Pörri Orava

Pähkinä

http://www.serienoldies.de/main/picture_show.php?id=186&pic_id=799

http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://i.tomodachi.de/ant/service/ep_guide/puschel_05.jpg&imgrefurl=http://www.tomodachi.de/html/ant/service/ep_guide/puschel_guide_01_13.html&h=192&w=250&sz=20&tbnid=VMADXntMSD9n7M:&tbnh=81&tbnw=106&hl=fi&start=6&prev=/images?q=Puschel das eichhorn&svnum=10&hl=fi&lr=

Muistaako kukaan tätä loistavaa sarjaa, joka on näytetty suomessa joskus 90-luvun alussa nimellä Oravan seikkailut.

Pääosassa Pörri Orava, joka piti kissaa emonaan, mutta muttaa sitten metsään ja yrittää oppia oravan tavoille ja tulla muiden oravien kanssa toimeen.

17

7814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistanpa hyvinkin kun sattuu olemaan n. 10 jaksoa nauhalla. Sitä oli kiva katella pienenä.

      • - Turbo -

        Tosi södejä! Ihana ohjelma varmasti! Vähän Tao Tao tyyppinen piirrustustyyli.


      • Pähkinä
        - Turbo - kirjoitti:

        Tosi södejä! Ihana ohjelma varmasti! Vähän Tao Tao tyyppinen piirrustustyyli.

        no ei mulle siitä kauheesti tuu tao tao mieleen. Piirrostyyli on hyvin paljon animea.

        Tää sarja on ihan parhaita, yltää samalle tasolle mun muiden suosikkien, [alfred, matka maailman ympäri ja muumit] kanssa.

        harmi että tää on jäänyt liian vähälle huomiolle.


      • Pähkinä kirjoitti:

        no ei mulle siitä kauheesti tuu tao tao mieleen. Piirrostyyli on hyvin paljon animea.

        Tää sarja on ihan parhaita, yltää samalle tasolle mun muiden suosikkien, [alfred, matka maailman ympäri ja muumit] kanssa.

        harmi että tää on jäänyt liian vähälle huomiolle.

        Sitä väittänytkään... Tarkoitin nyt vaan eka silmäyksellä, että se näytti hituisen, siis se pirrostyyli on jotenkin saman tyyppinen! Eiks Tao Taokin oo animea?


      • pähkinä
        half-mouse kirjoitti:

        Sitä väittänytkään... Tarkoitin nyt vaan eka silmäyksellä, että se näytti hituisen, siis se pirrostyyli on jotenkin saman tyyppinen! Eiks Tao Taokin oo animea?

        no japanissa se muistaakseni on tehty.


      • pähkinä kirjoitti:

        no japanissa se muistaakseni on tehty.

        Piirostyylihän on animea? Ainakin silmät ja grafiikka näyttäis olevan....


      • pähkinä
        half-mouse kirjoitti:

        Piirostyylihän on animea? Ainakin silmät ja grafiikka näyttäis olevan....

        niin tao taossa? En oikein tiedä... Siinä on mun mielestä aika omanlainen ihana tyyli. Mutta kyllä siitä animekin huokuu jossakin taustalla. Mutta ennekaikkea se on mun mielestäni aika uniikki ja sellanen usvainen satumaailma. kaunis.

        Pörrissä anime mun mielestä vaan näkyy selvemmin. Hahmoissa. Varsinkin kun siinä silloin täkköin näkyy ihmisiä niin ei ole epäilystäkään etteikö se olisi japanista kotoisin.
        Vertaa moneen muuhun piirrettyyn oravaan, niin kyllä ne on aika animeoravia.
        Hahmoilla ei ehkä ilmeissä ja eleissä ole niin paljon animea...
        Taustat on hienoja, tosi hyvin toteutettua metsää.
        Muutenkin sarja on todella laadukas. Suosittelen tutustumista jos se mitenkään on mahdollista.


      • pähkinä kirjoitti:

        niin tao taossa? En oikein tiedä... Siinä on mun mielestä aika omanlainen ihana tyyli. Mutta kyllä siitä animekin huokuu jossakin taustalla. Mutta ennekaikkea se on mun mielestäni aika uniikki ja sellanen usvainen satumaailma. kaunis.

        Pörrissä anime mun mielestä vaan näkyy selvemmin. Hahmoissa. Varsinkin kun siinä silloin täkköin näkyy ihmisiä niin ei ole epäilystäkään etteikö se olisi japanista kotoisin.
        Vertaa moneen muuhun piirrettyyn oravaan, niin kyllä ne on aika animeoravia.
        Hahmoilla ei ehkä ilmeissä ja eleissä ole niin paljon animea...
        Taustat on hienoja, tosi hyvin toteutettua metsää.
        Muutenkin sarja on todella laadukas. Suosittelen tutustumista jos se mitenkään on mahdollista.

        Mä en oo nähny koko sarjaa, mutta se näyttäisi todella hyvältä. Onko se suomeksipuhuttu? Ja jos on niin kuuluvatko ulkomaalaisetäänet takana.
        Kertoisitko vähän sarjasta :D


      • pähkinä
        half-mouse kirjoitti:

        Mä en oo nähny koko sarjaa, mutta se näyttäisi todella hyvältä. Onko se suomeksipuhuttu? Ja jos on niin kuuluvatko ulkomaalaisetäänet takana.
        Kertoisitko vähän sarjasta :D

        On suomeksi puhuttu, samaantapaan kuin tao tao, eli yksi nainen [joka taitaa olla sama kuin tao taossa] kertoo koko tarinan. Ihan hyvältä kuulostaa. Taustalta kuuluu saksaa, mutta ei se minua haitannut, ja nyt kun olen katsonut koko sarjan saksaksi ei tuntunut yhtään oudolta.

        Sarja kertoo siis orvosta oravasta Pörristä, jonka kissa emo on kasvattanut. Pörri joutuu kuitenkin eroon kissa emostaan, ja joutuu muuttamaan metsään asuamaan. Siellä hän tutustuu muihin oraviin, jotka tosin ensin eivät pidä hänestä.
        Pörri on myös Pöllö-vaarin ystävä, eli aika kummallinen orava.
        Sarjassa tapahtuu kaikenlaista, loppu puolella ihmiset ryhtyvät kaatamaan metsää ja oravat joutuvat muuttamaan muualle. Matka on aika pitkä ja kaikenlaista tapahtuu, mutta lopulta uusi kotimetsä löytyy.

        Sarjassa on monia huikean surullisia kohtia, esim.Pöllö-vaarin kuolema.
        Pörrin ja tyttö orava Hopeisen romanssi kuvataan tosi söpösti.
        Se on myös hauska. Ja musiikit on hyvät.

        Kaikinpuolin ihan kympin sarja.


      • -minä-
        - Turbo - kirjoitti:

        Tosi södejä! Ihana ohjelma varmasti! Vähän Tao Tao tyyppinen piirrustustyyli.

        kuumeiseti aloin mittimään että mikä ihmeen piirretty se oli missä oli pörri-orava ja katos vaan löysin tän palstan ja vielä kuvia. Jes nyt voin taas olla hyvin mielin ei vaivaa mikään :)


    • jepe

      Muistan tuon piirretyn. En kylläkään siitä sitten muuta muistakaan...

    • Mogwai

      Sarja oli minulle ja kaverilleni ihan kulttikamaa, leikimme aina Pörriä ja Hopeista vielä vuosia sen loppumisen jälkeen. Varmaan legendaarisimpia juttuja olivat näätä jossain ekassa jaksossa (Pörri kiipeää pakoon puuhun, tietämättä että näätä osaa myös kiivetä... lapsuuteni pahimpia shokkeja) ja kärpässienijakso. Kumma ettei niin loistavaa sarjaa muista katsoneensa lähestulkoon kukaan.

    • Tuivero

      Joo, muistan sarjan aivan hyvin. Mä katselin sitä todella paljon, kun mä olin alle kouluikäinen, se oli silloin ehdoton ykkössuosikki, niin kuin on nytkin. Silloin sitä tuli nauhoitettua kolmen tunnin kasetillisen verran, mutta en muista, miksi ei tullut tallennettua niitä enempää.

      Senpä jälkeen en ole sarjaa katsellut, kun peruskoulu alkoi, vaikka pikkuskidinä se kasetti tuli katseltua melkein puhki. Nyt viime kesänä rupesin muistelemaan kyseistä sarjaa ja aloin etsiä sitä kasettia, mihin nauhoitettiin "Oravan seikkailuja". Olihan se tallessa ja kesällä katselin uudestaan, miltä tuntui näjdä lapsuuden suosikkisarja, jota ei ole nähnyt yli kymmeneen vuoteen.

      Voin sanoa liki parikymppisenä, että sarja on yhä säilyttänyt viehättävyytensä. Aina kun ehdin, katselen vanhoja "Oravan seikkailuja".

      Nyt kysynkin ja tiedustelen, muistaako/tietääkö kukaan, miten sarja päättyi? Aikanaan nauhoitin sarjaa siihen jaksoon asti, jossa emojänis tavallaan adoptoi Pörrin, joka yritti tekeytyä jänisemon Kukkanen-nimiseksi poikaseksi. Kysynkin myös, mahtaako mistään saada "Oravan seikkailuja" VHS:nä tai DVD:nä? Olisi kiva nähdä ne loputkin jaksot. Montako jaksoja niitä kaikenkaikkiaan on?

      Lopuksi vain totean... aivan ihana sarja, tulispa se joskus vielä TV:stä uusintana.

      • Pörrinen

        Sarja loppuu siihen,kun Pörri ja Nuppu (Hopeinen) menevät naimisiin. Sitten näytetään kuinka Pörrille on kasvanut viikset, ja Nupulla on esiliina päällä. Pesästä hyppää kolme oravanpoikaa alas Pörrin ja Nupun viereen, ja alkavat peseytyä kissan lailla. Samalla kertoja kertoo että elivät tyytyväisenä pesässään monta vuotta, ja kuva oysähtyy siihen, kun koko oravaperhe halaa yhdessä toisiaan ja nauravat.


      • Pörrinen
        Pörrinen kirjoitti:

        Sarja loppuu siihen,kun Pörri ja Nuppu (Hopeinen) menevät naimisiin. Sitten näytetään kuinka Pörrille on kasvanut viikset, ja Nupulla on esiliina päällä. Pesästä hyppää kolme oravanpoikaa alas Pörrin ja Nupun viereen, ja alkavat peseytyä kissan lailla. Samalla kertoja kertoo että elivät tyytyväisenä pesässään monta vuotta, ja kuva oysähtyy siihen, kun koko oravaperhe halaa yhdessä toisiaan ja nauravat.

        Ja jaksoja on yhteensä 26. Yksi liikuttavin kohtaus on myös se, kun Pörri löytää sattumalta kissa-äitinsä kaupungista. Jälleennäkeminen, riemu, onni ja ilo, sekä lopulliset hyvästit saa kyllä herkistymään.


    • oravafani

      Japanista ja Saksasta tekijät, samaan tapaan kun taotaon aikoina.
      Pörri oravan tarina muistuttaa hätkähdyttävän paljon vuoden -57 Disney klassikkoa nimeltä Perri.
      Perri perustuu tosi tapahtumiin ja Perri on siis ihka oikea oravatyttö. Elokuva kertoo tyttö oravan selviämistarinan, arkkivihollisineen ja vaaroineen ja lopulta hän tapaa poikaoravan. Animaation Pörri vaan sattuu olemaan poika, muuten juoni on molemmissa erittäin samankaltainen.

      http://www.serienoldies.de/images4/puschel_puschel.jpg
      http://4.bp.blogspot.com/_f_vuJiN9ZO8/Sm9mYv-sd7I/AAAAAAAABec/3xGmbiAev0E/s1600/DisneyLP_Perri_b.jpg
      http://www.disney-laserdiscs.com/pics/perri.jpg

      • NoJopas

        Pörri orava perustuu Ernest Thompson Setonin kirjaan Bannertail: The Story of A Gray Squirrel, joka on julkaistu jo vuonna 1922. En ole kyllä kirjaa lukenut, joten en tiedä kuinka uskollinen sarja sille on.

        Ehkä Perrin tekijöillä oli Setonin kirja mielessään, ja ehkä siksi juonessa on yhteläisyyksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe