TIG-hitsaaja

Maarit :o)

Moi!
Olisin kiinnostunut TIG-hitsaajan ammatista. Olisiko täällä joku joka osaisi kertoa vähän alasta ja palkasta Turun seudulla? Kiitos asiallisista vastauksista :o)

41

39373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikdek

      Itellä ei ole mitään hajua TIG- hitsauksesta, muuta kuin että se on todella vaikeaa.

      Arvostan hitsareita jostain syystä tosi paljon... ehkä siksi kun en ite osaa vaikka haluaisinkin :(

      • Maarit :o)

        Se voi olla että en kanssa osaa. Olisi ollut kiva kuulla ammatin osaajista mielipiteitä ja millaista työ on ja millaisissa työpaikoissa tätä tig-hitsaajaa tarvitaan?


      • Ammattilainen

        Ei se oo vaikeaa.


      • lotta-rosie
        Ammattilainen kirjoitti:

        Ei se oo vaikeaa.

        Mutta ranne väsyy.


    • ews

      Tere.
      Tig-hitsaus kuuluu hitsaajan ammattiin siinä missä muutkin menetelmät, mutta riippuen paikasta on aika vaativaa touhua.
      Menetelmä on rauhallisen ihmisen homma, koska hitsausnopeudet ovat aikalailla pienet varsinkin käsinhitsauksessa.
      Tig-hitsausta käytetään nykyisin monessa paikassa, mutta vissiin yleisin on putkistojen hitsaukset kaikissa semmosissa paikoissa mihin putkia vejellään. Tigillä pystyy hitsaamaan eri materiaaleja kohtuullisen helposti. Tig-hitsaus vaatii vakaata kättä, rauhallista mieltä ja asennetta. Työn tulos on heti nähtävissä, kun maskin ylös nostaa ja homma sopii mielestäni erittäin hyvin naisille. Kannattaa kokeilla, koska sitten sen tiijät. Turun seuvusta en tiijä mittään kun oon itä-suomessa ite, mut hitsarin hommia oon tehny n. 25v. Nykyisessä työpaikassa tehhään alihankintaa mm. metso-paperille. Tig-hitsausta käytän viikottain monenlaisiin hommiin.

      • Maarit :o)

        Tuleeko siitä kovat käryt? Ottaako koville niskahartiaseutuun? Millaisille tienistille pääsee?
        Kai siitä maksetaan samat palkat kuin miehille?


      • hitsaus
        Maarit :o) kirjoitti:

        Tuleeko siitä kovat käryt? Ottaako koville niskahartiaseutuun? Millaisille tienistille pääsee?
        Kai siitä maksetaan samat palkat kuin miehille?

        No ei siitä juuri käryjä tuu ja niska ja muut jännityksethän riippuu työasennosta ja omasta työtekniikasta.Palkasta vois sanoa että jos oot aloitteleva niin ei se palkka nyt niin ihmeellinen oo,mutta jos kunnolla työkokemusta ja ennenkaikkea taitoa niin kyllä siitä kunnolla maksetaankin.Siitä onko palkka sama kuin miehillä niin vois sanoa että jos asenne ja työhalut on kunnossa niin varmasti saat saman kuin vastaavat taidot omaava mieskin jos älyät sitä pyytää.Työnantaja kyllä maksaa jos saa rahoilleen vastinetta.Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan.


      • metallimies
        Maarit :o) kirjoitti:

        Tuleeko siitä kovat käryt? Ottaako koville niskahartiaseutuun? Millaisille tienistille pääsee?
        Kai siitä maksetaan samat palkat kuin miehille?

        Tig hitsaamisesta ei tule niinkään kovia käryjä,vaan ns huuruja jonka vuoksi ainakin firmassa jossa työskentelen käytetään raitisilma maskeja.Palkka on n. 14€/h voi olla parempikin,tai huonompi riippuen firmasta.Eikä tig-hitsaaminen mitään älyttömän vaikeata ole,vakaa käsi on tärkein ominaisuus,ja naisia on tig hitsareina siinä missä miehiäkin.Kannattaa käydä jossain kurssikeskuksessa tig-hitsaajan kurssi,ja hankkia luokat,ja töitä löytyy sen jälkeen lähes loputtomasti.


      • telakan
        Maarit :o) kirjoitti:

        Tuleeko siitä kovat käryt? Ottaako koville niskahartiaseutuun? Millaisille tienistille pääsee?
        Kai siitä maksetaan samat palkat kuin miehille?

        kurssille. itse olin telakalla htsarina 26vuotta, mig-hitsarina. palkat suunnilleen samat kuin ukoilla, toisiinnähden isommatkin. suosittelen, saahan ammattia aina vaihdettua


      • Maarit :o)
        telakan kirjoitti:

        kurssille. itse olin telakalla htsarina 26vuotta, mig-hitsarina. palkat suunnilleen samat kuin ukoilla, toisiinnähden isommatkin. suosittelen, saahan ammattia aina vaihdettua

        En ole enää mikään nuori tyttönen ja siks ajattein että sopiiko tällainen hitsaajan ammatti aloittaa 4-kymppisenä? Minulla on leikattu 90-luvulla olkapää ja siksi ajattelin onko toi esim. tig-hitsaus sopivin vaihtoehto hitsaaja-ammateista elikkä se ei ole niin raskasta kuin kaasu- tai puikkohitsaus? Kovin olen harkinnut aloittaa hitsaajakurssin työkkärin jätjestämänä, mutta en ole vielä niin varma asiasta. Siksi kyselen vähän alasta :o)


      • ulkolainen
        Maarit :o) kirjoitti:

        En ole enää mikään nuori tyttönen ja siks ajattein että sopiiko tällainen hitsaajan ammatti aloittaa 4-kymppisenä? Minulla on leikattu 90-luvulla olkapää ja siksi ajattelin onko toi esim. tig-hitsaus sopivin vaihtoehto hitsaaja-ammateista elikkä se ei ole niin raskasta kuin kaasu- tai puikkohitsaus? Kovin olen harkinnut aloittaa hitsaajakurssin työkkärin jätjestämänä, mutta en ole vielä niin varma asiasta. Siksi kyselen vähän alasta :o)

        aivan samoin kun kaasuhitsauskin.menetelma-tyoasennot ovat kaytannossa samat.kaasua syntyy rst.n hitsauksessa erikoisesti otzooni-kaasua,joka aiheuttaa vasymysta-
        paanpipia yms. raitisilmamaski suositeltava.olen itse hits. yli 30v. joka lajia on tullut kokeiltua.
        hauskan totuuden sanoi tyokaveri--kun sanoi-kun opit hitsaamaan--nako alkaa menna.[ikanako]ja viela-ensimmaiset25 vuotta ovat vaikeimmat--sitten alkaa jo tyo sujua..jotakin totta noissa jutuissa on.


      • Neiti
        Maarit :o) kirjoitti:

        En ole enää mikään nuori tyttönen ja siks ajattein että sopiiko tällainen hitsaajan ammatti aloittaa 4-kymppisenä? Minulla on leikattu 90-luvulla olkapää ja siksi ajattelin onko toi esim. tig-hitsaus sopivin vaihtoehto hitsaaja-ammateista elikkä se ei ole niin raskasta kuin kaasu- tai puikkohitsaus? Kovin olen harkinnut aloittaa hitsaajakurssin työkkärin jätjestämänä, mutta en ole vielä niin varma asiasta. Siksi kyselen vähän alasta :o)

        No niin olen mäkin aatellut hakea sinne Akerin järjestämille kursseille levyseppä-hitsariksi, vaikka useat sitä valintaani haukkuvatkin.. Olen 35-vuotias tytteli ja valmis telakkatyöhön, vaikka olenkin pienen kokoinen. Olisi juu kiva kuulla lisää infoa telakkatyöstä!!


      • ihmeessä
        Neiti kirjoitti:

        No niin olen mäkin aatellut hakea sinne Akerin järjestämille kursseille levyseppä-hitsariksi, vaikka useat sitä valintaani haukkuvatkin.. Olen 35-vuotias tytteli ja valmis telakkatyöhön, vaikka olenkin pienen kokoinen. Olisi juu kiva kuulla lisää infoa telakkatyöstä!!

        Kyllä hitsarin hommat naisten ammatit päihittää moneen kertaan. Työ ei ole pakkotahtista, voi jutella työn lomassa kavereiden kanssa pitkät tovit, ei ole sellaista kyttäämistä, kuin monessa naisvaltaisessa työssä. Ei muuta kuin kurssille, ja sitten sulla onkin varma työpaikka moneksi vuodeksi.


      • järki
        ihmeessä kirjoitti:

        Kyllä hitsarin hommat naisten ammatit päihittää moneen kertaan. Työ ei ole pakkotahtista, voi jutella työn lomassa kavereiden kanssa pitkät tovit, ei ole sellaista kyttäämistä, kuin monessa naisvaltaisessa työssä. Ei muuta kuin kurssille, ja sitten sulla onkin varma työpaikka moneksi vuodeksi.

        On käyny aikuiskoulutuksena järjestettävä hitsauskurssia ja pienaluokatkin tehny.Hitsanu tigilläkin,mikä on minusta ehkä mukavin homma.Nyt on kuitenkin työharjoittelus todennut että niskat ja selkä joutu koville,ja tahti on helvetimmoinen,kun on tietty kappalemäärä mitä pitä saada tehtyä.Eli tajusin et millän 10e tuntipalkal en tätä homma tee.Ens viikol ois joku soveltuvustesti sinne telakan kurssille,mutta ois kiva tietää että mistä se palkka lähtee ja miten nopeasti nousee,jos nousee.Naisille sen verran,että ei tää mitään kevyttä himma oo.


      • Eppu(hitsari)
        järki kirjoitti:

        On käyny aikuiskoulutuksena järjestettävä hitsauskurssia ja pienaluokatkin tehny.Hitsanu tigilläkin,mikä on minusta ehkä mukavin homma.Nyt on kuitenkin työharjoittelus todennut että niskat ja selkä joutu koville,ja tahti on helvetimmoinen,kun on tietty kappalemäärä mitä pitä saada tehtyä.Eli tajusin et millän 10e tuntipalkal en tätä homma tee.Ens viikol ois joku soveltuvustesti sinne telakan kurssille,mutta ois kiva tietää että mistä se palkka lähtee ja miten nopeasti nousee,jos nousee.Naisille sen verran,että ei tää mitään kevyttä himma oo.

        miula on kaksi kaveria siellä turun telakoilla, toinen on vaihtamassa alaa metsäkoneen kuljettajasta hitsariksi, eikä saa kummosta opintorahaa. Toinen on taasen kokeneempi hitsari ja sanoo saavansa näin perehdytyskurssilla 10€/tunti. Oli sitä mieltä, että jos, palakka ei nouse nyt kun perehdytyskurssi loppuu, lähtee takasin John Deerelle hitsaamaan puomi 5:sta

        ite työskentelen tig-hitsaajana ja vasta kolmen vuoden ja muutaman kuukauden jälkeen nousi palkka siihen kymppiin(joensuussa palkat on matalia!) että silleen.

        kannattaa ainaki siellä kurssilla käydä ja kokeilla mikä niistä hitsausmenetelmistä olisi se miellyttävin. itse pidän tikkaamisesta eniten, kun siitä ei lähe niin kovaa meteliä.


      • pZZzzst
        Eppu(hitsari) kirjoitti:

        miula on kaksi kaveria siellä turun telakoilla, toinen on vaihtamassa alaa metsäkoneen kuljettajasta hitsariksi, eikä saa kummosta opintorahaa. Toinen on taasen kokeneempi hitsari ja sanoo saavansa näin perehdytyskurssilla 10€/tunti. Oli sitä mieltä, että jos, palakka ei nouse nyt kun perehdytyskurssi loppuu, lähtee takasin John Deerelle hitsaamaan puomi 5:sta

        ite työskentelen tig-hitsaajana ja vasta kolmen vuoden ja muutaman kuukauden jälkeen nousi palkka siihen kymppiin(joensuussa palkat on matalia!) että silleen.

        kannattaa ainaki siellä kurssilla käydä ja kokeilla mikä niistä hitsausmenetelmistä olisi se miellyttävin. itse pidän tikkaamisesta eniten, kun siitä ei lähe niin kovaa meteliä.

        Itellä on kokemusta MAG-hitsauksesta 6kk. Kävin intissä ja aloitin oppisopimuksella hitsailemaan eräässä firmassa vuodenvaihteessa ja käteen tulee 9e/h. Nyt menee jo MAG, TIG, puikko ja kaikkia tarvii melkeempä päivittäin. Tarkotus oliskin kysyä lisää liksaa kun teen samoja hommia kuin muutkin hitsaajat.


      • NDT ukko
        ihmeessä kirjoitti:

        Kyllä hitsarin hommat naisten ammatit päihittää moneen kertaan. Työ ei ole pakkotahtista, voi jutella työn lomassa kavereiden kanssa pitkät tovit, ei ole sellaista kyttäämistä, kuin monessa naisvaltaisessa työssä. Ei muuta kuin kurssille, ja sitten sulla onkin varma työpaikka moneksi vuodeksi.

        Ja useat kunnon tiggarit ovatkin naisia. Kevyet kolvit eikä tarvii hosuu kun ruisku Roopejen.
        Tiggi soveltuu naisille hitsauksessa mielestäni eri menetelmistä kaikista parhaiten..


      • Anonyymi
        metallimies kirjoitti:

        Tig hitsaamisesta ei tule niinkään kovia käryjä,vaan ns huuruja jonka vuoksi ainakin firmassa jossa työskentelen käytetään raitisilma maskeja.Palkka on n. 14€/h voi olla parempikin,tai huonompi riippuen firmasta.Eikä tig-hitsaaminen mitään älyttömän vaikeata ole,vakaa käsi on tärkein ominaisuus,ja naisia on tig hitsareina siinä missä miehiäkin.Kannattaa käydä jossain kurssikeskuksessa tig-hitsaajan kurssi,ja hankkia luokat,ja töitä löytyy sen jälkeen lähes loputtomasti.

        Huru-ukko.
        Sitten pitää ottaa huomioon että luokat pitää uusia joka 2vuoden välein jos siis tekee sitä kyseistä työtä.Jos tulee yli puoli vuotta taukoa niin silloin pitää taas luokat "ajaa" uusiksi.Jos on stressaavaa tyyppiä niin käsi saattaa kokeissa alkaa vapista😀.1996kun kävin teollisuusputkiasentaja/hitsaaja kurssin Konalassa opettaja sanoi meille"jos tuppaa käsi vapisemaan hakekaa lähikaupassa pari keppanaa niin se voi rauhoittaa😂😂.Eivät taida enää tuollaisia neuvoja kursseilla jaella


    • hitsaaja

      ite oon ollu jtn 10v tig-hitsaajana ja palkat pyörii 15-18,50€/h ped-kokeet kannattaa ajella putkille niin on hommia enemmän kuin niillä kurssikeskuksen papereilla.telekalla en ole ollut enkä mene kun siellä ei nykyään tienaa mutta reissuhommissa pärjää ihan hyvin..putkifirmat käyttää paljo alihankkija hitsaajia KPA,YIT,BETAMET,METSO POWER YM.YM niin ja raitisilma maski aika ehoton ku hitsaa kirkasta kannattaa ostaa oma niin ei tartte kerjätä ku joillekki vaikia hommata sitä ku pyytää..

      • Kohtapuoliin

        Ostamaan pomosi vessapaperitkin.


      • Työnantaja..
        Kohtapuoliin kirjoitti:

        Ostamaan pomosi vessapaperitkin.

        Tarkistappa asennettasi.


      • läksysi lukematta
        Työnantaja.. kirjoitti:

        Tarkistappa asennettasi.

        Tuolla systeemillä kohta joutuu hankkimaan jokainen itse oman työpisteensä. Oletko ajatellut asiaa siltä kannalta, että kaikki eivät halua "ostaa" työpaikkaansa kuten joku aloitteleva formula ajaja.


      • Saatanan kyrvänjatke

      • Omena pöydälle

      • loimaaonvoimaa:)
        läksysi lukematta kirjoitti:

        Tuolla systeemillä kohta joutuu hankkimaan jokainen itse oman työpisteensä. Oletko ajatellut asiaa siltä kannalta, että kaikki eivät halua "ostaa" työpaikkaansa kuten joku aloitteleva formula ajaja.

        Kai nyt aikuisella miehellä on omat rullamitat ja muut pikkutavarat? Älä heittäydy lapseksi. Eihän niitä työnantajallekkaan kukaan osta. Itse olen hankkinut kaikki pikkutavarat itse ja töitä riittää. Ylityökorvauksista kitisevät jullit eivät paljon 40 tuntia pidempää viikkoa tee, mutta itse olen niistä vapaaehtoisesti luopunut ja teen melkein järjestään hallilla 60 tuntia ja enemmänkin!!

        Tuo tarkoittaa kohdallani jo yli 4000 euron kuukausiansioita kun kaikestakitisevät paskajullit joutuvat tyytymään 2500, koska minulle maksetaan myös urakkalisiä sillain kivasti :)

        Nykyisessä työpaikassani olen ollut sairaslomalla vain kaksi päivää ankaran ruokamyrkytyksen vuoksi. Tässä firmassa olen tehnyt töitä jo yli 6 vuotta. Paskajullit taas ottavat viikon kaksi saikkua ennen kesälomaa, jotta saavat sitä pidennettyä. Mitä paskalortteja sanon minä! Nämä samat lortit vielä valittavat siitä, ettei ole rullamittaa ja ovat perusteettomalla saikulla kaksi viikkoa!!!!


      • työnantaja...

      • Kyrpää

      • Tärähtänyt
        loimaaonvoimaa:) kirjoitti:

        Kai nyt aikuisella miehellä on omat rullamitat ja muut pikkutavarat? Älä heittäydy lapseksi. Eihän niitä työnantajallekkaan kukaan osta. Itse olen hankkinut kaikki pikkutavarat itse ja töitä riittää. Ylityökorvauksista kitisevät jullit eivät paljon 40 tuntia pidempää viikkoa tee, mutta itse olen niistä vapaaehtoisesti luopunut ja teen melkein järjestään hallilla 60 tuntia ja enemmänkin!!

        Tuo tarkoittaa kohdallani jo yli 4000 euron kuukausiansioita kun kaikestakitisevät paskajullit joutuvat tyytymään 2500, koska minulle maksetaan myös urakkalisiä sillain kivasti :)

        Nykyisessä työpaikassani olen ollut sairaslomalla vain kaksi päivää ankaran ruokamyrkytyksen vuoksi. Tässä firmassa olen tehnyt töitä jo yli 6 vuotta. Paskajullit taas ottavat viikon kaksi saikkua ennen kesälomaa, jotta saavat sitä pidennettyä. Mitä paskalortteja sanon minä! Nämä samat lortit vielä valittavat siitä, ettei ole rullamittaa ja ovat perusteettomalla saikulla kaksi viikkoa!!!!

        Kelle luulet kirjoittavasi noita paskajuttujasi. En ole kuuna päivänä ryöminyt lattialla kaula noessa avaruuslentäjän puvussa.


    • Jep, myös Pernos oll

      Jos nyt välttämättä haluu jatkaa Suomes kuolevan alan (hitsauksen) harjottamista niin TIG mielestäni on se ainoo jota kantsii harjotella. Ei ole vaikee oppia jos muuten on taustaa (paitsi telakan räkäruisku tinureilla jotka ei edes osaa hitsata) Vehkeet on kevyet ja työ suht puhdasta. Argoni pitemmän päälle nuuskittuna panee ramaseen ja Formieri juures on muuten vittumaista. Mut jos hallitset useita eri materiaaleja niin sanoisin et alle 15€/timma ei tarvii työmaalla kuleksia.
      Mutta kuten joku kolleega jo totesikin täysin oikein. Tiggailu on rauhallisen miehen hommaa....
      Ei Pernon levyhallin ryyniroopeille....

      • Ammamies

        on minusta helpompi kuin puikko ja mig/mag. Sula kulkee hitaasti kun taas muilla joutuu vähän tekniikkaakin harjottelee:)


    • WELDING MACHINE

      Mukavaa hommaa, helppoa nykyään kun opettaja vääntämällä väänsi miusta TIG-hitsaajan.

      Hitsasin IIW- luokkaa, eikä kaduta.

      Raitisilmamaski on hommassa jees, aikamoiset käryt, ja elektrodin viilaaminen saattaa joskus kyllästyttää.

      • tj,arto

        Elektrodin thorium saasteena.
        Hitsaushuuruja näyttää vähän tulevan mutta saman verran kuin migilläkin tulee,
        vain näkyvän huurun määrä on pienempi.


    • Naishitsari

      Ei oo kovin pitkältä ajalta kokemusta.. Olen siis 3-kymppinen nainen ja kävin työkkärin kautta hakemassa itselleni tig ja mag-luokat mustalle, rosterille ja duplexille sirkusputkeen saakka niin ohuelle ku paksummallekin materiaalille... eli niillä pätevyyksillä pitäisi hommia riittää! Kaasullakin lähin sirkusputkea yrittää pienen treenin jälkeen mut aika loppui kesken ni ei ihan onnistunut... yks perkeleen lopetuspaippi siellä resnkulan sisällä...(vieläkin ärsyttää) Sain viikon sisällä kaks vakituista työpaikkaa joista tietysti valitsin sen jossa luokkataitoni pääsevät oikeuksiinsa ja taidot pysyy yllä. Ko. työpaikassa kaikki muut hitsarit ovat olleet alalla 20-40 vuotta ja minä pääsin suoraan neljän kuukauden kurssilta samoihin hommiin.. Nyt kun oon 5 kuukautta talossa ollut ja päässyt näkemään ja tekemään ni ei voi sanoa kuin että se koulussa hitsaaminen on aika helvetin pieni osa siitä kokonaisuudesta mitä pajalla joudut tekemään.. saati sitten ihan oikeella asennustyömaalla.. Olen siis mukana tekemässä isoja ja pieniä putkistoja, kattiloita, keittimiä...kaikkea isoa ja painavaa erikoismetalleista. Täytyy myöntää että yllätyin työn määrää ja sitä kuinka raskasta se voi olla ja tiedostan sen että mä olen vasta alkutaipaleella ja oppimista todellakin on vielä valtavasti.. ihan pelkästään hitsaaminen erilaisissa asennoissa maaten, kontaten kun ei pääse näkemään kunnolla hitsattavaa kohdetta...huh.. mutta olen onneksi ollut aina sen tyylinen mimmi etten ihan pienestä hätkähdä ja yritän aina täysillä.

      Puikolla oon kans pienoja vedellyt ei niin vaativiin paikkoihin, mut vaikealta tuntuu. Nekin luokat pitäis saada jossain vaiheessa hoidettua..

      Palkasta sen verran että mulla on tällä hetkellä kympin tunti mutta se tulee nousemaan 15,50e/h tässä hetkenä minä hyvänsä.. eli ihan tyytyväinen oon siihen nähden että olen vasta-alkaja ja tosiaan paljon on vielä opittavaa.'

      Hartiat/niska on jatkuvasti kovilla ja alkuun tuntui jossain tuolla käsivarressa ranteen yläpuolella että kohta nasahtaa mut siihenkin tottuu.. päätä alkaa herkästi särkemään varsinkin jos duplexii joutuu hitsailee ja tietysti selkäkin on kovilla jos pidemmän aikaa pääsee konttailee betonilattialla... mutta eikös kaikissa töissä oo ne omat ongelmansa..

      Ite oon tykännyt, enkä todellakaan haluu menettää omaa paikkaani! Olen erikoishitsari (tai tulen olemaan) ja haluun oppia sen kaiken mitä ihailen meijän pojissa...ne on niiiiiiin taitavia! :)

    • Näitä tarvitaan

      "Ite oon tykännyt, enkä todellakaan haluu menettää omaa paikkaani! Olen erikoishitsari (tai tulen olemaan) ja haluun oppia sen kaiken mitä ihailen meijän pojissa...ne on niiiiiiin taitavia! :) "
      Hienoo!!!!! asenne kohillaan nöyrin mielin vaan eteen päin.

    • Tota noin

      Mikä ihmeen sirkusputki? Ja Duplex? Kertokaa tyhmälle!

      • hitsi roope

        Tig hitsaus on kyllä helppoa. Oikeastaan kenestä vaan voi tulla hyvä tig hitsari.Itse olen noita hommia tehnyt yli 10 vuotta ja paskaltahan tuo alkaa maistumaan.


    • putkiasentajanainen

      Olen sitä mieltä, että tig on ehdottomasti miellyttävin hitsaustapa. Olen kokeillut kaasun, puikon ja migin, mutta eipä tullut hommasta mitään. Ensimmäisen kerran kun pääsin tigiin käsiksi, niin tiesin, että tämä se on :D Se on rauhallista, hiljaista ja siistiä hommaa. Ei turhaa räi naamalle kipinöitä tai rätise. Pitemmän päälle alkaa päätä särkemään, sitä saa onneksi lykättyä, kun höllää maskin kiristystä. Haaveissa olisi luokat hommata, kunhan vain aikataulu antaisi joskus myöten.

    • ty6yhtr

      ite oon surittanut luokkahitsaukset tig ja puikko rst putkelle ja mustalle putkelle sekä levylle pelkällä puikolla

      putki oli 2mm paksuu ja levy 5mm ja 3mm

    • Anonyymi

      15 v. sitten 14 €/h ja vuonna 2021 sama palkka tig hitsareilla 🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Aika moni vuokrafirma tarjoaa 10e/h ja duunarit tulee jostain ihmeen syystä itä-euroopasta:D.


    • Anonyymi

      Sillähän vasta saadaankin myrkyt metalleista ilmaan leijumaan koska tigillä hitsataan kaikkein vaarallisemmat metallit joitten savut vahingoittaa elimistöä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe