Hammasraudat!!!

murkunäiti

Mitä tehdä kun 13-vuotias seiskaluokkalainen tyttö ei enää suostu oikaisuhoitoon? Hoito on jo loppusuoralla ja etuhampaat vaativat raudat. Ymmärrän, että ulkonäkö on tärkeä tuossa iässä mutta hoitoa olisi tyhmä keskeyttää tässä vaiheessa.
Vastatkaa nuoretkin: pilaako hammasraudat kaveruuden ja ulkonäön?
Onko kohtalotovereita tässä ongelmassa? "Porkkanaakin" on jo käytetty.

272

50482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei nyt hoida

      Älä vain anna periksi.Tottakai tuossa iässä on aivan hirvittävää kun on raudat suussa,mutta näyttää nykyään siltä että joka toisella on!
      Hyvin yleistä tuo oikaisuhoito.
      Jos nyt jättää hoidot kesken niin aikuisena katuu katkerasti.Silloin se vasta työlästä on toi oikominen.
      Selitä,selitä ja selitä asian tärkeys tytölle.
      Ittelläni oli lapsena raudat ja tunsihan sitä olevansa ruma kuin mikä.Mutta kukaan ei koskaan kiusannut eikä huomauttanut asiasta.
      Nyt olen tyytväinen kun ei aikuisena tarvitse hoitaa vinoa hammasta.
      Toivottavasti saat paremoia vastauksia muilta,minä yritin "tsempata" näin.

      • äitie

        puhu purennasta, puhu lopputuloksesta, puhu rahasta (nythän oikominen on alaikäiselle ilmaista, mutta maksaa maltaita omasta pussista kustannettuna).

        mainosta amerikan mallia, sillähän oi'otaan nekin, jotka ei meikäläisen käsityksen mukaan edes oikomista tarvi.

        kysykää hoitavalta lääkäriltä kuinka kauan on vielä edessä. meillä helpotti tieto, että enää puolivuotta jäljellä. eihän toki kannata laittaa vuosien kipua ja kestettyä kiusaa tyhjäntakia kaivoon, kun puolessa vuodessa tulee valmista.

        t. äitie myös 13v:n oikomishoidettavan äiti


      • 1

        Mulle ka laitetaan kohta raudat ja vähän ärsyttää.. Mut
        kai mä sen kestän=) ainaki hampaat tulee kuntoon ja mulla
        on ollu n.2vuotta yö raudat ja hammaslääkäri sano et
        pitää laittaa "junakiskot"...


      • :DD
        1 kirjoitti:

        Mulle ka laitetaan kohta raudat ja vähän ärsyttää.. Mut
        kai mä sen kestän=) ainaki hampaat tulee kuntoon ja mulla
        on ollu n.2vuotta yö raudat ja hammaslääkäri sano et
        pitää laittaa "junakiskot"...

        piditkö/pidätkö öyraudoista?? mulla on ja vihaan niitä!! mutta pakko kestää:DD


      • :DD
        :DD kirjoitti:

        piditkö/pidätkö öyraudoista?? mulla on ja vihaan niitä!! mutta pakko kestää:DD

        öyraudat on yöraudat pieni korjaus!!


      • Anonyymi
        :DD kirjoitti:

        piditkö/pidätkö öyraudoista?? mulla on ja vihaan niitä!! mutta pakko kestää:DD

        mä sain just ne telaketju raudat eilen ja oli huonoo yö sattuu ihan hirveesti enkä mee koulu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä sain just ne telaketju raudat eilen ja oli huonoo yö sattuu ihan hirveesti enkä mee koulu

        ittel on täl hetkel hammastuet ny 4v mut ne lääkärit ei sitä tajuu et ne anto mulle toisen ihmisen tuet


    • ...jukka

      purennasta vai laitetaanko raudat vain sen takia, että halutaan kaunis hammasrivi?

      • Murkuäiti

        On nimenomaan kysymys purennasta. Alaleuka on liian pieni kaikille hampaille (osa on jo poistettu) ja lisäksi alaleuka on hieman pidemmällä kuin yläleuka.


      • ...jukka
        Murkuäiti kirjoitti:

        On nimenomaan kysymys purennasta. Alaleuka on liian pieni kaikille hampaille (osa on jo poistettu) ja lisäksi alaleuka on hieman pidemmällä kuin yläleuka.

        ....sitten pitää vaan jollain konstilla saada tyttö suostumaan rautoihin. Ristipurennasta saattaa tulla myöhemmin isojakin ongelmia´eikä se mikäään kaunistus ole.
        Mitä nyt olen lasteni kavereillä nähnyt niin tytöillä on ollut jopa värillisiä rautoja jotka oikein kiinnittää huomiota mutta niistä on tehty hauskat, pikkutytöillä olen nähnyt jotain sydämen kuvia raudoissa jne.


      • TuobbiXD
        ...jukka kirjoitti:

        ....sitten pitää vaan jollain konstilla saada tyttö suostumaan rautoihin. Ristipurennasta saattaa tulla myöhemmin isojakin ongelmia´eikä se mikäään kaunistus ole.
        Mitä nyt olen lasteni kavereillä nähnyt niin tytöillä on ollut jopa värillisiä rautoja jotka oikein kiinnittää huomiota mutta niistä on tehty hauskat, pikkutytöillä olen nähnyt jotain sydämen kuvia raudoissa jne.

        mulle kuulemma ehkä pitäs laitaa ja kaverit on kertonu et hampaat on sit jtn viikon kipeet )=


      • murkun mutsi2
        TuobbiXD kirjoitti:

        mulle kuulemma ehkä pitäs laitaa ja kaverit on kertonu et hampaat on sit jtn viikon kipeet )=

        ajoittain kipeet, varsinkin silloin kun niitä kiristetään.
        purukumin pureskelu auttaa(neuvottiin hammaslääkäristä ja totta on), ajoittain voi toki joutua yöksikin ottamaan särkylääkettä.


      • Anskujollaonóllutrau
        TuobbiXD kirjoitti:

        mulle kuulemma ehkä pitäs laitaa ja kaverit on kertonu et hampaat on sit jtn viikon kipeet )=

        Minulla on ollut 2 raudat ehkä ne on sen pari pävää - viikko kipeet syöminenki alus ehk vähä vaikeet on kipeet mut kyl se siit EN TAHDO PELOTELLA!
        Eikä rautojen laittokaan satu hirveesti


      • Rautafriikki
        ...jukka kirjoitti:

        ....sitten pitää vaan jollain konstilla saada tyttö suostumaan rautoihin. Ristipurennasta saattaa tulla myöhemmin isojakin ongelmia´eikä se mikäään kaunistus ole.
        Mitä nyt olen lasteni kavereillä nähnyt niin tytöillä on ollut jopa värillisiä rautoja jotka oikein kiinnittää huomiota mutta niistä on tehty hauskat, pikkutytöillä olen nähnyt jotain sydämen kuvia raudoissa jne.

        Oon ehkä vähän friikki, mut mä ainakin haluisin raudat!! Ne on just siistin näköset!! :)
        Just semmoset "rautatiekiskot."

        Onni ei tosin suosi kaikkia, hlääkäri sano, et mul on "Täydellisen suorat hampaat."
        Kulmahampaat ei tosin oo viel tullu, joten aina on toivoa! :)
        Taisin nähä just yhen kasvavan vinoon! :)


      • Rautojen käyttäjä!!!
        TuobbiXD kirjoitti:

        mulle kuulemma ehkä pitäs laitaa ja kaverit on kertonu et hampaat on sit jtn viikon kipeet )=

        Hampaita saatattaa aristaa ku sulle laitetaan raudat mut esim mulla ei tullu mitään kipua/aristusta!!!


      • tällane rautapelle
        TuobbiXD kirjoitti:

        mulle kuulemma ehkä pitäs laitaa ja kaverit on kertonu et hampaat on sit jtn viikon kipeet )=

        tulee vähä myöhäs mut tuobbi se käy vaa pari päivää kipeetä...


      • Sissi
        Rautafriikki kirjoitti:

        Oon ehkä vähän friikki, mut mä ainakin haluisin raudat!! Ne on just siistin näköset!! :)
        Just semmoset "rautatiekiskot."

        Onni ei tosin suosi kaikkia, hlääkäri sano, et mul on "Täydellisen suorat hampaat."
        Kulmahampaat ei tosin oo viel tullu, joten aina on toivoa! :)
        Taisin nähä just yhen kasvavan vinoon! :)

        Mäki haluisin. Just sellaset rautatiekiskot!!!!


      • Raudendaali
        Anskujollaonóllutrau kirjoitti:

        Minulla on ollut 2 raudat ehkä ne on sen pari pävää - viikko kipeet syöminenki alus ehk vähä vaikeet on kipeet mut kyl se siit EN TAHDO PELOTELLA!
        Eikä rautojen laittokaan satu hirveesti

        Rautojen laitto ei satu yhtään. Itellä tuli noin 3-4 viikkoo sitten rauat ja itsellä ei ollu yhtään kipeät. Syöminen oli vain ongelma aluksi ,mutta nyt rautojen kanssa eläminen on helppoa.


    • edes näy

      Nykyiset raudathan eivät edes kunnolla näy.
      Meillä pojalla oli vielä yläasteella nimenomaan etuhampaissa.

      Kukaan ei koskaan raudoista mitään sanonut, se on niin yleistä. Lopputuloksena usean vuoden jälkeen purenta kunnossa ja kaunis hammasrivi.

      • 15v

        Mulla on ollut nyt 2vuotta junakiskot, ja aina kun on puolivuotta menyt, niin ne sanoo että uusi puolivuotta pitää odottaa, niin olen kestänyt nämä 2 vuotta.

        RAUDAT NÄKYY HELVETIN HYVIN ja haluun nää pois. Ei vaikuta ystäviin tai näin,ne on helvetin rumat....


      • Ipe<<
        15v kirjoitti:

        Mulla on ollut nyt 2vuotta junakiskot, ja aina kun on puolivuotta menyt, niin ne sanoo että uusi puolivuotta pitää odottaa, niin olen kestänyt nämä 2 vuotta.

        RAUDAT NÄKYY HELVETIN HYVIN ja haluun nää pois. Ei vaikuta ystäviin tai näin,ne on helvetin rumat....

        ...sulla on raudat??


      • pööää
        15v kirjoitti:

        Mulla on ollut nyt 2vuotta junakiskot, ja aina kun on puolivuotta menyt, niin ne sanoo että uusi puolivuotta pitää odottaa, niin olen kestänyt nämä 2 vuotta.

        RAUDAT NÄKYY HELVETIN HYVIN ja haluun nää pois. Ei vaikuta ystäviin tai näin,ne on helvetin rumat....

        samaa mieltä


    • Ninnaliin

      Itse oln 11 ja HALUAISIN hammasraudat, mutta sitten sainkin ällöttävät YÖRAUDAT:/ Nyt hampaani ovat sievästi siistissä rivissä ja olenkin saanut palautetta suorista hammasriveistä jotka näkyvät hymyillessäni. Yörautoja käytin n.4 tai 3 vuotta. Sain myös palkkioksi uuden kännykän. Itse en ajattele että se pilaisi ulkonäön, sillä en siihen niin paljon tykkää katsoakaan vaikka hiukset harjaan ja hampaat pesen:D heh heh.
      Kavereita on, eihän ne sitten oikeita kavereita, ole jos ei halua enää kaverata jos saat raudat.
      Näytäpäs tämä tyttärellesi:)

      Toivottavasti autoin edes jotenkin:D

      • ugtgrt

        haluaa hammaraudat????????????
        ??

        Siis hy saatana itte ain sellaset just.... Ja no, hyi!


      • jolla on törröt etuhampa
        ugtgrt kirjoitti:

        haluaa hammaraudat????????????
        ??

        Siis hy saatana itte ain sellaset just.... Ja no, hyi!

        Varmaan sellanen ihminen haluaa hammasraudat,jonka hampaat törröttää suussa epäjärjestyksessä ja vielä sojottavat ulospäin.. niinkuin minulla,, en saanut aikoinaan rautoja ja nyt kysyin oikaisuhoitoa aikuisen yksityiseltä,, maksaisi noin 7000e ja hoito aika 3-5 vuotta,, ehkä enempiki..


      • Viuviuviuviuraudat
        ugtgrt kirjoitti:

        haluaa hammaraudat????????????
        ??

        Siis hy saatana itte ain sellaset just.... Ja no, hyi!

        Kuule voin kertoa kuka. Se joka haluaa hampaansa kuntoon, suoriksi ja hyvän purennan. Olen 15 ja minulla on ollut raudat jo ainakin 2 vuotta. Olen todella kyllästynyt, mutta haluan hampaani suoriksi, enkä hoitoa lopeta ennen kuin ne ovat suorat. Ainut asia joka hieman kolhii itsetuntoani, on mielestäni ruma hammasrivi, joka on hoidon ansiosta suoristunut. Siispä odottelen. :) ei kukaan ole kiusannut tai mitään raudoista, normaali asia. Monilla on.En vain ikinä voi hymyillä suu auki ja nauran käsi suun edellä kun tiedän miltä hampaani vielä näyttävät... :< Rautoja ei itse edes huomaa kun niihin on tottunut. Peukut pystyyn raudoille ja suoralle hammasrivistölle !


      • Juuli13.v
        Viuviuviuviuraudat kirjoitti:

        Kuule voin kertoa kuka. Se joka haluaa hampaansa kuntoon, suoriksi ja hyvän purennan. Olen 15 ja minulla on ollut raudat jo ainakin 2 vuotta. Olen todella kyllästynyt, mutta haluan hampaani suoriksi, enkä hoitoa lopeta ennen kuin ne ovat suorat. Ainut asia joka hieman kolhii itsetuntoani, on mielestäni ruma hammasrivi, joka on hoidon ansiosta suoristunut. Siispä odottelen. :) ei kukaan ole kiusannut tai mitään raudoista, normaali asia. Monilla on.En vain ikinä voi hymyillä suu auki ja nauran käsi suun edellä kun tiedän miltä hampaani vielä näyttävät... :< Rautoja ei itse edes huomaa kun niihin on tottunut. Peukut pystyyn raudoille ja suoralle hammasrivistölle !

        Mulla on hammas raudat ja ei ystävät sano niistä mitään, ja ei ystävien pitäisi sanoakkaan jos on tosissaan sinun ystäväsi :)


      • dipidpp
        Viuviuviuviuraudat kirjoitti:

        Kuule voin kertoa kuka. Se joka haluaa hampaansa kuntoon, suoriksi ja hyvän purennan. Olen 15 ja minulla on ollut raudat jo ainakin 2 vuotta. Olen todella kyllästynyt, mutta haluan hampaani suoriksi, enkä hoitoa lopeta ennen kuin ne ovat suorat. Ainut asia joka hieman kolhii itsetuntoani, on mielestäni ruma hammasrivi, joka on hoidon ansiosta suoristunut. Siispä odottelen. :) ei kukaan ole kiusannut tai mitään raudoista, normaali asia. Monilla on.En vain ikinä voi hymyillä suu auki ja nauran käsi suun edellä kun tiedän miltä hampaani vielä näyttävät... :< Rautoja ei itse edes huomaa kun niihin on tottunut. Peukut pystyyn raudoille ja suoralle hammasrivistölle !

        Mä kans olen 15 ja sain tänään sellaiset "junakiskot" ja vähän ärsyttää.. muut raudat ei oikein oo niin auttanut, joten h.lääkärit päätti tämmöset.ne on aika rumat enkä oo tottunu ja nyt kaikki huomauttaa mun raudoista ja näin, mutta en välitä kovin koska haluan suorat hyvät hampaat! :)
        Itsellä muuten sama juttu...;( en voi hymyillä niinkuin muut ja aina kun naurattaa nauran käsi suun edessä koska tiedän millaiset hampaat minulla on. Vaan sitten nautin joskus kun saan hoidon loppuun ja voin itse näyttää hampaitani !


      • sissi

        Joo mäki halusin sellaset junaratakiskot, mut sain ne yöraudat. Niilähä o pakko nukkuu selältee ja kuka pystyy nukkuu selältee?! En saa unta siil. Päiväl ne on ihanat ja mukavat mutta yöllä eivät!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        jolla on törröt etuhampa kirjoitti:

        Varmaan sellanen ihminen haluaa hammasraudat,jonka hampaat törröttää suussa epäjärjestyksessä ja vielä sojottavat ulospäin.. niinkuin minulla,, en saanut aikoinaan rautoja ja nyt kysyin oikaisuhoitoa aikuisen yksityiseltä,, maksaisi noin 7000e ja hoito aika 3-5 vuotta,, ehkä enempiki..

        Itse joudun kestämään rumia rautoja pienen saksipurennan takia kohta 2 vuotta ollu uusimmat raudat


    • rautasuu

      Itselläni on vähän huonoja kokemuksia oikomahoidosta (tapahtui pääasiassa 1990-luvulla), mutta en nyt sen kummemmin ala sen vaiheita kuvailemaan. Sain kuitenkin raudat jo varhain ala-asteella ja vasta lukiossa pääsin niistä eroon.

      Minua houkuteltiin aina jatkamaan hoitoa sanomalla, että se on loppusuoralla. Alun perin hoidon piti kestää 2 vuotta, mutta en viitsi edes laskea, kuinka monta kertaa tuon 2 vuotta se todellisuudessa kesti. Kun raudat otettiin vihdoin pois, hampaat palasivat parissa vuodessa, ei entisille paikoilleen vaan huomattavasti pahempaan asentoon. (Tarkennukseksi tähän, että hampaiden virheasento ei kohdallani johtunutkaan itse hampaista, vaan rakenteellisesta viasta, joka olisi pitänyt leikata lapsuudessa, mutta tätä hammaslääkärini eivät tajunneet, vaan kuulin sen vasta aikuisena kertoessani oikomahoidosta yksityiselle hammaslääkärille. Monilla kyllä hampaat pysyvät uusilla paikoillaan aikuisenakin, ainakin kiinteiden "kiskojen" avulla.)

      Oletko myös sinä keskustellut hammaslääkärin kanssa jäljellä olevasta hoidosta? Jos hoito todellakin on loppusuoralla, kannattaa se tietenkin viedä loppuun. Monet harmittelevat aikuisena sitä, että ovat jättäneet hoidon aikoinaan kesken.

      Kuinka kauan arviolta raudat etuhampaissa olisivat? Esim. puoli vuotta on oikein hyvin siedettävä aika vaikka kuinka olisi ulkonäkö tärkeä. Toki raudat omastakin mielestäni pilasivat ulkonäköni, mutta minua ei kuitenkaan koskaan kiusattu tai mitään rautojen takia. Eli lähinnä ulkonäköhaitan kokeminen on kiinni omista asenteista. Olisiko mahdollista saada hampaiden väriset huomaamattomammat raudat tai kenties korvata kiinteä koje jollain irrotettavalla, jonka voisi ottaa koulupäivän ajaksi pois?

    • on hammasraudat olleet jo puolivuotta ja se on 13 vuotias. Ei ole kaverit kaikonneet eikä ole yläasteella kiusattu ja käy diskossa. Ei ole katunut kun raudat laitettiin, hampaat ovat jo nyt täysin tasaiset ja oionneet.
      Onko kyllä surkee jos sun tyttäres lopettaa ton hoidon kesken. Toivottavasti keksitte jotakin että se jatkas.

    • truth is kindest

      Tässä tapauksessa noista vanhoista konsteista toimisi varmaan pelottelu.

      Kaivakaa jostain kauhukuvia vääräsuista ja viekää ne tyttönne eteen esimerkkinä siitä, mitä voi käydä, jos hampaita ei oikaise nyt kasvuiässä!

      • ...jukka

        purentavirheen korjaamisesta asia on selvä, raudat suuhun.
        Kuitenkin jos hampaat nyt eivät ole aivan solmussa niin pelkän kauneuden takia ei kannata välttämättä rautoja pitää vuosikausia...kivuliaatkin ne ovat ainakin alussa.
        Omalla lapsellani on etuhammas hieman vinossa ja kun hän oli oikomishammaslääkärin pakeilla tämä sanoi, että purenta on hyvä ja pieni vinous on vain luonnon oma koru eikä hänen mielestään kannata alkaa sitä oikomaan. Kyse oli yksityisestä lääkäristä joten hän ei sanonut sitä resurssien puutteen vuoksi.


      • Anonyymi
        ...jukka kirjoitti:

        purentavirheen korjaamisesta asia on selvä, raudat suuhun.
        Kuitenkin jos hampaat nyt eivät ole aivan solmussa niin pelkän kauneuden takia ei kannata välttämättä rautoja pitää vuosikausia...kivuliaatkin ne ovat ainakin alussa.
        Omalla lapsellani on etuhammas hieman vinossa ja kun hän oli oikomishammaslääkärin pakeilla tämä sanoi, että purenta on hyvä ja pieni vinous on vain luonnon oma koru eikä hänen mielestään kannata alkaa sitä oikomaan. Kyse oli yksityisestä lääkäristä joten hän ei sanonut sitä resurssien puutteen vuoksi.

        Mulla on ristipurenta...😭


    • raudoista

      Omalla tyttärelläni on ollut raudat, hänkin sai ne 13 vuotiaana. Kiinteät raudat yöraudat, oli vain vuoden suussa vaikka alussa puhuttiin jopa parista vuodesta.
      Pidin huolen että yöraudat oli suussa joka yö tarvittavan ajan n.10 tuntia.
      Meillä itkettiin krokotiilin kyyneliä kun raudat jouduttiin laittaa mutta se oli jo viikon päästä unohtunut.
      Ja voi sitä ilon päivää kun ne sitten poistettiin, tyttö oli yhtä hymyä päiväkausia. Nyt on tosi kaunis hammasrivi ja tyttö tosi tyytyväinen.
      Ollaan siinä vaiheessa että ollaan siirrytty "kitalakilevyyn" jota pidetään nukkuessa.
      Hammaslääkäri kehui kovasti ahkerasta rautojen käytöstä mikä oli kiva tyttären kuulla.
      Ottahan se varmaan päähän kun raudat laittaa mutta jos ne saa pois jo vuoden-kahden päästä niin silloin on kaunis hymy kun poijaatkin kattelee, ja eiköhän tänäpäivänä joka toisella ole raudat?!!! Paremmin ne oikenee nuorella kun aikuisen iässä.

    • mikael jääskeläinen

      haah

    • hampipeikko

      Mulle olisi pienenä laitettu raudat, mutten suostunut oikomishoitoon. Syynä ei ollut ulkonäkö vaan kauhea hammaslääkäripelko. No, pelkään hammaslääkäriä edelleen, mutta silti harmittaa etten suostunut, sillä nyt varsinkin alarivistö, ei enää todellakaan ole mikään rivi. En tiedä paljonko maksaisi korjauttaa nyt vika ja hoitaisiko kunnallinen puoli edes enää sitä vai joutuisinko mennä yksityiselle.

    • katuu!!!

      Itse olen nyt 19v. Minä pidin raudat tuohon 17-vuoden ikään vapaaehtoisesti, jolloin oiontaa lopellessa selvisi (olisin pitänyt pidempäänkin, koska hampaat eivät olleet lähellekään suorat lopetellessa!) että jonkin sortin oikomisvirhe oli sattunut. Hammaslääkärini kuoli tapaturmaisesti juuri hoidon lopulla joten häntä siitä tilille ei saanut. Harmittaa tuo virhe hirveästi, etuhampaissa oleva virhe on niin näkyvä, tänäkin aamuna vääntelin suutani auki peilin edessä melkein itkien. Kunta ei myönnä että olisi tapahtunut oikomisvirhe, mutta eräs lääkäri totesi minulle että kyllä pahasti näyttää siltä että mokattu on...

      Rahaa ei ole oikoa yksityisellä, eikä takuita ole että enää näin vanhana niitä suoriksi saisikaan.

      Tyttäresi tulee katumaan rankasti ellei hoida hampaita loppuun. Yksi ja sama mitä kaverit ajattelee, onpahan sitten suorat hampaat aikuisena! Omat kaverini eivät ainakaan sanoneet mitään raudoista, oli niitä muillakin. Niin sanotut kiskot ei ainakaan näkyneet mihinkään, yleensä puhuessa vain hieman vilahtivat, eli niitä ei edes tajua että on välttämättä suussa. Pakota tyttäresi vaikka hoitoon, hän tulee kiittämään myöhemmin.

    • Hellu x)

      En minä tiiä.. Mun mielestä ne eivät pilaa kaveruutta, mutta ne voivat vähän hävettää..Mun kaverillakin on ne ja se on vähän ujo niitte kans.. Mutta kyllä se niistä ajan kanssa on selvinnyt.. :) MURROSIÄSSÄ PITÄÄ OLLA KAUNIIN NÄKÖINEN!!

    • olisi tyhmää

      lopettaa. Itse en suostunut edes hoidon aloitukseen ja sitä en ole katunut. Hammasrivi on suora ja myös viisaudenhampaat ovat mahtuneet hyvin. Kaverillani oli raudat ja nykyään paljon reikiä kiinteiden rautojen kiinnityskohdissa. Mutta kaipa tuokin hoito on oikomisen kultaisesta kahdeksankymmentäluvusta kehittynyt.

    • entinen oiottava

      itse lopetin oikomishoidot n. 12-vuotiaana, kun takana oli jo monta vuotta eikä loppua näkynyt. äiti yritti saada jatkamaan, mutta hammaslääkärissä sanoivat, etteivät voi pakottaa kun kerran olin päätökseni tehnyt. nyt tietysti harmittaa kamalasti ja olen pariin kertaan kysellyt mitä maksaisi, jos yrittäisi laittaa kuntoon. ei kuulemma edes saa enää ilman hampaanpoistoa ja rankkoja toimenpiteitä ja kalliiksi tulisi. purenta siis jäi huonoksi ja hampaat vinoiksi. mutta ei minun päätäni mikään olis silloin aikoinaan kääntänyt, sellainen olen luonteeltani. toivottavasti tyttäresi on järkevämpi... kokeile vaikka vähän "kepilläkin", jos ei pelkkä porkkana auta. esim. aikaistetut kotiintuloajat tms. varmaankin saat osaksesi loukkauksia, mutta ehkä myös jonakin päivänä kiitoksen.

      • suostunut

        Alahammas rivistöni on hieman vinossa mutta eipä se minua haittaa... Kyllähän nuo hammaslääkärit koittavat joka käynnillä saada mut suostuu mutta ku tiän et yhtä kaverii jolla oli raudat kiusattiin niin en niit haluu, kaverikin käski hamppulääkärin ne ottaa pois ja enää ei kiusata.


      • kysymysmerkki?
        suostunut kirjoitti:

        Alahammas rivistöni on hieman vinossa mutta eipä se minua haittaa... Kyllähän nuo hammaslääkärit koittavat joka käynnillä saada mut suostuu mutta ku tiän et yhtä kaverii jolla oli raudat kiusattiin niin en niit haluu, kaverikin käski hamppulääkärin ne ottaa pois ja enää ei kiusata.

        Itelläni oli pikkulapsena 5-7v raudat. Nyt oon tyytyväinen, koska otin raudat sillon eikä nyt.
        Koska olin niin pieni, kukaan ei kiinnittänyt huomiota niihin. (kukaan kaveri)
        Onneksi oli huomaamattomat raudat, ei junakiskot, niinku yhellä luokkakaverilla.
        Mut junakiskot EI oo huomaamattomat, sillä kaverillakin näkyy koko ajan. (se ei haittaa mitään, ne on persoonalliset ja hauskat!)
        Oon tyytyväinen et otin sillon, koska nyt tilanne vois olla paljon pahempi, ja hoito kestää pidempään.
        Mun hampaat oli niin vähän vinossa, että ei sitä huomannu, mutta niinku sanoin jo, se olis
        ny paljon pahempi. Hampaani ovat nyt siistit ja suorat (vasta neljä on lähteny) olen onnellinen!

        KÄYTTÄKÄÄ HAMMASRAUTOJA AJOISSA; MUUTEN KADUTTE MYÖHEMMIN!


    • ansku

      Mä olen nyt 11 vuotias tyttö. Kesällä laitettiin yhdet raudat, nyt syksyllä toiset. Sanoppa tyttärelles, että ei muakaan oo niistä kiusattu! Vähän on arat hampaat, mutta ei se oo mun mielestä ulkonäöstä kiinni. Ihan vapaasti saan hymyillä muittenkin seurassa :) Joten pitäisi suostua hoitoon. Enemmän hänelle nauretaan vinoista hampaista kun hammasraudoista!

      • MIUMIU2

        OLET OIKEASSA, ENEMMÄN HÄNELLE NAURETAAN VINOISTAHAMPAISTA KUN RAUDOISTA !


      • Hammasraudat pois
        MIUMIU2 kirjoitti:

        OLET OIKEASSA, ENEMMÄN HÄNELLE NAURETAAN VINOISTAHAMPAISTA KUN RAUDOISTA !

        Niin. Kaverisuhteeni eivät ole kärsineet ollenkaan vaikka minulle tuli hammasraudat puolitoista vuotta sitten. Totuin niihin nopeasti, ja nyt pitkän odotuksen jälkeen ne lähtevät pois 30. ja 31. päivä tätä kuuta. Odottaminen kannattaa, ja itsetunto nousee taas kun raudat ovat poissa! :)


      • tyttö14v.

        En oikeestaa ees muista koska sain nää kiinteet raudat mutta kuitenki mulla on ne tälläki hetkellä ja mulla ainaki on menny nii hermot näihin jo :S ensinnäki ne on niiin rumat! Ja näkyy nii tyhmästi ku puhuu tai nauraa. Ja sit ne repii huultaki nii :S Vaikka oonki laittanu jotai semmosia suojia siihe mut ei ne mitää auta. Ja siis ei mua haittaa jos mun kaverilla ois raudat, mutta itteeni haittaa iha hirveesti nää omat raudat ja tuntuu et haittaa muitaki. Ei mua oo kiusattu näistä koskaa, vaikka yks poika niistä aina välil huomautteleeki ja kyselee koska saan nää pois. en sit tie onko jotenki kiinnostunu vai mistä on kysymys sit joo. Mutta hammaslääkärit on jotai puhellu et saisin keväällä pois nää, ja mulla on taas ens kuus aika sinne nii pitää sit kysellä tarkemmin et koska nää sais pois. Mut siis jos en kesäks oo saanu näitä pois niin sit keskeytän hoidot ku oon jo tosi tyytyväinen hampaisiini.


      • asnkuu12
        tyttö14v. kirjoitti:

        En oikeestaa ees muista koska sain nää kiinteet raudat mutta kuitenki mulla on ne tälläki hetkellä ja mulla ainaki on menny nii hermot näihin jo :S ensinnäki ne on niiin rumat! Ja näkyy nii tyhmästi ku puhuu tai nauraa. Ja sit ne repii huultaki nii :S Vaikka oonki laittanu jotai semmosia suojia siihe mut ei ne mitää auta. Ja siis ei mua haittaa jos mun kaverilla ois raudat, mutta itteeni haittaa iha hirveesti nää omat raudat ja tuntuu et haittaa muitaki. Ei mua oo kiusattu näistä koskaa, vaikka yks poika niistä aina välil huomautteleeki ja kyselee koska saan nää pois. en sit tie onko jotenki kiinnostunu vai mistä on kysymys sit joo. Mutta hammaslääkärit on jotai puhellu et saisin keväällä pois nää, ja mulla on taas ens kuus aika sinne nii pitää sit kysellä tarkemmin et koska nää sais pois. Mut siis jos en kesäks oo saanu näitä pois niin sit keskeytän hoidot ku oon jo tosi tyytyväinen hampaisiini.

        Mun mielestä sun kannattaa viedä hoidot loppuun, koska ne saattaa sit mennä huonommaks jos ottaa liian aikasi pois. Mullekin lupailtiin et saisin ne viime syksynä pois, mut talvelle asti se meni. Mustakin tuntuu vieläkin, että joitakin haittaa kun mulla on nää raudat. Mut en jaksa välittää siitä. Lähimpiä kavereita ne ei haittaa eikä poikiakaan. Mutta se on sun oma valintas, mut mun mielestä kannattaa jatkaa loppuun asti. Kyllä ne kohta pitäs saada pois. :)


    • ...............

      oli hammasraudat varmaan vielä lukiossakin, tosi pitkään olivatkin...itse sain ne pois joskus yläasteella, en muista millon...Rumat olivat ja kaverikin haaveili aina että saisipa ne jo pois...Hammasraudat eivät kyllä millään tapaa vaikuttaneet kaverisuhteisiin...eivätkä ne nyt täysin ulkonäköäkään vie, ainoastaan ehkä "valkoisen" hymyn..mutta myöhemmin niitä vinksottavia hampaita onkin sitten ehkä vaikeampi korjata..

    • minä luuseri

      anna olla sanon mää se on sen oma tyhmyys

    • asdas

      mietityttää se että täällä puhutaan sellaisesta että jokatoisella olisi raudat.. täältäpäin en tiedä kolmen kunnan alueelta ketään jolla olisi.. voi toki olla poikkeus tapauskin.. ja varma paikka olisi että täällä joutuisi raudoista kiusauksen kohteeksi

      • tyttö 14

        mä ainakin tiedän tosi monia joilla on raudat, ja itsekkin sain raudat eikä se oo mua muuten haitannu ku vaa sattu ekoin päivin aika paljo.. ei voinu syödä mitään kovaa ruokaa.. ja ei kukaa kyl edes huomannu niitä ennen ku mä kysyin että näytänkö mä erilaiselta ja näkyyks mun raudat, niin ne sano vaa "aijaa, en mä ees huomannu" ja kaikki on ollu iha samallaist ku ennenki, ei oo kukaa pilkannu tai mtn..


      • rautasuu

        Meidän luokalla on jo neljä jolla on kiinteet eikä ketään oo kiusattu! Ittelläki on ja tiiän et ainaki kolme meijän luokalta saa. Onhan ne rumat mut ku niin monella on nykyään ni ei kukaa enää kiinnitä niihi huomioo ;)


    • hammasrautalainen

      Itse en ainakaan menettänyt kavereita ym. sain hammasraudat tänään, eikä kukaan pilkannut. Se voi tosin johtua siitä, että tosi monella on nykyään ne....

      • suostunut

        mutta kyllä niistä kiusataan.. varsinkin jos saa oikeen semmoset kunnon "telaketjut" mikkä minä olisin saanut. jotkut taakse asennettavat tai yöllä käytettävät voisin kyllä ottaa koska olisihan se hienoa omistaa suora rivi mutta eipä mua paljoo haittaa vaikka se pikkasen olis vinokin. ei tuota mun hampaiden vinoutta ees huomaa. joten mielestäni kantsii kattoo oks itte tyytyväinen hampaisiinsa ja jos ei niin sit suostuu mut jos on niin ei suostu..


      • Rautatyttö

        Mä sain tänään yöraudat.Mulla on ne nyt suussa ja ne on kauheen tuntuset.Ne on semmoset ihan kumiset.
        Ne painaa tuolta takaa ja muuta mutta mulla on nää nyt siksi suussa että näihin pitää totutella.Se on vielä ärsytävää kun tulee sylkeäki suuhun.
        Joudun pitämään näitä semmoset 1 ½ vuotta.
        MUT HALUUN SUORAT HAMPAAT ENKÄ AIJO JÄTTÄÄ HOITOA KESKEN!!


    • millis

      Hammasraudat pilaa koko elämän mullaki on hyi!!1

    • veeri

      Moi olen 10 vuotias tyttö ja mulle ollaan laittamassa raudat!!!
      En haluaisi niitä koska mulla tulee just tanssiaiset ja en haluaisi että mulla on raudat sillon. Mutta äiti sanoo että jos ne laittaa nyt niin sitten ei tarvitse vanhempana olla raudoissa...en haluaisi mennä sinne hammaslääkäriin enään ikinä!!!ja koulusssa meidän luokalla ei ole yhtään ketään muuta kuin minä jolla on raudat ELI OLEN AINUT!! Vastatkaa ja kertokaa mitä tehdä.tulen katsomaaan joka päivä että onko vastattu...

      • 12 vuotias rautojen kannattaja

        Olen sillä kannalla, että raudat kannattaisi
        laittaa suuhun. Meidän luokallamme ainakin
        kuudella oppilaalla on raudat, ja kun ne
        saa, niin luokkatoverit ovat vähän siihen
        malliin että: ''Onko sulla oikeasti ?''
        mutta ei siitä sen enempää, kaverit eivät ole
        kavereita jos ulkonäö takia kaveeravat !
        Kavereillani on ollut ja pois ovat saaneet,
        ja niiden hampaitansa on kehuttu ja näin edespäin. Aikuisena sitten kaduttaa, ja kovasti.
        Kyllähän sitä ajattelee että ulkonäkö menee
        pilalle rautojen takia, ja että lapsuus on
        niin lyhyt aika, että se pitäisi nauttia kunnolla. Mutta toisaalta lapsena ne hampaatkin
        suoristuu näppärämmin, ja aikuisena siitä joutuu
        maksamaan hirveitä summia.


      • MC.F

        joo oon ittekki saamas raudat enkä välitä muiden mielipiteistä.jos joku haukkuu niitä nii kandee sanoo että ajattelis itteesä raudoissa.ja yks juttu viel raudat on hyvä tapa lopettaa karkin syönti ;D


    • Veeri

      Mä tiedän ton jutun. Mulle kerrottiin paripäivää sitten että mulle laitetaan kiinteät raudatt ja sanoin koko ajan äidille että mä en mene tone hammaslääköriin enään ikiniä!!Mutta kysyin tänään parhaalta kaveriltani että onko se vielä silloin mun kaveri kun saan ne raudat niin se sano että on se tietenkin en valitse kaveria ulko näöstä vaan luonteesta! Ja uskon että 13 vuotiaalla tytöllänne on sama asia! ja jos hänen kaverit eivät enään ole hänen kanssaan niin he eivät ole ollut ikinä hänen kavereita!

    • Apu Ankka

      No katsokaa eri vaihtoehtoja. Jos pelkäät hirveästi niin ei ole pakko. Meidän yksi lastenhoitaja sanoi aikoinaan juuri tuon. Kannattaako sitten kieltäytyä, en tiedä.

    • Tyttö15

      Hei. Joo oon tosiaan ite 15 vuotias tyttö. mulla on ollu jo aikasemminkin raudat. Mutta syksyllä 2006 jouduin pyöräilyonnettomuuteen ja kaaduin kasvot edellä autotielle. Juuri oiotut hampaani saivat kovia kolhuja ja yksi yläetuhammas kuoleutui joulunaikaan.(On edelleen paikoillaan juurihoidon ansiosta) Nyt ennen suorat hampaani ovat kuitenkin jälleen vinossa, kummatkin niin ylhäältä kuin alhaalta. Oon itekkin miettinyt asiaa paljon, jaksanko enää kuunnella haukkumista jne. kaiken lisäksi kun rippijuhlat ovat juuri tulossa ja pitäisi ottaa kuvia. hammaslääkäri vaatii päätöstä rautojen laitosta ylihuomiseen mennessä.Raudat ovat tietysti melko suuri ulkonäöllinen seikka mutta kun pitemmän päälle ajattelee taidan ainakin itse suostua tuon kapistuksen laittoon vielä kerran. Nimittäin melko varmasti aikusena ottais muuten päähän ja pahasti. Tsemppiä sinne !

      • tyttö16

        Joo elikkä oon 16 vuotta(kohta 17) ja mulla laitettiin vasta raudat. Nää on kyl tosiaan ihan kamalat ja hävettää ku oon jo tän ikänen ja vielä raudat. Mutta sen toivossa että mulle tulee suorat hampaat niin on pakko kestää. Mun mielestä sun kannattaa ottaa raudat ku varmasti sua alkaa kaduttaa myöhemmin kun et ottanu. Kyllä suorat hampaat maksaa vaiva :)


    • pilaa

      minä olen tyttö 13v sain raudat ja mua alettiin heti kiusata!!! =(

      • Mutakala

        Hoitoa todellakin pitää jatkaa! Minulla on ollut raudat jo 2 vuotta sa saan ne pian pois. On varmasti siisti hymy. :)
        Muakaan ei ole niisä IKINÄ kiusattu, alussa jotkut vaan ihmetteli.Tee kaikkesi, jotta tytär suostuu!


      • tytteli_13wee

        hei sulle tyttö 13v muaki alettiin kiusaa ja ne hammaslääkäritvalehtelee mulle koko ajan inhoon mun elämää =(


    • nookkunen

      Itselläni on hammasraudat ja olen 13-vuotias. Onhan se niin että ulkonäkö on tärkeätä mutta myös hampaat kuuluvat ulkönäköön, joten eikö nekin kannattaisi olla kunnossa. Minusta ainakin tuntuu että tämä rautojen piti on vahvistanut itsetuntoani ja en häpeä niitä. Ulkonäköä hammasraufat eivät pilaa! Ja kaverit pysyvät aivan samoina.

    • Nuoripoika14

      Aluksi mulla vaikutti silleen että kaikki vähän ihmetteli ja näin, mutta nykyjään ei kukaan edes vilkaise rautoja kun nauran tai hymyilen suu auki :)

      En tiedä sitten tytöillä

      • keia

        pienenä halusin hammasraudat, nyt ne on mulla neljättä vuotta ja ylpeä niistä :P paitsi että saan syksyllä pois, suorat hampaat on ja on kannattanu pitää :D ÄLKÄÄ JÄTTÄKÖ OIKOMISHOITOO KESKEN niihin ja saa sellaset kivan väriset kumilangat valittua :D miulla on ollu siniset, vihreet,läpinäkyvät ja jotain muuta :D


      • outomus

        oon nyt 12 en oikee tiiä kannattaisko ottaa raudat. Ehkä kannattais ku on hampaat sit kuiteski vanhempana paremmat... kuitenki vähä pelottaa ku ne on varmaan jotai 2-3vuotta hampaissa ja muut ehk nauraa.....


      • rautasuu
        outomus kirjoitti:

        oon nyt 12 en oikee tiiä kannattaisko ottaa raudat. Ehkä kannattais ku on hampaat sit kuiteski vanhempana paremmat... kuitenki vähä pelottaa ku ne on varmaan jotai 2-3vuotta hampaissa ja muut ehk nauraa.....

        Kun sain kiinteet ni kukaa ei nauranu! Olin sillon 11. mul on ollu ne jotai puol vuotta ja kukaa ei oo kiusannu. Ja ku ihmiset näkee ne ne on enemmänki kiinnostuneita ei kauhistuneita! ;)


    • Ds fani

      Minä täytän 13 ja saan raudat, mutta ei se niin vakavaa ole. Minun kavereillakin on ollut ja ne on sanonut että ei se ja haittaa. Ei niitäkään ole haukuttu, eikä kiusattu muuten. Tuskin sitä kaverit menettää rautojen myötä. Itse saan 1,5 vuodeksi ja olen iloinen raudoistani. Raudat laitetaan minulle koska kulmahammas menee vinoon mutta olen vihannut koko hammaskalustoani koko ikäni ja toivon että se suoristuisi rautojen myötä. Olen jopa hieman kateellinen kaverileni joka piti 2vuotta rautoja ja sai todella ihanat valkoiset ja suorat hampaat.

      Ps. Siskoni on käyttänyt 7vuotta rautoja!Ei tuo vielä mitään!

    • mimmeli 66

      Hei
      Meillä sama tapaus.Tänä aamuna kävimme kuulemassa mitä 13 vuotiaalle tyttärellemme aiotaan suuhun laittaa.Hän on itse 150 % vastaan mutta päivämäärät ylärautojen laittoa varten on saatu. Rautoja pitäisi pitää 1,5-2 vuotta, lisäksi 1 kulmahammas pitäisi puhkaista ja vetää suoraan.. Ei hauskaa mutta hyvä että tämänlaisia hoitoja on. Ymmärrän hänenkin kantansa, mutta omaulkonäkö ja kavereiden reaktiot ovat tärkeitä tuossa iässä. Toivon että tästä selvitään ilman suurempia tappeluita. Sopivaa porkkanaa on vaikea löytää..

      • 14 poika

        Moi. Minullakin on ollut raudat nyt jo kolme ja puoli vuotta. Eihän nämä mitenkään ulkonäköä kohenna (siis tarkoitain kiskoja suussa :)), mutta yritän jaksaa suoremman hammasrivin toivossa.

        Minulle lupailtiin että saan jo kesälomien lopussa raudat pois, mutta eipä taaskaan toteutunut hammaslääkärin sana. Vaan ei ollut ensimmäinen kerta.

        Toivottavasti olen jo loppusuoralla. Ei näitä arkikäytössä edes paljoa huomaa, mutta hymyilen usein aika varautuneesti.. Ei näitä huvikseen näyttele. Kaverit ei kumminkaan ole moksiskaan eikä ikinä ole ollutkaan, eli kiusattu en ikinä ole ollut. Näitä on myös paljon kavereillani. Omalla luokallani (22 oppilasta) on minun lisäksi kahdella raudat ja yksi pääsi "kiinteistä kojeista" juuri eroon. Toinen on pääsemässä, ja luultavasti minäkin pian.

        Pitää vain elää sen toivossa että joku päivä saan nämä pois ja hoito on ollut sen arvoista. Tsemppiä ;).


    • Hammasrautainen

      Itse olen vasta 13.v ja sain juuri eilen hammasraudat. Meidän luokkalaiset vaan näki et mul on mut ei ne siit paljoo mtn sanonu. Totta kai se ehkä voi vaikuttaa poikaystävä halukkaaseen tai poikaystävään, mutta lopputulos on kaunis suora hammasrivistö:D

    • huolissaan oleva ihminen

      Mikä tilanne nyt on?

      • kouskala

        Onhan olemassa sellasia läpinäkyviä rautoja, että se patti joka kiinnitetään itse hampaaseen (??) on läpinäkyvä. mutta ne taitavat kyllä vähän maksaa. Itse olen 15 vuotias tyttö ja haluaisin hammasraudat :)


    • mie vaan

      Ei raudat ulkonäköä pilaa niihin tottuu ja sano tyttärelles et ei se niin kamalaa oo luota muhun se on sitten sen jälkeen ohi pari päivää hampaat on arat voi syödä jogurttia yms.

    • BjuutiBel

      Hammasraudat pilaa ulkonäön aivan täysin!!!!!!! Itse saan kiinteät eteen ylös ja alas enisviikon keskiviikkona ja olen huutanu ja itkeny etten halua niitä. Yläasteella kaikki pojat ovat sellaisia että katsovat vain ulkonäköä, hammasraudat, ruma eli idiootti. Niin se vaan menee. Olen itsekin hammasrautojen kohde joten ymmärrän lastasi aivan täysin.

      • 14 v

        BjuutiBel
        Empä usko että raudat pilaa elämän "ihan täysin".
        Oon 14 v ja mulla on tosi vinot hampaat, ja oon nyt sitte saamassa raudat.Eikö toi ole vähän yleistystä että kaikki pojat ajattelee sua idioottina jos et oo mikään miss suomi paino 42 kig, haukkuu kaikkia muita lihavaks jos heillä ei näy kylkiluut ja käyttää 45 min joka aamu peilin edessä On yläasteella kivojaki poikia usko vaan, mulle ei nimittäin ykskään poika oo koskaa sanonu mitää mun hampaista, ja suurin osa mun kavereista on poikia. Ja jos sanoo nii oma ongelmansa, kyllä niidenkin ulkonäöstä löytyy aina jotai haukuttavaa.
        Ja tän keskustelun alottajalle, ymmärrän kyllä lastasi, olin pari vuotta sitte aika lailla samassa tilanteessa kun ajattelin et ei niil hampail nyt niin suurta välii oo. Sitten menee muutama vuosi ja kirosin itteni ku en sillon halunnu niit rautoja, nyt tunnen ulkonäköni aika hirveeks hampaitteni takia.Mut kerro sille et vaikka se ei nyt välittäiskään miltä sen hampaat näyttää, parin vuoden päästä se kyllä välittää.


      • :::)

        Mulla oli kiinteät raudat 1 ja puol vuotta. Ei ne pilannu ulkonäköö.


      • Olen itse lähes 19v poika ja voin kertoa että tässä iässä se oikomishoito vasta raastavaa onkin. Minulle tehtiin aikanaan kaupungin puolesta oikomishoitoa mutta eihän siitä mitään tullut. Nyt n. puolivuotta sitten menin yksityiselle hammaslääkärille ja aloitin hoidon. Kavereihin raudat eivät todellakaan vaikuta millään tavalla mutta ei hirveästi tee mieli lähteä ulos yöelämään bilettämään kun on telakiskot suussa. Hävettää niin turkasesti ja ne pilaa koko ulkonäön. Eli oikokaa vaan ne hampaat vaan mahdollisimman ajoissa


    • Pikku Myy

      En aikanani suostunut rautoihin, enkä muuten suostu nytkään. Ne on rumat ja sanon niiden haittaavan (makean) syömistä ja hammaspesua. Minä pidän aina muovitukea ja hyvin on mennyt, ja kaiken lisäksi tämä on jo loppusuoralla! Muovihammastuen pitäminen tekee aina hyvää yöllä.

      • Manowar

        Itselläni on hammasraudat. Kaverini eivät edes olleet huomanneet niitä ennen kuin sanoin että minulla on raudat. Eivät he nauraneet tai mitään, ystävieni käytös on ihan samanlaista minua kohtaan kuin ilman rautojakin. Ja jos sitä pelkää ettei niitä suudelmia tai pusuja saa niin harhaluulo.
        Itse tyttöystäväni kanssa ei ole mitään ongelmaa niitten kanssa :)Ja eivät jätkät ole semmoisia rääväsuita kuin kuvitellaan.


    • Queen4ever

      Ei raudat pilaa kaveruutta ja on ihan normaalin näköinen kun on raudat. Monella on nykyään raudat ja sitä ei tarvitse hävetä. :D

      • 12v

        Raudat on ihan rumannäköset. Hammaslääkäri sano aluksi et saan ite päättä laitanko. Ne vaan varas ajan "päätöksen tekoon". Sit kun aika tuli ei voinu sanoa ei kuulemma "ei tämänikäinen" voi vaikuttaa. Koulussa naurettiin ja on helkutin kipeät. posket on rei-illä nuista terävistä päistä. aattelin vetästä sirkkelillä pois


      • Mr. crocodile

        Saan raudat, oli jo yö raudat, eikä ne ollu kauheet, mutta nyt pitää laittaa päiväraudat, eikä se oo mikään ulkonäkökysymys todellakaan. On kyllä aika paskoja jos nauraa raudoille. Mutta karkki. Ei karkkia puoleentoista vuoteen ;__; En tiedä kestänkö... Pitää ruveta juomaan kasapäin limppaa... :P


      • rautasuu
        Mr. crocodile kirjoitti:

        Saan raudat, oli jo yö raudat, eikä ne ollu kauheet, mutta nyt pitää laittaa päiväraudat, eikä se oo mikään ulkonäkökysymys todellakaan. On kyllä aika paskoja jos nauraa raudoille. Mutta karkki. Ei karkkia puoleentoista vuoteen ;__; En tiedä kestänkö... Pitää ruveta juomaan kasapäin limppaa... :P

        No tottakai voi syödä karkkia kiinteillä!(TIIÄN KOKEMUKSESTA)


      • miu
        12v kirjoitti:

        Raudat on ihan rumannäköset. Hammaslääkäri sano aluksi et saan ite päättä laitanko. Ne vaan varas ajan "päätöksen tekoon". Sit kun aika tuli ei voinu sanoa ei kuulemma "ei tämänikäinen" voi vaikuttaa. Koulussa naurettiin ja on helkutin kipeät. posket on rei-illä nuista terävistä päistä. aattelin vetästä sirkkelillä pois

        Voi olla todella monta mieletä, ovatko raudat rumat. Joidenkin mielestä ne ovat kauniit. Mutta ei auta, ei niitä hienoimmaksi varmaan saa.

        Minulle sanottiin samaa, en saanut itse vaikuttaa mitenkään asiaan. Minun mielipiteeni menivät kuuroille korville. Olen itse pitänyt kiinteitä rautoja nyt melkein 3 vuotta. Olihan se silloin 8:lla luokalla vaikeaa, mutta kukaan ystävä ei 'hylännyt' minua eikä kukaan sanonut, ainakaan päin naamaa mitään negatiivista, päinvastoin, vaan kehuivat että sopivat. Rippikuvan ottaja sanoi kyllä että, 'sinulla on kaunis hymy mutta pidä suu siinni ettei raudat näy.'

        Silloin aikoinaan harmitti kiinteät todella paljon ja jos muistan oikein taisin jopa itkeä asian takia. Olen kyllä nyt todella tyytyväinen miten vinoon ja poikittain kasvaneet hampaani ja purentavika on mennyt jo lähes kokonaan. Nyt kyllä kaduttaisi todella paljon jos hammaslääkäri ei olisi niitä laittanut. Täytyy kyllä myöntää, että jos niitä ei olisi silloin laitettu, nyt kyllä kaduttaisi todella paljon. Onneksi siis ne laitettiin vaikka minun mielipiteeni oli ei.
        Nykyään varmaan itkisin sitten sen takia, kun en niitä silloin halunnut.


    • MC.F

      itelläni on raudat eikä kukaa ees oo sanonu mitää niistä ja monet on suosittuja vaikka niil on raudat.että ei mitään hätää :D

      • AnseAnsenaattori

        Itselläni ei ole koskaan ollut ns.purentavikaa, vaan etuhampaideni välissä oli rako. Ala-asteella, eikä ylä-asteella raosta sanottu koskaan mitään, mutta lukiossa kyllä idiootit jaksoivat huomautella, ja olin mursu ja milloin mitäkin... Vittuiluun kyllästyneenä säästin rahat, ja menin laittamaan hammasraudat yksityisellä, sillä kunnallisella en olisi niitä saanut. Varasin ajan itäkeskuksen hymyklinikalle, sain ajan 2viikon päähän, mutta silloin vasta tutkittiin hampaani ja otettiin muotit. Viikko sen jälkeen sain raudat, ja hampaat olivat kolme ensimmäistä päivää tosi kipeät. Nyt 9kk sen jälkeen, kuusi ylähammasta on nätissä rivissä, ja enää puuttuu kummaltakin puolelta kaksi hammasta samaan riviin. Mulla kesti aluksi rautojen kanssa hampaiden liikuttaminen siksi, että hammaslääkäri totesi vasemman puolen olevan eri kohdassa kuin oikean, eli ylähampaiden keskikohta oli enemmän vasemmalla puolella. Joten ensin vasempaa puolta piti vetää oikealle, jonka jälkeen päästiin vasta aloittamaan hampaiden liikutus yhteen. Otin läpinäkyvät kiinnikkeet, enkä ole päivääkään katunut. Yksikään OIKEA kaveri ei ole asiasta huomauttanut, ja vaikka olen itse näistä joskus valittanut puolivitsillä, suurin osa on todennut, että ei ole rautoja edes huomannut. Alahampaisiin laitettiin myös "junakiskot" sillä kun ylähampaitani liikutetaan, niin purenta olisi muuten mennyt vinoon. Sähköhammasharja on ollut paras hampaiden pesuun, suosittelen suuresti. Rautojen kiinnitykset maksoivat yhteensä n.1100 euroja, joista itse maksoin kaiken. Rautoja kiristetään tilanteesta riippuen 2-3viikon välein. Joskus saattaa mennä neljäkin viikkoa. Rautojen kiristys maksaa toimenpiteestä riippuen n. 50-200e, tai ainakin niin minulla on maksanut. Yhden ainoan kerran olen joutunut pyytämään vanhempiani maksamaan laskun, mutta muuten olen maksanut itse kaikki kustannukset. Halpaahan tämä ei ole, mutta kaikki on kotiin päin. Mielestäni tähän sopii motto : "kuin laittaisi rahaa pankkiin", sillä en malta odottaa lopputulosta, jolloin voin hymyillä vaikka salaatinlehdille. Olen ollut erittäin tyytyväinen näihin, vaikka jopa ylioppilasjuhlissani minulla oli raudat. Jos jotain häiritsee muiden ihmisten raudat, niin täytyy kyllä olla todella pahasti jotain vialla. Yhden ainoan kerran olen kuullut vittuilua näistä, jolloin totesin kylmästi "odota vain kun saan nämä pois, ja verrataan hampaita, niin kummalla on suoremmat ja valkoisemmat hampaat" :D Siihen loppui se vittuilu! Hammaslääkärini kertoi, että hampaiden valkaisu on hyvin monella toiveena rautojen poisottamisen jälkeen, mutta sehän on jokaisen oma asia :) Toivottavasti lapsesi otti raudat, sillä minä olisin pienempänä halunnut raudat, mutta en koskaan saanut kun minulla ei ollu purenta vikaa, ainoastaan tämä rako. :) Voimia kaikille hammasrautojen kanssa kamppaileville :)


      • Hammasraudat
        AnseAnsenaattori kirjoitti:

        Itselläni ei ole koskaan ollut ns.purentavikaa, vaan etuhampaideni välissä oli rako. Ala-asteella, eikä ylä-asteella raosta sanottu koskaan mitään, mutta lukiossa kyllä idiootit jaksoivat huomautella, ja olin mursu ja milloin mitäkin... Vittuiluun kyllästyneenä säästin rahat, ja menin laittamaan hammasraudat yksityisellä, sillä kunnallisella en olisi niitä saanut. Varasin ajan itäkeskuksen hymyklinikalle, sain ajan 2viikon päähän, mutta silloin vasta tutkittiin hampaani ja otettiin muotit. Viikko sen jälkeen sain raudat, ja hampaat olivat kolme ensimmäistä päivää tosi kipeät. Nyt 9kk sen jälkeen, kuusi ylähammasta on nätissä rivissä, ja enää puuttuu kummaltakin puolelta kaksi hammasta samaan riviin. Mulla kesti aluksi rautojen kanssa hampaiden liikuttaminen siksi, että hammaslääkäri totesi vasemman puolen olevan eri kohdassa kuin oikean, eli ylähampaiden keskikohta oli enemmän vasemmalla puolella. Joten ensin vasempaa puolta piti vetää oikealle, jonka jälkeen päästiin vasta aloittamaan hampaiden liikutus yhteen. Otin läpinäkyvät kiinnikkeet, enkä ole päivääkään katunut. Yksikään OIKEA kaveri ei ole asiasta huomauttanut, ja vaikka olen itse näistä joskus valittanut puolivitsillä, suurin osa on todennut, että ei ole rautoja edes huomannut. Alahampaisiin laitettiin myös "junakiskot" sillä kun ylähampaitani liikutetaan, niin purenta olisi muuten mennyt vinoon. Sähköhammasharja on ollut paras hampaiden pesuun, suosittelen suuresti. Rautojen kiinnitykset maksoivat yhteensä n.1100 euroja, joista itse maksoin kaiken. Rautoja kiristetään tilanteesta riippuen 2-3viikon välein. Joskus saattaa mennä neljäkin viikkoa. Rautojen kiristys maksaa toimenpiteestä riippuen n. 50-200e, tai ainakin niin minulla on maksanut. Yhden ainoan kerran olen joutunut pyytämään vanhempiani maksamaan laskun, mutta muuten olen maksanut itse kaikki kustannukset. Halpaahan tämä ei ole, mutta kaikki on kotiin päin. Mielestäni tähän sopii motto : "kuin laittaisi rahaa pankkiin", sillä en malta odottaa lopputulosta, jolloin voin hymyillä vaikka salaatinlehdille. Olen ollut erittäin tyytyväinen näihin, vaikka jopa ylioppilasjuhlissani minulla oli raudat. Jos jotain häiritsee muiden ihmisten raudat, niin täytyy kyllä olla todella pahasti jotain vialla. Yhden ainoan kerran olen kuullut vittuilua näistä, jolloin totesin kylmästi "odota vain kun saan nämä pois, ja verrataan hampaita, niin kummalla on suoremmat ja valkoisemmat hampaat" :D Siihen loppui se vittuilu! Hammaslääkärini kertoi, että hampaiden valkaisu on hyvin monella toiveena rautojen poisottamisen jälkeen, mutta sehän on jokaisen oma asia :) Toivottavasti lapsesi otti raudat, sillä minä olisin pienempänä halunnut raudat, mutta en koskaan saanut kun minulla ei ollu purenta vikaa, ainoastaan tämä rako. :) Voimia kaikille hammasrautojen kanssa kamppaileville :)

        Itselläni on ollut hammasraudat nyt 3 päivää. Ulkonäkö ei haittaa koska vain pari tyyppiä on nähnyt hammasrautani koulussa. Kipu on kuitenkin kamalaa! en voi nukkua yöllä koska sattuu hampaisiin ja heräilen öisin! otan 4-6 kiputablettia ja 2 ruiskua jotain kipulääkettä jonka pitäis auttaa. Auttaahan se vähän mutta ei kai tämä kipu kestä koko hammasrautojen ajan? ja sattuuko taas kiristyksen jälkeen hampaisiin. Lisäksi en voi syödä: Toffeeta, pizzan reunoja, mitään kovaa(koska kun puree hampaat yhteen niin sattuu aivan sairaasti!) enkä myöskään mitään sitkeää tai hampaisiin tarttuvaa.
        Ai niin! ja sain hammasraudat sen takia koska ylähampaat on poikittain eli edestä päin näyttää siltä kuin hampaat olisivat kapeat ja terävät. ennen hammasrautoja minua on haukuttu mm. vampyyriksi, pupuksi, nököhampaaksi yms.


      • AnseAnsenaattori
        Hammasraudat kirjoitti:

        Itselläni on ollut hammasraudat nyt 3 päivää. Ulkonäkö ei haittaa koska vain pari tyyppiä on nähnyt hammasrautani koulussa. Kipu on kuitenkin kamalaa! en voi nukkua yöllä koska sattuu hampaisiin ja heräilen öisin! otan 4-6 kiputablettia ja 2 ruiskua jotain kipulääkettä jonka pitäis auttaa. Auttaahan se vähän mutta ei kai tämä kipu kestä koko hammasrautojen ajan? ja sattuuko taas kiristyksen jälkeen hampaisiin. Lisäksi en voi syödä: Toffeeta, pizzan reunoja, mitään kovaa(koska kun puree hampaat yhteen niin sattuu aivan sairaasti!) enkä myöskään mitään sitkeää tai hampaisiin tarttuvaa.
        Ai niin! ja sain hammasraudat sen takia koska ylähampaat on poikittain eli edestä päin näyttää siltä kuin hampaat olisivat kapeat ja terävät. ennen hammasrautoja minua on haukuttu mm. vampyyriksi, pupuksi, nököhampaaksi yms.

        Heippa! :) Rautojen laittamisen jälkeen hampaat ovat aina arat, mutta alle viikon jälkeen arkuus pitäisi helpottaa. Hammaslääkärini neuvoi minua syömään kiinteätä ruokaa aina kun rautoja on kiristetty, sillä silloin niistä ei tule niin arat kiristyksen jälkeisinä päivinä. Positiivinen ajattelutapani on arkuuden pahimpina aikoina ollut, että kun ne ovat arat niin ne varmasti silloin liikkuvat uuteen muotoonsa :D Tsemppiä!


      • tintti-
        AnseAnsenaattori kirjoitti:

        Itselläni ei ole koskaan ollut ns.purentavikaa, vaan etuhampaideni välissä oli rako. Ala-asteella, eikä ylä-asteella raosta sanottu koskaan mitään, mutta lukiossa kyllä idiootit jaksoivat huomautella, ja olin mursu ja milloin mitäkin... Vittuiluun kyllästyneenä säästin rahat, ja menin laittamaan hammasraudat yksityisellä, sillä kunnallisella en olisi niitä saanut. Varasin ajan itäkeskuksen hymyklinikalle, sain ajan 2viikon päähän, mutta silloin vasta tutkittiin hampaani ja otettiin muotit. Viikko sen jälkeen sain raudat, ja hampaat olivat kolme ensimmäistä päivää tosi kipeät. Nyt 9kk sen jälkeen, kuusi ylähammasta on nätissä rivissä, ja enää puuttuu kummaltakin puolelta kaksi hammasta samaan riviin. Mulla kesti aluksi rautojen kanssa hampaiden liikuttaminen siksi, että hammaslääkäri totesi vasemman puolen olevan eri kohdassa kuin oikean, eli ylähampaiden keskikohta oli enemmän vasemmalla puolella. Joten ensin vasempaa puolta piti vetää oikealle, jonka jälkeen päästiin vasta aloittamaan hampaiden liikutus yhteen. Otin läpinäkyvät kiinnikkeet, enkä ole päivääkään katunut. Yksikään OIKEA kaveri ei ole asiasta huomauttanut, ja vaikka olen itse näistä joskus valittanut puolivitsillä, suurin osa on todennut, että ei ole rautoja edes huomannut. Alahampaisiin laitettiin myös "junakiskot" sillä kun ylähampaitani liikutetaan, niin purenta olisi muuten mennyt vinoon. Sähköhammasharja on ollut paras hampaiden pesuun, suosittelen suuresti. Rautojen kiinnitykset maksoivat yhteensä n.1100 euroja, joista itse maksoin kaiken. Rautoja kiristetään tilanteesta riippuen 2-3viikon välein. Joskus saattaa mennä neljäkin viikkoa. Rautojen kiristys maksaa toimenpiteestä riippuen n. 50-200e, tai ainakin niin minulla on maksanut. Yhden ainoan kerran olen joutunut pyytämään vanhempiani maksamaan laskun, mutta muuten olen maksanut itse kaikki kustannukset. Halpaahan tämä ei ole, mutta kaikki on kotiin päin. Mielestäni tähän sopii motto : "kuin laittaisi rahaa pankkiin", sillä en malta odottaa lopputulosta, jolloin voin hymyillä vaikka salaatinlehdille. Olen ollut erittäin tyytyväinen näihin, vaikka jopa ylioppilasjuhlissani minulla oli raudat. Jos jotain häiritsee muiden ihmisten raudat, niin täytyy kyllä olla todella pahasti jotain vialla. Yhden ainoan kerran olen kuullut vittuilua näistä, jolloin totesin kylmästi "odota vain kun saan nämä pois, ja verrataan hampaita, niin kummalla on suoremmat ja valkoisemmat hampaat" :D Siihen loppui se vittuilu! Hammaslääkärini kertoi, että hampaiden valkaisu on hyvin monella toiveena rautojen poisottamisen jälkeen, mutta sehän on jokaisen oma asia :) Toivottavasti lapsesi otti raudat, sillä minä olisin pienempänä halunnut raudat, mutta en koskaan saanut kun minulla ei ollu purenta vikaa, ainoastaan tämä rako. :) Voimia kaikille hammasrautojen kanssa kamppaileville :)

        mun mielestä rako hampaitten välissä on kamalan söpö! harmi vaan että muut ovat olleet eriä mieltä, mutta vaikka kuinka monella julkkiksella on sellainen, mikä on tosi persoonallinen ja mieleen painuva. On harmi että hoidot maksoivat sulle nuin paljon :/


      • AnseAnsenaattori kirjoitti:

        Itselläni ei ole koskaan ollut ns.purentavikaa, vaan etuhampaideni välissä oli rako. Ala-asteella, eikä ylä-asteella raosta sanottu koskaan mitään, mutta lukiossa kyllä idiootit jaksoivat huomautella, ja olin mursu ja milloin mitäkin... Vittuiluun kyllästyneenä säästin rahat, ja menin laittamaan hammasraudat yksityisellä, sillä kunnallisella en olisi niitä saanut. Varasin ajan itäkeskuksen hymyklinikalle, sain ajan 2viikon päähän, mutta silloin vasta tutkittiin hampaani ja otettiin muotit. Viikko sen jälkeen sain raudat, ja hampaat olivat kolme ensimmäistä päivää tosi kipeät. Nyt 9kk sen jälkeen, kuusi ylähammasta on nätissä rivissä, ja enää puuttuu kummaltakin puolelta kaksi hammasta samaan riviin. Mulla kesti aluksi rautojen kanssa hampaiden liikuttaminen siksi, että hammaslääkäri totesi vasemman puolen olevan eri kohdassa kuin oikean, eli ylähampaiden keskikohta oli enemmän vasemmalla puolella. Joten ensin vasempaa puolta piti vetää oikealle, jonka jälkeen päästiin vasta aloittamaan hampaiden liikutus yhteen. Otin läpinäkyvät kiinnikkeet, enkä ole päivääkään katunut. Yksikään OIKEA kaveri ei ole asiasta huomauttanut, ja vaikka olen itse näistä joskus valittanut puolivitsillä, suurin osa on todennut, että ei ole rautoja edes huomannut. Alahampaisiin laitettiin myös "junakiskot" sillä kun ylähampaitani liikutetaan, niin purenta olisi muuten mennyt vinoon. Sähköhammasharja on ollut paras hampaiden pesuun, suosittelen suuresti. Rautojen kiinnitykset maksoivat yhteensä n.1100 euroja, joista itse maksoin kaiken. Rautoja kiristetään tilanteesta riippuen 2-3viikon välein. Joskus saattaa mennä neljäkin viikkoa. Rautojen kiristys maksaa toimenpiteestä riippuen n. 50-200e, tai ainakin niin minulla on maksanut. Yhden ainoan kerran olen joutunut pyytämään vanhempiani maksamaan laskun, mutta muuten olen maksanut itse kaikki kustannukset. Halpaahan tämä ei ole, mutta kaikki on kotiin päin. Mielestäni tähän sopii motto : "kuin laittaisi rahaa pankkiin", sillä en malta odottaa lopputulosta, jolloin voin hymyillä vaikka salaatinlehdille. Olen ollut erittäin tyytyväinen näihin, vaikka jopa ylioppilasjuhlissani minulla oli raudat. Jos jotain häiritsee muiden ihmisten raudat, niin täytyy kyllä olla todella pahasti jotain vialla. Yhden ainoan kerran olen kuullut vittuilua näistä, jolloin totesin kylmästi "odota vain kun saan nämä pois, ja verrataan hampaita, niin kummalla on suoremmat ja valkoisemmat hampaat" :D Siihen loppui se vittuilu! Hammaslääkärini kertoi, että hampaiden valkaisu on hyvin monella toiveena rautojen poisottamisen jälkeen, mutta sehän on jokaisen oma asia :) Toivottavasti lapsesi otti raudat, sillä minä olisin pienempänä halunnut raudat, mutta en koskaan saanut kun minulla ei ollu purenta vikaa, ainoastaan tämä rako. :) Voimia kaikille hammasrautojen kanssa kamppaileville :)

        Moro! minkä ikäinen oot? oon kans tuolla hymyklinikalla ja fiilikset on ihan samanlaiset. Oon kans kerran vittuille yhdelle puolitutulle takas et katotaan sit ku saan nää pois et kummalla on paremmat hampaat xD


    • Rev

      Riippuu vähän, kyllähän ne ulkonäön pilaa ja saattaa painaa itsetuntoa alas. Mun kaverilla oli raudat samoihin aikoihin, kiusattiin aika lailla mut tärkeintä on että on kunnon kavereita tukena.

      • .............

        oon pitäny jotai 1½ vuotta kiinteit rautoi eikä oo kukaa kiusannu. Riippuu kyllä vähän luokasta jotkut kiusaa jotkut ei. No toissapäivänä sain sitte ne pois ja olin tietty tosi ilonen. Mul laitettii raudat ala-asteel ja sillon se on just paras ajankohta toisin ku sit yläasteel ku tyypit on muuttunu täys ääliöiks!


    • tytteli_13wee

      mä oon kans 13 ja kyllä ne pilaa mä oon unohtanu mun entisen elämän ja nykyisin itken vaa sen takiie t mul on raudat mulla on vielä kiinteät ja ne hammaslääkärit sanoo mulle aina silleen et ensikerralla saat nämä pois mutta kuitenskaan en saa ja sitten mulla on rautojen repimiä haavoja poskissa joten jos voi vaikuttaa siihen ettei saisi rautoja niinn kannattaa mikä tahansa on parempi kun tämä ihan hirveää ja mua kiusataan näiden takia vielä ja kaverit merkkaa eniten mutta mulla on vaa yksi oikea kaveri ja sillakin on onneksi raudat se on mun paras kaveri mutta sekin saa nämä kohta pois jotne sitten olen taas yksin.

    • Yevel

      Minulla on hammasraudat ja itse olen 13 vuotta ja käyn 7 luokkaa eikä raudat mitenään ole pilanneet kaverisuhteitani yms.

    • tintti-

      kyllä kannattaa ottaa ne hammasraudat. Aikuisena saa sitten katua, kun on jatkuvasti päänsärkyä vääränlaisen purennan johdosta, ja täysin vinksin vonksin olevat hampaat. Lapsille hoito ei maksa mitään, mutta aikuiset saavat pulittaa 1000- 3000 euron summan hoitojen eteen, koska kela ei korvaa hoitoja. Jos suuta ei aleta hoitaa aikasten, saattaa purenta mennä entistä pahemmaksi ja ientulehdukset yleistyä. Itse olen 15 vuotias, ja hampaani ovat olleet kyllä aina melkoisen vaivan alla. ja kyllä hävetti käydä hammashoitajalla kun sai hämmästynyttä palautetta todella vinoista hammasrivistä. Reikiä ei ole ikinä ollut, mutta vinot hampaat. puolitoista vuotta sitten laitettiin kiskot ylähampaisiin ja vuosi sitten alahampaisiin. Kyllä aluksi itsetunto oli hurjan matalalla, mutta vähitellen ei edes kiinnittänyt huomiota niihin. Kiusattu ei ole, eivätkä kaverit jättäneet. Yhä useammalla nuorella on hammasraudat. Monella kaverillakin ollut, ja voi että minkä näköiset ne ovat kun on saatu pois! Odotan innolla kesäkuuta, kun pääset ysiltä pois ja hammaslääkäri ottaa rautani pois. Oi sitä onnen päivää! Joten ei muuta kuin kärsivällisyytä, ja muistakaa että vähän ajan päästä niihin ei enää kiinnitä edes huomiota. Ja kannustakaa itseänne ajatellessa mielessänne lopputulosta. Muitten ihmisten oiottuja hampaita on suuri ilo katsella. Muuten kiskot ovat rasittavat kun usein ainakin itselläni kaikkea mahdollista jää niihin kiinni, kerrankin vahingossa kaulahuivi eikä sitä meinannut saada mitenkään irti, kun langat olivat niin kummasti kiinni. Kyllä siinä sai nauraa itselle.

      • evetsu...

        Kyllä todellakin kannattaa pitää niitä rautoja jos saa, sitä ei nuorena ymmärrä ehkä että miks, mutta kyllä sitä myöhemmin harmittaa jos ei niitä sitten pitänytkään. Ja jos kaverit ei tykkää raudoista ja jotenkin häpeää kaveriaan jolla on raudat, niin kannattaa varmaan vaihtaa kaveripiiriä. :)


      • AnseAnsenaattori
        evetsu... kirjoitti:

        Kyllä todellakin kannattaa pitää niitä rautoja jos saa, sitä ei nuorena ymmärrä ehkä että miks, mutta kyllä sitä myöhemmin harmittaa jos ei niitä sitten pitänytkään. Ja jos kaverit ei tykkää raudoista ja jotenkin häpeää kaveriaan jolla on raudat, niin kannattaa varmaan vaihtaa kaveripiiriä. :)

        Heippa, kun mulla on hammasraudat raapinu poskien sisäpintoja, niin olen saanut hammaslääkäriltäni "vahaa", jota laitetaan rautoihin kiinni. Vaha estää rautojen hankaamisen, joten pyydäppäs ensi kerralla sellaista mukaasi.


    • tarkkasilmäinen myyjä ;)

      Tämä on kaikille niille hammasrautojen laittoa ajankohtaisena pitäville, oli kyse sitten omasta lapsesta, itsestä, ystävästä tai vaikka siskosta:

      Kaupan kassalla näkee nykypäivänä TODELLA monella nuorella, varsinkin yläasteikäisellä tytöllä raudat.
      Niistä on tullut ilmeisesti ihan muotijuttu, kun niin leveästi hymyilevät ja eivät nämä nuoret kyllä ole mitään ns. lukutoukkanörttejä, vaan itseasiassa aika rokkimaisesti pukeutuvia "mimmejä", joille hammasraudat tuntuu olevan osa asennetta.
      Itseäni kaduttaa etten ottanut hammasrautoja nuorena, siis silloin kauan sitten kun ne eivät taatusti olleet teinien keskuudessa in, vaan lähinnä aika mainitsematon, mutta ei kuitenkaan enää niin häpeällinen asia.
      Minullehan se oli silloin hirveä nöyryytys ja siksi kieltäydyin,
      mutta enemmän minua on aikuisena kiusattu oikomatta jääneistä hampaistani kuin olisi varmasti nuorena kiusattu. Ja se on aikanaan ollut minulle hirveän raskasta henkisesti.
      Sitä paitsi uskon, että nuorena kiusaaminen ei olisi tuntunut minusta niin pahalle kuin aikuisena. Näin ainakin omalle kohdalleni tiedän ajatella.
      Kannattaa nyt oikoa hampaat, kun sitä suunnittelee. Aina se käy vaan vaikeammaksi aloittaa sitä projektia, mitä myöhemmäksi sitä lykkää.

    • ---

      Olen 13 ja minulla on raudat. Monilla kavereillanikin on raudat. Ei ne mitään pilaa, paitsi ehkä itseltään ensimmäiset päivät, kun tuntuu pahalta, mut kyllä niihin tottuu.

      • =D hehe

        Itse olen 14, tänä vuonna 15. Raudat minulla on ollut jo hiukan yli vuoden, alussa olin kyllä ihan kauhuissani! Ihan kohta saan pois (ennen kesää), ja arvatkaa oonko sitä ottanu! Mut ne joilla on raudat tai ne jotka saa raudat miettikää oikeesti mikä tunne se on kun ne raudat saa sitten pois! Ja ne jotka on nauranu vaikka tyhmiä ovat jos nauraa, nii sit ku saat ne pois, nii meet niitten tyyppien eteen ja teet oikein kunnon smailin niille! Ootan ainaki ite sitä niin paljon että saan ne pois, kiljun niin paljon! =) Mulla on ollu vaikka minkä laisia rautoja mutta kaikista on selvitty alussa kyllä koskee ja kovaa. :/ ;D Ja sitä paitsi raudat "kasvattaa" itseäänki, ku ne suussa on. Ja ei todellakaa ulkonäkö mee, ainut vaa et en ainakaa ite naura hirveesti et ne näkyy.. =)

        HAH, kunnon tarinan tässä kirjotin!! :D

        PS. Ottakaa raudat jos niitä tarttette!!! =D


    • hihhhhhiii

      Terppa! Älä anna periksi. Olen itse 11w ja olen saamassa myös hampaitten eteen kiinteät raudat.. Monella nuorella on sellaiset ja en tiedä ketään jota olisi kiusattu tai haukuttu ym, ja se ei riko kaveri suhteita ! ;)

    • 1pantteri1

      No mä oon 6 luokal, ja mul on ollu mm. yöraudat, alahampais ihan raudat ja alhaalla sellanen "suoristus" rauta. Mä en olis niitä haluamal halunnu, mut se oli kumminki järkevää ottaa ne. Sano itse tytöllesi, että hammasraudat itse auttaisivat häntä. Kun niitä on pitänyt hetken, ei niitä edes huomaa itse, eikä muutkaan niihin kiinnitä huomiota. Ja jos hän ei ota niitä, koko "työ" on mennyt hukkaan. Jos hän ei suostu rautoihin, tulos voi olla "huonompi" mitä olisi jos hän ottaisi raudat. :)

    • dvhgfksdöbgvök

      Minulle laitettiin kolmet oikomiskojeet ala-asteen aikana ja vielä yläasteella oli kiinteät raudat. Olisiko ollut että kerran kuulin jotain ärsyttävää raudoista, muuten mua kyllä kiusattiin ihan muista syistä. Tajusin jo silloin että aikuisena olen vielä kiitollinen hoidosta. Minulla on siis ollut suussa ns. nupit joihin laitettiin kuminauhat, yöraudat ja kiinteät raudat. Jälkimmäiset oli suussa samaan aikaan. Mulla oli todella paha tilanne. Ala-asteella mulla vain kasvoi yläkulmahampaat keskeltä ientä ja mulla oli jonkin aikaa kahdet (siis yhteensä 4 kpl) kulmahampaat ylhäällä päällekkäin. Maitokulmahampaat eivät siis olisi edes irronneet itsekseen! Oikomista kesti useamman vuoden, mutta kyllä se kannatti. Nyt on aika hyvä rivi. Ja kaikkien hammaslääkärikäyntien jälkeen (kun oiottiin ja revittiin yli puolet maitohampaista), mulla ei ole enää purentaongelmia, otan käynnit rennosti (olen niin tottunut hammaslääkärin tuoliin että nukahdan sinne X) ja koska mua jäi kiinnostamaan hampaat ja kaikki niihin liittyvä, olen myös nyt opiskelemassa ammattiin hammasalalla. Ikävä kyllä kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri. Ystäväni olisi halunnut oikomishoidon mutta ei saanut vaikka hampaat todella vinot. Vasta kun hän oli täyttänyt 18 hänelle sanottiin että nyt hoito voidaan tehdä, mutta se maksaa. Eikä ystävällä ole rahaa. Voisit sanoa lapsellesi että hän on onnekas koska SAA raudat kun hän niitä tarvitsee ja olisi todella tyhmää jättää hoito kesken. Mulla ei raudat vaikuttaneet mitenkään kaverisuhteisiin. Kyllä nyt terveyden pitäisi mennä ulkonäön edelle! Ja mieti sitä ulkonäköä sitten aikuisena kun hampaat ovat vinot. Varmasti harmittaa jos ne olisi saanut korjattua teininä, mutta niin ei tehty kun ulkonäkö merkitsi enemmän...

    • oikomishoidon läpikäynyt

      Mun on hirveen vaikee kuvitella,miten kukaan voi kiusata tai syrjiä joidenkin rautojen takia?Niitähän näkee nykyään hirveen monella..

      Mulle hammaslääkärit suositteli oikomishoitoo jo joskus ala-asteella,kun oli alaleuassa vähän ahtautta..Sillon kuitenki vastaukseni oli "Ei missään nimessä!En mä haluu,et mul on lapsena mitään rautoja ulkonäköö pilaamas."
      No mut sit meni muutama vuosi ennen ku pääsin taas hammastarkastukseen,ja edelleen hammaslääkärit oli sitä mieltä,että oikomishoito olis tarpeen..Ja sillon valitsin onneks viisaasti!Joten 13-vuotiaana mulla alotettiin sitten oikomishoito,ja sain aluksi kiinteätraudat ylähampaisiin (vaikkei niissä mitään vikaa ollutkaan,mutta purennan vuoksi piti laittaa).Muistan aina kun tulin kouluun ekaa kertaa raudat suussa,ja sain vaan positiivista huomioo osakseni,mut eivät kaikki edes huomanneet niitä :) Ja mun onnekseni sattu kaverikin saamaan kiinteetraudat samoihin aikoihin.
      Itkua tuli väännettyä vain sen alku kivun takia mikä hampaissa oli,ja ehkä myös siks kun oli vielä niin uus juttu :)

      Mut kun sitten myöhemmin selvis,ettei rautoja ehditä ottaa pois suunnitellun aikataulun mukaan ennen riparii,niin halusin ne kuitenkin pois,kun vaihtoehdoks annettiin yöraudat (joita piti kuitenki pitää kauemmin,ku mitä kiinteitärautoja olis enää tarvinnu).Joten yöraudat mulla oli sitten suussa sellaset 2,5 vuotta...

      Siinä vaiheessa kun olin jo ammattikoulus niin oli ehkä vähän noloo iän puolesta,kun mulle vasta laitettiin alahampaisiin kiinteetraudat..Mut ei sekään nyt niin kamalaa ollut,kun tiesi,ettei niitä tarvitse pitää kuin korkeintaan vuoden :)

      Ja oikomishoidot sain sitte kokonaan päätökseen tossa viime maaliskuussa,hyvissö ajoin ennen ku täytin 18 :) Ja nyt voin vaan olla älyttömän tyytyväinen ja ylpee siit,et jaksain reilun 4 vuoden oikomishoidot,ja nyt on siistit rivit ylhäällä ja alhaalla :)

      Ja ite voin ainaki sanoo,et raudat ei oo missään vaiheessa vaikuttanu niin kaveri-kuin seurustelusuhteisiinkaan!Se on ennemminki asenne kysymys..Ei niistä raudoista kannata niin suurta murhetta tehdä,vaikka välillä oiski kivun takii vaikeeta :)

      Ja mun mielestä paras aika alottaa oikomishoidot on just siinä 11-14-vuotiaana,koska sillon niitä näkee ikätovereillaankin eniten,eikä oo mitenkään outoo.Liian aikasin alotetut hoidot taas on joillakin tutuilla johtanu siihen,et on hampaat menny uudestaan vinoon,ja on sitte jouduttu uudestaan laittaan raudat :/ Ja kyl mä sen ymmärrän,ettei ehkä yli 18-vuotiaana oo enää hirveen kivaa omistaa kiinteitä rautoja..

      • nytharmittaa

        mä oon nyt 14, ja olisin saanu joskus 13v raudat.
        Mutta mä sitte en halunnu,koska mua pelotti ja tietty aattelin et kaikki alkaa ällöö taí jotain.
        Mut nyt mua harmittaa aivan hirveesti etten ottanu rautoja.
        Saisin vaa sen takii ylös kiinteet koska mulla on yks hammasvinossa ja näyttää et mult puuttuis se hammaskokonaa se on niinku niitten kaikkien takana.
        Mul on alkanu mennä toinen etuhammas sillee pienesti vinoo ja pelkään et se menee viel enemmän :C
        Ja vielä ku meijän kunnan hammaslääkärii on niin kauheet jonot!
        Mut mulle sanottii että pääsisin sen jonon ohi kiireellisenä,mut ei oo mitää kuulunu vaikka siit on jo monta kuukautta!
        Nyt tekisin almost mitä vaa et saisin oikeesti ne raudat ! mult jouduttais irrottamaa jotain hampaita et se yks hammasmahtuis sinne välii.
        Ja mulle sanottii silloin siel oikomishoidossa että noin 2 vuotta varmaa menee,mut oon nyt 14 ja saisin vast 16 ne pois ja se on aika myöhää,mut kai ne mun kannattaa nyt ottaa ennen ku oon 18 koska sit joudun siit jo vissii ite maksamaaa,joten oon päättäny että vaikka pelkään hammaslääkäriä ihan tajuttoman paljon mä suoritan sen oikomishoidon nyt loppuu,jos sitä enää saa uusia.


      • anonyymi5
        nytharmittaa kirjoitti:

        mä oon nyt 14, ja olisin saanu joskus 13v raudat.
        Mutta mä sitte en halunnu,koska mua pelotti ja tietty aattelin et kaikki alkaa ällöö taí jotain.
        Mut nyt mua harmittaa aivan hirveesti etten ottanu rautoja.
        Saisin vaa sen takii ylös kiinteet koska mulla on yks hammasvinossa ja näyttää et mult puuttuis se hammaskokonaa se on niinku niitten kaikkien takana.
        Mul on alkanu mennä toinen etuhammas sillee pienesti vinoo ja pelkään et se menee viel enemmän :C
        Ja vielä ku meijän kunnan hammaslääkärii on niin kauheet jonot!
        Mut mulle sanottii että pääsisin sen jonon ohi kiireellisenä,mut ei oo mitää kuulunu vaikka siit on jo monta kuukautta!
        Nyt tekisin almost mitä vaa et saisin oikeesti ne raudat ! mult jouduttais irrottamaa jotain hampaita et se yks hammasmahtuis sinne välii.
        Ja mulle sanottii silloin siel oikomishoidossa että noin 2 vuotta varmaa menee,mut oon nyt 14 ja saisin vast 16 ne pois ja se on aika myöhää,mut kai ne mun kannattaa nyt ottaa ennen ku oon 18 koska sit joudun siit jo vissii ite maksamaaa,joten oon päättäny että vaikka pelkään hammaslääkäriä ihan tajuttoman paljon mä suoritan sen oikomishoidon nyt loppuu,jos sitä enää saa uusia.

        Mä en tajuu mikä hammaslääkäreis on, mullekki piti lähettää kutsu oikojalle 3kk sitte, mut ei oo kuulunu :/


      • anonyymi5
        anonyymi5 kirjoitti:

        Mä en tajuu mikä hammaslääkäreis on, mullekki piti lähettää kutsu oikojalle 3kk sitte, mut ei oo kuulunu :/

        ja mä varmaa itken jos EN sit lopulta saa rautoja :(


    • hinnat!

      Aikuisena se sitten ainakin maksaa rutosti, ne oikomishidon hinnat ovat uskomattomat joten kannattaisi hoitaa ne hampaat kuntoon kun vielä voi. Keskustele asiasta lapsesi kanssa.

    • Nurmijärvellä...

      Mulla oikomishoito aloitettiin kuudennella luokalla ja sitä jatkui 4 vuotta. Ylhäällä raudat, alhaalla raudat, niskaveto ja purulevy. Kyllä siinä koulunkäynti kärsi, kun piti melkein viikottain käydä hammaslääkärissä 1,5 tuntia makoilemassa.

      Kasvuni oli 14-vuotiaana niin nopeaa, että alaleukani ei päässyt kasvamaan riittävän nopeasti, koska hammasraudat pitivät hampaat "kasassa". Tuloksena liian ahda alaleuka ja puhevaikeus. Leveyttä kasvaneet hampaat eivät mahdu vierekkäin vaan ovat limittäin sikin sokin. Yksi alaleuan hammas tuntuu olevan kielen alla... Raudat haittasivat ääntämistä ja tästä sain kuulla kommenttia "ei saa mitään selvää".

      Kaiken huipuksi yläleuan retentiokaari otettiin pois about 6 kk hoidon loppumisen jälkeen ja etuhampaat palasivat alkuperäiseen asentoonsa! :( Voi itku, kiroilin ja itkin neljän vuoden turhaa työtä katsellen peilissä ilmeilevää irvileukaa.

      Summa summarum: hampaat edelleen vinossa, mutta reikiintyneinä ja puhevaikeus tuli kaupan päälle.

      Jos joskus saan rahaa kasaan, laitan hampaani kuntoon. Alaleuka pitää nyt leikata ja hampaita hioa.

      Jos asut Nurmijärvellä, siirrä hoito yksityiselle.

      Nimim. "ikuisesti katkera"

    • hammasraudat

      Hammasraudat on ihan OK juttu. Meijä koulus (yläaste) monella on raudat; ei kiusta ollenkaan! :) Se on plussaa. Ja ajatelkaa nyt. Itse saan ehkä kiinteät raudat, mutta en kauhistele yhtään. Pian saan kauniin, suoran hammasrivin.
      Elämä on pitkä, mutta pari vuotta elämästäs käytät rautoja ei ole paha asia.
      Itse olen 14v ja tyytyväinen ulkonäkööni, vaikka tulen saamaan KIINTEÄT raudat.
      Ystäväni eivät edes välitä raudoistani, vaan meno jatkuu niistä huolimatta! :)

      • : ))

        Sain kiinteet raudat noin kuukaus sitten.
        Ensin olin vähän kauhuissani luulin et niitten laittaminen sattuis enkä osais puhuu jne. mut päinvastoin!
        Niiden laittaminen ei sattunut ja osasin puhua heti kukaan ei haukkunut eikä irvaillut ja kaverit on IHAN ENNALLAAN ! Monilla etenkin mun ikääsil eli 14.15 vuotiali on hirveet ennakkoluulot kiinteistä raudoist mut ite aattelin et jos joku tulee haukkuu ni mitä välii koska kauneuden vuoks pitää kärsii ja noin.2.v päästä mun hampaat on tiptop! Ei oo vaikuttanu mun elämään mitenkää negatiivisesti! = )

        Älkää olko turhamaisia jos ootte saamassa raudat koska jos kieltäydytte niin aikuisena varmasti kadutte sitä!! xDDD


      • kusetusta
        : )) kirjoitti:

        Sain kiinteet raudat noin kuukaus sitten.
        Ensin olin vähän kauhuissani luulin et niitten laittaminen sattuis enkä osais puhuu jne. mut päinvastoin!
        Niiden laittaminen ei sattunut ja osasin puhua heti kukaan ei haukkunut eikä irvaillut ja kaverit on IHAN ENNALLAAN ! Monilla etenkin mun ikääsil eli 14.15 vuotiali on hirveet ennakkoluulot kiinteistä raudoist mut ite aattelin et jos joku tulee haukkuu ni mitä välii koska kauneuden vuoks pitää kärsii ja noin.2.v päästä mun hampaat on tiptop! Ei oo vaikuttanu mun elämään mitenkää negatiivisesti! = )

        Älkää olko turhamaisia jos ootte saamassa raudat koska jos kieltäydytte niin aikuisena varmasti kadutte sitä!! xDDD

        noi oikomishoidot. Kenelläkään ei todellisuudessa ole niin pahaa vikaa, että se merkittävästi haittaisi elämää. Nimittäin kokemusta on. Itse olen kohta ollut jossain oikomisjonossa varmaan 10 vuotta. Syynä "ristiinpurenta" jota minulla ei edes ole. En käsitä mistä ne ovat sen keksineet. Onneksi ovat ilmeisesti unohtaneet koko asian, kun eivät ole vuosiin mitään ilmoitelleet. Että tämmöistä se suomen terveydenhuolto on.


      • rautaveikko
        kusetusta kirjoitti:

        noi oikomishoidot. Kenelläkään ei todellisuudessa ole niin pahaa vikaa, että se merkittävästi haittaisi elämää. Nimittäin kokemusta on. Itse olen kohta ollut jossain oikomisjonossa varmaan 10 vuotta. Syynä "ristiinpurenta" jota minulla ei edes ole. En käsitä mistä ne ovat sen keksineet. Onneksi ovat ilmeisesti unohtaneet koko asian, kun eivät ole vuosiin mitään ilmoitelleet. Että tämmöistä se suomen terveydenhuolto on.

        Sain raudat noin vuosi sitten, ei koskaan oo kiusattu eikä mitään, kaverit vielki tykkää. Syynä taitaa olla miten kaverit suhun suhtautu aiemmin ja sellast. Nytte pari viikkoo sitte yks hiukan nörttimäinen tyyppi meijän luokalta sai raudat, ja johan kiusaus ja pilkanteko alkoi.

        Eli uskon että niitä kiusataan joista ei kauheasti tykätä tai on hiukan outo.


      • näin se vaan on
        rautaveikko kirjoitti:

        Sain raudat noin vuosi sitten, ei koskaan oo kiusattu eikä mitään, kaverit vielki tykkää. Syynä taitaa olla miten kaverit suhun suhtautu aiemmin ja sellast. Nytte pari viikkoo sitte yks hiukan nörttimäinen tyyppi meijän luokalta sai raudat, ja johan kiusaus ja pilkanteko alkoi.

        Eli uskon että niitä kiusataan joista ei kauheasti tykätä tai on hiukan outo.

        kokemusta!!


      • Rautojen saava
        näin se vaan on kirjoitti:

        kokemusta!!

        Saan 2päivän päästä hammasraudat vain ylös ja ehkä alaskin, pelottaa ihan sairaan paljon, koska kaikki mun koulukamut on pelotellu, että se sattuu ihan sikana ku se hammaslääkäri painaa niitä siihen hampaaseen kiinni, ja niin. Mua pelottaa ihan sikana, oon nyt 12vee mut viel 11veenä multa kysyttiin et haluunko hammasraudat ja sanoin EI EIKINÄ!!!!!!!! Mut nyt sit saan ne ja meijän luokkalaisilla 2-4 on semmoset, mut pelkään et mua kiusattais, mutku ei niitä muitakaan kiusata niin ei sit varmaan muokaa, mut aika kiva silti saada ne ja sitte mennä hymyilee kaverin viereen ja sanoo kato! Niin sitte se yllättyy koska nyt mulla on tosi rumat hampaat tosi isot raot näissä hampaissa on ja sitten mulla on semmoset kulmahampaat jotka on semmoset piikikkäät niiku "vampyyri" hampaat =) nekin kuulemma hiotaan semmosiks normaaleiks.


      • Vinohammas
        Rautojen saava kirjoitti:

        Saan 2päivän päästä hammasraudat vain ylös ja ehkä alaskin, pelottaa ihan sairaan paljon, koska kaikki mun koulukamut on pelotellu, että se sattuu ihan sikana ku se hammaslääkäri painaa niitä siihen hampaaseen kiinni, ja niin. Mua pelottaa ihan sikana, oon nyt 12vee mut viel 11veenä multa kysyttiin et haluunko hammasraudat ja sanoin EI EIKINÄ!!!!!!!! Mut nyt sit saan ne ja meijän luokkalaisilla 2-4 on semmoset, mut pelkään et mua kiusattais, mutku ei niitä muitakaan kiusata niin ei sit varmaan muokaa, mut aika kiva silti saada ne ja sitte mennä hymyilee kaverin viereen ja sanoo kato! Niin sitte se yllättyy koska nyt mulla on tosi rumat hampaat tosi isot raot näissä hampaissa on ja sitten mulla on semmoset kulmahampaat jotka on semmoset piikikkäät niiku "vampyyri" hampaat =) nekin kuulemma hiotaan semmosiks normaaleiks.

        Itse olen kohta 25-vuotias ja vihdoin tämän vuoden alkupuolella "päässä naksahti" ja yhtäkkiä päätin että nyt tai ei koskaan- haluan raudat!! Itselläni ongelma on aina ollut esteettinen eli ei purentavikaa. Muistelen kuitenkin että ala/yläaste-ikäisenä olisi joskus ollut hammaslääkärillä jotain puhetta raudoista, mutta kieltäydyin. Olisin todennäköisesti saanut ne jo olisin kovasti pyytänyt, mutta muistan ettei raudat yläasteikäisenä....tai vähän vanhempanakaan olisi tullut kuuloonkaan :) Elämä on nuorena niin tässä ja nyt ettei tulevaisuutta osaa ajatella. Jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut laittaa hampaat kuntoon silloin.

        Noh, läpinäkyvät raudat laitettiin yksityisellä maaliskuussa. Siinä meni mulla ehkä n.3-4 viikkoa ennen kun oli täysin tottunu rautoihin. Ensin tuli ylös ja muutaman kuukauden päästä alas. Nyt on raudat ollu kohta vasta puoli vuotta ja ihan hirveesti on jo tapahtunu; ylärivin vinoista kulmahampaista toinen siirty lähes heti riviin ja toinenkin on nyt alkanut pikkuhiljaa siirtymään. Alarivin hampaat oli ihan vinksin vonksin ja niissä ollut raudat siis nyt 2 kk ja ne on jo lähes suorat! Hampaiden siirtymisnopeus on toki varmasti yksilöllistä, mutta mulla voi siirtyä paljon jopa yhen yön aikana. Hampaat on toisaan aina muutamia päiviä arat kun niitä on käyny kiristyttämässä, mutta kivusta jopa nauttii koska silloin tietää että tapahtuu ja hampaat liikkuu.

        Kallistahan touhu on yksityisellä: kojeet alas n.500e, samoin ylös 500e ja nykyään kun on alhaalla ja ylhäällä niin lankojen vaihto ja sitominen (lingeeraus?)kiinni braketteihin maksaa kertakäynilla aina n.180e. Mutta makso mitä makso se on sen arvoista! Itse esim. odotan että sitten kun menen naimisiin niin on suorat hampaat, ukolle olen sanonu että ennen ei mennä ennen kuin olen saanut raudat pois. ;)

        Rautojen poisoton jälkeen minulle tehdään vielä hampaiden muotoilu hiomalla ja muotoilupaikkaus aineella ja 400e valkasut vielä päälle! Sitten on Hollywood-smile! ;D


      • bg
        kusetusta kirjoitti:

        noi oikomishoidot. Kenelläkään ei todellisuudessa ole niin pahaa vikaa, että se merkittävästi haittaisi elämää. Nimittäin kokemusta on. Itse olen kohta ollut jossain oikomisjonossa varmaan 10 vuotta. Syynä "ristiinpurenta" jota minulla ei edes ole. En käsitä mistä ne ovat sen keksineet. Onneksi ovat ilmeisesti unohtaneet koko asian, kun eivät ole vuosiin mitään ilmoitelleet. Että tämmöistä se suomen terveydenhuolto on.

        joillakin ristipurenta aiheuttaa päänsärkyä yms joten suosittelen ottamaan vaikka ei oo ollu oireita.. VIELÄ!


    • 13v Poju,kdfgte

      Itsellä on ollu hammasvehkeitä jo about 4v. Eihän sitä silloin ajatellut, mutta nyt itseäkin kauhistuttas tuo ajatus. Tällähetkellä minulla on "jäkis raudat" öisin. Ei se mitään kavereita vie ja jos vie niin ei oo hääppösiä kavereita.

      • äiti...

        Mun 12 vuotias tyttö ei suostu pitämään yöveto rautoja. Sille määrättiin jo lähes vuosi sitten raudat joita pidetään yöllä, no saahan niitä päivälläkin pitää mutta ovat vähän hankalat ei niitä ulokona voi pitää. Olen perunut aikoja jo monta kertaa ja pitkittänyt ja rukoillut häntä pitämään niitä. Aina lupaa ja joskus laittaa nukkumaan mennessä, mutta kun yöllä käyn katsomassa raudat on jo yöpöydällä. Hänellä on toisen sivun hampaat joka kääntyy sisäänpäin ja siellä on myös hampaita vinossa. Kun hän nauraa näyttää siltä ettei toisella sivulla olisi hampaita ollenkaan. Kitalakea jo levennettiin, mutta se lanka oli onneksi kiinteä. Noin 3-5kk olisi kuulemma ollut tarve pitää ja sitten olisi tullut kiinteät raudat, mutta ei. Surettaa kun tiedän että joskus vanhempana katuu ja silloin on kallista itse kustantaa. Surettaa kun ei ymmärrä omaa parastaan. Itse en saanut oikomishoitoa aikoinaan ja oli etuhampaat vinossa kunnes laitatutin kuorikot, että tiedän mistä hänellekkin puhun.


      • joni r
        äiti... kirjoitti:

        Mun 12 vuotias tyttö ei suostu pitämään yöveto rautoja. Sille määrättiin jo lähes vuosi sitten raudat joita pidetään yöllä, no saahan niitä päivälläkin pitää mutta ovat vähän hankalat ei niitä ulokona voi pitää. Olen perunut aikoja jo monta kertaa ja pitkittänyt ja rukoillut häntä pitämään niitä. Aina lupaa ja joskus laittaa nukkumaan mennessä, mutta kun yöllä käyn katsomassa raudat on jo yöpöydällä. Hänellä on toisen sivun hampaat joka kääntyy sisäänpäin ja siellä on myös hampaita vinossa. Kun hän nauraa näyttää siltä ettei toisella sivulla olisi hampaita ollenkaan. Kitalakea jo levennettiin, mutta se lanka oli onneksi kiinteä. Noin 3-5kk olisi kuulemma ollut tarve pitää ja sitten olisi tullut kiinteät raudat, mutta ei. Surettaa kun tiedän että joskus vanhempana katuu ja silloin on kallista itse kustantaa. Surettaa kun ei ymmärrä omaa parastaan. Itse en saanut oikomishoitoa aikoinaan ja oli etuhampaat vinossa kunnes laitatutin kuorikot, että tiedän mistä hänellekkin puhun.

        vaikka olen aikuinen niin minun hampaita oiotaan aluksi niskavedolla eli yöraudoilla. onhan ne hankala pitää mut ei ne muuten auta.


    • ahahffdh

      Oli mullakin tossa iässä raudat. Ei haitannut muuten yhtää. Onneksi otin muuten raudat silloin. Hampaat on todella suorat ja hienot.

      • minä vaan..

        Tänään tuli kirje hammaslääkäristä, en oo vielä avunnu ku siinä lukihuoltajalle todellas toivn ettei se ole aika oikojalle, pelkään hammaslääkäriä, enkä haluaisi rautoja, ulkonäön takia mutta olen miettinyt jos saan ne nyt kaunis rivi aikuisena. oon koht kolmetoista. onko totta et raudois tulee holposti reikii niiku ymmärsin joistakin viestistä.


      • Certty
        minä vaan.. kirjoitti:

        Tänään tuli kirje hammaslääkäristä, en oo vielä avunnu ku siinä lukihuoltajalle todellas toivn ettei se ole aika oikojalle, pelkään hammaslääkäriä, enkä haluaisi rautoja, ulkonäön takia mutta olen miettinyt jos saan ne nyt kaunis rivi aikuisena. oon koht kolmetoista. onko totta et raudois tulee holposti reikii niiku ymmärsin joistakin viestistä.

        oon kohta 11v ja sain tänään sellaset yökiskot tai miksi niitä nyt sanotaankaan :D
        On ihan hyvä fiilis ku ajattelee että saan vihdoin hampaat suoriksi =)
        Oon varma etteivät kaverini välitä, eihän rautoja tarvitse edes käyttää koulussa, vaan nukkuessa ja vähän päivällä ;) On mulla nytkin suussa.
        Meidän luokalla monella on hammasraudat. En tiiä onko niitä haukuttu, mutta jos joku haukuu hammasrautojen takia niin ei kannata kuunnella. Ne on varmaan vaan kateellisia kun sä saat hienommat hampaat :) Sitäpaitsi, kumpi mieluumin; nyt nuorena raudat ja isona ei mitään pelkoa vinoista hampaista, vai ei rautoja ikinä ja saat koko elämäsi kärsiä hampaittesi takia.

        Ja te, jotka ootte saamassa yöraudat: Se ei satu kun hammaslääkäri laittaa ne. Vähän vaan tuntuu nyt pari päivää ne "sormukset" hampaissa, mutta isälläni on n. 13 vuotiaana ollut ja hänkin tottui niihin ja hänelle ei tullut siitä ongelmia, niin uskon että muillakin tämä operaatio menee hyvin kun vaan jaksaa rautoja pitää :)


    • oikomishoito...

      Mulle laitettiin raudat ylös ja alas sekä öisin oli niskaveto. Sain myös purentalevyn kitalakeen. Hoito oli jatkuvaa hammashoitolassa ravaamista ja puhuminen oli vaikeea. Englanniopettaja kun äkkäsi tämän, hän pisti minut toistamaan vaikeita sanoja yhä uudelleen muun luokan tirskuessa.

      Neljän vuoden päästä raudat otettiin pois ja hampaat olivat siistit alaleukaa lukuunottamatta. Yläleukaan jäi hampaiden taakse ns. retentiokaari, MUTTA eräs idiootti-hoitaja tai hammaslääri nyppäsi sen pois tarkastuskäynnillä sillä seurauksella, että KOKO 4 VUODEN RASKAS HOITO VALUI HUKKAAN ja hampaat vääntyivät takaisin alkuperäisille paikoilleen!!

      Arvatkaapa v..iko?

      Nyt alaleuassa on yksi hammas vääntynyt sisään ja tuo "lego-palikka" on koko ajan kielen edessä. Ylähampaat ovat taas sellaiset ettei kehtaa hymyillä.

      Itse en ainakaan anna lapseni joutua hammashoitoon, jos se tapahtuu Nurmijärvellä.

      • tai hammaslääkäri

        vastuuseen!!!


    • Angstiemo

      14v. tässä. :( Koska mä saan raudat vähä suruttaa. Ensin kuulemma 8kk semmoset jotka menee sivulle.
      Sit kokosuuraudat ja jtn.
      En kannata näiden missaamista vaikka tuntuisi kivalta olla ilman rautoja.
      Aikuisena kun joutuisi mennä leikkaukseen ja siitä perään 2v rautoja. Maksaa kuulemma noin -7000 euroa jotkin raudat että niitä on kiva maksaa sitten o.O Kaverini sanoi että tuskin ne haittaa mutta mua ainaki haittaa. :(...

    • 6-7v raudat

      Purenta ollut reippaasti vino ja vähän kaikinpuolin ollut aina ongelmia rivien kanssa. 13 ikävuoden paikkeilla pääsin erikoislääkärille joka määräsi normaalit raudat. Asia oli ok, ja kelailin niiden olevan vain hyvästä. Mitään ongelmia ei koskaan ollut ja hymyilin leveästi kaikille. Puolen vuoden päästä minulle kerrottiin, että homma on vakavampi ja tulen saamaan leikkauksen aikuisena, kasvuiän loputtua. Kiinnostuin asiasta ja 14v'nä metallit alkoivat jo häiritä itseäni, ei muita kuitenkaan. Pakotin itseni tottumaan rautoihin ja mielessäni alkoi pyöriä ajatus "leikkauksesta joka muuttaisi kaiken". Sain yhtäkkiä 15 vermeet pois, en tiedä syytä. Olin kuitenkin iloinen asiasta ja sain rohkeutta astua tyttöjenkin suosioon. 2v meni mukavasti ja ajattelin jo että viimeinen operaatio hampaisiin liittyen on leikkaus.
      Kävi kuitenkin niin, että lukion toisella 17v sain taas raudat ja minulle luvattiin leikkaus 18v "synttäri-lahjaksi". Hommaa pitkitettiin aina vähän väliä eri syiden takia ja luulin koko leikkausta vain huijaukseksi minua varten.
      Nyt kuitenkin voin vihdoin ensikeväänä 19v lakin saajana todeta, että leikkaus tulee. Päivämäärät on päätetty kirjotusten paikkeille. Lääkärit tosin myönsivät, että vasta vuosi leikkauksen jälkeen saa ottaa raudat pois. Nauroin heidän alakuloisuudelleen ja totesin "vuosi sinne tai tänne, raudat on osa mua ja melkein tuntuu pahalta luopua niistä vuoden päästä" :)

      • susupala<´;

        kaveri sai eilen, ja itki koska oli nii rumat. mä sanoin sille, että niissä ei oo mitään rumaa, ja itekkin haluisin tooosi kovaa raudat. Ne on kauniit!


    • annnnnnaahh

      On monien mielestä söpöt :D Ei itteni tosin ja oon 12v täytän kans 13. Pitää vaa muistaa et ei niit ikuisuuksii joudu pitää kuitenkaa!!

    • ipe000

      ...olet saanut tyttösi suostuteltua rautoihin??

    • !!

      Raudat suuhun!!

      • asdasdasewreqqwrwqq

        Raudat suuhun, olet hänen huoltaja, ja pakotat hänelle ne. Tosin kaverit eivät varmaankaan tykkää, mutta sitten aikanaan tyttösi rupeaa valittamaan.


    • I ♥ my teeth

      itse sain raudat n. kuukausi sitten. mulla kaverit tuki mua, eikä raudat kaveruutta pilaa. Hymy on ruma raudoilla, mutta sitten kun raudat saa pois on kaunis hymy!

    • Ancafetakuya

      Itselläni on ollut raudat varmaan noin 2 vuotta.Olen kärsinyt paljon tuskaa niiden takia,mutta huomenna on hammaslääkäri ja saan ne ehkä pois!!En malta odottaa.Voithan sanoa tytöllesi,että edes kokeilisi rautoja,koska hammaslääkärit ei voi pakottaakaan pitämään niitä kauan!Itsekin olen 13 w. :D

    • julia95

      Itse olen aivan normi kahdeksan päivän päästä täyttämässä 15-vuotias tyttö ja minulla on hammasraudat. :)Ne ovat ylähampaissani ja ovat juuri sellaiset näkyvät jotka kulkevat hampaasta hampaaseen. Halusin itse aivan melkein oikeastaan väkisin ne sillä tiesin että niillä saan kauniimman hammasrivistön kun mitä nyt minulla on.. Oikomishoito alkoi huhtikuun alussa ja nyt tänään sitä taas edistettiin kiristämällä rautoja. Kunnes ylähampaat ovat suorina, saan myös alahampaisiin samanlaiset oikaisukojeet. (: Raudat eivät tietenkään pilaa kaveruutta. Omassa ' tiiviimmässä' kaveriporukassa meillä melkein kaikilla on jonkunlaiset raudat. Minun lisäksi toisella on samat mitkä mullakin on nyt ja kolmella on yöraudat ja kahdella niistä kolmesta on ollut samat raudat aikaisemmin kun minulla nyt. Vain yhdellä 'meistä' ei ole mitään rautoja! Onhan mulla myös velikin joka sai nämä raudat aivan muutama päivä sitten. Hän on 12-vuotias ja ei ole kovin innoissaan raudoista, no saapahan ainakin hienot hampaat. Jälkikäteen varmasti kiva juttu kun hoidot on tehty! :)

      • kettfrj

        mulla on nyt raudat. raudat ei satu. saan koht alas.. pelottaa et ne sattuu enemmä kuiteki ku ylös..?


      • Cur-Nau 11 v.
        kettfrj kirjoitti:

        mulla on nyt raudat. raudat ei satu. saan koht alas.. pelottaa et ne sattuu enemmä kuiteki ku ylös..?

        Saan "junanraiteet" viikon päästä. Mulla on ollu melkein aina raudat suussa ja oon ollu tosi tulisellahiilellä vanhempien kans aiheesta. Oon huutanu ja tehny vaikka mitä, mutta vanhemmat ovat olleet tiukkoja ja jatkaneet hoitoa.Loppua ei kuitenkaan olevielä hoidoillani näkyvissä, joten alkaa tässä jo hermostua. Vaikka mielestäni sellasetmulletulevat raudat näyttävät kamalalta, niin uskon, että eivät kaverit mihinkään lähe.:)


      • Poika 95
        kettfrj kirjoitti:

        mulla on nyt raudat. raudat ei satu. saan koht alas.. pelottaa et ne sattuu enemmä kuiteki ku ylös..?

        Jos meinaat ala-hampaisiin rautoja joo kyllä ne vähän sattuu tai mulle laitettiin toissapäivänä ja ensiks kivisti päätä sitte hampaita tänää ei oo voinu syödä ees ruisleipää ku puremine sattuu ihan sikana...
        Hammaslääkäri sano et ne johtuu siit et alahampaat o nii pienii ja niis o lyhyet juuret ni ne raudat sattuu muutaman päivän..


    • joku vaan....

      Meille kävi juuri niin. Piti käyttää yö-veto rautoja joka meni niskan takaa. Laittoi kun meni nukkumaan ja kun kävin katsomassa noin tunnin kuluttua oli vetolaite yöpöydällä. Siirsin hammaslääkäriaikaa eteenpäin kun hän aina lupasi sitä käyttää, kun sen vetojutun jälkeen hänelle piti laittaa kiinteät hammasraudat. Mönkään meni, hammaslääkäri sanoi että tuskin saa toista mahdollisuutta, kun oikomishoito on kallista ja sitä kullekkin tarjotaan vaan kerran. Tyttö oli silloin 11v. Nyt 13 vuotiaana keväällä katui, kun katseli vinoja hampaitaan .Soitin kesän alussa ja anelin että saisimme uuden mahdollisuuden, joka sitten meille annettiinkin. Se vanha hammasoikoja oli lähtenyt eläkkeelle ja uusi nuori hammaslääkäri sanoi ettei mitään vetojuttuja edes tarvita, vaan yksi hammas pois ja raudat. Olen ikikiitollinen että saimme uuden mahdollisuuden, murkkuikäinen kärsii kovasti vinoista hampaista, joskin raudatkaan ei häntä ilostuta, mutta niin monella kaverilla on myös onneksi raudat. Noin 2 vuoden uhraus ja hampaat ovat jo 9 luokalla siistit ja suorat.

      • kokematon tollo

        Perhana mulla käy samanlailla kun herään ne on vieressäni en tajua mutta otanko ne itse yöllä pois en huomaa mitään


    • jeees!

      Oon ysillä ja mulla on ollu jonku puol vuotta kiskot eikä kaverit siit oo mitää sanonu paitsi aluks jotai mut ei ne raudat mua oikeestaa häiritse. ei siit kukaa syrji eikä oo mitää "en voi seurustella sun kaa ku sul on raudat" ei todellakaa. :D

      • 14-vuotias rumilus

        Moi, oon 14-vuotias silmälasipäinen, omasta mielestäni hemmetin ruma! Meijän luokalla kellään ei oo rautoja, mut koulus on aika monella. Mulla on ylärivissä pahat kulmahampaat ja alarivissä vähän ahdasta ja äiti koittaa saada mut laittaa raudat, mutku oon muutenki ruma ja sit vielä raudat kaupan päälle! En tiedä haluaisinko rautoja.. Haluisin yöraudat mut onko ne sit tosi ällöt ja hankalat?? Tiedän et myöhemmin tuun sit katuu jos en laita nyt. Haluisin suoran hammasrivistön mahd. pian!! Mitä mieltä ootte???


      • embrace
        14-vuotias rumilus kirjoitti:

        Moi, oon 14-vuotias silmälasipäinen, omasta mielestäni hemmetin ruma! Meijän luokalla kellään ei oo rautoja, mut koulus on aika monella. Mulla on ylärivissä pahat kulmahampaat ja alarivissä vähän ahdasta ja äiti koittaa saada mut laittaa raudat, mutku oon muutenki ruma ja sit vielä raudat kaupan päälle! En tiedä haluaisinko rautoja.. Haluisin yöraudat mut onko ne sit tosi ällöt ja hankalat?? Tiedän et myöhemmin tuun sit katuu jos en laita nyt. Haluisin suoran hammasrivistön mahd. pian!! Mitä mieltä ootte???

        ota. jos et ota, niin tulet varmasti katumaan ja haluat ne kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. mitä nuorempana, sitä helpompaa. sitä paitsi suu muotoutuu vielä pitkälle aikuisikäänkin, sulla saattaa olla hampaat vielä huonommassa kunnossa viiden tai kymmenen vuoden päästä. suosittelen siis erittäin lämpimästi. jos et ole varma, peilaa hymyäsi kahden peilin kautta, niin kuin katsoisit itseäsi ulkopuolisena. sitä kautta minä löysin oikean ratkasun.


      • jape1234
        14-vuotias rumilus kirjoitti:

        Moi, oon 14-vuotias silmälasipäinen, omasta mielestäni hemmetin ruma! Meijän luokalla kellään ei oo rautoja, mut koulus on aika monella. Mulla on ylärivissä pahat kulmahampaat ja alarivissä vähän ahdasta ja äiti koittaa saada mut laittaa raudat, mutku oon muutenki ruma ja sit vielä raudat kaupan päälle! En tiedä haluaisinko rautoja.. Haluisin yöraudat mut onko ne sit tosi ällöt ja hankalat?? Tiedän et myöhemmin tuun sit katuu jos en laita nyt. Haluisin suoran hammasrivistön mahd. pian!! Mitä mieltä ootte???

        Ota kun saat vielä valtion piikkiin. Enemmän se vituttaa sitte parikymppisenä(minä), kun esim. jauhat purkkaa 15min niin jumalaton päänsärky. Kermana päällä maksat kaiken omasta pussista(yli 3tonnia).


      • 14 kokematon
        14-vuotias rumilus kirjoitti:

        Moi, oon 14-vuotias silmälasipäinen, omasta mielestäni hemmetin ruma! Meijän luokalla kellään ei oo rautoja, mut koulus on aika monella. Mulla on ylärivissä pahat kulmahampaat ja alarivissä vähän ahdasta ja äiti koittaa saada mut laittaa raudat, mutku oon muutenki ruma ja sit vielä raudat kaupan päälle! En tiedä haluaisinko rautoja.. Haluisin yöraudat mut onko ne sit tosi ällöt ja hankalat?? Tiedän et myöhemmin tuun sit katuu jos en laita nyt. Haluisin suoran hammasrivistön mahd. pian!! Mitä mieltä ootte???

        Oon myös 14 ja saan hammasraudat mua ei voi kuvitella niil oon tosi kuuluisa koulus ja sillee.... sit ku saan hammasraudat viel nii en tajuu mite ihmiset ottaaa mua vastaa


    • Rautapää ;:D

      Itselläni on ollut Hammasraudat jo vuoden. Kaverini eivät ilkkuneet sillon kun sain ne mutta kyllä siitä sanomista tuli. Siis ei tarvitse pelätä että kaverit alkaisivat ilkkumaan.

      Ei ainakaan minun kaverini.

    • Sussususka

      Oon nytte 13 v itte, mulle meinataan laittaa myös raudat. Harmittaa ja jännittää pikkusen kun ne on mielestäni tosi rumat, ja pelkään vähäsen, että mua ruvetaan haukkumaan niiden takii. No, ei ne voi kovin pahat kuitenkaan olla ku niin monella niitä näkee nykyään ja äkkiä se muutama vuosi menee (itellä tulis olemaan 2-3 vuotta) Sitten on kauniit ja tasaiset hampaat, eikä tartte isona katua päätöksestä.

      Kyllä hammasraudat vähäsen ulkonäköön vaikuttaa, mut eiköhän niihin totu ajan myötä. Kaveruutta se todellakaan ei kyllä vie! Sehän olisi naurettavaa, jos kaveruus loppuisi yksien hammarautojen takia!

      • xD

        Ite oon 14v ja sain just raudat. Mun mielestä ne näyttää ihan vitun rumilta ja sit kun pitäs pestä kaks kertaa päiväs. Ja sit jouduin lopettaa nyrkkeilyn pariks vuodeks koska jos joku mottaa mua päähän nii raudat on huulessa. Karkin syönti ei itseäni haittaa kun en sitä syö muuteskaan. Mut ei tää kaveriporukkaan tai tyttökaveriin oon vaikuttanu mitenkää, et silleen se on ihan hyvä.


      • Arka
        xD kirjoitti:

        Ite oon 14v ja sain just raudat. Mun mielestä ne näyttää ihan vitun rumilta ja sit kun pitäs pestä kaks kertaa päiväs. Ja sit jouduin lopettaa nyrkkeilyn pariks vuodeks koska jos joku mottaa mua päähän nii raudat on huulessa. Karkin syönti ei itseäni haittaa kun en sitä syö muuteskaan. Mut ei tää kaveriporukkaan tai tyttökaveriin oon vaikuttanu mitenkää, et silleen se on ihan hyvä.

        mulle tulee keväällä rakoni takia ylös kiinteät raudat. Sattuuko se kun ne raudat kiinnitetään ?


      • hahahahahteille
        Arka kirjoitti:

        mulle tulee keväällä rakoni takia ylös kiinteät raudat. Sattuuko se kun ne raudat kiinnitetään ?

        Sain omat raudat pari kk sit pois JES MIKÄ TUNNE! En suosittele kenenkään ottamaan pienien vinojen hampaiden takia rautoja aivan kamalaa menee kumminkin kaikilla lääkärini mukaan 2-4 v itsellä 2! JES!


      • Arka kirjoitti:

        mulle tulee keväällä rakoni takia ylös kiinteät raudat. Sattuuko se kun ne raudat kiinnitetään ?

        Josset saanu jo, ne raudat kyl tulee sattumaan sen parit ekat viikot ja ei voi oikeen syödä mitää kiinteetä ellei se oo tosi pehmeetä. Itelläni on ollu raudat pari kuukautta ja halusin repii rautani irti parin päivän jälkeen.


      • Kokenut kertoja
        Arka kirjoitti:

        mulle tulee keväällä rakoni takia ylös kiinteät raudat. Sattuuko se kun ne raudat kiinnitetään ?

        Hammasrautojen laitto ei minulla itselläni sattunut, oli kulma hampaat noussut muiden päälle ja tosi rumat! Nyt olen pitänyt rautoja 3kk ja suorat hampaat. Vasta kiristettiin ja odotan jos seuraavalla kerralla otettaisiin pois.=) Tsemppiä kaikille jotka pelkää rautoja ja sitä että haukutaan rumaksi. Sairastan lievää akne ja nyt kun on hammasraudat niin siinähän se riemu repesi. Mutta onneksi molemmat ovat jo kondiksessa ihan hyvin! Tsemppiä kaikille!!!!


      • DDDDD:
        Kokenut kertoja kirjoitti:

        Hammasrautojen laitto ei minulla itselläni sattunut, oli kulma hampaat noussut muiden päälle ja tosi rumat! Nyt olen pitänyt rautoja 3kk ja suorat hampaat. Vasta kiristettiin ja odotan jos seuraavalla kerralla otettaisiin pois.=) Tsemppiä kaikille jotka pelkää rautoja ja sitä että haukutaan rumaksi. Sairastan lievää akne ja nyt kun on hammasraudat niin siinähän se riemu repesi. Mutta onneksi molemmat ovat jo kondiksessa ihan hyvin! Tsemppiä kaikille!!!!

        Mullaki raudat ja akne D:


    • Vinot hampaat

      Meillä tyttö aloitti oikomishoidot kuudennella luokalla. On ollut kuminauhoja, kiskoja ja nyt on yökoje. Eli monta vuotta on mennyt oikomisen kanssa. Tytöllä oli alaleuka liian takana ja sitä kasvatettiin erillisellä vetolaitteella. Välillä hampaat ovat olleet todella kipeät ja särkylääkettä on annettu.

      Yhtään kertaa ei ole sanonut, että oli tyhmää ryhtyä moiseen urakkaan. Nyt ongelmat joiden takia oikomiseen ryhdyttiin ovat poissa, mutta vielä täytyy kestää yökojeen kanssa elämistä. Tytär oli ehkä onnellisessa asemassa, kun kiskot otettiin pois jo seiskan syksyllä. Mutta koskaan kukaan ei ollut kiusannut. Kiinnostuneita kyselyitä vain:) Nyt on jo ysiluokalla.

      Joten jos hoito on hyväksi purennalle sitä ei kannata jättää käyttämättä, nyt se on vielä helppoa ja maksutonta. Ymmärrän myös tyttäresi kannan. Ei ole helppoa viettää nuoruuttaan kiskot suussa, mutta joidenkin hoito ei kestä näin monta vuotta kuin meillä on kestänyt. Voi jos olisi itse aikoinaan päässyt oikomishoitoon, minun hampaat on ihan sikin sokin suussa. Onneksi se ei näy pahasti päälle päin :)

      • c(:

        MOikka!! mulle tulee 16.2 ylös kiinteät raudat... jänittää ihan hirveästi. Voisko joku vähän kertoa tästä rautojen laittamisesta yms.


      • jeeeees
        c(: kirjoitti:

        MOikka!! mulle tulee 16.2 ylös kiinteät raudat... jänittää ihan hirveästi. Voisko joku vähän kertoa tästä rautojen laittamisesta yms.

        Mulla alotettiin oikomishoito muistaakseni 2005 tai 2006... suussa on ollu MM. renkaat takahampaissa, sisäkaari ylä/ala hampaissa, muovinenkaari ylhäällä, kiinteät raudat ylhäällä kulmahampaissa. Rautahampaita on vedetty 4. Kaiken tämän syynä on se, että hammasrivi on liian ahdas. Alarivi on jo kunnossa ja tällä hetkellä oiotaan yläriviä. Juuri eilen sain sitten kiinteät raudat ylähampaisiin ja muuta ongelmaa ei ole, paitsi helvetinmoinen kipu hampaissa. Syöminen ja purenta on tuskaa. Mutta eiköhän tää tästä. Motivaatiota saan siitä, että on ainakin 2 kaveria joilla on täydellinen hammasrivi jonka on juuri saanu aikaan tää oikomishoito. Ja onhan se sitten kivempi aikuisena kun voi hymyillä suorilla hampailla :)


      • c(:
        jeeeees kirjoitti:

        Mulla alotettiin oikomishoito muistaakseni 2005 tai 2006... suussa on ollu MM. renkaat takahampaissa, sisäkaari ylä/ala hampaissa, muovinenkaari ylhäällä, kiinteät raudat ylhäällä kulmahampaissa. Rautahampaita on vedetty 4. Kaiken tämän syynä on se, että hammasrivi on liian ahdas. Alarivi on jo kunnossa ja tällä hetkellä oiotaan yläriviä. Juuri eilen sain sitten kiinteät raudat ylähampaisiin ja muuta ongelmaa ei ole, paitsi helvetinmoinen kipu hampaissa. Syöminen ja purenta on tuskaa. Mutta eiköhän tää tästä. Motivaatiota saan siitä, että on ainakin 2 kaveria joilla on täydellinen hammasrivi jonka on juuri saanu aikaan tää oikomishoito. Ja onhan se sitten kivempi aikuisena kun voi hymyillä suorilla hampailla :)

        nyt on raudat ollut melkein viikon ssuussa ja kipu ei todellakaan ollut niin paha mitä kaverini sanoivat.. (tietysti kivut on yksilöllisiä!!)
        olen kokonaan jo tottunut niihin ja odotan vain että saisin pois:)


    • Rautojen käyttäjä!!!

      Ei mitkään hammasraudat pilaa ystävyyttä ym. Mullaki on raudat ja oon 5luokal ja saan ne pois vast joskus 8luokal!!! Kannattaa pitää ne hoidon loppuu asti ni sit sul on siistit hampaat aikuisena eikä hoitoa tarvitse uusia/aloittaa alusta!

      • rautasumppi

        mä sain raudat seiska luokalla oon nyt 17 ja saan nämä pois parin vuoden päästä.
        Mä oon alkanu pitää mun raudoista enkä oikein haluais luopua näistä mut onneks saan pitää näitä viel 2 vuotta.


    • Rautojenkäyttäjä

      Itse olen 15 vuotta ja minulla ala-asteella oli sellaiset yöraudat jotka ei kyllä auttanut minulla mitään joten ne otettiin pois, kuulema oikenee paremmin.. sitten myöhemmin minulle laitettiin tuonne hampaiden taakse sellainen kaari ja nyt sain "junakiskot". Itseänikin ärsyttää että on raudat ja kaikki huomauttelee että sulla on raudat plää plää. mutta se ei ole vaikuttanut mitenkään kaverisuhteisiin. Mutta vähän noloa mun mielestä ku muilla kavereilla ei ole rautoja ja niillä on niin täydelliset hampaat. Mutta itse haluan hampaani suoriksi ,älä anna sinun tytölle periksi koska myöhemmin se harmittaa..ja maksaa muuten tosi paljon aikuisena laittaa ja tyttösi on juuri hyvän ikäinen aloittamaan oikomishoidon. parempi nuorempana kuin vanhempana. Aluksi se tietenkin tuntuu niinkuin minulla nololta ja kauhealta yms. mutta kun kaverit tietää jo että on raudat ja kaikki on tottunut niin niissä ei enään ole mitään :)

    • Tyttö.....

      Mulla tuli tänään raudat.. SItä pilkkaamista ja vittuilua saa sit kuulla tavallist enemmän varmaa pari vuotta ... En tiiä jaksanko enää..

    • fsdfgsggsg

      Minulla oli joskus raudat ja olisin halunnut hoidon keskeyttää, mutta onneksi en keskeyttänyt. Nyt on suorat hampaat.
      Sinähän saat päättää lopetetaanko hoito vai ei, lapsesi sanalla ei sinäänsä ole merkitystä koska on alle 18vuotias. Kannattaa ehdottomasti jatkaa hoitoa jos haluaa suorat hampaat jota moni arvostaa.

    • Hemmpa`

      Osaako joku auttaa sain tietää tänää että saan hammasraudat ja ne ovat nimeltään maski niin tietääkö joku minkä näköiset ne ovat ?(; olen todella kiitollinen jos joku osaa auttaa((:

    • RAUTAAAAAA

      Hammasraudat kannattaa ottaa! Ite en niitä haluis mut mieluummin pari vuotta rautojen kanssa(JOTKA EI RUMENNA IHMISTÄ!) ja sitten kun ne saa pois ja on suora ''täydellinen'' hymy niin ne, jotka raudoista on jotain sanonu on kateellisia!

    • ???????+

      Saan kombivedon ja en tiedä millainen se on. Voiko joku auttaa?

    • Aikuinen35

      No onpas sulla kysymys! On asioita, joista aikuisen tulee päättää lapsen puolesta silloin kun lapsi itse ei ymmärrä omaa parastaan. Eli et missään tapauksessa saa antaa hänen lopettaa oikomishoitoa! Sinun tulee olla nyt vahva ja ottaa vastaan teinin oikuttelut ja tunteet, jotka seuraa siitä, että hän joutuu ottamaan raudat suuhunsa. Lopussa kiitos seisoo. Vielä tulee se päivä, jolloin hän hän iloinen, että sinä et antanut hänen keskeyttää oikomishoitoa. Jos hampaita ei hoideta nyt, niin ne tulevat myöhemmin teidän tai hänen maksettavakseen omasta kukkarosta. Voin kertoa, että oikomishoito ei ole halpaa! Olen oiotuttanut hampaani aikuisiällä.

      Sinun lapsesi ei todellakaan ole ainoa teini, jolla on raudat suussa. Hän kyllä tottuu rautoihin ja ymmärtää, että kauniit, suorat hampaat ovat palkinto, jonka vuoksi kannattaa vähän kestää "rumuutta".

    • saakelinkaakeli

      vitun jees, tänää sain kuulla et saan raudat.. 2vitun vuotta.. 15v ja lukioon menossa ku raudat tungetaan suuhun -.- hyvästi seksielämä lukiossa... saakeli

      • .........

        käsitykseni mukaan hammasrautoja ei laiteta sellaiselle alueelle, joka häiritsisi millään tavalla seksielämää, mutta olet kuitenkin vielä sen verran nuori, että ikäsi puolesta ei kannata vielä seksiä harrastaa. En todellakaan ole kuullut tähän mennessä, että hammasrautoja laittettais sukuelinten alueelle. Hammasraudat ei siis ole minkäänlainen este seksielämälle, ikäsi kylläkin.


      • harvahammas2

        Sama juttu minulla kyllä vittu vituttaa


    • --

      onko kellään tietoa semmosista hammasraudoista että ylhäällä sekä alhaalla on kiinteät raudat ja sitten suuhun tulee joku jousi mikä on kiinni ylä- sekä alaraudoissa koka vetää sitten alaleukaa eteenäin kun se on liian pieni..?? mulle tulee syksyllä semmoiset ja vähän niinkuin arveluttaa.. ne on kuulemma aika harvianaisia suomessa mut niitä on ollut saksassa ja on kuulemma tehokkaat!! jos jollain on jotai tietoa tai kokemuksia niin vastatkaa!!....

    • jokuvain.

      Mulla on itellä ollu raudat ehkä noin 2 vuotta, ja oon nyt 12(tänä vuonna 13). Ensiks laitettiin niskaveto, ja linguaalinkaari tms... Sit tuli ristipurentaan joku kumilenksu juttu, jota piti pitää noin 4vko, sen jälkeen ei tarvinnnu pitää niskavetoa, mut sain kiskot alas...... Nyt on ollu vähän reilu vuoden nää kiskot. Ja KUKAAN ei oo koskaan nauranu mulle, tai sanonu mtn näistä.

    • em kaikkitietävä:)

      no hei,ei ulkonäöllä oo välii.ei raudat voi pilaa ystävyyttä...kyl kanttii raudat ottaa kun ollaa jo loppuruoralla

    • harvahammas

      Mulle laitettiin tänään kiskot ylös :/ vähä kipeet mutta.. en oo kertonu kellekkään kaverille vielä enkä ees mee huomenna kouluun. Kunhan totun näihin nii enköhä sit voi kertoo poikaystävällekkii..

      • 123443545

        Samajuttu minulla kuinka vanha olet


    • 1234567qwer

      Hei olen 13 vuotias ja saan 8 hammasraudat kun sain kuulla siitä olin tosi surullinen, mutta silti otan ne koska se on minun parhaaksi!:D

    • 14v

      Oon 14-v ja mulla on ollu jo monta vuotta raudat, tosin ne on vaihtunu 3 kertaa. Ensin oli niskavetoraudat sitten "telaketjut" ja nyt semmoset "isot" yöraudat. Hampaat on tullu vähän aroiksi kun ekoja öitä on pitäny, mut kannattaa pitää ahkerasti, koska ku en pitäny noita yhtiä yörautoja ni jouduttiin itte maksaan uudet koska ne vanhat ei enää sopinu (n.120€)... siitä tuli opetus ja nyt on tullu kyllä ahkerasti pidettyä. Ja oon kyllä poikamainen mutta ei mulle ikinä oo sanottu mitää pahaa raudoista, ja mulla oikomishoito on n. 5 vuotta.

    • hammasraudat

      mulla laitetaan joskus kesällä ne raudat ja ne tulee alas vaan toiselle puolelle kun ne hampaat on jotenkin väärässä asennossa toisella puolella

      • lpdlpas

        ja sit mulla on ollu yöraudat 5 vuotta ja joku lm activator on nyt


      • rautatyttö:(
        lpdlpas kirjoitti:

        ja sit mulla on ollu yöraudat 5 vuotta ja joku lm activator on nyt

        No tässäpä teille sitten oma tarinani! HUOM! MINULLA ON MUUTAMA KYSYMYSKIN JOIHIN TODELLA TOIVOISIN SAAVANI VASTAUKSET :)))

        Sain siis muistaakseni ensimmäisiksi raudoikseni yöraudat. Joskus ala-asteella se oli, hmm..... melko pienenä joka tapauksessa. :) Ne tuntuivat silloin kauheilta kun sattuivat niin kauheasti kun ne yöksi aina laitettiin. Enää ei siis ole yörautoja ja vähän aika sitten ne "sormuksetkin" (renkaat, jotka laitettiin hampaiden ympärille yörautojen kiinnittämistä varten) poistettiin. Minulla on kuitenkin ollut ala-asteelta lähtien (olisiko jostain nelos-vitosluokasta) ollut kiinteät raudat, sekä ala- että ylähampaissa. Sain kuitenkin viime viikolla ne alahampaista pois ja ylähampaista ne otettiin vasta tänään pois. Olivathan kiinteät raudat inhottavat, aina välillä oli kipeät hampaat ja likaahan niihin kertyy jne.. ja tietysti ulkonäköasia on tärkeä, mutta ei minuakaan ole raudoista koskaan kiusattu --> kaikki vain sanoivat, että en näytä niissä yhtää hassulta--> jota en muuten koskaan uskonut. :) Kuitenkin nyt kun ne kiinteät raudat otettiin pois (olen kahdeksannella luokalla) ala- ja ylähampaiden TAAKSE tuli ohuet rauta"viivat".. en osaa selittää mutta niitä ei todellakaan huomaa eikä ne tunnukaan missään. Suurin ongelmani on siis tällä hetkellä kitalaessani oleva OIKOMISLEVY (tai joku sellainen se oli ) joka siis osittain näkyy ylähampaiden edessäkin (se kiinnitetään sillä tavalla että rautaviiva näkyy myös hampaiden edessä). Sitä siis pitäisi pitää siis ainakin vuosi, etteivät nuo hampaat lähde liikkumaan takaisin. Se on nyt siis tänään ekaa päivää, enkä todellakaan osaa olla vielä sen kanssa. Se ei tunnu hyvältä ja puhuminen on vaikeaa ja kuulostaa lässyttämiseltä! Sen lisäksi kuolan nieleminen on kamalan vaikeaa ja siksi olo onkin tukala. HALUAISINKIN SAADA VARMISTUKSEN NIILTÄ, JOILLA TÄLLAINEN ON JO, ETTÄ TOTTUUKO SIIHEN JA KUINKA PIAN? Pystyykö sen kanssa jonkun ajan kanssa puhumaan normaalisti ja nielemään ja esim. syömään koska juuri nyt tuntuvat mahdottomilta asioilta.. :( ???? Vastatkaa pliis, olen epätoivoinen:(

        Raudat minulle siis alunperin laitettiin purentavian ja varmaan myös sen takia, että minulla oli etuhampaiden välissä järjetön rako! Purentavika ei kyllä vieläkään ole korjattu, että sekin asia on vielä kesken:( Toivottavasti sekin nyt järjestyy.

        Toivottavasti vastaatte!


      • raudat123
        rautatyttö:( kirjoitti:

        No tässäpä teille sitten oma tarinani! HUOM! MINULLA ON MUUTAMA KYSYMYSKIN JOIHIN TODELLA TOIVOISIN SAAVANI VASTAUKSET :)))

        Sain siis muistaakseni ensimmäisiksi raudoikseni yöraudat. Joskus ala-asteella se oli, hmm..... melko pienenä joka tapauksessa. :) Ne tuntuivat silloin kauheilta kun sattuivat niin kauheasti kun ne yöksi aina laitettiin. Enää ei siis ole yörautoja ja vähän aika sitten ne "sormuksetkin" (renkaat, jotka laitettiin hampaiden ympärille yörautojen kiinnittämistä varten) poistettiin. Minulla on kuitenkin ollut ala-asteelta lähtien (olisiko jostain nelos-vitosluokasta) ollut kiinteät raudat, sekä ala- että ylähampaissa. Sain kuitenkin viime viikolla ne alahampaista pois ja ylähampaista ne otettiin vasta tänään pois. Olivathan kiinteät raudat inhottavat, aina välillä oli kipeät hampaat ja likaahan niihin kertyy jne.. ja tietysti ulkonäköasia on tärkeä, mutta ei minuakaan ole raudoista koskaan kiusattu --> kaikki vain sanoivat, että en näytä niissä yhtää hassulta--> jota en muuten koskaan uskonut. :) Kuitenkin nyt kun ne kiinteät raudat otettiin pois (olen kahdeksannella luokalla) ala- ja ylähampaiden TAAKSE tuli ohuet rauta"viivat".. en osaa selittää mutta niitä ei todellakaan huomaa eikä ne tunnukaan missään. Suurin ongelmani on siis tällä hetkellä kitalaessani oleva OIKOMISLEVY (tai joku sellainen se oli ) joka siis osittain näkyy ylähampaiden edessäkin (se kiinnitetään sillä tavalla että rautaviiva näkyy myös hampaiden edessä). Sitä siis pitäisi pitää siis ainakin vuosi, etteivät nuo hampaat lähde liikkumaan takaisin. Se on nyt siis tänään ekaa päivää, enkä todellakaan osaa olla vielä sen kanssa. Se ei tunnu hyvältä ja puhuminen on vaikeaa ja kuulostaa lässyttämiseltä! Sen lisäksi kuolan nieleminen on kamalan vaikeaa ja siksi olo onkin tukala. HALUAISINKIN SAADA VARMISTUKSEN NIILTÄ, JOILLA TÄLLAINEN ON JO, ETTÄ TOTTUUKO SIIHEN JA KUINKA PIAN? Pystyykö sen kanssa jonkun ajan kanssa puhumaan normaalisti ja nielemään ja esim. syömään koska juuri nyt tuntuvat mahdottomilta asioilta.. :( ???? Vastatkaa pliis, olen epätoivoinen:(

        Raudat minulle siis alunperin laitettiin purentavian ja varmaan myös sen takia, että minulla oli etuhampaiden välissä järjetön rako! Purentavika ei kyllä vieläkään ole korjattu, että sekin asia on vielä kesken:( Toivottavasti sekin nyt järjestyy.

        Toivottavasti vastaatte!

        Ei siinä kauaa mene itselläni siinä meni viikko kaksi ja tuntui normaalilta.


    • 19v raudat

      Moikka,
      siis tottakai sun on otettava vastuu lapses hyvinvoinnista! Mä olen itse 19v "mies" ja jos hyvä tuuri käy niin pääsen ens viikolla kunnallisen puolelta oikomishoitoon koska oon leukani takia tämmönen erikoistapaus. Itseäni kaduttaa syvästi etten alottanut tuolloin ala/ylä-asteella vaan joudun nyt aikuisiällä sen aloittamaan. Tietysti positiivista tässä on se, että tässä iässä kukaan ei(yleensä) ole enään niin lapsellinen, että raudoista rupeisi nälvimään, vaikka eipä tuo minua yhtään haittaisikaan : ).

      Itselläni on myös alaleuansiirtoleikkaus edessä ja odotan sitä innolla, koska se vaikuttaa niin paljon ulkonäkööni. Ensiksi raudoilla oijotaan hampaita ja sitten leukaleikkauksella avopurenta kuntoon, kyllä kelpaa :)).

    • äfssss

      tämä tule super myöhässä mutta kerrompa kuitenki,

      itse olen oikomishoidon takia ravannut 10- vuotiaasta asti oikomishoidossa hammaslääkärissä keskimäärin joka toinen kuukausi, olen nyt 17-vuotias. Koko tämä oikomishoito on ollut yksi elämäni hirveimpiä kokemuksia, ihan totta. Kun ravaat seitsemän vuotta hammaslääkärissä, niin tietyssä pisteessä sitä alkaa luovuttamaan kun loppua ei vaan näy. Itselleni luvattii alussa että VIIMEISTÄÄn 15-vuotiaan hampaani ovat täysin kunnossa. No, nyt olen 17 ja ylhäällä ollut "kiskot" päälle vuoden ja alas sain samanlaiset 2 viikkoa sitten. Alarautojen takia olenkin sitten ravannut hammaslääkärissä nämä 2 viikko, koska ovat menneet rikki ja irtoilleet. Syömisestä ei voi jotua kun en mitään ole juuri edes pystynyt syömään kun hampaat ovat olleet niin kipeät. Nyt raudat ovat TAAS rikki ja seuraavan ajan sain vasta kuukauden päähän ( ??!!? )

      Itse olen täysin kyllästynyt tähän, hammaslääkärit puhutvat minulle todella töykeästi kun kyselen että milloin mahtaa olla valmista. Sanovat että itsepähän olen tähän sitoutunut. Kyllä, mutta en osannut aavistaa että kyse näyttää olevat koko elämän kestävästä hoidosta......

      Ylä-asteella ei niinkään haitannut, mutta lukio... Ottaahan se itsetunnon päälle kun pojat tuppaavat näitä rautoja pelkäämään. ¨
      Lisäksi on aika ällöttävää, että ruokailun jälkeen en uskalla hymyillä kun rautoihin tarttuu kaikki ruoka. Ja ei, en rupea tosiaan hampaitani harjaamaan keskellä koulun vessaa.

    • Näin siis mulla

      Ala-asteella olen ja hammasraudat sain, väkipakolla tosin.
      Pilaa ulkonäön, kaverit nälvii ja karsee kipu.

    • rautapelko

      apuaaa! saan viikon päästä raudat ja pelkään että kaverini ei oikein hyväksy sitä ja entäs ihastukseni????????!!!!!!! kenelläkään luokassani ei ole rautoja!

    • Maaaaaake

      Mites kun mulla on etuhammasrivistö ylhäällä hieman vino, ja mietin että niitä voisi vähän oikoo hammasraudoilla, olen siis 20-vuotias, joten ilmaseks ei tule. Purenta on siis ok mut muuten ulkonäköön ajattelin, paljos operaatio maksaisi?

    • Nuori tyttö

      Olen 11-vuotias, ja saan pian hammasraudat. Myös parilla kaverillani on raudat. Rautoja ei ole kukaan haukkunut, ja vaikka tyttösi onkin pari vuotta vanhempi, on luokkamme täynnä "pikkupissiksiä" ja tyttöjä, jotka esittävät vanhempia kuin oikeasti ovat.
      Sano, että jos hän ei suostu ottamaan rautoja, hampaat ovat vinossa koko loppuelämän, ja hän näyttää vielä kamalammalta, kuin jos olisi pitäny rautoja pari vuotta. Jos ei vieläkään suostu hammasrautoihin, kokeile jos yöraudat saisi.

    • Raudat suussa<33

      Mulla on alakaari, junakiskot ylhäällä-sekä alhaalla ja yöraudat uudelleen saan huomenna.
      Mulla on ollut erilaisia rautoja n. 3 vuotta, taisimpa kakkosluokalla saada ekat (yöraudat). Yöraudat on ärsyttävät, mulla oli semmoset niskavetoraudat.
      Ärsyttävimmät on kuitenkii noi junakiskoraudat, koska syöminen on hankalaa ja laittaminen sattuu. Mut uskokaa miltä tuntuu ku saan 2 tunnin päästä nää raudat pois! Itkin koko päivän sillon ku nää sain, mulla oli vinot hampaat, nyt on ihan suorat

      • Raudakas

        Mä sain raudat joku kuukaus sitten ja ihan kaikki kamut lähti ny oon aina koulun jälkeen ihan yksin ja siel kaikki kiusaa:(


      • anonymouS..
        Raudakas kirjoitti:

        Mä sain raudat joku kuukaus sitten ja ihan kaikki kamut lähti ny oon aina koulun jälkeen ihan yksin ja siel kaikki kiusaa:(

        Aika törkeetä toi sun kavereitten käytös !
        Mut sit ku saat raudat pois voit mennä niille lesoo sun suorien hampaittes kaa! :)


    • tyttöjollaoliraudat

      oon kans 13-vuotias tyttö ja mullaki oli toi oikomishoito ja ihan loppuun asti pääsin:) Sain raudat pois ja olin todella tyytyväinen! Kaverit ei minnekkään lähtenyt eikä raudat pilanneet ulkonäköä. Oikeestaan en olis ees halunnu luopuu niistä...:D

    • Tytsyli12♥

      Mää oon 12-vuotias tyttö, mulle laitettiin raudat jotain kaks viikkoo sitten. Vähän oli kipeät mutta kun näihin on tottunut niin ei näitä oikeastaan edes huomaa. :) Mulla pitää olla vaan puoli vuotta (luultavasti) ja sitten saan pois. :3

    • ddd

      Itellä oli ja aluks tietysti ensireaktiot oli että whaaaat ja voi v*ttuu en mee mihinkää. Mutta kyllä se siitä, ei sitä ees sitte ajatellut. Itellä oli semmoset reilu 1½ vuotta ja piti alunperin olla toi aika puolitettuna.... Toi hammaspalvelu ei kyllä täällä pelannut sitten yhtään, mutta pääasia että sain ne pois.

    • Meni vituiksi mulla.

      Tiedän tunteen, kun sitä ei vaan enää yksinkertaisesti jaksa vuosikausien hammaslääkärirumbaa.

      Jos päätätte lopettaa oikaisuhoidon tuohon, pitäkää huoli kuitenkin, että se retentiokaari jää etuhampaiden taakse pariksi vuodeksi. Muuten ei hampaat ehdi luutua ja palaavat vanhoille paikoilleen. Sekus vitutti mua. Eräs hammaslääkäri nappasi normikäynnin yhteydessä.

    • rautatytsy17

      2 vuotta nyt ollu suussa raudat ja jihhuu loppusuoralla ollaan.sanottiin et täs alkuvuodes lähtee nekin kapistukset poies! I'm so happyyy!!! itse en kauhiasti raudat suussa ole paljastellut hammasrivistöä, eikait se sit luontevalta oo tuntunu. Tosta häpeilystä voin sanoa sen verran etten itsekään raudoista tykkää, joten en niitä näyttelekkään hekumaalisesti, ujo sentään en ole! mut kyllä nuo raudat ovat kova pala 13-17 vuotiaille! suuhunsa ei halua metalli kapistuksia, mutta pitääkö mielummin vinot hampaat?

      mut tosiaanko näiden kiinnitettyjen rautojen jälkeen saa uuden kapistuksen tilalle? wtf? :O joku vois selventää hieman asiaa:P

    • :(

      mul on raudat ollu2 päivää. Nyt en oo pystyny syömään mut se on norii run raudat on ollu vähän aikaa. Mut mulla on molemmissa poskissa kauheet kivut raudoista kun nää painaa , kitalaki on ihan sairaan kipee ja kielen alunen. ja nää on siis purennan parantamiseen et ees on kaks sllast juttuu a takana kaks. Mut tietääk joku et pitääks poskien, kitalaen ja kielen alusen olla kipeit??????????

    • Vihdoin raudat

      Parin kuukauden päästä oon 17 ja raudat tulee luultavasti vasta 17vuoden puolella (parin kuukauden päästä siis). Oon niin ilonen odotan rautoja enemmän kun mitään tällä hetkellä :D Olin aina ihan vihanen hammaslääkäreille kun ne ei rautoja mulle suostunu laittaa tai ees sanonu et on vinot hampaat, kaikki kaverit vaan sai.
      Siis joo tosiaan mulla on kakkoshampaat ihan vinossa (näytän siis ihan vampyyrilta hymyillessäni, tai joltain mammutilta torahampailla :D sen takia olin ihan varma et ilmaseks saan raudat). No empä sitten saanu ja menin tän vuoden alussa yksityiselle kun asia alko mua niin ihmetyttään niin kertopa sitten siellä lääkäri et myös alahampaat on vinot ja hampaat asettunu jotenkin sisäänpäin yms. Oon tosissani himo innoissani että VIHDOIN ne saan, tosin olisin ite voinu vähän aikasemmin sinne hammaslääkäriin läksiä mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan :D

    • jou--

      mulla kans noi raudat aiheutti alussa kipuja, tuntu et hampaat olis iha hellänä, ei parannu syyä mtn kovaa tai oikeen muutakaan:D itellä ei kieli, kielenalunen tai kitalakikipeitä, ainut oli poskien sisäalue, tuntu et raudat histi ne iha rikki, ja niinhä ne tekiki!!! AIII! onnek sit helpotti, ja nyt ei tosiaankaan oo ongelmii näitten kaa, kuin ei ees olis suussa:DD

    • rautahammaaass

      11 vuotias olen, ja raudat sain 9 vuotiaana. Ensin mulla oli niskaveto. Sitten tuli alas raudat. Tänään (15.2) tuli alas näkyvät raudat. Taino, ei ne kauheasti näy kun puhuu. Mutta kun nauraa... Kyllä, häpeän näitä. Saattaa toki johtua kavereista & pojista. Mutta se kuuluu tähän ikään. Jos voisin, ottaisin nämä pois. Mutten voi & enkä saa. Kai siitä kaunis hymy joskus tulee.

    • rautatyttö96

      Mulle ehdotettiin hammasrautoja n. 8 vuotiaana, mutta en suostunut silloin siihen. Myöhemmin teininä n. 13 vuotiaana alkoi kaduttaa todella paljon, sillä musta hampaat on ISO osa ulkonäköä. Nyt olen 15 hammasraudat on suussa ja olen tyytyväinen että tajusin tämän nyt enkä 18 vuotiaana jolloin en olisi saanut ilmaista oikomis hoitoa (koska kyseessä vain kosmeettinen syy). Kaverit tuskimpa sen takia jättävät, itse en tosin osaa sanoa koska minulle ei yhtään ystävää ole.

    • yrtzi

      Mulla oli ala-asteella kitalakeen asennettavat raudat, jolla yritettiin saada tuo yksi ylähammas suoraksi, kaikki menikin hyvin, rautojen jälkeen hampaaseen laitettiin leveä jatkopala jonka olisi pitänyt pitää hammas paikallaan, mutta ajan kuluessa jatkopala hioutui yhä pienemmäksi ja pienemmäksi ja hoito valui hukkaan (pieni palanen jatkopalaa on vieläkin hampaassa). Täytin tammikuussa 18 vuotta ja mulle laitettiin pari päivää sitten ristipurennan vuoksi kiinteät raudat ja kyllähän nyt ottaa päähän koska rautoja ehdotettiin pari vuotta sitten mutta kieltäydyin. Mutta mukavampaa se on sitten vanhempana hymyillä kun hampaat ovat suorassa. Isälläni oli aikoinaan myös raudat, joten ahdas hammasrivistö on tullut perintönä. :)

      • kannattaa!

        okei aluks, en osaa kommentoida muuten ku vaa vastaamalla tähän joten sen teen:D oon nyt 15 ja kiinteet raudat mulla on ollu vuoden. Saan kohta pois, ehkä jo ens kuussa. Mutta ei oo koskaa kukaa haukkunu näistä, ja ei ne mulla ainakaa koko aikaa näy, välillä jos nauraa jne mutta kyllä sen kestää. Välillä kyllä ärsyttää kun ruokaa jää rautoihin mutta ne saa ihan hammastikulla pois! Poikaystäväkin on ollut rautojen aikana tai no on kyllä edelleen:D hänen mielestä raudat on vain söpöt ja ei nää suutelemisessakaan haittaa.


    • tyttyliii

      Mä en kans aluks suostunu oikomishoitoon, mutta muutaman vuoden harkinnan jälkeen päätin ottaa raudat kun se on vielä ilmaista. Oon nyt 16 ja raudat on ollu kolme kuukautta enkä kadu yhtään, kiva kun saan suoran ja kauniin hymyn. Ainoa huono puoli on toi niskaveto, hankala nukkua aina selällään, mut pitää vaan jaksaa.

    • peloissaan

      mun pitäis ny parin päivän aikana tehä päätökseni hammasrautojen suhteen, ja mietin että vaikuttavatko raudat puhumiseen ja ääntämisee vieraita kieliä opiskellessa?

    • mörkkö

      kannataa peloissaa hoitoo kuntooo ... kun ei vaikutta puheseen mitää vanhemalla iälä alkoi oikoimaan hammasrivistöö... se on 15 vartissa suussa raudat eikä ne rumena mitäää voit sen jälkee olla onnelinen kun on suora hammasrivistö

    • 13v rauta tyttö

      Mulle laitettiin juuri tänään hammasraudat ylähampaisiin, ei sattunut ollenkaan. Hieman aristaa syödessä, kun ei ole oikein tottunut :D
      Ei niiden rautojen tarvitse olla 'junakiskot', on myös läpinäkyviä rautoja (mulla on) joissa ei näy kuin vain se rautalanka. Kaukaata katsottuna ei näy mitään.
      Se kylläkin maksaa, 50e per leuka. Sinäänsä ei mielestäni paha hinta, kun ne ovat kuitenkin aika kauan.
      Mulle laitetaan vielä alahampaisiinkin, kunhan saadaan tilaa (suussa siis hieman ahdasta.)
      Purentani on niin syvä, ylähampaat on reilusti yli kaaren ja puren alahampailla kitalakeen, ja poskissa on arpia. Myös on niskakipuja sekä päänsärkyä :/
      Kannattaa tosiaan vedota kaikkeen mitä siitä saattaa kehkeytyä jossei hoida hommaa loppuun.

    • mullakin vie laitetta jossainv aiheessa alhaalle .. kun saavat tämän ristiåurennan jotekin kuntoo suu on kyllä viekin kipeä mutta ootan iloisena onnelisna hienoa lopputulosta

    • es

      itelläni nyt raudat ja vituttaa ihan maukkaasti. syöminen on helvettiä, puhuminen on helvettiä, hampaisiin sattuu ja vittu jes

    • ex rautahammas

      Oon 12-v tyttö, ja mulla oli ylä- ja alahampaissa ne kiinteet kojeet, ylhäällä vuosi, alhaalla puol vuotta ja nyt ylhäällä on retentiolevy ja alahampaiisa retentiolanka. Joudun pitämään sitä retentiolankaa alahampaissa 18 vuotta joten silloin kun se otetaan pois olen jo kolmekymmentä! Mulla se ei oo aiheuttanu mitää ongelmii enkä ees tunne sitä. Mun mielest silti kahdeksantoista vuotta on aivan liian pitkä aika sillä minulle laitettiin alaraudat vain siksi että ylä- ja alahampaitten väliin laitettiin sellainen kumilanka joka veti hampaita yhteen. Ennen rautoja mulla oli niskaveto ja sitten joku yöllä suussa pidettävä silikonijutska jota en kyl pitäny ku pari kuukaut kosk se ei tehonnu yhtää ja aina ku heräsin se oli mun vieresi. Kun miul oli raudat ei mua kertaakaan kiusattu, vain lähimmät ystäväni laskivat niistä kevytmielistä läppää. Mutta kyllä kannatti pitää rautoja sillä hammasrivistöni on nyt aivan suora ja kaikki sukulaiseni kehuvat sitä :DDD. Mutta silti turha mennä sanomaan että joka toisella olisi raudat. Meidän koulussa viidesluokkalaisia on liki 40 ja vain kahdella on raudat minulla oli kaksi saa kesällä.

    • Vinohammas

      Mulla kävi tosi hyvä tuuri kun sain just raudat (olen 7-luokalla) ei tarvinnu odottaa melkee yhtään. Ensin vähän hirvitti niiden saaminen mutta heti kun itseni näin peilistä olin tyytyväinen, aika nätit mun mielestä ja huomaan jo nyt (raudat ollut vasta n. Viikon) että hampaat on jo paremassa asennossa. Laittaminen ei sattunut yhtään ja kaks ekaa päivää aristi vähän hampaat...

    • raudat/on/suussa/mul

      Mulle tulee raudat n.kuukauden päästä, mut ei sen takii et ois vinot hampaat, vaa diks koska alahampaat hakkaa kitalakeen. Mun etuhampaat katkes n.8-vuotiaana ja silloin tuli jtn ongelmia niihin. Tällä hetkellä mun hampaat on suorat(aina ollukki) mutta TOOOOOOSI harvat! :// kuinka kauan pitää pitää sellasii rautoja jotka vetää vaa hampaat yhteen?

    • kyllä suosittelen!

      Olen 12 vuotias, ja olen itse pitänyt kiinteitä Hammas rautoja vuoden ja puoli mutta onneks syksyllä saan pois. Mulle laitettiin kaikkiin ylähampaisiin YHEN kulmahampaan takia ku se oli vinossa. Ja joo, voin sen verran sanoa, että sen jälkee ku ne on laitettu nii mulla oli 2 viikkoo hampaat kipeenä, sama juttu ainaku niitä kiristetää. Mut en haluu pelotella, Kaverit ei ikinä kiusaa mua niistä vaikka ne näkyy hirveesti ja on KAUHEEN RUMAT! Koulussa jotku kiusaa niistä, mut ne ei onneks oo mun kavereita. Ei kannata välittää niistä kiusaajista, minäkin teen niin. Kiusaajat ovat vain kateellisia kun eivät itse hoidon jälkeen saa hienoja suoria hampaita. Koulussa minulla on vain 3 hyvää ystävää joihin luottaa, muut on periaatteessa kiusaajia, haukkuu ja muuta sellasta. Mutta onneks perhe ja kaverit on vierellä et jaksaa hoidon loppuun :) Suosittelen että otatte raudat jos hammaslääkäri käskee, sillä se on nyt ilmaista ja kuvitelkaa että jos aikuisena on vinot hampaat, kehtaako niitä kenellekkään näyttää?

      Ja tosiaan jos joku ei suostu nii ehtiikä Googlesta kuvia millasia hampaita on olemassa, jos niitä ei nuorena oikase, ja aikusena oikasu maksaa!

      T. Hammasrautojen käyttäjä, tyytyväinen mutta kipeä hampainen D:

    • Laiminlyöjä -99

      Moi!
      Oon 12. vuotias tyttö, jolla on nyt noin vuoden ollut suussa itse kiskot ja sitten yöraudat. On siinä ollut kestämistä. Noiden yörautojen käyttö on todella inhottavaa ja siksi olen jättänyt käyttämättä. Nyt viime käynnillä sain kuulla, että saan ehkä kumilenkit suuhuni, joita pidetään 24/7 mutta otetaan pois syödessä. Onko kellään kokemuksia näistä kumilenkeistä. Omasta mielestäni tuntuu kamalalta kun en pitänyt yörautoja. Nyt oikomishoito ei enää ainoastaan rajoita untani, vaan myös syömistäni. Pitäkää ihmiset yörautoja! :_(

      • Vinohmmas

        Ne kumilenksut on kyl ärsyttävät ja jos ne menee alahampaista ylähampaisiin ( ja jos niitä on monta ) nii suuta ei meinaa saada aukikaan. Ärsyttävintä on se että ne pitää laittaa aina syömisen jälkeen semmosella koukulla ja siinä menee jonkin aikaa...
        Onneks niitä ei kuulemma tarvii käyttää kauan kun tuloksii alkaa tulee nopeesti. ;)


    • en tykkää raudoista

      mulla laitettiin raudat lähes vuos sitte ja niitten laittaminen oli iha kivutonta, mut mun hampaat oli nii vinot että ne liikku iha kunnolla joten mä en voinu syödä yhtään mitään paitsi jotai keittoo.. mua koski puhuminenki.. ja muutenki huulien limakalvot oli tosi rasittuneet ku raudat hankas.. mulla nää raudat pitää vielä olla ehkä vuoden..

    • 13 vuotias :)

      Alotin oikomishoidon joskus 4lk lopussa ja maanantaina sain vasta kiinteät, eli yökojella on nyt pärjätty 4vuotta. Purenta on nyt kunnossa ja tyytyväinen olen, koska aluksi en meinannut suostuu koko hoitoon pelon takia. :o
      Tähän hetkeen palatessa, viikon aikana osa on kyllä raudoilleni nauranutkin, mutta en välitä pätkääkään! Itse tykkään näistä paljon ja mielestäni nää sopiiki mulle :D Pahimmat kivut on nyt kestetty ja hymy on paljon siistemmän näkönen :) Aikuisena vielä suorat hampaat! seki on bonusta, mut tän jälkee en ees tiiä haluunko luopuu näistä, sillä nää on osa mun elämää :D :)) ♥

    • Hammasraudat11

      Mulla on kitalaessa nyt raudat ja sattuu noin 1-3 päivää kun kiristetään.

    • joku

      mun mielestä tyttö jolla raudat söpöjä

    • rautahammas

      eli minulle laitetaan ylihuomenna raudat minulla on jo ylhäällä jotkut raudat ei junakiskot mutta nyt laitetaan junakiskot en tiedä ylös vai alas mutta käykö kipeää kun laittetaan junakiskot

    • Basbarduuu

      Sano sille tytölles että ne hampaat jumalauta oiotaan!!! Itse olen 22-vuotias poika ja sain tänään raudat, jotka olen jo useamman vuoden halunnut, koska avopurentaa ja ahtaumia yms ja pitkään hävettänyt hymyillä ja nauraa suu auki! Sain tämmöset valkoset raudat valkosella langalla. Ei todellakaan pahan näköiset varsinkin jos onnistuu pitämään hampaat suht valkoisina. Vuosi tulisi pitää. Sano tyttärellesi että puol vuotta-vuosi rautoja on todella lyhyt aika siihen nähden, että saa suorat hampaat, jotka on rivistössä loppuiäksi.

    • seiskaluokkalainen

      Kyllä me raudalliset kestetään, ehkä.. Ite oon 13-vuotias, viikon päästä 14-vuotias seiskaluokkalainen tyttö. Vuoden ollut ylärivissä raudat, mutta just tänään sain alariviin raudat koska alaleuka meni oijontahoidon aikana kasvamaan, ja ylähampaat jäivät todella paljon alahampaiden taakse. Oon just itkenyt tässä tunnin, koska on ihan kauheet ja rumat. Aattelin jopa, etten puhuis vuoteen (koska vuoden alarivissä raudat). Mut ei se rautojen laittaminen satu yhtään. Hiersi mulla posket rikki ylärivin raudat ainakin tuhat kertaa, ja nyt alarivin raudat hiertää alahuulta.
      Siitä purkan syömisestä. Purkkaa ois hyvä syödä just kun ne raudat on laitettu, et veri kiertäis ikenissä. Muuten purkkaa ei sais syödä. Lisäks muu kova mikä saattaa rikkoo tai vahingoittaa rautoja.
      Nää on mun mielestä ihan kauheet, siis alarivin raudat. Ylärivin raudoista koskaan oo muuten valittanu, paitsi sillon kun tosi pahasti hiersi.
      KAIKKI JOILLA ON RAUDAT, niille jaksamisia :

    • Apuaenkestä

      Jos on ihan kaunis tyttö pilaako telaketjut kauneuden. Mulle pistetään ylös ja alas molempiin ja oon itkenyt sille nyt viikon .. Oon jo yläasteella ni tuntuu ihan hirveeltä että sellaiset näkyvät raudat pistetään mulla on ollut ennen yöraudat ja nv kaari mutta ne eivät auttaneet ... Kaverit varmaan hylkää mut kokonaan ku oon sittten niin ruma..

    • Hippiiheii

      Ei se mitään pilaa!! Rohkeasti vain hymyä siihen rautaiseen turpaan! Oikominen on nykyisin niin yleistä että ei ketään kiinnosta onko raudat vai eikö! :) Itelläni oli tuossa iässä samaan aikaankin vielä.. Oli enemmän ystäviä kuin nyt ja poikiakaan ei haitannut ne raudat! Muistan itsekkin soittaneeni 1 vuoden kärsittyäni jälkeen oikojalleni ja sanoin että haluan lopettaa koko homman, vaikka se vaatikin vanhempieni suostumusta ja he eivät suostuneet :D sitten olin yhden kokonaisen vuoden käymättä oikojalla, ja raudat istuivat suussa kiristämättöminä koko sen ajan.. Senpä takia jouduin pitämään niitä loppupeleissä yhteensä reilu 3,5 vuotta !! Mut nyt kun ne ovat poissa ja purentaviasta aiheutuvat päänsäryt ovat poissa ja hammasrivistö suora kun mikä niin oon kyllä ilonen että päätin silloin joskus mennä takaisin oikojalle hoitamaan homman loppuun :)

      HUOMASIN KYLLÄ että tuo viesti oli vanha mutta eksyin tänne sivulle ja oli pakko kirjottaa jotain niin että jos vaikka joku toinenkin eksyisi tänne apua kaivaten saisi lukea minun kokemukseni oikomishoidoista :p

    • Viisas!

      Moro vaa!

      Tota nii mäki saan tänään hampaisiin raudat (JUNARAUDAT KUMINAUHAT) juu tiedän et se voi näyttää rumalt.. mut ei kenekää kaveri hylkäis. Nii piti vaa sanoo, et ulkonäkö on viel tärkeempi joskus 15v, joten kannattaa oikeesti ottaa ;).. Ja se o vaa vähän aikaa, jollain vielä vähemmän. Joten älä anna periks siiiit vaa ;)

    • asdddd5

      Onko teiltä oiottu kulmahampaita ''torahampaita''? Kauan hoito kesti. Itellä on 3 kk menny paikoilleen, paitsi koska 2 hammasta poistettiin ja molemmat raot viel on kohtuu isoja niin toivottavasti se ei viivästytä rautojen pois ottoa kun ei ne raot edes näy. ikää lähemmäs 17v,

    • viiiiiistoista

      Onko kellää tosiaa oiottu noita kulmahampaita? Ja kaua kesti? Itselleni laitettii tänää ja hirvittää jos nää täytyy olla vuosia.. Ja mulla on vielä aika korkealla toinen kulmahampaista :/ ikää reilu 15

    • asddddfgfgfgh

      haha :D Itel on ollu 4kk nyt nämä ja ne siis menee ihan kokonaan paikoilleen 2-4kk tietääkseni, kun mulla kun ne laitettii nii ne osasvat jo sanoo että koulujen alkuun mennessä on rivissä hampaat ja nii ne olikin, ne on siis oikeesti ihan tosi hyvät nyt :D Mutta kun mul oli aika pari päivää sitten niin siellä kiristettiin ne ja kysyin sen jälkeen että mitenkäs noi ylähampaat (mul on siis alaraudatki, tää o iha tuskaa) niin että mitäs niille vielä tehään ? Niin sano että nyt niitä kulmahampaita suoristetaan vielä lisää, ja sit vedetään raot umpeen ja siinä varmaa menee 2-3kk? Ja sitten niitä varmaan vielä joudutaan pitämään niit rautoja että ne sit ei enää liikkus takasin... Mutta siis mulla oli molemmat kulmahampaat ihan tosi korkeella, ja ne silti laskeutu nopeesti niin kyl se sullakin... :) Vituttaa vaa ku joutuu pitää viel niin kauan vaik ylähampaat on iha täydelliset :D No mut kyl se aika joskus koittaa mut vituttaa joka päivä nää raudat :S ! kevyt stoori

    • asfsaghhg

      Lisäystä toho edelliseen, että sanottii että ylähampaat kestää noin vuoden ja voi mennä nopeemminkin, uskon että ennen kesälomaa oon saanu yläraudat pois, että tuskin voi mennä yli 1.5vuotta. Tosin mulla oli kaikki muut hampaat tosi suorat nää kulmahampaat vaan oli tosi paljon kohol..

    • Raudat-on

      Vastauksia noihin kulmahammaskysymyksiin.

      Olen täällä aiemminkin jo riehunut viesteilläni, mutta tosiaan, sain tänään pois ylärautani, joilla suoristettiin kulmahampaitani. Ne olivat minulla kutakuinkin tasan 1,5 vuotta (osaksi johtuen siitä että välissä oli vähintään 3kk sellaista, että yksinkertaisesti lomat vain pidensivät "turhaan" tätä prosessia). Erittäin tyytyväinen olen lopputulokseen, ja oikeastaan myös siihen, kuinka nopeasti itse kulmahampaat suoristuivat (siihen meni arviolta 3kk kunnes olivat jo kääntyneet oikeansuuntaisiksi ja näyttivät minusta jo hienoilta :D), suurinosa ajasta oli sellaista yleissäätöä ja esteettisyyttä, kuten hammaskaaren avaamista laajemmaksi jne.

      Yläkaaren poiston myötä sain tämän oikomislevyn kitalakeen, joka näin kuusi tuntia olleena tuntuu vielä erittäin hassulta. Istuu hyvin, eikä aiheuta mitään kipua tms. Purkan syöminen ja ylipäätään muu syöminen tämän kanssa on melko mahdotonta joten saa nähdä kuinka selviän, samoin kieli ainakin toistaiseksi kokoajan häiriintyy tuntemastaan :D Tätä kun tässä saa vuoden pitää 24/7, niin uskon, että meistä lopulta kehittyy ihan ystävät heh...

    • 11v tyttö

      Itsellänikin on oikomishoito jatkunut nyt noin 3v.Sen myötä on
      Tullut kahdet raudat ja poistoja on ollut 8.Viimeksi kun olin kertoivat
      että pitäisi poistaa vielä 4 rautahammasta ja että olisi raudat vielä
      melko pitkään. Eihän se oikominen kivaa ole mutta loppuuhan sekin jos-
      kus ja loppu tuloksen pitäisi olla sen arvoinen.

    • jmmmm

      Miten se voi noin kauan kestää?

    • 11v tyttö

      Alkoi ala-asteella toisella luokalla.

    • Luonnollinen tyttö

      Olen itse 11-vuotias :) Olen omistanut hammasraudat jo noin vuoden, Kannattaa hankkia ne jos hampaissa on jotain vikaa. Koska vanhemmalla iällä se saattaa häiritä.

    • amppe

      Mitä teen olen 14 ja minulle sanottiin etuhampaasi tulevat liikaa eteen kannattaako ottaa raudat koska ylärivistä pitäisi silloin poistaa molemmat neloset ja saisin raudat ja sattuuko Se kun puudutetaan vastatkaa kiltit:(

    • Juuh

      Joo elikkäs olen 15-vuotias poika jolle laitetaan raudat , itse sitä mieltä että kyllä ne kannattaa hankkia nyt eikä maksaa aikuisena jotain 4000-8000 euroa tästä samasta hoidosta minkä sa nyt ilmaiseksi ja kyllähän se aina vähän pelottaa että kiusataan ja jos kiusataan niin ei sitä kannata huomioida ja kyllähän se on aina sen arvoista suorien hampaitten takia :)

      • Jnkjuknj

        Tietysti ne paskat pilaa koko elämän.


      • Junakisko

        Mulla sama, oon myös 15 v ja sain raudat maaliskuussa. Sanoivat että pitää pitää n 2 v, kaverilla oli 10 v :O. Alussa noi puristi ja sattu vähn mut kun veti viikon buranaa nii eipä juuri tuntenut mitään. Ps: enää 1,8 v jäljellä :P


      • Itsensävihaaja
        Jnkjuknj kirjoitti:

        Tietysti ne paskat pilaa koko elämän.

        Jep. Mulla on ollut hammasraudat KUUKAUDEN ja silti ne on saakelin kipeät... Koulukuva meni pieleen, SYNTTÄRIT meni penkin alle, Ja olen huumoristi, joka ei voi NAURAA? Lisäksi ääneni kuulostaa kauheelta shössötykseltä, ja illalla aina itketään että voisiko saada raudat pois. Yhdellä tutulla kerran laitettiin 7v raudat. No? Nyt se on 17v eikä se oo saanu rautoja pois? HAMMASRAUDAT VOIVAT TODELLA PILATA KOKO ELÄMÄN!


      • pois vaan...
        Junakisko kirjoitti:

        Mulla sama, oon myös 15 v ja sain raudat maaliskuussa. Sanoivat että pitää pitää n 2 v, kaverilla oli 10 v :O. Alussa noi puristi ja sattu vähn mut kun veti viikon buranaa nii eipä juuri tuntenut mitään. Ps: enää 1,8 v jäljellä :P

        Mä oon 13 ja sain tänään raudat! Että vaan seuraavalla kerralla otetaan pois :D en tykkää nimittäin yhtään:(


    • poika7

      hammasraudat on söpöt

    • Päiviä itkenyt

      Olen kohta 12 vuotias, tyttö. Mä saan ehkä raudat :'( En odota todellakaan jos saan. Mun kaverit rupeis varmaan kiusaa kun niin moni on sanoisko "hienostelijoita" Oon itkenyt muutaman päivän sen takia, kun oon miettinyt rautoja ja mietin siihen astin jos nyt saan ne. Mikäs siinä jos ne oisi läpinäkyvät. Tätä pelkään eniten( kiusaamista)

      • Yäääääk

        En usko et kukaan rupee kiusaamaan! ;) Mä ajattelin niin kans mutta kun menin kouluun Nii ei kukaan ees sanonu mitään! :o


      • rautapelle
        Yäääääk kirjoitti:

        En usko et kukaan rupee kiusaamaan! ;) Mä ajattelin niin kans mutta kun menin kouluun Nii ei kukaan ees sanonu mitään! :o

        Tietääkö kukaan et näin vois tehä? -Kun on ollut nää junakiskot vähä aikaa, niin voisko niitä vaihtaa silleen yörautoihin, jos ei pidä kiinteistäraudoista? Mä haluisin vaihtaa koska näytän pelleltä näiden kaa... D:


    • Hhhhgggdjdj

      Vähän myöhässä sanon mutta mä haluaisin raudat. Vinot hampaat ne vasta rumat onki ja sitten on aikuisena hauska maksella niistä kun kieltäytyy nuorena ilmaisista semmosista

    • Braces12

      Mä oon 12v tyttö joka haluisi raudat vaikka en välttämätä edes tarviis sellasia. Pystyykö sellaisia ottamaan ihan muuten vain?

    • ihaterautoja

      Brases 12 ooks hullu, pyydän viikon pääst ett ottaa nää pois ja mä vihaan rautoi ne on kauheint mitä voi olla!!!!!!!!!!!!

    • kitalakiraudat9

      Sain eilen kitalakiraudat ja nää on mun kolmannet raudat :( Ja siis ei mun hampaat erityisen ''huonot'' ole xd mutta mulla oli eka sellanen möntti joka piti laittaa yöks suuhun, mut se ei toiminut ja sit sain yöraudat ja ne suoristi mun etuhampaita.Niiden tarkoituksena oli saada enemmän tilaa hampaisiin ( mahtui toiset hampaat).Yöraudat ei oo yhtään pahat!:)

      Mut sain just kitalakiraudat ja nää painaa ärsyttävästi kieleen, ja nyt mun kielessä on haavoja :(

      en pysty kunnolla syömään. Ja multa pitäs saada toi yks hammas tulemaan paikalleen.Tuolla kitalaessa on tollanen nappi ja ne raudat.Ne estää mua syömästä kunnolla!Enkä yhtään tykkää näistä D: Mulla olis toinen vaihtoehto : et menisin hammasleikkaukseen.Ien puudutettais ja hammas vedettäis paikoilleen ...
      mut ootan vielä jos tää helpottais :) tässähän on vasta mennyt 2 päivää:D Eli toivoa on:)
      Mutta uskon että mun suu ja kieli tottuu näihin rautoihin ajallaan... mut nää vaan sattuu niin pirusti, huomenna on hotelliaamupala ja auta armias kuinka vähän tulen syömään :( Syöminen on ''monimutkaista'' ://


      Mut reudoilla yritetään saada paremmat hampaat:) Kyllä te kestätte! Tsemppiä kaikille :)

    • 11v

      Kannattaa ottaa itellä oli jostakin 8-10 v raudat ja jos en olis ottanut niin kyllä nyt katuisin ja olisi hampaat tosi huonossa kunnossa. Elokuussa tulee mullekkin sitten yöraudat ja eihän se näytä kovin kivalta mutta aikuisena kyllä varmasti kaduttais jos en ottais noita yörautoja

    • heipäheihejj

      Minusta hammasraudat ovat todella kivan näköiset. Itse haluaisin mutta hampaisiini ei tarvitse. Mutta jos minun paras kaveri sais raudat olisin vaan kateellinen :)

    • poju12

      mäkin haluaisin raudat musta tosi söpön näköiset (=

    • Anonyymi

      ( TIEDÄN ETTÄ TÄMÄ KESKUSTELUPALSTA ON ALOUTETTU JO AJAT SITTEN MUTTA KERRONPAHAN SILTI MIELIPITEENI!) Moi! Minä olen 13 v tyttö ja olen saamassa ihan pian hammasraudat. Nämä ovat sitten minun kolmannet eli on ollut aikaisemmin jo kahdet. Tyttösi pelkää aivan turhaa kavereiden negatiivisia mielipiteitä. Ei ainakaa minulle olla koskaan sanottu niistä mitään ikävää. Kunhan opettelee vaan sen että hyvä asenne palkitsee. Mielestäni ne ovat kivan näköiset

    • Anonyymi

      Ei ole kamalat. Älä anna periksi

    • Anonyymi

      Mitä teen kun haluan raudat, mutta hampaani eivät ole vinossa ja ne ovat suht hyvässä kunnnossa

    • Anonyymi

      Haluisin raudat mut mul ei oo mitään tarvetta sille:/ joo ik tiiän et se on kauheaa vrm mut kummiski

    • Anonyymi

      Hammasraudat ovat luonnollinen asia ja kukaan ei edes huomaa niitä jos ei tarkemmin katso! Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Yritä puhua järkeä tytölle. Minun tyttärelläni oli aikoinaan hammasraudat kun vielä oli koulussa, ja tänään on. Hänellä mahtavan kauniit hampaat joita hoitaa huolella aikuisena naisena . Olihan hänellä joskus myös halu lopettaa se oikaisu mutta ymmärsi kun selitettiin asian oikea laita, ja tänään kiitollinenettä vei likainen loppuun asti

    • Anonyymi

      Mulla on raudat ja olen 13 se on vaan just niin siistii

    • Anonyymi

      Minulla on raudat olen 13 v ja minusta raudat ei pilaa ulkonäköä. kaverini sanovat että he haluaisivat raudat. Aluksi se voi tuntua oudolta mutta sitten siihen tottuu

    • Anonyymi

      Nivala aina väliihmisen tarve.
      Päivi Ruotonen kasvot Facebook,koira vaihdot Pyhäjärvi Pitäjänmäki.

    • Anonyymi

      Saako raudat laittaa jos mulla on hammas lähtenyt

    • Anonyymi

      Mulla on etu hampaiden välissä rako ja mun joitain muita hampaita on vähän vinossa niin saanko raudat

    • Anonyymi

      Mulla on ollu raudat noin puolivuotta alkuun kaverit kiinnitti huomiota niin et ne sano et ne on ihan kivat ja kyseli niistä et miltä ne tuntuu ja silleen mutta ei ainakaan on kaverit kaikonnut välillä ne voi vähän painaa mut ei hirveästi yleensä ne voi ekalla viikolla vähän sattua mutta mulla ne ei Yleensä satu kauheasti

    • Anonyymi

      Jokatoisella on! Itsellänikin on perinteiset ”junaraide” raudat ylhäällä ja alhaalla, kaari ylähampaissa ja sitten joudun pitämään vielä yörautoja jotka tehostaa oikomishoitoa. Kyllä minä nämä pois haluaisin kovasti nimittäin ei mitään nättejä ole… mutta ajattelen niin että aikuisena ja isompana muutenkin on sitten täydelliset hampaat👍🏻

      • Anonyymi

        Juu, mä saan pian raudat, koska mä en pysty laittamaan hampaita yhteen. Syömisessä ei oo vikaa, mutta en saa hampaita yhteen. Mun parhaalla kaverilla on raudat ja jotenkin en tykkää raudoista ja mä pelkään, että musta tule tosi ruma!!! Auttakaa MINUA!
        T: rautojen pelkääjä tyttö.


    • Anonyymi

      Juu

    • Anonyymi

      Saako hammasrautoja ottaa vapaaehtoisesti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe