Sokeritauti Sheltillä!

Surullinen....

Kävin tänään eläinlääkärissä koirani kanssa ja hänellä todettiin sokeritauti. Että tarvitaan piikitystä,aamuin illoin! Tietysti minä menin shokkiin etten osannut kysellä eläinlääkäriltä yhtikäs mitään!

Onko Kimin elämä vielä piikityksen jälkeen koiran elämää? Vai olisiko parempi päästää Kimi jo koirien taivaaseen! Kimi on pian 10 vuotta vanha.

Kysyn tätä koska minulla itselläni on "piikkikammo"! Olisiko Kimillä vielä pitkä elämä?

Toivon tähän jotain vastauksia, jos jollakin on tietoa!
Yksinäinen niiskuttaja

12

13935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      No ainaki ku mun yhen sukulaisen koiralle tuli sokeritautiniin se lopetettiin koska se sokeritautihan ei lähde koskaan pois ja sekin oli kans melkein 10 vuotias..mutta en mä tiiä sitten mitä sun kannattaisi tehdä..

    • hatam

      säännöllisesti, eli piikit aina samaan aikaan, samoin kun ruokailu ja ulosviennit, niin kyllä pärjää. Sopiva insuliiniannos kun löytyy, kaikki pitäisi toimia koiralla samoin kuin ihmiselläkin.
      Mutta aina on vaara että se koira jostain syystä joutuu insuliinisokkiin. Eli liian suuri annos lääkettä suhteessa energiaan. Siksi on oltava hyvin tarkkana.
      Kai lääkäri sentään antoi hoito-ohjeet, siis tarkat sellaiset?

    • Surullinen....

      Kaksi viikkoa yritetään ruualla alentaa sokeriarvoja! Lääkäri oli sitä mieltä ettei tehoa muuta kuin pistoksilla!

      • hatam

        Monesti koitetaan ensiksi niillä alentaa sokeritasoa. Ruokavalio tuskin auttaa mitään.


      • Surullinen....
        hatam kirjoitti:

        Monesti koitetaan ensiksi niillä alentaa sokeritasoa. Ruokavalio tuskin auttaa mitään.

        Kissoilla on vaan pillereitä! Kimi ei ole syönyt koskaan mitään makeaa! Ei olla opetettu.


      • hatam
        Surullinen.... kirjoitti:

        Kissoilla on vaan pillereitä! Kimi ei ole syönyt koskaan mitään makeaa! Ei olla opetettu.

        tule sokerinsyönnistä. Se on haiman toimintahäiriö. Haimahan tuottaa insuliiniä ja kun se pettää, myöskin insuniinin tuotanto loppuu. Piikkinä sitä saa lisättyä.
        Uskon että homma hoituisi niinkin. Kyllähän siinä vaikeuksia voi alkuun olla mutta onhan niitä nykyään eläimiäkin insuliinipistoksin hoidettu.
        Päätöshän on tietenkin sinun.


    • Caninsulin

      Hei!
      Ei hätä ole ollenkaan tämännäköinen. Itsellä ollut koira, jolla todettiin sokeritauti 9-v. Koira eli insuliinipistosten turvin neljä vuotta täyttä koiranelämää ja olisi varmasti sokeritaudin puolesta elänyt pidempäänkin, mutta vakava sydänvika vei lopulta koiran hengen.
      Mikäli et saanut eläinlääkäriltäsi koiran sokeritaudin hoito-ohjetta pyytämättä, pyydä niitä jälkikäteen. Kirjoitan muutaman ohjeen ensiavuksi. Koirasi ruokavalio tulee muuttaa, KIELLETTYJÄ OVAT: kaikki makea, pullat, pikkuleivät yms.PYRITÄÄN VÄHENTÄMÄÄN: vilja, peruna yms. tuotteita (hiilihydraatteja), SIIRRYTÄÄN PÄÄASIASSA: liha, kala yms. ruokiin (proteiineja). Aamulla otetaan virtsanäyte, joka tutkitaan DIASTIX:llä, purkissa on käyttöohjeet, (voi ostaa apteekista tai eläinlääkäriltä),näin siksi, että näet seurata insuliinin oikeaa annostustarvetta ensi alkuun. Kun oikea insuliiniannostus löytyy, opit ajan myötä huomioimaan koiran käytöksestä, milloin on tarve taas käyttää Diastix-liuskaa. Oma koira sai insuliinishokin pari kertaa, silloin toimin näin(eläinlääkärin ohjeen mukaan): Verensokerin laskiessa liikaa, voi seurata seuraavia oireita: vapinaa, heikkoutta, huojuvaa käyntiä,kouristuksia ja tajuttomuustila. Tällöin laitetaan eläimen SUUN LIMAKALVOLLE HYVIN MAKEAA HUNAJAVETTÄ. Sormia on varottava laittamasta hampaiden väliin, koska eläin voi purra kouristuksenomaisesti. Samoin ei anneta alkuun eläimem niellä nestettä, koska se voi joutua hengitysteihin. Vasta kun eläin on kunnolla tajuissaan, voidaan sen antaa juoda nestettä ja sille annetaan myös normaalia ruokaa. INSULIINIA EI MYÖSKÄÄN PISTETÄ, ENNEN KUIN ON KESKUSTELTU HOITAVAN ELÄINLÄÄKÄRIN KANSSA. Itse soitin aina eläinlääkärille, joka antoi toimintaohjeet puhelimitse. Tässä sinulle nyt muutama ohje ensialkuun, niin ja vielä, insuliinin pistäminen on helppo oppia, ajan myötä pistämisestä tulee rutiini, jota ei enää jännitä.ps.koirani oppi insuliinin pistoaikansa ja tuli pyörimään (vaatimaan) ympärilleni aina tiettyyn kellonaikaan, jos en itse aikaa huomannut. Tsemppiä! Kyllä se siitä lähtee sujumaan.

      • Surullinen....

        KIITOKSIA IHANISTA NEUVOISTA! MUTTA OPPIIKO VANHA KOIRA ENÄÄN TÄMMÖISIÄ ASIOITA JA YMMÄRTÄÄKÖ KOIRA SEN ETTÄ PISTETÄÄNKÖ HÄNTÄ HOIDONVUOKSI VAI MUUTEN VAIN KIUSAKSI. MINUN MIELESTÄNI KOIRA EI YMMÄRRÄ MINKÄ VUOKSI HÄNTÄ PISTETÄÄN JA SEN TAKIA HÄN TULEE ARTYISÄKSI JA VIHAISEKSI. KIMI ON OLLUT JA ON EDELLEEN NIIN IHANA KOIRA ETTÄ KILTIMPÄÄ KOIRAA SAA ETSIÄ JA KUN RAKAS IHMINEN RUPEAA VIELÄ PISTÄMÄÄN KAHDESTI PÄIVÄSSÄ NIIN OLISIN AINAKIN IHAN YMMÄLLÄ.


      • niksu
        Surullinen.... kirjoitti:

        KIITOKSIA IHANISTA NEUVOISTA! MUTTA OPPIIKO VANHA KOIRA ENÄÄN TÄMMÖISIÄ ASIOITA JA YMMÄRTÄÄKÖ KOIRA SEN ETTÄ PISTETÄÄNKÖ HÄNTÄ HOIDONVUOKSI VAI MUUTEN VAIN KIUSAKSI. MINUN MIELESTÄNI KOIRA EI YMMÄRRÄ MINKÄ VUOKSI HÄNTÄ PISTETÄÄN JA SEN TAKIA HÄN TULEE ARTYISÄKSI JA VIHAISEKSI. KIMI ON OLLUT JA ON EDELLEEN NIIN IHANA KOIRA ETTÄ KILTIMPÄÄ KOIRAA SAA ETSIÄ JA KUN RAKAS IHMINEN RUPEAA VIELÄ PISTÄMÄÄN KAHDESTI PÄIVÄSSÄ NIIN OLISIN AINAKIN IHAN YMMÄLLÄ.

        oppii. Tee pistämistilanteesta kiva. Neulat on nykyisin tosi ohuita, ettei ne juurikaan tunnu. Sitäpaitsi koira ei ajattele pistämistä niin me ihmiset. Annat sitten jotain herkkua piikin jälkeen. Näin meillä aikanaan totuttiin piikitykseen ja elettiin monta vuotta.
        Sait jo muuten erittäin hyvät ohjeet.


      • insuliinin jälkeen
        Surullinen.... kirjoitti:

        KIITOKSIA IHANISTA NEUVOISTA! MUTTA OPPIIKO VANHA KOIRA ENÄÄN TÄMMÖISIÄ ASIOITA JA YMMÄRTÄÄKÖ KOIRA SEN ETTÄ PISTETÄÄNKÖ HÄNTÄ HOIDONVUOKSI VAI MUUTEN VAIN KIUSAKSI. MINUN MIELESTÄNI KOIRA EI YMMÄRRÄ MINKÄ VUOKSI HÄNTÄ PISTETÄÄN JA SEN TAKIA HÄN TULEE ARTYISÄKSI JA VIHAISEKSI. KIMI ON OLLUT JA ON EDELLEEN NIIN IHANA KOIRA ETTÄ KILTIMPÄÄ KOIRAA SAA ETSIÄ JA KUN RAKAS IHMINEN RUPEAA VIELÄ PISTÄMÄÄN KAHDESTI PÄIVÄSSÄ NIIN OLISIN AINAKIN IHAN YMMÄLLÄ.

        Kyllä koira oppii/tottuu insuliinin pistämiseen ja kun neula työnnetään insuliinia pistettäessä ihon alle niskan tai selän alueelle, koira ei sitä tunne, oikea pistämistekniikka opetetaan sinulle. Ainakaan oma koira ei koskaan ilmaissut kipua, odotti vain makupalaa, jonka tiesi saavansa piikin jälkeen. Itse käytin pistämiseen vaihtelevasti ruiskua neulaa tai 0,5ml kertakäyttöneulaa. Oma koira oli pistämisestä huolimatta oma lempeä itsensä loppuun asti (kuoli siis vakavaan sydänvikaan).
        ps.eläinlääkäri neuvoo sinulle oikean pistämistekniikan!!!


    • jaffat

      Olihan täällä tämä aihe, joka on meillekkin ajankohtainen. Meidän Jepellä todettiin myös sokeritauti. Ikää on myös 10 vuotta ja pian täyttää 11 vuotta. Ihmettelimme sitä juomista ja jatkuvaa pissahätää. Tämä tapahtui Jepen leikkaamisen jälkeen. Jeppe odotti pentuja ja kaikki 3 syntyi kuolleena ja 4. pentu oli vielä mahassa. Leikattiin pois ja samalla kohtu leikattiin pois. Sitten alkoi tämä laihtuminen ja joi ja pissasi usein. Ajattelimme, että tämä johtuu siitä leikkauksesta. Päätimme viedä eläinlekurille ja hämmästyimme, että on sokeritauti. On ollut todella kauheaa, mutta päätimme hoitaa koiraa. Emme todellakaan olisi pystyneet lopettamaan Jeppeä, kun meillä vuonna 2005 oli yhteensä 6 kuoleman tapausta perheessä. Pistoksia annetaan 2 kertaa päivässä. Annos on vielä hieman hakusessa, koska sitä piti jo kertaalleen nostaa. Ensi viikolla on taas kontrolli käynti eläinlääkärissä ja katsotaan tarviiko annosta muuttaa. Jeppe antaa hyvin pistää ja samoin kuin tossa joku kertoi, että odottaa makupalaa. Niin meilläkin.

      Haluaisin tässä kysyä muilta kokemuksia, että mitä teidän koiranne syövät, kun on sokeritauti. Olen kuullut, että koira lihoo. Ei meillä. Jeppe on muutenki ollut hoikka tyttö ja nyt varsinkin on entiseltään laihtunut. Olemme katsoneet mitä ruokaa annetaan. Ei sokeria ja ei myöskään rasvaa liikaa. Jeppe on ruuan suhteen aika kranttu. Mikä hyvänsä ei kelpaa.

      Sinulle Surullinen... voimia. Te selviätte siitä. Apua ja tukea aina varmasti saa, kun pyytää.

      • w/d:tä

        Aivan aluksi koiralle syötettiin eläinlääkäriltä ostettua erikoisruokaa, w/d nimeltään, johon koira totutettiin vähitellen. Myöhemmin annettiin myös varsinaista koiranruokaa ja kotiruokaa erikoisruokaan (w/d) sekoitettuna. w/d:hen koira tottui ajanoloon, myöhemmin kelpasivat molemmat sekä w/d, että koiran tavallisesti saama ruoka. w/d:n raksut olivat koiran suosiossa loppuun asti (kuoli sydänvikaan), ne maistuivat aina. Oma koira oli myös hoikka tyttö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe