kumpi kannattaa

Herkko

Kannattaako ottaa vapaa-autoetu vai edun verotusarvon suuruinen palkankorotus. Omia ajoja tullee reilut 30t km/ vuosi ja työnantajan ajoja noin 10 t, joista kilometrikorvaus jos ajaa omalla autolla. Oman auton uusiminen ajankohtainen ja se maksaa noin 20.000 euroa lainarahaa. Kertokaa jolla esim omakohtaista tietoa/ kokemusta samanlaisesta tilanteesta.

15

50471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse tehnyt

      Itsellä oli sama tilanne, joskin vähän eri parametrit.

      Oletetaan, että et jää verottajalle
      kiinni "ylikilometreistä" ja että työnantaja ei näistä peri mitään.

      Sovelletaan sinun parametreillesi. Oletetaan, että autoedun verotusarvo 700 ja marginaalivero 55%.

      1. Jos ajat omalla autolla
      Kassavirta
      Kilometrikorvaukset 4000
      Palkanlisä netto 12*700*0,45 3780 (marginaalivero 55%)
      Polttoaine -3840 (40tkm, 8l/100km, 1.2l/euro)
      vakuutukset -700
      huollot pesut yms. -700
      renkaat -700 /yksi rengaskerta/vuosi menee
      muuta -500 pikkunaarmut, tuulilasi jne.
      Summa 1340 - ilman lainanhoitoa

      Työsuhdeautollla
      Vero luontaisedusta -4620

      Eli jos €500/kk (5960 vuodessa) riittää lainanhoitoon (ml. arvonalenema) niin tuo on break-even taso.

      • Herkko

        Kiitos selvästi asiantuntevasta kommentistasi


      • Juuso101

        Oman auton arvonalenema karkeasti ottaen:
        uuden auton hinta 20000€: arvonalennus 200€/kk
        uuden auton hinta 30000€: 300€/kk
        jne.

        Tätä arvonalenemaa työsuhdeautoilijan ei tarvitse miettiä.


      • CimoP
        Juuso101 kirjoitti:

        Oman auton arvonalenema karkeasti ottaen:
        uuden auton hinta 20000€: arvonalennus 200€/kk
        uuden auton hinta 30000€: 300€/kk
        jne.

        Tätä arvonalenemaa työsuhdeautoilijan ei tarvitse miettiä.

        Erittäin hyvä pointti toi arvon alentuminen. Sitä ei usein oteta huomioon. Mutsilla on ollut lähes 20v. työsuhdeauto. Jokainen auto on ottanut siipeensä yleensä jo ihan ensimmäisen puolenvuoden aikana. Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään. Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi, mutta jos on työsuhde auto, tämä ongelma ei paljoakaan (vaivannäköä lukuunottamatta) haittaa.

        Auton arvo alenee tietysti myös aiemmassa viestissä mainitun iän mukaan.

        Itse olen ottanut myös työsuhdeauton, koska tiedän, että kilomtrejä ei tule tarpeeksi. Olen pitänyt karkeana rajana noin 30 t /työkilometriä vuodessa. En osaa sanoa onko tämä mikään matemaattinen optimi.


      • The Rat
        CimoP kirjoitti:

        Erittäin hyvä pointti toi arvon alentuminen. Sitä ei usein oteta huomioon. Mutsilla on ollut lähes 20v. työsuhdeauto. Jokainen auto on ottanut siipeensä yleensä jo ihan ensimmäisen puolenvuoden aikana. Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään. Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi, mutta jos on työsuhde auto, tämä ongelma ei paljoakaan (vaivannäköä lukuunottamatta) haittaa.

        Auton arvo alenee tietysti myös aiemmassa viestissä mainitun iän mukaan.

        Itse olen ottanut myös työsuhdeauton, koska tiedän, että kilomtrejä ei tule tarpeeksi. Olen pitänyt karkeana rajana noin 30 t /työkilometriä vuodessa. En osaa sanoa onko tämä mikään matemaattinen optimi.

        > Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään.
        > Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi

        Ai? Itsellä kun parkkipaikalla joku oli kolhinut ovea niin omavastuu meni (oikominen maalaus), mutta vakuutus hoiti loput eikä edes bonukset laskeneet - piti vain tehdä rikosilmoitus vaikka kaikki asianomaiset tiesivät ettei siitä mitään iloa ole... :)

        Auton arvo toki laski tuon seurauksena (jos nyt muistaa mainita myydessä), mikä kyllä tietysti jää omistajan "maksettavaksi". Jos sitä tarkoitit.

        Olikos tuossa alkuperäisessä laskelmassa muuten huomioitu vakuutuksia? Ne ovat aika suuri menoerä kuitenkin...

        Lisäksi 700 e/kk verotusarvo kuulostaa aika kovalta kun puhutaan 20 000 euron arvoisesta menopelistä. :-)

        Itsellä joka tapauksessa käsillä auton vaihto pikapuoliin ja olen päätymässä dieselfarkkuun. Tällä hetkellä kilometrejä tulee noin 25 000 vuodessa, mutta muuton jälkeen varmaan puolet enemmän... Vaihtoehtoina joko firman liisari (lisätään palkkaan verotusarvo, otetaan verot otetaan 1,8 x verotusarvo) tai sitten 2-3 vuotias käytetty... Enpä tiedä vieläkään. Antaa idean kehittyä.


      • itse tehnyt
        The Rat kirjoitti:

        > Yleensä tämä tapahtuu parkkipaikalla ja tekijää ei saa kiinni millään.
        > Kulu jää valitettavasti omistajan maksettavaksi

        Ai? Itsellä kun parkkipaikalla joku oli kolhinut ovea niin omavastuu meni (oikominen maalaus), mutta vakuutus hoiti loput eikä edes bonukset laskeneet - piti vain tehdä rikosilmoitus vaikka kaikki asianomaiset tiesivät ettei siitä mitään iloa ole... :)

        Auton arvo toki laski tuon seurauksena (jos nyt muistaa mainita myydessä), mikä kyllä tietysti jää omistajan "maksettavaksi". Jos sitä tarkoitit.

        Olikos tuossa alkuperäisessä laskelmassa muuten huomioitu vakuutuksia? Ne ovat aika suuri menoerä kuitenkin...

        Lisäksi 700 e/kk verotusarvo kuulostaa aika kovalta kun puhutaan 20 000 euron arvoisesta menopelistä. :-)

        Itsellä joka tapauksessa käsillä auton vaihto pikapuoliin ja olen päätymässä dieselfarkkuun. Tällä hetkellä kilometrejä tulee noin 25 000 vuodessa, mutta muuton jälkeen varmaan puolet enemmän... Vaihtoehtoina joko firman liisari (lisätään palkkaan verotusarvo, otetaan verot otetaan 1,8 x verotusarvo) tai sitten 2-3 vuotias käytetty... Enpä tiedä vieläkään. Antaa idean kehittyä.

        20 000e autolle 700 €/kk on liikaa, mutta tulkitsin sen tarkoittavan lisärahoituksen tarvetta.

        Ja ne vakuutukset olivat mukana, tosin bonareiden suuruus vaikuttaa oleellisesti.


      • The Rat
        itse tehnyt kirjoitti:

        20 000e autolle 700 €/kk on liikaa, mutta tulkitsin sen tarkoittavan lisärahoituksen tarvetta.

        Ja ne vakuutukset olivat mukana, tosin bonareiden suuruus vaikuttaa oleellisesti.

        Huomasin tuon vakuutusmaksun olevan todellakin mukana.

        Katselin tässä paria itselleni sopivaa autoa, eli joko Toyota Avensis Wagon tai VW Passat Variant parilitraisilla dieseleillä. Verotusarvoista en tiedä, mutta käyttöetu noilla näyttäisi olevan 520/540 euroa, vapaa autoetu 680/700 vastaavasti... Hintaa noin 35 000 euroa, mikä kai on aika normaali perheauton hinta. :)

        Laskelmia tehtäessä lisärahoituksen tarve ei ole olennainen muutoin kuin laskettaessa korkojen osuutta. Kyllä se auton ostoon kuluva rahamäärä (joka siis sisältää myös ne korot) on merkityksellisempi.


    • autoetu

      olen ajanut 24 vuotta vapaalla autoedulla, nettopalkkaa se rankaisee, mutta eläkepottia se kasvattaa. Siirtyessäni osa-aikaeläkkeelle pitänee luopua autoedusta. Kannattaa ehdottomasti ottaa jos saa, siinä menee perheen muutkin ajot samaan piikkiin.

    • Taxman

      Ota vapaa autoetu autoedun kokoinen korotus rahapalkkaasi - näin kasvat eläkettäsi, mahdollista ansiosidonnaista päivärahaasi (?), nettotulo ei tipu ja ajelet huolettomia kilometrejä.

    • itse tehnyt

      Työsuhdeautoon liittyy veroriski. Jos omia ajoa on 30 tkm/vuosi niin on mahdollista, että verottaja huomaa tämän ja pääset lisämätkyjen piiriin. Tuo "verotusarvohan" tarkoittaa siis 18 tkm/vuosi ajoa.

      Varsinkin, jos päivittäisellä työmatkalla pääset lähelle tuota 18 tkm, voi posti tuoda ylläreitä. Riippuu ainakin jonkin verran asuinkunnasta.

      • kokemuksella

        Aivan juuri näin. Joissakin kaupungeissa ja varmaan kunnissa on hyvin tarkkoja verovirkailioita. Itselläni oli vapaa-autoetu ja sieltähän tuli oikein reipas mätkylappu. Ja kun sitä heidän kanssa kävi läpi niin melkein tuli fiilis että oli heillä joku pikkuinen tonttu ollut mukanani katsomassa että mitä ja miten ajan. No selvittiinhän siitä kun pitää kunnollista ajopäiväkirjaa ja muistaa että pitää käydä asiakkaalla aina välillä ennenkuin kuin menee töihin tai kotiin.


    • vielä!

      Autoedussa oma talous on helpompi suunnitella kun ei tule yllättäviä kuluja. Jos esimerkiksi tulee isoja remontteja ei tarvitse olla huolissaan eikä pelätä jokaista nitinää ja kilinää. Voi myös valita yleensä paremman auton ja mm. renkaat huolettomammin. Yleensähän autoetuautossa auton hankintahinta ratkaisee ja siksi esimerkiksi PK-seutu on täynnä Ranskalaisia ja Korealaisia autoja. Autoedussa ei auton oletettu laatu ratkaise niin paljoa kun huolto- ja korjauskustannuksista ei tarvitse välittää. Itselleni ei esimerkiksi tulisi mieleenikään ottaa esimerkiksi valtavasti ylihinnoiteltua VAG-tuotetta vaikka muuten varmasti hyviä ovatkin. Eivät vain sovellu autoetuun.

      • japi

        Useimpiin automerkkeihin saa halutessaan huoltosopimuksen (tai millä nimellä se milläkin merkillä kulkeekaan), eli kiinteään kk-maksuun sisältyy huollot, korjaukset ja kaikkien kulutusosien vaihdot ym. Eli myös oman auton kulut pystyy halutessaan budjetoimaan aika tarkkaan.


      • Optimoija
        japi kirjoitti:

        Useimpiin automerkkeihin saa halutessaan huoltosopimuksen (tai millä nimellä se milläkin merkillä kulkeekaan), eli kiinteään kk-maksuun sisältyy huollot, korjaukset ja kaikkien kulutusosien vaihdot ym. Eli myös oman auton kulut pystyy halutessaan budjetoimaan aika tarkkaan.

        Kaksi asiaa korostuu työsuhdeautoa harkittaessa. 1. Sisältyykö autoetu palkkaan, vai korottaako se palkkaa. 2.Mikä on työ- ja yksityisajojen suhde. Itselläni on ollut autoetu palkkaan sisältyvänä 15 vuotta ja edun arvo tällä hetkellä 670 € kuukaudessa. Yksityisajoja tulee vuodessa n. 30000 km ja työajoa sama määrä. Nyt olen luopumassa autoedusta ja päätös on minulle ehdottomasti edullinen.
        Työsuhdeauto on helppo ratkaisu, mutta tulee usein melko kalliiksi.


    • Kerrankin Faktaa

      Käyttöedun arvo on kuukaudessa 160 euroa pienempi kuin vapaan autoedun. Käyttöetu on vapaata autoetua edullisempi autoille, joiden polttoaine maksaa sadalta kilometriltä vähemmän kuin 9,38 euroa. Polttoaineen kulutuksen pitäisi silloin olla bensiiniautolla polttoaineen nykyhinnoilla alle 7,8 litraa sadalla kilometrillä. Halvempaa dieseliä saa kulua noin 9,4 litraa satasella. Toisin sanoen palkansaajalle käyttöetuauto on vapaata autoetua edullisempi, jos auto kuluttaa vähän.
      Lisäinfoa: http://autoetu.info/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe