nukutus vai selkäydinpuudutus

laituri

Saako valita nukutetaanko vaiko laitetaanko puudutus, jos molemmat ovat käypiä tilanteessa. En haluaisi puudutusta, pelottaa, enkä kestäisi kuunnella, kun jalkaa sorkitaan. Vaivaisenluuta leikataan siis. Jos vain nostaisin leikkauspöydällä metelin, jos ei suostuta nukuttamaan;) Pitänee kysyä lääkäriltä, mutta leikkaukseen on vielä aikaa ja nyt haluaisin tietää..

50

25750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

      Ainakin yleensä voi mut kannattaa sanoo siitä jo ennen kuin leikkauspöydällä.

    • voi valita...

      Jossain tilanteissa suositellaan vahvasti jompaa kumpaa tapaa, esim. jotkin lääketieteelliset syys leikattavan muussa terveydessä. Mutta noin muuten kait sitä voi valita.

      Mun täytyy kertoa, että kyllä siinä selkäydinpuudutuksessakin voi olla "unten mailla", muttei kuitenkaan kunnon nukutuksessa hengitysputkineen. Itse olin todella pitkässä jalkaleikkauksessa (klo 8 alkoi ja klo 14 on ensimmäinen selkeä mielikuva heräämöstä) ja toivoin, että voisin nukkua tuona aikana, vaikka itse operaatio tapahtui epiduraali-spinaali-puudutuksessa. Ja niin nukuinkin, mitä nyt välillä havahduin, kun nukutushoitaja kyseli lähellä korvaani millainen olo on.

      Niin ja noissa puudutusleikkauksissa on mahdollista myös saada kuulokkeet korville ja niistä haluamaansa musiikkia, jottei salin muut äänet häiritse.

    • Lissu

      Itse pelkäsin leikkauksiani niin paljon että molemmilla kerroille nukutettiin. Saa ihan ite päättää. Mulla on ollu leikkaukset yksityisel sekä kunnallisel...

    • tatti

      olen saanut valita ja en ole.Yksi kerta piti olla puudutus, mutta "nukkumatti" halusi nukuttaa kuitenkin.Yleensä ne käy juttelemassa potilaan kanssa sieltä leikkurista jos haluaa, voi kyselllä noi asiat ja muut mikä huolettaa.

    • Minä

      tehtiin leikkaus selkäydinpuudutuksessa ja se oli ihan oikea valinta.
      Aamulla sain rauhoittavan tabletin, joka vaikutti niin että jännitys häipyi tipotiehensä. Ennen puudutusta sain vielä rauhoittavan piikin, joka vei pois mahdollisen viimeisenkin jännityksen. Puudutus ei tuntunut juuri miltään. Ei yhtään haitannut vaikka kuuli ja tunsi kaiken mitä leikkauksessa tehtiin. Kipua ei tietenkään tuntunut.
      Toipuminen leikkuksen jälkeen oli helppoa kun ei tarvinnut kokea pahoinvointeja ja muita ikäviä asioita mitä tulee nukutuksen jälkeen.
      Toisin en olisi valinnut.

    • hoitaja

      No olen puudutuksen kannalla kyseisen toimenpiteen vuoksi. Mietihän... Pahoinvointia ym. sivuoireota ei esiinny, niin kuin nukutuksessa ja olet "tolpillasi" paljon nopeammin.

      Tosiaan saat kuulokkeet korvillesi tai toki myös mukavan "unen" ilman nukutusta. Pelkkä veden juonti sattaa aiheuttaa rankkaa pahoinvointia nukutuksen jälkeen, muttei puudutuksen. Monesti potilaat ovat yllättyneet puudutuksen vaikutuksesta. Monet jännittävät kovasti operaatiota, mutta siihenkin on lääkkeitä. Itse valitsisin puudutuksen.

      • Rosebud

        Eikös siihen nukutuksesta aiheutuvaan pahoinvointiin ole lääkettä, näin olen kyllä kuullut. Tuosta spinaalipuudutuksesta sen verran, että kaverini selkä oli ihan mustelmilla kun lääkäri oli yli puolituntia yrittänyt saada neulaa spinaalitilaan. Tuskat olivat olleet kovat.Tämän vuoksi en uskalla ottaa spinaalia vaan valitsin nukutuksen, viikon päästä mut leikataan.Mä sanoin nukkumatille että spinaalia en huoli, mut mitää nukuttaa, piste.


      • Corleone
        Rosebud kirjoitti:

        Eikös siihen nukutuksesta aiheutuvaan pahoinvointiin ole lääkettä, näin olen kyllä kuullut. Tuosta spinaalipuudutuksesta sen verran, että kaverini selkä oli ihan mustelmilla kun lääkäri oli yli puolituntia yrittänyt saada neulaa spinaalitilaan. Tuskat olivat olleet kovat.Tämän vuoksi en uskalla ottaa spinaalia vaan valitsin nukutuksen, viikon päästä mut leikataan.Mä sanoin nukkumatille että spinaalia en huoli, mut mitää nukuttaa, piste.

        Teetkö sä kaikki muutkin valintasi elämässä sen perusteella, miten kaverit ovat asian kokeneet?


      • Minä

        "hoitajan" kanssa samaa mieltä. Lisäksi jokainen nukutus tuhoaa aivosoluja - ei paljon, mutta kuitenkin.


      • lisää
        Corleone kirjoitti:

        Teetkö sä kaikki muutkin valintasi elämässä sen perusteella, miten kaverit ovat asian kokeneet?

        Enpä todellakaan tee kaikkia päätöksiä tuolta pohjalta. Minut on nukutettu aikaisemminkin ja se on mennyt hyvin. Ajatus että selkäytimeen runnotaan piikki tuntuu pelottavalta. Kärsin pahasta neulakammosta, siinä varmaan syy että olen valinnut nukutuksen, siinä täytyy kestää vaan se tipan laitto kämmenselkään ja sekin on tosi kivuliasta. Onneksi on puudutuslaastarit ja esilääkitys.


      • Corleone
        lisää kirjoitti:

        Enpä todellakaan tee kaikkia päätöksiä tuolta pohjalta. Minut on nukutettu aikaisemminkin ja se on mennyt hyvin. Ajatus että selkäytimeen runnotaan piikki tuntuu pelottavalta. Kärsin pahasta neulakammosta, siinä varmaan syy että olen valinnut nukutuksen, siinä täytyy kestää vaan se tipan laitto kämmenselkään ja sekin on tosi kivuliasta. Onneksi on puudutuslaastarit ja esilääkitys.

        Teet ilmeisestikin päätöksesi sekä muiden kokemusten, että väärien omien käsitysten perusteella ("Ajatus että selkäytimeen runnotaan piikki tuntuu pelottavalta"). Ihan tulevaisuutta silmällä pitäen neuvoisin sinua ensisijaisesti hankkimaan asioista paikkaansapitävää tietoa ja arvioimaan muiden (leikkaus, armeija, synnytys yms) kokemuksia jonkinlaisen "suodattimen" läpi ja uskaltautuvan hankkimaan omiakin kokemuksia. Muista, että niillä hoitoalan ihmisillä on nukutus- ja puudutusjutuistakin varmasti paljon laajempi tietämys, jopa omakohtainenkin. Eivätkä he ole siellä sillä mentaliteetilla, että kiusataan ihmisiä. Päinvastoin.


      • Rosebud
        Corleone kirjoitti:

        Teet ilmeisestikin päätöksesi sekä muiden kokemusten, että väärien omien käsitysten perusteella ("Ajatus että selkäytimeen runnotaan piikki tuntuu pelottavalta"). Ihan tulevaisuutta silmällä pitäen neuvoisin sinua ensisijaisesti hankkimaan asioista paikkaansapitävää tietoa ja arvioimaan muiden (leikkaus, armeija, synnytys yms) kokemuksia jonkinlaisen "suodattimen" läpi ja uskaltautuvan hankkimaan omiakin kokemuksia. Muista, että niillä hoitoalan ihmisillä on nukutus- ja puudutusjutuistakin varmasti paljon laajempi tietämys, jopa omakohtainenkin. Eivätkä he ole siellä sillä mentaliteetilla, että kiusataan ihmisiä. Päinvastoin.

        Onneksi leikkaus tehdään viikon päästä nukutuksessa, minun ei tarvinnut edes väitellä asiasta, potilas sai tässä tapauksessa valita. Leikkaava lääkäri sanoi että nukutuksenhan sinä varmaan otat, minä ainakin suosittelen. Eikä tuo spinaalipuudutuskaan täysin riskitön ole (halvauksen mahdollisuus, yleisempi haitta on kova päänsärky) Kokemuksia on minulla leikkauksista, synnytyksistä, armeijasta taas ei. Mutta sinä taas tunnut olevan kova neuvomaan muita, varsinainen besserwisseri.
        Mä olen myös kuullut positiivisia juttuja spinaalista, mutta pelko vie voiton. Tiedän monta kaltaistani jotka eivät missään nimessä ota selkäydinpuudutusta, vaan vaatimalla vaativat nukutuksen.


      • tässäkin
        Rosebud kirjoitti:

        Onneksi leikkaus tehdään viikon päästä nukutuksessa, minun ei tarvinnut edes väitellä asiasta, potilas sai tässä tapauksessa valita. Leikkaava lääkäri sanoi että nukutuksenhan sinä varmaan otat, minä ainakin suosittelen. Eikä tuo spinaalipuudutuskaan täysin riskitön ole (halvauksen mahdollisuus, yleisempi haitta on kova päänsärky) Kokemuksia on minulla leikkauksista, synnytyksistä, armeijasta taas ei. Mutta sinä taas tunnut olevan kova neuvomaan muita, varsinainen besserwisseri.
        Mä olen myös kuullut positiivisia juttuja spinaalista, mutta pelko vie voiton. Tiedän monta kaltaistani jotka eivät missään nimessä ota selkäydinpuudutusta, vaan vaatimalla vaativat nukutuksen.

        jonkun näsäviisaan alkaa ojentamaan, millä periaatteilla kukakin päätöksiä elämässään tekee.
        Ojentaa pitää, oli asia mikä tahansa, sellaisia ovat tietyt ihmiset.


      • ddfssdf
        Corleone kirjoitti:

        Teet ilmeisestikin päätöksesi sekä muiden kokemusten, että väärien omien käsitysten perusteella ("Ajatus että selkäytimeen runnotaan piikki tuntuu pelottavalta"). Ihan tulevaisuutta silmällä pitäen neuvoisin sinua ensisijaisesti hankkimaan asioista paikkaansapitävää tietoa ja arvioimaan muiden (leikkaus, armeija, synnytys yms) kokemuksia jonkinlaisen "suodattimen" läpi ja uskaltautuvan hankkimaan omiakin kokemuksia. Muista, että niillä hoitoalan ihmisillä on nukutus- ja puudutusjutuistakin varmasti paljon laajempi tietämys, jopa omakohtainenkin. Eivätkä he ole siellä sillä mentaliteetilla, että kiusataan ihmisiä. Päinvastoin.

        No sillä mentaliteetilla ollaan usein, että mieluummin annetaan potilaan kärsiä jos voidaan säästää rahaa ja aikaa. Mä en ainakaan erehdy ikinä ajattelemaan, että hoitohenkilökunta olisi vain ja ainoastaan potilaan hyvinvoinnin puolella. Siis ainakaan jos hyvinvointiin lasketaan myös henkinen hyvinvointi. Niin kuin mun mielestä kyllä lasketaan, terveydenhuollon puolella se tahtoo joskus unohtua.


    • Vaivainen

      Ko. toimenpide tehtiin minulle nukutuksessa leikkaavan lääkärin ja anestesialääkärin päätöksellä. Niin olisin itsekin toivonut. Homma meni hyvin, mutta toki herääminen kesti pitkään. Verenpaine oli leikkauksen jälkeen hyvinmatalalla pitkään, mutta niin se on ollut spinaalipuudutuksenkin jälkeen. Pyörrytystä lukuunottamatta en voinut huonosti. Vaikutukset ovat yksilöllisiä. Jalatkaan eivät olleet leikkauksen jälkeen mitenkään sietämättömän kipeät, kun otti tasaiseen tahtiin lääkettä. Jos kipulääkkeen vaikutus ehti heikentyä liiaksi ennen uuden annoksen vaikutuksen alkua, auttoivat jääpussit leikkauskohtien päällä aika mukavasti.

    • mulle

      Mua on leikattu kaksi kertaa, toinen nukutuksessa ja toinen selkäydinpuudutuksessa. Nukutuksen jälkeen oksensin kaksi vuorokautta, puudutuksen jälkeen kerran heräämössä. (heräämössä pidetään jonkun aikaa oli sitten nukutettu tai pudutettu)
      Ja puudutuspiikki onnistui nin hyvin että en edes tiennyt milloin pistetään, lieneekö joku rauhoittava tabletti edesauttanut.

    • Milla

      puudutus!!! minut on nukuttettu kolme kertaa, kaksi kertaa muistan, elämäni ekaan selän mri kuvaan, ja suureen selkäleikkaukseen. selkäleikkauksen jälkeen olin todella huonovointinen. tosin asiaan vaikutti todella vahva lääkitys ja se että leikkaus kesti noin kymmenen tuntia.

      spinaali puudutuksessa on polvi tähystetty, minä joka pelkään kuollakseni neuloja totesin että osaava nukumatti hoiti homman todella loistavasti. se ei sattunut yhtään ja sain reippaasti rauhoittavia.

      Nyt olen menossa kuukauden päästä isoon polvileikkaukseen ja toivon että saan siihen puudutuksen, tosin ajatus siitä että kuulen kun sääriluuhuni ruuvataan ruuveja ei kiehdo mutta puudutuksen jälkeen toipuminen on itsellä ainakin huomattavasti helpompaa.

      • Nukkumatti tilattu

        Ei kaikille tule nukutuksesta pahoinvointia, ei mulle ainaskaan tullut. Ajattele jos leikkauksessa menisi jokin vikaan jo kokisit kaiken hereillä ollessasi puudutuksessa. Ei sekään olisi kauhean mukavaa. Parempi että on taju kokonaan veks.


      • Milla
        Nukkumatti tilattu kirjoitti:

        Ei kaikille tule nukutuksesta pahoinvointia, ei mulle ainaskaan tullut. Ajattele jos leikkauksessa menisi jokin vikaan jo kokisit kaiken hereillä ollessasi puudutuksessa. Ei sekään olisi kauhean mukavaa. Parempi että on taju kokonaan veks.

        Et jos jokin menee vikaan niin narkkari pistää aika äkkiä tajun veks... paikalahan se on kokoajan...


    • vai selkäydinpuudutus

      Ne kerrat, kun minua on " leikelty " olen aina saanut nukutuksen.

      Tosin olen joka kerta pyytänyt nukutuksen erikseen ja tavannut anestasia lääkärin ennen leikkauksia.

    • Tyrämies

      Multa ainakin nivustyrä leikattiin 3 vuotta sitten paikallispuuduuksella. Olin kahden viikon päästä tolpillani. PAIKALLISPUUDUTUKSELLA TOIPUU NOPEEMIN

      • leikattu..

        Minulle on tehty nyt 3kertaa lyhyessä ajassa leikkauksia ja joka kerta on laitetty selkäydinpuudutus.
        Olen tällä hetkellä myöskin s-lomalla ja viimeisin operaatio oli 27.2-07 selkäydinpuudutuksella. Minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa tuosta puudutuksesta. Olen itse huomannut kun tuota piikkiä selkään laitetaan niin kannattaa olla todella pää kumarassa rintaa vasten ja jalat todella koukussa sekä kyljellään. Ehkä tämän vuoksi on puudutus mennyt ekalla kerralla ja eikä mitään tuntemuksia ole ollut selässä. Kipuja en ole tuntenut leikkaukse aikana ja toipuminen on ollut nopeaa. Tämä on minun mielipide! :)


    • yks vaan-85

      itelle tehty myös leikkaus alaraajaan en saanut valita otanko nukutuksen vai puudutuksen...tekivät sen leikkauksen puudutuksessa..ennen leikkaukseen menoa saa esilääkityksen mikä nukuttaa niin ei sitä tajua/kuule mitään...

      • leikattuuu

        Mult on 2 kertaa leikattu polvi. Ekalla kerralla nukutettiin ja toisella laitettiin puudutus koin, että puudutus on paljon parempi vaihtoehto jos saa itse päättää. Ei mulle kyllä tullu pahoinvointia nukutuksesta, mutta puudutuksesta toipuu nopeammin eika se satu vaikka ensiksi sitä pelkäsinki, sain rauhottavan lääkkeen ennen leikkaukseen menoa ja salissa vielä suoneen rauhoittavaa niin eihän siinä enää mitää jännittäny. Olin koko leikkauksen ajan puoli unessa ja kuuntelin mitä ne siellä puhui ja kattelin välillä mitä tekivät :)


      • vaikeuksia
        leikattuuu kirjoitti:

        Mult on 2 kertaa leikattu polvi. Ekalla kerralla nukutettiin ja toisella laitettiin puudutus koin, että puudutus on paljon parempi vaihtoehto jos saa itse päättää. Ei mulle kyllä tullu pahoinvointia nukutuksesta, mutta puudutuksesta toipuu nopeammin eika se satu vaikka ensiksi sitä pelkäsinki, sain rauhottavan lääkkeen ennen leikkaukseen menoa ja salissa vielä suoneen rauhoittavaa niin eihän siinä enää mitää jännittäny. Olin koko leikkauksen ajan puoli unessa ja kuuntelin mitä ne siellä puhui ja kattelin välillä mitä tekivät :)

        loppuiäkseni ja jlkaan hauksen kuukaudeksi selkäydin puudutuksesta, jota en ollut halunnut, mutta pistelijä teki sen kai päin helvettiä. Mutta onhan varmaan niitäkin, jotka osaavat sen.Jalat eivät enään ole halvaantuneet, mutta pitempiä matkoja en jaksa kävellä.


      • pupunkorva91
        vaikeuksia kirjoitti:

        loppuiäkseni ja jlkaan hauksen kuukaudeksi selkäydin puudutuksesta, jota en ollut halunnut, mutta pistelijä teki sen kai päin helvettiä. Mutta onhan varmaan niitäkin, jotka osaavat sen.Jalat eivät enään ole halvaantuneet, mutta pitempiä matkoja en jaksa kävellä.

        on puudutettu selkäydinpuudutuksessa polven tähystyksessä ja osteotomiassa. puudutuksen jälkeen tokenee huomattavasti paremmin ku nukutuksesta. tossa osteotomiassa oli myös vielä epiduraalikin puuduttumassa ja auttamassa leikkauksen jälkeistä kipua. Mulla aina ku on loppunu selkäydinpuudutus niin jalkoihin on tullu kuumottava tunne ja niitä pistelee ku tunto alkaa palaamaan.


      • Kinttunen
        vaikeuksia kirjoitti:

        loppuiäkseni ja jlkaan hauksen kuukaudeksi selkäydin puudutuksesta, jota en ollut halunnut, mutta pistelijä teki sen kai päin helvettiä. Mutta onhan varmaan niitäkin, jotka osaavat sen.Jalat eivät enään ole halvaantuneet, mutta pitempiä matkoja en jaksa kävellä.

        Mulla polven tähystys tehtiin puudutuksessa ja täytyy sanoa ettei ollut kamala kokemus vaikka ensin pelkäsin sairaasti.... Kyllä siinä esilääkitys on niin rauhoittava että kaikki pelot unohtui. Eikä sen puudutuksen laittaminen ollut mitenkään kivuliasta, paikoillaan pysyminen siinä oli vaikein asia.

        Toimenpiteen aikana puudutus kyllä nousi jotenkin liian ylös joten hengitys muuttui pinnalliseksi ja veren happipitoisuus laski niin alas että taju lähti. Mutta siitäkään en olisi itse tiennyt mitään ellei salihoitaja olisi kertonut, vain sen huomasin ennen tajun lähtemistä että hoitajan kanssa vitsaillessa en pystynyt enää nauramaan kun pallea oli puuduksissa. Siinä on niin mömmöissä että ei kyllä ymmärrä maailman riemuista yhtään mitään vaikka olisi hereilläkin

        Tosin mulla oli kyllä seuraavana päivänä tosi huono olo, en päässyt sängystä ilman että olisin oksentanut ja päätä särki hirmuisesti vaikka kaikenmaailman panacodia ja pahoinvointi-lääkkeitä sain, olin sairaalassa 2 yötä tämän huonovointisuuden takia ja vielä kotimatkallakin piti kerran pyytää isäntää pysäyttämään tienlaitaan kun tuli yrjö.....

        Että voi se huono olo yllättää puudutuksenkin jälkeen!!!


    • Hei! luin kirjoituksesi ja olen menossa lähipäivinä suonikohjuleikkaukseen ja minulta nukutuslääkäri ainakin kysyi haluatko puudutuksen vai nukutuksen? suositteli puudutusta joten otin sen. selkäydinpuudutus kyllä puuduttaa niin ettei kivuista tarvii olla huolissaan. terv.Raili

    • Pelottaapi

      Meikäläinen menee viikon päästä polven tähystykseen ja ainut asia mikä minua pelottaa on se selkäydinpuudutuksesta mahdollisesti tuleva hemmetin kova päänsärky. Pitää mainita se vielä anestesialle, että yrittää piikittää mahdollisimman pienellä neulalla ettei ala selkäydin neste vuotamaan leikkauksen jälkeen.

      • Varoituksen sanoja

        Mulle laitettiin se selkäpuudutus erään leikkauksen yhteydessä ja puudutuksen jälkeinen helvetillinen päänsärky kesti noin 3kk! Tuo puudutus oli oikeastaan turha, koska paikallispuudutuskin olisi ollut riittävä kyseiseen operaatioon. Ilmeisesti tuo selkään pistettävä puudutus valittiin siitä syystä, että leikkaamassa oli vasta kirurgiaan erikoistumassa oleva lekuri (harjottelija siis) ja ilmeisesti myös anestesialekuri tarvitsi jotain opintosuorituksia opintokirjaansa. Valittettavasti mulle ei kukaan maininnut halaistua sanaakaan näistä "harjottelijoista" etukäteen, vaan asia selvisi mulle vasta parin kuukauden päästä, kun kyseisen operaation tekstit tuli viimein postissa kotiin!

        Sairaalat on siis täynnä näitä harjottelijoita ja potilaalle tästä ei kerrota, koska asia mainitaan sairaalan nettisivuilla ja tuota pidetään riittävänä informaationa potilaan kannalta.


      • &&&&&&&&&&
        Varoituksen sanoja kirjoitti:

        Mulle laitettiin se selkäpuudutus erään leikkauksen yhteydessä ja puudutuksen jälkeinen helvetillinen päänsärky kesti noin 3kk! Tuo puudutus oli oikeastaan turha, koska paikallispuudutuskin olisi ollut riittävä kyseiseen operaatioon. Ilmeisesti tuo selkään pistettävä puudutus valittiin siitä syystä, että leikkaamassa oli vasta kirurgiaan erikoistumassa oleva lekuri (harjottelija siis) ja ilmeisesti myös anestesialekuri tarvitsi jotain opintosuorituksia opintokirjaansa. Valittettavasti mulle ei kukaan maininnut halaistua sanaakaan näistä "harjottelijoista" etukäteen, vaan asia selvisi mulle vasta parin kuukauden päästä, kun kyseisen operaation tekstit tuli viimein postissa kotiin!

        Sairaalat on siis täynnä näitä harjottelijoita ja potilaalle tästä ei kerrota, koska asia mainitaan sairaalan nettisivuilla ja tuota pidetään riittävänä informaationa potilaan kannalta.

        Et sit tollo mennyt hakemaan veripaikkaa. Vaan jäit kotia itkemään.


      • Näin vastattiin
        &&&&&&&&&& kirjoitti:

        Et sit tollo mennyt hakemaan veripaikkaa. Vaan jäit kotia itkemään.

        "Hoito on kirjattu päättyneeksi, ei sovittuja kontrolleja" - sillonpa ei mennä hakemaan yhtikäs mitään. Hellittihän se aikanaan, mutta kyllä se aika helvetillistä oli. Tuossa meni vain noin 3kk, mutta se pieleen mennyt leikkaus ei ole "kunnossa" vielä 14:n vuoden jälkeenkään.


      • Joopa joo
        Näin vastattiin kirjoitti:

        "Hoito on kirjattu päättyneeksi, ei sovittuja kontrolleja" - sillonpa ei mennä hakemaan yhtikäs mitään. Hellittihän se aikanaan, mutta kyllä se aika helvetillistä oli. Tuossa meni vain noin 3kk, mutta se pieleen mennyt leikkaus ei ole "kunnossa" vielä 14:n vuoden jälkeenkään.

        Meinaatko, että jos kotiin päästy vaikka haava tulehtuu tai tulee muuta ongelmaa, pitää vain kärvistellä kotona "koska hoito on päättynyt", eikä esim. soiteta sairaalaan tai mennä päivystykseen?. Sitäpaitsi kerrot saaneesi laput vasta parin kuukauden päästä, joten sinulla olisi ollut jopa omien käsityksiesi puolesta sen verran aikaa hakeutua hoitoon päänsärkysi vuoksi. Mutta olet mitä ilmeisemmin pelkkä typerä trolli, joka haluat kylvää negatiivisuutta keksityillä jutuilla.


      • Totisinta totta
        Joopa joo kirjoitti:

        Meinaatko, että jos kotiin päästy vaikka haava tulehtuu tai tulee muuta ongelmaa, pitää vain kärvistellä kotona "koska hoito on päättynyt", eikä esim. soiteta sairaalaan tai mennä päivystykseen?. Sitäpaitsi kerrot saaneesi laput vasta parin kuukauden päästä, joten sinulla olisi ollut jopa omien käsityksiesi puolesta sen verran aikaa hakeutua hoitoon päänsärkysi vuoksi. Mutta olet mitä ilmeisemmin pelkkä typerä trolli, joka haluat kylvää negatiivisuutta keksityillä jutuilla.

        Noh, soitin kyllä sinne sairaalaan ja vastaus oli juuri tuo mitä edellä kirjoitin: "Hoito on kirjattu päättyneeksi, ei kontrolleja, joten asia ei kuulu meille". Terveyskeskuksesta puolestaan sanottiin: "Toimenpiteen suorittaneen sairaalan asia, sun pitää mennä sinne, tällaiset ei kuulu meille".


      • Totisinta totta
        Joopa joo kirjoitti:

        Meinaatko, että jos kotiin päästy vaikka haava tulehtuu tai tulee muuta ongelmaa, pitää vain kärvistellä kotona "koska hoito on päättynyt", eikä esim. soiteta sairaalaan tai mennä päivystykseen?. Sitäpaitsi kerrot saaneesi laput vasta parin kuukauden päästä, joten sinulla olisi ollut jopa omien käsityksiesi puolesta sen verran aikaa hakeutua hoitoon päänsärkysi vuoksi. Mutta olet mitä ilmeisemmin pelkkä typerä trolli, joka haluat kylvää negatiivisuutta keksityillä jutuilla.

        Ja kyllä, vaikka haava vuoti norona verta, tikkejä irtoili, yms, niin siitä huolimatta oli pärjättävä kotona, koska sairaalalle ei asia kuulunut (soitin sinne kyllä) ja tk:ssa ei tällaisia hoideta, vaan ne kuuluu operoineelle sairaalalle (soitin myös sinne)


      • Suoraan sairaalaan
        Totisinta totta kirjoitti:

        Ja kyllä, vaikka haava vuoti norona verta, tikkejä irtoili, yms, niin siitä huolimatta oli pärjättävä kotona, koska sairaalalle ei asia kuulunut (soitin sinne kyllä) ja tk:ssa ei tällaisia hoideta, vaan ne kuuluu operoineelle sairaalalle (soitin myös sinne)

        Jos haava vuotaa ja tikkejä irtoilee, silloin ei soitella minnekään vaan mennään heti sairaalan ensiapuun.


      • Kyllä mennään
        Näin vastattiin kirjoitti:

        "Hoito on kirjattu päättyneeksi, ei sovittuja kontrolleja" - sillonpa ei mennä hakemaan yhtikäs mitään. Hellittihän se aikanaan, mutta kyllä se aika helvetillistä oli. Tuossa meni vain noin 3kk, mutta se pieleen mennyt leikkaus ei ole "kunnossa" vielä 14:n vuoden jälkeenkään.

        " "Hoito on kirjattu päättyneeksi, ei sovittuja kontrolleja" - sillonpa ei mennä hakemaan yhtikäs mitään. Hellittihän se aikanaan, mutta kyllä se aika helvetillistä oli."

        Ilmeisesti päätä särki jo sairaalasta lähtiessä. Miksi suostuit kotiutukseen jos sille ei tehty mitään. Jos olisit silloin valittanut asiasta, se olisi merkitty sairauskertomukseesi ja olisit päässyt hoitoon myöhemmin ellei päänsärky olisi hellittänyt kohtuuajassa.


      • Totisinta totta
        Suoraan sairaalaan kirjoitti:

        Jos haava vuotaa ja tikkejä irtoilee, silloin ei soitella minnekään vaan mennään heti sairaalan ensiapuun.

        Päivystykseen ei ainakaan tällä suunnalla Suomea saa mennä soittamatta.


      • Totisinta totta
        Kyllä mennään kirjoitti:

        " "Hoito on kirjattu päättyneeksi, ei sovittuja kontrolleja" - sillonpa ei mennä hakemaan yhtikäs mitään. Hellittihän se aikanaan, mutta kyllä se aika helvetillistä oli."

        Ilmeisesti päätä särki jo sairaalasta lähtiessä. Miksi suostuit kotiutukseen jos sille ei tehty mitään. Jos olisit silloin valittanut asiasta, se olisi merkitty sairauskertomukseesi ja olisit päässyt hoitoon myöhemmin ellei päänsärky olisi hellittänyt kohtuuajassa.

        Noh, lähtiessä se leikkaushaavakin vuoti norona, eikä se ollut este kotiin lähdölle. Kotiin lähtiessä ei koko paikassa ollut kuin pelkkä sairaanhoitaja, perjantai-ilta ja muut oli jo lähteneet. Hoitaja sanoi, että lääkäri on käskenyt kotiuttaa, antoi kipulääkereseptin mukaan ja siinä se. Tottahan siinä oli kipeänä ja arkana vähän pakka jos toinenkin, mutta pystyin kuitenkin ajamaan kotiin sadan kilsan päähän. Sairauskertomukseen ei merkitty mitään muutakaan, kuten esim sitä norona vuotavaa haavaa ja irronneita sidoksia... Hyvähän se on jälkiviisaana huudella, tuota se Suomen terveydenhoidon taso ja huolellisuus käytännössä on, harva maallikko tietää miten niiden asioiden pitäisi olla.


      • Eri asia
        Totisinta totta kirjoitti:

        Päivystykseen ei ainakaan tällä suunnalla Suomea saa mennä soittamatta.

        Päivystys ja ensiapu on eri asia. Päivystykseen tosiaan mennään yleensä vain lähetteellä. Ensiapuun mennään pahimmillaan pii-paa autolla eikä lähetteitä kysellä. Ensiapu ei välttämättä ole se lähin terveyskeskussairaala.


      • Tiukkana!
        Totisinta totta kirjoitti:

        Noh, lähtiessä se leikkaushaavakin vuoti norona, eikä se ollut este kotiin lähdölle. Kotiin lähtiessä ei koko paikassa ollut kuin pelkkä sairaanhoitaja, perjantai-ilta ja muut oli jo lähteneet. Hoitaja sanoi, että lääkäri on käskenyt kotiuttaa, antoi kipulääkereseptin mukaan ja siinä se. Tottahan siinä oli kipeänä ja arkana vähän pakka jos toinenkin, mutta pystyin kuitenkin ajamaan kotiin sadan kilsan päähän. Sairauskertomukseen ei merkitty mitään muutakaan, kuten esim sitä norona vuotavaa haavaa ja irronneita sidoksia... Hyvähän se on jälkiviisaana huudella, tuota se Suomen terveydenhoidon taso ja huolellisuus käytännössä on, harva maallikko tietää miten niiden asioiden pitäisi olla.

        Jos haava vuoti lähtiessä eikä hoitaja pystynyt tekemään sille mitään, hoitajan olisi pitänyt soittaa päivystävä lääkäri paikalle. Potilaan on pidettävä puolensa, kyllä hoitohenkilökunta yrittää päästä helpommalla jos annat periksi.

        Puhut nyt irronneista sidoksista ja alun perin irronneista tikeistä. Kummasta oli kyse? Sidoksenhan voi vaihtaa itse tai teipata sideharsotupon takaisin paikalleen.

        En ole ihan umpimaallikko koska hoitelen hieman näitä potilasasioita järjestötaholla. Vuosien mittaan on tullut tutuksi tällaiset valitukset kun potilas ei ole osannut tai viitsinyt hoitaa asiaansa suoraan hoitavan tahon kanssa.


      • Totisinta totta
        Tiukkana! kirjoitti:

        Jos haava vuoti lähtiessä eikä hoitaja pystynyt tekemään sille mitään, hoitajan olisi pitänyt soittaa päivystävä lääkäri paikalle. Potilaan on pidettävä puolensa, kyllä hoitohenkilökunta yrittää päästä helpommalla jos annat periksi.

        Puhut nyt irronneista sidoksista ja alun perin irronneista tikeistä. Kummasta oli kyse? Sidoksenhan voi vaihtaa itse tai teipata sideharsotupon takaisin paikalleen.

        En ole ihan umpimaallikko koska hoitelen hieman näitä potilasasioita järjestötaholla. Vuosien mittaan on tullut tutuksi tällaiset valitukset kun potilas ei ole osannut tai viitsinyt hoitaa asiaansa suoraan hoitavan tahon kanssa.

        Haavan sidos irtosi jo ennen sairaalasta lähtöä, tikit alkoi irtoilemaan kotona ja verta vuoti tosiaan jo siellä sairaalassa norona lattialle. Sidosta rasvalappuineen olisi pitänyt pitää pari päivää ja vasta sitten irrottaa ja aloittaa suihkuttelut. Hoitsu toi jotain sidettä, joka piti sitten ähertää siihen vuotoa suojaamaan, mutta koska tosiaan ainuttakaan lekuria ei ollut enää paikalla, niin kotiinhan sieltä pistettiin kun jalat kerran kantaa ja wc-käynti onnistui. Myöhemmin saamissani teksteissä ei mainita sanallakaan irronneita sidoksia, vuotavaa haavaa, tai muutakaan kummastelemaani, siinä annetaan ymmärtää, että lääkäri on tutkinut kotiutettaessa ja kaikki on täydellisesti. Tuosta on jo aikaa, olin nuori ja kokematon.


      • Totisinta totta
        Eri asia kirjoitti:

        Päivystys ja ensiapu on eri asia. Päivystykseen tosiaan mennään yleensä vain lähetteellä. Ensiapuun mennään pahimmillaan pii-paa autolla eikä lähetteitä kysellä. Ensiapu ei välttämättä ole se lähin terveyskeskussairaala.

        Ihan sama kait tuo nyt on, tapahtuneesta on jo yli 10 vuotta aikaa, joten turhaa hommaa jälkinäsäviisastella. Kuten jo totesin, soitin kyseiselle osastolle mm tuosta päänsärystä, vuotavasta haavasta ja irronneista tikeistä, mutta asia ei kuulunut heille, koska hoito oli kirjattu päättyneeksi, eikä kontrolleja ole sovittu. Oikea osoite oli heidän mukaansa oma tk. Omasta tk:sta puolestaan sanottiin, ettei tällaiset asiat kuulu heille millään tavalla, vaan ne on operoineen sairaalan/osaston asioita. Vaihtoehdot oli tuossa ja koska olin nuori ja kokematon, päädyin sitten selviämään näiden asioiden kanssa ihan omatoimisesti - mitä muutakaan olisin voinut siinä tilanteessa tehdä.


      • waesrtfygh
        Tiukkana! kirjoitti:

        Jos haava vuoti lähtiessä eikä hoitaja pystynyt tekemään sille mitään, hoitajan olisi pitänyt soittaa päivystävä lääkäri paikalle. Potilaan on pidettävä puolensa, kyllä hoitohenkilökunta yrittää päästä helpommalla jos annat periksi.

        Puhut nyt irronneista sidoksista ja alun perin irronneista tikeistä. Kummasta oli kyse? Sidoksenhan voi vaihtaa itse tai teipata sideharsotupon takaisin paikalleen.

        En ole ihan umpimaallikko koska hoitelen hieman näitä potilasasioita järjestötaholla. Vuosien mittaan on tullut tutuksi tällaiset valitukset kun potilas ei ole osannut tai viitsinyt hoitaa asiaansa suoraan hoitavan tahon kanssa.

        Minkähän alan "järjestötyöntekijä" lienetkään, kannattais kuitenkin perehtyä sairaaloiden byrokratiaan ennen kuin alkaa täällä tai muualla ketään haukkumaan. Tiedoksi vaan, että jos hoito on kirjattu päättyneeksi, eikä kontrolleja ole sovittu, niin sillon ei todellakaan ole paluuta kyseiseen hoitoyksikköön takaisin ilman erillistä lähetettä perusterveydenhuollosta. Sinne tietoihin voidaan kirjata myös "kontrolli tarvittaessa", eli jos vaikka tulee näitä mainittuja komplikaatioita, tms. Tuossa tapauksessa sinne tietysti pääsee takaisin, mutta ei sinne sillonkaan suoraan marssita, vaan otetaan puhelimitse yhteyttä, kuten tuossa mainitussakin tapauksessa on tehty.


    • joni1993.3991

      sehän riippuu paljonko kestää kipua.

    • 98798765

      Kävin maanantaina polven tähystysleikkauksessa ja tehtiin selkäydinpuudutuksella. Hyvinbmeni kaikki ja pystyin jo seuraavana päivänä kävelemään ilman keppejä. Yhden yön jouduin viettämään sairaalassa.

    • Einiinpahakuluulis

      Minulta leikattiin eilen katkennut ristiside ja kierrukka ommeltiin kahdesta kohdasta. Olin ekaa kertaa leikattavana ja valitsin nukutuksen. Nukutusaine suoneen, 2h oäästä herätys ja ei hirceesti negatiivista sanottavaa.... Ei pahaolo yhtään, noin tunnin päästä jo pystyssä vessaan. Ainut miinus mikä oli niin ku nousi pystyyn niin pyörrytti aika kovaa :(:(

    • Minulla oli muutama päivä sitten vaivaisenluun leikkaus. Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa. En tuntenut alavartaloani noin 2 tuntiin eikä ollut minkäänlaisia kipuja. Leikkausta en onneksi itse nähnyt sillä lääkärit laittoivat verhon eteen. Äänet kuulin mutta en edes tiennyt milloin minuun koskettiin.

    • Anonyymi

      Jos joku haluaa nukutuksen, se yleensä järjestetään koska kukaan ei jaksa sitä ininää ja vinguntaa kuunnella tän lumihiutaleen ollessa hereillä. Mahollisimman nopeesti tajuttomaksi.

      • Anonyymi

        Mitä ihmeen ininää ja vinguntaa? Potilaaltako vai leikkausäänet?
        Vaikka tehtäisiin epiduraalipuudutus, lisäksi laitetaan senverran rauhoittavaa lääkettä että potilas on ainakin puolinukuksissa eikä välitä yhtään mistään mitään.
        Asia erikseen on joku pikkuoperaatio jossa puudutetaan vain pistoksella kohteeseen, kipuja voi tuntua syystä tai toisesta, mutta silloin vaihtoehtona ei tarjota nukutusta kuin ehkä lapselle.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe