AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / kumpi kannattaa

kumpi kannattaa

15 Vastausta 50 194 Lukukertaa
Kannattaako ottaa vapaa-autoetu vai edun verotusarvon suuruinen palkankorotus. Omia ajoja tullee reilut 30t km/ vuosi ja työnantajan ajoja noin 10 t, joista kilometrikorvaus jos ajaa omalla autolla. Oman auton uusiminen ajankohtainen ja se maksaa noin 20.000 euroa lainarahaa. Kertokaa jolla esim omakohtaista tietoa/ kokemusta samanlaisesta tilanteesta.

vähän laskelmaa

Itsellä oli sama tilanne, joskin vähän eri parametrit.

Oletetaan, että et jää verottajalle
kiinni "ylikilometreistä" ja että työnantaja ei näistä peri mitään.

Sovelletaan sinun parametreillesi. Oletetaan, että autoedun verotusarvo 700 ja marginaalivero 55%.

1. Jos ajat omalla autolla
Kassavirta
Kilometrikorvaukset +4000
Palkanlisä netto 12*700*0,45 +3780 (marginaalivero 55%)
Polttoaine -3840 (40tkm, 8l/100km, 1.2l/euro)
vakuutukset -700
huollot + pesut yms. -700
renkaat -700 /yksi rengaskerta/vuosi menee
muuta -500 pikkunaarmut, tuulilasi jne.
Summa +1340 - ilman lainanhoitoa

Työsuhdeautollla
Vero luontaisedusta -4620

Eli jos €500/kk (5960 vuodessa) riittää lainanhoitoon (ml. arvonalenema) niin tuo on break-even taso.

kiitos

Kiitos selvästi asiantuntevasta kommentistasi

tärkein meno puuttuu

Oman auton arvonalenema karkeasti ottaen:
uuden auton hinta 20000€: arvonalennus 200€/kk
uuden auton hinta 30000€: 300€/kk
jne.

Tätä arvonalenemaa työsuhdeautoilijan ei tarvitse miettiä.

Erittäin hyvä lisäys

Erittäin hyvä pointti toi arvon alentuminen. Sitä ei usein oteta huomioon. Mutsilla on ollut lähes 20v. työsuhdeauto. Jokainen auto on ottanut siipeensä yleensä jo ihan ensimmäisen puolenvuoden aikana. Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään. Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi, mutta jos on työsuhde auto, tämä ongelma ei paljoakaan (vaivannäköä lukuunottamatta) haittaa.

Auton arvo alenee tietysti myös aiemmassa viestissä mainitun iän mukaan.

Itse olen ottanut myös työsuhdeauton, koska tiedän, että kilomtrejä ei tule tarpeeksi. Olen pitänyt karkeana rajana noin 30 t /työkilometriä vuodessa. En osaa sanoa onko tämä mikään matemaattinen optimi.

Täh?

> Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään.
> Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi

Ai? Itsellä kun parkkipaikalla joku oli kolhinut ovea niin omavastuu meni (oikominen + maalaus), mutta vakuutus hoiti loput eikä edes bonukset laskeneet - piti vain tehdä rikosilmoitus vaikka kaikki asianomaiset tiesivät ettei siitä mitään iloa ole... :)

Auton arvo toki laski tuon seurauksena (jos nyt muistaa mainita myydessä), mikä kyllä tietysti jää omistajan "maksettavaksi". Jos sitä tarkoitit.

Olikos tuossa alkuperäisessä laskelmassa muuten huomioitu vakuutuksia? Ne ovat aika suuri menoerä kuitenkin...

Lisäksi 700 e/kk verotusarvo kuulostaa aika kovalta kun puhutaan 20 000 euron arvoisesta menopelistä. :-)

Itsellä joka tapauksessa käsillä auton vaihto pikapuoliin ja olen päätymässä dieselfarkkuun. Tällä hetkellä kilometrejä tulee noin 25 000 vuodessa, mutta muuton jälkeen varmaan puolet enemmän... Vaihtoehtoina joko firman liisari (lisätään palkkaan verotusarvo, otetaan verot + otetaan 1,8 x verotusarvo) tai sitten 2-3 vuotias käytetty... Enpä tiedä vieläkään. Antaa idean kehittyä.

verotusarvosta

20 000e autolle 700 €/kk on liikaa, mutta tulkitsin sen tarkoittavan lisärahoituksen tarvetta.

Ja ne vakuutukset olivat mukana, tosin bonareiden suuruus vaikuttaa oleellisesti.

Huomasin

Huomasin tuon vakuutusmaksun olevan todellakin mukana.

Katselin tässä paria itselleni sopivaa autoa, eli joko Toyota Avensis Wagon tai VW Passat Variant parilitraisilla dieseleillä. Verotusarvoista en tiedä, mutta käyttöetu noilla näyttäisi olevan 520/540 euroa, vapaa autoetu 680/700 vastaavasti... Hintaa noin 35 000 euroa, mikä kai on aika normaali perheauton hinta. :)

Laskelmia tehtäessä lisärahoituksen tarve ei ole olennainen muutoin kuin laskettaessa korkojen osuutta. Kyllä se auton ostoon kuluva rahamäärä (joka siis sisältää myös ne korot) on merkityksellisempi.

vapaa

olen ajanut 24 vuotta vapaalla autoedulla, nettopalkkaa se rankaisee, mutta eläkepottia se kasvattaa. Siirtyessäni osa-aikaeläkkeelle pitänee luopua autoedusta. Kannattaa ehdottomasti ottaa jos saa, siinä menee perheen muutkin ajot samaan piikkiin.

Paras vaihtoehto

Ota vapaa autoetu + autoedun kokoinen korotus rahapalkkaasi - näin kasvat eläkettäsi, mahdollista ansiosidonnaista päivärahaasi (?), nettotulo ei tipu ja ajelet huolettomia kilometrejä.

unohtui vielä

Työsuhdeautoon liittyy veroriski. Jos omia ajoa on 30 tkm/vuosi niin on mahdollista, että verottaja huomaa tämän ja pääset lisämätkyjen piiriin. Tuo "verotusarvohan" tarkoittaa siis 18 tkm/vuosi ajoa.

Varsinkin, jos päivittäisellä työmatkalla pääset lähelle tuota 18 tkm, voi posti tuoda ylläreitä. Riippuu ainakin jonkin verran asuinkunnasta.

aivan näin

Aivan juuri näin. Joissakin kaupungeissa ja varmaan kunnissa on hyvin tarkkoja verovirkailioita. Itselläni oli vapaa-autoetu ja sieltähän tuli oikein reipas mätkylappu. Ja kun sitä heidän kanssa kävi läpi niin melkein tuli fiilis että oli heillä joku pikkuinen tonttu ollut mukanani katsomassa että mitä ja miten ajan. No selvittiinhän siitä kun pitää kunnollista ajopäiväkirjaa ja muistaa että pitää käydä asiakkaalla aina välillä ennenkuin kuin menee töihin tai kotiin.

yksi asia

Autoedussa oma talous on helpompi suunnitella kun ei tule yllättäviä kuluja. Jos esimerkiksi tulee isoja remontteja ei tarvitse olla huolissaan eikä pelätä jokaista nitinää ja kilinää. Voi myös valita yleensä paremman auton ja mm. renkaat huolettomammin. Yleensähän autoetuautossa auton hankintahinta ratkaisee ja siksi esimerkiksi PK-seutu on täynnä Ranskalaisia ja Korealaisia autoja. Autoedussa ei auton oletettu laatu ratkaise niin paljoa kun huolto- ja korjauskustannuksista ei tarvitse välittää. Itselleni ei esimerkiksi tulisi mieleenikään ottaa esimerkiksi valtavasti ylihinnoiteltua VAG-tuotetta vaikka muuten varmasti hyviä ovatkin. Eivät vain sovellu autoetuun.

huoltosopimus myös yksityisautoihin

Useimpiin automerkkeihin saa halutessaan huoltosopimuksen (tai millä nimellä se milläkin merkillä kulkeekaan), eli kiinteään kk-maksuun sisältyy huollot, korjaukset ja kaikkien kulutusosien vaihdot ym. Eli myös oman auton kulut pystyy halutessaan budjetoimaan aika tarkkaan.

Työkilometrit ratkaisevat

Kaksi asiaa korostuu työsuhdeautoa harkittaessa. 1. Sisältyykö autoetu palkkaan, vai korottaako se palkkaa. 2.Mikä on työ- ja yksityisajojen suhde. Itselläni on ollut autoetu palkkaan sisältyvänä 15 vuotta ja edun arvo tällä hetkellä 670 € kuukaudessa. Yksityisajoja tulee vuodessa n. 30000 km ja työajoa sama määrä. Nyt olen luopumassa autoedusta ja päätös on minulle ehdottomasti edullinen.
Työsuhdeauto on helppo ratkaisu, mutta tulee usein melko kalliiksi.

Älä vaan katso tätä

Käyttöedun arvo on kuukaudessa 160 euroa pienempi kuin vapaan autoedun. Käyttöetu on vapaata autoetua edullisempi autoille, joiden polttoaine maksaa sadalta kilometriltä vähemmän kuin 9,38 euroa. Polttoaineen kulutuksen pitäisi silloin olla bensiiniautolla polttoaineen nykyhinnoilla alle 7,8 litraa sadalla kilometrillä. Halvempaa dieseliä saa kulua noin 9,4 litraa satasella. Toisin sanoen palkansaajalle käyttöetuauto on vapaata autoetua edullisempi, jos auto kuluttaa vähän.
Lisäinfoa: http://autoetu.info/
 /   /  /  / kumpi kannattaa

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta