadukkaammat ovat noin 100 eurosta ylöspäin. Ratsastussaappaat voi saada n. 30eurolla, niitäkin on sitten jopa 300 euron hintaisia. Itselläni on n. 50euron hintaiset, hyvin ovat kestäneet. Ratsastuskenkien (ei saappaiden) yleishinta on suunnilleen 50e. Perus näppylähanskat, jotka eivät tosin ole minulla kestäneet ikinä kauaa, maksavat n. 3e. Kymmenellä eurolla saa jo hyvät kesähanskat, 20 eurolla hyvät talviratsastushanskat. Minichapsit olivat Kärkkäisellä vain 30e, mutta muualla perushinnaksi voisi sanoa 50e.

      Jos vain on varaa, kannattaa ostaa vähän kalliimpaa, niin saa myös kestäviä tuotteita.

      • kesämekko

        olen täysin samaa mieltä "mie vain täällä" kanssa.. ja olet vielä niin nuorikin.. miten tulet toimeen niin ison eläimen kuin hevosen kanssa? luuletko kokemuksesi todella riittävän vuoden parin päästä?


      • zuwi-puwi
        kesämekko kirjoitti:

        olen täysin samaa mieltä "mie vain täällä" kanssa.. ja olet vielä niin nuorikin.. miten tulet toimeen niin ison eläimen kuin hevosen kanssa? luuletko kokemuksesi todella riittävän vuoden parin päästä?

        itselläni on nyt tästä eteenpäin puolivuotta vuokrahevonen joka on jo kahdessa kuukaudessa auttanut ymmärtämään paljon sitä että kun menee opiskelemaan pidemmälle niin aika ei riitä millään! Kannattaa ensin kokeilla. Olen siis kohta 14 vuotias ja sanon vaikka olenkin ratsastanut 4 vuotta ei kokemukseni riitä..

        Hinnoista sen verran että uusina tulee varmaan sadan ja kahdensadan euron väliltä tai niinkuin minulta meni noihin joku alle 50 koska tyydyin käytettyihin mutta hyväkuntoisiin.. Jotkut tavarat sain tutulta´ni ilmaiseksi..


      • heppafani<3

        onko kellään tietoa mistä muualta voisi löytää helpon vuokrahevosen kuin hevostalli.net tai hevostnetti? noista kahdesta olen lukenut kaikki ilmoitukset läpi ja vain yhden hyvän olen löytänyt.


      • Villihevonen
        kesämekko kirjoitti:

        olen täysin samaa mieltä "mie vain täällä" kanssa.. ja olet vielä niin nuorikin.. miten tulet toimeen niin ison eläimen kuin hevosen kanssa? luuletko kokemuksesi todella riittävän vuoden parin päästä?

        Huomioi tämä: Onko 125 säkäinen poni niin iso?


    • -Heppahullu-

      Sun todellakin kanttis ottaa ensin vuokrahevonen, koska sen avulla sä todella näät miten rankkaa oman hevosen omistaminen on. Ei se oo pelkkää harjaamista ja ratsastamista. Joka aamu herätys noin klo: 05.00 sitten antaa hepalle ruoat ja siivoamaan karsina. Sitten kouluun. Eise oo mitään ruusuilla tanssimista. Muistithan ottaa huomioon, että hevosen omistaminen tulee kalliiksi. Kaikkien noiden tavaroiden hinta mitä luettelit on ehkä pyöristettynä jotain n. vähän alle 200 € riippuu minkämerkkiset tuotteet ostat. Jos et itse osaa käsitellä hevosta sun vanhempien pitäis ainakin osata. Eipä muuta, mutta muista harkita tarkkaan!

      PS. Noin nuorille ei välttämättä edes anneta vuokrahevosta, elleivät vanhempasi ole todellisia hevostieteilijöitä! :)

      • Tiedän

        Itsekkin olen haaveillut omasta hevosesta ja olen 11v ja vuokraamassa hevosta/ponia kannattaa todella tarkkaa miettiä hevosen luonnetta.Olen itse ratsastanut 7vuotta ja tiedän kun olen ratsastanut ja hoitanut hevosia ja poneja että ei kannata hankkia hevosta viellä kun aikuisena sillä olin vähänaikaan sitten kyllästynyt hevosiin ja niin hevosen omistajatkin kyllä voivat kyllästyä mutta silti sinun pitäisi käydä joka päivä hoitamassa hevostasi mutta jos hoitaa niin ei tarvitse aina.Kantsii todella miettiä hevosen ostoa vuokraus olis kyl ensin kannattavaa yksi tyttö joka on 12v sil on oma heppa mut se joutuu tulee joka päivä tallille ja sil on viel koulu et kantsii todella paljon miettiä sitä ostoa ja sit viel mis sen pitää ja viel sen varusteet ja sen pitopaikka maksaa ja ruoat et vuodes menee semmonen joku tuhat euroo et onko rahaa tarpeeksi nimittäin et voi ottaa hevosta yhden mieli johteen takia pian taas kyllästyt je et jaksa hoitaa hevostasi.Ehkä se hevosen hoito on muutaman päivän kivaa mut sit ei enää nimttäin hevosen pitoon kuuluu:Varusteet, ruoat, tallipaikka, eläinlääkäri, kengitys, hevosen hyviinvointi, karsinan siivous, hevosen liikuttaminen ja moni muu ei hevosen pito ole ilmaista et kannattaa harkita todella paljon mun äiti siksi halus mulle vuokralle hepan et se näkee että jaksan hoitaa sitä ja olla hevosen kanssa.Vastailkaa ja miettikää todella paljon mulla on siellä vuokran aikana ratsastuksenopettaja ohjaamas mua.Kannattaa alottaa siitä.


      • Pallilaaksonen
        Tiedän kirjoitti:

        Itsekkin olen haaveillut omasta hevosesta ja olen 11v ja vuokraamassa hevosta/ponia kannattaa todella tarkkaa miettiä hevosen luonnetta.Olen itse ratsastanut 7vuotta ja tiedän kun olen ratsastanut ja hoitanut hevosia ja poneja että ei kannata hankkia hevosta viellä kun aikuisena sillä olin vähänaikaan sitten kyllästynyt hevosiin ja niin hevosen omistajatkin kyllä voivat kyllästyä mutta silti sinun pitäisi käydä joka päivä hoitamassa hevostasi mutta jos hoitaa niin ei tarvitse aina.Kantsii todella miettiä hevosen ostoa vuokraus olis kyl ensin kannattavaa yksi tyttö joka on 12v sil on oma heppa mut se joutuu tulee joka päivä tallille ja sil on viel koulu et kantsii todella paljon miettiä sitä ostoa ja sit viel mis sen pitää ja viel sen varusteet ja sen pitopaikka maksaa ja ruoat et vuodes menee semmonen joku tuhat euroo et onko rahaa tarpeeksi nimittäin et voi ottaa hevosta yhden mieli johteen takia pian taas kyllästyt je et jaksa hoitaa hevostasi.Ehkä se hevosen hoito on muutaman päivän kivaa mut sit ei enää nimttäin hevosen pitoon kuuluu:Varusteet, ruoat, tallipaikka, eläinlääkäri, kengitys, hevosen hyviinvointi, karsinan siivous, hevosen liikuttaminen ja moni muu ei hevosen pito ole ilmaista et kannattaa harkita todella paljon mun äiti siksi halus mulle vuokralle hepan et se näkee että jaksan hoitaa sitä ja olla hevosen kanssa.Vastailkaa ja miettikää todella paljon mulla on siellä vuokran aikana ratsastuksenopettaja ohjaamas mua.Kannattaa alottaa siitä.

        Missä hitossa maksaa hevosen pito tonnin vuodes?


      • Anonyymi
        Pallilaaksonen kirjoitti:

        Missä hitossa maksaa hevosen pito tonnin vuodes?

        No sen kun tietäis! Meillä menee kuukaudessa reilusti yli tonni hevoseen.


    • Nimetön

      Kannatan ehdottomasti vuokrahevosta tai vaikka -ponia ensialkuun. Itselläni on 9 vuotta kokemusta hevosten kanssa touhuamisesta, mutten vieläkään tiedä ihan kaikkea. Kuten joku jo mainitsikin, koskaan ei voi olla liian hyvä hevosten kanssa.

      Tämä ei nyt mitenkään liity asiaan, mutta minulla on kaksi hamsteria. Niitä ennen halusin hevosen, mutta koska hevosen ylläpito tulee todella kalliiksi, eivät vanhempani suostuneet. He ajattelivat myös kokemukseni olevan riittämätön. No, minusta niiden kahden pikku jyrsijänkin hoito on koulun lomassa melko "rankkaa", joskus jopa pitkäveteistä ja rahaa vievää. Niiden häkit täytyy siivota kerran-pari viikossa, purua kuluu ihan mukavasti ja uusi säkki maksaa siinä kympin pintaan. Mieti sitten hevosta, se juo ja syö paljon päivässä, tallivuokra on siinä 200-500€ kuukaudessa, riippuu tietenkin tallista. Sitten vielä varusteet. Hyvää ja sopivaa satulaa ei saa alle 500 eurolla, siihen mukaan (huopa, vyö, jalustimet) suitset (kuolaimet), pintelit, suojat, loimet, riimut ja narut, harjat, kengitys, madotus ja mahdolliset muut eläinlääkäri kulut. Eikä tuossa ole kaikki. Sinun tulisi nousta joka arkiaamu aikaisin ruokkimaan ja harjaamaan hevostasi, sitten iltapäivällä koulun jälkeen menet taas ruokkimaan ja harjaamaan sen, sitten vähän ratsastat/ajat/kävelytät, mitä ikinä teetkään. Ja jos aiot kilpailla, sinun täytyy treenata hevostasi, jotta se pysyisi kunnossa ja kaikinpuolin terveenä. Voi myös palkata jonkun muun hoitamaan nuo hommat, siinä taas lisäkuluja.

      Sitten ehkä kaikista harmillisin puoli, nimittäin lomat. Kaverisi lähtevät etelän matkalle, mutta sinä ja perheesi ette välttämättä voi mennä. Syy: tallissa seisoo hevonen. Hevosta ei voi jättää päiväksikään yksin, ja jos vuokraajaa/hoitajaa ei löydy, on ihan turha haaveilla edes kotimaanmatkasta. Ja löytyykö siihen edes rahaa? Hevonen vie vuodessa ihan mukavasti, pari tonnia karkeasti arvioituna. Joten ennenkuin ryhdyt edes harkitsemaan hevosen ostoa, mieti mitä olet todella valmis uhraamaan sen eteen.

      • mä täs vaan mietin..

        Nii vuokraan ponin.Se on ollu mun hoitsu j onoin 9w.Nyt vihdoinkin vuokraan sen


      • Anonyymi

        Miten ihmeessä menee karkeasti arvioituna pari tonnia. Meillä menee kuukaudessa yli tonni niin se pari tonnia tulisi täyteen jo parissa kuukaudessa.


    • ....

      Sinun todella kannattaisi vuokrata ensin hevonen, mutta jos vanhempasi eivät ole hevosihmisiä tai joku sukulaisesi tai vaikka hyvä ystäväsi kannattaa vuokrahevostakin varten vielä ehkä kerätä kokemusta. Jos hoitotaitosi riittävät ja tiedät hevosen terveydestä ja ruumiintoiminnoista voit vuokrata vaikka hieman iäkkäämmän hevosen, joka voisi samalla opettaa sinulle lisää. Jos oman hevosen aiot ottaa siihen sisältyy hoito, karsinan siivous, varusteet, liikutus jne. Ja sitten olisi vielä koulukin! Jos vanhempasi ovat siis hevosihmisiä voit ehkä myöhemmin ottaa oman hevosen, mutta jos se on omassa tallissanne se teettää enemmän töitä, jos sen antaa vaikka täyshoito tallille se on kalliimpaa mutta useimmiten sinulle jää silloin vain liikutus ja harjaus, ja jos et jonain päivänä pääsisikään he harjaavat sen. Mutta se on todella kallista, tulee osata paljon ja tulee tietää milloin hevonen tarvitsee eläinlääkäriä. Hoitoa ei voi tehdä puolihuolimattomasti, se on harjattava joka päivä hyvin. Ja joskus tulee ehkä ongelmiakin.

      Itse olen 13-vuotta ja minut nostettiin satulaan ensimmäistä kertaa 1-vuotiaana ja siitä se sitten lähti, mutta ihan kunnolla aloin vasta ratsastaa veljeni vanhalla ponilla 5-vuotiaana. Vaikka olen siis elänyt hevosten kanssa koko ikäni en todellakaan tiedä kaikkea, minullakin on paljon opittavaa.

      Sitten vähän ratsastusvaatteista. Itse ostin ratsastushousut 50 eurolla, kypärän 60 eurolla, saappaat 40 eurolla, hanskat 3 eurolla ja talvihanskat 10 eurolla, minichapsit oli kai jotain 40 euroa ja talvikengät n. 60 euroa. Sehän riippuu ihan merkistä ja laadusta. Kypärästä kannattaa ehdottomasti tarkistaa, että siinä on CE merkki, että se on hyväksytty ja turvallinen. Turvaliivikin on hyvä hankinta, ja myös kallis. Meilläpäin ne maksaa 100 eurosta ylöspäin.

    • Hevosen omistaja

      Minä ainakin otin ensin vuokra- ja sitten vasta oman hepan.

      • mmmaaaa

        Mutta mistäs saisin vuokralle heppasen? Kokemusta ja ikääkin löytyy, mutten oikein osaa alkaa etsimään!


      • xcc
        mmmaaaa kirjoitti:

        Mutta mistäs saisin vuokralle heppasen? Kokemusta ja ikääkin löytyy, mutten oikein osaa alkaa etsimään!

        eti lähi talleilta ja lehistä


    • Me^

      Sinuna en ottais vielä omaa hevosta, ehkä vuokrahevostakaan, sillä et ole harrastanut näköjään vielä kauan ratsastusta. Mutta jos vanhempasi ovat hevosihmisiä, niin tottakai :))

      • horzezzzz

        En suosittele ollenkaan ottamaan mitään hevoste 1-2 vuoden kokemuksella. Itse olen ratsastanut noin 5 vuotta enkä todellakaan tiedä kaikkea hepoista. sinun kannattaisi ottaa hevonen aikaisintaan 4-5 vuotta kun olet ratsastanut. vuokrahevosen voisit ottaa ehkä 2,5-3 vuoden kokemuksella. Suosittelen harkitsemaan tarkkaan ennen päätöstä!!!!! (:
        Tosin jos vanhempasi osaavat hoitaa hevosia ja ovat olleet niiden kanssa tekemisissä niin sitten on eri asia. (((:


      • että sille...
        horzezzzz kirjoitti:

        En suosittele ollenkaan ottamaan mitään hevoste 1-2 vuoden kokemuksella. Itse olen ratsastanut noin 5 vuotta enkä todellakaan tiedä kaikkea hepoista. sinun kannattaisi ottaa hevonen aikaisintaan 4-5 vuotta kun olet ratsastanut. vuokrahevosen voisit ottaa ehkä 2,5-3 vuoden kokemuksella. Suosittelen harkitsemaan tarkkaan ennen päätöstä!!!!! (:
        Tosin jos vanhempasi osaavat hoitaa hevosia ja ovat olleet niiden kanssa tekemisissä niin sitten on eri asia. (((:

        Otan ite issikan vuokrahevoseks:) Saan sen vaikka olen 11w. ja ratsastanut 5w. !


      • suff-
        horzezzzz kirjoitti:

        En suosittele ollenkaan ottamaan mitään hevoste 1-2 vuoden kokemuksella. Itse olen ratsastanut noin 5 vuotta enkä todellakaan tiedä kaikkea hepoista. sinun kannattaisi ottaa hevonen aikaisintaan 4-5 vuotta kun olet ratsastanut. vuokrahevosen voisit ottaa ehkä 2,5-3 vuoden kokemuksella. Suosittelen harkitsemaan tarkkaan ennen päätöstä!!!!! (:
        Tosin jos vanhempasi osaavat hoitaa hevosia ja ovat olleet niiden kanssa tekemisissä niin sitten on eri asia. (((:

        No mä oon hoitanut yhtä kilttiä, mutta jääräpäistä shettis oria ja puoliveri ruunaa. Niitten kaa oon oppinu ruokinnan, karsinan siivouksen kunnolla, ruokakupin ja vesiastian puhdidtuksen ( osasin kyl ennen sitäkin), joitais sairauksia, siis kaikki hoitotoimenpiteet. Nyt otan kai ylläpitohevosen.


    • suokkiholisti

      Olen ratsastanut 2 vuotta ja haluasin vuokrata jonkun rauhallisen suokin.... Osaisiko joku kertoa mistä voisin löytää melko halvan mutta hyvän pollen.
      Unelmien vuokrahevoseni:
      - kiltti mutta pitäähän niitä kepposiakin olla
      - hyppää kunnolla ja menee koulua. Varma maastohevonen
      - hieman haastettakin saisi olla mutta ei kuitenkaan mikään "hullu"
      - maksu enintään 500

      • Ninananana

        Voit vaikka etsio Googlesta laittaa hau'ksi "vuokra hevonen" tai jtn vastaavaa ja kannattaa katsoa hevostalli.netistä onnea hepan etsintään : ) Mulla itellä on taas ongelmana että kun en tällä iällä (13v) oikee muuta työta saa ku lehden jakamista kerran viikossa. Niin en oikee HALPAA ja kunnollista talli paikkaa löydä kesäks (hevonen on jo tähtäimessä ;) ) Ja kun itse pitää koko paska maksaa ... Mistä voisin etsii aika monesta paikasta jo kattonu ?! Kiitos vastauksista : )


      • Tonttu-haluu ponin
        Ninananana kirjoitti:

        Voit vaikka etsio Googlesta laittaa hau'ksi "vuokra hevonen" tai jtn vastaavaa ja kannattaa katsoa hevostalli.netistä onnea hepan etsintään : ) Mulla itellä on taas ongelmana että kun en tällä iällä (13v) oikee muuta työta saa ku lehden jakamista kerran viikossa. Niin en oikee HALPAA ja kunnollista talli paikkaa löydä kesäks (hevonen on jo tähtäimessä ;) ) Ja kun itse pitää koko paska maksaa ... Mistä voisin etsii aika monesta paikasta jo kattonu ?! Kiitos vastauksista : )

        Saako teidän mielestä hevosta pitää näin viikon? Ihan vain tietoa mihin voin laittaa tulevaisuudessa jos saan ponejani

        Hevonen asutelee n.1 viikon tarhassa jossa ei kunnon ruohoa vaan metää jossa kasvaa marjoja niinkuin mustikoita ja tarhaan annetaan säännöllisesti kuivaa heinää jota hevonen saa syödä?Hevonen viedään joka yöksi talliin jossa sille annetaan iltaheinät ja aamulla se viedään taas samaan tarhan ja sinne ne kuivat heinät.Hevosta liikutetaan säänöllisesti maastossa ja sen kanssa käydään nähtävästi uimassa.Hevonen saisi myös kauraa ja sen kanssa puuhastellaan paljon mutta sille annetaan myös rauha.Tai voiko näin tehdä mutta hevonen asustelisi pihatossa?Kumpi olisi tälläiseen olosuhteeseen parempi pihatto vai talli?Vuoden aika olisi kesä?


    • hevoshullu123

      et todellakaan voi ottaa 1-2 vuoden päästä EDES vuokrahevosta!!!! itse olen ratsastanut n. 4 vuotta ja hyppään 100cm esteitä kisaan . itse olisin nyt valmis VUOKRAhevoseen, en omaan. olen nyt valmis vuokrapolleen, ja mist edes tiedät, haluatko jatkaa ratsastusta alkeiskurssin jälkeen jos et tykkääkkään. sinun pitää osata ratsastaa taitavasti ja osata hoitaa, ruokkia ja tietää milloin soittaa eläinlääkärille. tunnistatko ähkyn oireet? kaviokuumeen? olet sitten korkeintaan hoitohevoseen valmis, hoitaa sitä n. 1-2 kertaa viikossa. mene alkeis kurssille, sit jatko kursseille muutamaks vuodeks ja valmennuksiin ja teholeireille ni opit ees jotain...

      • Minäjoku

        Ite oon ollu hevosten kaa koko elämän ja hevosta en oo saanu ees vuokralle ku rahat ei yksinkertasesti riitä ja olisin jo valmis vaikka omaan hevoseen mutta toinen juttu on kuinka kauan sitä jaksaa hoitaa! Mutta muista että jokainen tietää ite parhaiten millo on valmis. Ja et sää voi netin välityksellä tietää kuka tuon ruudun takana on ton ilmotuksen laittanu. ei tartte nostaa hirveetä haloota siitä että jos joku haluaa hevosen vuokralle vaikka olisi ratsastanu sinua vähemmän ja jos itse et ole saanut. Ja vaikka on ratsastanu vaa 2 vuotta voi olla jo tarpeeks taitava. Ja jos hän laittaa hevosensa yleiselle tallille tai sille omalle vakkari tallille saa hän myös varmasti apua tarvittaessa. Ja jokainen varmaan osaa käyttää sitä puhelinta ja soittaa eläinlääkärille ja selittää tilanteen mikä hevosella on ja kuvailla tapahtumaa jne... 2 vuotta ratsastanut tuskin on enää alkeiskurssilla. ja jos on ratastanut jo noin "kauan" niin varmaan sen kuukauden verran eteen päin tykkää vielä hevosista. Ja sun ei tartte olla kateellinen, jos se on sulle niin hirveetä sä voit vaikka itsekkin vuokrata sellasen hevosen ku haluat! : )


    • M´Hipsu

      Muista KYPÄRÄ!! Ja cahpsit ei oo pakolliset. Niin, kannatan sitä vuokra hepoa, sillä mäkin oon ratsastanu kohta 4 vuotta, ja ei oo ollu viel ees vuokralla heppaa. Kohta otan mutta en jostain syystä halunnut ottaa vuokrista vielä..

    • vuokraponia kaipaava

      olen toiminut hevosten kanssa säännöllisesti noin kuusi tai setsemän vuotta, mutta ensimmäisiä kertoja ratsastin noin neljä-vuotiaana. olen käynyt eräällä tallilla vuokraamassa yhtä ponia viikon, ja tänä kesänä vielä toisen viikon.
      kesänä 2011 olisi tarkoitus ottaa kaverini kanssa kuukaudeksi vuokrapollet. ne eläisivät kahdestaan suurella, n. 2-3 hehtaarin kokoisella laitumella, missä olisi niille hyvä pihatto. asuisimme sen kuukauden aivan laitumen tuntumassa, naapurissa on toinen yksityistalli, mistä voimme saada apua tarvittaessa.
      olisiko tälläinen poneille ihan okei paikka asua kuukausi?

    • shettislove

      mistä kannataa etsiä vuokrahevosta/ shettistä. olisin ottamassa pariksi viikoksi vuokra ponia, tallille jolla olen ratsastanut. (:

    • jennaSuomi

      Kannatan tuota vuokrahevos- ideaa! Olen itse ratsastannu 15-vuotta ja omistan 6 shettistä, ja 4 suokkia. Aloitin ensin vuokrahevosella itsekkin :)

    • --------------------

      otan ehkä yhdeltä tallilta "vuokrahevosen" jolla saa 3 krt viikossa käydä ratsastelemassa, hoitamassa yms. talli on 17km päässä että en tiedä sitten että jos ei saa kyytiä nii sit ei :p ottaisin 2 kaverin kans sen, kaikki ratsastettu n. 4-5v ja osataan perusasiat, sanokaa ollaanko ihan tarpeeksi ? tallilla kuitenkin osaava henkilökunta joka auttaa tarvittaessa.

    • HevosFanni

      Mielestäni et ole ihan valmis ottamaan edes vuokrahevosta, vaikka toki vuokrahevosella on parempi aloittaa, kuin esim omalla pollella.
      Ainakin 3-5 vuotta pitää olla kokemusta, ennenkuin vuokrahevostakaan alkaa hankkimaan. Mutta mehän emme sitä päätä...

    • Cintsu♥

      suokkiholisti:
      Pihlavan tallilla ( www.pihlavantalli.fi ) on tosi kivoja ja rauhallisia suokkeja;)

      Ite aloin syksyllä vuokraamaan, ja hevosten kanssa on tullut pyörittyä n. 4 vuotta.. Opejen mukaan edistyin tosi nopeasti, koska vaihdoin puolen vuoden sisällä kaksi kertaa eri ryhmiin, koska vanhat kävivät liian helpoiksi..:3 Nykyään käyn tosiaan aina välillä vuokrailemassa yhtä connemaraa, mutta en sinulle vielä suosittelisi edes vuokrahevosta.. Nämä asiat kannattaa ainakin osata ennen vukraamisen aloittamista:

      - Kaikki askellajit; käynti, ravi, laukka lisäykset, lyhennykset, pidennykset..
      - Avo- ja sulkutaivutuksia
      - Perusväistöt
      - Esteet(esim. RE 40?)
      - Tunnistat hevosen sairauksia; ähky, kaviokuume..
      - Osaat varustaa ja hoitaa hepan kokonaan itse(loimittaminen, harjaus, varusteet..)
      - Et lennä heti hepan selästä alas, jos vähän säikkyy..;)
      - Et päästä hevosta pomottamaan;)

      Siinä minun vinkkini, toivottavasti oli apua:)

    • ampi

      Ensin kannattaa käydä ratsastuskoululla tai opettajan ohjauksessa monta vuotta ja sitten vasta siirtyä vuokrikseen. Se on järkevintä, ja hevosen omistajana pitää muistaa että joudut menemään tallille yleensä joka päivä ja huolehtimaan hevosesta. Se on oikeasti tosi raskasta!
      .. itsekin olen ratsastanut 5-6 vuotta ja nyt vasta on vuokrahevonen suunnitteilla :)
      Onnea vaan sen oikean hepan etsintään :)

      • Eroavaisuus

        Olen miettinyt enkä tiedä mitä eroa on vuokrahevosella ja hoitohevosella? Osaisitko/voisitko selittää mahdollisimman pitkästi?


    • Mieeojjm

      Hah, tämä tyttöhän on jo nyt aikuinen. Mahtoikohan hankkia hevosta? :DD

    • Mäinevaan

      Vuokraheppa aluksi ja noista tavaroista en osaa sanoa.Varaudu sitten siihen, että oman hevosen kengitykset,raspaukset,eläinlääkärit,ruuat,purut ja ihan kaikki maksaa.Esimerkiksi satula voi maksaa tonnin ja sen on oltava sopiva:) Eli varusteet ei maksa mitään hevoseen verrattuna.Ja kannattaa kattoa horzesta niitä kamojen hintoja ja laskeskella yhteen:)

    • Avuton!

      Voisittekos kertoa mistä tollatteita vuokraheppa ilmotuksia parhaiten löytää? :D

    • Haluaisin!!!!

      Hei! Tietäskö kukaan kivaa isoa ponia tai pientä kylmäveristä hevosta, joka kaipaisi kesäksivuokraajaa? Asun Pohjoi-Karjalassa ja olen ratsastanut noin 10 vuotta olen hypännyt 70cm ratoja ja mennyt HeB kouluu... Hevonen saisi olla kiva, hyvätapainen, pyöreäselkäinne( haluaisin mennä ilman satulaa) ja semmoinen joka pystyy olemaan hyvällä säällä 24/7 ulkona...

    • love horses

      kokopaikkaset housut saa prismasta ehkä n. 40 :) itelläni semmoset ja hyvin toimii ;D horzen kenkiä saa halvalla semmosetkii itelläni :) ihan hyväthän ne tämmöselle perusharrastajalle on. perushanskoja saa ehkä 10-15-20e kannattaa hankkia mahdollisen liukumattomat hanskat!

    • Vaikea vuokraponi ;D

      Hellou !

      Itse olen ratsastanut 3 vuotta säännölllisesti ratsastuskoululla, hoitanut kauan kilttejä ja idioottivarmoja hevosia ja sellaisia joiden karsinan lähellekkään ei voi kuvitella menevänsä ilman puremia ymsyms.. Aloitin kuusi vuotiaana epäsäännöllisen ratsastuksen (olenm siis nyt 13- vuotta) Minulla on ollut monia hoitohevosia, olen ratsastanut oreilla ja villeillä ja vaikeilla hevosiall, taluttanut hermoheikkoja hevosia jotka nousevat vieressä pystyyn yms yms. Nyt sain tämän vuoden alussa vuopkra hevosen, jolla olin käynyt kaksi viikkoa ja tulin jo paskapukkilaukkojen ja hätäjarrujen kera pää edellä ala, jolloin niskani ja selkäni meinasivat mennä, niin etten olisi voinut varmaan ikinä enmää kävellä saaatikka ratsastaa. Silloin minulla ei ollut liiviä päällä.. Joten suosittelen liiviä todella paljon, vaikka se voi tyhmän näköinen ollakkin, mutta haluan ratsastaa terveenä, enkä selkä ja niska paketissa yms yms.. Poni on nyt ryöstellyt ja pukitellut useampaankin kertaa tässä lähi aikoina, mutta aikaisemmin oli ollut melkein puhdas historia.. Suosittelen lämpimästi piiiiitkä aikaista kilttiä ja helppoa hoitohevosta jolla ratsastelisit usein. Sitten voisit ottaa ratsastuksen opetajasi avulla sinulle sopivan hoitsun, kun olet opettajasi mukaan kehittynyt tarpeeksi. Sen jälkeen kun olet hoitanut todella pitkään ja ratsastanut niin voisit opettajasi kanssa etsiä juuri sinun tasollesi sopivaa vuokrahevosta yms yms.. Sitten kun olet jo yläasteesta yli päässyt ja niin pois päin, niin voisit opetttajasi ja tietty vanhempiesi kanssa etsiä sopivaa hevosta, tarpeeksi kilttiä ja sinun tasollesi sopivaa, muttei noin nuorena kuitenkaan ja noin vähää aikaa ratsastaneena en kannata ottamaan vielä vuokrahevostakaan saatikka omaa hevosta, mutta kun jaksat kunnolla panostaa ja opetella ja odottaa tietty vuosia eteenpäin niin sitten :)) Ja joululahjoiksi ja syntymäpäivä lahjoiksi voi aina toivoa ratsastusvarusteita :))

    • 01:-D

      Vuokrapolle on parempi! :)
      Itse menin ostamaan _ensin_ hevosen, jonka kanssa saan olla varuillani. Vaikka onkin vanhemman puoleinen koko ajan saa olla käsi sydämellä ja pelätä mitä seuraavaksi tapahtuu! Tähän asti oon jo murtanut kätenikin, ja hevosen pito on kuitenkin todella kallista! :-D

    • Kannattais kuitenkin odottaa muutama vuosi et oot saanut kokemusta niin huomaat miten paljon aikaa ja rahaa hevoseen menee.

      Omat kokopaikkaset maksoi 100e, kengät, joissa on kärjessä metalli 90e, chapsit 50e, kypärä 500e, hanskat, jotka ovat kuin toinen iho niin 40e

    • sannu<3

      Mä oon ratsastanut noin:5v.Ja mä oon ite 11v. Ja haluaisin oman hevosen niinkun moni muukin mun ikänen. Ja kun puhuin tästä äidille ja isälle he sanoivat että mietitään sitä kun olet suorittanut peruskoulun eli sitten kun olen 15v. Mutta nyt olisi ehkä vuokrapolle kiva:) minkä tyyppinen vuokraponi on että mitä sen kanssa pitää tehdä? Kiva jos joku vastais:P

    • heppatytön äiti

      Kannattaisi ihan ensimmäiseksi keskittyä opettelemaan sitä ratsastusta. Kun on 2-3 vuotta ratsastanut ja oppinut satuloimaan, suitsimaan jne, niin kannattaa kysellä, että pääseekö siellä omalla tallilla tallitytöksi. Tallityttönä näkee, että miten rankkaa se homma oikein on. Hevosen ylläpito ei ole vain ratsastusta, vaan myös välinehuoltoa, pikkuvammojen hoitoa ja seuraamista, ruokintaa, loimittamista, pesemistä ja sitä loputonta lannan luomista.

      Oma tytär pääsi 14-v ikäisenä tallitytöksi. Tuo 14-v on oikeastaan alaikäraja heidän tallillaan ennen kuin tallitytöksi pääsee. Siitä eteenpäin yleensä annetaan sitten vasta vuokralle hevosia/poneja. Tyttärellä tarkoituksena ottaa vuokrahevonen lukion ensimmäisen vuoden jälkeen, jos näyttää siltä, että aikaa riittää koulunkäynnin lisäksi. Lukiossakin vain tahtoo koulupäivät useinkin olla klo 16:een ja sen jälkeen pitäisi vielä polkea fillarilla useampi kilometri tallille.

      Jos vuokraheppaa haluaa, niin kannattaa tietenkin ensiksi kysyä sieltä omalta tallilta, jossa muutenkin käy ratsastustunneilla, että onko siellä yhtään kohtuullisen kokemattomalle sopivaa heppaa vuokralle. Joskus vuokrahevosen voi ottaa vuokralle myös puoliksi jonkun toisen kanssa. Talleilla kuitenkin katsovat aika tarkkaan, että kenelle heidän omistamiaan hevosia annetaan, koska pahimmassa tapauksessa hoitovirheet, laiminlyönnit yms. voivat aiheuttaa hevosen sairastumista, sairautta ei huomata ajoissa tms.

      Kannattaa ihan oikeasti keskittyä siihen hevosen käsittelyn ja ratsastuksen opetteluun. Paljon oppii esimerkiksi kesäleireillä, joissa hevosta käsitellään perusteellisemmin kuin tavallisten tuntien aikana. Kannattaa myös ratsastaa erilaisilla hevosilla, jotta oppii käsittelemään esim. sellaisiakin polleja, jotka yrittävät näykkiä, eivät pysy hoidettaessa aloillaan jne.

      Jos ratsutalli on kaukana, vanhemmilta vaaditaan myös sitä, että jaksavat kuskata useamman kerran viikossa sinne tallille ja takas.

    • Kannatan..

      .......................................................................................................................................................
      Ota ensin vuokra poni/heppa!! Ainakin kannatan sinua ottamaan ensin semmoisen
      ........................................................................................................................................................

    • Villihevonen

      Omaa vuokrahevosta en ole hankkimassa, mutta käyn tallilla ratsastamassa yhdellä ponilla. varusteista tiedän sen verran että niitä kannattaa olla MONTA. Eli minulla on ainakin halpa tikkiliivi, 2 ratsastushousut (lämpimät ja viileät), 2 ratsastuskypärää, 2 hanskat, tallihommakengät, chapsit, ratsastussaappaat ja tuulitakki. Niistä on hyötyä joka säälle, ainakin kun hevosen liikutusta ei voi sääntakia perua. hyviä varusteita saa Horzesta, Hööksiltä ja viljar shopista.

    • Anonyymi

      Vuokrahevonen/poni on ensiksi parempi vaihtoehto!:) itsekkin otan talvella vuokraukseen ponin:) vuokrauksessa saa hyvän maun oman hevosen/ponin omistamiseen! Toki tämä on oma mielipiteeni.

    • Anonyymi

      Olen itsekkin 11v! Vuokraan aika isoa hevosta.. Kannatan vuokrausta siinä oppii asioita mitä pitää osata myös kun hankkii oman:) olen vuokrannut puol vuotta kohta siihen kuuluu aika tärkeitä asioita😊

    • Anonyymi

      Moikka mä oon 12v tyttö pornaisista/järvenpäästä ja etsin vuokra/liikutus heppaa oon heC tasoinen 😅

    • Anonyymi

      Kannattaa aloittaa ratsastus ratsastuskoululla ja saada kunnon opetusta ja siirtyä sitten johonkin vuokraponiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe