Xantian jousitus

pallojen vaihto edessä?

Suunnitelmissa on ostaa elämäni ensimmäinen Citroen, tarkemmin Xantia 2.0 farmari vm -98. Paikallisessa autoliikkeessä olisi parikin vaihtoehtoa tarjolla, mutta olisi pari kysymystä asiasta tietäville.

Nimittäin tuo Citroenin kaasunestejousitus mietityttää. Olen kuullut että jousituksen osista ne pallot on kulutustavaraa ja että ne pitäisi vaihtaa aina välillä. Kuinka monta niitä palloja on? joka renkaalleko omansa? Mistä tietää pallojen kuluneen? Kuinka paljon suunnilleen pallot maksavat? Ei sillä että hinnalla olisi kauheasti väliä, mutta olisi hyvä tietää.

Meinaan vaan kun siellä liikkeessä oli kaksi suht samanlaista citikkaa, mutta toisessa oli takapään jousitus alempana kuin toisessa, eikä se meinannut nousta samalle tasolle toisen auton kanssa, vaikka kokeilin kumpaakin autoa. Muutenkin sen auton jousitus tuntui paljon pehmeämmältä ja "humppaavalta," eli onko pallojen vaihto edessä?

10

2735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhh

      Pallot maksaa n. 40 eur/kappale, ja niitä on kaikkiaan kuusi. Jokaisella renkaalla on omansa, ja sitten on päävaraajassa yksi ja takana yksi "vajoamisenestojärjestelmässä". Pallot kestää tavallisesti 3-4 vuotta, joten ei niistä iso kustannus tule missään tapauksessa, vrt. rautajousisten jouset/iskarit...

      Jos pallot on lopussa, jousitus tuntuu kovalta kuin ooppeli tai korolla. Voit itse kokeilla auto tyhjäkäynnillä: auton pitää joustaa pehmeästi, kuin japsi ilman iskareita.

    • Pena

      Pallot ovat samalla tavalla kulutustavaraa, kuin muiden autojen jouset ja iskunvaimentajat. Ne kestävät myös suunnilleen saman ajan, eli reilut 5 vuotta. Joka pyörällä on oma jousipallonsa, moottorin edessä paineakkuna varaajapallo ja takapyörien välissä pallo, jonka tarkoitus on pitää perä ylhäällä pysäköidessä.
      Pyörien pallojen vaihtotarpeen huomaa siitä, että jousitus muuttuu vähitellen kovemmaksi, eli samanlaiseksi, kuin rautajousinen on parhaimmillaan.
      Pallot voidaan paineistaa, tai vaihtaa uusiin. Uudet pallot saa vaihdettuna joka nurkkaan noin 200:lla eurolla. Hinta taitaa olla alle sen, mitä iskareiden vaihdattaminen maksaisi.
      Varaajapallon vaihtotarve ilmenee kompuran liian tiheänä käyntinä ja takapallon kuluminen perän vajoamisena pysäköidessä.
      Pienellä huoltamisella, eli nesteiden vaihdolla, jousitus on varmatoiminen ja huoleton.

      • Toinen Pena

        "Varaajapallon vaihtotarve ilmenee kompuran liian tiheänä käyntinä"

        Kuinka tiheänä? Meinaan olis hyvä tietää.


    • järjestelmä

      Moi
      Ehdotan, että otat Xantun koeajoon ja ajat sen rasvamonttuun tms että näet miltä jousitusjärjestelmä näyttää alhaalta päin. Jos ruosteiset spiraalit, vipusysteemit ym eivät saa mahaasi kuralle, niin osta pois.
      Mulla oli Xanttu jonkun aikaa, tosi mukava auto niin kauan kuin kaikki toimii ok.

    • egoisti

      En ole varma onko jo -98 mallissa edessä tuplakalvolla varustetut jousipallot (3 kpl). Jos on ei niille yleensä tarvitse tehdä mitään. Tällöin jää vaihdettavaksi tai paineistettavaksi ainoastaan takapäässä olevat kolme jousipalloa. Jos niissä on jo olemassa täyttöventtiilit, kustantaa paineistaminen n. 5 euroa/pallo. Jos niihin joudutaan laittamaan venttiilit (ensimmäinen paineistuskerta) ovat kustannukset n. 30 euroa/pallo. Uudet pallot maksavat n. 40 euroa. Jousipallot kannattaa paineistaa n. 3 vuoden välein. Kaasun tehtävänä on nimenomaan joustaa. Nestehän ei sitä tee. Jos kaasua on palloissa liian vähän muuttuu jousitus kovaksi.
      Kaasua haihtuu jousipalloista n. 15 %/vuosi. Tuplakalvoisista kaasu ei haihdu.
      Koska jousipalloissa ei ole kuluvia tai rikki meneviä osia voidaan niitä paineistaa vaikka kuinka useasti.
      Farmari auton kyseessä ollen kannattaa samalla, kun paineistaa tai vaihtaa jousipallot, tarkastaa ja säätää korkeus. Todennäköisesti korkeuden säätö on pielessä siinä toisessa autossa. Säädättäminen kustantaa n. 15 euroa.
      Jousitusjärjestelmä on mielestäni toimintavarma. Siihen ja sen nesteputkiin kuitenkin liittyy kaikenlaista ennakkoluuloa. Ne ovat kuitenkin siltä ajalta, "kun isä lampun osti". Esimerkiksi en muista olenko koskaan joutunut vaihtamaan mihinkään omistamaani autoon jarruputkia vaikka tälläkin hetkellä vanhin autoni on yli 20-vuotias. Eiköhän jousituksen nesteputket ja jousijalat kestä saman ajan.

    • kaupasta

      Jousipallojen vaihto käy helposti ja nopeasti, kunhan eivät vain ole juuttuneet. Uudessa Tuulilasissa muuten kerrotaan Xantian jousipallojen vaihdosta.

      Tärkein pallo on kuitenkin painevaraaja. Jos sitä ei uusita ajoissa, silloin alkaa niitä putkia mennä. Tulee niin kovia paineiskuja, että putket eivät kestä, ja myös pumppu saattaa siinä jyskytyksessä hajota.

      • Perämies

        Eli mikä sen paineenvaraajan vaihtoväli suunnilleen on, etteivät nuo kauhukuvat toteutuisi?


    • Make Hoo

      Mulla on 2.0 I Citikka Xantia marbel se onkelma on et saako niitä etupalloja ja mistä saadettyä? pienissäkin töyssyissä auto pomppii kun rusakko paikallaan

      • perje

        niitä eo voi säät.suosittelen käyntiä motonetissa osta kaksi eteen laitettavaa palloa,maksaa noin45e kpl ja hae kunnon korjaamo joka ottaa työstä vain 70 ekee...muuten ellet tee sitä niin koko autosta tippuilee pikkusia tärkeitä ruvveja sekä muttereitakin..koska se on faktaa että citikka on koneeltansa paras mutta muu onkin jo arvoitusta.hyviä autoilu hetkiä


    • älä vain hanki romua

      ÄLÄ OSTA NOIN VANHAA CITIKKAA! NE ODOTTAA ROMUTUSTA!

      Yli 10 vuotta tai n. 200 tkm ajetuissa citikoissa:
      - Syylärien ja letkujen happettumat sekä vuodot.
      - Perän jumiutuminen (ruoste ja kuluminen).
      - Pakkasella lukot ei toimi oikein tai ei ollenkaan.
      - HDI dieselit ei lämpiä riittävästi jos olenkaan.
      - Vuotoja, sähkövikoja, kuluvien osien vaihtoa.
      - Jousituksen korjaamiseen ja säätämiseen tarvitaan oikeaa itämään tietäjää!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe