Tärykalvon puhkaisu

Onneton

Minulla on välikorvantulehdus menossa ja antibiootteja syön, mutta korva on kuin lukossa eikä aukea millään. Välillä tuntuu kipua varsinkin makuulla ollessa. Lääkäri sanoi, että enää ei suositella tärykalvon puhkaisua tähän vaivaan. Miksiköhän ? Onko sitten parempi, että syötetään monta antibioottikuuria peräkkäin.

Millainen toimenpide se tärykalvon puhkaisu on ?
Sattuuko ? Tuoko apua ?

17

21735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mävaan.

      puuduttaa korvan, tekee reiän kalvoon ja imee
      märän pois. pitäis jeesata heti, eikä satu
      paljoa.me yksityiselle ellet käy jo.

    • Kandi

      On todettu, ettei se puhkaisu tuo mitään merkittävää etua tulehduksen hoidossa. Vaikka tulehdus paranisikin antibiootilla, korvaan jää aina nestettä pariksi kuukaudeksi, joillain lyhyemmäksi ja joillain pitemmäksi aikaa. Neste voi haitata kuuloa ja tuntua ikävältä, mutta sitä ei tarvitse poistaa mikäli se poistuu itestään alle kolmessa kuukaudessa.

      • Onneton

        Tyhmä kysymys, mutta poistuuko neste ulkokorvan vai sisäkorvan kautta ?


      • mulla

        ainakin puhkaistiin korvaan reikä ja imastiin nesteet veke, kun antibiooteista ei ollut apua ja mikä parasta kuulo palasi parin päivän sisällä lähes normaaliksi, ennen sitä olin 1,5 vuotta tavallaan kuuro, kun terveyskeskuslääkärit eivät tahtoneet kirjoittaa lähetettä korvalääkärille. Lopulta se kuitenkin tapahtui ja asiat on nyt kunnossa, ennemmin kannatta lekurin puhkaista tärykalvo, kuin antaa sen "räjähtää" itsestään, tulee pysyviä vaurioita korvaan, tästäkin on kokemuksia, sillä toinen korvani puhkesi itsestään pari kertaa ja oli kroonisesti tulehtunut. Tästä seurasi nesteen eritystä (haisi vanhalle vehkeelle), noh jossain vaiheessa olin korvalääkärillä, joka puhdisti korvan kuukauden korvatippakuurin jälkeen ja totesi: ei siellä mitään oo... Eli tärykalvossa mahoton reikä ja loput releet korvassa olivat syöpyneet jonkin verran... Hoida korvas kuntoon hetimiten, koska kuuloa on vaikea ostaa ja se on välttämätön tarve ihmiselle, jolla se on ollut....


      • Kandi
        Onneton kirjoitti:

        Tyhmä kysymys, mutta poistuuko neste ulkokorvan vai sisäkorvan kautta ?

        Välikorvasta on yhteys nieluun korvatorven kautta, eli nestettä voi hävitä sitä kautta, sekä "imeytyä" ympäröiviin kudoksiin. Sitä ei siis valu tuntuvasti tai näkyvästi minnekään, vaan se häviää pikkuhiljaa. Joissain tapauksissa, jos tulehdus on oikein raju, välikorvan kasvava paine voi puhkaista tärykalvon, jolloin erite valuu ulos korvasta.


      • timo1811

        Aikuisena 2 kertaa akuutti välikorvan tulehdus ja 4 tunnin jälkeen korva puhki ja paineey 0 ja sitten anyibioottikuuri


      • mulla kirjoitti:

        ainakin puhkaistiin korvaan reikä ja imastiin nesteet veke, kun antibiooteista ei ollut apua ja mikä parasta kuulo palasi parin päivän sisällä lähes normaaliksi, ennen sitä olin 1,5 vuotta tavallaan kuuro, kun terveyskeskuslääkärit eivät tahtoneet kirjoittaa lähetettä korvalääkärille. Lopulta se kuitenkin tapahtui ja asiat on nyt kunnossa, ennemmin kannatta lekurin puhkaista tärykalvo, kuin antaa sen "räjähtää" itsestään, tulee pysyviä vaurioita korvaan, tästäkin on kokemuksia, sillä toinen korvani puhkesi itsestään pari kertaa ja oli kroonisesti tulehtunut. Tästä seurasi nesteen eritystä (haisi vanhalle vehkeelle), noh jossain vaiheessa olin korvalääkärillä, joka puhdisti korvan kuukauden korvatippakuurin jälkeen ja totesi: ei siellä mitään oo... Eli tärykalvossa mahoton reikä ja loput releet korvassa olivat syöpyneet jonkin verran... Hoida korvas kuntoon hetimiten, koska kuuloa on vaikea ostaa ja se on välttämätön tarve ihmiselle, jolla se on ollut....

        Anteeksi. Oli tarkoitus peukuttaa.


    • puhkaistu

      Mulla oli reilu puoli vuotta oikeasta korvasta kuulo lähes nollassa,tärykalvo paukkui ja nestettä välikorvassa.
      Lääkäri sanoi kurkkaavansa korvaan, kun tärykalvo pitää puhkaista. En kerennyt sanoa aata enkä iitä, kun kävi aivan jumalaton paine ja kipu, oli kuin olisi silmä lähtenyt kuopastaan.
      Imurilla korva tyhjäksi, ja homma oli siinä. Vähän aikaa tuntui, mutta ei ylivoimaista.

      Aika järkky kokemus, mutta ällistyksestä selvittyäni hoksasin kuulevani.


      Omalla kohdallani tärykalvon puhkaisusta oli hyötyä.

      • Lunni

        Mulle kävi niin, että lensin nuhaisena ja laskeutumisessa korva ei auennutkaan. Menin sitten lääkäriin, joka meinasi, että nyt puhkastaan tärykalvo.
        En kerennyt juuta enkä jaata sanoa, niin jo oli korva puhkastu. Tuntu kamalalle! Olsiin haluunu VÄHÄN kuulla siitä, mitä jälkivaikutuksia tärykalvon puhkasulla voi olla esim. kuuloon tms... Inhotti myöhemmilläkin käynneillä se lääkärin asenne, että mitään syitä/seurauksia ei tarvi potilaalle toimenpiteisiin kertoa. Tunsin olevani täysin liukuhihnalla. Ei oo kivaa olla likuhihkalla, kun korvaan työnnellään parinkymmenen sentin metallipiikkejä yms värkkejä...

        Ja oli muuten yksityinen lääkäri ja sillä aivan täyteen buukattu kalenteri... että sellasta se rahastus sitte yksityisellä puolella on.


      • Uu hehheh
        Lunni kirjoitti:

        Mulle kävi niin, että lensin nuhaisena ja laskeutumisessa korva ei auennutkaan. Menin sitten lääkäriin, joka meinasi, että nyt puhkastaan tärykalvo.
        En kerennyt juuta enkä jaata sanoa, niin jo oli korva puhkastu. Tuntu kamalalle! Olsiin haluunu VÄHÄN kuulla siitä, mitä jälkivaikutuksia tärykalvon puhkasulla voi olla esim. kuuloon tms... Inhotti myöhemmilläkin käynneillä se lääkärin asenne, että mitään syitä/seurauksia ei tarvi potilaalle toimenpiteisiin kertoa. Tunsin olevani täysin liukuhihnalla. Ei oo kivaa olla likuhihkalla, kun korvaan työnnellään parinkymmenen sentin metallipiikkejä yms värkkejä...

        Ja oli muuten yksityinen lääkäri ja sillä aivan täyteen buukattu kalenteri... että sellasta se rahastus sitte yksityisellä puolella on.

        Mul on sama lento juttu ja nuha mut en oo viel käyny lääkäris.........


    • iiiikkkk....

      mulla puhkastaan korvista tärykalvot ja imetään ne nesteet pois kannattaako pelätä vai relata ja sattuuko se niin paljoo et tekis mieli huutaa ja kiljua (HUOM JOS ON PUUDUTUKSESSA) nimittäin multa puudutetaan ja sitte npuhkaistaaan heeeelp :( :(

    • Tapsa5

      Juuri tulin puhkaisusta. Eka kertaa eläessäni korvakivut kovat ja välikorvan tulehdus löytyi (52v). Paine olisi puhkaissut kalvon, nyt lääkäri edisti asiaa puhkaisemalla. Ei puudutusta, koska sehän sattuu tietysti pirusti. Kerran kirpaisi, se viillon tekeminen, mutta toki heti alkoi helpottaa. Helvetillistä sisäsärkyä korvassa oli kestänyt neljä päivää. Antibioottikuuri ja särkylääkettä. Tunti puhkaisusta ja vihlovat kivut ovat poissa, ihanaa!

      • Tapsa5

        Vielä lisäys, että imurilla sieltä lähti märkivää nestettä letkuun. Välikorvatulehdusta toinen lääkäri ei huomannut pelkällä valolla ja tiirailulla. Toinen lääkäri käytti mittaria tärykalvon paineen/liikkeen mittaamiseksi jolloin pinkeä tärykalvo paljastui heti. Terveen pitää liikkua/lepattaa määrätyissä rajoissa.


      • kaikenlainen kaista
        Tapsa5 kirjoitti:

        Vielä lisäys, että imurilla sieltä lähti märkivää nestettä letkuun. Välikorvatulehdusta toinen lääkäri ei huomannut pelkällä valolla ja tiirailulla. Toinen lääkäri käytti mittaria tärykalvon paineen/liikkeen mittaamiseksi jolloin pinkeä tärykalvo paljastui heti. Terveen pitää liikkua/lepattaa määrätyissä rajoissa.

        Arvatkaahan miltä tuntui kun yksi lekuri rikkoi tärykalvon vahingossa imulla. Eli korvan puhdistuksen yhteydessä. Veri vaan tirskui korvasta ja korvakäytävä turposi umpeen. Äijä vaan naureskeli kun vesi valui mun silmistä. Kipu ei ollut verrattavissa normaaliin korvakipuun vaan oli todella kovaa. Seuraavan viikon toinen lääkäri hoiti sitä korvaa joka päivä. Kyllähän lekuri ihmetteli miten se korva oli saatu siihen kuntoon.


    • mieti_kahdesti

      pikkupoikana 50 luvulla lääkäri puhkaisi (ronkki) tärykalvon korvastani. kuulo meni pilalle.onneksi toinen korva pelittää.

    • hyväkorva

      Olin 35v. kun kärsin kovasta korvasärystä ja silloin vasenkorvani tärykalvo puhkaistiin. Puudutettiin, pää vinossa, lääkäri sanoi että sano jos pyörryttää. No, sellainen korahdus tuntui ja pikkasen pyörrytti, mutta korvasärky jäi siihen. Korva on arka kylmälle ja talvisin pidän usein pumpulia siinä suojana. Kyllä ongelmatilanteessa tärykalvo kannattaa puhkaista, minä ainakin suosittelen sitä.

    • Anonyymi

      Mulla on korva tukossa ja yöllä sattuu Ja olen 13 vuotias. Pitäisikö burania napsia ja antaa tervehtyä vai pitääkö mennä lääkäriin? Tehdäänkö edes lapsille tärykalvon puhkaisua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe